№ з/п
|
Зміст навчально-пізнавальної діяльності
|
Дата
|
Ключові компетентності
|
Результати навчально-пізнавальної діяльності
|
Вступ. Коли і як розпочалася історія людства
|
Знаю:
-
час появи людини на теренах України;
-
послідовність періодів історії людства, якими послуговуються богослови, антропологи, археологи й історики.
Розумію:
-
предмет і завдання історії, сутність наукових і релігійних теорій походження людини; періодизацію як спосіб упорядкування історії; давню історію України як складову світової історії;
-
критерії, які історики й археологи використовують для періодизації історії України та світової історії; поняття «ера (історична доба)», «кам’яний вік», «бронзовий вік», «залізний вік», «первісні часи», «античність», «антропологія», «археологія».
Умію:
-
співвіднести дату події з історичним періодом (з допомогою шкали часу);
-
розв’язати історичну задачу на обчислення часу; вправно користуватися підручником для виконання завдань у класі й удома.
-
-
Міжпредметні зв’язки: 6 клас. Географія. Розділ: Планета людей. Тема: Кількість і розміщення населення на Землі (Учень/учениця толерантно ставиться до представників людських рас та народів світу, розуміє історичний взаємозв’язок людини із природою, оцінює вплив людини на природу, наслідки господарської діяльності для сучасної людини).
|
-
|
Вступ: історія як наука та шкільний предмет.
|
|
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами:
доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності
Математична компетентність:
оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів
Уміння вчитися впродовж життя:
знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід
|
-
|
Практичне заняття. Лічба часу в історії стародавнього світу.
Завдання: встановити особливості літочислення до нашої ери (з допомогою шкали часу); збудувати та зіставити археологічну й історичну часові шкали; визначити (за датою), до якого періоду належить подія (з допомогою археологічної та історичної часових шкал)].
|
|
Розділ І. Первісні спільноти. Археологічні культури
|
-
|
Початок історії. Виникнення людини та її розселення.
|
|
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами:
критичне сприймання інформації історичного та суспільно-політичного характеру; толерантне ставлення до альтернативних висловлювань інших людей.
Компетентності у природничих науках і технологіях:
пояснювати та оцінювати вплив природного середовища на життя людини в окремі історичні періоди; розкривати зміст і значення господарських, промислових, наукових і науково-технічних революцій.
Інформаційно-цифрова компетентність:
Уміння: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, створювати вербальні й візуальні (графіки, діаграми, фільми) тексти.
Обізнаність та самовираження у сфері культури: уміння: образно мислити та уявляти, використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори мистецтва в історичному контексті; зіставляти досягнення української культури з іншими культурами; виявляти вплив культури на особу та розвиток цивілізації.
Екологічна грамотність і здорове життя:
ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти, усвідомлення важливості бережливого природокористування, відповідальність за власну діяльність.
|
-
|
Зародження мистецтва та релігійних вірувань.
|
|
-
|
Заняття та спосіб життя первісних людей.
|
|
-
|
Суспільна організація та організація влади за первісних часів.
|
|
-
|
Трипільська культура на землях України.
|
|
-
|
Практичне заняття. Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України.
|
|
-
|
Підготовка до уроку контролю і корекції навчальних досягнень учнів з розділу «Первісні спільноти. Археологічні культури». Ментальна карта
|
|
-
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із розділу «Первісні спільноти. Археологічні культури»
Тематичне оцінювання
|
|
Розділ ІІ. Стародавні цивілізації Азії та Африки
Тема 1. Давній Єгипет
|
Знаю:
-
хронологічні й територіальні межі давньоєгипетської цивілізації, цивілізацій Дворіччя (Шумер, Вавилон), Фінікії (міст-держав) та Ізраїльсько-Юдейського царства;
-
час об’єднання Єгипту, укладення кодексу законів Хаммурапі;
-
роки правління царів Давида і Соломона;
-
назви відомих пам’яток давньоєгипетської цивілізації (Великі піраміди), Дворіччя (стела Хаммурапі), Фінікії (алфавіт), Ізраїльсько-Юдейського царства (Біблійні заповіді, храм Соломона).
