ПІДГОТОВКА ТА ОПРЕСУВАННЯ ПРОВОДІВ

Про матеріал
Матеріал для обрання професійного спрямування: приклади роботи з професійним інструментом
Перегляд файлу

ВИКОНАВЧИЙ ОРГАН КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (КИЇВСЬКА МІСЬКА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ) ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

 

 

 

КИЇВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ  БУДІВНИЦТВА І ДИЗАЙНУ

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ

 з предмету «Технологія електромонтажних робіт» на тему:

 

“ ПІДГОТОВКА ТА ОПРЕСУВАННЯ ПРОВОДІВ ”

 

 

image 

Підготувала: викладач теоретично-практичної підготовки

Тетяна БІЯКОВСЬКА

 

 

 

 

 

 

 

Київ-2023

Тема уроку: Підготовка та опресування проводів Мета уроку: Навчальна –

                ознайомити здобувачів освіти із процесом підготовки та опресування проводів;

                навчити виконувати опресування проводів; Розвивальна –

                розвивати просторову уяву та творче мислення, логічне мислення здобувачів освіти,

                розвивати пізнавальний інтерес до предметів професійної підготовки та уроків технології електромонтажних робіт;

                розвивати комунікабельність, уміння вирішувати поставлені завдання.

Виховна –

                виховувати у здобувачів освіти усвідомлення важливості якості виконання робіт;

                виховувати уважність, креативність, акуратність, наполегливість,

                виховувати риси сучасного фахівця, підвищувати інтерес та виховувати любов до обраної професії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, навичок і умінь Метод проведення:

                Пояснювально-ілюстрований (пояснення, розповідь з елементами бесіди та використанням мультимедійної презентації, робота з опорними конспектами)

                Досліджувальний (практична робота та виконання обпресування проводів).

                Тестові завдання, мозковий штурм, фронтальне опитування. Міжпредметні зв’язки : 

                Уроки охорони праці та безпеки життєдіяльності;

                Фізики;

                Матеріалознавство;

                Уроки виробничого навчання;

Матеріально-технічне забезпечення уроку:

                Мультимедійний проектор, презентація до уроку.

                Опорний конспект, тестові завдання.

                Обпресувальні інструменти, ручний інструмент електромонтажника, наконечники різного типу, провода, підручники .  Літературні джерела: 

1)  ДСТУ EN ISO 11148-13:2019 Ручні неелектрифіковані механізовані інструменти. Вимоги щодо безпеки. (EN ISO 11148-13:2018, IDT; ISO 11148-13:2017,

IDT) – К.: Держспожив-стандарт України, 2019

2)  Технологія електромонтажних робіт: підручник/ В.В. Чорна, С. В. Чорний.- Х.: Компанія СМІТ, 2014.-288с.

3)  Електроматеріалознавство: підруч. / Л.В. Журавльова, В.М. Бондар.- К.:

Грамота, 2006.-312с.: іл.- Бібліогр.: 307 с.

4)  Допуски, посадки та технічні вимірювання: підруч. для здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти/ В.З. Набродов.-Київ: Літера ЛТД, 2019.-224с.

5)  Експлуатація електрообладнання систем електропостачання: Навч.посібник/ В.М. Буряк.-2-ге вид. перероб. Та випр.-Х.: Тимченко, 2002.-496с.: іл., табл.Бібліогр.: 12 найменувань.

6)  ЕЛЕКТРОМОНТЕР З РЕМОНТУ ТА ОБСЛУГОВУВАННЯ ЕЛЕКТРОУСТАТКУВАННЯ [Електронний ресурс]. – 2010. – Режим доступу до ресурсу: https://danube.pto.org.ua/

 

 

СТРУКТУРА УРОКУ:

1.     Організаційна частина – 2 хв.

2.     Актуалізація знань - 10 хв.

3.     Мотивація навчальної діяльності – 1 хв.

4.     Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок – 27 хв.

5.     Підведення підсумків – 3 хв.

