Календарно-тематичне планування курсу "Географія"(за оновленою програмою).
ЗАГАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ 6 КЛАС.
(70 годин, 2 години на тиждень)
Розроблено вчителем географії Турбаєвою Л.Ф. за підручником «Географія» : підруч. для 6 кл. загальноосвіт.навч.закл./Бойко В.М.,С.В.Міхелі.-Х.:СИЦІЯ,2014.-256.:іл..
Навчальна програма «Географія» 6-9 кл для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 р. № 698 (mon.gov.ua)
Календарно-тематичне планування курсу ”Географія”(за оновленою програмою)
ЗАГАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ
6 КЛАС
(70 годин, 2 години на тиждень)
Розроблено вчителем географії Турбаєвою Л.Ф. за підручником «Географія» : підруч. для 6 кл. загальноосвіт.навч.закл./Бойко В.М.,С.В.Міхелі.-Х.:СИЦІЯ,2014.-256.:іл..
Навчальна програма «Географія» 6-9 кл для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 р. № 698 (mon.gov.ua)
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
|
1-й семестр |
|
1 |
Вступ |
2 |
2 |
Розділ I. Розвиток географічних знань про Землю |
4 |
3 |
Розділ II. Земля на плані та карті |
13 |
4 |
Розділ III. Оболонки Землі: |
44 |
|
Літосфера |
10 |
|
Атмосфера |
2 |
|
2-й семестр |
|
|
Атмосфера |
12 |
|
Гідросфера |
14 |
|
Біосфера та грунти |
2 |
|
Природні комплекси |
4 |
5 |
Розділ IV. Планета людей |
5 |
6 |
Узагальнення |
2 |
|
Всього |
70 |
№ ур. |
Дата |
Зміст уроку
|
Д/З |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||||
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
ВСТУП (2 години) |
||||
|
|
|
|
|
|
Змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює дбайливе ставлення до природи, дотримується правил безпечної поведінки в природі. Орієнтує на формування в учнів екологічної свідомості для збереження і захисту довкілля.
Здоров’я і безпека Сприяє розвитку інтересу до географічних наук.
Громадянська відповідальність Пояснює на конкретних прикладах значення географії для життєдіяльності людини, добираючи інформацію з різних джерел. Сприяє позитивному ставленню до навчання, розвиває здатність спільного розуміння проблеми і толерантне й неупереджене ставлення до інших думок і поглядів. Уміє дискутувати на тему «Що і навіщо вивчати сучасним географам, коли вже все на Землі відкрито?» |
||||
1 |
|
|
|
|
|
Географія як наука про Землю, її природу, населення та його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства. Значення географічних знань та вмінь для життєдіяльності людини. Основні друковані та електронні джерела географічної інформації, їх значення.
|
Опрацювати §1 (стор. 8-11) Разом з батьками скласти список книг, з домашньої бібліотеки, у яких розповідається про географічні об’єкти (вказати які). |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає об’єкти вивчення географії, складові географічної науки, основні джерела географічних знань та методи географічних досліджень. Діяльнісний компонент: добирає географічну інформацію з різних джерел та визначає її корисність для себе; виконує спостереження за змінами в природі; складає перелік джерел географічної інформації, які є вдома.
Ціннісний компонент: використовує результати власних спостережень у повсякденній діяльності; обґрунтовує на конкретних прикладах значення географії для життєдіяльності людини.
|
||
2 |
|
|
|
|
|
Методи географічних досліджень. Особливості організації власних географічних спостережень. Дослідження 1. Спостереження за змінами у природі (виконується в позаурочний час)
|
§ 2 (стор 12-15). Розпочати проведення регулярних спостережень за погодою. Написати твір-мініатюру «Осінь» (відобразити сезонні змінами в природі). |
|||
|
|
|
|
|
|
Розділ І. РОЗВИТОК ГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ ПРО ЗЕМЛЮ (3 години)+1 годин |
||||
|
|
|
|
|
|
Тема 1. УЯВЛЕННЯ ПРО ЗЕМЛЮ В ДАВНИНУ |
|
|||
|
|
|
|
|
|
Змістові лінії: Громадянська відповідальність Формує необхідні моральні якості, відстоює свою позицію в дискусії, конструктивно спілкується. Критично оцінює інформацію географічного змісту, визначає роль сучасних досліджень у підвищенні добробуту людства Підприємливість та фінансова грамотність Вчиться спільно досягати мети.
|
||||
3 |
|
|
|
|
|
Уявлення про форму Землі. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея. |
§ 3 (стор.17-20). Індивідуальне завдання. Ознайомитись з інформацією про дослідження, яку надав учитель. Обрати тему дослідження із запропонованих та підготуйте її. Заповнити таблицю “Етапи географічного пізнання Землі”(табл.№1) |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає особливості зображення Землі на картах у давнину.
Діяльнісний компонент: добирає з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі у давнину; зіставляє карти Ератосфена і Птолемея з сучасною картою; складає короткі повідомлення про пізнання Землі у давнину (із залученням членів родини).
Ціннісний компонент: оцінює внесок античних учених у становлення географії як науки.
|
||
|
|
|
|
|
|
Тема 2. ВІДКРИТТЯ НОВИХ ЗЕМЕЛЬ ТА НАВКОЛОСВІТНІ ПОДОРОЖІ |
||||
4 |
|
|
|
|
|
Відкриття нових земель. Навколосвітні подорожі. |
§ 4-6 (стор.21-31). Підготувати усне повідомлення про Х.Колумба та Ф.Магеллана. Доповнити таблицю №1. Нанести на контурну карту шлях експедицій Х.Колумба та Ф.Магеллана. Підготувати коротке повідомлення про власну подорож (за бажанням).
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає відомих мореплавців та мандрівників (Марко Поло, Христофора Колумба, Фернана Магеллана), які здійснили видатні географічні відкриття в різні епохи.
Діяльнісний компонент: добирає з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі; простежує за картою маршрути мандрівників і дослідників.
Ціннісний компонент: робить висновки про значення навколосвітніх подорожей для розширення знань про Землю
|
||
5 |
|
|
|
|
|
Тема 3. СУЧАСНІ ДОСЛІДЖЕННЯ |
||||
|
|
|
|
|
|
Дослідження Землі у XX на початку XXI ст. |
§ 7 (стор.32-36). Підготуватися до уроку узагальнюючого контролю за темою «Вступ» і розділом І “Розвиток географічних знань про Землю”. Ст.37 |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає сучасні географічні дослідження.
Діяльнісний компонент: добирає з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі на сучасному етапі; аналізує інформацію про географічні дослідження у ХХ та на початку ХХІ ст.; порівнює дослідження Землі у сучасну добу з тими, що мали місце в більш ранні епохи; складає за допомогою членів родини короткі повідомлення про власні подорожі, які ілюструє малюнками, фотографіями, міні-презентаціями.
Ціннісний компонент: визначає роль сучасних досліджень у підвищенні добробуту людства |
||
6 |
|
|
|
|
|
Узагальнення знань учнів за темою «Вступ» та розділом І «Розвиток географічних знань про Землю».
|
Повтор.§1-7) |
|||
|
|
|
|
|
|
Розділ ІІ. ЗЕМЛЯ НА ПЛАНІ ТА КАРТІ (13 годин) |
||||
|
|
|
|
|
|
Тема 1. ОРІЄНТУВАННЯ НА МІСЦЕВОСТІ |
||||
|
|
|
|
|
|
Змістові лінії: Здоров’я і безпека Розуміє важливість уміння читати карту, план місцевості та орієнтуватись для власної безпеки і безпеки інших під час подорожей і екскурсій. Виконує тренувальні вправи з використанням рисунків, карт, планів місцевості, що формують навички орієнтуватись на місцевості задля власної безпеки і безпеки інших
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає різні способи орієнтування на місцевості; пояснює способи орієнтування на місцевості.
Діяльнісний компонент: користується компасом для визначення сторін горизонту та азимуту; визначає азимут та напрямки на різні об’єкти на місцевості поблизу школи; порівнює інструментальні та візуальні способи орієнтування на місцевості.
Ціннісний компонент: оцінює практичне значення вміння орієнтуватися на місцевості; робить висновки про важливість орієнтування для збереження власного життя та безпеки під час подорожей та екскурсій
|
||
7 |
|
|
|
|
|
Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості.
|
§ 8 (стор.39-41) Написати невелику розповідь про те, як уміння орієнтуватися допомогло людям знайти шлях у незнайомій місцевості. За допомогою Інтернет-ресурсів дізнатися, як виготовити найпростіший магнітний компас. |
|||
8 |
|
|
|
|
|
Компас. Поняття про азимут.
|
§ 9 (стор.42-44) Виконати на ст.44 завд.№4. |
|
||
|
|
|
|
|
|
Тема 2. СПОСОБИ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ |
||||
9 |
|
|
|
|
|
Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, космічних знімках, картах, аерофотознімках, планах. |
§ 10 (стор.45-47). Скласти таблицю-порівняння зображення на космічному знімку та карті. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає способи зображення Землі, види масштабів, відмінності між планом і топографічним планом та картою, абсолютною і відносною висотою місцевості, об’єкти місцевості за планом та його умовні знаки; вміє читати план та карту, використовуючи умовні знаки та легенду карти; пояснює відмінності різних видів масштабу, особливості орієнтування плану місцевості.
Діяльнісний компонент: визначає масштаб плану і карти, абсолютну і відносну висоту місцевості за допомогою горизонталей та за шкалою висот; вимірює відстані на плані і карті за допомогою масштабу; розв’язує задачі з різними видами масштабу; порівнює зображення місцевості на глобусі, аерофотознімку та космічному знімку, плані, карті.
Ціннісний компонент: оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини
|
||
10 |
|
|
|
|
|
Масштаб та його види.
|
§ 11 (стор.48-50). Виконати письмово завд. №2-4 стор.50. |
|||
11 |
|
|
|
|
|
План, його основні ознаки. Визначення напрямків на плані. Умовні знаки плану.
|
§ 12 (стор. 51-53), § 13 (стор. 54-56) опрацювати. Індивідуальне завдання (за бажанням) – побудувати план своєї кімнати |
|||
12 |
|
|
|
|
|
Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей та шкалою висот. Читання плану.
|
§ 24 (стор.94-97), стор.97 виконати завдання №7,8. Скласти зашифрований лист за допомогою умовних знаків і призначте в ньому зустріч своїм друзям (за бажанням). |
|||
13 |
|
|
|
|
|
Практична робота № 1 (оцінювана). Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу, визначення відстаней, напрямків та абсолютних відносних висот на топографічному плані |
Повторити §§ 8-13,24.
|
|||
14 |
|
|
|
|
|
Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт.
|
§§ 14-15(до стор.61)(ст.59 зап.1-4, стор.62 зап.1 усно). Довідатися, які карти є у вас вдома і для чого вони використовуються.
|
|||
15 |
|
|
|
|
|
Географічні атласи. Практичне значення карт.
|
§15 (тор.61-62), ст.62 зап.2-5. |
|||
|
|
|
|
|
|
Тема 3. ГЕОГРАФІЧНІ КООРДИНАТИ (3 години) |
||||
16 |
|
|
|
|
|
Градусна сітка на глобусі й географічній карті.
|
§ 16 (стор.63-64). Навести приклади координатних сіток, які використовуються в повсякденному житті (житловий квартал, адреса, кінозал,…). |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає лінії градусної сітки: паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан, ознаки понять «географічна широта», «географічна довгота», координати свого населеного пункту; пояснює відмінності між географічною широтою і географічною довготою.
Діяльнісний компонент: користується градусною сіткою для визначення географічних координат; визначає географічні координати об`єктів, населених пунктів; порівнює географічну широту і географічну довготу за градусними вимірами.
Ціннісний компонент: оцінює практичне значення знань про географічні координати |
||
17 |
|
|
|
|
|
Поняття про географічні координати. Правила відліку географічної широти і довготи. |
§ 17 (стор.65-68 завд.№12). Дві точки на Землі мають тільки широту. Що це за точки? Чому не можна точно вказати їхню довготу?
|
|||
18 |
|
|
|
|
|
Географічні координати свого населеного пункту. Практична робота № 2 (оцінювана). Визначення географічних координат за географічною картою.
|
Повторити §§ 1-17, підготуватися до узагальнюючого контролю за темою «Земля на плані та карті стор.69. |
|||
19 |
|
|
|
|
|
Узагальнення знань учнів за розділом «Земля на плані та карті». |
Повторити правила визначення географічних координат |
|
||
|
|
|
|
|
|
Розділ ІІІ. ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ (41 години)+(3 години) |
||||
|
|
|
|
|
|
Тема 1. ЛІТОСФЕРА |
||||
|
|
|
|
|
|
Змістові лінії: Здоров’я і безпека Аналізує ознаки наближення землетрусу, цунамі, виверження вулкану для власної безпеки та безпеки інших.
