Урок "Травлення в ротовій порожнині. Ковтання. Лабораторне дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). Дослідницький практикум: Дія ферментів слини на крохмаль."

Про матеріал
Урок для учнів 8 класу на тему "Травлення в ротовій порожнині. Ковтання. Лабораторне дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). Дослідницький практикум: Дія ферментів слини на крохмаль."
Перегляд файлу

Тема. Травлення в ротовій порожнині. Ковтання. Лабораторне дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). Дослідницький практикум: Дія ферментів слини на крохмаль.

Мета: з’ясувати процеси, що відбуваються з їжею у ротовій порожнині;

ознайомити учнів з будовою, ти­пами зубів, профілактикою захворювання зубів; обґрун­тувати значення дотримання правил догляду за рото­вою порожниною; виховувати в учнів працелюбність, старанність, бережливе став­лення до власного здоров'я і здоров'я інших; розвивати  уміння учнів спостерігати та описувати дію ферментів слини на крохмаль,  пошукові та творчі здібності, формувати вміння робити висновки та узагальнення.

Очікувані результати: учні називають органи травної системи, травні залози ротової порожнини; характеризують функції органів ротової порожнини, будову і функції зубів, процеси ковтання; пояснюють роль травних ферментів слини, значення зубів у травленні; спостерігають та описують  дію ферментів слини на крохмаль; застосовують знання для профілактики захворювань зубів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: комп'ютор, мультимедійна дошка, презентація, модель будови зуба, гребінець, вата, зубна щітка, накрохмалена тканина, йод, ватна паличка.

Основні поняття та терміни: ферменти, слина, амілаза, мальтаза, лізоцим, муцин

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

Вступ.

Англійський лікар Тревор Вестон сказав: "Ми живемо у світі, у якому люди набагато краще знають про те, як працювати на комп’ютері, ніж про те, що відбувається всередині власного організму." Але, я сподіваюся, що на сьогоднішньому уроці ми поповнимо скарбничку ваших знань про будову і функції того тіла, яким наділила вас природа. Отже, ми продовжуємо вивчення розділу "Харчування і здоров’я". На минулому уроці ми опрацювали тему "Система органів травлення". А сьогодні детальніше зупинимось на особливостях травлення у ротовій порожнині. Отже, розкрийте зошити і запишіть тему уроку: Травлення в ротовій порожнині. Ковтання. Лабораторне дослідження зовнішньої будови зубів ( за муляжами, моделями). Дослідницький практикум: Дія ферментів слини на крохмаль.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Від сьогоднішнього уроку я очікую, що ви будете знати

- особливості травлення в ротовій порожнині

- склад слини та види слиновиділення;

- будову зубів, зубну формулу та значення зубів у травленні;

- язик та його участь у травленні в ротовій порожнині та визначення смаку їжі;

- речовини, які починають перетравлюватися у роті;

- процес пережовування та ковтання.

Сьогодні ми не тільки з’ясуємо, як відбувається процес перетравлення їжі у ротовій порожнині, а й експериментально визначимо дію ферментів слини на крохмаль.

Для успішного вивчення теми я пропоную вам пригадати раніше вивчений матеріал, який перебуває у взаємозв'язку із сьогоднішнім.

1. Що таке травлення?

2. Які речовини надходять до організму людини в результаті харчування?

3. У якій системі відбувається травлення?

3. Які органи входять до системи травлення?

4. Назвіть єдину рухому кістку черепа.

5.  Перелічіть травні залози.

6.  Які функції травної системи?

7.  Розставте відділи травного каналу у правильній послідовності, кожному відділу відповідає певна літера. Якщо вірно виконаєте завдання, то визначите основне поняття, яке безпосередньо пов'язане з темою сьогоднішнього уроку.

И. Стравохід

А. Кишечник

С. Ротова порожнина

Н. Шлунок

Л. Глотка

Перевірка завдання, поняття - СЛИНА.