6.     Інструктаж домашнього завдання – 2 хв.

ХІД УРОКУ:

1.          Організаційний момент.

Привітання зі здобувачами освіти, перевірка присутності на уроці, організація робочого місця, оголошення теми і мети уроку.

Коротко назвати основні вимоги щодо роботи на уроці, види робіт, які будуть запропоновані учням, обладнання для результативного виконання завдання, нагадати здобувачам освіти інструктаж з БЖД при роботі з ручними електромонтажними інструментами (всім приладдям, якими користуються здобувачі освіти під час уроку – не гратися, використовувати їх лише за призначенням та вказівками викладача, інструменти з гострими кінцями (ножиці, викрутки) тримати в закритих футлярах). 

 

2.          Актуалізація знань.

Перевірка знань здобувачів освіти за попередніми темами. На уроці застосовані дидактично-ігрові методи перевірки знань, в яких освітня, розвиваюча й виховна функція діють у тісному взаємозв’язку. 

2.1. Визначте найменування даного пристрою та вкажіть його призначення.

Дайте відповіді на запитання.

image 

Рис. 1. Автоматичний вимикач (автомат) для захисту низьковольтних електричних ланцюгів від перенавантаження і струмів КЗ, а також для неперіодичного вимкнення  електроенергії на певних

ділянках електромережі

 

Позначення

Характеристика

16А

 

Номінальний струм

 

1

 

Кількість полюсів

 

С

 

Крива вимкнення

 

230В

 

Номінальна напруга

 

Din-рейка

 

Тип монтажу

 

 

1.                       Для чого використовуються автомати? (Це контактний апарат, призначений для комутації (включення та виключення) та захисту електричного ланцюга)

2.                       Де монтуються автоматичні вимикачі? (На Din-рейку, в електрощитових або силових шафах)

3.                       За допомогою якого інструмента відбувається монтаж автоматів? (За допомогою ручного інструменту електромонтажника)

4.                       Яким повинен бути ручний інструмент електромонтажника? (Справним,

обов’язково мати подвійну ізоляцію).

5.                       Що називається ізоляцією? (Властивість діелектрика перешкоджати проходженню електричних зарядів)

6.                       Які ви знаєте діелектрики? (Тверді, рідкі та газоподібні)

image 

Рис 2. Діелектричні вироби

4. Які існують види проводів? (одножильні або монолітні, які ще називають провідником, у якого струмопровідна частина утворена єдиним або монолітним дротом та багатожильні - перетин яких сформовано за рахунок цілого пучка тонких проволочок)

2.2.              Визначте найменування даного пристрою та вкажіть його призначення.

image 

Рис.3. Розподільчий блок: номінальна напруга: 690 В, номінальний струм: 24 A, тип підключення: затискачі Push-in, перетин: 0,14 мм2 - 4 мм2

2.3.              Давайте спробуємо за допомогою ручного інструмента випробувати затискачі Push-in, та визначимо що це таке?

1.                       За допомогою викрутки малого діаметру робимо легкий натиск на клемник, який притискає провід за допомогою внутрішньої пружини.    

2.                       Спробуємо завести непідготований провід. Оцінюємо результат.

3.                       Спробуємо завести заздалегідь підготований провід. Оцінюємо результат.

 

3.     Мотивація навчальної діяльності.

Що нам необхідно знати для того щоб правильно підготовити та під’єднати провід?

Очікувана відповідь: знати його розміри, призначення та інструмент, для виконання опресувальних робіт. 

Підсумовуються відповіді здобувачів освіти і приходимо до висновку, що одним із пунктів є підготовка та опресування проводів. Отже, як бачимо, опресування є важливим процесом при виконанні електромонтажних робіт.

Сьогодні   ми     продовжуємо       вивчати       розділ         «Монтаж світильників, електроустановлювальних виробів та щитків». І тема сьогоднішнього уроку: «Підготовка та опресування проводів».

image 

 

4.     Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

Опресування   проводів    використовується          в        процесі підготовки багатожильних проводів для гвинтових або клемних з'єднань, для з'єднання багатожильних і одножильних проводів між собою і для установки на провід наконечника, призначеного для монтажу в роз'єм. З'єднання проводів методом опресування вважається переважним порівняно з пайкою, особливо для відкритих електричних схем, і більш технологічним порівняно зі зварюванням. В цілях виключення гальванічної пари, для опресування мідних проводів використовуються мідні наконечники і гільзи, для алюмінієвих — алюмінієві.

image 

Рис.4. Наконечники для опресування різної форми

Наконечники для обпресування багатожильних проводів випускаються різних типів:

Наконечник циліндричної форми втулковий (гільза). Наконечник застосовується для підготовки зачищених від ізоляції кінців багатожильного проводу до монтажу в гвинтову клемник. Наконечник запобігає відділення провідників багатожильного проводу і запобігає їх пошкодженню і обрив. Втулкові наконечники виготовляються з міді або алюмінію, являють собою відрізок тонкостінної трубки і нерідко забезпечуються пластикової кольоровою вставкою, що полегшує процес установки і дозволяє виконати кольорове маркування. Для обпресування такого типу наконечників використовується спеціалізований інструмент сегментного типу.

image 

Рис.5. Наконечник циліндричної форми втулковий ( гільза)

Наконечник петлевий типу «О». Наконечник використовується для підготовки зачищених від ізоляції кінців багатожильного проводу до монтажу в гвинтовий клемник. Гвинт клемника проходить крізь отвір у наконечнику і для монтажу потрібно повністю вигвинтити гвинт з клемника. Такий тип наконечника запобігає від'єднання проводів навіть при ослабленні гвинтів кріплення. Для обпресування використовуються спеціалізовані обтискні інструменти або універсальні кліщі.

image 

Рис.6. Наконечник петлевого виду

Наконечник вилковий типу «U».Наконечник використовується для підготовки зачищених від ізоляції кінців багатожильного проводу до монтажу в гвинтовий клемник. Гвинт проходить в проріз наконечника і для монтажу потрібно послабити гвинтове з'єднання достатньо для установки в клемник. Такий тип наконечника спрощує процес монтажу проводів в клемник. Для обпресування використовуються спеціалізовані обтискні інструменти або універсальні кліщі (прес).

image 

Рис.7. Наконечник вилкового виду

Наконечник ножовий для ножового роз'єму. Наконечник використовується для підготовки зачищених від ізоляції кінців багатожильного проводу до монтажу в ножовий роз'єм. Такого типу роз'єми використовуються в автомобільній електриці і силовій електроніці, де потрібне недороге надійне з'єднання окремих дротів. Для обпресування такого типу наконечників використовуються спеціалізовані обтискні інструменти або універсальні кліщі (прес).

Спеціальні наконечники для установки в роз'єм. Велика кількість роз'ємів різних виробників мають на увазі послідовність збірки, що складається з декількох етапів. Перший етап — зачистка дроти і установка на нього наконечника. Другий етап — складання проводів з наконечниками в роз'єм. Наконечники, використовувані в роз'ємах унікальні для кожного типу роз'єму і вимагають використання спеціального типу інструменту в більшості випадків.

image 

Рис.8. Спеціальні наконечники для установки в роз'єм

Сполучні гільзи для з'єднання проводів між собою. Для з'єднання проводів обпресуванням використовуються мідні або алюмінієві товстостінні трубки (гільзи). Два або більше кінців проводу вставляються в гільзу і обжимаються спеціальним обтискним інструментом або універсальними кліщами (пресами). Сполучні гільзи випускаються неізольованими і з ізолюючою пластиковою оболонкою. Міцність оболонки дозволяє виконувати обтиск з'єднання не знімаючи оболонку.

Наконечники штифтові, кільцеві, гачкоподібні і іншої форми для обпресування на кабель випускаються для зручності монтажу в настановні вироби різної електророзподільної арматури.

image 

Типи інструментів.

У зв'язку різноманітністю наконечників, встановлюваних пресуванням, існує велика кількість універсальних, спеціалізованих, ручних, автоматичних і напівавтоматичних інструментів для установки наконечників.

Перед тим, як приступити до виконання опресування, необхідно підготувати сам провід. Для цього потрібно знати перетин проводу та матеріал виготовлення. Від характеристик проводу буде залежати вибір інструменту. 

image 

Рис.9. Стрипери  різного виду

Стрипер це електромонтажний інструмент, призначений для видалення ізоляції з кінців проводів або розбору кабелю при електромонтажних роботах. 

Після зачищання проводів переходимо до процесу опресування: вибір наконечників та інструменту для опресування.

image 

Рис.10.. Стрипери  різного виду

image 

Рис.11. Мультифункціональний інструмент для: різання, зняття ізоляції/ опресування 

 

Вправа   1.      За      наочними   зображеннями      та      вказівками викладача використайте за призначенням кожний вид стриперу. Обов’язково звертайте увагу на тип проводу чи кабелю.

Вправа 2.За наочними зображеннями та вказівками викладача виконайте опресування гільзового наконечника двома різним опресувальним інструментом.

Вправа   3.      За      наочними   зображеннями      та      вказівками викладача використайте за призначенням мульти-функціональний інструмент для обрізки, зачистки проводу та опресування.

Обов’язково нагадати здобувачам освітнього процесу про інструктаж з БЖД при роботі з ручним інструментом електромонтажника, а саме: всіма інструментами, якими користуються здобувачі освіти під час уроку – не гратися, використовувати їх лише за призначенням та вказівками викладача, інструменти з гострими кінцями (ножиці, викрутки) тримати в закритих футлярах).

image     

Рис. 12. Необхідні матеріали та інструменти до вправ.

Очікуваний результат практичної діяльності:

image 

Рис. 13. Правильне виконання опресування

 

image

 

 

image 

Отже, сьогодні на уроці ми розглядали тему «Підготовка та опресування проводів». Дайте відповідь на наступні тестове питання усно:

1.     Як називається процес з’єднання багатожильного провода з наконечником, який забезпечує фіксацію усіх жил та наконечників в єдину конструкцію?

А) Опресування; Б) Обтікання;

В) З’єднання.

 

2.     Як називається інструмент для зняття ізоляції?

А) Стрипер;

Б) Обжимка; В) Наконечник. 

 

3.     Як називається наконечник, який має трубоподібний вигляд?

А) Вилковий;

Б) Гільзовий;

В) Комбінований.

 

4.     При використанні стриперів, що потрібно визначити:

А) Площу перерізу;

Б) Довжину проводу;

В) Колір проводу. 

 

5.     Опресування циліндричного наконечника виконується:

А) По всій конструкції наконечника;

Б) Лише по циліндру, до обойми наконечника;

В) Лише край наконечника.

 

6.     Наконечники поділяються на типи за:

А) Діаметром обойми; Б) Довжиною наконечника;

В) Формою наконечника.

 

5.   Підведення підсумків

Обговорення практичної діяльності здобувачів освіти під час уроку. Учні по черзі демонструють свої роботи викладачу.

Коментарі викладача діяльності здобувачів освіти та виставлення оцінок за

роботу під час уроку.

 

6.   Інструктаж домашнього завдання

Здобувачам освіти пропонуються виконати графічну роботу. 

1.        За наочним зображенням з’єднання в монтажній коробці (рис. 14) виконати схему з’єднань через розподільчі блоки. Обов’язково вказати та описати процес підготовки проводів до з’єднання та дати повну характеристику кожному з’єднанню.

image

 

Рис. 14. Завдання додому.

2.        § 2.3 закріпити знання, дати відповіді на питання (ст. 224) [1] Заключне слово викладача.

pdf
Додав(-ла)
biyakovskaya tatyana
Додано
20 березня 2023
Переглядів
1161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку