Розробка комбінованого уроку для 6 класу на тему "Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення. Місцеві вітри." Дана розробка містить теоретичний матеріал для подачі нового матеріалу, практичні завдання (тести, задачі, побудова "рози вітрів").
6 клас
Тема: Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення. Місцеві вітри.
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Задача 2 На кожні 100 м. вниз тиск підіймається на 10 мм.рт.ст.. Отже, 200:10=20 мм.рт.ст.
754+20=774 мм.рт.ст.
В: на дні прірви висотою 200м. тиск становить 774 мм.рт.ст.
Задача 3 На кожні 100 м. вгору тиск знижується на 10 мм.рт.ст..
Отже, 3500:10=350 мм.рт.ст.
750-350=400 мм.рт.ст.
Питання: - Що таке атмосферний тиск?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вітер- це горизонтальний рух повітря. Виникає внаслідок різниці між тиском над поверхнею Землі. При цьому завжди рухається з області високого тиску в область низького тиску. (підручник ст. 124). Чим більша різниця атмосферного тиску, тим сильніший буде вітер.
Вітер має важливе значення у формуванні погоди. Це ми всі відчуваємо на собі. Повіє вітер з Арктики - стає помітно холодніше, особливо взимку. Якщо вітер з півдня, то влітку-спека, а взимку- відлига.
Скрізь на Землі вітер дме не по прямій лінії, а постійно відхиляється вбік. Це пов’язано з обертанням Землі навколо своєї осі. Під дією сили обертання повітря відхиляється праворуч у Північній півкулі і ліворуч у Південній.
Ви, напевно, бачили фотографії Землі з космосу, на яких зображено закручені у спіраль хмари. Це також пов’язано з обертанням нашої планети навколо своєї осі.
Антициклон – величезний вихор повітря з В тиском у центрі. Влітку несе спеку, а взимку тріскучий мороз та погожу днину. Одні зароджуються інші зникають, і так без кінця і краю.
Основними характеристиками вітру є напрям, сила і швидкість. На метеостанціях ведуть постійні спостереження за цими характеристиками. Прилад яким вимірюють напрям вітру ФЛЮГЕР (підручник ст. 126). Частини флюгера-стержень, флюгарка, пластина. За відхиленням пластини можна визначити силу вітру, яку вимірюють у балах за шкалою Бофорта (підручник ст. 126). Швидкість вимірюється у м/с. Напрям за стороною горизонту звідки дме вітер. Вітер, який дме з півдня – південний. Влітку на більшій території України переважають західні вітри, а взимку – східні.
Сьогодні ми розглянем, як будується роза вітрів – графік, що складається з восьми відрізків, які перетинаються між собою і вказують основні й проміжні сторони горизонту. На відрізках рози вітрів відкладається кількість днів, протягом яких переважав певний напрямок вітру, а потім усі точки поєднуються суцільною лінією.
Пн
ПнЗх ПнСх
Зх Сх
ПдСх
ПдЗх Пд
Найсильші вітри на земній кулі спостерігаються на Антарктичному півострові. Вітер катастрофічної сили – одне з небезпечних для людини явищ природи. Неодноразово відзначались випадки коли вітер надзвичайної сили підіймав у повітря автомобілі, виривав з корінням столітні дерева. Одним із таких є СМЕРЧ – потужний вихор. Досить поширеними є в Америці і дістали назву «торнадо». Вихор діаметром понад 100 м. «усмоктує» пісок, грунт, плоди дерев, предмети. Нерідко трапляється коли вихор підіймає в небо воду з живими організмами, у результаті випадають дощі із жаб та оселедців. Швидкість сягає швидкості пасажирського літака.
У земній атмосфері виділяють постійні та змінні вітри.
До постійних вітрів належать ті, які впродовж року дмуть в одному напрямку: пасати (дмуть від тропічних широт), південно-східні та західні вітри. Саме західні вітри приносять в Україну взимку повітряні маси з високою температурою. До змінних вітрів належать вітри, які змінюють свій напрямок: мусон (тропічні широти), бриз. Мусон змінює свій напрямок двічі на рік, а бриз двічі на добу. Бриз – це легкий вітер, що формується на березі моря, озера чи іншої водойми. Бриз можна порівняти з маятником: удень він рухається від моря до суходолу, а вночі – з суходолу на море. Моряки в давнину використовували бриз і виходили на риболовлю саме вночі.
- Яке значення мають вітри??(Випереджувальне завдання)
V. Узагальнення і систематизація знань
- Що таке вітер?
- Чому вітри відхиляються від свого руху?
- Прилад для вимірювання напряму вітру?
- Що таке «циклон» і «антициклон»?
- До постійних вітрів належать…
- До змінних вітрів належать…
- Що найбільше запам’яталось на уроці ?
Тестові завдання
А на узбережжях океанів
Б у високих горах
В у тропічних широтах
Г на берегах річок, озер та морів
А атмосферні опади
Б різниця вологості повітря
В різниця атмосферного тиску
Г поява хмар на небі
3. Знайти правильний напрям вітру залежно від різниці атмосферного тиску (1 правильна відповідь)
А від 742 мм.рт.ст. до748 мм.рт.ст.
Б від 752 мм.рт.ст. до 744 мм.рт.ст.
В від 758 мм.рт.ст. до 749 мм.рт.ст.
Г від 737 мм.рт.ст. до 742 мм.рт.ст.
А ураган
Б сильний
В штиль
Г шторм
1 північно-східний пасат
2 південно-східний пасат
3 мусон
4 західне перенесення
5 бриз
6 стокові вітри
Домашнє завдання:
опрацювати параграф 31, побудувати власну «розу вітрів».