Календарно-тематичне планування навчального матеріалу інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», 5 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них– резервні 5год.
Програма: Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу». 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.) затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 |
Підручник: Біда Д. Д. Пізнаємо природу : підр. інтегр. курсу для 5-го кл. заг. серед. освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. — Київ : Генеза, 2022. — 256 с. : іл.
|
№ п/п
|
Дата |
Тема уроку |
Види діяльності |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (6 год.) |
|||||
Тема 1. Знайомство з наукою (2 год.) |
|||||
1. |
|
1. Як наука змінює світ. Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. |
- Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR- кодів та цифрового контенту природничого змісту; - створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної); - написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя); - пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт; - розв'язування тестових завдань; - робота з логічними таблицями та картками; |
§1 опрацювати |
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; |
2. |
|
2. Як зробити відкриття Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені- природодослідники. |
§2 опрацювати |
||
Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год) |
|||||
3. |
|
1. Як шукати відповіді на запитання Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання. |
- гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»; - створення моделей об’єктів (явищ природи); - пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах; - складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати); - опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; - презентація моделі; - дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення; - спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення; - мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»; |
§3 опрацювати |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією - гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»; - створення моделей об’єктів (явищ природи); - пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах; - складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати); природничого змісту; |
Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання (3 год.) |
|||||
4. |
|
1. Що таке фізичні величини і як їх вимірювати. Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, секундомір, лупа, мікроскоп, телескоп, барометр). Ціна поділки. |
Виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси; Вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки); Вимірювання маси; Складання сенканів; Планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка, систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»; презентація та обмін інформацією; Виготовлення приладів для вимірювання об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних терезів, та ін..) |
§4 опрацювати |
Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел; Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід. |
5. |
|
2. Практична робота №1 Вимірювання температури повітря і води. |
Вимірювання температури води, повітря. Вимірювання проміжків часу.
|
§5 опрацювати |
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; Виконує самостійно /в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; Досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень. |
6. |
|
3.Узагальнення знань |
|
§6 опрацювати |
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту. |
РОЗДІЛ II. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ (12 год.) |
|||||
Тема 1. Тіла та речовини (2 год.) |
|||||
7. |
|
1. Що нас оточує. Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості |
Гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»; Гра «Впізнай речовину»; Складання сенканів, віршів, загадок, приказок про речовини (на вибір учителя); Складання таблиці «Тіла та речовини»; Розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини); Дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження |
§7 опрацювати |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини. |
8. |
|
2. З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
Створення моделей молекул з пластиліну; Графічне моделювання трьох станів речовини; Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах; Спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини. |
§8 опрацювати |
Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки |
Тема 2. Три стани речовини (6 год) |
|||||
9. |
|
1. Які властивості у твердих тіл Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл. |
Дослідження та порівняння механічних властивостей твердих тіл; Вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки); Спостереження взаємодії магнітів. Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах. |
§9 опрацювати |
Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. |
10. |
|
2. Які властивості у рідин Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування. |
Гра-тренінг «Запитуємо про властивості води»; Дослідження властивостей рідин; Спостереження залежності явища дифузії від температури; Дослідницька задача «Чи можна змінити форму і об’єм рідини?» |
§10 опрацювати |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. |
11. |
|
3. Чому вода – особлива речовина Вода в природі й організмі людини. |
Робота з різними джерелами інформації про природу; Спостереження твердого та рідкого станів води; Моделювання особливостей агрегатних станів води; Розв’язування тестових завдань |
§11 опрацювати |
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів. |
12. |
|
4. Які властивості у газів Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
Дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»; Розв’язування тестових завдань; Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин, газів». |
§12 опрацювати |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. |
13. |
|
5. Практична робота №2 Вивчення явища випаровування води. |
Вивчення явища випаровування за наданою інструкцією. |
§13 опрацювати |
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; Описує етапи дослідження; Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; Фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; Представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; Формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень. |
14. |
|
6. Як виміряти масу Маса. Одиниці маси. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки. |
Виготовлення важільних терезів та важок; Вимірювання маси; Виконання завдань на перетворення одиниць маси.
|
§14 опрацювати |
Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу; Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження. |
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год) |
|||||
15. |
|
1. Що таке розчинні та нерозчинні речовини Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
Спостереження розчинності деяких речовин; Планування інформаційного пошуку, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини»; презентація результатів |
§15 опрацювати |
Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, його ознаки. |
16. |
|
2. Як приготувати та розділити розчини Приготування розчинів.
Практична робота №3 Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням |
Приготування розчинів; Виготовлення фільтру; Фільтрування. |
§16 опрацювати |
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; Описує етапи дослідження; Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати, фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; Формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації, дослідження. |
17. |
|
3. Скільки є речовин Елементи, їх символи. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. |
Складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини; Проєкт «Речовини навколо мене». Виготовлення моделі молекул. |
§17 опрацювати |
Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел; Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки. |
18. |
|
4. Узагальнення знань |
Інформаційний пошук з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною»; Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів». |
§18 опрацювати |
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту. |
РОЗДІЛ III. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (22 год.) |
|||||
Тема 1. Як виникла наша планета (3 год.) |
|||||
19. |
|
1. Як виникла планета Земля Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі. |
Робота з науково- популярними текстами та представлення інформації в різних видах. |
§19 опрацювати |
Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття). |
20. |
|
2. Яку будову має Земля Будова і склад Землі. |
Створення моделі внутрішньої будови Землі. Створення моделі руху магми. |
§20 опрацювати |
Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів. |
21. |
|
3. Як утворюються гірські породи Гірські породи і мінерали. Які бувають корисні копалини. Метали і неметали.
Практична робота №4 Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції. |
Дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?» Складання таблиці «Ознаки гірських порід і мінералів» |
§21 опрацювати |
Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми. |
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (7 год.) |
|||||
22. |
|
1. Яку форму і розміри має Земля Форма, розміри Землі. Основні напрямки на глобусі та карті. Паралелі, меридіани. |
Визначення напрямків на глобусі й географічній карті. Визначення за фізичною картою півкуль географічних об’єктів. Складання таблиці «Паралелі та меридіани». |
§22 опрацювати |
Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо). |
23. |
|
2. Як зображують Землю на глобусі і карті Способи зображення Землі. Зображення Землі на глобусі і географічній карті. Хто склав сучасну карту. |
Позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті; Складання схеми «Способи зображення Землі»; Використання електронних карт для отримання інформації про свій населений пункт. |
§23 опрацювати |
Знайомиться із способами зображення Землі. |
24. |
|
3. Про що розповідають географічні карти Елементи карти. Умовні знаки. Шкала висот і глибин. Значення карт.
|
Позначення на контурній карті географічних об’єктів;
|
§24 опрацювати |
Виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення; Розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти;
|
25. |
|
4.Практична робота №5 Описування місцевості за географічною картою України |
Описування місцевості за географічною картою України або світу; Географічний диктант «Читаємо умовні знаки» |
§24 повторити |
Визначає орієнтацію об’єктів стосовно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів. |
26. |
|
5. Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості Види масштабів: іменований, лінійний. Визначення відстаней на карті за масштабом
|
Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом |
§25 опрацювати |
Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані. |
27. |
|
6. Практична робота №6 Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом. |
Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом |
§25 повторити |
Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані |
28. |
|
7. Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості Полярна і маршрутна зйомка місцевості. Практична робота №7 Креслення простого плану місцевості |
Креслення простого плану місцевості. |
§26 опрацювати |
Визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів; Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі. |
Тема 3. Суходіл на Землі (3 год) |
|||||
29. |
|
1. Що охоплює суходіл Землі Суходіл. Материки і частини світу. Острови, півострови й архіпелаги.
|
Позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті. |
§27 опрацювати |
Визначає на карті положення географічних об’єктів. |
30. |
|
2. Які бувають форми поверхні суходолу Землі Рельєф. Форми рельєфу суходолу |
Створення моделі гороутворення; Робота з картами; Порівняння форм рельєфу за висотою. |
§28 опрацювати |
Визначає на карті положення географічних об’єктів; Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі. |
31. |
|
3. Які особливості рельєфу України Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі. |
Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті; Опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області; Створення моделі зсувів грунту; Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості». |
§29 опрацювати |
Визначає на карті положення географічних об’єктів; Розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної/ життєвої проблеми, висловлює свої думки; Використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми;Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; Бере участь у прийнятті спільних рішень; Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі, використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми. |
Тема 4. Вода на Землі (4 год.) |
|||||
32. |
|
1. Де міститься вода на Землі Розподіл води на Землі. Колообіг води в природі |
Опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі; Створення моделі «Джерела прісної води на Землі»; Побудова діаграми «Прісна й морська вода» |
§30 опрацювати |
Пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб». |
33. |
|
2. Як досліджують океани Океани, моря, затоки і протоки. |
Нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті. Робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка, створення буклету «Дослідження океану». |
§31 опрацювати |
Визначає на карті положення географічних об’єктів; Позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані. |
34. |
|
3. Які об’єкти належать до вод суходолу Води суходолу. Річки й озера світу та України. Робота води в природі. Як правильно долати водні перешкоди. |
Нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; Дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»; Дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води). Написання есе «День без води». |
§32 опрацювати |
Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі. |
35. |
|
4. Яке значення води на Землі Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Охорона водойм. Самоочищення води у природі. |
Робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля», «Як моя сім’я береже воду». Спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»; Спостереження за станом рослин у різних умовах поливу; Створення лепбука (буклету) «Які рослини та тварини очищають воду?». |
§33 опрацювати |
Логічно структурує власне повідомлення; Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; Бере участь у прийнятті спільних рішень; Оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату; Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального безвідповідального / використання здобутків науки й техніки; Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; Розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу; Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу. |
Тема 5. Повітряна оболонка Землі (5 год.) |
|||||
36. |
|
1. Які властивості має повітря Повітря. Склад і властивості повітря. |
Проведення дослідів, формулювання висновків. Моделювання руху повітря в атмосфері. |
§34 опрацювати |
Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення. |
37. |
|
2. Якою буває погода Що таке погода. Види опадів. Прогноз погоди. Метеорологічні прилади. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. |
Демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо); Ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами; Прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; Робота з інтернет-ресурсами; Довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози метеорологів?»; Складання анкети та проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я; Складання списку сфер людської діяльності, які залежать від погоди; Написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»; Гра «Хто більше». |
§35 опрацювати |
Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; Бере участь у прийнятті спільних рішень; Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми. |
38. |
|
3. Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища Ґрунтове повітря. Значення та охорона повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі. |
Складання правил поведінки під час грози і буревію; Спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі; Проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах). |
§36 опрацювати |
Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи. |
39. |
|
4. У чому унікальність планети Земля Чинники, які сприяли появі життя на Землі. |
Створення ментальної карти «Земля – унікальна планета»; Складання схеми «Взаємозв’язки між оболонками Землі»; Написання твору-мініатюри на тему «Планета Земля – мій дім»; Підготовка повідомлення «Чи є життя на інших планетах Сонячної системи». |
§37 опрацювати |
Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми. |
40. |
|
5.Узагальнення знань |
Спостереження за змінами в природі; встановлення причинно-наслідкових зв’язків»; З’ясування екологічних проблем свого краю. |
§38 опрацювати |
Екскурсія «Як почувається природа мого краю взимку» (парк, сквер, сад). |
РОЗДІЛ IV. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (23 год.) |
|||||
Тема 1. Світ живих організмів (1 год.) |
|||||
41. |
|
1. Які особливості будови різних груп організмів Класифікація організмів. Як побудовані організми. Властивості організмів Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. Рівні організації рослинного і тваринного організмів |
Складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів; Створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів. |
§39 опрацювати |
Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/аудіоінформацію, дані у формі графічної, табличної інформації або інфографіки, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо. |
Тема 2. Клітина (1 год.) |
|||||
42. |
|
1. Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій |
Моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків; Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»; Розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів. |
§40 опрацювати |
Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; Досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; |
Тема 3. Бактерії та віруси (2 год.) |
|||||
43. |
|
1. Хто такі бактерії та чим особливі віруси Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Віруси. |
Виконання проєкту «Кисломолочні продукти»; Створення ментальної карти про використання бактерій людиною. Гра «Скарбничка фактів». |
§41 опрацювати |
Ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; З допомогою вчителя чи інших осіб виконує спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; Пропонує способи практичного використання результатів досліджень; Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки. |
44. |
|
2. Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини |
Гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини, роль корисних бактерій в організмі людини»; Складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини. Створення інтелект-карти «Використання бактерій людиною». |
§42 опрацювати |
Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; Представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень. |
Тема 4. Рослини та їхнє різноманіття (5 год.) |
|||||
45. |
|
1. Які органи у квіткової рослини Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини. |
Розпізнавання органів рослин на гербарних і живих зразках; Створення ментальної карти «Будова квіткової рослини». |
§43 опрацювати |
Вирізняє з-поміж об’єктів / Явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки. |
46. |
|
2. Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення груп рослин. |
Робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин; Розв’язування тестових завдань. |
§44 опрацювати |
Наводить приклади об’єктів і явищ природи; Визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; Бере участь у прийнятті спільних рішень; Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних |
47. |
|
3. Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини Різноманітність голонасінних і квіткових рослин, їх характеристика.
|
|
§45 опрацювати |
Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;
|
48. |
|
4. Практична робота №9 Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові) на основі загальних рис за гербарними і живими зразками. |
Визначення за алгоритмом представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові) на основі загальних рис за гербарними і живими зразками. |
§45 опрацювати |
Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля. |
49. |
|
5. Пристосування до життя та різноманітність рослин Пристосування рослин до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин. |
Екскурсія «Рослини нашої місцевості»; Створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості; Виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина». Створення буклету «Рослини – символи України», «Зелена аптека». |
§46 опрацювати |
Характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію; Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних. |
Тема 5. Гриби. Лишайники (1 год.) |
|||||
50. |
|
1. Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини. |
Спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами; Робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» (або екскурсія на підприємство); Дослідження цвілевих та шапинкових грибів; Створення буклету про отруйні гриби своєї місцевості; Пошук, систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми за вибором «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини». |
§47 опрацювати |
Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх, бере участь у прийнятті спільних рішень; Виконує самостійно/ в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації; Виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах. |
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (5 год.) |
|||||
51. |
|
1. Хто такі безхребетні тварини. Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин |
Робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин. |
§48 опрацювати |
Наводить приклади об’єктів і явищ природи; Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; Бере участь у прийнятті спільних рішень; Представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень. |
52. |
|
2. Які таємниці приховують хребетні тварини Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці. Практична робота №10 Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком. |
Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості (обраної учнями). |
§49 опрацювати |
Визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи. |
53. |
|
3. Як доглядати за домашніми тваринами Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність. |
Екскурсія «Тварини нашої місцевості» (або в місцевий зоопарк, натуралістичний центр, притулок тварин); Складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем. Складання списку речей для домашніх тварин. |
§50 опрацювати |
Групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; Логічно структурує власне повідомлення; Поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля. |
54. |
|
4. Чим ми завдячуємо тваринам Значення тварин у природі та у житті людини. Збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин. Природоохоронні території. |
Робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин у природі», «Роль тварин для людини», «Поведінка тварин» (на прикладі обраної учнем тварини). Складання списку тварин Червоної книги України, які поширені на території твоїх області. |
§51 опрацювати |
Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. |
55. |
|
5. Узагальнення знань |
Вправи на узагальнення (пізнавальна гра; розв’язування тестових завдань). |
§52опрацювати |
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту. |
Тема 7. Таємниці організму людини (8 год.) |
|||||
56. |
|
1. Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал Речовини, що входять до складу їжі. Травна система людини, будова та функція її органів. |
Створення моделі внутрішньої будови людського організму (протягом усіх уроків теми); Робота в парах над виготовленням карток з назвами речовин, які входять до складу продуктів харчування. Читання етикеток продуктів харчування. |
§53 опрацювати |
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо), у межах одного або кількох текстів ( художніх текстів, медіатекстів); Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних. |
57. |
|
2. Як кисень потрапляє у наш організм Значення дихання. Будова дихальної системи людини. |
Створення моделі дихальної системи людини. Складання пам’ятки «Профілактика захворювань органів дихання». |
§54 опрацювати |
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо), у межах одного або кількох текстів ( художніх текстів, медіатекстів); Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних. |
58. |
|
3. Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі Склад крові. Кровоносна система людини. Практична робота 11. «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)». |
Гра «Лабораторія: аналіз крові». |
§55 опрацювати |
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів |
59. |
|
4. Захист нашого тіла ззовні і всередині Шкіра. Імунітет, органи імунної системи людини. Види імунітету. |
Створення схеми про види імунітету людини; Дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби». |
§56 опрацювати |
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних. |
60. |
|
5. Як виділяються непотрібні речовини з організму людини Видільна система |
Робота зі схемами і малюнками видільної системи. |
§57 опрацювати |
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних. |
61. |
|
6. Хто керує процесами в нашому тілі Нервова система. Гормони. |
Створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів у організмі людини». Створення моделі головного мозку. |
§58 опрацювати |
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних. |
62. |
|
7. Як працюють органи чуття Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень. |
Вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»; Складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху». |
§59 опрацювати |
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних. |
63. |
|
8. Узагальнення знань |
Вправи на узагальнення (пізнавальна гра; розв’язування тестових завдань). |
§60 опрацювати |
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту. |
РОЗДІЛ V. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (6 год.) |
|||||
Тема 1. Ми і наше здоров’я (3 год.) |
|||||
64. |
|
1. Які навички сприяють збереженню здоров’я людини Здорове харчування. Практична робота №11 Моя тарілка здорового харчування. |
Створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»; Вибір продуктів для заповнення тарілки здорового харчування. |
§61 опрацювати |
Використовує наукові факти для формулювання власних суджень; Пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; Пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; Пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; Вбирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту; Аналізує вибір, свій та інших осіб, з урахуванням користі й задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; Знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; Пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту. |
65. |
|
2. Як ми рухаємось і чи достатньо Опорно-рухова фізична активність. |
Вивчення залежності постави й життєвої ємності легень; Складання порад щодо покращення фізичної активності. |
§62 опрацювати |
Пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; Пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень. |
66. |
|
3. Чи важливі режим дня і сон для здоров’я людини. Що таке емоційний інтелект. Що таке емоційний інтелект, режим дня і сон, емоції. Стрес та здоров’я. |
Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей). |
§63 опрацювати |
Знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; Пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту; Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; Поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо), у межах одного або кількох текстів (художніх текстів, медіатекстів); Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності. |
Тема 2. Природні скарби України (1год.) |
|||||
67. |
|
1. Природні скарби України Чому біорізноманіття важливе. Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття |
Мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»; Заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»; Виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості». |
§64 опрацювати |
Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;
Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального/ безвідповідального використання здобутків науки та техніки; |
Тема 4. Природа надихає (2 год.) |
|||||
68. |
|
1.Зв’язок людини з природою Людина та природа у творчості українських та світових митців |
Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей); Написання есе «Чому я люблю природу?»; продаж власних виробів (благодійна акція: передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, облаштування мурашників, годівниць у лісі (сквері, парку); очищення (зарибнення) водойми тощо). |
§65 |
Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; Регулює власні емоції під час презентації повідомлення (художнього тексту, медіатексту), художньої декламації; Висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо; Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (художнього тексту, медіатексту). |
69. |
|
2. Узагальнення знань |
Вправи на узагальнення (пізнавальна гра; розв’язування тестових завдань). |
§66 опрацювати |
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту. |
70. |
|
3.Підсумковий урок |
|
|
|