Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 N 804.
8 клас (68 год., 2 год/тиждень)
№ |
Клас дата |
Клас дата |
Тема |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Домашнє завдання |
|
|||||||
8А , 8 Б Повторення найважливіших питань курсу хімії 7 класу |
|
||||||||||||
1. |
5.09 |
6.09 |
Найважливіші хімічні поняття. Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакції розкладу, сполучення. |
Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; наводитьприклади формул і назв простих (метали і неметали) і складних (оксидів, основ, кислот) речовин; рівнянь реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду і води; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом, води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; реакцій розкладу і сполучення. Діяльнісний компонент обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою, масову частку елемента в складній речовині. Ціннісний компонент критично ставиться до власних знань і умінь із хімії. |
|
|
|||||||
2. |
5.09 |
6.09
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. |
|
|
||||||||
3. |
12.09 |
13.09
|
Масова частка елемента в складній речовині. |
|
|
||||||||
4. |
12.09 |
13.09 |
Узагальнюючий урок. |
|
|
||||||||
Тема №1. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами |
|
||||||||||||
5. |
19.09 |
20.09 |
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Д 6. Зразки речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості речовини). |
Знаннєвий компонент називає одиницю вимірювання кількості речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов, сталу Авогадро; пояснює сутність фізичної величини кількість речовини. Діяльнісний компонент установлює взаємозв'язок між фізичними величинами (масою, молярною масою, об’ємом, молярним об’ємом, кількістю речовини); обчислює число частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі; молярну масу, масу і кількість речовини; об’єм даної маси або кількості речовини газу за нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; Ціннісний компонент робить висновки щодо значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач. |
|
|
|||||||
6. |
19.09 |
20.09 |
Стала Авогадро. Молярна маса. Закон Авогадро. Розрахункові задачі 1. Обчислення молярної маси речовини. |
|
|
||||||||
7. |
26.09 |
27.09 |
Розрахункові задачі 2 Обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі. |
|
|
||||||||
8.
9. |
26.09
3.10 |
27.09
4.10 |
Розрахункові задачі 3. Обчислення за хімічною формулою маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою. |
|
|
||||||||
10. |
3.10 |
4.10 |
Молярний об’єм газів. Відносна густина газів. |
|
|
||||||||
11. |
10.10 |
11.10 |
Розрахункові задачі 4. Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов. |
|
|
||||||||
12. |
10.10 |
11.10 |
Розрахункові задачі 5. Обчислення з використанням відносної густини газів |
|
|
||||||||
13. |
17.10 |
18.10 |
Узагальнюючий урок з теми . Контрольна робота№1 |
|
|
||||||||
Тема №2. Основні класи неорганічних сполук |
|
||||||||||||
14. |
17.10 |
18.10 |
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура. Оксиди, склад, номенклатура. Фізичні властивості., поширеність у природі, застосування. Д7. Зразки оксидів |
Знаннєвий компонент називаєоксиди, основи, кислоти, амфотерні гідроксиди, середні солі за сучасною науковою українською номенклатурою; наводить приклади оснόвних, кислотних і амфотерних оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних кислот, розчинних і нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей. Діяльнісний компонент розрізняєнесолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, розчинні й нерозчинні основи, кислоти за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю (одно-, дво-, триосновні), середні солі; реакції заміщення, обміну, нейтралізації; описує поширеність представників основних класів неорганічних сполук у природі; складає хімічні формули оксидів, основ, амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку), кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів; кислот, лугів, нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей; порівнює за хімічними властивостями основні, кислотні та амфотерні оксиди, луги і нерозчинні основи; класифікує неорганічні сполуки за класами; характеризує поняття амфотерності, фізичні та хімічні властивості оксидів, основ, кислот, солей, амфотерних гідроксидів; установлює генетичні зв’язки між простими і складними речовинами, основними класами неорганічних сполук; обчислює за рівняннями хімічних реакцій масу, кількість речовини та об’єм газу (н. у.) за відомою масою, кількістю речовини, об’єму одного з реагентів чи продуктів реакції, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; таблицю розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для виявлення кислот і лугів; планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки; прогнозує перебіг хімічних реакцій солей і кислот з металами, використовуючи ряд активності металів; дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання. Ціннісний компонент Обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин; оцінює значення найважливіших представників основних класів неорганічних сполук; висловлює судження про значення хімічного експерименту як способу набуття нових знань; вплив речовин на навколишнє середовище і здоров’я людини; вплив діяльності людини на стан довкілля й охорону від забруднень.
|
Навчальні проекти 7. Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті. 8. Хімічний склад і використання мінералів. 9. Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини. |
|
|||||||
15. |
31.10 |
1.11 |
Кислоти: склад і назви, класифікація, фізичні властивості. Поширеність у природі. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Д9. Зразки кислот. |
|
|||||||||
16. |
31.10 |
1.11 |
Основи, їх склад і назви, класифікація, фізичні властивості. Поширеність у природі. Д11. Зразки основ |
|
|||||||||
17. |
7.11 |
8.11 |
Солі: склад і назви, фізичні властивості. Поширеність у природі. Д 16. Зразки солей. |
|
|||||||||
18. |
7.11 |
8.11 |
Хімічні властивості оснόвних, кислотних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами. Д8. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою. |
|
|
||||||||
19. |
14.11 |
15.11 |
Розрахункові задачі 6. Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
||||||||
20. 21. |
14.11
|
15.11 |
РРЗ. Виконання тренувальних вправ. |
|
|
||||||||
|
|
||||||||||||
22. |
21.11 |
22.11 |
Урок узагальнення «Класифікація неорганічних сполук. Оксиди» |
|
|
||||||||
23. |
21.11 |
22.11 |
Хімічні властивості кислот:
Д10. Хімічні властивості кислот. Реакція нейтралізації. Лд 2. Взаємодія лугів з кислотами в розчині. Д 15. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей. |
|
|
||||||||
24. |
28.11 |
29.11 |
Ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Лд 3. Взаємодія хлоридної кислоти з металами. |
|
|
||||||||
25 26. |
28.11 |
29.11 |
Розвязування задач. Виконання вправ |
|
|
||||||||
27. |
5.12 |
6.12 |
Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. Заходи безпеки під час роботи з лугами. Д 12. Хімічні властивості лугів. |
|
|
||||||||
28. |
5.12 |
6.12 |
Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання. Д 13. Добування і хімічні властивості нерозчинних основ
|
Домашній експеримент 1. Дія на сік буряка чи червоноголової капусти лимонного соку, оцту, розчину харчової соди, мильного розчину |
|
||||||||
29. |
12.12 |
13.12 |
Хімічні властивості амфотерних оксидів: |
|
|||||||||
30. |
12.12 |
13.12 |
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів: взаємодія з кислотами, лугами (в розчині, при сплавлянні). Д 14. Доведення амфотерності цинк гідроксиду |
. |
|
||||||||
31. |
19.12 |
20.12 |
Розв’язування вправ і задач. |
|
|
||||||||
32. |
19.12 |
20.12 |
Урок узагальнення « Кислоти. Основи»
|
|
|
||||||||
33. |
|
|
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Д 17. Хімічні властивості солей. Лд 4. Взаємодія металів із солями у водному розчині. |
|
|
||||||||
34. |
|
|
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Лд 5. Взаємодія солей з лугами у водному розчині. Лд 6.Реакція обміну між солями в розчині |
|
|
||||||||
35. |
|
|
Виконання тренувальних вправ. РРЗ Д 18. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу в розчин, що утворився. |
|
|
||||||||
36. |
|
|
Практична робота№2. Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук. |
|
|
||||||||
37. |
|
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук |
|
|
||||||||
38. |
|
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук |
|
|
||||||||
39. |
|
|
Розв’язання експериментальних задач. Лд 7. Розв’язування експериментальної задачі на прикладі реакції обміну. |
|
|
||||||||
41. |
|
|
РЗ 6. Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
||||||||
42. |
|
|
Практична робота №3. Розв’язування експериментальних задач |
|
|
||||||||
43. |
|
|
Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини. |
|
|
||||||||
44. |
|
|
Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини. |
|
|
||||||||
45. |
|
|
Способи добування оксидів .Загальні способи добування кислот, основ , солей |
|
|
||||||||
46. |
|
|
Захист навчальних проектів № 7 – 9. |
|
|
||||||||
47. |
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Основні класи неорганічних сполук» |
|
|
||||||||
48. |
|
|
Контрольна робота №2 з теми «Основні класи неорганічних сполук» |
|
|
||||||||
Тема №3. Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів |
|
||||||||||||
49.
50 |
|
|
Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів. Поняття про лужні, інертні елементи, галогени. Д1. Періодична система хімічних елементів (довга і коротка форми).
Захист навчальних проектів: 1,3,4
|
Знаннєвий компонент формулює періодичний закон; записує: електронні та графічні електронні формули атомів 20 хімічних елементів; пояснюєперіодичність зміни властивостей хімічних елементів (№ 1–20); залежність характеру елементів та властивостей їхніх сполук від електронної будови атомів; наводить приклади лужних, інертних елементів, галогенів. Діяльнісний компонент розрізняє атомне ядро, електрони, протони, нейтрони; періоди (великі й малі), головні (А) та побічні (Б) підгрупи періодичної системи; металічні та неметалічні елементи; характеризує склад атомних ядер (кількість протонів і нейтронів), розподіл електронів (за енергетичними рівнями та підрівнями) в атомах перших 20 хімічних елементів; хімічний елемент (№ 1–20) за його положенням у періодичній системі, зміни радіусів атомів у періодах і підгрупах, металічних і неметалічних властивостей елементів;структуру періодичної системи (періоди: великі й малі, групи й підгрупи (А і Б); аналізуєінформацію, закладену в періодичній системі, та використовує її для характеристики хімічного елемента; використовуєінформацію, закладену в періодичній системі, для класифікації елементів (металічний або неметалічний), та визначення їхньої валентності, класифікації простих речовин (метал або неметал). Ціннісний компонент усвідомлює значенняприйому класифікації в науці; обґрунтовує фізичну сутність періодичного закону; оцінюєзначення періодичного закону як одного із фундаментальних законів природи. |
Навчальні проекти 1. Із історії відкриття періодичної системи хімічних елементів. 2. Форми Періодичної системи хімічних елементів. 3. Хімічні елементи в літературних творах. 4. Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів. |
|
|||||||
51 |
|
|
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число. Д2. Моделі атомів (віртуальні 3D). |
|
|
||||||||
52. |
|
|
Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20. Д3. Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D). |
|
|
||||||||
53. |
|
|
Стан електронів у атомі. Електронні орбіта лі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20. |
|
|
||||||||
54. |
|
|
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20. Поняття про радіус атома |
|
|
||||||||
55. |
|
|
Періодичний закон Д. І. Менделєєва (сучасне формулювання). Періодична система хімічних елементів, її структура. |
|
|
||||||||
56. |
|
|
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома.
|
|
|
||||||||
57. |
|
|
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома. |
|
|
||||||||
58. |
|
|
Значення періодичного закону. Захист навчальних проектів № 2 |
|
|
||||||||
59. |
|
|
Виконання тренувальних вправ. |
|
|
||||||||
60. |
|
|
Узагальнюючий урок з теми. Контрольна робота №3 з теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» |
|
|
||||||||
Тема №4. Хімічний зв’язок і будова речовини |
|||||||||||||
61. |
|
|
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність атомів хімічних елементів.
|
Знаннєвий компонент називає види хімічного зв’язку, типи кристалічних ґраток; наводить приклади сполук із ковалентним (полярним і неполярним) та йонним хімічними зв’язками, атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками; пояснює утворення йонного, ковалентного (полярного і неполярного) зв'язків. Діяльнісний компонент складає електронні формули молекул; характеризує особливості ковалентного та йонного зв’язків, кристалічної будови речовин з різними видами хімічного зв'язку; визначає вид хімічного зв’язку в типових випадках, полярність ковалентного зв'язку; прогнозує фізичні властивості та практичне використання речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток; використовує поняття електронегативності для характеристики хімічних зв'язків. Ціннісний компонент обґрунтовує природу хімічних зв'язків; фізичні властивості речовин залежно від типів кристалічних ґраток; робить висновки про тип кристалічних ґраток речовин на основі виду хімічного зв’язку в них. |
Навчальні проекти 5. Використання кристалів у техніці. 6. Кристали: краса і користь.
|
|
|||||||
62. |
|
|
Ковалентний зв'язок, його утворення. |
|
|
||||||||
63. |
|
|
Полярний і неполярний ковалентний зв’язок. Електронні формули молекул. |
|
|
||||||||
64. |
|
|
Йони. Йонний зв’язок, його утворення. |
|
|
||||||||
65. |
|
|
Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Д4.Моделі кристалічних ґраток різних типів. |
|
|
||||||||
66. |
|
|
Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток. Д5. Зразки речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
|
|
|
||||||||
67. |
|
|
Лд1. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови. |
|
|
||||||||
68. |
|
|
Практична робота №1. Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних ґраток (наприклад: цукру, кухонної солі, графіту |
|
|
||||||||
69. |
|
|
Захист навчальних проектів № 5, 6. Узагальнюючий урок з теми.
|
|
|
||||||||
70. |
|
|
Підсумкокий урок за 8 клас |
|
|
|
|||||||