ІІІ. Мотивація навчальної діяль­ності

Їжа, що надійшла в ротову порожнину, піддається дії зубів, язика і слини. Слина дуже важлива в людському організмі. Ще в Давній Індії застосовували «випробування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з’їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні – то винним. Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з’їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою нашого організму. Сьогодні ми вивчатимемо склад і властивості слини.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Язик

Процес травлення починається у ротовій порожнині. У ній відбувається аналіз їжі на смак, подрібнення, зволо­ження і формування харчової грудки для подальшого просування її по стравоходу. Аналіз їжі на смак і температуру відбувається за до­помогою м'язового органа ротової порожнини - язика, на слизовій оболонці якого містяться 10 тис. смакових рецепторів-сосочків. Він аналізує смакові якості їжі – кисле, солодке, солоне  чи гірке. Язик - рухливий орган, утворений м’язевою посмугованою тканиною. Його вага 60-80 г. Крім того, язик перемішує їжу в ротовій порожнині, бере участь в акті ковтання та є органом вербального і невербального спілкування.

У біблії сказано: "Язик невеликий орган, але багато робить."

Слинні залози. Склад і функції слини.

 Подразнен­ня смакових рецепторів смачною їжею викликає відчуття апетиту і стимулює виділення слини, підшлункового та шлункового соків.

У порожнину рота відкриваються і виділяють секрет слинні залози. Вони діляться на дві групи: дрібні залози, які закладені в товщі слизової оболонки порожнини рота, і великі залози, які розташовані за межами слизової оболонки. У людини є три пари великих слинних залоз: привушні, підщелепні й під’язикові. Слинні залози виділяють слину.

Слина є важливою складовою нашого організму. Вона представляє собою в'язку, безбарвну рідину зі слабколужною реакцією. Вона на 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин ( суха речовина слини). У людини за добу виділяється близько 1,7л слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від характеру їжі, від віку. Коли ми не їмо, слина все одно виділяється у невеликій кількості 0,2 мл за 1 хв., але коли у роті є щось смачненьке - слиновиділення зростає до 3,5 мл за 1 хв.

Задача. Скільки слини утворюють ваші слинні залози за рік. ( 365днів *1,7= 620,5л)

Робота з підручником

Зясувати детальний склад слини ви зможете користуючись текстом підручника (&9 ст.41 – хімічна обробка їжі). Прочитайте інформацію та доповніть схему, а також зверніть увагу на функції кожної складової (завдання виконують 3 хвилини).

 

 

 

 

Складання опорної схеми:

 

 

 

 

 

 

 

Перевірка завдання

- Які складові сухої речовини?

- Яка роль лізоцима? (знезаражує, сприяє загоєнню ран)

- Роль муцина? (зволожує, обволікає їжу)

- Які ферменти входять до складу слини?( амілаза, мальтоза)

- Роль амілази та мальтази? (розщеплюють вуглеводи до простіших)

- Що таке ферменти?

Розповідь вчителя про ферменти

В 1941 році король Данії Христіан X вручав відомому біохіміку Линдерстрем-Лангувищу наукову нагороду за дослідження білків і ферментів. Король попрохав вченого пояснити йому і присутнім, що таке ферменти. Вчений розповів таку історію.

Вмирав старий араб. Все його багатство складалося з 17 чарівних білих верблюдів. Він зібрав своїх синів і оголосив їм своє бажання: «Мій старший син повинен одержати після моєї смерті половину верблюдів. Середньому синові я заповідаю третину всіх верблюдів. Але і мій молодший син повинен одержати свою частину - одну дев'яту частину череди». Поховавши батька, три брати почали ділити верблюдів. Але виконати бажання батька вони не змогли: неможливо було поділити 17 верблюдів ні навпіл, ні на три частини, ні на дев'ять частин. Але тут крізь пустелю проходив дервіш. Бідний, як всі вчені, він вів чорного худого верблюда. Брати звернулися до нього за допомогою. І дервіш сказав: « Виконати бажання вашого батька дуже просто. Я дарую вам свого верблюда, а ви спробуйте розділити його спадок. У братів виявилося 18 верблюдів і все

вирішилось. Старший син одержав половину верблюдів - 9, середній -третину череди - 6, молодший син одержав свою частину - 2 верблюди. Але 9, 6 і 2 дають 17, і після розподілу залишився зайвий верблюд - старий верблюд вченого. І дервіш сказав: «Віддайте мені мого верблюда за те, що я допоміг розділити вам спадок».

«Ось цей чорний верблюд, - закінчив розповідь Линдерстрем - Панг, - і схожий на фермент. Він зробив можливим  процес, який без нього був би неможливим, а сам залишився без змін».

І в дії цих унікальних речовин, які є складовою слини, ми з вами зараз переконаємося, виконуючи лабораторну роботу «Дія ферментів слини на крохмаль».

Вчитель: Перш ніж приступити до експерименту, давайте згадаємо, як можна в продуктах виявити крохмаль? Яка якісна реакція на нього?

(Учень: Якщо на продукт, у складі якого міститься крохмаль, капнути йод, з'являється синьо-фіолетове забарвлення.)

Інструктаж з ТБ.

Тема: Дія ферментів слини на крохмаль

Мета: встановити характер дії ферментів слини.

Обладнання та матеріали: два добре накрохмалені клаптики білої тканини, вушні палочки, розчин йоду, вода.

Хід роботи

1. На клаптику накрохмаленої тканини напишіть літеру вушною палочкою змоченою слиною і клаптик  тканини опустіть у розчин йоду.

2. На іншому клаптикові накрохмаленої тканини  напишіть літеру палочкою змоченою водою і також опустіть його у розчин йоду.

3. Порівняйте результати дослідів, заповніть таблицю.

4. Зробіть висновки.

Умови досліду

Результат йодо-крохмальної реакції

Висновок

1.Крохмаль + слина

На клаптику з’явилася висвітлена пляма

Ферменти слини                                                                                                         розщеплюють  вуглеводи

2.Крохмаль + вода

Весь клаптик має                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             синє  синє забарвлення

Вода не розщеплює        води вуглеводи

 

Користуючись результатами дослідів сформулюйте загальний висновок до лабораторної роботи.

- Які ферменти входять до складу слини?  (амілаза, мальтоза)

- Які речовини вони розщеплюють? (складні вуглеводи: крохмаль і глікоген)

- До яких речовин? ( до простих і частково до глюкози).

Їжа в ротовій порожнині пе­ребуває недовго, тому амілаза не встигає розщепити крохмаль і цей процес триває у шлунку.

- Як і чому починає виділятися слина?

Секреція слинних залоз настає через кілька секунд після потрапляння їжі в рот. Встановлено, що слиновиділення є рефлекторним актом. Їжа при попаданні в ротову порожнину збуджує її рецептори, імпульси поширюються по чутливих нервових волокнах до центру слиновиділення в довгастому мозку, а потім по парасимпатичних нервах, доходять до клітин слинних залоз і збуджують їх. Цей процес являє собою безумовно – рефлекторний механізм відділення слини.

- Що відбувається коли ми бачимо їжу? ( учням показують лимон, видавлюючи з нього сік)

(відбувається рясне виділення слини)

Це умовно-рефлекторне відділення слини. Ось і у вас зараз виник умовний рефлекс на вигляд і запах лимона. Пояснив механізм рефлекторного процесу виділення слини російський фізіолог Іван Петрович Павлов, проводячи досліди з собаками. З цим механізмом ми познайомимося на наступних уроках.

 Як людини ковтає

Після того, як їжа обробляється в ротовій порожнині (подрібнюється, пережовується, змочується і частково розщеплюється), формується харчова грудка і відбувається рефлекторний акт ковтання і просування харчової грудочки далі по травному каналу ( перегляд відеоролика про акт ковтання).Упродовж доби людина робить 1,5-2 тис.ковтальних рухів. Вдень - приблизно 2 рухи за хв., уночі - 2 рази за годину.

Але це ще не все. У ротовій порожнині досить тепло, тому холодна їжа, така, як морозиво, там нагрівається, а гаряча, така як борщ стигне.

Види зубів, внутрішня будова зубів (розповідь з використанням  моделі будови зуба)

А зараз маленький секрет. Доторкніться язиком до верхнього піднебіння. Відчули поперечні смужки? А знаєте, що це?. Це піднебінні валики – залишки недорозвинених зубних рядів. Виявляється, у всіх зародків ссавців зуби закладаються в кілька рядів, а розвивається лише один ряд. Ось про зуби ми і поговоримо.

Зуби закладаються в ембріональний період, але перші зуби, які називають молочними, з'являються в 6 місяців, а до 10-12 років вони замінюються на постійні. Остання пара зубів називається зуби му­дрості, вони з'являються у віці від 17 до 25 років. Зуби мудрості — це останні восьмі кутні зуби, їх має бути чотири — два праворуч і два ліворуч. У деяких людей їх немає. Прорізуються вони важ­ко. Вважають, що саме ці зуби найчастіше уража­ються карієсом та іншими хворобами. Можливо, тому, що зубна щітка рідко до них дістає.

Зуби бувають різними за формою та функціями, але мають однакову будову. Пропоную вам виконати завдання (ст.38-39):

1 ряд - зовнішня будова зуба. (У кожному зубі розрізняють коронку, шийку й корінь

2 ряд - внутрішня будова зуба Основні частини зуба:

 Емаль зуба - вкриває коронку зуба зверху — найтвердіша тканина в організмі людини, за твердістю наближається до кварцу. Але й вона в разі недотримання гігієни зу­бів може стиратися і давати тріщини.

Дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки і кореня)-тверда .

Цемент ( покриває шийку і корінь зуба) - тверда

Пульпа ( заповнює порожнину зуба) – внутрішня м’яка частина. У пульпу через канал кореня входять кровоносні й лімфатичні судини, нерви. За рахунок пульпи відбувається живлення та ріст зуба.

3 ряд - класифікація зубів за формою та функціями. (За формою й функціями розрізняють різ­ці, ікла, малі та великі кутні зуби. Різці та ікла мають по одному кореню; ними відкушують їжу. Далі з кожного боку є два малі та три великі кутні зуби, які подрібнюють їжу. Нижні кутні зуби мають два, а верхні — три корені.

 

.

Лабораторне дослідження «Будова та функції зубів людини»

 

Заповнити таблицю.

Будова й функції зубів

Види зубів

Будова

Функції

Різці

 

 

Ікла

 

 

Малі кутні

 

 

Великі кутні

 

 

Оскільки ви зрозуміли, що зуби виконують в організмі дуже важливу роль, їх потрібно берегти. Сьогодні 70% людей на планеті потребує лікування зубів. Якщо зуби не берегти, то виникають захворювання. Одним із найпоширеніших є карієс. Як виникає карієс та які заходи його профілактики пропоную дізнатися із підручника. (ст.40)

Гігієна зубів.  Бесіда про профілактику зуб­них хвороб та жуйки, правила чи­щення зубів.

 ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНІВ

Профілактика захворювань зубів:

1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою

2) не вживайте види їжі з контрасними температурами один за одним

3) не розкушуйте дуже тверду їжу ( горіхи, кістки)

4) двічі на день ( вранці і увечері) чистіть зуби

5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога

6) своєчасно лікуйте хворі зуби.

 

ПРАВИЛА ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ

Поганий стан зубів залежить від невміння пра­вильно чистити зуби. Стоматологи твердять, що, якщо якісно чистити зуби, то можна уникнути карієсу. Перше, що нам потрібно,— це зубна щітка. Щетина має бути синтетична, невисока й негуста. Зберігати зубну щітку потрібно у стаканах щети­ною догори. Користуватися два-три місяці. Що­тижня полоскати кип'ятком. Чистити треба ніби змітаючи із зуба утворений наліт, і велику увагу слід приділяти проміжкам між зубами. Чистити зуби треба 2,5-3 хв., бо тільки через 30с почина­ється взаємодія пасти із зубним нальотом.

