Календарно-тематичне планування викладання курсу «Громадянська освіта»
на 2018-2019 н. р.
10 клас
70 год. на рік, 2 год на тиждень
Календарно-тематичне планування викладання курсу «Громадянська освіта»
на 2018-2019 н. р.
10 клас
70 год. на рік, 2 год. на тиждень
№ |
Тема та зміст уроку |
Дата |
Примітки |
РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ |
|||
Тема 1. Що таке ідентичність? |
|||
|
Ідентичність. Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності |
|
|
|
Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість. |
|
|
|
Тема 2. Соціалізація особистості |
|
|
|
Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності. Соціалізація в сім’ї. Соціалізація серед однолітків. |
|
|
|
Молодіжні субкультури. Партнерські стосунки в сім’ї. Трансформація моделей сім’ї. |
|
|
|
Тема 3. Самореалізація людини |
|
|
|
Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність. |
|
|
|
Практичне заняття «Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини». |
|
|
|
Узагальнення до розділу І «Особистість та її ідентичність» |
|
|
РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ |
|||
Тема 1. Людська гідність і права людини. |
|||
|
Поняття людської гідності. Людська гідність. Рівноправність. Охорона й захист людської гідності. |
|
|
|
Тема 2. Еволюція прав людини |
|
|
|
Природа прав людини. Основоположні права і свободи людини. Покоління прав людини. |
|
|
|
Класифікація прав людини. Борці за права людини. Майбутнє прав людини. |
|
|
|
Тема 3. Людина і держава. |
|
|
|
Взаємовідносини «людина – держава». Верховенство права.
|
|
|
|
Права і свободи людини та відповідальність держави за їх дотримання, гарантування та захист. Позитивні і негативні зобов’язання держави. |
|
|
|
Тема 4. Права дитини |
|
|
|
Поняття прав дитини. Конвенція ООН про права дитини. |
|
|
|
Захист прав дитини. |
|
|
|
Тема 5. Механізми захисту прав |
|
|
|
Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав людини. |
|
|
|
Міжнародні та європейські стандарти захисту прав людини. Національні механізми захисту прав людини, їх класифікація. Правозахисні організації. |
|
|
|
Як побудувати ефективний механізм захисту прав дитини в школі. |
|
|
|
Практичне заняття. Як захистити свої права у Європейському суді з прав людини |
|
|
|
Узагальнення до розділу ІІ «Права і свободи людини» |
|
|
РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ |
|||
|
Тема 1. Соціокультурна багатоманітність |
|
|
|
Поняття суспільства. Соціальна структура суспільства. Соціальна згуртованість, солідарність і відповідальність. Соціальні цінності. |
|
|
|
Гендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. Рівність. |
|
|
|
Тема 2. Ефективна комунікація |
|
|
|
Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація. |
|
|
|
Практичне заняття «Мистецтво спілкування» |
|
|
|
Тема 3. Стереотипи і упередження. Дискримінація. Конфлікти. |
|
|
|
Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів. |
|
|
|
Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. |
|
|
|
Толерантність та інклюзія. |
|
|
|
Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс. |
|
|
|
Практичне заняття «Розв'язання конфліктів у нашій школі». Вчимося вирішувати проблему (у класі, школі). |
|
|
|
Узагальнення до розділу ІІІ «Людина в соціокультурному просторі» |
|
|
РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ |
|||
Тема 1. Демократична держава |
|||
|
Виникнення і зміст демократії. Цінності демократії. Демократичні інститути. Конституція та її призначення. |
|
|
|
Законодавча, виконавча та судова влада в демократичних країнах. Принципи виборчого права. Етапи виборчого процесу. |
|
|
|
Роль політичних партій в розвитку демократії. Правовий статус політичних партій в Україні. Діяльність та вплив політичних партій на демократію.
|
|
|
|
Громадські організації: правовий статус, діяльність та вплив на демократію. |
|
|
|
Тема 2. Громадянське суспільство |
|
|
|
Поняття громадянського суспільства. Функції громадянського суспільства. |
|
|
|
Роль громадян у становленні й функціонуванні громадянського суспільства. Громадянське суспільство та правова держава |
|
|
|
Тема 3. Громада |
|
|
|
Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави. Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Вплив громадян на вирішення проблем громади. |
|
|
|
Тема. 4. Громадянська участь у житті суспільства |
|
|
|
Роль громадянина у демократизації суспільства. Демократичний громадянин. Культура громадянськості. Активна громадянська позиція. |
|
|
|
Тема. 5. Школа – простір демократизації |
|
|
|
Шкільна громада. Взаємодія учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя. Врядування та управління школою. |
|
|
|
Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). Принципи та цінності учнівського самоврядування. Моделі учнівського самоврядування. Школа і місцева громада. |
|
|
|
Тема 6. Дитячі й молодіжні громадські об’єднання |
|
|
|
Свобода асоціацій. Дитячі й молодіжні об'єднання й рухи. Створення молодіжної громадської організації. Молодіжні соціальні проекти. Учнівське самоврядування он-лайн |
|
|
|
Практичне заняття. Створюємо шкільні правила разом» (написання та внесення змін до шкільного статуту) |
|
|
|
Узагальнення до розділу ІV «Демократичне суспільство та його цінності» |
|
|
РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА |
|||
Тема 1. Комунікація, інформація, медіа |
|||
|
Поняття мас-медіа(медіа). Роль інформації та медіа в сучасному світі. Мас-медіа, комунікація, аудиторія, медіатекст. |
|
|
|
Різновиди медіа (книга, преса, фото, радіо, кіно, телебачення, Інтернет, мобільний зв’язок) та їхній розвиток. Реклама. Вплив мас-медіа на формування громадської думки та власної позиції людини. |
|
|
|
Тема 2. Медіа і демократія. Свобода, етика і відповідальність |
|
|
|
Свобода слова. Обмеження свободи слова. Баланс між свободою вираження поглядів та відповідальністю. Свобода мас-медіа – критерій демократичності суспільства. |
|
|
|
Що таке цензура. Замовні матеріали («джинса») та їхні ознаки. Суспільні медіа і їхня місія. Шкільні медіа. |
|
|
|
Тема 3. Маніпуляційний вплив медіа |
|
|
|
Маніпуляції в медіапросторі. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду. Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів. Що таке «мова ворожнечі», і як її розпізнати. |
|
|
|
Тема 4. Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа |
|
|
|
Достовірність інформації в мас-медіа. Джерела інформації. Факт та судження. Авторство медіа тексту |
|
|
|
Стандарти подання інформації. Критичний аналіз медіатекстів. |
|
|
|
Тема 5. Інтернет |
|
|
|
Приватність та конфіденційність у віртуальному світі. Цифрова ідентичність. Соціальні мережі. Права людини в Інтернеті. |
|
|
|
Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті. |
|
|
|
Практичне заняття. «Створюємо шкільні медіа» |
|
|
|
Узагальнення до розділу V «Світ інформації та мас-медіа» |
|
|
РОЗДІЛ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ |
|||
Тема 1. Соціальні цілі економіки |
|||
|
Економіка як сфера життя людей. Економічні потреби та блага. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання. Учасники (субʼєкти ) економічних відносин. |
|
|
|
Тема 2. Сталий розвиток |
|
|
|
Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності людини на довкілля. Сталий розвиток як спосіб збереження довкілля. |
|
|
|
Тема 3. Ринкова економіка |
|
|
|
Принципи ринкової економіки. Кругообіг в ринковій економіці. Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція. |
|
|
|
Функції держави в ринковій економіці. Державний бюджет, податки, напрямки видатків. |
|
|
|
Тема 4. Економіка домогосподарства |
|
|
|
Домашнє господарство як власник і споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів. Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження. |
|
|
|
Практичне заняття «Родинний бюджет» |
|
|
|
Тема 5. Підприємництво |
|
|
|
Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу |
|
|
|
Тема 6. Ринок праці |
|
|
|
Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника. |
|
|
|
Тема 7. Любіювання інтересів та корупція |
|
|
|
Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків. Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції. |
|
|
|
Практичне заняття. «Створюємо бізнес-план власного підприємства» |
|
|
|
Узагальнення до розділу VІ «Взаємодія громадян і держави у досягненні суспільного добробуту» |
|
|
РОЗДІЛ 7. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ |
|||
Тема 1. Інтеграція та глобалізація |
|||
|
Поняття інтеграції та глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину. |
|
|
|
Витоки та процес європейської інтеграції. Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції. Виклики сучасного світу. |
|
|
|
Тема 2. Міжнародні відносини та міжнародне право |
|
|
|
Поняття міжнародних відносин. Особливості міжнародного права. Система безпеки. Міжнародне гуманітарне право. Урядові і неурядові міжнародні організації. |
|
|
|
Тема 3. Україна – член європейського та світового співтовариства |
|
|
|
Європейське і світове співробітництво. |
|
|
|
Участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. |
|
|
|
Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна – ЄС. |
|
|
|
Практичне заняття «Молодіжні ініціативи та волонтерство в різних країнах світу». |
|
|
|
Узагальнення до розділу VІІ « Україна, Європа, світ» |
|
|
|
Підсумкове узагальнення |
|
|
70. |
Урок резерву |
|
|