Розумію:
-
цивілізацію як історично-культурний феномен;
-
вплив природно-географічних умов на господарське життя, організацію влади та міфологію давніх суспільств;
-
причини виникнення міст, соціальних верств і держави;
-
поняття «цивілізація», «іригаційне (зрошувальне) землеробство», «колонізація», «суспільство», «суспільна верства», «держава», «місто-держава», «фараон», «закон», «реформа», «релігія», «політеїзм», «монотеїзм», «Біблія», «міфологія», «ієрогліф», «клинопис»;
-
вплив світогляду на спосіб життя давніх людей і суспільств;
-
причини злету і занепаду стародавніх держав і суспільств;
-
організацію суспільств і держав як основу для їх характеристики засобами історії;
-
значення Біблії як історичного джерела.
Умію:
-
позначити на карті (використовуючи географічні орієнтири) давні цивілізації й міста;
-
охарактеризувати давні суспільства і держави;
-
описати повсякденне життя представників різних верств давніх суспільств;
-
осмислити і передати враження, яке могли справляти на давнє населення і справляють на туристів пам’ятки мистецтва Давнього Єгипту та Передньої і Центральної Азії (Великий сфінкс, храм Соломона та ін.);
зіставити умови розвитку та характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту і Передньої та Центральної Азії.
|
-
|
Виникнення та розвиток Єгипетської держави.
|
|
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами:
доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій, вести аргументовану дискусію на відповідну тематику; читати і розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою писемні джерела, критичне сприймання інформації історичного характеру
Математична компетентність:
перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема тощо); будувати логічні ланцюжки подій, обирати раціональні способи пояснення подій минулого
компетентності у природничих науках і технологіях:
пояснювати та оцінювати вплив природного середовища на життя людини в окремі історичні періоди; розкривати зміст і значення господарських, промислових, наукових і науково-технічних революцій
Інформаційно-цифрова компетентність:
виявляти маніпуляції інформацією соціального та історичного змісту під час аналізу повідомлень електронних медіа
Уміння вчитися впродовж життя:
аналізувати процес власного навчання, відстежувати зміни у сприйнятті інформації; знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід.
Ініціативність і підприємливість:
генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти (зокрема дослідницько-пошукового характеру)
Соціальна та громадянська компетентності:
працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, використовуючи власний і чужий, зокрема взятий з історії, досвід;
Уміння вчитися впродовж життя:
аналізувати процес власного навчання, відстежувати зміни у сприйнятті інформації; знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід.
Ініціативність і підприємливість:
генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти Соціальна та громадянська компетентності:
працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, використовуючи власний і чужий, зокрема взятий з історії, досвід.
|
-
|
Господарство та спосіб життя в Єгипетській державі
|
|
-
|
Практичне заняття. Міфи та релігія Давнього Єгипту.
|
|
-
|
Освіта, наукові знання, образотворче мистецтво та архітектура давніх єгиптян.
|
|
-
|
Урок узагальнення із теми «Давній Єгипет».
(позначити на контурній карті річки Ніл, Тигр і Євфрат, розташування Мемфісу, Шумеру, Вавилону, Карфагену, Єрусалиму, територіальні межі давніх цивілізацій Африки;)
|
|
Тема 2. Цивілізації Передньої та Центральної Азії
|
-
|
Найдавніші держави Дворіччя.
|
|
-
|
Фінікійські міста-держави. Ізраїльсько-Іудейське царство.
|
|
-
|
Нововавилонська та Перська держави.
|
|
-
|
Узагальнення з теми «Цивілізації Передньої та Центральної Азії».:
-охарактеризувати структуру суспільств і держав,
-оцінити (на основі витягів із Книги мертвих, законів Хаммурапі) правове становище населення в давніх державах Північної Африки, Передньої та Центральної Азії;
-зіставити умови розвитку й характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту, з одного боку, і Передньої та Центральної Азії, з іншого;
підготувати повідомлення про повсякденне життя представників різних верств у стародавніх суспільствах.
|
|
-
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Цивілізації Передньої та Центральної Азії».
