Календарно-тематичне планування інтегрованого курсу "Пізнаємо прирорду" 5 клас за модельною програмою Д.Біди.

Про матеріал
Календарно-тематичне планування інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" для 5-го класу за модельною програмою Д.Біди до підручника Д.Біди та Т.Гільберг
Перегляд файлу

 

Календарно-тематичне планування навчального матеріалу інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», 5 клас 

70 годин – 2 години на тиждень, із них– резервні 5год.

 

Програма:

Модельна навчальна програма  «Пізнаємо природу». 5–6 класи»  для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.) затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795

Підручник: Біда Д. Д. Пізнаємо природу : підр. інтегр. курсу для 5-го кл. заг. серед. освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник.  — Київ : Генеза, 2022. — 256 с. : іл.

 

 

п/п

 

Дата

Тема уроку

Види діяльності

Домашнє завдання

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (6 год.)

Тема 1. Знайомство з наукою (2 год.)

1.

 

1. Як наука змінює світ.

Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки.

- Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR- кодів та цифрового контенту природничого змісту; - створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної); - написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя);

- пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт; - розв'язування тестових завдань; - робота з логічними таблицями та картками;

§1 опрацювати

Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення;

 вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

2.

 

2. Як зробити відкриття Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені- природодослідники.

§2 опрацювати

Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год)

3.

 

1. Як шукати відповіді на запитання

Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання.

- гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»; - створення моделей об’єктів (явищ природи);

- пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах;

- складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати); - опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; - презентація моделі;

- дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення; - спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення; - мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»;

§3 опрацювати

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією - гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»;

- створення моделей об’єктів (явищ природи);

- пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах;

- складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати);      природничого змісту;

Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання (3 год.)

4.

 

1. Що таке фізичні величини і як їх вимірювати.

Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, секундомір, лупа, мікроскоп, телескоп, барометр). Ціна поділки.

Виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси;

  Вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки);

  Вимірювання маси;

  Складання сенканів;

 Планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка, систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»; презентація та обмін інформацією;

Виготовлення приладів для вимірювання  об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних  терезів, та ін..)

§4 опрацювати

Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

   Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання

життєвої / навчальної проблеми;

   Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел;

   Узагальнює самостійно або з

допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

   Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти)

визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід.

5.

 

2. Практична робота №1 Вимірювання температури повітря і води.

Вимірювання температури води, повітря.

  Вимірювання проміжків часу.

 

§5 опрацювати

Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

   Виконує самостійно /в групі,

з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

   Досліджує об’єкти та явища,

використовуючи відповідні моделі, дотримується правил

безпеки життєдіяльності під час досліджень.

6.

 

3.Узагальнення знань

 

§6 опрацювати

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

РОЗДІЛ II. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ (12 год.)

Тема 1. Тіла та речовини   (2 год.)

7.

 

1. Що нас оточує.

Тіла та їхні

характеристики. Речовини та

їхні властивості

  Гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»;

  Гра «Впізнай речовину»;

  Складання сенканів, віршів, загадок, приказок про речовини (на вибір учителя);

  Складання таблиці «Тіла та речовини»;

  Розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини);

  Дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження

§7 опрацювати

Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини.

8.

 

2. З чого все складається

Частинки речовини – атоми та молекули.

Три стани речовин. Розташування, рух та

взаємодія частинок у

твердих тілах, рідинах і газах.

Створення моделей молекул з пластиліну;

  Графічне моделювання трьох станів речовини;

  Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах;

  Спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини.

§8 опрацювати

Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки

Тема 2. Три стани речовини (6 год)

9.

 

1. Які властивості у твердих тіл

Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах.

Властивостей твердих тіл на основі знань про

будову речовини.

Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість,

міцність) та магнітні властивості твердих тіл.

Застосування властивостей твердих тіл.

Дослідження та порівняння механічних

властивостей твердих тіл;

  Вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки);

  Спостереження взаємодії магнітів.

  Моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах  і газах.

§9 опрацювати

Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

   Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.

10.

 

2. Які властивості у рідин

Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини.

Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини.

Залежність швидкості дифузії від температури.

Дифузія у природі й організмі людини.

Випаровування.

  Гра-тренінг «Запитуємо про властивості води»;

  Дослідження властивостей рідин;

  Спостереження залежності явища дифузії від температури;

  Дослідницька

задача «Чи можна змінити форму і об’єм рідини?»

§10 опрацювати

Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

   Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.

11.

 

3. Чому вода – особлива

речовина

Вода в природі й організмі людини.

Робота з різними джерелами інформації про природу;

  Спостереження твердого та рідкого станів води;

  Моделювання особливостей агрегатних станів води;

  Розв’язування тестових завдань

§11 опрацювати

Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів.

12.

 

4. Які властивості у газів

Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини.

Чи можна змінити об’єм газу?

Дифузія в газах.

Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів.

Дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»;

  Розв’язування тестових

завдань;

  Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин, газів».

§12 опрацювати

Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

   Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

   Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований

спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.

13.

 

5. Практична робота №2

Вивчення явища

випаровування води.

Вивчення явища випаровування за наданою інструкцією.

§13 опрацювати

Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

   Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої

проблеми;

   Описує етапи дослідження;

   Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

   Фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

   Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

   Представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв;

  Формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; 

   Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень.   

14.

 

6. Як виміряти масу

Маса.

Одиниці маси.

Еталон маси.

Вимірювання маси.

Як виготовити терези та важки.

Виготовлення важільних терезів та важок;

  Вимірювання маси;

  Виконання завдань на перетворення одиниць маси.  

 

§14 опрацювати

Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу;

   Пояснює призначення

створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

   Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження.

Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год)

15.

 

1. Що таке розчинні та нерозчинні речовини

Вода як розчинник. Розчин.

Розчинні та нерозчинні

речовини.

Розчини у природі, побуті та організмі людини.

Спостереження розчинності деяких речовин;

  Планування інформаційного пошуку, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини»; презентація результатів

§15 опрацювати

Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

   Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

   Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, його ознаки.

16.

 

2. Як приготувати та розділити розчини

Приготування розчинів.

 

Практична робота №3

Розділення розчинних

і нерозчинних речовин

фільтруванням

Приготування розчинів;

  Виготовлення фільтру;

  Фільтрування.

§16 опрацювати

Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

   Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої

проблеми;

   Описує етапи дослідження;

   Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати, фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

   Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

   Формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації, дослідження.

17.

 

3. Скільки є речовин

Елементи, їх символи.

Склад молекул.

Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування.

  Складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини;

  Проєкт «Речовини навколо мене».

  Виготовлення моделі молекул.

§17 опрацювати

Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел;

   Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

   Представляє самостійно

або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.

18.

 

4. Узагальнення знань

Інформаційний пошук з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною»;

  Складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів».

§18 опрацювати

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

РОЗДІЛ III. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (22 год.)

Тема 1. Як виникла наша планета (3 год.)

19.

 

1. Як виникла планета Земля

Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі.

Робота з науково- популярними текстами та представлення інформації в різних видах.

§19 опрацювати

Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття).

20.

 

2. Яку будову має Земля

Будова і склад Землі.

Створення моделі внутрішньої будови Землі.

  Створення моделі руху магми.

§20 опрацювати

Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів.

21.

 

3. Як утворюються гірські породи

Гірські породи і мінерали.

Які бувають корисні копалини.

Метали і неметали.

 

Практична робота №4

Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції.

Дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»

  Складання таблиці «Ознаки  гірських порід і мінералів»

§21 опрацювати

Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.

Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості  (7 год.)

22.

 

1. Яку форму і розміри має Земля

Форма,  розміри Землі.

Основні напрямки на глобусі та карті.

Паралелі, меридіани.

Визначення напрямків на глобусі й географічній карті.

  Визначення за фізичною картою півкуль географічних об’єктів.

  Складання таблиці «Паралелі та меридіани».

§22 опрацювати

Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації

(розповідь учителя, текст книжки тощо).

23.

 

2. Як зображують Землю на глобусі і карті

Способи зображення Землі.

Зображення Землі на глобусі і географічній карті.

Хто склав сучасну карту.

Позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті;

  Складання схеми «Способи зображення Землі»;

  Використання електронних карт для отримання інформації про свій населений пункт.

§23 опрацювати

Знайомиться із способами зображення Землі.

24.

 

3. Про що розповідають географічні карти

Елементи карти. Умовні знаки.

Шкала висот і глибин.

Значення карт.

 

Позначення на контурній карті географічних об’єктів;

 

 

§24 опрацювати

Виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення;

  Розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти;

  

25.

 

4.Практична робота №5 Описування місцевості  за географічною картою України

Описування місцевості за географічною картою України або світу;

  Географічний диктант «Читаємо умовні знаки»

§24 повторити

Визначає орієнтацію об’єктів стосовно сторін світу, суб’єкта спостереження,    визначає на карті положення географічних об’єктів.

26.

 

5. Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості

Види масштабів: іменований, лінійний. Визначення відстаней на карті за масштабом

 

 

Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом

§25 опрацювати

Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані.

27.

 

6. Практична робота №6 Вимірювання  відстаней на географічній карті за масштабом.

Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом

§25 повторити

Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані

28.

 

7. Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості

Полярна і маршрутна зйомка місцевості.

Практична робота №7

Креслення простого плану місцевості

Креслення простого плану місцевості.

§26 опрацювати

Визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів;

   Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

   Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі.

Тема 3. Суходіл на Землі  (3 год)

29.

 

1. Що охоплює суходіл Землі

Суходіл.

Материки і частини світу.

Острови, півострови й архіпелаги.

 

Позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в

тексті.

§27 опрацювати

  Визначає на карті положення географічних об’єктів.

30.

 

2. Які бувають форми поверхні суходолу Землі

Рельєф.

Форми рельєфу суходолу

Створення моделі

гороутворення;

Робота з картами;

Порівняння форм рельєфу за висотою.

§28 опрацювати

Визначає на карті положення географічних об’єктів;

   Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі.

31.

 

3. Які особливості рельєфу України

Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті.

Як змінюється поверхня Землі.

Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті;

  Опис за фізичною картою рельєфу України

та своєї області;

  Створення моделі зсувів грунту;

  Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості».

§29 опрацювати

Визначає на карті положення географічних об’єктів; Розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної/ життєвої проблеми, висловлює свої думки; Використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми;Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

Бере участь у прийнятті спільних рішень;

Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі, використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.

Тема 4. Вода на Землі  (4 год.)

32.

 

1. Де міститься вода на Землі

Розподіл води на Землі.

Колообіг води в природі

Опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі;

  Створення моделі «Джерела прісної води на Землі»;

  Побудова діаграми «Прісна й морська вода»

§30 опрацювати

Пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб».

33.

 

2. Як досліджують океани

Океани, моря, затоки і протоки.

Нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті.

  Робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка, створення буклету «Дослідження океану».

§31 опрацювати

Визначає на карті положення географічних об’єктів;

   Позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані.

34.

 

3. Які об’єкти належать до вод суходолу

Води суходолу.

Річки й озера світу та України.

Робота води в природі.

Як правильно долати водні перешкоди.

Нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті;

  Дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»;

  Дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води).

  Написання есе «День без води».

§32 опрацювати

Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

   Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

   Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі.

35.

 

4. Яке значення води на Землі

Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Охорона водойм.

Самоочищення води у природі.

  Робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля», «Як моя сім’я  береже воду».

  Спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»;

  Спостереження за

станом рослин у різних умовах поливу;

  Створення лепбука (буклету) «Які рослини та тварини очищають воду?».

§33 опрацювати

Логічно структурує власне

повідомлення;

   Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

   Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

   Бере участь у прийнятті спільних рішень;

   Оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату;

   Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального   безвідповідального / використання здобутків науки й техніки;

   Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;

   Розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу;

   Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу.

Тема 5. Повітряна оболонка Землі (5 год.)

36.

 

1. Які властивості має повітря

Повітря. Склад і властивості повітря.

Проведення дослідів, формулювання висновків.

 Моделювання руху повітря в атмосфері.

§34 опрацювати

Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення.

37.

 

2. Якою буває погода

Що таке погода.

Види опадів.

Прогноз погоди.

Метеорологічні прилади.

Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини.

Демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини

снігового покриву, висоти Сонця тощо);

  Ведення та фіксування

результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами;

  Прогнозування погоди

за місцевими прикметами на найближчі дні;

  Робота з інтернет-ресурсами;

  Довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози

метеорологів?»;

  Складання анкети та проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я;

  Складання списку сфер людської діяльності, які залежать від погоди;

  Написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»;

  Гра «Хто більше».

§35 опрацювати

Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

   Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

   Бере участь у прийнятті спільних рішень;

   Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.

38.

 

3. Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища

Ґрунтове повітря.

Значення та охорона повітря.

Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі.

  Складання правил поведінки під час грози і буревію;

  Спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі;

  Проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах).

§36 опрацювати

Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

   Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

   Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального

/ безвідповідального використання здобутків науки та техніки;

   Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи.

39.

 

4. У чому унікальність планети Земля

Чинники, які сприяли появі життя на Землі.

Створення ментальної карти «Земля – унікальна планета»;

  Складання схеми  «Взаємозв’язки між оболонками Землі»;

  Написання твору-мініатюри на тему «Планета Земля – мій дім»;

  Підготовка повідомлення «Чи є життя на інших планетах Сонячної системи».

§37 опрацювати

Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.

40.

 

5.Узагальнення знань

Спостереження за змінами в природі; встановлення причинно-наслідкових зв’язків»;

З’ясування екологічних проблем свого краю.

§38 опрацювати

Екскурсія «Як почувається природа мого краю взимку» (парк, сквер, сад).

РОЗДІЛ IV. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (23 год.)

Тема 1. Світ живих організмів (1 год.)

41.

 

1. Які особливості будови різних груп організмів

Класифікація організмів.

Як побудовані організми.

Властивості організмів

Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів.

Рівні організації рослинного і тваринного організмів

Складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів;

Створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів.

§39 опрацювати

Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

   Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

   Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/аудіоінформацію,

дані у формі графічної, табличної інформації або інфографіки, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо.

Тема 2. Клітина (1 год.)

42.

 

1. Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів

Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій

Моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків;

  Лабораторне дослідження «Робота з

мікроскопом та приготування тимчасового препарату»;

  Розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи

фотографіях мікропрепаратів.

§40 опрацювати

   Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

   Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

   Досліджує об’єкти та явища,

використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові;

Тема 3. Бактерії та віруси (2 год.)

43.

 

1. Хто такі бактерії та чим особливі віруси

Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності.

Віруси.

  Виконання проєкту «Кисломолочні продукти»;

  Створення ментальної карти про використання бактерій людиною.

  Гра «Скарбничка фактів».

§41 опрацювати

Ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

   З допомогою вчителя чи інших осіб виконує спостереження, експерименти, фіксує одержані результати;    визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження;

   Пропонує способи практичного використання результатів досліджень;

   Представляє самостійно або

з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.

44.

 

2. Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей

Хвороботворні бактерії.

Корисні бактерії в організмі людини.

Використання бактерій людиною.

Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній.

Роль вірусів.

Профілактика вірусних

захворювань людини

Гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини, роль корисних бактерій в організмі людини»;

  Складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини.

  Створення інтелект-карти «Використання бактерій людиною».

§42 опрацювати

Вирізняє з-поміж об’єктів /

явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

Представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень.

Тема 4. Рослини та їхнє різноманіття (5 год.)

45.

 

1. Які органи у квіткової рослини

Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина.

Роль органів квіткової рослини.

Розпізнавання органів рослин на гербарних і живих зразках;

  Створення ментальної карти «Будова квіткової рослини».