Громадянська відповідальність Характеризує систему попереджень та алгоритм поведінки під час прояву несприятливих природних явищ.
Підприємливість і фінансова грамотність Розуміє переваги і недоліки господарювання людей у районах поширення вулканізму. Усвідомлює значення окремих видів корисних копалин для розвитку відповідних виробництв. Бере участь у дослідженні «Корисні копалини в облаштуванні житла (господарських будівель) моєї родини
|
||||
20 |
|
|
|
|
|
Внутрішня будова Землі. |
§ 18(стор.81-73). Вивчити схему внутрішньої будови Землі. Поміркуйте над завданням №7 стор. 73. § 23 (90-93). Скласти план до тексту параграфа. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає внутрішні шари Землі, склад материкової та океанічної земної кори, суттєві ознаки понять «літосфера», «земна кора», «мінерали», «гірські породи», «корисні копалини», «рельєф», «рівнини», «гори», форми рельєфу своєї місцевості; наводить приклади і показує на карті літосферні плити, сейсмічні пояси, найбільші вулкани, різні, у тому числі й унікальні форми рельєфу; знає правила поведінки під час землетрусу; наводить приклади магматичних, осадових і метаморфічних гірських порід.
Діяльнісний компонент: визначає абсолютну і відносну висоту рівнин і гір за шкалою висот; позначає на контурній карті: вулкани:Ключевська Сопка, Етна, Кракатау; гори: Карпати, Кримські, Альпи, Уральські, Кордильєри, Кавказ, Гімалаї з вершиною Джомолунгма, Анди; рівнини:Східноєвропейська, Західносибірська, Амазонська низовина, Лаврентійська височина, Середньосибірське, Бразильське плоскогір’я; розрізняє магматичні, осадові й метаморфічні гірські породи; порівнює рівнини і гори за висотою, походженням, розміщенням на суходолі або в океанах.
Ціннісний компонент: оцінює діяльність людини та її вплив на рельєф; висловлює судження щодо необхідності охорони унікальних форм рельєфу; пояснює вплив внутрішніх і зовнішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні; аналізує причини і наслідки зовнішніх і внутрішніх процесів
|
||
21 |
|
|
|
|
|
Будова літосфери, її властивості. Літосферні плити, наслідки їх переміщення. |
§ 18 повтор., 19 (стор.74-77) . Підписати на контурній карті найбільші літосферні плити -(7). За допомогою Інтернет-ресурсів скласти короткі повідомлення про найбільш катастрофічні землетруси, що відбулися в ХХ - ХІ ст. |
|||
22 |
|
|
|
|
|
Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори. Землетруси. |
§ 20 (78-81). Описати руйнівний землетрус. Спланувати свої можливі дії під час землетрусу. Підготувати повідомлення про виверження вулканів. Інд.завд. Визначити за відповідними тематичними картами території де можливі землетруси та виверження вулканів на території України. |
|||
23 |
|
|
|
|
|
Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі. Практична робота № 3 (початок). Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів. |
§ 21 (стор.82-85). З’ясувати значення понять: бархан, вивітрювання, дюни, яр, балка. |
|||
24 |
|
|
|
|
|
Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори. Вивітрювання, текучих і підземних вод, робота вітру, льодовиків. |
§ 22 (стор.86-89). Підготувати «шпаргалку» за зовнішніми процесами. Розробити план заходів по запобіганню руйнівної роботи вітру. |
|||
25 |
|
|
|
|
|
Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та іх значення у житті та діяльності людини |
§ 23 (стор.90-93). Провести дослідження «Корисні копалини в облаштуванні житла (господарських будівель) моєї родини
|
|||
26 |
|
|
|
|
|
Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини. Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини світу. Практична робота № 3 (продовження). Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів. |
§ 25 (стор.98-102). Скласти кросворд, використовуючи назви рівнин. |
|||
27 |
|
|
|
|
|
Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі та найдовші гори світу. Практична робота № 3 (продовження). Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів. |
§ 26 (103-107). Знайти в Інтернеті інформацію про походження Карпат і Кримських гір. |
|||
28 |
|
|
|
|
|
Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі і найдовші гори Світового океану. Практична робота № 3 (закінчення). Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів. |
§ 27.Скласти розгорнутий план до тексту параграфа. Почати підготовку міні-проектів про унікальні форми рельєфу Землі. |
|
||
29 |
|
|
|
|
|
Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона. Узагальнення знань учнів за темою «Літосфера». |
Параграф 28 (стор.112-114). Повторити §§ 18-27, стор.115 |
|||
|
|
|
|
|
|
Тема 2. АТМОСФЕРА |
||||
|
|
|
|
|
|
Змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток Розмірковує про відповідальність людської діяльності за стан атмосфери.
