Конспект уроку для 7 класу на тему: "Узагальнення за темою Галицько-Волинська держава"

Про матеріал

Узагальнення знань про періоди розвитку Галицько-Волинської держави, правління різних князів, основні події, які відбулися в цей період історії, закріплення розуміння того, що Галицько-Волинська держава – правонаступниця Київської Русі, розвивати вміння аналізувати інформацію, виховувати гордість за свою країну, її історичних діячів.

Перегляд файлу

                                                     Приходько І.В., учитель історії

                                                       Дем'янівської ЗОШ І-ІІ ступенів

                                                         Нижньосірогозької районної ради

                               Херсонської області

 

 

Історія України  7 клас

Тема: Узагальнення за темою «Галицько-Волинська держава».

 

Мета: узагальнити знання про періоди розвитку Галицько-Волинської держави, правління різних князів, основні події, які відбулися в цей період історії, закріпити розуміння того, що Галицько-Волинська держава – правонаступниця Київської Русі, розвивати вміння аналізувати інформацію, виховувати гордість за свою країну, її історичних діячів.

Навчально-методичне забезпечення:

  • підручники;
  • робочі зошити;
  • карти, атласи;
  • відео матеріали.

Тип уроку: урок узагальнення та закріплення знань, урок-подорож.

 

Хід уроку

 

Емоційний настрій.

Вчитель: Доброго дня, шановні діти, давайте ми з вами визначимо з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок. Для цього використаємо  «Кольородіагностику». Подивіться на шкалу кольорового діапазону настроїв. Орієнтуючись на позначення кольорів цієї шкали, виберіть із свого кольорового набору той колір, що відповідає Вашому настрою сьогодні.

1. Активізація пізнавальної діяльності

Вчитель: Яку тему ми вивчили? Які завдання ставили перед собою на вступному уроці ? Чи вдалося досягти мети?

(Оголошення теми, мети уроку).

2. Мотивація навчальної діяльності

Сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді подорожі.

Девіз нашого уроку: «Знання збираються по краплині, як роса в долині»

2. Головна частина

Шановні діти,  ми з вами збираємо знання по краплині за  темою «Галицько-Волинська держава»  та узагальнюємо їх.  Краще повторити вивчений матеріал нам допоможе  історична  подорож   «Найрозумніший історик». Скажіть , будь ласка, у ХІ-ХІІ столітті,  що було основним засобом переміщення?

(Учні дають  відповідь, що це кінь).

Основним засобом переміщення на уроці – кінь. Ми будемо подорожувати верхи або в кареті. Якою буде наша подорож залежить лише від нас з вами. Я бажаю вам легко подолати всі труднощі та перепони на вашому шляху. Пересуваючись від однієї зупинки до наступної ми будемо виконувати різні завдання. За ці завдання ви будете отримувати  бали та заносити  результати до карток відповіді, які лежать перед вами у кожного на парті.

      У подорожі  беруть участь всі учні класу.

Отже, наша перша зупинка «Анаграмна».

 

Завдання № 1 (за це завдання можна набрати 2 бали, якщо все буде виконано правильно, якщо помилка то 1 бал)

1.Розгадай анаграму

1. ЛОДВОИРИМ

Володимир

2.Лицгакеь

Галицьке

3.Яроби

Бояри

4.Аніятвіз

Візантія

5.Лонида

Данило

6.Гісчінхан

Чінгісхан

7.Лакка

Калка

8.Ївки

Київ

9.Вівль

Львів

10.Годочинро

Дорогочин

 

Вчитель:  Виконавши перше завдання,  їдемо до наступної зупинки, яка має назву «Історична»

 

 Завдання № 2: знання дат і подій     

Вчитель: Історія – цікава, але складна наука. А в чому складність? Звісно, у тому, що необхідно знати велику кількість дат і подій. Але без цього вивчати історію неможливо. Тому  друге  завдання: визначити, які події відбувалися у цей рік. Перед вами знаходяться таблички з датами. Вам потрібно вказати, що відбувалося цього року. Виконавши  завдання, займемося самоперевіркою.  Правильна відповідь - 2 бали, помилка 1 бал, якщо все неправильно 0 балів.