§43 опрацювати

Вирізняє з-поміж об’єктів /

Явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

   Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

   Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.

46.

 

2. Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити

Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення груп рослин.

Робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин;

  Розв’язування тестових завдань.

§44 опрацювати

   Наводить приклади об’єктів і явищ природи;

   Визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;

   Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

   Бере участь у прийнятті спільних рішень;

   Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних

47.

 

3. Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини

Різноманітність голонасінних і квіткових рослин, їх характеристика.

 

 

§45 опрацювати

Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

 

48.

 

4. Практична робота №9

Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)  на основі загальних рис за гербарними і живими зразками.

Визначення за алгоритмом представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)  на основі загальних рис за гербарними і живими зразками.

§45 опрацювати

Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.

49.

 

5. Пристосування  до життя та різноманітність рослин

Пристосування рослин до умов середовища.

Розпізнаємо рослини своєї місцевості.

Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин.

Екскурсія «Рослини нашої місцевості»; Створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості;

Виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя

улюблена городня рослина».

  Створення буклету «Рослини – символи України», «Зелена аптека».

§46 опрацювати

Характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи

відповідну наукову термінологію;

   Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

   Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

   Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних.

Тема 5. Гриби. Лишайники (1 год.)

50.

 

1. Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів

Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини.

Спостереження за процесом бродіння, що

здійснюється дріжджами;

   Робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі»

(або екскурсія на підприємство);

  Дослідження цвілевих

та шапинкових грибів;

  Створення буклету про отруйні гриби своєї місцевості;

  Пошук, систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми за вибором «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини».

§47 опрацювати

Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

   Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх, бере участь у прийнятті спільних рішень;

   Виконує самостійно/ в групі,

з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

   Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації;

   Виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту;

   Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах.

Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (5 год.)

51.

 

1. Хто такі безхребетні тварини.

Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя

безхребетних тварин

Робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин.

§48 опрацювати

Наводить приклади об’єктів і явищ природи;

Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

Бере участь у прийнятті спільних рішень;

Представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень.

52.

 

2. Які таємниці приховують хребетні  тварини

Риби.

Земноводні.

Плазуни.

Птахи.

Ссавці.

Практична робота №10

Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком.

  Визначення за особливостями

зовнішньої будови та опис за зразком тварини

своєї місцевості (обраної учнями).

§49 опрацювати

Визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи.

53.

 

3. Як доглядати за домашніми тваринами

Як обрати домашнього

улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я.

Про типові помилки в догляді і відповідальність.

Екскурсія «Тварини нашої місцевості» (або в

місцевий зоопарк, натуралістичний центр, притулок тварин);

  Складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем.

  Складання списку речей для домашніх тварин.

§50 опрацювати

Групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

   Логічно структурує власне повідомлення;

   Поводиться безпечно під час

спілкування, зокрема з тваринами;

   Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.

54.

 

4. Чим ми завдячуємо тваринам

Значення тварин у природі та у житті людини.

Збереження різноманіття тваринного

світу.

Поведінка тварин.

Природоохоронні території.

Робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин у природі», «Роль тварин для людини», «Поведінка тварин» (на прикладі обраної учнем тварини).

  Складання списку тварин Червоної книги України, які поширені на території  твоїх області.

§51 опрацювати

Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

   Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв.

55.

 

5. Узагальнення знань

Вправи на узагальнення (пізнавальна гра; розв’язування тестових завдань).

§52опрацювати

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

Тема 7. Таємниці організму людини (8 год.)

56.

 

1. Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал

Речовини, що входять до складу їжі.

Травна система людини, будова та  функція її органів.

Створення моделі внутрішньої будови людського організму (протягом усіх уроків теми);

  Робота в парах над виготовленням карток з назвами речовин, які входять до складу продуктів харчування.

  Читання етикеток продуктів харчування.

§53 опрацювати

Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

   Поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо), у межах одного або кількох текстів ( художніх текстів, медіатекстів);

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних.

57.

 

2. Як кисень потрапляє у наш організм

Значення дихання.

Будова дихальної  системи людини.

Створення моделі дихальної системи людини.

  Складання пам’ятки «Профілактика захворювань органів дихання».

§54 опрацювати

Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

   Поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо), у межах одного або кількох текстів ( художніх текстів, медіатекстів);

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних.

58.

 

3. Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі

Склад крові.

Кровоносна система людини.

 Практична робота 11. «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)».

  Гра «Лабораторія:

аналіз крові».

§55 опрацювати

Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів

59.

 

4. Захист нашого тіла ззовні і всередині

Шкіра.

Імунітет, органи імунної системи людини.

Види імунітету.

Створення схеми про види імунітету людини;

  Дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби».

§56 опрацювати

Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних.

60.

 

5. Як виділяються непотрібні речовини з організму людини

Видільна система

Робота зі схемами і малюнками видільної системи.

§57 опрацювати

Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних.

61.

 

6. Хто керує процесами в нашому тілі

Нервова система. Гормони.

Створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів у організмі людини».

  Створення моделі головного мозку.

§58 опрацювати

Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних.

62.

 

7. Як працюють органи чуття

Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації.

Профілактика порушень.

Вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»;

  Складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху».

§59 опрацювати

Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

   Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних.

63.

 

8. Узагальнення знань

Вправи на узагальнення (пізнавальна гра; розв’язування тестових завдань).

§60 опрацювати

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

РОЗДІЛ V. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (6 год.)

Тема 1. Ми і наше здоров’я  (3 год.)

64.

 

1. Які навички сприяють збереженню здоров’я людини

Здорове харчування.

Практична робота №11

Моя тарілка здорового харчування.

Створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»;

  Вибір продуктів для заповнення тарілки здорового харчування.

§61 опрацювати

Використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

   Пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;

   Пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

   Пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах;

   Вбирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту;

   Аналізує вибір, свій та інших осіб, з урахуванням користі й задоволення (радості) для здорового, безпечного життя;

   Знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність;

   Пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту.

65.

 

2. Як ми рухаємось і чи достатньо

Опорно-рухова фізична

активність.

Вивчення залежності постави й життєвої ємності легень;

  Складання порад щодо

покращення фізичної активності.

§62 опрацювати

Пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;

   Пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень.

66.

 

3. Чи важливі режим дня і сон для здоров’я людини. Що таке емоційний інтелект.

Що таке емоційний інтелект, режим дня і сон, емоції.

Стрес та здоров’я.

Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей).

§63 опрацювати

Знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність;

   Пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту;

   Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

   Поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо), у межах одного або кількох текстів (художніх текстів, медіатекстів);

   Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності.

Тема 2. Природні скарби України (1год.)

67.

 

1. Природні скарби України

Чому біорізноманіття важливе.

Збереження біорізноманіття України.

Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття

Мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»;

  Заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»;

  Виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості».

§64 опрацювати

Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

  Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

   Дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

   Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального/ безвідповідального використання здобутків науки та техніки;
   Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;
   Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;
   Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел;
   Бере участь у прийнятті спільних рішень;
   Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи.

Тема 4. Природа надихає (2 год.)

68.

 

1.Зв’язок людини з природою

Людина та природа у творчості українських та світових митців

  Складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини,

виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей);

  Написання есе «Чому я люблю природу?»;

  продаж власних виробів (благодійна акція: передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення

шкільної території, облаштування мурашників, годівниць

у лісі (сквері, парку); очищення (зарибнення) водойми тощо).

§65

Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

   Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

   Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти)

визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

   Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

   Регулює власні емоції під час презентації повідомлення (художнього тексту, медіатексту), художньої декламації;

   Висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо;

   Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (художнього тексту, медіатексту).

69.

 

2.  Узагальнення знань

Вправи на узагальнення (пізнавальна гра; розв’язування тестових завдань).

§66 опрацювати

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.

70.

 

3.Підсумковий урок

 

 

 

 

docx
Додано
16 вересня 2023
Переглядів
1933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку