Календарно-тематичне планування курсу "Українознавство" для 7 класу розроблене відповідно до програми МОН України.
Курс за вибором «Українознавство» є надзвичайно важливим для становлення світогляду українських школярів, зокрема їхнього ставлення до світу. Знання, вміння та навички, здобуті в процесі його вивчення є для учнів інструментом, набуття ними майстерності життя – уміння жити. Українознавство сприяє становленню кожного школяра як творця – себе, своєї родини, держави, світу. Концентри українознавства (Україна – етнос; Україна – природа, екологія; Україна – мова; Україна – культура; Україна – ментальність, доля; Україна – нація, держава; Україна у міжнародних відносинах; Україна – історична місія) як універсальні сфери життя конкретизуються змістовими лініями, які реалізуються тематичними блоками.
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
Вступ
|
|||
1 |
Українознавство як цілісна системна наука, що вивчає українську людину, Україну та світове українство в часопросторі. |
15.01. |
|
Тема 1. Я – українець
|
|||
2 |
Лад у собі, з батьками, з іншими, зі світом. Кожна людина є діячем та творцем. Діяльнісне та творче вираження українського Я. Питомі риси, притаманні діячу і творцю України та світу: чуттєвість, життєрадісність, розумність, цілеспрямованість, правдивість, волелюбність, відповідальність, мудрість, справедливість, чесність, працелюбність, господарність, доброзичливість, чемність, гостинність, героїзм, звитяжність, мужність, товариськість, побратимство. Діяння, творення, творіння може бути як красиве, так і потворне, як корисне, так і шкідливе. |
22.01. |
|
3 |
Я – діяч та творець, відповідальний за свою діяльність і творчість |
29.01. |
|
Тема 2. Моя родина, мій рід
|
|||
4 |
Витоки : історія мого роду. Родина як творчість. Співтворчість та співпереживання у родині, здатність чути іншого. |
05.02. |
|
5 |
Творчість і діяльність моєї родини, роду. Творчість і діяльність моєї родини, роду. Календарно-обрядове коло як звичай, як об’єднання родини в рід, а родів у народ, як «заклик» до творення, як результат творчості народу, спонукає до творення. |
12.02. |
|
Тема 3. Мій український народ
|
|||
6 |
Вплив природних чинників на Учень розуміє поняття «світобачення», 12 світобачення та світовідчуття народу. Відтворення природних та світоглядних особливостей у діяльності та творчості українців різних регіонів нашої держави. |
19.02. |
|
7 |
Своєрідність архітектури мого краю, чим вона зумовлена. Регіональні особливості українського житла та інтер’єру від минулого до сучасного, його традиційні риси. |
26.02. |
|
8 |
Народне декоративно-ужиткове мистецтво – вияв творчості українців. Оберіг. Декоративний розпис, зокрема Петриківський, гончарство, ткацтво, килимарство, писанкарство з дохристиянських часів до сьогодення. |
05.03. |
|
9 |
Український одяг. Оберегові елементи у давньому та сучасному одязі. Виготовлення одягу як творчість. Традиційні українські прикраси від прадавнини до сьогодення. Їх призначення. Використання природних матеріалів у створенні прикрас, символіка традиційних прикрас. |
12.03. |
|
10 |
Узагальнення та систематизація знань за темами «Я – українець. Моя родина, мій рід. Мій український народ» |
19.03. |
|
Тема 4. Моя держава – Україна
|
|||
12 |
Ідея державотворення, вияв її в українській символіці, геральдиці, сфрагістиці, нумізматиці. «Руська правда» Ярослава Мудрого, «Повчання дітям» Володимира Мономаха, «Слово о полку Ігоревім», українські думи та історичні пісні як настанови щодо творення власної державності. Українська літературна мова як вищий вияв творчості народу, основа взаєморозуміння. Діалекти та говірки в органічній цілісності української мови. |
02.04. |
|
13 |
Українська літературна мова як вищий вияв творчості народу, основа взаєморозуміння. Діалекти та говірки в органічній цілісності української мови. |
10.04. |
|
14 |
Іван Котляревський, Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, Пантелеймон Куліш, Борис Грінченко – творці літературної мови, державотворці. |
16.04. |
|
Тема 5. Україна та українці в світі
|
|||
14 |
Україна у світовому цивілізаційному поступі. Винахід колеса, організація розвиненого землеробства, протоміста-мегаполіси. Освіта як природна потреба українського народу. П. Алеппський про освіту козацької України, освіченість українців. Перша європейська конституція Пилипа Орлика. |
23.04. |
|
15 |
Козацькі військово-технічні винаходи: «полімаран», «чайка», «підводний човен», «вогненні колеса», «торпеди», «літаючий вогонь» та ін. |
30.04. |
|
16 |
Українська авіація та космонавтика. Від М.Кибальчича, Ю.Кондратюка та І.Сікорського до С.Корольова, А.Люльки, О.Антонова та Л.Каденюка. |
07.05. |
|
17 |
Новітні технології, перший комп’ютер у континентальній Європі створений в Україні. Популярні у світі сучасні українські ігрові програмні продукти («Козаки», «Сталкер»). |
14.05. |
|
18 |
Узагальнення та систематизація знань за темами «Моя держава – Україна. Україна та українці в світі » |
21.05. |
|