Планування історії України для профільного класу - 105 год на рік та поглибленого вивчення історії України - 70 год на рік. Всесвітня історія (стандарт) - 35 год на рік.
10-А клас. Історія України
70 год – 2 год в тиждень
Складено згідно Навчальної програми для ЗЗСО |
(Наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698) |
№ уроку |
Дата |
Тема |
Примітка |
1 |
|
Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції політичного, соціальноекономічного та культурного розвитку. Формування модерної української нації. |
|
2 |
|
ХХ століття у світовій історії. Періодизація історії України ХХ ст. Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст., особливості курсу історії України 1914–1945 рр. |
|
3 |
|
Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ Україна в геополітичних планах Троїстого союзу (Четверного союзу, Центральних держав) і Антанти. Головна українська рада. Союз визволення України. Загальна українська рада Український національний рух у Російській імперії. |
|
4 |
|
Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр. Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. Пропаганда воюючих сторін. Життя на фронті і в тилу, стратегії виживання цивільного населення. |
|
5 |
|
Політика Російської та Австро-Угорської імперій на українських землях у 1914–1917 рр. Російський окупаційний режим на підвладних Австро-Угорщині українських теренах. Антиєврейські погроми російської армії в Галичині. Вплив Першої світової війни на світогляд, політичні орієнтири українців та економіку України. |
|
6 |
|
Орієнтовні теми для практичних занять. – Перша світова як виклик людському виживанню: жінки у війні, діти-сироти, біженці, військовополонені, скалічені солдати (на основі аналізу текстових і візуальних джерел). |
|
7 |
|
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Бойові дії на Чорному морі в роки Першої світової війни. – Культурно-просвітницька діяльність Українських січових стрільців. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій Першої світової війни. |
|
8 |
|
Узагальнення. |
|
9 |
|
Тематичний контроль. Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|
10 |
|
Розділ 2. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ Причини та рушійні сили Української революції. Українська Центральна Рада (УЦР). Всеукраїнський національний конгрес. Українізація в російській армії. Вільне козацтво. |
|
11 |
|
Відносини УЦР із Тимчасовим урядом. І та ІІ Універсали. Генеральний Секретаріат. Збройний виступ самостійників. |
|
12 |
|
З’їзд поневолених народів Росії як передвісник розпаду Російської імперії. |
|
13 |
|
Прихід до влади більшовиків у Росії: позиція УЦР. III Універсал. Внутрішня та зовнішня політика УЦР після проголошення Української Народної Республіки (УНР). Кримськотатарський національний рух. Курултай і Кримська Народна Республіка. |
|
14 |
|
Проголошення в Харкові більшовицької влади та маріонеткової квазідержави УНР (Радянської/Совєтської). Початок і перебіг першої російськоукраїнської війни. Бій під Крутами. |
|
15 |
|
IV Універсал: проголошення державної незалежності УНР. Мирний договір УНР із Центральними державами. Вигнання більшовиків із території УНР. Похід Петра Болбочана на Крим. |
|
16 |
|
Державотворча діяльність УЦР взимку-навесні 1918 р. Формування української громадянської нації. Закон УНР «Про національноперсональну автономію». Конституція УНР. |
|
17 |
|
Орієнтовні теми для практичних занять. – Автономісти і самостійники: порівняльний аналіз програмних документів українських політичних партій. – Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки і прорахунки. |
|
18 |
|
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Питання суверенності, соборності й територіальної цілісності України в роки революції та боротьби за державність у світлі історичних джерел. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1917–1918 рр. |
|
19 |
|
Узагальнення. |
|
20 |
|
Тематичний контроль. Розділ 2. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ |
|
21 |
|
Розділ 3. В БОРОТЬБІ ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ Українська Держава (гетьманат Павла Скоропадського): внутрішня та зовнішня політика. Прелімінарний (попередній) мирний договір Української Держави з Російською Соціалістичною Федеративною Радянською/Совєтською Республікою (РСФРР/РСФСР). |
|
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
|
|
Утворення Директорії. Антигетьманське повстання. Відновлення УНР. Реорганізація Директорії УНР. Акт Злуки УНР і Західно-Української Народної Республіки (ЗУНР), його історичне значення. Трудовий Конгрес України. Державне будівництво та національна політика.
Кримські крайові уряди 1918–1919 рр. Спроби приєднання Криму до України.
Розпад Австро-Угорської імперії. «Листопадовий зрив». ЗахідноУкраїнська Народна Республіка: державне будівництво. Польсько-українська війна 1918–1919 рр.: причини, перебіг та результати. Галицька армія. Єврейський бойовий курінь в УГА. Чортківська офензива. Український національний рух на Буковині й у Закарпатті.
