Календарне планування уроків біології і екології 10 клас
Рівень стандарту
(70 годин – 2 години на тиждень)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, біологія і екологія 10-11 класи. Рівень стандарту
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Календарне планування уроків біології і екології 10 клас
Рівень стандарту
(70 годин – 2 години на тиждень)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, біологія і екологія 10-11 класи. Рівень стандарту
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
№ з/п |
Дата |
Корекція дати |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
|
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|||
Вступ (3 години) |
||||||
1 |
|
|
Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
розрізняє: -біосистеми різних рівнів організації
|
- система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; наводить приклади: -біосистем різних рівнів; характеризує: -властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію. |
Ціннісний компонент оцінює: важливість біологічних знань для розвитку людства. |
2 |
|
|
Фундаментальні властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|||
3 |
|
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
|||
Тема№1 Біорізноманіття (11 годин) |
||||||
4 |
|
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. |
Діяльнісний компонент: складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів; класифікує: - певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
|
оперує термінами та поняттями: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти; називає: - сучасні принципи наукової систематики; -гіпотези походження вірусів; -шляхи проникнення вірусів у клітини; наводить приклади: - вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин; характеризує: - критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми. |
Ціннісний компонент оцінює: -важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. |
5 |
|
|
Сучасні критерії виду. Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
|||
6 |
|
|
Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|||
7 |
|
|
Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|||
8 |
|
|
Гіпотези походження вірусів. Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. |
|||
9 |
|
|
Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|||
10 |
|
|
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|||
11 |
|
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|||
12 |
|
|
Еукаріотичні організми. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|||
13 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Навчальний проект 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|||
14 |
|
|
Узагальнюючий урок з тем «Вступ» та «Біорізноманіття» |
|||
Тема№2 Обмін речовин і перетворення енергії (16 годин) |
||||||
15 |
|
|
Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. |
Діяльнісний компонент складає схеми: - обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній взаємозв’язок; порівнює: - енергетичне і пластичне значення різних речовин.
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води; наводить приклади: - хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин; характеризує: - особливості енергетичного обміну клітин автотрофних та гетеротрофних організмів; - особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини; -нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі людини; пояснює: - єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; - роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; - роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; - роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; - необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
Ціннісний компонент висловлює судження: - щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих); -оцінює: - важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я. |
16 |
|
|
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|||
17 |
|
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
|||
18 |
|
|
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|||
19 |
|
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|||
20 |
|
|
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|||
21 |
|
|
*** Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|||
22 |
|
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|||
23 |
|
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. |
|||
24 |
|
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. |
|||
25 |
|
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|||
26 |
|
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|||
27 |
|
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
|||
28 |
|
|
П. р. №1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини. |
|||
29 |
|
|
Урок повторення та узагальнення з теми «Обмін речовин і перетворення енергії» |
|||
30 |
|
|
Контрольна робота №1 |
|||
Тема 3 Спадковість і мінливість (20 годин) |
||||||
31 |
|
|
Основні поняття генетики. Закономірності спадковості. |
Діяльнісний компонент порівнює: - моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; - спадкову та неспадкову мінливість людини; розв’язує: - типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); визначає: - можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); - за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак; складає: - схеми родоводів; робить висновки про: - генотип людини як цілісну інтегровану систему. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: -ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій; називає: - сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); - типи мутацій; - причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; наводить приклади: - спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини; - модифікаційної мінливості людини; характеризує: -типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю); -закономірності модифікаційної мінливості людини; -типи мутацій людини; -мутагенні фактори; пояснює: - застосування генетичних маркерів; -явище зчепленого успадкування у людини; - молекулярні механізми мінливості у людини; - біологічні антимутаційні механізми;
|
Ціннісний компонент обґрунтовує судження: - щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників; виявляє власне ставлення до: -профілактики та терапії спадкових хвороб людини. |
32 |
|
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. |
|||
33 |
|
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|||
34 |
|
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. Гени структурні та регуляторні. |
|||
35 |
|
|
Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|||
36 |
|
|
Каріотип людини та його особливості. |
|||
37 |
|
|
Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|||
38 |
|
|
***Сучасний стан досліджень геному людини. Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
|||
39 |
|
|
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|||
40 |
|
|
Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини. |
|||
41 |
|
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. |
|||
42 |
|
|
Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|||
43 |
|
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
|||
44 |
|
|
***Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|||
45 |
|
|
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|||
46 |
|
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
|||
47 |
|
|
Л. р. № 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. |
|||
48
|
|
|
П. р. №2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|||
49 |
|
|
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір). Орієнтовні теми: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи. |
|||
50 |
|
|
Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Спадковість і мінливість.» |
|||
Тема 4 Репродукція та розвиток (16 годин) |
||||||
51 |
|
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
Діяльнісний компонент складає порівняльну характеристику: - статевих клітин людини; - розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин; демонструє навички: - роботи з мікроскопом. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; називає: - гіпотези старіння; наводить приклади: - порушень клітинного циклу; пояснює: - значення регенерації; - суть та біологічне значення запліднення. характеризує: - періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; |
Ціннісний компонент оцінює: - вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; - важливість профілактики онкологічних захворювань; обґрунтовує судження про: - вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; - необхідність відповідального ставлення до планування родини. виявляє власне ставлення щодо: - трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; - правил біологічної етики; - біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини. |
52 |
|
|
Особливості процесів регенерації організму людини. |
|||
53 |
|
|
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|||
54 |
|
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння та смерть клітин. |
|||
55 |
|
|
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
|||
56 |
|
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
|||
57 |
|
|
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. |
|||
58 |
|
|
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. |
|||
59 |
|
|
Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. |
|||
60 |
|
|
Біологічні і соціальні аспекти регуляції рзмноження у людини. |
|||
61 |
|
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). |
|||
62 |
|
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|||
63 |
|
|
Л. р. №3. Вивчення будови статевих клітин людини. |
|||
64 |
|
|
Л. р. №4. Вивчення етапів ембріогенезу. |
|||
65 |
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Репродукція та розвиток.» |
|||
66 |
|
|
Контрольна робота №2 |
|||
Узагальнення та повторення (4 години) |
||||||
67 |
|
|
Біорізноманіття |
|
|
|
68 |
|
|
Обмін речовин і перетворення енергії |
|
|
|
69 |
|
|
Спадковість і мінливість |
|
|
|
70 |
|
|
Репродукція та розвиток |
|
|
|