Календарно – тематичне планування з біології для 7 класу на 2024 — 2025 навчальний рік, за модельною навчальною програмою ( за модельною навчальною програмою «Біологія. 7–9 класи»для закладів загальної середньої освіти (автори П.Г. Балан, О.М. Кулініч, Л.П. Юрченко)) для підручника з біологія 7 класу заклалів загальної середньої освіти , автори П.Г. Балан, О. Козленко, Л. Остапченко, О. М. Кулініч, Л.П. Юрченко - “Генеза” Кількість годин — 87, 5 годин на рік, 2,5 годин на неділю.
№ уроку |
Тема уроку |
примітка |
дата |
|
1 |
Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). Значення біології в природі та житті людини |
|
|
|
2 |
Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів. |
|
|
|
3 |
Основні методи дослідження біорізноманіття. Планування біологічного дослідження. Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери.
|
|
|
|
4 |
Типи організації клітин
|
|
|
|
5 |
Методи дослідження клітин. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними. |
|
|
|
6 |
Будова клітини евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
Особливості будови клітини прокаріотів та їх процесів життєдіяльності. |
|
|
|
9 |
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі. |
|
|
|
10 |
Роль прокаріотів у житті людини |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Одноклітинні евкаріоти – мешканці прісних (на прикладі евглени зеленої та інфузорії-туфельки) та морських (на прикладі форамініфер) водойм. Лабораторне дослідження № 1 “Спостереження за інфузоріями”.. |
|
|
|
13 |
Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини.Практико-орієнтований проєкт: створення буклета «Профілактика захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми». Інформаційно-пошукові проєкти “Захворювання людини, збудниками яких є одноклітинні евкаріоти.” |
|
|
|
14 |
Одноклітинні евкаріоти – предки багатоклітинних видів. Поняття про колоніальні та багатоклітинні організми. |
|
|
|
15 |
Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Різноманітність зелених водоростей. Лабораторне дослідження № 2 “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”. |
|
|
|
16 |
Різноманітність бурих, червоних, діатомових водоростей. |
|
|
|
17 |
Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини.Творчий проєкт: “Значення водоростей в житті людини” створення колажів, лепбуків «Збереження водойм – збереження біорізноманіття водоростей» тощо |
|
|
|
18 |
Формування різних типів тканин та диференційованих органів (вегетативних і репродуктивних). |
|
|
|
19 |
Середовища мешкання вищих рослин. Адаптації вищих рослин до різних умов зростання. Формування різних життєвих форм у вищих рослин – наслідок адаптацій до різних умов зростання. |
|
|
|
20 |
Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни. Лабораторна робота № 1 Дослідження будови кореня та видозмін кореня. Інформаційно-пошуковий проєкт: “Особливості функцій коренів у рослин епіфітів” |
|
|
|
21 |
Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни. Лабораторна робота № 2 Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин. Інформаційно-пошуковий проєкт: “Різноманітність стебел рослин за напрямком росту” |
|
|
|
22 |
Вегетативні органи рослин - листок, будова, функції та видозміни. Творчий проєкт Створення лепбуку “Видозміни листка у рослин різних умов зростання” |
|
|
|
23 |
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. Лабораторне дослідження №3 Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників; |
|
|
|
24 |
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин. |
|
|
|
25 |
Узагальнення знань: Рослина — цілісний інтегрований організм. |
|
|
|
26 |
Вищі спорові рослини - мохи. |
|
|
|
27 |
Вищі спорові рослини - плауни, хвощі |
|
|
|
28 |
Вищі спорові рослини - папороті. Інформаційно-пошуковий проєкт: “Значення та використання вищих спорових рослин людиною”. |
|
|
|
29 |
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
31 |
Насінні рослини. Покритонасінні. Квітка. Суцвіття. Лабораторні дослідження № 5 Дослідження будови квітки та суцвіття. |
|
|
|
32 |
Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення, формування насінини та оплодня (у квіткових рослин)). |
|
|
|
33 |
Насінина. Лабораторні дослідження № 6 Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці) |
|
|
|
34 |
Плід. Способи поширення насіння та плодів. Лабораторні дослідження № 7 Дослідження різноманітності плодів. |
|
|
|
35 |
Різноманітність покритонасінних (дводольні та однодольні). Інформаційно-пошуковий проєкт:“Родини квіткових рослинсвоєї місцевості (на вибір: капустяні, пасльонові, бобові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві тощо). |
|
|
|
36 |
|
|
|
|
37 |
Узагальнення знань: “Різноманітність вищих рослин” |
|
|
|
38 |
Характерні риси тварин. Гетеротрофний тип живлення. Середовища мешкання та пристосування до них тварин. |
|
|
|
39 |
Диференціація клітин, формування тканин, органів та їхніх систем. Функції різних систем органів. |
|
|
|
40 |
Нейрогуморальна регуляція життєвих функцій. |
|
|
|
41 |
Типи розмноження тварин. Способи запліднення (зовнішнє та внутрішнє). Типи розвитку (прямий та непрямий). Лабораторне дослідження № 8 Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів) |
|
|
|
42 |
Форми поведінки тварин (рефлекси безумовні та умовні, інстинкти). Лабораторне дослідження № 9 Спостереження за поведінкою тварин (вид визначає вчитель/вчителька) |
|
|
|
43 |
Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення. Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Способи комунікації тварин (птахи, ссавці тощо)” |
|
|
|
44 |
Практична робота № 4 “Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)”.
|
|
|
|
45 |
Узагальнення з теми “Характерні риси тварин” |
|
|
|
46 |
Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин. |
|
|
|
47 |
Жалкі – двошарові тварини. Небезпека жалких для здоров’я людини. |
|
|
|
48 |
Плоскі черви – паразити людини і тварин. |
|
|
|
49 |
Круглі черви (нематоди) – паразити людини, тварин і рослин. |
|
|
|
50 |
Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторне дослідження № 10 Зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) |
|
|
|
51 |
Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторні дослідження. № 11 Зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів). |
|
|
|
52 |
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Промислові види ракоподібних. |
|
|
|
53 |
Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів. |
|
|
|
54 |
Комахи. Лабораторне дослідження № 12 Зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил). |
|
|
|
55 |
Практична робота № 5 “Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах” |
|
|
|
56 |
Роль комах у природі та житті людини. Інформаційно-пошуковий проєкт. Комахи рідного краю. Практико-орієнтований проєкт: “Безпечна поведінка людини з отруйними безхребетними тваринами”. |
|
|
|
57 |
Узагальнення з теми “Безхребетні тварини” |
|
|
|
58 |
Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. Хрящові риби. |
|
|
|
59 |
Променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах. Лабораторні дослідження № 13 Зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів). Проєктна діяльність. Інформаційно-пошуковий проєкт. Риби рідного краю. |
|
|
|
60 |
Четвероногі хордові тварини. Амфібії, їхня роль у природі та житті людини. |
|
|
|
61 |
Рептилії, їхня роль у природі та житті людини |
|
|
|
62 |
Птахи |
|
|
|
63 |
Практична робота № 6 “Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів” |
|
|
|
64 |
Роль птахів у природі та житті людини. Інформаційно-пошуковий проєкт. Птахи рідного краю. |
|
|
|
65 |
Ссавці. |
|
|
|
66 |
Ссавці. Інформаційно-пошуковий проєкт. Ссавці рідного краю, |
|
|
|
67 |
Ссавці. Практична робота № 7 “Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування”. |
|
|
|
68 |
Роль ссавців у природі та житті людини. Творчий проєкт. написання есе (твору, розповіді) «Тварини в моєму житті». |
|
|
|
69 |
Узагальнення з теми “Хордові тварини” |
|
|
|
70 |
Зв’язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах. |
|
|
|
71 |
Роль тварин у біосфері |
|
|
|
72 |
Роль тварин у житті людини. Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Основні напрями тваринництва та птахівництва рідного краю”. “Захворювання людини, які спричиняють паразитичні черви (гельмінти)”. |
|
|
|
73 |
Способи живлення грибів: гриби-сапротрофи, паразити, симбіотрофи. Поняття про справжні гриби та грибоподібні організми. Гриби багатоклітинні та одноклітинні. |
|
|
|
74 |
Будова та процеси життєдіяльності одноклітинних (на прикладі дріжджів) грибів. Лабораторні дослідження. № 14 Мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів. |
|
|
|
75 |
Гриби-сапротрофи. Цвілеві гриби. Лабораторні дослідження № 15 Цвілевих грибів (на прикладі мукора або інших представників). Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) “Яким би був світ без відкриття пеніциліну.” Створення колажу “Як гриби застосовують у фармакології ?” |
|
|
|
76 |
Будова та процеси життєдіяльності багатоклітинних (на прикладі шапинкових). Лабораторні дослідження. №16 Будови шапинкових грибів. |
|
. |
|
77 |
Гриби їстівні та отруйні. Практична робота № 8 “Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості”. Практико-орієнтований проєкт: “Ознаки харчового отруєння грибами та долікарська допомога”. |
|
|
|
78 |
Гриби – паразити рослин (фітофторові, борошнисторосяні, сажки, ріжки, трутовики). Інформаційно-пошуковий проєкт: “Гриби – паразити рослин”. “Гриби – паразити людини”. |
|
|
|
79 |
Значення грибів у природі та житті людини. Шкода, якої завдають гриби здоров’ю та господарству людині. Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) “Моє перше знайомство з грибами”. |
|
|
|
80 |
Лишайники – асоціації справжніх грибів з фотосинтезуючими організмами (водоростями та ціанобактеріями). Будова слані та особливості життєдіяльності (живлення, розмноження) лишайників. Інформаційно-пошуковий проєкт. “Лишайники – біоіндикатори чистоти повітря”. |
|
|
|
81 |
Значення лишайників у природі та житті людини. Практико-орієнтований проєкт. “Різноманіття лишайників рідного краю”. |
|
|
|
82 |
Узагальнення знань з теми “Гриби - гетеротрофні організми” |
|
|
|
83 |
.Сучасні уявлення про систему органічного світу |
|
|
|
84 |
Сучасні уявлення про систему органічного світу. . Практико-орієнтований проєкт: “Охорона біорізноманіття нашої планети”. Творчий проєкт: Створення колажу, буклету: різноманітність рослин рідного краю; різноманітність тварин рідного краю; різноманітність грибів рідного краю. |
|
|
|
85 |
Узагальнення вивченого за семестр |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|