Друга російсько-українська війна. Отаманщина. Холодноярська республіка. Створення маріонеткової Української Соціалістичної Радянської/Совєтської Республіки (УСРР/УССР). Політика «воєнного комунізму». «Червоний» терор. Поразка більшовицької влади в Україні.
УНР в кільці фронтів: ключові події, герої та результати боротьби за збереження української держави. Денікінський режим на теренах України в другій половині 1919 р.: ставлення та становище місцевого населення. Відновлення збройної експансії більшовицької Росії та окупація теренів УНР. «Червоний імперіалізм». Перший зимовий похід Армії УНР.
Варшавська угода. Війна УНР в союзі з Польщею проти більшовицької Росії. Здобуття Києва. Контрнаступ більшовицьких армій на Львів і Варшаву. Поразки Червоної армії під Варшавою–Замостям («Диво на Віслі»). Поразка Збройних сил Півдня Росії. «Червоний» терор у Криму.
Повстанський рух 1920–1921 рр. Другий Зимовий похід Армії УНР. Поразка УНР.
Розвиток культури у 1917–1921 рр.: освіта, науки, мистецтва. Особливості пропаганди протиборчих сторін. Міжетнічні відносини в Україні 1917– 1921 рр. Міжетнічні конфлікти, їх наслідки. Антиєврейські погроми. Особлива слідча комісія для розслідування протиєврейських погромних дій при Раді Народних Міністрів УНР.
Повсякдення в умовах революцій та воєн: індивідуальний досвід, стратегії виживання, моральні виклики. Політична і трудова еміграція. Історичні уроки Української революції та боротьби за незалежність.
Орієнтовні теми для практичних занять. – Місця пам’яті Української революції та боротьби за незалежність 1917 – початку 1920-х рр. у рідному населеному пункті. -Повстанський рух в Україні 1920–1921 рр.: ідейні основи, практика.
Орієнтовні теми для навчальних проєктів – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1917–1921 рр.
Орієнтовні теми для написання есе. – Тернистий шлях Галицької армії. – Без соборності немає незалежності. – Уроки Української революції та боротьби за державність у 1917 – на початку 1920-х рр. – Зовнішній ворог чи/і внутрішній розбрат: як долати загрози суверенітету держави.
Узагальнення.
Тематичний контроль. Розділ 3. В БОРОТЬБІ ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ |
|
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
|
|
Розділ 4. УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛІТАРНОЇ ІМПЕРІЇ – СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК Голод 1921–1923 рр.: причини, наслідки. Іноземна допомога жертвам голоду в УСРР. Повстанський рух в Україні 1921–1923 рр.
Формальний та реальний статус УСРР/УССР у «договірній федерації» радянських республік – Союзі Радянських/Совєтських Соціалістичних Республік (Радянському/Совєтському Союзі, СРСР/СССР). Привласнення союзним центром суверенітету України. Зміни в адміністративнотериторіальному поділі УСРР. Утворення Кримської Автономної СРР/ССР у складі РСФРР.
Суспільно-політичне життя в УСРР. Ліквідація багатопартійності. Впровадження непу в УСРР. Політика «коренізації» («українізації»). «Українське відродження». Українська автокефальна православна церква (УАПЦ). Національнокультурне будівництво національних меншин. Молдавська Автономна СРР/ССР у складі УСРР.
Форсована промислова індустріалізація в УСРР. Роль іноземних спеціалістів і технологій. Згортання непу. Голод 1928–1929 рр. Перехід до планової економіки.
Масові депортації, кампанія з розкуркулення, насильницька колективізація. Пасивні і активні форми опору населення УСРР сталінській політиці. Прояви національної свідомості, антиімперські, антирадянські/антисовєтські настрої в УСРР.
Примусові хлібозаготівлі. Український хліб на експорт, внутрішньосоюзні ринки. Пропаганда як інструмент підготовки геноциду. Голодомор 1932–1933 рр. – геноцид Українського народу. Масштаби та наслідки Голодомору. Національно-демографічні зміни.
Політичні процеси кінця 1920-х – початку 1930-х рр. Масові репресії. Згортання «українізації». «Розстріляне відродження (Червоний ренесанс)». «Великий терор» в Україні. Биківня, Вінниця, інші місця масових поховань жертв репресій. Посилення російської експансії у сферах освіти, науки, мистецтва.
Антирелігійна політика влади та її наслідки. Значення «самоліквідації» УАПЦ.
Прояви «культу особи» Йосифа Сталіна в Україні. Конституція УРСР/УССР 1937 року: порушення прав людини за ширмою декларованих свобод.
Орієнтовні теми для практичних занять. – Епоха Голодомору мовою документів, свідчень, чисел... (робота з різними типами історичних джерел). – Революціонери української культури: досягнення і трагедії.
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1921–1939 рр.
Узагальнення.
Тематичний контроль. Розділ 4. УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛІТАРНОЇ ІМПЕРІЇ – СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК
|
|
49
50
51
52
53
54
55 |
|
Розділ 5. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД Правовий статус українських земель у складі Польщі. Політика Польщі щодо «східних кресів» та міжетнічні відносини в Галичині і Волині. Осадництво. «Пацифікація». Економічний розвиток української спільноти в умовах Польської держави. Українська кооперація. Культурно-просвітні і спортивні товариства українців. Українські політичні організації. Українське народно-демократичне об’єднання (УНДО). Організація українських націоналістів (ОУН).
Українські землі у складі Румунії. Суспільно-політичне життя. Українська національна партія (УНП). Українські землі у складі Чехословаччини. Правовий статус Закарпаття. Суспільно-політичне й економічне життя. Карпатська Україна. Карпатська Січ.
Культурне й релігійне життя на західноукраїнських теренах в умовах іноземного панування. Уряд УНР в екзилі. Діяльність української політичної еміграції.
Орієнтовні теми для практичних занять. – «Срібна земля». Третя спроба утвердити незалежність України в ХХ ст
Орієнтовна тема для навчального проєкту. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1914–1939 рр.
Узагальнення.
Тематичний контроль. Розділ 5. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД |
|
56-57
58
59
60-61
62
63-64
65
66
67
68
69
70 |
|
Розділ 6. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ Українське питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р. Початок Другої світової війни. Українці в польській армії. Розкол ОУН.
Радянська окупація Галичини, Волині, Північної Буковини, Хотинщини та Південної Бессарабії. «Радянізація/совєтизація» західних областей України у 1939– 1940 рр. Масові політичні репресії. Радянські воєнні злочини та депортації. Суспільно-політичні настрої населення.
Передумови, початок німецько-радянської війни. «Тактика випаленої землі». Депортації німців та інших народів з території України. Інші злочини радянського режиму. Катастрофічні поразки Червоної армії 1941 р.
Окупація України військами Німеччини та її союзників. Нацистський «новий порядок» в Україні. Прояви співпраці з окупаційним режимом. Остарбайтери. Військовополонені. Концтабори. Масове знищення окупантами мирного населення. Бабин Яр. Голокост. Геноцид ромів. Праведники народів світу в Україні.
Акт проголошення Української Держави. Опір нацистським загарбникам. Український визвольний рух. Поліська Січ. Українська повстанська армія (УПА). Українсько-польське протистояння. Українська Головна Визвольна Рада (УГВР).
Бойові дії Червоної армії у 1942– 1944 рр. в Україні. «Чорносвитники». Радянський партизанський рух. Вигнання німецьких військ та їхніх союзників з України. Відновлення тоталітарного імперського режиму в УРСР. Депортація кримськотатарського народу як злочин геноциду. Депортація інших етносів Криму.
Культура в роки війни. Пропаганда в умовах Другої світової війни. Повсякдення в часи війни: стратегії боротьби і виживання. Вплив війни на суспільну свідомість. Українці у військових формуваннях країн Об’єднаних Націй і держав «Вісі». Внесок українського народу в перемогу над нацистською Німеччиною. Українське питання на Ялтинській і Потсдамській конференціях. Ціна війни для України: людські, матеріальні втрати.
Орієнтовні теми для практичних занять. – Роль українців у розгромі нацистської Німеччини. – Моделі історичної пам’яті про Другу світову війну та сучасний світ.
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Друга світова війна в об’єктиві фото-, кінокамери. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій Другої світової війни 1939–1945 рр
Узагальнення.
Тематичний контроль. Розділ 6. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|
|
|
|
|
10-Б клас. Історія України
105 год – 3 год в тиждень
Складено згідно Навчальної програми для ЗЗСО |
(Наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698) |
№ уроку |
Дата |
Тема |
Примітка |
1 |
|
Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції політичного, соціальноекономічного та культурного розвитку. Формування модерної української нації. |
|
2 |
|
ХХ століття у світовій історії. Періодизація історії України ХХ ст. Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст., особливості курсу історії України 1914–1945 рр. |
|
3-4 |
|
Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ Україна в геополітичних планах Троїстого союзу (Четверного союзу, Центральних держав) і Антанти. Головна українська рада. Союз визволення України. Загальна українська рада Український національний рух у Російській імперії. |
|
5-6 |
|
Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр. Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. Пропаганда воюючих сторін. Життя на фронті і в тилу, стратегії виживання цивільного населення. |
|
7-8 |
|
Політика Російської та Австро-Угорської імперій на українських землях у 1914–1917 рр. Російський окупаційний режим на підвладних Австро-Угорщині українських теренах. Антиєврейські погроми російської армії в Галичині. Вплив Першої світової війни на світогляд, політичні орієнтири українців та економіку України. |
|
9 |
|
Орієнтовні теми для практичних занять. – Перша світова як виклик людському виживанню: жінки у війні, діти-сироти, біженці, військовополонені, скалічені солдати (на основі аналізу текстових і візуальних джерел). |
|
10-11 |
|
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Бойові дії на Чорному морі в роки Першої світової війни. – Культурно-просвітницька діяльність Українських січових стрільців. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій Першої світової війни. |
|
12 |
|
Узагальнення. |
|
13 |
|
Тематичний контроль. Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|
14 |
|
Розділ 2. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ Причини та рушійні сили Української революції. Українська Центральна Рада (УЦР). Всеукраїнський національний конгрес. Українізація в російській армії. Вільне козацтво. |
|
15-16 |
|
Відносини УЦР із Тимчасовим урядом. І та ІІ Універсали. Генеральний Секретаріат. Збройний виступ самостійників. |
|
17 |
|
З’їзд поневолених народів Росії як передвісник розпаду Російської імперії. |
|
18 |
|
Прихід до влади більшовиків у Росії: позиція УЦР. III Універсал. Внутрішня та зовнішня політика УЦР після проголошення Української Народної Республіки (УНР). Кримськотатарський національний рух. Курултай і Кримська Народна Республіка. |
|
19-20 |
|
Проголошення в Харкові більшовицької влади та маріонеткової квазідержави УНР (Радянської/Совєтської). Початок і перебіг першої російсько-української війни. Бій під Крутами. |
|
21-22 |
|
IV Універсал: проголошення державної незалежності УНР. Мирний договір УНР із Центральними державами. Вигнання більшовиків із території УНР. Похід Петра Болбочана на Крим. |
|
23 |
|
Державотворча діяльність УЦР взимку-навесні 1918 р. Формування української громадянської нації. Закон УНР «Про національноперсональну автономію». Конституція УНР. |
|
24 |
|
Орієнтовні теми для практичних занять. – Автономісти і самостійники: порівняльний аналіз програмних документів українських політичних партій. – Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки і прорахунки. |
|
25 |
|
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Питання суверенності, соборності й територіальної цілісності України в роки революції та боротьби за державність у світлі історичних джерел. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1917–1918 рр. |
|
26 |
|
Узагальнення. |
|
27 |
|
Тематичний контроль. Розділ 2. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ
|
|
28 |
|
Розділ 3. В БОРОТЬБІ ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ Українська Держава (гетьманат Павла Скоропадського): внутрішня та зовнішня політика. Прелімінарний (попередній) мирний договір Української Держави з Російською Соціалістичною Федеративною Радянською/Совєтською Республікою (РСФРР/РСФСР). |
|
29-30
31
32
33-34
35-36
37
38
39
40
41-42
43
44
45
46
|
|
Утворення Директорії. Антигетьманське повстання. Відновлення УНР. Реорганізація Директорії УНР. Акт Злуки УНР і Західно-Української Народної Республіки (ЗУНР), його історичне значення. Трудовий Конгрес України. Державне будівництво та національна політика.
Кримські крайові уряди 1918–1919 рр. Спроби приєднання Криму до України.
Розпад Австро-Угорської імперії. «Листопадовий зрив». ЗахідноУкраїнська Народна Республіка: державне будівництво. Польсько-українська війна 1918–1919 рр.: причини, перебіг та результати. Галицька армія. Єврейський бойовий курінь в УГА. Чортківська офензива. Український національний рух на Буковині й у Закарпатті.
Друга російсько-українська війна. Отаманщина. Холодноярська республіка. Створення маріонеткової Української Соціалістичної Радянської/Совєтської Республіки (УСРР/УССР). Політика «воєнного комунізму». «Червоний» терор. Поразка більшовицької влади в Україні.
УНР в кільці фронтів: ключові події, герої та результати боротьби за збереження української держави. Денікінський режим на теренах України в другій половині 1919 р.: ставлення та становище місцевого населення. Відновлення збройної експансії більшовицької Росії та окупація теренів УНР. «Червоний імперіалізм». Перший зимовий похід Армії УНР.
Варшавська угода. Війна УНР в союзі з Польщею проти більшовицької Росії. Здобуття Києва. Контрнаступ більшовицьких армій на Львів і Варшаву. Поразки Червоної армії під Варшавою–Замостям («Диво на Віслі»). Поразка Збройних сил Півдня Росії. «Червоний» терор у Криму.
Повстанський рух 1920–1921 рр. Другий Зимовий похід Армії УНР. Поразка УНР.
Розвиток культури у 1917–1921 рр.: освіта, науки, мистецтва. Особливості пропаганди протиборчих сторін. Міжетнічні відносини в Україні 1917– 1921 рр. Міжетнічні конфлікти, їх наслідки. Антиєврейські погроми. Особлива слідча комісія для розслідування протиєврейських погромних дій при Раді Народних Міністрів УНР.
Повсякдення в умовах революцій та воєн: індивідуальний досвід, стратегії виживання, моральні виклики. Політична і трудова еміграція. Історичні уроки Української революції та боротьби за незалежність.
Орієнтовні теми для практичних занять. – Місця пам’яті Української революції та боротьби за незалежність 1917 – початку 1920-х рр. у рідному населеному пункті. -Повстанський рух в Україні 1920–1921 рр.: ідейні основи, практика.
Орієнтовні теми для навчальних проєктів – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1917–1921 рр.
Орієнтовні теми для написання есе. – Тернистий шлях Галицької армії. – Без соборності немає незалежності. – Уроки Української революції та боротьби за державність у 1917 – на початку 1920-х рр. – Зовнішній ворог чи/і внутрішній розбрат: як долати загрози суверенітету держави.
Узагальнення.
Тематичний контроль. Розділ 3. В БОРОТЬБІ ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ |
|
47
48
49
50-51
52-53
54-55
56-57
58
59
60
61
62
63
|
|
Розділ 4. УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛІТАРНОЇ ІМПЕРІЇ – СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК Голод 1921–1923 рр.: причини, наслідки. Іноземна допомога жертвам голоду в УСРР. Повстанський рух в Україні 1921–1923 рр.
Формальний та реальний статус УСРР/УССР у «договірній федерації» радянських республік – Союзі Радянських/Совєтських Соціалістичних Республік (Радянському/Совєтському Союзі, СРСР/СССР). Привласнення союзним центром суверенітету України. Зміни в адміністративнотериторіальному поділі УСРР. Утворення Кримської Автономної СРР/ССР у складі РСФРР.
Суспільно-політичне життя в УСРР. Ліквідація багатопартійності. Впровадження непу в УСРР. Політика «коренізації» («українізації»). «Українське відродження». Українська автокефальна православна церква (УАПЦ). Національно-культурне будівництво національних меншин. Молдавська Автономна СРР/ССР у складі УСРР.
Форсована промислова індустріалізація в УСРР. Роль іноземних спеціалістів і технологій. Згортання непу. Голод 1928–1929 рр. Перехід до планової економіки.
Масові депортації, кампанія з розкуркулення, насильницька колективізація. Пасивні і активні форми опору населення УСРР сталінській політиці. Прояви національної свідомості, антиімперські, антирадянські/антисовєтські настрої в УСРР.
Примусові хлібозаготівлі. Український хліб на експорт, внутрішньосоюзні ринки. Пропаганда як інструмент підготовки геноциду. Голодомор 1932–1933 рр. – геноцид Українського народу. Масштаби та наслідки Голодомору. Національно-демографічні зміни.
Політичні процеси кінця 1920-х – початку 1930-х рр. Масові репресії. Згортання «українізації». «Розстріляне відродження (Червоний ренесанс)». «Великий терор» в Україні. Биківня, Вінниця, інші місця масових поховань жертв репресій. Посилення російської експансії у сферах освіти, науки, мистецтва.
Антирелігійна політика влади та її наслідки. Значення «самоліквідації» УАПЦ.
Прояви «культу особи» Йосифа Сталіна в Україні. Конституція УРСР/УССР 1937 року: порушення прав людини за ширмою декларованих свобод.
Орієнтовні теми для практичних занять. – Епоха Голодомору мовою документів, свідчень, чисел... (робота з різними типами історичних джерел). – Революціонери української культури: досягнення і трагедії.
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1921–1939 рр.
Узагальнення.
Тематичний контроль. Розділ 4. УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛІТАРНОЇ ІМПЕРІЇ – СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК
|
|
64-65
66-67
68
69
70
71
72 |
|
Розділ 5. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД Правовий статус українських земель у складі Польщі. Політика Польщі щодо «східних кресів» та міжетнічні відносини в Галичині і Волині. Осадництво. «Пацифікація». Економічний розвиток української спільноти в умовах Польської держави. Українська кооперація. Культурно-просвітні і спортивні товариства українців. Українські політичні організації. Українське народно-демократичне об’єднання (УНДО). Організація українських націоналістів (ОУН).
Українські землі у складі Румунії. Суспільно-політичне життя. Українська національна партія (УНП). Українські землі у складі Чехословаччини. Правовий статус Закарпаття. Суспільно-політичне й економічне життя. Карпатська Україна. Карпатська Січ.
Культурне й релігійне життя на західноукраїнських теренах в умовах іноземного панування. Уряд УНР в екзилі. Діяльність української політичної еміграції.
Орієнтовні теми для практичних занять. – «Срібна земля». Третя спроба утвердити незалежність України в ХХ ст
Орієнтовна тема для навчального проєкту. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1914–1939 рр.
Узагальнення.
Тематичний контроль. Розділ 5. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД |
|
73-75
77-79
80-82
83-85
86-87
88-90
91-92
93-94
95-96
97-98
99
100 |
|
Розділ 6. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ Українське питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р. Початок Другої світової війни. Українці в польській армії. Розкол ОУН.
Радянська окупація Галичини, Волині, Північної Буковини, Хотинщини та Південної Бессарабії. «Радянізація/совєтизація» західних областей України у 1939– 1940 рр. Масові політичні репресії. Радянські воєнні злочини та депортації. Суспільно-політичні настрої населення.
Передумови, початок німецько-радянської війни. «Тактика випаленої землі». Депортації німців та інших народів з території України. Інші злочини радянського режиму. Катастрофічні поразки Червоної армії 1941 р.
Окупація України військами Німеччини та її союзників. Нацистський «новий порядок» в Україні. Прояви співпраці з окупаційним режимом. Остарбайтери. Військовополонені. Концтабори. Масове знищення окупантами мирного населення. Бабин Яр. Голокост. Геноцид ромів. Праведники народів світу в Україні.
Акт проголошення Української Держави. Опір нацистським загарбникам. Український визвольний рух. Поліська Січ. Українська повстанська армія (УПА). Українсько-польське протистояння. Українська Головна Визвольна Рада (УГВР).
Бойові дії Червоної армії у 1942– 1944 рр. в Україні. «Чорносвитники». Радянський партизанський рух. Вигнання німецьких військ та їхніх союзників з України. Відновлення тоталітарного імперського режиму в УРСР. Депортація кримськотатарського народу як злочин геноциду. Депортація інших етносів Криму.
Культура в роки війни. Пропаганда в умовах Другої світової війни. Повсякдення в часи війни: стратегії боротьби і виживання. Вплив війни на суспільну свідомість. Українці у військових формуваннях країн Об’єднаних Націй і держав «Вісі». Внесок українського народу в перемогу над нацистською Німеччиною. Українське питання на Ялтинській і Потсдамській конференціях. Ціна війни для України: людські, матеріальні втрати.
Орієнтовні теми для практичних занять. – Роль українців у розгромі нацистської Німеччини. – Моделі історичної пам’яті про Другу світову війну та сучасний світ.
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Друга світова війна в об’єктиві фото-, кінокамери. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій Другої світової війни 1939–1945 рр
Узагальнення.
Тематичний контроль. Розділ 6. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|
101-105 |
|
Резерв. |
|
10-А, Б Всесвітня історія.
Складено згідно Навчальної програми для ЗЗСО
(Наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
35 год – 1 год тиждень.
№ |
Дата |
Тема |
Примітка |
1 |
|
Розділ 1. ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. ВІЙНА ТА РЕВОЛЮЦІЇ Початок «Великої війни». Стратегічні плани ворогуючих сторін, їхні наміри щодо України. |
|
2 |
|
Фронти війни та характеристика основних воєнних кампаній. Міжнаціональні конфлікти в умовах війни. Людина на фронті й у тилу. |
|
3 |
|
Російська революція 1917 р. та її вплив на перебіг війни. Брестський мирний договір Російської Соціалістичної Федеративної Радянської/Совєтської Республіки (РСФРР/РСФСР) з державами Четверного союзу, визнання Української Народної Республіки (УНР). Поразка Німеччини та її союзників. Розпад імперій і утворення нових незалежних держав у Європі. |
|
|
|
Орієнтовні теми для практичних занять. – Перша світова: повсякденне життя в умовах фронту і тилу. – Світовідчуття європейця: наслідки Великої війни (на основі мемуарів і художніх творів). |
|
|
|
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Жінки у війнах і революціях початку ХХ ст. (соціальні статуси і життєві долі). – Будні війни (збірка візуальних матеріалів) |
|
4 |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
5 |
|
Розділ 2. ОБЛАШТУВАННЯ ПОВОЄННОГО СВІТУ «14 пунктів» Вудро Вілсона. Паризька мирна конференція. «Українське питання» на Паризькій конференції. Версальський договір. Створення Ліги Націй. Мирні договори із союзниками Німеччини. |
|
6 |
|
Вашингтонська конференція. Завершення формування ВерсальськоВашингтонської системи, її суперечності. |
|
7 |
|
Джерела нестабільності міждержавних відносин. Початок ревізії повоєнних угод. Пакт Бріана-Келлога. |
|
|
|
Орієнтовні теми для практичних занять. – Вогнища напруги в міжнародних відносинах: причини, сторони та наслідки протистояння. |
|
|
|
Орієнтовні теми для написання есе. – Переможені й переможці у Великій війні: узгодження позицій. |
|
8 |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
9 |
|
Розділ 3. ПРОВІДНІ ДЕРЖАВИ СВІТУ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД Сполучені Штати Америки. Зростання ролі США на міжнародній арені. Доба «проспериті». Велика депресія. «Новий курс» Франкліна Рузвельта, його складові та основні наслідки. |
|
10 |
|
Велика Британія. Особливості розвитку Великої Британії в 1920– 1930-ті рр. Спроби реформування Британської імперії. |
|
|
|
Франція. Політичний та соціально-економічний розвиток Франції в 1920– 1930-х рр. Народний фронт і його уряди. |
|
11 |
|
Італія. Становище Італії після Першої світової війни. Корпоративна держава: ідея та реальність. Встановлення фашистського режиму. |
|
|
|
Німеччина. Листопадова революція та становлення Веймарської республіки. Повоєнне зближення Веймарської Німеччини та СРСР. Вплив світової економічної кризи в Німеччині на політичне життя країни. Прихід до влади нацистів. Нацистська расистська ідеологія та антисемітизм. Політична і соціально-економічна сутність нацизму. |
|
12 |
|
Союз Радянських/ Совєтських Соціалістичних Республік (Радянський/ Совєтський Союз, СРСР/СССР) як держава імперського типу. Військовопромислова модернізація. Ознаки та прояви тоталітарного режиму в СРСР/СССР. |
|
13 |
|
Виклики міжвоєнного часу. Європа від економічної стабільності до світової кризи. Запровадження державного регулювання соціально-економічних процесів. |
|
|
|
Громадянська війна в Іспанії. |
|
14 |
|
Європа перед вибором між демократією та авторитаризмом. Радикалізація політичного життя. |
|
|
|
Ідеологічне осмислення нових реалій суспільного життя: комунізм, соціалреформізм, неолібералізм, інтегральний націоналізм, фашизм і нацизм. |
|
|
|
Орієнтовні теми практичних занять. – Європа: політика економії та протекціонізму, впровадження державного контролю над економікою. – Тоталітарні режими: державний контроль над публічним життям і суспільною свідомістю. – Комуністичний тоталітаризм: світоглядне наповнення і спрямованість. |
|
|
|
Орієнтовні назви навчальних проєктів. – Геополітична ситуація в Європі у період між світовими війнами. – Суспільне життя міжвоєнної Європи та його осмислення у наукових працях і мистецьких творах. Узагальнення. |
|
15 |
|
Тематичний контроль. |
|
16 |
|
Розділ 4. ДЕРЖАВИ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ Відновлення польської державності. Становлення Другої Речі Посполитої. Переворот 1926 р. |
|
|
|
Чехословацька республіка. Угорська революція. Режим Міклоша Горті. Румунія в міжвоєнні роки. Королівська диктатура. Режим Йона Антонеску. |
|
17 |
|
Болгарія в міжвоєнний період. Політична нестабільність держави. Встановлення королівської диктатури. Утворення Королівства сербів, хорватів і словенців. Проголошення Югославії. |
|
|
|
Становище національних меншин і міжнаціональні відносини у країнах регіону. |
|
|
|
Орієнтовні теми для практичних занять. – Центрально-Східна Європа: вибір між демократією й авторитаризмом. – Міжнаціональні відносини у державах Центрально-Східної Європи. |
|
|
|
Орієнтовна тема для навчального проєкту. – Українська еміграція в Центрально-Східній Європі: політична діяльність і культурне життя. |
|
18 |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
19 |
|
Розділ 5. ДЕРЖАВИ АЗІЇ ТА ЛАТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ Японія. Мілітаризація економіки, державних інституцій та суспільної свідомості населення. Зовнішня експансіоністська політика. |
|
20 |
|
Китай. Національна революція та боротьба за владу між Комуністичною партією Китаю (КПК) і Гомінданом. |
|
|
|
Індія. Розгортання антиколоніальної боротьби. |
|
21 |
|
Країни Передньої Азії. Розпад Османської імперії. Модернізація Туреччини та Ірану. Основні аспекти Близькосхідної проблеми. |
|
22 |
|
Латинська Америка: протиборство демократичних сил і диктаторських режимів. |
|
|
|
Орієнтовна тема для практичного заняття. – Азія та Латинська Америка: протиборство демократичних сил і диктаторських режимів. |
|
|
|
Орієнтовна тема для навчального проєкту. – Філософія ненасильства у визвольних рухах ХХ ст. (досвід Махатми Ганді в діяльності Мартіна Лютера Кінга, Нельсона Мандели, радянських/совєтських дисидентів) |
|
23 |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
24 |
|
Розділ 6. ПЕРЕДУМОВИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ Спроби перегляду Версальсько-Вашингтонської системи міжнародних договорів. Утворення вогнищ війни на Далекому Сході, Африці та Європі. Вісь «Берлін–Рим–Токіо». Нарощення озброєнь. |
|
25 |
|
Політика «умиротворення» агресора. Задоволення територіальних претензій Німеччини: «аншлюс» Австрії та Мюнхенська угода. Антикомінтернівський пакт. |
|
26 |
|
Економічне, політичне та воєнне співробітництво між радянським/совєтським та нацистським режимами у 1933–1941 рр. Підготовка СРСР/СССР до військового вторгнення в Європу. |
|
|
|
Англо-франко-радянські/совєтські переговори 1939 р. Радянсько/совєтсько-німецький пакт про ненапад (пакт МолотоваРіббентропа) та його наслідки для світу. |
|
|
|
Орієнтовна тема для практичного заняття. – Міжнародні відносини в другій половині 1930-х рр. у світлі історичних джерел. – Імперська політика Радянського/Совєтського Союзу. Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – «Українське питання» в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. – Ліга Націй в умовах назрівання Другої світової війни: заходи задля збереження миру і причини неефективності. |
|
27 |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
28 |
|
Розділ 7. ДРУГА СВІТОВА ВІЙНА Причини, характер, періодизація Другої світової війни. Характеристика періодів війни. Театри воєнних дій. |
|
29 |
|
Дипломатія часів війни. Утворення антигітлерівської коаліції, її значення. Особливості окупаційного режиму, колабораціонізм, рух Опору, стратегії виживання. |
|
30 |
|
Людина під час війни. Голокост. Праведники народів світу.
Капітуляція нацистської Німеччини та її союзників. Нюрнберзький і Токійський процеси над воєнними злочинцями.
Політичні, економічні та соціальні наслідки Другої світової війни.
Орієнтовна тема для практичного заняття. – Примусова праця у Третьому Райху. Трагедія в’язнів нацистських концтаборів. Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Праведники народів світу: подвиг в ім’я людяності. – Друга світова в об’єктиві кінокамери (в рядках літературних творів). – Геноцид: зміст та історія поняття. – Геноцид: історичні приклади (Голодомор, Голокост, знищення ромів, депортація кримськотатарського народу, злочин геноциду Російської Федерації (РФ) в Україні під час російсько-української війни та інші (на вибір учениці/учня)).
|
|
31 |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
32 |
|
Розділ 8. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА в першій половині ХХ ст. Найважливіші досягнення науки і техніки, їх вплив на повсякденне життя людей.. |
|
33 |
|
Основні ідеї й течії модернізму. Масова культура в міжвоєнний період. Суспільно значущі здобутки науки та мистецтва. Розвиток кінематографу. Олімпійський рух. |
|
34 |
|
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Виставка творів у стилях модернізму (віртуальна екскурсія). – «У передчутті війни…» (літературно-мистецька композиція з творів на антивоєнну тематику). – Доля митців і мислителів в умовах протистояння демократії і тоталітаризму (дослідницький проект). – Кіно: хитання між масовою культурою і мистецтвом (фестиваль кінотрейлерів). |
|
35 |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
|
|
|