Здоров’я і безпека Усвідомлює вплив стану повітря на здоров’я людини. Дотримується правил безпечної поведінки під час грози, граду, ожеледі, урагану та інших несприятливих природних явищ.
Громадянська відповідальність Наводить приклади подолання спільними зусиллями громади (жителів вулиці, села, міста) наслідків стихійних атмосферних явищ і процесів |
||||
30 |
|
|
|
|
|
Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері.
|
§ 29 (116-119). Знайти в Інтернеті інформацію про основні способи вивчення атмосфери. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає суттєві ознаки понять «погода», «клімат», «синоптична карта», елементи погоди, теплові пояси Землі, світові центри спостереження за погодою; наводить приклади хмар, різних за формою, прогнозів погоди, основних типів клімату; пояснює причини і наслідки зміни погоди і клімату.
Діяльнісний компонент: спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: температури повітря, атмосферного тиску, вітру, вологості повітря, хмар, хмарності, опадів; визначає показники температури повітря й атмосферного тиску та їх зміни з висотою, швидкість вітру, типи погоди, що переважають у своїй місцевості; будує графіки ходу температури, діаграми розподілу опадів за певний період, розу вітрів; добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами; користується термометром, барометром, гігрометром; порівнює погоду різних типів у своїй місцевості в різні пори року та її вплив на здоров’я людей; аналізує зміни температури повітря, атмосферного тиску протягом доби, сезону, року та їх розподіл на Землі за картою; розв’язує задачі на зміну температури повітря, атмосферного тиску з висотою.
Ціннісний компонент: оцінює вплив стану повітря на здоров’я людини; робить висновки про значення прогнозу погоди для життя і діяльності людини. |
||
31 |
|
|
|
|
|
Добовий і річний хід температури повітря, причини їхнього коливання. Кліматична карта.
|
§ 30 (120-122), 31(123-125). Написати твір-мініатюру «Подорож від екватора до полюса». |
|||
32 |
|
|
|
|
|
Теплові пояси Землі. Практичне значення вимірювання температури повітря. Практичніа робота № 4 (початок). Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою.
|
32 (126-129).В Інтернеті знайти практичне значення вимірювання температури повітря та правила вимірювання. |
|||
33 |
|
|
|
|
|
Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску. Практичніа робота № 4 (закінчення). Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою.
|
33 (стор.130-133). Зробити шпаргалку на аркуші паперу А4 за текстом папаграфа. |
|||
34 |
|
|
|
|
|
Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість, їх визначення сучасними приладами й візуально. Утворення бризу.
|
§ 34 (стор.134-137). Користуючись календарем погоди, скласти розу вітрів одного з місяців. |
|||
35 |
|
|
|
|
|
Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря та її зміни.
|
§ 35 (стор.138-139). Скласти п’ять тестових запитань до тексту. |
|||
36 |
|
|
|
|
|
Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність.
|
§ 35 (стор139-141). Знайти вірші або загадки про хмари. |
|||
37 |
|
|
|
|
|
Опади, що випадають з хмар та з повітря, їхні види, способи вимірювання. Карта розподілу опадів. |
§ 36 (стор142-145). Знайти в Інтернеті про незвичайні опади з сюрпризом. Випереджальне завдання (окремим учням): підготувати повідомлення «Як складають прогнози погоди». |
|||
38 |
|
|
|
|
|
Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди. |
§ 37 (стор.146-149). Записати в зошит приклади народних прикмет, що віщують ясну та похмуру погоду (в окремі колонки). |
|||
39 |
|
|
|
|
|
Практична робота № 5 (оцінювана). Складання графіка зміни температури повітря, опадів, рози вітрів, їх аналіз. |
Повторити §§ 29-37. |
|||
40 |
|
|
|
|
|
Клімат та основні кліматотвірні чинники.
|
§ 38 (стор.150-153). Продовжити роботу над підготовкою до уроку-захисту міні-проектів. |
|||
41 |
|
|
|
|
|
Карта кліматичних поясів. Зміни клімату.
|
39 (стор.154-157). Підготувати короткі повідомлення на теми: “Кислотні дощі, причини та наслідки”, ”Смог”. |
|||
42 |
|
|
|
|
|
Вплив людини на атмосферу. |
§ 40 (стор.158-160). Підготувати усне повідомлення «Мій внесок у захист атмосфери». |
|||
43 |
|
|
|
|
|
Узагальнення знань учнів за темою «Атмосфера».
|
Повторити §§ 29-40, стор.161 |
|||
|
|
|
|
|
|
Тема 3. ГІДРОСФЕРА |
||||
|
|
|
|
|
|
Змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює важливість охорони вод своєї місцевості і на планеті загалом.
Здоров’я і безпека Розуміє вплив якості води на життя і здоров’я людини. Дотримується правил безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу й льодоходу, шторму, цунамі, перебування на березі водойми, руху по болотистій місцевості.
Громадянська відповідальність Усвідомлює систему попереджень та алгоритм поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоходу, шторму, цунамі.
Підприємливість і фінансова грамотність Дотримується основних правил ощадного використання води в домашньому господарстві. Наводить приклади підприємницької діяльності на основі використання мінеральних, термальних вод своєї місцевості, природних та штучних водойм для відпочинку та оздоровлення |
||||
44 |
|
|
|
|
|
Загальна кількість води на Землі, її розподіл між частинами гідросфери.
|
Стор.162. Вивчити конспект. Скласти в зошиті схему світового кругообігу води. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає суттєві ознаки понять «океан», «море», «затока», «протока», «острів», «океанічна течія», «річка», «озеро», «болото», «льодовик», «багаторічна мерзлота», «підземні води»; наводить приклади морів, заток, проток, островів, річок, озер, штучних водойм; пояснює причини і наслідки рухів води в Світовому океані, особливості живлення і режиму вод суходолу; знає і розуміє негативні наслідки паводків, повеней і цунамі.
Діяльнісний компонент: визначає особливості розподілу води між Світовим океаном і водами суходолу за відповідною діаграмою, глибини океанів і морів за шкалою глибин, залежність напрямку і характеру течії річок від рельєфу, видів живлення та режиму вод суходолу від клімату; розрізняє способи зображення вод суходолу на плані та карті, озера за походженням їхніх улоговин і стоком, типи боліт, покривні та гірські льодовики, штучні водойми, типи підземних вод; позначає на контурній карті назви: морів:Чорне, Середземне, Червоне, Балтійське, Баренцове; проток: Гібралтарська, Магелланова, Дрейка, Берінгова; заток:Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська; островів:Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Нова Гвінея; півостровів:Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан, Сомалі, Лабрадор; западини:Маріанська; річок: Дніпро, Дунай, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі; озер:Каспійське, Великі озера, Байкал, Вікторія.
Ціннісний компонент: оцінює роль води для життєдіяльності людини та використання мінеральних і термальних вод у господарській діяльності, вплив людини на різні частини гідросфери; робить висновки про вплив якості питної води на здоров’я людини |
||
45 |
|
|
|
|
|
Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин, визначення глибин океанів і морів. Острови в океані. Практична робота №6 (початок). Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів; річок, озер, водоспадів. |
§ 41 (163-166). Скласти кросворд за номенклатурою Світового океану. |
|||
46 |
|
|
|
|
|
Властивості вод Світового океану.
|
42 (стор.167-169). Повідомлення про цунамі |
|||
47 |
|
|
|
|
|
Рухи води в Світовому океані.
|
§ 43-44 (170-176) За допомогою Інтернет-ресурсів підібрати цікаві факти (2–3) про живі організми які живуть в Океані. |
|||
48 |
|
|
|
|
|
Життя в океанах і морях. Багатства вод Світового океану. Океан та людина.
|
§§ 45-46. Опрацювати матеріали уроку. Скласти оповідання про уявну подорож Світовим океаном. |
|||
49 |
|
|
|
|
|
Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейну і найповноводніші річки світу. Пороги і водоспади. Практична робота №6 (прордовження). Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів; річок, озер, водоспадів. |
§ 47 (стор.183-185). Скласти п’ять тестових питань закритого типу до тексту параграфа. Підготувати повідомлення про великі річки планети (використати план характеристики). |
|||
50 |
|
|
|
|
|
Живлення, водний режим і робота річок. |
§ 47 (стор.185-186), . За допомогою додаткових джерел інформації та власних спостережень описати режим річки, що протікає у вашій місцевості. |
|||
51 |
|
|
|
|
|
Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі. Практична робота №6 (закінчення). Позначення на контурній карт морів, проток, заток, островів; річок, озер, водоспадів. |
§ 49 (стор.192-195). Підготувати повідомлення про цікаві озера світу.
|
|||
|
||||||||||
52 |
|
|
|
|
|
Штучні водойми: ставки, водосховища, канали.
|
51 (стор.200-202),стор.202-дослідження (за бажанням). |
|||
53 |
|
|
|
|
|
Болота, особливості їх утворення та поширення. |
§ 50 (стор.196-199). Скласти п’ять запитань-«чомучок» до тексту параграфа. Підготувати повідомлення про дотримання правил поведінки на заболоченій місцевості. |
|||
54 |
|
|
|
|
|
Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Особливості утворення і поширення льодовиків. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти.
|
§ 52 (стор.203-206). На контурній карті позначити території, де поширені найбільші гірські та покривні льодовики (стор. к.к.___). |
|||
55 |
|
|
|
|
|
Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні і мінеральні води.
|
§ 53 (стор.207-210). Підготувати усне повідомлення «Як економити підземні води?» |
|||
56 |
|
|
|
|
|
Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу.
|
§ 41-53 повторити. Підготуватися до узагальнюючого уроку з теми стор.211. |
|||
57 |
|
|
|
|
|
Узагальнення знань учнів за темою «Гідросфера».
|
Повторити номенклатуру карти з теми. |
|
||
|
|
|
|
|
|
Тема 4. БІОСФЕРА ТА ҐРУНТИ |
||||
|
|
|
|
|
|
Змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток Розуміє важливість збереження грунтів та різноманіття рослин і тварин.
Здоров’я і безпека Оцінює загрози вживання отруйних грибів, рослин своєї місцевості, контактів із небезпечними тваринами.
Громадянська відповідальність Презентує приклади власного досвіду зі збереження тваринного та рослинного світу своєї місцевості.
Підприємливість і фінансова грамотність Наводить приклади фінансових надходжень до сімейного бюджету від використання власної земельної ділянки, рослин і тварин |
||||
58 |
|
|
|
|
|
Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі. |
§ 54 (стор.212-216). Навести приклади пристосувань тварин і рослин до різноманітних умов навколишнього середовища (у вигляді таблиці). |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає компоненти біосфери, суттєві ознаки понять «біосфера», «ґрунти», «рослинність», «тваринний світ», види рослин і тварин, які поширені у своїй місцевості; пояснює особливості поширення ґрунтів і живих організмів на земній кулі за допомогою карт, вплив людини на компоненти біосфери.
Діяльнісний компонент: порівнює види рослин і тварин, що поширені на різних широтах земної кулі.
Ціннісний компонент: оцінює значення ґрунтів, рослинності і тваринного світу для життєдіяльності людини; пропонує власні заходи зі збереження тваринного та рослинного світу своєї місцевості. |
||
59 |
|
|
|
|
|
Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів. Вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинний і тваринний світ суходолу та океану.
|
§ 55 (стор.217-220). Скласти опорний конспект параграфа. Скласти кросворд з назвами різних типів ґрунтів (за бажанням). |
|||
|
|
|
|
|
|
Тема 5. ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ |
||||
|
|
|
|
|
|
Змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток Розрізняє позитивні й негативні наслідки впливу людської діяльності на природні комплекси своєї місцевості. Виявляє порушення природної рівноваги та пропонує шляхи їх усунення.
Здоров’я і безпека Дотримується правил безпечної поведінки у природі під час екскурсії |
||||
60 |
|
|
|
|
|
Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків між компонентами природи. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості.
|
§ 56 (стор.221-223), . На стор.228 заповнити таблицю. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає суттєві ознаки понять «природний комплекс», «географічна оболонка», «природна зона», компоненти природного комплексу; наводить приклади природних комплексів та комплексів, змінених людиною, у своїй місцевості; пояснює на конкретних прикладах наслідки взаємодії літосфери, атмосфери, гідросфери, біосфери.
Діяльнісний компонент: порівнює особливості основних природних зон Землі; дотримується правил безпеки та поведінки під час екскурсії.
Ціннісний компонент: оцінює вплив людини на природні комплекси у своїй місцевості та значення знань про природні комплекси для її життєдіяльності. |
||
61 |
|
|
|
|
|
Природні зони Землі, їх особливості. |
§ 58 (стор.227-230). Навести приклади зміни природних комплексів людиною у вашій місцевості. Поміркувати, яких змін, на вашу думку, можна було б уникнути? |
|||
62 |
|
|
|
|
|
Практична робота № 7 (оцінювана). Складання опису одного з природних комплексів своєї місцевості (за типовим планом)
|
Повторити §§ 54-58. Підготуватися до узагальнюючого уроку з теми стор.231. |
|||
63 |
|
|
|
|
|
Узагальнення знань учнів за темами «Біосфера та грунти», «Природні комплекси». |
Випереджальне завдання. За допомогою Інтернет-ресурсів підготувати повідомлення про дослідження Миколи Миклухо-Маклая (інд.завдання) |
|||
|
|
|
|
|
|
Розділ ІV. ПЛАНЕТА ЛЮДЕЙ (5 годин) |
||||
|
|
|
|
|
|
Тема 1.КІЛЬКІСТЬ І РОЗМІЩЕННЯ НАСЕЛЕННЯ ЗЕМЛІ |
||||
|
|
|
|
|
|
Змістові лінії: Громадянська відповідальність Усвідомлює важливість толерантного ставлення до представників інших рас і народів світу.
Екологічна безпека і сталий розвиток Презентація міні-проектів з утилізації побутових відходів
|
||||
64 |
|
|
|
|
|
Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі, його густота. Найбільш заселені території земної кулі. |
§ 59 (стор. 233-218) , запитання усно |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає кількість населення на Землі та в Україні, людські раси; вміє читати політичну карту. Діяльнісний компонент: аналізує карти густоти населення та людських рас; показує на карті найбільші за площею та кількістю населення держави світу і держави-сусіди України; характеризує види господарської діяльності та її наслідки у своєму населеному пункті; порівнює людські раси за зовнішніми ознаками, густоту населення в різних регіонах земної кулі.
Ціннісний компонент: усвідомлює толерантне ставлення до представників людських рас і народів світу; оцінює вплив людини на природу, рівень забруднення навколишнього середовища в результаті різних видів господарської діяльності; висловлює судження про заходи щодо усунення негативних наслідків господарської діяльності у своєму населеному пункті; розробляє за допомогою членів родини міні-проект з утилізації побутових відходів. |
||
65 |
|
|
|
|
|
Людські раси. Дослідження Миколи Миклухо-Маклая. Найчисельніші народи світу.
|
Скласти до тексту параграфа п’ять питань-«чомучок». Випереджальне завдання: за допомогою Інтернет-ресурсів скласти списки:десяти найбільших за площею країн світу та чисельністю населення ( в окремі колонки у порядку зменшення). Інд.завд. стор.235 “Шукайте в Інтернеті”.
|
|||
|
|
|
|
|
|
Тема 2. ДЕРЖАВИ СВІТУ |
|
|
||
66 |
|
|
|
|
|
Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу та держави-сусіди України на політичній карті світу.
Практична робота №8.Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав у різних частинах світу та їх столиць. |
§61 (стор.242-247). Скласти кросворд, використовуючи назви держав та їхніх столиць. Інд.завд. Ознайомити учнів з державами-сусідами України та їх столицями. |
|
||
|
|
|
|
|
|
Тема 3. ВПЛИВ ЛЮДИНИ НА ПРИРОДУ |
||||
67 |
|
|
|
|
|
Зміни компонентів географічної оболонки під впливом людської діяльності. Зміни природних комплексів Землі. Забруднення довкілля та його охорона.
|
§ 62 (стор.248-250). Підготувати міні-проекти з утилізації побутових відходів. |
|
||
68 |
|
|
|
|
|
Захист міні-проектів з утилізації побутових відходів. Узагальнення та систематизація знань,умінь і навичок за розділом «Планета людей».
|
Повторити § 59-62 |
|
||
|
|
|
|
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ (2 години) |
||||
69 |
|
|
|
|
|
Контрольна робота
|
|
|
||
70 |
|
|
|
|
|
Урок-гра «Географічний чемпіон»
|
Повторити номенклатуру карт за курc |
|
||