Тематичне оцінювання
|
|
Тема 3. Давні Індія та Китай
|
-
|
Давня Індія.
|
|
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами:
доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності
Математична компетентність: використовувати статистичні матеріали у вивченні історії.
компетентності у природничих науках і технологіях: пояснювати та оцінювати вплив природного середовища на життя людини в окремі історичні періоди
Інформаційно-цифрова компетентність: виявляти маніпуляції інформацією соціального та історичного змісту під час аналізу повідомлень електронних медіа
Уміння вчитися впродовж життя: критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід.
Обізнаність та самовираження у сфері культури: окреслювати основні тенденції розвитку культури в минулому та сьогоденні; використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори мистецтва в історичному контексті.
Ініціативність і підприємливість: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій, планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти
|
-
|
Суспільне, релігійне та культурне життя Давньої Індії.
|
|
-
|
Давній Китай.
|
|
-
|
Суспільне та культурне життя давніх китайців.
|
|
-
|
Практичне заняття. Писемність, освіта та наукові знання в Давньому Китаї.
|
|
-
|
Проєкт «Стародавній Схід»
|
|
-
|
Узагальнення з теми «Давні Індія та Китай». Ментальна карта
|
|
-
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Давні Індія та Китай».
Тематичне оцінювання
|
|
Розділ ІІІ. Антична цивілізація та її сусіди
Тема 1. Становлення Античної грецької цивілізації
|
Знаю:
-
-часову послідовність Мінойської, Ахейської (палацових), грецької античної (полісної) цивілізацій;
-
-хронологічні межі існування на території України грецьких поселень (полісів);
-
-часову послідовність панування у степах Північного Причорномор’я кіммерійців, скіфів, сарматів, готів, гунів;
-
-пам’ятки культури Давньої Греції, Скіфії (Афінський акрополь, пектораль із кургану Товста Могила, маяк Александрії);
Розумію:
-
-ідейну близькість давньогрецької, елліністичної й особливості античної демократії, зміст прав і обов’язків громадян Афін, безправ’я рабів;
-
-причини піднесення й занепаду грецьких полісів (Афін, Спарти), Великої Скіфії ;
-
-передумови Великої грецької колонізації;
-
-внесок античної цивілізації в історію людства, зв’язок античної цивілізації зі спільнотами на українських теренах;
-
-поняття «еллінізм», «поліс», «громадянин», «демос», «аристократія», «тиранія», «демократія», «пантеон богів», «республіка», «імперія».
Умію:
-
охарактеризувати й зіставити суспільний устрій та повсякденне життя Афін і Спарти,
-
охарактеризувати повсякденне життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я, діяльність Перикла, Александра Македонського, ;
-
пояснити, як у добу античності соціальне становище особи впливало на її повсякденне життя;
-
показати на карті історико-географічні об’єкти античної цивілізації (античні міста, держави, напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського).
-
-
Міжпредметні зв’язки: 6 клас. Зарубіжна література. Розділ: Міфи народів світу. (Учень/учениця усвідомлює єдність людини й природи, оцінює вплив міфів на подальший розвиток культурних традицій народів світу); 6 клас. Географія. Розділ: Уявлення про Землю у давнину. (Учень/учениця розуміє внесок античних учених у становлення географії як науки)
Знаю:
-
часову послідовність панування у степах Півн. Причор. кіммерійців, скіфів, сарматів, готів, гунів;
-
хронологічні межі існування Рим. республіки та Римської імперії;
-
час зародження й утвердження христ., визнання христ. державною релігією Рим. імперії, поділу Рим. ім. на Зах. та Сх. (Візантію);
-
пам’ятки культури Скіфії й Риму (Колізей у Римі, Венера Мілоська);
-
час формування давніх слов’ян і напрямки їх розселення з історичної прабатьківщини.
-
Розумію:
-
зміст прав і обов’язків громадян Риму, безправ’я рабів;
-
причини піднесення й занепаду Римської держави;
-
виникнення передумов для державності в давніх слов’ян як результат розселення, господарського (землеробство) і культурного розвитку;
-
історичне значення християнства,
-
поняття «патриції», «плебеї», «сенат», «вето», «легіон», «провінція», «гладіатор», «експансія», «курган»
-
Умію:
-
охарактеризувати й зіставити становище патриціїв і плебеїв;
-
охарактеризувати суспільний устрій Римської держави часів принципату Октавіана Августа, діяльність Юлія Цезаря та Октавіана Августа;визначити причини зміни у ставленні Римської держави та суспільства до християнської церкви; охарактеризувати спосіб життя (суспільну організацію, госп. заняття, дух. світ) давніх слов’ян
|
-
|
Природа та населення Давньої Греції.
|
|
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності, вести аргументовану дискусію на відповідну тематику, читати і розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою писемні джерела, творити українською мовою (усно і письмово) тексти історичного змісту.
Математична компетентність: оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів; перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу
Компетентності у природничих науках і технологіях: розкривати зміст і значення господарських, промислових, наукових і науково-технічних революцій, вплив на суспільне життя технологій, технічних винаходів і наукових теорій.
Інформаційно-цифрова компетентність: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, її нагромадження, перевірки і впорядкування; створювати вербальні й візуальні (графіки, діаграми, фільми) тексти,
Уміння вчитися впродовж життя: знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід
Соціальна та громадянська компетентності: бути активним і відповідальним членом громадянського суспільства, що знає права людини і вміє їх захищати; ідентифікування себе як особистості й громадянина України; пошанування досвіду й цінностей власного й інших народів, держав, релігій і культур;
Обізнаність та самовираження у сфері культури: інтерпретувати твори мистецтва; розвивати власну національно-культурну ідентичність у сучасному багатокультурному світі; використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори мистецтва в історичному контексті; зіставляти досягнення української культури з іншими культурами.
Ініціативність і підприємливість: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій, планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти.
|
-
|
Практичне заняття. Давньогрецька міфологія та релігія.
|
|
-
|
Мінойська палацова цивілізація.
|
|
-
|
Ахейська палацова цивілізація.
|
|
-
|
Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера. Виникнення грецьких полісів.
(укласти програму античних Олімпійських ігор або мандрівки з оглядом пам’яток культури давніх Греції та Риму (у формі рольової гри)
|
|
-
|
Велика грецька колонізація.
|
|
-
|
Кіммерія та Скіфія.
|
|
-
|
Практичне заняття. Історичні джерела про скіфів.
(охарактеризувати спосіб життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я (за доступними текстовими джерелами) і скіфських племен )
|
|
-
|
Афінська та Спартанська держави.
(зіставити суспільний устрій Афін і Спарти, повсякденне життя населення цих міст)
|
|
-
|
Практичне заняття. Побут і виховання спартанців.
|
|
-
|
Узагальнення з теми «Становлення Античної грецької цивілізації».
|
|
-
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Становлення Античної грецької цивілізації».
Тематичне оцінювання
|
|
Тема 2. Антична грецька цивілізація класичної доби
|
|
|
|
-
|
Греко-перські війни (500–449 рр. до н. е.)
|
|
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності, вести аргументовану дискусію на відповідну тематику; читати і розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою писемні джерела
Математична компетентність: оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів; перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу, будувати логічні ланцюжки подій, вчинків.
Інформаційно-цифрова компетентність: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, її нагромадження, перевірки і впорядкування; створювати вербальні й візуальні (графіки, діаграми, фільми) тексти
|
-
|
Розквіт афінської демократії.
|
|
-
|
Господарювання та повсякденне життя в Давній Греції.
|
|
-
|
Освіта, наука, виховання та сімейне життя в Давній Греції.
|
|
-
|
Практичне заняття. Мистецтво Давньої Греції.
|
|
-
|
Підкорення Греції Македонією.
|
|
-
|
Урок узагальнення з теми «Антична грецька цивілізація класичної доби».
|
|
Тема 3. Доба еллінізму
|
-
|
Утворення імперії Александра Македонського.
|
|
Уміння вчитися впродовж життя: визначати власні навчальні цілі в галузі знань про минуле; аналізувати процес власного навчання, знаходити й опрацьовувати джерела історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід, відкритість до самонавчання, бажання ділитися знаннями з іншими.
Громадянська компетентності: знаходити переконливі історичні приклади вирішення конфліктів, бути активним і відповідальним членом громадянського суспільства, що знає права людини і вміє їх захищати, усвідомлення цінності людини.
Обізнаність та самовираження у сфері культури: виявляти вплив культури на особу та розвиток цивілізації.
|
-
|
Елліністичні держави в IV–II ст. до н. е. Культура еллінізму.
|
|
-
|
Практичне заняття. Суспільне, господарське та повсякденне життя в античних полісах на території України.
|
|
-
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Доба еллінізму».
Тематичне оцінювання
|
|
Тема 4. Давній Рим за царської та республіканської доби
|
-
|
Природні умови Італії та виникнення міста Рим.
|
|
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності, творити українською мовою (усно і письмово) тексти історичного змісту
Основні компетентності у природничих науках і технологіях: пояснювати та оцінювати вплив природного середовища на життя людини в окремі історичні періоди
Інформаційно-цифрова компетентність: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної інформації, її нагромадження; створювати вербальні й візуальні тексти та поширювати їх; виявляти маніпуляції інформацією соціального та історичного змісту під час аналізу повідомлень електронних медіа
Уміння вчитися впродовж життя: знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід
Ініціативність і підприємливість: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій
Громадянська компетентность: усвідомлення цінності людини (її життя, здоров’я, честі й гідності, недоторканності й безпеки)
|
-
|
Римська республіка V – сер III ст.. до н. е.
|
|
-
|
Римська республіка в II ст. до н. е.
|
|
-
|
Релігія, сім’я, виховання й господарство давніх римлян.
|
|
-
|
Диктатура Гая Юлія Цезаря.
|
|
-
|
Практичне заняття. Історичний портрет Цезаря
|
|
-
|
Підготовка до уроку контролю і корекції навчальних досягнень учнів з теми«Давній Рим за царської та республіканської доби».
|
|
-
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Давній Рим за царської та республіканської доби».
Тематичне оцінювання
|
|
Тема 5. Римська імперія
|
-
|
Створення Римської імперії. Правління Октавіана Августа.
|
|
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності, творити українською мовою (усно і письмово) тексти історичного змісту.
Основні компетентності у природничих науках і технологіях: пояснювати та оцінювати вплив природного середовища на життя людини в окремі історичні періоди;
Інформаційно-цифрова компетентність: виявляти маніпуляції інформацією соціального та історичного змісту під час аналізу повідомлень електронних медіа
Соціальна та громадянська компетентності: знаходити переконливі історичні приклади вирішення конфліктів; працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, пошанування досвіду й цінностей власного й інших народів, держав, релігій і культур;
Обізнаність та самовираження у сфері культури: свідоме збереження і розвиток власної національної культури, повага до культур інших народів; відповідальна поведінка та піклування про пам’ятки української і світової культури; відкритість до міжкультурного діалогу.
|
-
|
Місто Рим та повсякденне життя його мешканців.
|
|
-
|
Римська імперія в III–IV ст.
|
|
-
|
Виникнення християнства.
|
|
-
|
Практичне заняття. Культура Давнього Риму.
|
|
-
|
Початок Великого переселення народів та падіння Західної Римської імперії.
|
|
-
|
Практичне заняття. Суспільне та госп. життя і духовний світ давніх слов’ян.
|
|
-
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Римська імперія».
Тематичне оцінювання
|
|
-
|
Узагальнення до курсу. Внесок давніх цивілізацій в історію людства.
|
|
|
|
|
|
|