Календарно тематичне планування на 2023-2024 н.р.
ГЕОГРАФІЯ 6 клас (70 год.) 2 год. на тиждень
уклала Самелюк В. (вчитель географії, Комунальний заклад "Жмеринський ліцей №6.")
Навчальна програма:
Запотоцький С.П., Карпюк Г.І., Гладковський Р.В., Довгань А.І., Совенко В.В., Даценко Л.М., Назаренко Т.Г., Гільберг Т.Г., Савчук І.Г., Нікитчук А.В., Яценко В.С., Довгань Г.Д., Грома В.Д., Горовий О.В.
Підручник: Т. Гільберт, А. Довгань, В. Совенко
№ |
Дата |
Зміни |
Пропонований зміст навчального предмета |
§ ДЗ |
Види навчальної діяльності (орієнтовні/на вибір) |
ВСТУП (3 год.) |
|||||
Очікувані результати навчання Учень/учениця: розуміє причини розмаїття природи та певні її закономірності; з’ясовує і пояснює значення географічних знань у житті людини; здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; логічно структурує власне повідомлення; презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб; розпізнає з допомогою вчителя пізнавальну географічну проблему у запропонований спосіб; взаємодіє в групі для розв’язанням навчальної проблеми відповідно до своєї ролі; знаходить, збирає і зберігає географічні дані різних типів; критично оцінює географічну інформацію, отриману з різних джерел; використовує карту, картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень. |
|||||
1 |
|
|
Вступ Географія як наука про Землю. Значення географічних знань та умінь для життєдіяльності людини.
|
§ 1 |
Робота з інформацією: Демонстрування навчальних матеріалів «Географія в сім'ї наук про Землю», Бесіда/ твір-есе: «Як знання про Землю вплинули на … (обрання місця та форми відпочинку влітку/підготовку одягу й взуття напередодні навчання в школі/планування поїздки/ін.)». Робота в групах для розв’язання проблеми: «Що і навіщо вивчати сучасним географам?», «Чому корисні копалини добувають з морського дна?», «Навіщо досліджувати Антарктиду?». |
2 |
|
|
Методи географічних досліджень. Сучасні наукові дослідження Землі і винаходи людства. Сучасні друковані та електронні джерела географічної інформації.
|
§2 |
Робота з інформацією: «Як працюють географи-дослідники (методи географічних досліджень)?». Робота з інформацією: Віртуальна мандрівка з використанням веб-ресурсів («Google Earth», «Google maps» тощо). Робота з інформацією: Віртуальна подорож одним із природничих музеїв України/ світу. |
3 |
|
|
Особливості організації власних географічних спостережень.(Урок практикум Як організувати власне спостереження) |
§3 |
Бесіда/ твір-есе: «Як знання про Землю вплинули на … (обрання місця та форми відпочинку влітку/підготовку одягу й взуття напередодні навчання в школі/планування поїздки/ін.)». |
РОЗДІЛ І. ЗЕМЛЯ НА ГЛОБУСІ Й КАРТІ (9 год.) |
|||||
Тема 1. Глобус – модель Землі (3 год.) |
|||||
Очікувані результати навчання Учень/учениця: розуміє зміст поняття «геоїд»; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема й цифрові; використовує глобус як джерело інформації; пояснює як рухи Землі впливають на її природу й життя людей; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на глобусі. |
|||||
4 |
|
|
Форма і розміри Землі. Навколосвітня подорож Ф. Магеллана.
|
§4,6 |
Робота в групах для розв’язання проблеми: Яке географічне значення кулеподібної форми Землі? Користування моделями: Демонстрування глобуса як моделі Землі.
Робота у групі для розв’язання проблем: Командна гра-квест «Навколосвітня подорож» за допомогою карт світу. |
5 |
|
|
Рухи Землі та їх наслідки. |
§5 |
Користування моделями: Моделювання рухів Землі з використанням телурію/ веб-ресурсів/ друкованих наочних посібників/ рисунків тощо |
6 |
|
|
Урок практикум. Глобус як модель Землі: види, умовні знаки. Визначення напрямів на глобусі. |
§6 |
Робота з картографічною інформацією: що і як позначено на глобусі? Визначення напрямків на глобусі.. |
Тема 2. Зображення Землі на карті (6 год.) |
|||||
Очікувані результати навчання Учень/учениця: використовує карту як джерело інформації; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; співвідносить інформацію на карті, плані, глобусі та космознімку; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань; використовує вміння перетворювати й представляти різні види масштабів; логічно структурує власне повідомлення; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення сучасних картографічних зображень в житті людини; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх. |
|||||
7 |
|
|
Зображення земної поверхні на космічних знімках та глобусі, картах, планах місцевості. Визначення напрямків на картах.
|
§7 |
Робота з інформацією: Читання інформації з тематичної карти.
|
8 |
|
|
Масштаб та його види. Визначення відстаней між об’єктами на глобусі та карті.
|
§8 |
Практичні роботи, розв’язування задач: Розв’язування задач на перетворення одного виду масштабу в інший. Практичні роботи, розв’язування задач: Порівняння зображень однієї ділянки місцевості на картах різних масштабів. |
9 |
|
|
Шкільні географічні карти, географічні атласи, картографічні онлайн-ресурси. Загальногеографічні та тематичні карти. |
§9 |
Робота з інформацією: Географічний диктант «Опис місцевості за електронними картами». |
10 |
|
|
Легенди загальногеографічних та тематичних карт. Географічна карта в житті людини. |
§10 |
Робота з інформацією: Розпізнавання умовних знаків на картах. Проєктна діяльність: Карти у житті та господарській діяльності людини. |
11 |
|
|
Практикум Як на місцевості й карті визначити напрямки на об’єкти та відстані між ними |
§11 |
Користування моделями, вимірювальними приладами: Визначення відстаней між об’єктами на глобусі, карті й плані місцевості з використанням циркуля-вимірювача, курвіметра, нитки. |
12 |
|
|
Урок узагальнення Діагностувальна робота №1 |
§11 |
|
|
|
|
Тематичне оцінювання №1 |
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ (52 год.) |
|||||
Тема 1. Літосфера (10 год.) |
|||||
Очікувані результати навчання Учень/учениця: розуміє зміст понять «літосфера», «літосферна плита», «землетрус», «епіцентр землетрусу», «вулкан», «кратер», «жерло», «гейзер», «сейсмічний пояс», «ерозія», «зсув», «вивітрювання», «абсолютна і відносна висота точок», «горизонталь», «мінерал» , «гірська порода»; розрізняє гори і рівнини за висотою, види вивітрювання та ерозії, гірські породи за походженням; знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті вулкани (Етна, Мауна-Кеа, Карадаг), гори (Гімалаї, Карпати, Кримські), рівнини (Амазонська низовина, Східно-Європейська рівнина, Бразильське плоскогір’я, Придніпровська височина і Придніпровська низовина) відповідно до навчального завдання; використовує фізичну карту як джерело інформації; здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для моделювання, організації власних географічних досліджень; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження процесів у літосфері; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються у літосфері; використовує здобуті знання і набутий досвід для збереження життя й здоров’я свого та інших людей під час землетрусу, виверження вулкану, утворення зсуву; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб. |
|||||
13 |
|
|
Будова літосфери.
|
§12 |
Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
14 |
|
|
Літосферні плити, механізм та наслідки їх переміщення. |
§13 |
Моделювання: Процеси у літосфері («Рух літосферних плит», «Вулкан», «Зсув», «Водна ерозія» тощо). Практична робота: Позначення на контурній карті меж літосферних плит,. |
15 |
|
|
Землетруси. Вулканізм. Сейсмічні пояси Землі. |
§14 |
Практична робота: Позначення на контурній карті окремих вулканів, сейсмічних поясів, Презентування інформації з різних джерел «Наслідки катастрофічних землетрусів», «Еверест “підріс” майже на один метр». Робота з інформацією: Створення лепбуку/буклету активно діючих вулканів світу. Моделювання: Процеси у літосфері «Вулкан»,). Дискусія: Чому люди живуть на схилах вулканів попри небезпеку їхнього виверження? Робота у групі для розв’язання проблем: Складання правил поведінки під час виверження вулкану, землетрусу. Розроблення «пам’ятки» жителю і туристу про ознаки наближення землетрусу, виверження вулкану, утворення (буклет, постер, флаєр). |
16 |
|
|
Зовнішні процеси на земній поверхні. |
§15 |
Моделювання: Процеси у літосфері «Зсув», «Водна ерозія» тощо). Розроблення «пам’ятки» жителю і туристу про ознаки наближення зсуву (буклет, постер, флаєр). |
17 |
|
|
Абсолютна і відносна висота точок. Горизонталі. Шкала висот і глибин. |
§16 |
Практична робота. Визначення за планом місцевості, фізичними картами абсолютної і відносної висоти окремих об’єктів. Презентування інформації з різних джерел «Еверест “підріс” майже на один метр». Найвища гора Землі Еверест чи Мауна-Кеа? |
18 |
|
|
Урок практикум. Визначення форм рельєфу |
§17 |
Практична робота. Групування форм поверхні на фізичній карті (України, материка, світу) за висотою. Практична робота. Опис гір, рівнин за фізичною картою. |
19 |
|
|
Рельєф суходолу і дна океану. |
§18 |
Створення фотогалереї унікальних форм рельєфу земної кулі/ свого краю. |
20 |
|
|
Урок практикум Фізична карта світу, півкуль, України. |
§19 |
Практична робота: Робота з фізичною картою світу та України Позначення на контурній карті гір і рівнин. |
21 |
|
|
Мінерали і гірські породи. |
§20 |
Дослідження: Як «народжується» граніт, базальт, пісок, вапняк, торф, кам’яна сіль? Чому глина буває кольоровою? |
22 |
|
|
Корисні копалини. |
§21 |
Практична робота Робота з колекцією корисних копалин. Дослідження: Корисні копалини в облаштуванні житла (господарських будівель). |
23 |
|
|
Урок узагальнення |
|
|
|
|
|
Тематичне оцінювання №2 |
|
|
Тема 2. Атмосфера (14 год) |
|||||
Очікувані результати навчання Учень/учениця: розуміє зміст понять «атмосфера», «озоновий шар», «амплітуда температур повітря», «середні температури», «атмосферний тиск», «сила вітру», «бриз», «погода», «теплові пояси», «клімат»; розрізняє абсолютну і відносну вологість повітря, види хмар, види опадів; планує географічне дослідження процесів в атмосфері з допомогою вчителя; моделює атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань; будує графічні моделі: графік зміни температури повітря, розу вітрів, діаграми хмарності, опадів виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, фіксує одержані результати; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; представляє самостійно або з допомогою вчителя інформацію про погоду і клімат в різних формах; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері; обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми щодо погодних явищ; використовує фізичну, кліматичну карту як джерело інформації; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; використовує термометри, барометри, гігрометр, флюгер для визначення характеристик погоди; визначає та розпізнає самостійно або здопомогою вчителя види хмар; використовує самостійно або здопомогою вчителя здобуті знання і набутий досвід для розв’язання життєвої проблеми, наводить приклади подолання спільними зусиллями громади (жителів вулиці, села, міста) наслідків стихійних атмосферних явищ і процесів; дотримується правил безпечної поведінки під час грози, граду, ожеледі, урагану та інших несприятливих природних явищ; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до власних географічних досліджень; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань. |
|||||
24 |
|
|
Склад і будова атмосфери. |
§22 |
|
25 |
|
|
Нагрівання атмосферного повітря. Добовий і річний хід температури повітря, причини його коливання. Середні температури, амплітуди температур.
|
§23 |
Користування вимірювальними приладами, розв’язування задач: Зняття показів термометрів, Визначення середніх температур повітря, амплітуди температур повітря за певний період часу, зміни температури повітря з висотою. Практична робота. Ведення та аналіз даних календаря погоди за місяць. Складання й аналіз графіка добового і річного ходу температури повітря, Робота у групі для розв’язання проблем: Чому на вершинах гір холодніше, ніж біля їх підніжжя? Моделювання процесів: Нагрівання атмосферного повітря. |
26 |
|
|
Атмосферний тиск, його зміни у тропосфері.
|
§24 |
Користування вимірювальними приладами, розв’язування задач: Зняття показів, барометрів, зміни атмосферного тиску з висотою. Моделювання процесів: Дія атмосферного тиску в домашніх умовах. Виникнення вітру. |
27 |
|
|
Урок практикум Розв’язування задач на визначення температури повітря та атмосферного тиску |
§23, 25 |
Визначення зміни температури повітря, атмосферного тиску з висотою. |
28 |
|
|
Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість. Бризи. Роза вітрів.
|
§26 |
Практична робота. Ведення та аналіз даних календаря погоди за місяць. Складання й аналіз рози вітрів, Робота з інформацією: Презентування інформації з різних джерел: Чому біля берегів водойм в гарячу пору прохолодніше? Дослідження: Як визначити швидкість вітру за місцевими ознаками? Моделювання процесів: Виникнення вітру. Проектування місця розміщення підприємства, яке викидає шкідливі речовини в атмосферне повітря, у своїй місцевості, з урахуванням рози вітрів. |
29 |
|
|
Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря та її зміни. Хмари, їхні форми, хмарність. Туман.
|
§27 |
Практична робота. Ведення та аналіз даних календаря погоди за місяць. Складання й аналіз діаграми хмарності й опадів. Робота з інформацією: Презентування інформації з різних джерел: Визначення видів хмар за наочними посібниками. |
30 |
|
|
Урок практикум Визначення абсолютної і відносної вологості повітря
|
§28 |
Користування вимірювальними приладами, розв’язування задач: Зняття показів гігрометра, |
31 |
|
|
Опади, їхні види, вимірювання.
|
§29 |
Моделювання процесів: Утворення хмар і опадів. |
32 |
|
|
Урок практикум Побудова діаграми кількості опадів
|
§30 |
Практична робота. Ведення та аналіз даних календаря погоди за місяць. Складання й аналіз діаграми опадів. |
33 |
|
|
Куляста форма Землі і розподіл тепла на її поверхні та в тропосфері. Погода.
|
§31 |
Робота у групі для розв’язання проблем: Прогнозування погоди за сукупністю народних прикмет. Робота з інформацією: Презентування інформації з різних джерел: «Як працюють метеорологи?». |
34 |
|
|
Клімат. Кліматична карта світу, України.
|
§32 |
Дослідження: Мінливість погоди на інтерактивних картах погоди. |
35 |
|
|
Урок практикум Робота з кліматичними картами. Клімат своєї місцевості Ресурси атмосфери.
|
§33 |
Практична робота. Характеристика погоди у даній місцевості з використанням метеоприладів / з допомогою онлайн-застосунків погоди. Дослідження: Як впливає парниковий ефект на розвиток овочівництва, квітникарства закритого ґрунту у своїй місцевості? Як можна використовувати енергію сонця й вітру? Як запобігти зневоднення організму людини, теплового і сонячного удару в умовах спекотної погоди. Глобальне потепління: погляди кліматологів. |
36 |
|
|
Небезпечні і рідкісні атмосферні явища.
|
§34 |
Проєктна діяльність: Розпізнавання та правила безпечної поведінки під час несприятливих атмосферних явищ, які характерні для вашої місцевості (буклет, постер, флаєр). |
37 |
|
|
Людина й атмосфера. |
§35 |
Дослідження: Як впливає парниковий ефект на розвиток овочівництва, квітникарства закритого ґрунту у своїй місцевості? Як можна використовувати енергію сонця й вітру? Як запобігти зневоднення організму людини, теплового і сонячного удару в умовах спекотної погоди. Глобальне потепління: погляди кліматологів. Мінливість погоди на інтерактивних картах погоди. |
38 |
|
|
Підсумково узагальнюючий урок. Діагностувальна робота №3 |
|
Розв’язування задач різного типу |
|
|
|
Тематичне оцінювання №3 |
|
|
Тема 3. Гідросфера (14 год.) |
|||||
Очікувані результати навчання Учень/учениця: розуміє зміст понять «гідросфера», «море», «затока», «протока», «солоність океану», «річкова долина», «річкова система», «басейн річки», «вододіл», «режим річки», «озеро», «водосховище», «канал», «болото», «льодовик», «багаторічна мерзлота», «підземні води», «мінеральні води», «термальні води»; розрізняє частини Океану, види руху води в океанах, елементи річкової долини, види живлення річок, види озерних улоговин, льодовиків, підземних вод; знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті Чорне, Азовське, Середземне моря; Керченську, Гібралтарську,Магелланову, Берингову протоки; Біскайську, Бенгальську затоки; острови Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Джарилгач; півострови Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан; Маріанську западину; річки Дніпро, Дунай, Ганг, Ніл, Амазонка; озера Шацькі, Каспійське, Байкал відповідно до навчального завдання; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, унаслідок взаємодії гідросфери з літосферою,; розпізнає з допомогою вчителя пізнавальну проблему щодо використання водних ресурсів, охорони водних об’єктів у запропонованій ситуації; обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання життєвої проблеми щодо безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу й льодоходу, шторму, цунамі, перебування на березі водойми, руху болотистою місцевістю; використовує самостійно або з допомогою вчителя здобуті знання і набутий досвід для розв’язання життєвої проблеми, наводить приклади подолання наслідків стихійних явищ і процесів у гідросфері; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя значення знань про гідросферу в житті людини, підприємницькій діяльності; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до наслідків впливу людини на гідросферу; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань. |
|||||
39 |
|
|
Гідросфера. Світовий океан. Острови в океані. Карта океанів.
|
§36 |
Практична робота. Позначення на контурній карті назв океанів, морів, проток, заток, островів,. Практична робота. Опис водного об’єкта за картою. Робота з інформацією: Жак-Ів Кусто – видатний дослідник Світового океану. |
40 |
|
|
Властивості вод Світового океану. Рухи води в Світовому океані. |
§37 |
Робота у групі для розв’язання проблем: Чому океанічна вода замерзає при температурі нижче 00 С? Робота з інформацією: Віртуальна мандрівка «Глибинами океанів» (перегляд панорамних фото і відео). |
41 |
|
|
Життя в океанах і морях. Ресурси Світового океану. Господарська діяльність людини в Світовому океані. |
§38 |
Проєктна діяльність: Створення пам’ятки про правила безпечної поведінки під час шторму, цунамі, перебування на березі водойми (буклет, постер, флаєр, лепбук ). Дослідження: Небезпечні тварини на морських пляжах світу. |
42 |
|
|
Води суходолу. Річка: річкова долина, річкова система, басейн річки, вододіл. |
§39 |
Робота з інформацією: Фотокросинг «Річки України і світу». Практична робота. Позначення на контурній карті назв річок Робота у групі для розв’язання проблем: Як рельєф впливає на напрямок і швидкість течії річок? Робота у групі для розв’язання проблем: «Річка надихає» (сторінками художніх творів, учнівської творчості). Моделювання: Виготовлення макета річкової системи (пластилін, папір, нитки…). Дослідження: Віртуальна подорож річкою. |
43 |
|
|
Живлення, водний режим річки. Робота річок. |
§40 |
Практична робота. Визначення довжини річки користуючись масштабом і ниткою або курвіметром. Проєктна діяльність: Створення пам’ятки про правила безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу й льодоходу, перебування на березі водойми (буклет, постер, флаєр, лепбук) Моделювання: Моделююча вправа з використанням фізичної карти «Будуємо греблю на річці: мета, місце, наслідки». |
44 |
|
|
Озера, походження озерних улоговин, солоність. |
§41 |
Практична робота. Позначення на контурній карті назв озер.
|
45 |
|
|
Урок подорож Озера України |
§42 |
Практична робота. Позначення на контурній карті назв озер України. |
46 |
|
|
Болота, особливості їх утворення та поширення. |
§43 |
Проєктна діяльність: Створення пам’ятки про правила безпечної поведінки під час руху болотистою місцевістю (буклет, постер, флаєр, лепбук ). Робота з інформацією: Як розпізнати непрохідне болото? Яку воно несе небезпеку? |
47 |
|
|
Штучні водойми і водотоки. Льодовики. Багаторічна мерзлота. |
§44 |
Робота у групі для розв’язання проблем: Які зміни відбудуться на нашій планеті у випадку танення льодовиків Гренландії і Антарктиди? |
48 |
|
|
Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні та мінеральні води. |
§45 |
Дослідження: З яких водних джерел здійснюється водопостачання твого населеного пункту? Дослідження: Чому міліють криниці? Куди потрапляють стічні води? |
49 |
|
|
Водні ресурси. Людина і гідросфера. |
§46 |
Розв’язування задач: Як заощадити на воді?/Скільки коштує вода? Робота у групі для розв’язання проблем: Обмін досвідом економії води в родині. |
50 |
|
|
Урок екскурсія до місцевої водойми |
§47 |
Екскурсія: Екологічні проблеми водойм моєї місцевості. |
51 |
|
|
Урок узагальнення. |
|
|
|
|
|
Тематичне оцінювання №4 |
|
|
Тема 4. Біосфера та ґрунти (4 год.) |
|||||
Очікувані результати навчання Учень/учениця: розуміє зміст понять «біосфера», «тип ґрунту», «ареал»; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ в біосфері для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; представляє самостійно або з допомогою вчителя інформацію про ґрунти своєї місцевості; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості ґрунтів, використовуючи відповідну наукову термінологію; презентує приклади власного досвіду зі збереження тваринного, рослинного світу та ґрунтів своєї місцевості; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ у біосфері для розв’язання запропонованої життєвої проблеми. |
|||||
52 |
|
|
Складові біосфери, взаємозв’язки між оболонками Землі.
|
§48 |
Дослідження. Яка роль організмів у регулюванні газового стану атмосфери? Дослідження. Чому в екосистемі важливе місце займають рослини? Проєктна діяльність: Презентація участі в акції «Посади дерево». |
53 |
|
|
Біологічні ресурси та закономірності їх поширення. |
§49 |
Дослідження: Які біологічні ресурси використовують у господарській діяльності твого краю? Проектна діяльність. Презентація досвіду компостування органічних відходів у домогосподарствах, шкільних їдальнях. Практична робота: Складання ланцюга живлення для лісі/в степу/на лузі/у водоймі своєї місцевості. |
54 |
|
|
Властивості ґрунтів. Типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Карта ґрунтів світу. Земельні ресурси. Людина і біосфера. |
§50 |
Робота з інформацією: Як працювати з картою ґрунтів? «Верміферма – що це?» Робота у групі для розв’язання проблем: Як визначити тип ґрунту на дачній ділянці, та покращити його родючість? Яка роль організмів у перетворенні гірських порід у ґрунті? Дослідження. Стихійні сміттєзвалища, забруднення ґрунтів своєї місцевості. |
55 |
|
|
Екскурсія: у краєзнавчий музей/у природу. |
|
|
Тема 5. Природні комплекси (6 год.) |
|||||
Очікувані результати навчання Учень/учениця: розпізнає самостійно або з допомогою вчителя ті із запропонованих проблем щодо природних комплексів, які можна розв’язати дослідницьким способом; розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами. |
|||||
56 |
|
|
Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків між компонентами природи. |
§51 |
|
57 |
|
|
Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі та властивості. |
§52 |
Робота у групі для розв’язання проблем: Інтелектуальні практикуми (квест, пазл, проєкт). Складання схем взаємозв’язків у оболонках Землі: «Літосфера-атмосфера»; «Літосфера-гідросфера»; «Літосфера-біосфера»; «Атмосфера-гідросфера»; «Атмосфера-біосфера»; «Гідросфера-біосфера. Практичні роботи: Аналіз схем кругообігу води, кисню, карбону в природі («ілюстрування прикладами схем кругообігу води, кисню, карбону в природі»).
|
58 |
|
|
Види природних комплексів. Природне середовище та його охорона. |
§53 |
|
59 |
|
|
Екскурсія Чим цікаве природне середовище |
§54 |
Проєктна діяльність: Опис/характеристика/есе /міні-розповіді пам’ятки природи, унікального природного комплексу (ділянка лісу, заплава, водойма, гора, печера тощо). |
60 |
|
|
Як людина охороняє природне середовище |
§55 |
Навчальний проект |
61 |
|
|
Практикум Дослідження взаємозв’язків у природному комплексі своєї місцевості |
§56 |
Характеристика одного з природних комплексів своєї місцевості за алгоритмом» (письмовий опис, відеоролик, фото презентація, малюнок, модель тощо). |
62 |
|
|
Підсумково узагальнюючий урок |
|
|
Тема 6. Антропосфера (4 год.) |
|||||
Очікувані результати навчання Учень/учениця: пояснює зміст поняття «антропосфера»; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення існуванню зони контакту людини з природою; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації щодо впливу людини на компоненти географічної оболонки в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо зв’язків антропосфери з іншими оболонками Землі; оцінює взаємозв'язок людини з іншими сферами навколишнього середовища; пропонує власні заходи зі збереження природного середовища своєї місцевості. |
|||||
63 |
|
|
Антропосфера – географічний та соціальний простір життя і діяльності людини.
|
§57 |
Робота з інформацією: Лепбук/ буклет «Світ, в якому я живу». Робота у групі для розв’язання проблем: «Аукціон ідей»: «Збережемо природу планети». |
64 |
|
|
Зв’язки антропосфери з іншими оболонками Землі.
|
|
Робота у групі для розв’язання проблем: Експертна оцінка стану природного середовища своєї місцевості «Еколог, біолог, географ, хімік…». Енергозбереження для мене – це… |
65 |
|
|
Екологічна толока |
|
Екологічна акція у своїй громаді. |
66 |
|
|
Урок узагальнення до тем Біосфера. Географічна оболонка Земді Антропосфеоа |
|
Дослідження: Земля для людей, чи людина для Землі?»/ «Що чекає планету Земля в майбутньому? Моделювання: Створення ментальних карт «Людина і навколишнє природне середовище». |
|
|
|
Тематичне оцінювання №5 |
|
|
|
|
|
Резерв – 4 год. |
|
|