«ПОГОДЖЕНО» Заступник директора з НВР _______________ _____________ «____» ______________ 20___ р.
_______________ _____________ «____» ______________ 20___ р.
|
«ЗАТВЕРДЖЕНО» ДИРЕКТОР ___________ ______________ «____» _______________ 20___ р.
_______________ _____________ «____» ______________ 20___ р.
|
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
2019 /2020 н. р.
Біологія 6, 7, 8 класи
Біологія і екологія 10 -11 класи
Вчителя Борщівської ЗОШ І-ІІІ ст.№1
Кубай Оксани Андріївни
Перелік програм, підручників, відповідно до яких складено
Календарно-тематичне планування
Предмет |
Клас |
Назва навчальної програми, автори |
Видавництво, рік видання |
Документ, яким затверджено програму |
6 |
Б і о л о г і я (за новим Державним стандартом) навчальна програма для 6 - 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
|
Біологія і екологія. 6-11 класи: навчальні програми, методичні рекоменд-ції про викладання навчально-го предмета в закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році, вимоги до оцінювання / Укладач С.С. Фіцайло: видавницт-во «Ранок», - 2019. – 160с. |
Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
|
|
7 |
Б і о л о г і я (за новим Державним стандартом) навчальна програма для 6 - 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
|
Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
|
||
8 |
Б і о л о г і я (за новим Державним стандартом) навчальна програма для 6 - 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
|
Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
|
||
10 |
10-11 класи – Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту
|
Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 |
||
11 |
10-11 класи – Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту
|
Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 |
БІОЛОГІЯ 6
КЛАС
70 годин
2 години на тиждень
ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
№ уроку |
Тема уроку |
Дата |
Завдання додому |
ВСТУП
|
|||
1 |
Біологія – наука про життя. Науки. Що вивчають життя.
|
|
|
2 |
Основні властивості живого
|
|
|
3 |
Різноманітність життя. Поняття про віруси |
|
|
4 |
Методи біологічних досліджень організмів |
|
|
ТЕМА 1. КЛІТИНА
|
|||
5 |
Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини. Основні положення клітинної теорії. |
|
|
6 |
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи). |
|
|
7 |
Практична робота 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. Інструктаж з ОБЖ |
|
|
8 |
Загальний план будови клітини.
|
|
|
9 |
Практична робота 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. Інструктаж з ОБЖ |
|
|
10 |
Будова рослинної клітини. Лабораторне дослідження: Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). |
|
|
11 |
Будова тваринної клітини.
|
|
|
12 |
Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем). |
|
|
13 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
|
|
|
ТЕМА 2. ОДНОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ. ПЕРЕХІД ДО БАГАТОКЛІТИННОСТІ
|
|||
14 |
Бактерії — найменші одноклітинні організми. |
|
|
15 |
Різноманітність і значення бактерій у природі. |
|
|
16 |
Паразитичні одноклітинні організми. Шкідливі бактерії. |
|
|
17 |
Корисні бактерії
|
|
|
18 |
Різноманітність одноклітинних. Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови. |
|
|
19 |
Тваринні одноклітинні організми (амеба, інфузорія , малярійний плазмодій) |
|
|
20 |
Губка – багатоклітинний організм. Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності: ульва, хара, губки. |
|
|
21 |
Роль у природі та житті людини одноклітинних організмів . |
|
|
23 |
Міні-проект
|
|
|
ТЕМА 3. РОСЛИНИ
|
|||
24 |
Рослина — живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин, живлення. |
|
|
25 |
Дихання та рухи рослин.
|
|
|
26 |
Будова рослини. Тканини рослин.
|
|
|
27 |
Органи рослин.
|
|
|
28 |
Корінь: будова та основні функції. Лабораторне дослідження будови кореня. |
|
|
29 |
Кореневі системи. Видозміни кореня. Дослідницький практикум Транспорт речовин по рослині |
|
|
30 |
Пагін: будова та основні функції. Лабораторне дослідження будови пагона та бруньки |
|
|
31 |
Узагальнення знань з теми « Рослини» частина 1. Тестові завдання |
|
|
32 |
Стебло- осьова частина пагона Дослідницький практикум Дослідження процесу росту вегетативних органів. |
|
|
33 |
Різноманітність і видозміни вегетативних органів. Лабораторне дослідження будови цибулини |
|
|
34 |
Листок- бічний орган пагона. Внутрішня будова листка |
|
|
35 |
Вегетативне розмноження рослин. Дослідницький практикум Вегетативне розмноження рослин. |
|
|
36 |
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. |
|
|
37 |
Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки |
|
|
38 |
Запилення. Запліднення
|
|
|
39 |
Суцвіття
|
|
|
40 |
Насінина. Дослідницький практикум Дослідження умов проростання насінини |
|
|
41 |
Лабораторне дослідження будови насінини. |
|
|
42 |
Плід. Способи поширення плодів. Лабораторне дослідження будови плоду. |
|
|
43 |
Рухи рослин . Міні -проект :
|
|
|
44 |
Узагальнення знань з теми « Рослини» частина 2. Тестові завдання |
|
|
ТЕМА 4. РІЗНОМАНІТНІСТЬ РОСЛИН
|
|||
45 |
Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою, розмноженням тощо) |
|
|
46 |
Водорості(зелені, бурі , червоні) Лабораторне дослідження будови зелених нитчастих водоростей |
|
|
47 |
Мохи.
|
|
|
48 |
Папороті, хвощі, плауни.
|
|
|
49 |
Лабораторне дослідження будови моху і папоротей |
|
|
50 |
Голонасінні. Лабораторне дослідження будови пагонів і шишок хвойних рослин |
|
|
51 |
Покритонасінні (Квіткові)
|
|
|
52 |
|
|
|
53 |
Практична робота 3 . Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних рослин. Інструктаж з ОБЖ |
|
|
54 |
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури).Життєві форми рослин. |
|
|
55 |
Рослинні угруповання. Практична робота 4 Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах. Інструктаж з ОБЖ |
|
|
56 |
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини |
|
|
57 |
Міні-проект
|
|
|
58 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
|
|
|
ТЕМА 5. ГРИБИ
|
|||
59 |
Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. |
|
|
60 |
Розмноження та поширення грибів.
|
|
|
61 |
Групи грибів: симбіотичні -мікоризоутворюючі шапинкові гриби; Лабораторне дослідження будови шапинкових грибів. |
|
|
62 |
Практична робота 5 Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. Інструктаж з ОБЖ |
|
|
63 |
Сапротрофні — цвільові гриби, дріжджі |
|
|
64 |
Паразитичні гриби (на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини). |
|
|
65 |
Лишайники . |
|
|
66 |
Значення грибів у природі та житті людини. |
|
|
67 |
Міні-проект: « Вирощування грибів у спеціальних господарствах» |
|
|
68 |
Узагальнення знань з теми : « Гриби» (Тестові завдання ) |
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ
|
|||
69 |
Будова та життєдіяльність організмів |
|
|
70 |
|
|
БІОЛОГІЯ 7
КЛАС
70 годин
2 години на тиждень
ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
№ уроку |
Тема уроку |
Дата |
Завдання додому |
Вступ |
|||
|
Тварина – живий організм. |
|
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. |
|
|
|
Особливості живлення тварин |
|
|
|
Будова тварин: клітини, тканини, органи, системи. |
|
|
ТЕМА1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН
|
|||
|
Поняття про класифікацію тварин. Різноманітність. |
|
|
|
Кишковопорожнинні: особливості будови, способу життя. |
|
|
|
Різноманітність кишковопорожнинних, їх роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
|
Кільчасті черви Лабораторне дослідження Зовнішньої будови та руху кільчастих червів |
|
|
|
Різноманітність кільчастих червів |
|
|
|
Членистоногі. Визначальні ознаки будови. |
|
|
|
Ракоподібні : особливості будови, способу життя. |
|
|
|
Павукоподібні : особливості будови, способу життя. |
|
|
|
Комахи : особливості будови, способу життя. |
|
|
|
Практична робота 1 Вивчення представників різних видів комах. Інструктаж з ОБЖ |
|
|
|
Молюски: особливості будови, способу життя. Лабораторне дослідження Будови мушлі молюсків. |
|
|
|
Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
|
Паразитичні безхребетні тварини.
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми « Різноманітність тварин» Тестові завдання |
|
Т.О |
|
Риби : особливості будови, способу життя. |
|
|
|
Різноманітність риб, їх роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
|
Амфібії: особливості будови, способу життя. |
|
|
|
Різноманітність амфібій, їх роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
|
Рептилії : особливості будови, способу життя. |
|
|
|
Різноманітність рептилій, їх роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
|
Птахи : особливості будови, способу життя. |
|
|
|
Різноманітність птахів, їх роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
|
Практична робота 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. Інструктаж з ОБЖ |
|
|
|
Ссавці : особливості будови, способу життя. |
|
|
|
Різноманітність ссавців, їх роль у природі та значення у житті людини |
|
|
|
Практична робота 3 Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування |
|
|
|
Міні-проект
|
|
|
|
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
|
|
|
тема2. Процеси життєдіяльності тварин |
|||
|
Живлення і травлення. Різноманітність травних систем. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. |
|
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання |
|
|
|
Транспорт речовин у тварин. Кров, її основні функції. |
|
|
|
Незамкнена та замкнена кровоносні системи. |
|
|
|
Практична робота 4 Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. Інструктаж з ОБЖ |
|
|
|
Виділення. Його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|
|
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно – рухової системи. |
|
|
|
Практична робота 5 Порівняння будови скелетів хребетних тварин. Інструктаж з ОБЖ |
|
|
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|
|
|
Покриви тіла тварин. Їх різноманітність та функції захист. |
|
|
|
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин. |
|
|
|
Практична робота 6 Порівняння будови головного мозку хребетних Інструктаж з ОБЖ |
|
|
|
Органи чуття, їх значення. |
|
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження. |
|
|
|
Статеві клітини та запліднення. Розвиток тварин. |
|
|
|
Періоди та тривалість життя тварин |
|
|
|
Міні-проект |
|
|
|
КОНТРОЛЬНА РОБОТА |
|
|
ТЕМА 3. ПОВЕДІНКА ТВАРИН
|
|||
|
Поведінка тварин у природі та методи її вивчення. |
|
|
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|
|
|
Форми поведінки тварин.
|
|
|
|
|
|
|
|
Лабораторне дослідження Спостереження за поведінкою тварин. |
|
|
|
Практична робота 7 Визначення форм поведінки (або типів угрупувань) тварин (за відеоматеріалами або описом) |
|
|
|
Типи угрупувань тварин за К.Лоренцем
|
|
|
|
Ієрархія у групі. Комунікація тварин.
|
|
|
|
Використання тваринами знарядь праці
|
|
|
|
Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення |
|
|
|
Міні-проект |
|
|
|
КОНТРОЛЬНА РОБОТА |
|
|
ТЕМА 4. ОРГАНІЗМ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ
|
|||
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. |
|
|
|
Ланцюги живлення та потік енергії. |
|
|
|
Взаємозв’язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупуваннях. |
|
|
|
Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика. |
|
|
|
Основи охорони природи, природоохоронні території. Червона книга України. |
|
|
|
Міні-проект |
|
|
Узагальнення ( 2 год) |
|
||
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів. Тварин – свідчення єдності природи. |
|
|
|
|
|
БІОЛОГІЯ 8
КЛАС
70 годин
2 години на тиждень
ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
№ уроку |
Тема уроку |
Дата |
Завдання додому |
ВСТУП
|
|||
1 |
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини |
|
|
2 |
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА
|
|||
3 |
Організм людини як біологічна система
|
|
|
4 |
Різноманітність клітин організму людини |
|
|
5 |
Тканини. Лабораторне дослідження: ознайомлення з препаратами тканин людини |
|
|
6 |
Органи. Фізіологічні системи.
|
|
|
7 |
Поняття про механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга
|
|
|
8 |
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.
|
|
|
9 |
Імунна регуляція |
|
|
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ
|
|||
10 |
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки, хрящі. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової та хрящової тканини. |
|
|
11 |
Огляд будови скелета. З’єднання кісток
|
|
|
12 |
Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови м’язової тканини. |
|
|
13 |
Робота м’язів. Втома м’язів. Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженнях; вплив ритму і навантаження на розвиток втоми |
|
|
14 |
Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. |
|
|
15 |
Профілактика порушень опорно-рухової системи. |
|
|
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ
|
|||
16 |
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
|
|
17 |
Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти. Дослідницький практикум. Спостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
|
|
18 |
Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. Проект Збалансоване харчування. |
|
|
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ
|
|||
19 |
Значення травлення. Система органів травлення. |
|
|
20 |
Травлення в ротовій порожнині. Ковтання. Лабораторне дослідження зовнішньої будови зубів. |
|
|
21 |
Травлення в шлунку
|
|
|
22 |
Травлення в кишечнику: перистальтика, всмоктування. |
|
|
23 |
Регуляція травлення .
|
|
|
24 |
Харчові розлади та їх запобігання
|
|
|
25 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
|
|
|
ТЕМА 5. ДИХАННЯ
|
|||
26 |
Значення дихання. Система органів дихання.
|
|
|
27 |
Газообмін у легенях і тканинах.
|
|
|
28 |
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
|
29 |
Профілактика захворювань дихальної системи
|
|
|
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН
|
|||
30 |
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. |
|
|
31 |
Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини |
|
|
32 |
Будова та функції еритроцитів. Групи крові та переливання крові. |
|
|
33 |
Будова та функції тромбоцитів. Зсідання крові. |
|
|
34 |
Будова та функції лейкоцитів. Імунна система. Імунітет |
|
|
35 |
Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД |
|
|
36 |
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця |
|
|
37 |
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Лабораторне дослідження : вимірювання частоти серцевих скорочень . |
|
|
38 |
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Кровотечі |
|
|
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ
|
|||
39 |
Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
|
|
40 |
Захворювання нирок та їх профілактика.
|
|
|
41 |
Значення і будова шкіри. Захворювання шкіри та їх профілактика. |
|
|
42 |
Терморегуляція. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. |
|
|
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА.
|
|||
43 |
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
|
44 |
Спинний мозок. Лабораторне дослідження :вивчення будови спинного мозку людини . |
|
|
45 |
Головний мозок. Лабораторне дослідження вивчення будови головного мозку людини . |
|
|
46 |
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
|
|
47 |
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ
|
|||
48 |
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
|
49 |
Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне дослідження: визначення акомодації ока. |
|
|
50 |
Сприйняття світла, кольору. Лабораторне дослідження: виявлення сліпої плями на сітківці ока. |
|
|
51 |
Гігієна зору. |
|
|
52 |
Сенсорна система слуху. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження: вимірювання порога слухової чутливості |
|
|
53 |
Сенсорні системи смаку та нюху. |
|
|
54 |
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури та болю. Дослідницький практикум. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
|
|
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ.
|
|||
55 |
Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. Дослідницький практикум. Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту. |
|
|
56 |
Безумовні рефлекси. Інстинкти. Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло. |
|
|
57 |
Умовні рефлекси. |
|
|
58 |
Мова. Мислення та свідомість |
|
|
59 |
Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження різних видів пам’яті. |
|
|
60 |
Біоритми
|
|
|
61 |
Сон
|
|
|
62 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
|
|
|
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА.
|
|||
63 |
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
64 |
Профілактика захворювань ендокринної системи. |
|
|
65 |
Взаємодія регуляторних систем
|
|
|
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ
|
|||
66 |
Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. |
|
|
67 |
Вагітність ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
|
|
68 |
Постембріональний розвиток людини.
|
|
|
69 |
Репродуктивне здоров’я.
|
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ
|
|||
70 |
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
КЛАС
70 годин
2 години на тиждень
ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
№ уроку |
Тема уроку |
Дата |
Завдання додому |
|
ВСТУП
|
||||
1 |
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
|
|
|
2 |
Фундаментальні властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|
|
|
3 |
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.
|
|
|
|
ТЕМА 1. БІОРІЗНОМАНІТТЯ
|
||||
4 |
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. |
|
|
|
5 |
Сучасні критерії виду. Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
|
|
|
6 |
||||
7 |
Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
8 |
Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
9 |
Гіпотези походження вірусів. Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. |
|
|
|
10 |
Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
|
|
11
|
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
12
|
||||
13 |
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
|
|
14 |
Еукаріотичні організми. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
15 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.
|
|
|
|
16 |
Навчальний проект 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|
|
|
17 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1
|
|
|
|
ТЕМА 2. ОБМІН РЕЧОВИН І ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ
|
||||
18 |
Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
|
19 |
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
|
20 |
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
|
|
|
21 |
Практична робота 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини |
|
|
|
22 |
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
|
23
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
|
24 |
||||
25 |
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
|
|
26 |
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
|
|
27 |
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму . |
|
|
|
28 |
Вітаміни, їх роль в обміні речовин.
|
|
|
|
29 |
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. |
|
|
|
30 |
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|
|
|
31 |
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
|
|
|
32 |
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
|
|
33 |
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
|
|
|
ТЕМА 3. СПАДКОВІСТЬ І МІНЛИВІСТЬ
|
||||
34 |
Основні поняття генетики. Закономірності спадковості. |
|
|
|
35 |
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. |
|
|
|
36 |
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
|
|
37 |
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. |
|
|
|
38 |
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині.
|
|
|
|
39 |
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|
|
|
40 |
Сучасний стан досліджень геному людини.
|
|
|
|
41
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини.
|
|
|
|
42
|
||||
43 |
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
|
|
44 |
Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини. |
|
|
|
45 |
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. |
|
|
|
46 |
Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|
|
|
47 |
Генетичний моніторинг в людських спільнотах.
|
|
|
|
48 |
Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|
|
|
49 |
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|
|
|
50 |
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
|
|
|
51 |
Лабораторна робота Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.
|
|
|
|
52
|
Практична робота Розв’язування типових генетичних задач.
|
|
|
|
53 |
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір). Орієнтовні теми: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи. |
|
|
|
54 |
|
|
||
55 |
Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Спадковість і мінливість.» |
|
|
|
56 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2
|
|
|
|
ТЕМА 4. РЕПРОДУКЦІЯ ТА РОЗВИТОК
|
||||
57 |
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
|
|
58 |
Особливості процесів регенерації організму людини. |
|
|
|
59 |
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
|
|
60 |
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|
|
|
61 |
Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
|
|
|
62 |
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
|
|
|
63 |
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. |
|
|
|
64 |
Лабораторна робота Вивчення будови статевих клітин людини. |
|
|
|
65 |
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини.. |
|
|
|
66 |
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. |
|
|
|
67 |
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота Вивчення етапів ембріогенезу. |
|
|
|
68 |
Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
|
|
|
69 |
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
|
|
70 |
Узагальнюючий урок з теми «Репродукція та розвиток.» |
|
|
|
БІОЛОГІЯ І ЕКОЛОГІЯ 11
КЛАС
70 годин
2 години на тиждень
ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
№ уроку |
Тема уроку |
Дата |
Завдання додому
|
ТЕМА 5. АДАПТАЦІЇ
|
|||
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
|
|
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій. |
|
|
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів. |
|
|
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію. |
|
|
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання. |
|
|
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
|
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
|
|
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів: водне середовище. |
|
|
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів: ґрунтове та наземно-повітряне середовище. |
|
|
|
Способи терморегуляції організмів.
|
|
|
|
Симбіоз та його форми.
|
|
|
|
Організм як середовище мешкання.
|
|
|
|
Практична робота 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування. |
|
|
|
Поширення паразитизму серед різних груп організмів. |
|
|
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. |
|
|
|
Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
|
|
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. |
|
|
|
Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу з теми «Адаптація». Тематичне оцінювання. |
|
|
ТЕМА 6. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
|
|||
|
Науки, що вивчають здоров’я людини.
|
|
|
|
Принципи здорового способу життя. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
|
|
|
Безпека і статева культура.
|
|
|
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. |
|
|
|
Вплив стресових факторів на організм людини.
|
|
|
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. Навчальний проект: Особиста програма зміцнення здоров’я. |
|
|
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
|
|
|
Імунокорекція. Імунотерапія.
|
|
|
|
Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань людини. |
|
|
|
Профілактика інвазійних захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом. |
|
|
|
Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань. |
|
|
|
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
|
|
|
ТЕМА 7. ЕКОЛОГІЯ
|
|||
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. |
|
|
|
Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони. |
|
|
|
Екологічні чинники та їхня класифікація.
|
|
|
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види. |
|
|
|
Популяції. Класифікація та структура популяцій. |
|
|
|
Характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
|
|
Властивості та характеристики екосистем.
|
|
|
|
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. Проект: Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). |
|
|
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. |
|
|
|
Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
|
|
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
|
|
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. |
|
|
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
|
|
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу з теми «Екологія». Тематичне оцінювання. |
|
|
ТЕМА 8. СТАЛИЙ РОЗВИТОК ТА РАЦІОНАЛЬНЕ ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ
|
|||
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.
|
|
|
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
|
|
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
|
|
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.
|
|
|
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
|
|
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
|
|
|
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
|
|
|
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
|
|
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. |
|
|
|
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
|
|
|
Практична робота 3. Оцінка екологічного стану свого регіону. |
|
|
|
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
|
|
|
ТЕМА 9. ЗАСТОСУВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ БІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У МЕДИЦИНІ, СЕЛЕКЦІЇ ТА БІОТЕХНОЛОГІЇ
|
|||
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.
|
|
|
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи. |
|
|
|
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
|
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. Генна інженерія людини: досягнення та ризики. |
|
|
|
Біоетичні проблеми сучасної медицини.
|
|
|
|
Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
|
|
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.
|
|
|
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
|
|
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
|
|
|
Повторення та корекція знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». |
|
|
|
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. |
|
|
|
Повторення та узагальнення навчального матеріалу. |
|
|