Календарно-тематичне планування факультативного курсу "Юний географ-краєзнавець"

Про матеріал
Календарно-тематичне планування факультативного курсу "Юний географ-краєзнавець" (І семестр)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування 

«Юний географ-краєзнавець»

11 клас

За програмою: Навчальна програма курсу за вибором (факультативного)

«Юний географ-краєзнавець». Схвалено МОН України для використання у ЗНЗ

(лист  ІМЗО від 10.03. 2020 № 22.1/12-Г-168)

 

№ п/п

Дата

Зміст теми

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Примітка

Вступ. Тема 1. Географічне положення рідного краю

1

07.09

     Що вивчає курс «Юний географ-краєзнавець». Поняття «географічне краєзнавство», «своя місцевість», «рідний край». Загальні відомості про територію рідного краю. Гімн та герб своєї області. Розміщення свого населеного пункту, місцевості та рідного краю на земній кулі, материку, території України, області. Географічні координати своєї школи.

Практична робота

● Визначення на картах географічного положення свого населеного пункту, району, області. Позначення обласного центру, свого населеного пункту, меж області на контурній карті. Визначення напрямів із свого населеного пункту до різних географічних об’єктів земної кулі.

Знаннєвий компонент:

знає:

● що таке «рідний край», «своя місцевість»

● джерела знань про рідний край та свій населений пункт

 

Діяльнісний компонент:

● знаходить свою місцевість на картах різного масштабу

● визначає напрями із свого населеного пункту на різні географічні об’єкти,

● визначає координати своєї школи

● характеризує географічне положення свого населеного пункту

● користується пошуковими програмами мережі Інтернет для збору інформації про свій край

Ціннісний  компонент:

● оцінює географічне положення свого населеного пункту, рідного краю з точки зору сприятливості чи несприятливості природних умов

● зіставляє зображення свого населеного пункту на різних картах та аналізує їх

● оцінює географічне положення свого населеного пункту, рідного краю з точки зору сприятливості чи несприятливості природних умов

● оцінює позитиви та негативи економіко-географічне положення свого населеного пункту, рідного краю

 

2

14.09

Джерела знань про рідний край. Карти. Зображення своєї місцевості на космічних знімках та картах різного змісту, масштабу та  призначення. Рідний край на древніх картах.

 

3

21.09

Друковані та рукописні краєзнавчі дослідження. Матеріали мережі Інтернет про свій край.

Практична робота

Пошук інформації про свій населений пункт із мережі Інтернет та складання каталогу.

 

Тема 2. План та карта. Орієнтування на місцевості.

4

28.09

Масштаб. Плани та топографічні карти своєї місцевості різних масштабів

Знаннєвий компонент:

● знає і розуміє поняття: масштаб, топокарта, план місцевості, легенда.

Діяльнісний  компонент:

● визначає відстані, висоти, азимути, координати на топокарті

● орієнтується на відкритій та закритій місцевостях за сторонами горизонту з компасом та без компаса  на основі різних ознак місцевості

 ● характеризує свою місцевість на основі зчитування інформації із карт

● користується GPS-навігатором для визначення координат

Ціннісний  компонент:

● оцінює важливість вміння людини орієнтуватися на місцевості як умову власної безепеки

 

5

05.10

Визначення відстаней, висот, азимутів, координат. Нівелювання.

 

6

12.10

Орієнтування на місцевості за допомогою компаса та без нього. Практична робота

Орієнтування на відкритій та закритій місцевостях за допомогою компаса.

 

7

19.10

Читання легенди карт. Аналіз інформації, зображеної на карті. Територія своєї місцевості на плані та карті. Вигляд території з космосу.

 

8

 

02.11

Геоінформаційні та  сучасні навігаційні системи.

 

Тема 3. Основи організації пошуково-дослідницької краєзнавчої роботи

9

09.11

Теоретичні основи досліджень. Роль наукових досліджень для людини. Правила збору наукових матеріалів. Робота в бібліотеці.

Правила оформлення науково-дослідницьких робіт.

Знаннєвий компонент:

знає:

● елементарні  правила роботи, що необхідні для проведення наукових досліджень

● методи, види, способи наукових досліджень

● правила безпеки  під час польових досліджень

Діяльнісний  компонент:

  користується  бібліотечними каталогами для збору наукової інформації

● користується фотоапаратом з метою фіксації наукових фактів

● посильно організовує режим дня,  улаштування життя і побуту, безпеку під час польових досліджень

Ціннісний  компонент:

 визначає особливості зібраних колекційних матеріалів під час польових досліджень

● володіє елементарними туристськими навиками з метою безпечного перебування в польових умовах

● вміє надати першу долікарську допомогу

 

10

16.11

Польові методи досліджень. Походи, екскурсії. Правила безпеки під час польових досліджень.

Практична робота

Напрацювання туристичних навиків.

 

11

23.11

 Туризм як спосіб краєзнавчих досліджень. Бівуак. Медичні та гігієнічні навики туриста. Збір краєзнавчого матеріалу під час походів та екскурсій.

 

Тема 4. Геологія, рельєф, гірські породи та мінерали.

12

30.11

 

Геологічний розвиток території в минулому. Вік території, основні гірські породи на поверхні та глибинах. Геологічний розвиток території рідного краю та своєї місцевості в минулому

Знаннєвий компонент:

знає:

● особливості геологічної будови рідного краю

● форми рельєфу своєї місцевості

● основні геологічні процеси на території рідного краю

Діяльнісний  компонент:

● вміє користуватися гірським компасом

● визначає найпоширеніші мінерали,  гірські породи та  корисні копалини свого краю на основі їх ознак та  властивостей

● формує та класифікує колекції зібраних гірських порід та мінералів своєї місцевості

● описує відслонення за планом

Ціннісний  компонент:

● висловлює судження про естетичну привабливість мінералів та гірських порід

 ● оцінює геологічні умови та наявність корисних копалин як ресурсу для розвитку відповідних виробництв

 

 

13

07.12

 

Палеонтологічні відповідники. Макро-, мезо- та мікрорельєф. Абсолютні та відносні, переважаючі, максимальні та мінімальні висоти.. Особливості будови долин річок та струмків своєї місцевості.

 

 

14

14.12

    Антропогенні зміни рельєфу Гірські породи і мінерали.  Властивості мінералів та гірських порід. Вивітрювання, переміщення і нагромадження гірських порід.

15

21.12

Корисні копалини, їх раціональне використання.

Особливості поширення та залягання гірських порід у своїй місцевості. Відслонення та його опис. Корисні копалини.

 

16

 

28.12

Практична робота

 Збір колекції мінералів та гірських порід  рідного краю та своєї місцевості.

 

ІІ семестр

Тема 5. Погода та клімат. 4 години

17

 

Погода, спостереження за нею.

Знаннєвий компонент:

● знає поняття «погода», «клімат», «фенологія»

● знає загальні погодні та кліматичні особливості свого краю

Діяльнісний компонент:

● описує стан погоди за певний період часу

● спостерігає за погодою та супутніми природними явищами

веде календар погоди та фенологічні спостереження

● аналізує власні зібрані дані про погоду та кліматичні особливості рідного краю та своєї місцевості.

● характеризує стан погоди, кліматичні особливості свого краю

Ціннісний компонент:

● висловлює судження про значення спостережень за погодою для життєдіяльності людини

● оцінює погодні та кліматичні процеси з точки зору безпеки для життя і здоров’я людини

 

18

 

 

Прогнозування погоди і народні прикмети. Календар спостережень за погодою.

Практична робота

● Ведення календаря погоди та аналіз його даних.

 

19

 

Фенологічні спостереження.

Практична робота

● Записи спогадів старожилів про особливості погоди та клімату своєї місцевості.

20

 

Загальні особливості клімату нашої місцевості. Несприятливі кліматичні явища і процеси.

Тема 6. Води нашого краю

21

 

 

   Річка та її притоки, струмки. Особливості гідрологічного режиму. Паводки та повені. 

 Знаннєвий компонент:

●називає визначні водні об’єкти свого краю

● знає екологічні проблеми, зумовлені господарським використанням вод

Діяльнісний компонент:

● спостерігає за водоймами своєї місцевості

● характеризує особливості поверхневих і підземних вод своєї місцевості

Ціннісний компонент:

● висловлює судження щодо бережливого ставлення до вод свого краю

● оцінює роль водних багатств краю для ведення господарства, відпочинку та оздоровлення

 

22

 

Підземні води. Джерела. Озера, болота та водосховища. Екологічні проблеми поверхневих та підземних вод.

 

23

 

Основні водні об’єкти свого краю та місцевості. Місцеві гідрологічні пам’ятки природи. Охорона вод свого краю.

 

Тема 7.  Рослинний, тваринний світ, ґрунти

 

 

 

 

 

   Загальна характеристика живих організмів нашого краю. Рослинний світ та його різноманітність.

 

Лікарські рослини, їх значення та використання. Отруйні рослини. Культурні та дикорослі рослини.

 

    Різноманітність тваринного світу. Характеристика фауни місцевості.

    Рослини та тварини Червоної книги.

Практична роботи

● Візуальні спостереження за тваринами.

 

     Ґрунт, його склад та властивості. Значення ґрунтів у житті та діяльності людини. Найпоширеніші ґрунти своєї місцевості.

 

Природні комплекси. Висотна поясність. Особливі урочища свого населеного пункту та його околиць. Географічні назви на місцевості, назви яких означають природні комплекси.

 

 

Знаннєвий компонент:

знає:

● найхарактерніші для даної місцевості види рослин і тварин

● рослини і тварини краю, занесені до Червоної книги

● що таке ґрунт, його склад

● основні типи природних комплексів рідного краю

 

Діяльнісний компонент:

розрізняє на місцевості

найпоширеніші види (дерев, чагарників, трав) рослин і тварин, типів ґрунтів

● класифікує представників живої природи свого краю за визначеними ознаками

● характеризує взаємозв’язки між рослинами і тваринами та іншими компонентами природи

● характеризує урочища та території з точки зору унікальності живого світу

 

Ціннісний компонент:

● оцінює значення рослинного та тваринного світу для господарської діяльності свого краю

● висловлює власні судження щодо вирішення проблем збереження живого світу та природних комплексів свого краю

● оцінює можливості збору лікарських рослин  з точки зору підприємця

 

 

8

 

3

 

 

Тема 8.   Екологічні проблеми та охорона середовища. Основні проблеми, що пов’язані із впливом людини на природу своєї місцевості. Вплив господарської діяльності людини на зміну природи. Джерела забруднення.

Визначні місцеві об’єкти природи (скелі, височини, урвища, болота, джерела, старі  дерева, місця для огляду краєвидів і т.п.). Заповідні території.

 

Практичні роботи

● Засвоєння правил поведінки на природі під час екскурсії в заповідну територію

 

Знаннєвий компонент:

● основні екологічні проблеми свого краю

● визначні природоохоронні території своєї місцевості та рідного краю

● розуміє негативні наслідки впливу людини на природу

 

Діяльнісний компонент:

● виявляє джерела забруднення навколишнього середовища на території рідного краю та своєї місцевості

● характеризує найбільші екологічні проблеми краю

Ціннісний компонент:

● дотримується  правил природоохоронної поведінки

● оцінює визначні природні об’єкти з точки зору привабливості для відвідування їх туристами

● висловлює власні судження  щодо запобігання негативного впливу на природу

 

 

9

 

5

 

 

Тема 9. Населення та господарство нашого краю

     Заселення людиною території рідного краю та  своєї місцевості. Етапи історичного розвитку. Історія господарського розвитку. Виникнення, походження назви, історія свого населеного пункту.

    Особливості мови, побуту, звичаїв та традицій, одягу, домашніх промислів та ремесел. Фольклор. Пісні, прислів’я, приказки, повір’я, загадки, легенди та ін. Сучасні звичаї та традиції.

     Твій родовід і його географія.

     Видатні люди свого краю.

Сучасні види виробничої діяльності місцевого населення. Культура і мистецтво. Відображення географічних особливостей краю в творах мистецтва. Визначні архітектурні будівлі краю. Пам’ятники історії та культури. Наш край як туристичний регіон всеукраїнського та світового значення.

       Роль господарства свого краю у господарстві держави.

Екскурсії

 

● Подорож пам’ятними місцями краю.

● Відвідування музеїв рідного краю.

 

 

Знаннєвий компонент:

знає:

● основні історичні події на території свого краю

● видатних історичних діячів свого краю

●традиційні та сучасні заняття і професії мешканців краю

 

Діяльнісний компонент:

● фіксує інформацію про побут, традиції, господарську діяльність минулого жителів краю з народних уст

● характеризує значення природи і її багатств для господарської діяльності людей

● характеризує найвагоміші мистецькі здобутки людей свого краю

Ціннісний компонент:

● висловлює судження про історичну роль видатних людей свого краю 

● оцінює найбільші господарські об’єкти на території краю та своєї місцевості

● висловлює власні судження щодо нової інформації, здобутої під час екскурсій та подорожей

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Томляк Микола Іванович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
1309
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку