КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

Про матеріал
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ Природознавство 5 клас Біологія 6-9 класи Біологія і екологія 10 -11 класи
Перегляд файлу

 

«ПОГОДЖЕНО»

 Заступник директора з НВР

_______________   _____________

«____» ______________ 20___ р.

 

_______________   _____________

«____» ______________ 20___ р.

 

    «ЗАТВЕРДЖЕНО»

     ДИРЕКТОР

        ___________       ______________

 «____» _______________ 20___ р.

 

_______________   _____________

«____» ______________ 20___ р.

 

 

 

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ 

2019 /2020 н. р.

Біологія 6, 7, 8 класи

Біологія і екологія 10 -11 класи

Вчителя Борщівської ЗОШ І-ІІІ ст.№1

Кубай Оксани Андріївни

Пов’язане зображення

 

 

Перелік програм, підручників, відповідно до яких складено

Календарно-тематичне планування

 

Предмет

Клас

Назва

навчальної програми,

автори

Видавництво,

 рік видання

Документ, яким  затверджено програму

Біологiя

6

Б і о л о г і я        

(за новим Державним стандартом)

навчальна програма

для  6 - 9  класів

загальноосвітніх навчальних закладів

 

Біологія і екологія. 6-11 класи: навчальні програми, методичні рекоменд-ції про викладання навчально-го предмета в закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році, вимоги до оцінювання / Укладач С.С. Фіцайло: видавницт-во «Ранок», - 2019. – 160с.

Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

Біологiя

7

Б і о л о г і я        

(за новим Державним стандартом)

навчальна програма

для  6 - 9  класів

загальноосвітніх навчальних закладів

 

Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

Біологiя

8

Б і о л о г і я        

(за новим Державним стандартом)

навчальна програма

для  6 - 9  класів

загальноосвітніх навчальних закладів

 

Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

Біологія і екологія

10

 

10-11 класи –  Навчальна програма

для закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту

 

Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від   23.10.2017 № 1407

Біологія і екологія

11

 

10-11 класи –  Навчальна програма

для закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту

 

Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від   23.10.2017 № 1407

 

 

 

 

БІОЛОГІЯ 6

КЛАС

70 годин

2 години на тиждень

ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором  учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.

уроку

Тема уроку

Дата

Завдання додому

 

ВСТУП

 

1

Біологія – наука про життя. Науки. Що вивчають життя.

 

 

 

2

Основні властивості живого

 

 

 

3

Різноманітність життя. Поняття про віруси

 

 

4

Методи біологічних досліджень організмів

 

 

 

ТЕМА 1. КЛІТИНА

 

5

Клітина – одиниця живого.

Історія вивчення клітини. Основні положення клітинної теорії.

 

 

6

Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи).

 

 

7

Практична робота 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним.  Інструктаж  з ОБЖ

 

 

8

Загальний план будови клітини.

 

 

 

9

Практична робота 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. Інструктаж  з ОБЖ

 

 

10

Будова рослинної клітини. Лабораторне дослідження: Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо).

 

 

11

Будова тваринної клітини.

 

 

 

12

Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем).

 

 

13

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

 

 

 

ТЕМА 2. ОДНОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ.

ПЕРЕХІД ДО БАГАТОКЛІТИННОСТІ

 

14

Бактерії — найменші одноклітинні організми.

 

 

15

Різноманітність і значення бактерій у природі.

 

 

16

Паразитичні одноклітинні організми. Шкідливі бактерії.

 

 

17

Корисні  бактерії

 

 

 

18

Різноманітність одноклітинних.

Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови.

 

 

19

Тваринні  одноклітинні  організми (амеба, інфузорія , малярійний плазмодій)

 

 

20

Губка – багатоклітинний  організм. Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності: ульва, хара, губки.

 

 

21

Роль у природі та житті людини одноклітинних  організмів .

 

 

23

Міні-проект

  1. Чому  скисає  молоко?
  2. Живі фільтри
  3. Небезпечні інфекційні захворювання

 

 

 

ТЕМА 3. РОСЛИНИ

 

24

Рослина — живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин, живлення.

 

 

25

Дихання та  рухи рослин.

 

 

 

26

Будова рослини. Тканини рослин.