Дослід підтвердження неправильного чищення зубів.

Беремо гребінець і накладаємо вату між зубці. Ми чистимо зуби щіткою горизонтально, але для видалення їжі між зубами необхідно чистити ще і вверх – вниз. В результаті зуби будуть чисті і здорові. У людей з поганими зубами і в тих, хто неправильно вживає їжу, дуже часто бувають хронічні захворювання шлунка й навіть виразки.

 

V. Узагальнення  та систематизація вивченого

1.  Чому хліб у роті стає солодким, якщо його довго жувати?

2. Назвіть слинні залози.

3.  Які ферменти є у слинні?

4. Гра «Третій зайвий» - поясніть зайвий термін і поясніть свій вибір:

  • Дентин, пульпа, амілаза
  • Мальтоза, муцин, хлорид на кислота
  • Підщелепні, загрудинні, привушні

5. Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:

1.М’язовий орган, слизова оболонка якого містить смакові рецептори:

а)губи     б)мигдалини

в) ясна    г)язик

2.Остання пара зубів у людини з’являється:

а)до 15 років                   б)до 25 років

в) до 10-12 років             г)до 30 років

3.Фермент слини:

а) пепсин                    б)ліпаза

в) мальтаза                 г)трипсин

4.Бактерицидна речовина, що міститься у слині:

а)лізоцим                   б)пепсин

в)амілаза                    г)каталаза

5.Компонент слини, що зволожує та обволікає їжу:

а) вода                       б)муцин

в) жовч                     г)солі

6.Завдяки ферментам слини в ротовій порожнині починається розщеплення:

а) вуглеводів                   б)білків

в) ліпідів                          г)солей

6. Робота з таблицею «Логічні пари»

Встановіть, який термін правої частини відпо­відає визначенню в лівій.

1. Зуби

А. Вкриває коронку зуба зверху

2. Пульпа

Б. Ними відкушують їжу

3. Емаль

В. Складається зі сполучної тканини й заповнює порожнину зуба

4. Різці

Г. Найпоширеніша хвороба зубів

5. Кутні зуби

Д. Кісткові органи, що розташовані в ро­товій порожнині

6. Карієс

Е. Подрібнюють їжу

 

Додаткові завдання:

1. Стоматологами доведено, що для збереження зубів потрібний фтор, який надходить в організм людини з продуктами харчування та водою. У питній воді міста міститься 1,8 мг/л фтору. Виходячи з того, що середньодобова потреба людини у воді 1,5 л, підрахуйте й вкажіть масу фтору, яка потрапляє в організм людини щоденно: а) 2,7 мг; б) 20,5 мг; в) 18,5 мг. За нормами Держстандарту вміст фтору в воді має складати 0,9 мг/л. Чи потрібно користуватись при цьому зубною пас­тою, що містить фтор?

2. Якщо ви згодні з твердженням – плесніть у долоні, а якщо ні – підніміть руки

- Пепсин розщеплює вуглеводи.

-муцин входить до складу слини.

- смакові рецептори розташовані в стравоході.

-за добу в нашому організмі утворюється 3 літри слини.

- з ротової порожнини їжа надходить в шлунок.

Вправа «Що я роби на уроці». Вчитель пропонує учням підібрати вираз, який найкраще відповідає тому, як вони засвоїли урок

  • Бив байдики
  • Зарубав на носі
  • Пас задніх
  • Намотав на вус
  • Чув краєм вуха
  • Пропустив мимо вух
  • Ворушив мозками.

 

VІ. Домашнє завдання

Прочитати & 9, т відповісти на запитання на с.42 (усно)

Скласти пам’ятку «Догляд за ротовою порожниною» або підготуйте повідомлення та листівки (газети, буклети, презентаційні матеріали) щодо профілактики захворювань зубів та ясен.

Провести соціологічне опитування серед учнів 8 класу. З’ясувати, скільки разів на день вони чистять зуби і якими пастами?Як часто звертаються до стоматолога? Зробити відповідні висновки.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 грудня 2021
Переглядів
2102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку