ПОГОДЖЕНО
на засіданні ШМО вчителів
предметів суспільно-гуманітарного циклу
Протокол № _____
від _________________ р.
Керівник ШМО__________________
Зміни до програми
з історії України
у 9 класі
вчителя
Гринів Марії Володимирівни
на 2022/2023 навчальний рік
за навчальною програмою
«Історія України (9 клас)»
затверджена наказом МОН від 03.08.2022 р. № 698
Пояснювальна записка
У 2022/2023 навчальному році на вивчення Історії України у 9 класі виділено 1,5 год. з варіативної складової навчального плану на розширення програми, поглиблене вивчення предмета згідно профільного рівня. Викладання історії України буде здійснюватись за програмою МОН України: «Історія України (9 клас)» затверджена наказом МОН від 03.08.2022 р. № 698.
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу (тема), в який внесено зміни |
Кількість годин за програмою |
Кількість годин, відведених вчителем |
Примітка |
|
1. |
Повторення. Вступ. «Довге» дев’ятнадцяте століття в історії України: територія, населення, влада.
|
4 |
4 |
|
|
2. |
Розділ 1. Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
7 |
10 |
|
|
3. |
Розділ 2. Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
|
6 |
9 |
|
|
4. |
Розділ 3. Повсякденне життя та культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
|
6 |
8 |
|
|
5. |
Розділ 4. Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
|
7 |
10 |
|
|
6. |
Розділ 5. Українські землі у складі Австро-Угорщини в другій половині ХІХ ст.
|
6 |
9 |
|
|
7. |
Розділ 6. Україна на початку ХХ століття перед викликами модернізації.
|
7 |
10 |
|
|
8. |
Розділ 7. Повсякденне життя та культура України в середині ХІХ – на початку ХХ ст.
|
9 |
10 |
|
|
|
Разом |
52
|
70
|
|
|
«ПОГОДЖЕНО»
Заступник директора
з навчально-виховної роботи
___________ І.І. Пристаєцька
«____»_____________ 20__ р.
___________ І.І. Пристаєцька
«____»_____________ 20__ р.
Календарно-тематичне планування
з історії України
для 9 класу
За програмою: «Історія України (9 клас)»
затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 р. № 698
Вчитель: Гринів Марії Володимирівна
Історія України ( 70 год.; 2 години на тиждень) |
|||||||||
За навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 р. № 698 |
|||||||||
№ |
Дата |
Тема |
Примітка |
||||||
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП |
|||||||||
1. |
|
Повторення |
|
||||||
2. |
|
Повторення |
|
||||||
3. |
|
Ранній Новий час в історії України: здобутки і втрати. Відлуння європейських подій XVIII ст. в Україні. Вплив Французької революції на ідейний клімат Центрально-Східної Європи. «Довге» ХІХ століття: період модернізації та національних рухів у Європі. Ознаки модернізації. Україна в ХІХ столітті: між традиційним укладом життя та викликами модернізації. |
|
||||||
4. |
|
Між двома імперіями: Україна на політичній карті Європи на зламі XVIII–ХІХ ст. Адміністративнотериторіальний устрій українських територій у складі Російської та Австрійської імперій. Російське самодержавство як політична система. Українська територія та її залюдненість: чисельність, соціальний і національний склад населення. Іншоетнічні групи на українській території: поляки, росіяни, кримські татари, євреї, німці та ін. Запровадження «смуги осілості» для євреїв підросійської України |
|
||||||
Розділ 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
|||||||||
5. |
|
Нові російські порядки: імперське освоєння українського простору. Козацтво після ліквідації Запорозької Січі та Гетьманщини. Чиновницький апарат у відносинах з центральною імперською владою і місцевим населенням. |
|
||||||
6. |
|
Французько-російська війна 1812 р. та плани Наполеона щодо Східної Європи. Українські ополченські полки в російській армії та мешканці України на боці Наполеона І в легіоні Яна Домбровського. |
|
||||||
7. |
|
Соціальні та економічні зміни: криза кріпосницької системи, розмивання станових перегородок. Шляхетсько-дворянська верства. Життя сільської громади. Міщани: ремісники, торговці, підприємці. |
|
||||||
8. |
|
Початок індустріальної революції. Нова модель соціальноекономічного розвитку Півдня України. Порто-франко Одеси. |
|
||||||
9. |
|
Початок українського національного руху («національне відродження»): шляхетський етап. Асимілятори і традиціоналісти. Новгород-Сіверський гурток автономістів. Харківський осередок українського руху. Формування сучасної національної ідентичності. |
|
||||||
10. |
|
Кирило-Мефодіївське братство та ідея всеслов’янської республікифедерації. |
|
||||||
11. |
|
Практична робота Програмні документи Кирило-Мефодіївського братства. |
|
||||||
12. |
|
Нації та націоналізм у сприйнятті людей ХІХ століття. Політичне та етнічне розуміння нації. Соціальні та політичні рухи. Польське повстання 1830–1831 рр. і його наслідки для України |
|
||||||
13. |
|
«Українське питання» в баченні російської влади й громадськості. Імперська «теорія офіційної народності» («православ’я – самодержавство – народність»). Ліквідація Грекокатолицької церкви в Російській імперії. |
|
||||||
14. |
|
Урок узагальнення |
|
||||||
Розділ 2. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
|||||||||
15. |
|
Адміністративнотериторіальний устрій українських регіонів у складі Австрійської імперії. Соціальний та етнічний склад населення. |
|
||||||
16. |
|
Організація імперської влади. Реформи Марії Терезії та Йосифа ІІ. «Освічений абсолютизм». |
|
||||||
17. |
|
Початки українського національного руху в Австрійській імперії. Закарпатські «будителі». |
|
||||||
18. |
|
Товариство галицьких греко-католицьких священників. Національна діяльність Греко-католицької церкви. |
|
||||||
19. |
|
Гурток «Руська трійця». Дискусія про абетку (кирилиця чи латиниця) в Галичині. Практична робота Історія альманаху «Русалка Дністрова» |
|
||||||
20. |
|
«Весна народів» та суголосні їй події в Галичині, Буковині й Закарпатті в 1848–1849 рр. Скасування панщини. |
|
||||||
21. |
|
Перша політична організація українців – Головна Руська рада та її національна програма. Газета «Зоря Галицька». Українці в австрійському парламенті. |
|
||||||
22. |
|
Наш край наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
|
||||||
23. |
|
Урок узагальнення |
|
||||||
Розділ 3. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. |
|||||||||
24. |
|
Повсякденне життя сільського і міського населення. Сільська та міська забудова (приватний і громадський простори). Житло і побут дворянина (шляхтича), купця, міщанина, селянина. |
|
||||||
25. |
|
Одяг. Публічна і приватна гігієна. Емансипація селянства. Становище жінки |
|
||||||
26. |
|
Умови розвитку освіти й культури в Україні. Імперська політика в галузі освіти й наук. Університети в Україні (Львівський, Харківський, Київський): освітнє, наукове, соціальне та політичне призначення. Елітарні навчальні заклади університетського типу: Кременецький ліцей, Рішельєвський ліцей в Одесі, Ніжинська гімназія вищих наук князя Безбородька. Інтелектуальні співтовариства. |
|
||||||
27. |
|
Становлення сучасної української літературної мови. «Енеїда» Івана Котляревського – перший твір нової української літератури. Націєтворча роль літературних та історичних праць. Теми та образи української романтичної літератури та історичної белетристики. Тарас Шевченко і його «Кобзар». |
|
||||||
28. |
|
Музика, театр, образотворче мистецтво та архітектура у світлі культурно-мистецьких течій класицизму і романтизму та розвитку національного руху. |
|
||||||
29. |
|
Практична робота Віртуальна мандрівка «Памꞌ ятки образотворчого мистецтва та архітектури України першої половини ХІХ ст.» |
|
||||||
30. |
|
Національно-культурне життя поляків, росіян, євреїв, німців, кримських татар на теренах України. Єврейські «штетли». |
|
||||||
31. |
|
Урок узагальнення |
|
||||||
Розділ 4. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ в другій половині ХІХ ст |
||||||||||
|
|
Україна в контексті міжнародних політичних подій середини ХІХ ст. Східна (Кримська) війна 1853– 1856 рр. як поштовх до реформ у Російській імперії. Українці у Східній (Кримській) війні. |
|
|||||||
|
|
Ліквідація кріпацтва та реформи 1860–1870-х рр. Модернізація промисловості й сільського господарства |
|
|||||||
|
|
Торгівля. Втягнення підприємств України в імперський ринок. Урбанізація. Будівельна лихоманка. Зміни в транспортному сполученні: пароплавні компанії і розбудова залізничної мережі. |
|
|||||||
|
|
Зміни в соціальній структурі населення. Становлення української інтелігенції. Розширення сфери застосування найманої праці. Формування робітництва. Труднощі адаптації селян до міських умов життя. |
|
|||||||
|
|
Українські підприємці. Взаємини між підприємцями і найманими робітниками. |
|
|||||||
|
|
Український національний рух: організаційно-культурницький (інституційний або народницький) етап. Хлопомани і громадівський рух. Київська громада. |
|
|||||||
|
|
Південно-Західний відділ Російського географічного товариства. Молоді громади. «Братство (Братерство) тарасівців». |
|
|||||||
|
|
Ідейні основи українського руху: Володимир Антонович і Михайло Драгоманов. Реакція російської громадськості й імперської влади на розвиток українського руху: Валуєвський циркуляр і Емський указ. |
|
|||||||
|
|
Практична робота Аналіз політику російської імперської влади в Україні на підставі Валуєвського циркуляру, Емського указу та інших доступних офіційних актів (на вибір учительки/учителя) |
|
|||||||
|
|
Польський, єврейський та кримськотатарський рухи в Україні. Польське повстання 1863–1864 рр. та його наслідки для поляків і українців. Громадсько-політичне та культурне життя єврейського населення: ортодокси та асимілятори. Сіонізм. Кримськотатарське національне відродження. |
|
|||||||
|
|
Урок узагальнення |
|
|||||||
Розділ 5.УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРО-УГОРЩИНИ в другій половині ХІХ ст. |
||||||||||
|
|
Зміни у політичному становищі західноукраїнських регіонів у зв’язку з перетворенням Австрійської імперії на Австро-Угорську, запровадженням конституційно-парламентського устрою та децентралізацією. «Українське питання» в політиці австрійської влади. |
|
|||||||
|
|
Національно-політичні й культурні течії в українському русі Галичини і Буковини: русофіли («москвофіли») і народовці («українофіли»). Гасло «органічної праці». |
|
|||||||
44. |
|
Налагодження контактів Київської громади з галицькими народовцями. Зародження ідеї «соборної України». Радикальний рух у Галичині. |
|
|||||||
45. |
|
Зростання української політичної активності. Українсько-польське суперництво в Галичині. Українське представництво в Галицькому сеймі та австрійському парламенті у Відні. |
|
|||||||
46. |
|
Народовська політика «нової ери». Утворення політичних товариств і політичних партій. |
|
|||||||
47. |
|
Практична робота Порівняння розвитку українського руху в Російській та Австро-Угорській імперіях у ХІХ ст. |
|
|||||||
48. |
|
Особливості соціальноекономічного розвитку західноукраїнських регіонів. Пореформені (після скасування панщини в 1848 р.) зміни у становищі селянства. Нафтова промисловість Дрогобиччини. Кооперативний рух. Трудова еміграція. |
|
|||||||
49. |
|
Наш край у другій половині ХІХ ст. |
|
|||||||
50. |
|
Урок узагальнення |
|
|||||||
|
Розділ 6. УКРАЇНА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ПЕРЕД ВИКЛИКАМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ |
|||||||||
51. |
|
Населення України на початку ХХ ст. Індустріальна модернізація. Міста як осередки великого підприємництва, торгівлі та фінансів. Економічна криза 1900–1903 рр. Розвиток монополій. Регіональна спеціалізація промисловості й сільського господарства. Проведення в Україні столипінської аграрної реформи. Переселенські рухи. |
|
|||||||
52. |
|
Український національний рух: політичний етап. Радикалізація руху. Автономістська й самостійницька течії в національному русі. Розбудова політичних партій. Утворення національних організацій культурноосвітнього та військово-спортивного спрямування. «Націоналізація» селянства. |
|
|||||||
53. |
|
Утворення національних організацій культурноосвітнього та військово-спортивного спрямування. «Націоналізація» селянства. |
|
|||||||
54. |
|
Практична робота «Ідеї автономії та самостійності в програмах українських політичних партій Наддніпрянщини/Галичини» |
|
|||||||
55. |
|
Консолідація української нації. Українці в російській революції 1905– 1907 рр. Боротьба українців за реформу виборчої системи в Австро-Угорській імперії. Українське представництво в російській Державній Думі та австрійських парламентських установах – Галицькому сеймі і Державній раді. |
|
|||||||
56. |
|
Український національний рух і його опоненти в умовах пореволюційної (столипінської) реакції 1907–1914 рр. Товариство українських поступовців. |
|
|||||||
57. |
|
Посилення імперського тиску з боку російської влади. Діяльність чорносотенців. Антиєврейські погроми. «Справа Бейліса». Посилення соціальної і політичної напруженості. |
|
|||||||
58. |
|
Практична робота Модернізація повсякдення і трудова еміграція. |
|
|||||||
59. |
|
Урок узагальнення |
|
|||||||
Розділ 7. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ в середині ХІХ – на початку ХХ ст. |
||||||||||
60. |
|
Повсякдення села та міста. Громада як форма організації сільського населення, відмінність української сільської громади від російської общини. Заняття та умови праці селян і містян. Дозвілля й розваги. Зовнішній вигляд мешканців села і міста. Етнічне й конфесійне розмаїття міського населення. |
|
|||||||
61. |
|
Урізноманітнення форм і напрямів освіти: гімназійна освіта, поява навчальних закладів технічного профілю, приватні навчальні заклади. |
|
|||||||
62. |
|
Боротьба за створення українського університету у Львові. Розвиток наукових досліджень. Наукові товариства. |
|
|||||||
63. |
|
Реалізм другої половини ХІХ ст. як світоглядна і культурно-мистецька течія. Український модерн і ранній модернізм (авангардизм) зламу ХІХ– ХХ ст. у літературі, образотворчому мистецтві, архітектурі |
|
|||||||
64. |
|
Поява будівель громадського призначення: вокзали, криті ринки, театри. Меценатство |
|
|||||||
65. |
|
Участь церкви (релігійних організацій) і духівництва у формуванні основ новочасного українського суспільства. |
|
|||||||
66. |
|
Розширення просторів світського життя (секуляризація). Зміни в поглядах на становище жінки. Опіка над здоров’ям і медичні служби. |
|
|||||||
67. |
|
Зміни у світосприйнятті та відчутті людиною простору. Поява нових видів транспорту (потяги, трамваї, автомобілі), засобів спілкуваннятелеграф, телефон) та поширення інформації (преса). Облаштування громадського простору (брукування, освітлення вулиць тощо). Нові види мистецтва (фотографія і кінематограф) |
|
|||||||
68. |
|
Практична робота Вплив процесів модернізації на повсякденне життя та світогляд населення України. |
|
|||||||
69. |
|
Урок узагальнення |
|
|||||||
70. |
|
Узагальнення до курсу |
|
|||||||