 

 

 

27

Органи рослин.

 

 

 

28

Корінь: будова та основні функції. Лабораторне дослідження

будови кореня.

 

 

29

Кореневі системи. Видозміни кореня. Дослідницький практикум

Транспорт речовин по рослині

 

 

30

Пагін: будова та основні функції. Лабораторне дослідження

будови  пагона та бруньки

 

 

31

Узагальнення  знань  з  теми

 « Рослини»  частина 1.

Тестові  завдання

 

 

32

Стебло- осьова  частина  пагона Дослідницький практикум

Дослідження процесу росту вегетативних органів.

 

 

33

Різноманітність і видозміни вегетативних органів.

Лабораторне  дослідження

будови цибулини

 

 

34

Листок- бічний  орган  пагона. Внутрішня будова листка

 

 

35

Вегетативне розмноження рослин. Дослідницький практикум

Вегетативне розмноження рослин.

 

 

36

Розмноження рослин: статеве та нестатеве.

 

 

37

Квітка.

Лабораторне  дослідження

будови квітки

 

 

38

Запилення. Запліднення

 

 

 

39

Суцвіття

 

 

 

40

Насінина.

Дослідницький практикум                  Дослідження  умов  проростання  насінини

 

 

41

Лабораторне  дослідження

будови насінини.

 

 

42

Плід. Способи поширення плодів.

Лабораторне  дослідження

будови плоду.

 

 

43

Рухи  рослин .

Міні -проект :

  1. « Рослини мандрівники»
  2. «Листопад»,
  3. « Квітковий годинник»
  4. « Рослини  хижаки»

 

 

44

Узагальнення  знань  з  теми

  «  Рослини»  частина 2. 

Тестові  завдання

 

 

 

ТЕМА 4. РІЗНОМАНІТНІСТЬ РОСЛИН

 

45

Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою, розмноженням тощо)

 

 

46

Водорості(зелені, бурі , червоні)

Лабораторне дослідження будови зелених нитчастих водоростей

 

 

47

Мохи.

 

 

 

48

Папороті, хвощі, плауни.

 

 

 

49

Лабораторне дослідження будови моху і папоротей

 

 

50

Голонасінні.

Лабораторне дослідження будови пагонів і шишок хвойних рослин

 

 

51

 

Покритонасінні (Квіткові)

 

 

 

52

 

 

53

Практична робота 3 .

Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних рослин. Інструктаж  з ОБЖ

 

 

54

Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури).Життєві форми рослин.

 

 

55

Рослинні угруповання.

Практична  робота 4

Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах. Інструктаж  з ОБЖ

 

 

56

Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини

 

 

57

Міні-проект

  1. Нераціональне використання людиною водоростей.
  2. Нераціональне використання людиною мохів, хвощів, плаунів.
  3. Нераціональне використання людиною голонасінних.
  4. Нераціональне використання людиною покритонасінних.
  5. Необхідність збереження людиною рослин та їх угрупувань.

 

 

58

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

 

 

 

ТЕМА 5. ГРИБИ

 

59

Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.

 

 

60

Розмноження та поширення грибів.

 

 

 

61

Групи грибів: симбіотичні -мікоризоутворюючі шапинкові гриби;

Лабораторне дослідження

будови шапинкових грибів.

 

 

62

Практична робота 5

 Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. Інструктаж  з ОБЖ

 

 

63

Сапротрофні — цвільові гриби, дріжджі

 

 

64

Паразитичні  гриби  (на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини).

 

 

65

Лишайники

.

 

 

66

Значення грибів у природі та житті людини.

 

 

67

Міні-проект:

« Вирощування  грибів у спеціальних господарствах»

 

 

68

Узагальнення  знань  з  теми :

« Гриби»

(Тестові  завдання )

 

 

 

УЗАГАЛЬНЕННЯ

 

69

Будова та життєдіяльність організмів

 

 

70

 

 

 


БІОЛОГІЯ 7

КЛАС

70 годин

2 години на тиждень

ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором  учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.

уроку

Тема уроку

Дата

Завдання додому

 

Вступ

  1.  

Тварина – живий організм.

 

 

  1.  

Основні відмінності тварин від рослин та грибів.

 

 

  1.  

Особливості  живлення тварин

 

 

  1.  

Будова тварин: клітини, тканини, органи, системи.

 

 

 

ТЕМА1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

 

  1.  

Поняття про класифікацію тварин. Різноманітність.

 

 

  1.  

Кишковопорожнинні: особливості будови, способу життя.

 

 

  1.  

Різноманітність кишковопорожнинних, їх роль у природі та значення у житті людини.

 

 

  1.  

Кільчасті черви

Лабораторне дослідження Зовнішньої будови та руху кільчастих червів

 

 

  1.  

Різноманітність кільчастих червів

 

 

  1.  

Членистоногі. Визначальні ознаки будови.

 

 

  1.  

Ракоподібні : особливості будови, способу життя.

 

 

  1.  

Павукоподібні : особливості будови, способу життя.

 

 

  1.  

Комахи : особливості будови, способу життя.

 

 

  1.  

Практична робота 1

 Вивчення представників різних видів комах. Інструктаж  з ОБЖ

 

 

  1.  

Молюски: особливості будови, способу життя.

Лабораторне дослідження

Будови мушлі молюсків.

 

 

  1.  

Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення у житті людини.

 

 

  1.  

Паразитичні безхребетні тварини.

 

 

 

  1.  

Узагальнення  знань  з  теми

 « Різноманітність тварин» 

Тестові  завдання

 

Т.О

  1.  

Риби : особливості будови, способу життя.

 

 

  1.  

Різноманітність риб, їх роль у природі та значення у житті людини.

 

 

  1.  

Амфібії:  особливості будови, способу життя.

 

 

  1.  

Різноманітність амфібій, їх роль у природі та значення у житті людини.

 

 

  1.  

Рептилії :  особливості будови, способу життя.

 

 

  1.  

Різноманітність рептилій, їх роль у природі та значення у житті людини.

 

 

  1.  

Птахи :  особливості будови, способу життя.

 

 

  1.  

Різноманітність птахів, їх роль у природі та значення у житті людини.

 

 

  1.  

Практична робота 2.

Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів.

 Інструктаж  з ОБЖ

 

 

  1.  

Ссавці :  особливості будови, способу життя.

 

 

  1.  

Різноманітність ссавців, їх роль у природі та значення у житті людини

 

 

  1.  

Практична робота 3

Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування

 

 

  1.  

Міні-проект

 

 

 

  1.  

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

 

 

 

тема2. Процеси життєдіяльності тварин

  1.  

Живлення і травлення. Різноманітність травних систем. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.

 

 

  1.  

Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання

 

 

  1.  

Транспорт речовин у тварин. Кров, її основні функції.

 

 

  1.  

Незамкнена та замкнена кровоносні системи.

 

 

  1.  

Практична робота 4

 Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. Інструктаж  з ОБЖ

 

 

  1.  

Виділення. Його значення для організму. Органи виділення тварин.

 

 

  1.  

Опора  і рух. Види скелета. Значення опорно – рухової системи.

 

 

  1.  

Практична робота  5

Порівняння будови скелетів хребетних тварин. Інструктаж  з ОБЖ

 

 

  1.  

Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.

 

 

  1.  

Покриви тіла тварин. Їх різноманітність та функції захист.

 

 

  1.  

Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.

 

 

  1.  

Практична робота 6  Порівняння будови головного мозку  хребетних

Інструктаж  з ОБЖ

 

 

  1.  

Органи чуття, їх значення.

 

 

  1.  

Розмноження та його значення. Форми розмноження.

 

 

  1.  

Статеві клітини та запліднення. Розвиток тварин.

 

 

  1.  

Періоди та тривалість життя тварин

 

 

  1.  

Міні-проект

 

 

  1.  

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

 

 

ТЕМА 3. ПОВЕДІНКА ТВАРИН

 

  1.  

Поведінка тварин у природі та методи її вивчення.

 

 

  1.  

Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.

 

 

  1.  

Форми поведінки тварин.

 

 

 

  1.  

 

 

  1.  

Лабораторне дослідження  Спостереження за поведінкою тварин.

 

 

  1.  

 Практична робота 7

Визначення форм поведінки (або типів угрупувань) тварин (за відеоматеріалами або описом)

 

 

  1.  

Типи угрупувань тварин за К.Лоренцем

 

 

 

  1.  

Ієрархія у групі. Комунікація тварин.

 

 

 

  1.  

Використання тваринами знарядь праці

 

 

 

  1.  

Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення

 

 

  1.  

Міні-проект

 

 

  1.  

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

 

 

ТЕМА 4. ОРГАНІЗМ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ

 

  1.  

Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.

 

 

  1.  

Ланцюги живлення та потік енергії.

 

 

  1.  

Взаємозв’язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупуваннях.

 

 

  1.  

Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика.

 

 

  1.  

Основи охорони природи, природоохоронні території. Червона книга України.

 

 

  1.  

Міні-проект

 

 

Узагальнення ( 2 год)

 

  1.  

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів. Тварин – свідчення єдності природи.

 

 

  1.  

 

 

 


БІОЛОГІЯ 8

КЛАС

70 годин

2 години на тиждень

ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором  учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 

уроку

Тема уроку

Дата

Завдання додому

 

ВСТУП

 

1

Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини

 

 

2

Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

 

 

 

ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА

 

3

Організм людини як біологічна система

 

 

 

4

Різноманітність клітин організму людини

 

 

5

Тканини. Лабораторне дослідження: ознайомлення з препаратами тканин людини

 

 

6

Органи. Фізіологічні системи.

 

 

 

7

Поняття про механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга

 

 

 

8

Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.

 

 

 

9

Імунна регуляція

 

 

 

ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ

 

10

Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки, хрящі. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової та хрящової тканини.

 

 

11

Огляд будови скелета. З’єднання кісток

 

 

 

12

Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови м’язової тканини.

 

 

13

Робота м’язів. Втома м’язів. Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженнях; вплив ритму і навантаження на розвиток втоми

 

 

14

Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.

 

 

15

Профілактика порушень опорно-рухової системи.

 

 

 

ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ

В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ

 

16

Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого.

 

 

17

Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти.

Дослідницький практикум. Спостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.

 

 

18

Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. Проект Збалансоване харчування.

 

 

 

ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ

 

19

Значення травлення. Система органів травлення.

 

 

20

Травлення в ротовій порожнині. Ковтання. Лабораторне дослідження зовнішньої будови зубів.

 

 

21

Травлення в шлунку

 

 

 

22

Травлення в кишечнику: перистальтика, всмоктування.

 

 

23

Регуляція травлення .

 

 

 

24

Харчові розлади та їх запобігання

 

 

 

25

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

 

 

 

ТЕМА 5. ДИХАННЯ

 

26

Значення дихання. Система органів дихання.

 

 

 

27

Газообмін у легенях і тканинах.

 

 

 

28

Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.

 

 

29

Профілактика захворювань дихальної системи

 

 

 

 

ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН

 

30

Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз.

 

 

31

Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини

 

 

32

Будова та функції еритроцитів. Групи крові та переливання крові.

 

 

33

Будова та функції тромбоцитів. Зсідання крові.

 

 

34

Будова та функції лейкоцитів. Імунна система. Імунітет

 

 

35

Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД

 

 

36

Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця

 

 

37

Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Лабораторне дослідження : вимірювання частоти серцевих скорочень .

 

 

38

Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Кровотечі

 

 

 

ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ

 

39

Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи.

 

 

40

Захворювання нирок та їх профілактика.

 

 

 

41

Значення і будова шкіри. Захворювання шкіри та їх профілактика.

 

 

42

Терморегуляція. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі.

 

 

 

ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА.

 

43

Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.

 

 

44

Спинний мозок.

Лабораторне дослідження :вивчення будови спинного мозку людини .

 

 

45

Головний мозок. Лабораторне дослідження вивчення будови головного мозку людини .

 

 

46

Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.

 

 

47

Профілактика захворювань нервової системи.

 

 

 

ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ

 

48

Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.

 

 

49

Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне дослідження: визначення акомодації ока.

 

 

50

Сприйняття світла, кольору. Лабораторне дослідження: виявлення сліпої плями на сітківці ока.

 

 

51

Гігієна зору.

 

 

52

Сенсорна система слуху. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження: вимірювання порога слухової чутливості

 

 

53

Сенсорні системи смаку та нюху.

 

 

54

Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури та болю. Дослідницький практикум. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.

 

 

 

ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ.

 

55

Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. Дослідницький практикум. Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту.

 

 

56

Безумовні рефлекси. Інстинкти. Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло.

 

 

57

Умовні рефлекси.

 

 

58

Мова. Мислення та свідомість

 

 

59

Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження різних видів пам’яті.

 

 

60

Біоритми

 

 

 

61

Сон

 

 

 

62

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

 

 

 

ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА.

 

63

Ендокринна система. Залози внутрішньої  та змішаної секреції.

 

 

64

Профілактика захворювань ендокринної системи.

 

 

65

Взаємодія регуляторних систем

 

 

 

 

 ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ

 

66

Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.

 

 

67

Вагітність ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.

 

 

68

Постембріональний розвиток людини.

 

 

 

69

Репродуктивне здоров’я.

 

 

 

 

УЗАГАЛЬНЕННЯ

 

70

Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.

 

 

 


БІОЛОГІЯ І ЕКОЛОГІЯ  10

КЛАС

70 годин

2 години на тиждень

ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором  учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 

№ уроку

Тема уроку

 

Дата

 

Завдання додому

 

ВСТУП

 

1

Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.

 

 

2

Фундаментальні  властивості живого.

Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.

 

 

3

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.

 

 

 

 

ТЕМА 1. БІОРІЗНОМАНІТТЯ

 

4

Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. 

 

 

5

Сучасні критерії виду.

Лабораторна робота

1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя).

 

 

6

7

Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

 

8

Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

 

9

Гіпотези походження вірусів.

 Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування.

 

 

10

Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.

 

 

11

 

Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

 

12

 

13

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. 

 

 

14

Еукаріотичні організми. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

 

15

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.

 

 

 

16

Навчальний проект

1. Складання характеристики виду за видовими критеріями.

 

 

17

КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1

 

 

 

 

ТЕМА 2. ОБМІН РЕЧОВИН І ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ

 

18

Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі.

 

 

19

Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.

 

 

20

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем.

 

 

21

Практична робота 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини

 

 

22

Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів.

 

 

23

 

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму.

Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів.

 

 

24

25

Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. 

 

 

26

Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму.

 

 

27

Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму

.

 

 

28

 

Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

 

 

 

29

Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин.

 

 

30

Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.

 

 

31

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.

 

 

32

Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. 

 

 

33

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

 

 

 

ТЕМА 3. СПАДКОВІСТЬ І МІНЛИВІСТЬ

 

34

Основні поняття генетики. Закономірності спадковості.

 

 

35

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки.

 

 

36

Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

 

 

37

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація.

 

 

38

Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині.

 

 

 

39

Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.

 

 

40

Сучасний стан досліджень геному людини.

 

 

 

41

 

Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини.

 

 

 

 

42

 

43

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

 

 

44

Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини.

 

 

45

Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми.

 

 

46

Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

 

 

47

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

 

 

 

48

Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в популяціях.

 

 

49

Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.

 

 

50

Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.

 

 

51

Лабораторна робота Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

 

 

 

52

 

Практична робота Розв’язування типових генетичних задач.

 

 

 

53

Проект: створення буклету, постеру,  презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір).

Орієнтовні теми:

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

Скринінг-програми для новонароджених.

Генотерапія та її перспективи. 

 

 

54

 

 

55

Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Спадковість і мінливість.»

 

 

56

КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2

 

 

 

 

ТЕМА 4. РЕПРОДУКЦІЯ ТА РОЗВИТОК

 

57

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

 

 

58

Особливості процесів регенерації організму людини.

 

 

59

Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи.  Правила біологічної етики.

 

 

60

Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають.

 

 

61

Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки.

 

 

62

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.

 

 

63

Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини.

 

 

64

Лабораторна робота Вивчення будови статевих клітин людини.

 

 

65

Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини..

 

 

66

Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини.

 

 

67

Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота  Вивчення етапів ембріогенезу.

 

 

68

Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини.

 

 

69

Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.

 

 

70

Узагальнюючий урок з теми «Репродукція та розвиток.»

 

 

 


 

БІОЛОГІЯ І ЕКОЛОГІЯ  11

КЛАС

70 годин

2 години на тиждень

ПРИМІТКА! Курсивом виділено елементи змісту, які є необов’язковими і можуть вивчатися (за вибором  учителя), а також опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 

№ уроку

Тема уроку

Дата

Завдання додому

 

 

ТЕМА 5. АДАПТАЦІЇ

 

  1.  

Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання.

 

 

  1.  

Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій.

 

 

  1.  

Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів.

 

 

  1.  

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію.

 

 

  1.  

Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

 

 

  1.  

Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі.

 

 

  1.  

Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.

 

 

  1.  

Основні середовища існування та адаптації до них організмів: водне середовище.

 

 

  1.  

Основні середовища існування та адаптації до них організмів: ґрунтове та наземно-повітряне середовище.

 

 

  1.                     

Способи терморегуляції організмів.

 

 

 

  1.                     

Симбіоз та його форми.

 

 

 

  1.                     

Організм як середовище мешкання.

 

 

 

  1.                     

Практична робота 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування.

 

 

  1.                     

Поширення паразитизму серед різних груп організмів.

 

 

  1.                     

Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна.

 

 

  1.                     

Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.

 

 

  1.                     

Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів.

 

 

  1.                     

Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

 

 

  1.                     

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу з теми «Адаптація». Тематичне оцінювання.

 

 

 

ТЕМА 6. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

 

  1.                     

Науки, що вивчають здоров’я людини.

 

 

 

  1.                     

Принципи здорового способу життя. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок.

 

 

  1.                     

Безпека і статева культура.

 

 

 

  1.                     

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків.

 

 

  1.                     

Вплив стресових факторів на організм людини.

 

 

 

  1.                     

Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.

Навчальний проект: Особиста програма зміцнення здоров’я.

 

 

  1.                     

Імунна система людини, особливості її функціонування.

 

 

  1.                     

Імунокорекція. Імунотерапія.

 

 

 

  1.                     

Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних  захворювань людини.

 

 

  1.                     

Профілактика інвазійних  захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.

 

 

  1.                     

Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань.

 

 

  1.                     

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

 

 

 

ТЕМА 7. ЕКОЛОГІЯ

 

  1.                     

Предмет вивчення екології, її завдання та методи.

 

 

  1.                     

Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони.

 

 

  1.                     

Екологічні чинники та їхня класифікація.

 

 

 

  1.                     

Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.

 

 

  1.                     

Популяції. Класифікація та структура популяцій. 

 

 

  1.                     

Характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах.

 

 

  1.                     

Властивості та характеристики екосистем.

 

 

 

  1.                     

Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах.

Проект: Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних).

 

 

  1.                     

Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем.

 

 

  1.                     

Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.

 

 

  1.                     

Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.

 

 

  1.                     

Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі.

 

 

  1.                     

Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери.

 

 

  1.                     

Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

 

 

  1.                     

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу з теми «Екологія». Тематичне оцінювання.

 

 

 

ТЕМА 8. СТАЛИЙ РОЗВИТОК ТА РАЦІОНАЛЬНЕ ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

  1.                     

Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

 

 

 

  1.                     

Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.

 

 

  1.                     

Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

 

 

  1.                     

Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.

 

 

 

  1.                     

Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів.

 

 

  1.                     

Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.

 

 

  1.                     

Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди.

 

 

  1.                     

Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України.

 

 

  1.                     

Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку.

 

 

  1.                     

Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.

 

 

  1.                     

Практична робота 3. Оцінка екологічного стану свого регіону. 

 

 

  1.                     

КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

 

 

 

ТЕМА 9. ЗАСТОСУВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ БІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У МЕДИЦИНІ, СЕЛЕКЦІЇ ТА БІОТЕХНОЛОГІЇ

 

  1.                     

Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.

 

 

 

 

  1.                     

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи.

 

 

  1.                     

Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

 

 

  1.                     

Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. Генна інженерія людини: досягнення та ризики.

 

 

  1.                     

Біоетичні проблеми сучасної медицини.

 

 

 

  1.                     

Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)

  • Клонування організмів.

Нанотехнології в біології.

Трансгенні організми: за і проти.

 

 

  1.                     

Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.

 

 

 

  1.                     

Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології.

 

 

  1.                     

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.

 

 

  1.                     

Повторення та корекція знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології».

 

 

  1.                     

Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.

 

 

  1.                     

Повторення та узагальнення навчального матеріалу.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
1 грудня 2021
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку