Календарно-тематичне планування, 5 клас НУШ, інтегрований курс "Пізнаємо природу", за Модельною навчальною програмою Коршевнюк Т.В.
Календарно-тематичне планування
Пізнаємо природу
5 клас
70 годин (2 години на тиждень). I семестр — 32 години, II семестр — 38 годин.
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Матеріал |
Тема1. Вчимося досліджувати природу ( 7 год) § 1 - 4 |
|||
|
|
Природа: складники і методи дослідження. |
1 |
|
|
Джерела знань про природу. Практичне завдання №1 «Ознайомлення з джерелами інформації природничого циклу». |
1 |
|
|
Інструменти природодослідника. Практичне завдання №2 «Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи». |
2 |
|
|
Дослідники природи. Видатні постаті, відкриття, винаходи. Практичне завдання №3 «Планування та проведення спостереження». |
3 |
|
|
Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів. Практичне завдання №4 «Планування та проведення експерименту».
|
4 |
|
|
Екскурсії
|
|
|
|
Узагальнення: «Пізнання природи – захоплююча і відповідальна справа». |
|
Тема 2. Досліджуємо тіла, речовини, явища ( 12 год)
§ 5 - 14 |
|||
|
|
Тіла природні і рукотворні, живої та неживої природи. Фізичні характеристики тіла, їх вимірювання. Практичне завдання №5 «Вимірювання маси, об’єму і розмірів тіл». |
5 |
|
|
Дослідження фізичних властивостей речовин. Практичне завдання №6 «Дослідження фізичних властивостей речовини». |
6 |
|
|
Уявлення про будову речовини. Твердий, рідкий і газуватий стан речовин. Практичне завдання №7 «Моделювання агрегатних станів речовини. Дослідження умов зміни агрегатних станів».
|
7 |
|
|
Дифузія у природі, побуті, техніці. Практичне завдання №8 « Дослідження дифузії у рідинах і газах». |
7 |
|
|
Чисті речовини і суміші. Розділення і використання сумішей. Практичне завдання №9 «Методи розділення сумішей: просіювання, відстоювання, фільтрування». |
8 |
|
|
Різноманітність явищ: механічні, теплові, світлові, звукові. Механічні явища. Рух. Види руху у природі й техніці. Шлях, час, швидкість руху. Залежність руху від різних чинників. Практичне завдання№10 «Вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла». |
9 |
|
|
Залежність руху від різних чинників. Сила тертя і рух тіл. Практичне завдання №11 « Особливості руху тіл у воді і повітрі (на прикладі предметів різної форми, виготовлених з різних матеріалів)». |
10 |
|
|
Поняття сили та енергії. Ознайомлення з простими механізмами. Практичне завдання №12 «Створення конструкцій на основі простих механізмів.» |
11 |
|
|
Теплові явища. Практичне завдання №13 «Дослідження теплових явищ».
|
12 |
|
|
Звукові явища. Звук, голос, звук. Практичне завдання №14 «Дослідження звукових явищ».
|
13 |
|
|
Світлові явища. Світло і зір. Способи орієнтування на місцевості за Сонцем. Практичне завдання №15 «Дослідження світлових явищ».
|
14 |
|
|
Узагальнення. Значення явищ у природі і житті людини. Навчальні проєкти.
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань. Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування.
|
|
Тема 3 . Дізнаємося про Землю і Всесвіт ( 10 год + год резервні) §15 - 21 |
|||
|
|
Будова земної кулі. Методи вивчення. Практичне завдання №16 «Ознайомлення з гірськими породами, корисних копалин за колекціями (реальними/електронними)». |
15 |
|
|
Материки на глобусі і карті. Практичне завдання №17 «Знаходження на карті і глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків, океанів». |
16 |
|
|
Рухи Землі та їхні наслідки. Практичне завдання №18 « Моделювання рухів Землі, Сонця, Місяця». |
16 |
|
|
Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, літосфера, атмосфера. Атмосфера, її склад і зміни. Властивості повітря. Горіння – хімічне явище Практичне завдання №19 «Моделювання рухів повітря». «Дослідження зміни температури впродовж доби». |
17 |
|
|
Погода і спостереження за нею. Практичне завдання №20 «Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозами в інтернет-джерелах, ЗМІ». |
18 |
|
|
Гідросфера, її склад і зміни. Стани і розподіл води на Землі. Про водні об’єкти нашої планети, України і своєї місцевості.
|
19 |
|
|
Літосфера. Земна поверхня: склад, будова, зміни. Гірські породи, їх вік і різноманітність. Форми і чинники формування рельєфу. Способи зображення земної поверхні.
|
20 |
|
|
Розвиток уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць. Місце Землі в Сонячній системі. Практичне завдання №21 «Спостереження за рухом Сонця, зміною фаз Місяця». |
21 |
|
|
Навчальний проєкт:
|
|
|
|
Віртуальна екскурсія до обсерваторії, планетарію.
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань. Земля – планета, що змінюється. Значення науки, техніки і технологій для пізнання природи Землі й проведення досліджень у Всесвіті. |
|
Тема 4. Вивчаємо живу природу Землі ( год + год резервні) § 22 - 29 |
|||
|
|
І. Живі організми Тіла живої природи, їхні властивості. |
22 |
|
|
Поняття клітини. |
22 |
|
|
Багатоклітинні організми: тварини, рослини, гриби. |
22 |
|
|
Як людина здобуває знання про організми. |
22 |
|
|
Процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання, виділення. Речовини, явища та органи, в яких відбуваються ці процеси.
|
23 |
|
|
Процеси життєдіяльності рослин: живлення, дихання, виділення. Речовини, явища та органи, в яких відбуваються ці процеси. Практичне завдання № «Дослідження будови рослини (за вибором вчителя/учнів)». |
24 |
|
|
Опора і рух тварин. Практичне завдання № «Дослідження будови і способу переміщення тварини (за вибором вчителя/учнів)». |
25 |
|
|
Опора і рух рослин. Зв’язки між органами рослин. |
25 |
|
|
Життя грибів. Їстівні і отруйні гриби. |
26 |
|
|
Узагальнення . «Живі організми: рослини, тварин, гриби». |
26 |
|
|
ІІ. Середовище існування.
|
27 |
|
|
Наземно-повітряне середовище. Практичне завдання № «Виявлення пристосування організмів до життя в наземно-повітряному середовищі». |
28 |
|
|
Водне середовище. Практичне завдання № «Виявлення пристосування організмів до життя у водному середовищі». |
29 |
|
|
Грунт. Пристосування організмів до життя в ґрунті. |
29 |
|
|
Практичне завдання № «Визначення найбільш поширених рослин своєї місцевості за допомогою визначників». |
|
|
|
Практичне завдання № «Ознайомлення з небезпечними рослинами, тваринами, грибами своєї місцевості». |
|
|
|
Навчальний проєкт:
|
|
|
|
Віртуальна екскурсія до природничого музею.
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань. Організм – цілісна система, яка взаємодіє з середовищем існування. Умови існування на Землі і пристосування до них організмів як причина різноманіття живих істот.
|
|
Тема 5. Пізнаємо організм людини в середовищі його існування ( год + 2 год резервні) § 30- 36 |
|||
|
|
Організм людини як тіло живої природи. Клітина – найменша частинка організму людини. |
30 |
|
|
Частина тіла, органи та їх функції. Практичне завдання № «Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини (за плакатами, предметними моделями)». |
30 |
|
|
Функції шкіри. Гігієна шкіри та одягу. |
30 |
|
|
Їжа і харчування. Травна система. Практичне завдання № «Аналіз власного харчового раціону. Складання меню на день.» |
31 |
|
|
Повітря і дихання. Захист органів дихання від небезпечних впливів довкілля. Турбота про чисте повітря. Практичне завдання № « Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання». |
32 |
|
|
Опора тіла і рух. Скелет, м’язи, постава. Розвиток і зміцнення опорно-рухової системи. Практичне завдання № «Самоспостереження: знаходження великих кісток і м’язів ». |
33 |
|
|
Серце і кровообіг. Тренування серця. Опірність організму хворобам. Практичне завдання «Як фізичні тренування впливають на частоту скорочення серця». |
34 |
|
|
Навколишнє середовище – джерело життєво важливих для людини ресурсів. Пристосування людини до навколишнього середовища (речовини, матеріали, вироби, технології для комфортного життя людини). Практичне завдання № «Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів щоденного користування (наприклад, одягу, посуду).
|
35 |
|
|
Здоров’я. Здоровий спосіб життя. Вода як чинник здоров’я. Питна вода. Безпечна поведінка на водоймах. Особиста і побутова гігієна. Корисні і шкідливі звички. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я |
|
|
|
Навчальний проєкт:
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми. Організм людини - цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. Людина змінює середовище свого існування.
|
|
Тема 6. Вчимося у природи і дбаємо про її збереження ( год) § 37 - 39 |
|||
|
|
Ставлення людини до природи. Природні й рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини. |
37 |
|
|
Використання природничих наукових знань у повсякденному житті, мистецтві, створенні нових матеріалів, техніки, технологій. Винаходи і вироби, що підказала природа. Практичне завдання № «Знайомство з об’єктами, які людина створила за природними зразками». |
37 |
|
|
Людина – частинка природи. Вплив діяльності людини на довкілля. Практичне завдання № «Складання каталогу місцевих видів, які знаходяться під загрозою зникнення». |
38 |
|
|
Поняття екології, екологічних проблем. Еко-звички
|
39 |
|
|
Практичне завдання № «Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач». |
39 |
|
|
Навчальний проект: 1. Життя у стилі еко. 2. На що хворіють «легені планети». 3. Природа і людина – друзі чи вороги? 4. Наші сусіди в біосфері: правила співіснування. 5. Друге життя відпрацьованих речей
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань. Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій. Взаємодія з природою задля її збереження.
|
|
|
|
Узагальнення. Семестровий контроль. |
|