БІОЛОГІЯ
9 КЛАС
(140 годин – 4 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
За програмою з біології для 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням біології, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України
від 17.07.2013 № 983.
№п/п
|
Тема уроку |
Лабораторні роботи, дослідження, проекти |
К-сть годин |
Дата
|
Примітка |
|
Вступ (1 год.) |
||||||
1 |
ІНСТРУКТАЖ з БЖД Біологія як наука. Предмет біології, її основні галузі та місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
1 |
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули (8 год.) |
||||||
2 |
Вода та її основні фізикохімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
1 |
|
|
|
3 |
Органічні молекули. Біологічні макромолекули – біополімери. |
|
1 |
|
|
|
4 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
1 |
|
|
|
5 |
Ферменти, їхня роль в клітині. |
Лабораторне дослідження властивостей ферментів. |
1 |
|
|
|
6 |
Вуглеводи та ліпіди. |
|
1 |
|
|
|
7 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. |
|
1 |
|
|
|
8 |
Практична робота № 1. Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
|
1 |
|
|
|
9 |
Макроергічні сполуки, АТФ. Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах. Молекулярні мотори. |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 2. Структура клітини |
||||||
10 |
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. |
|
1 |
|
|
|
11 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. |
Лабораторна робота № 1. Вивчення будови клітин. |
1 |
|
|
|
12 |
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
1 |
|
|
|
13 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина. |
Лабораторна робота № 2. Вивчення структурнофункціональної різноманітності клітин. |
1 |
|
|
|
14 |
Рослинна та тваринна клітина. |
Лабораторні дослідження руху цитоплазми в клітинах рослин; явища плазмолізу та деплазмолізу у рослинній клітині. |
1 |
|
|
|
15 |
Узагальнення знань з теми: «Структура клітини» |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год.) |
||||||
16 |
Обмін речовин та енергії. |
|
1 |
|
|
|
17 |
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
1 |
|
|
|
18 |
Біохімічні механізми дихання. |
|
1 |
|
|
|
19 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
Лабораторне дослідження виділення кисню зеленою рослиною в процесі фотосинтезу. |
1 |
|
|
|
20 |
Хемосинтез. |
|
1 |
|
|
|
21 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації. (17 год.) |
||||||
22 |
Гени та геноми.
|
|
1 |
|
|
|
23 |
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
1 |
|
|
|
24 |
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК |
|
1 |
|
|
|
25 |
Генетичний код.
|
|
1 |
|
|
|
26 |
Біосинтез білка. |
|
1 |
|
|
|
27 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.
|
|
1 |
|
|
|
28 |
Практична робота № 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
1 |
|
|
|
29 |
Ділення клітин: клітинний цикл. |
|
1 |
|
|
|
30 |
Мітоз. |
Лабораторне дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
1 |
|
|
|
31 |
Мейоз. |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
32 |
Рекомбінація ДНК. |
|
1 |
|
|
|
33 |
Генетичне та епігенетичне спадкування. |
|
1 |
|
|
|
34 |
Розмноження живих організмів |
|
1 |
|
|
|
35 |
Класифікація способів розмноження. |
|
1 |
|
|
|
36 |
Статеві клітини та запліднення. |
|
1 |
|
|
|
37 |
Закономірності індивідуального розвитку. |
Лабораторне дослідження: стадій перебігу ембріогенезу (на прикладі амфібій). |
1 |
|
|
|
38 |
Уявлення про життєві цикли. |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 год.) |
||||||
39 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
1 |
|
|
|
40 |
Закони Менделя. |
|
1 |
|
|
|
41 |
Практична робота № 3. Складання схем схрещування. |
|
1 |
|
|
|
42 |
Ознака як результат взаємодії генів. |
|
1 |
|
|
|
43 |
Зчеплення генів. Кросинговер. |
|
1 |
|
|
|
44 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
1 |
|
|
|
45 |
Форми мінливості. |
Лабораторне дослідження прояву мінливості у рослин і тварин. |
1 |
|
|
|
46 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
1 |
|
|
|
47 |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
|
1 |
|
|
|
48 |
Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
1 |
|
|
|
49 |
Узагальнення знань з теми « Закономірності успадкування ознак» |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год.) |
||||||
50 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Популяційна генетика. |
|
1 |
|
|
|
51 |
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін |
|
1 |
|
|
|
52 |
Механізми видоутворення. |
|
1 |
|
|
|
53 |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
|
1 |
|
|
|
54 |
Докази еволюції живої природи. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
1 |
|
|
|
55 |
Еволюція людини. Механізми антропогенезу. Етапи еволюції людини. |
|
1 |
|
|
|
56 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 7. Біорізноманіття (12 год.) |
||||||
57 |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
1 |
|
|
|
58 |
Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти. |
|
1 |
|
|
|
59 |
Практична робота № 4. Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя. |
|
1 |
|
|
|
60 |
Огляд основних еукаріотичних таксонів. |
|
1 |
|
|
|
61 |
Поняття про вид як основну класифікаційну одиницю різноманітності живого. |
|
1 |
|
|
|
62 |
Проблеми концепцій виду та його визначень. Практична робота № 5. Методи фенотипної ідентифікації видів за допомогою діагностичних ключів та таблиць. |
|
1 |
|
|
|
63 |
Уявлення про класифікацію та номенклатуру. |
|
1 |
|
|
|
64 |
Міжнародні Кодекси номенклатур. Міжнародні банки генетичної інформації, пошукові системи.
|
Практична робота 6.* Молекулярно-генетична ідентифікація видів за допомогою маркерних послідовностей ДНК (BLAST-ідентифікація). |
1 |
|
|
|
65 |
Макросистема органічного світу. |
|
1 |
|
|
|
66 |
Різноманітність органічного світу. Конвенція про біорізноманітність. |
|
1 |
|
|
|
67 |
Генетична, видова та екосистемна різноманітність. |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (7 год.) |
||||||
68 |
Поняття про екосистему. Різноманітність екосистем. |
|
1 |
|
|
|
69 |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин у екосистемах. |
|
1 |
|
|
|
70 |
Практична робота 7. Розв’язування задач з екології. |
|
1 |
|
|
|
71 |
Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори. |
|
1 |
|
|
|
72 |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
1 |
|
|
|
73 |
Біосфера як цілісна система. |
|
1 |
|
|
|
74 |
Захист та збереження біосфери, основні заходи щодо охорони оточуючого середовища.
|
Проект Виявлення рівня антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості.
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 9. Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження (15 год) |
||||||
75 |
Природні зони України. |
|
1 |
|
|
|
76 |
Червона Книга України. |
|
1 |
|
|
|
77 |
Зелена Книга України. |
|
1 |
|
|
|
78 |
Природно-заповідний фонд України – основа збереження біорізноманітності держави. |
|
1 |
|
|
|
79 |
Основи заповідної справи. |
|
1 |
|
|
|
80 |
Біосферні заповідники. |
|
1 |
|
|
|
81 |
Природні заповідники. |
|
1 |
|
|
|
82 |
Національні парки. |
|
1 |
|
|
|
83 |
Заказники. |
|
1 |
|
|
|
84 |
Пам’ятки природи. |
|
1 |
|
|
|
85 |
Збереження біорізноманітності в ботанічних садах. |
|
1 |
|
|
|
86 |
Збереження біорізноманітності в зоопарках, колекціях культур, банках гермплазми. |
|
1 |
|
|
|
87 |
Проблеми біологічних інвазій. |
|
1 |
|
|
|
88 |
Екосистеми та ландшафти України особливого наукового та природоохоронного значення. |
|
1 |
|
|
|
89 |
Узагальнення знань з теми: «Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження». |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 10. Біорізноманітність Українського Полісся (7 год.)
|
||||||
90 |
Основні природні комплекси Українського Полісся. |
|
1 |
|
|
|
91 |
Раритетні ландшафти та екосистеми. |
|
1 |
|
|
|
92 |
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
1 |
|
|
|
93 |
Природні заповідники Українського Полісся. |
|
1 |
|
|
|
94 |
Національні природні парки. |
|
1 |
|
|
|
95 |
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українського Полісся. |
|
1 |
|
|
|
96 |
Екскурсія. Вивчення біорізноманіття (на прикладі своєї місцевості). |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 11. Біорізноманітність лісостепу (6 год.) |
||||||
97 |
Основні природні комплекси лісостепової зони. |
|
1 |
|
|
|
98 |
Раритетні ландшафти та екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
1 |
|
|
|
99 |
Природні заповідники лісостепу. |
|
1 |
|
|
|
100 |
Національні природні парки Лівобережного лісостепу. |
|
1 |
|
|
|
101 |
Національні природні парки Правобережного лісостепу. |
|
1 |
|
|
|
102 |
Особливості підходів до збереження біорізноманітності лісостепу. |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 12. Біорізноманітність українських степів (7 год.) |
||||||
103 |
Основні природні комплекси степової зони. Раритетні ландшафти та екосистеми. |
|
1 |
|
|
|
104 |
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. Принципи збереження різноманітності степової біоти. |
|
1 |
|
|
|
105 |
Біосферні заповідники, природні заповідники степів України. |
|
1 |
|
|
|
106 |
Національні природні парки степової зони без морських охоронних акваторій. |
|
1 |
|
|
|
107 |
Степові комплекси природних заповідників та національних парків Криму. |
|
1 |
|
|
|
108 |
Особливості підходів до збереження біорізноманітності українських степів. |
|
1 |
|
|
|
109 |
Узагальнення знань з теми « Біорізноманітність українських степів» |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 13. Біорізноманітність Українських Карпат (6 год.) |
||||||
110 |
Природні комплекси Українських Карпат. Основні висотні пояси та їх біота. |
|
1 |
|
|
|
111 |
Раритетні гірські екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
1 |
|
|
|
112 |
Принципи збереження різноманітності біоти Українських Карпат. |
|
1 |
|
|
|
113 |
Біосферні заповідники: Карпатський біосферний заповідник. |
|
1 |
|
|
|
114 |
Природні заповідники, Національні парки Українських Карпат. |
|
1 |
|
|
|
115 |
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українських Карпат. |
|
1 |
|
|
|
Тема 14. Біорізноманітність Гірського Криму |
||||||
116 |
Основні природні комплекси Гірського Криму. |
|
1 |
|
|
|
117 |
Природні заповідники Гірського Криму. |
|
1 |
|
|
|
118 |
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Гірського Криму. |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 15. Біорізноманітність Чорного та Азовського морів (6 год.) |
||||||
119 |
Біота Азовського моря та проблеми її збереження. |
|
1 |
|
|
|
120 |
Основні причини збіднення морської біоти. |
|
1 |
|
|
|
121 |
Проблеми інтродукованих видів. |
|
1 |
|
|
|
122 |
Біота Чорного моря та основні загрози для її різноманітності. |
|
1 |
|
|
|
123 |
Морські інвазійні види. |
|
1 |
|
|
|
124 |
Об’єкти природно-заповідного фонду України, що мають охоронні морські акваторії. |
|
1 |
|
|
|
125 |
Національні природні парки. |
|
1 |
|
|
|
126-129 |
Навчальний проект (на вибір) Збереження раритетних видів біоти та природних комплексів (на прикладі певної природної зони або гірської країни). Природа місцевості, де я живу. Чим пишаюсь я та мої земляки. Заповідний куточок, який я мрію відвідати. |
|
4 |
|
|
|
Тематична |
||||||
Тема 16. Біологія як основа біотехнології та медицини (6 год.) |
||||||
130 |
Одомашнення рослин та тварин. |
|
1 |
|
|
|
131 |
Поняття про селекцію. |
|
1 |
|
|
|
132 |
Огляд традиційних біотехнологій. |
|
1 |
|
|
|
133 |
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
1 |
|
|
|
134 |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
1 |
|
|
|
135 |
Генетично-модифіковані організми.
|
Практична робота 8. Порівняння природного, штучного добору та генетичної модифікації. |
1 |
|
|
|
Узагальнення |
||||||
136 |
Основні загальні властивості живих систем. |
|
1 |
|
|
|
Тематична |
||||||