  • 1199, 1205-1238 р, 1238, 1201-1264, 1201—1292

 

  • 1199 – Об'єднання Волині і Галичини
  •  1205-1238 р. - Тимчасовий розпад єдиної держави
  • 1238 р.  -  війська Данила розгромили німецьких лицарів під Дорогочином 
  • 1201—1264 рр. — роки життя Данила Галицького
  • 1201—1292 – роки написання Га́лицько-Воли́нського  літо́пису— літопис XIII століття, присвячений історії Галичини і Волині. Зберігся в Іпатіївському літописному зведенні.

(Після виконання завдання вчитель зачитує правильні відповіді)

 

Вчитель: Скачемо до наступної зупинки «Хронологічна»

Завдання № 3 Встановити хронологічну послідовність

Правильна відповідь - 2 бали, помилка 1 бал, якщо все неправильно 0 балів.

А) Роман Мстиславич (1199-1205)

Б )Василько Романович  (1264 – 1269)

В)Данило Галицький  (1238 — 1264)

Г )Юрій Львович  (1301-1308 )

Д )Лев Данилович  (1269-1301)

Відповідь: А  1, Б 3, В 2 , Г 5 , Д 4 .

(На моніторі компютера вказано завдання. Після того як учні виконали вчитель пропонує  порівняти відповіді. Відповіді правильні на моніторі компютера)

 

Вчитель: Їдемо до наступної зупинки  «Понятійна».

Завдання № 4 

Давайте з вами пограємо в гру «Хто перший». За правильну відповідь отримуєте 1 бал.

 

Дайте визначення поняттям:

  • вотчина
  • ярлик
  • Золота Орда
  • Оранта
  • Літопис

(Во́тчина — земельне володіння, що належало феодалу за спадковістю )

Ярли́к  грамота від монголо-татар  підлеглому, якою визнаються права підлеглого на володіння його підконтрольною територією. 

Золота́ Орда́— держава, що існувала між 1240–1502 роками у степах Східної Європи, Центральної Азії та Західного Сибіру. Виникла на базі монгольських завоювань 1220 — 1240-х років.

Ора́нта — один із основних типів зображення Божої Матері. Оранта зображувалася з піднятими вгору руками — жест  молитви. 

Літо́пис — історико-літературний твір у Русі, пізніше в Україні, Московщині та Білорусі, в якому оповідь велася за роками (хронологія).

Золота Ордаодна з найбільших держав середньовіччя,  створення монгольською імперією. 

 

Давайте трохи дамо нашим коням відпочинок.

Фізкультхвилинка

Руки в сторони та вгору —

На носочки піднялись.

Підніми голівку вгору —

Й на долоньки подивись.

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо.

Раз — присіли, руки прямо.

Встали — знову все так само.

Повертаємося вправно,

Все виконуємо гарно.

Вліво-вправо повернулись

І сусіду усміхнулись.

 

Вчитель: Сідаємо в карету і прямуємо до зупинки «Персональна». Працюємо в групах.

Завдання № 5

Відомий британський письменник ХІХ ст. Томас Карлейль сказав: «Історія світу – це біографія великих людей». Чи згодні ви з тим, що велике значення в історії відіграють  постаті відомих осіб?

Вгадай князя  «Персоналії». За правильно виконане завдання отримуєте 2 бали.

 

Описание: G:\history\осломисл.jpg

Він був щедрим, милостивим і правосудним, через те безліч іноземців йому служило. Навчений був мов, багато книг читав, у церковному чині багато що виправляв,…. І навчаючи, зловір’я скореняв, а мудрості й правдивої віри навчав і вчити спонукав (Ярослав Осмомисл)

Описание: G:\history\мстиславович.jpg

Був він самодержцем усієї Руської землі,…кидався був на поганих, як той лев,… і переходив в землю їх,… як той орел, а хоробрий був, як той тур, бо він ревно наслідував предка свого Мономаха    (Роман Мстиславович)

 

Описание: G:\history\данило.jpg

Сей же король був князем добрим, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многії, і церкви поставив…, та братолюбством він світився був із братом своїм Васильком (Данило Романович)

 

Описание: G:\history\василькович.jpg

Був кроткий, смиренний, незлобливий, справедливий, не загребущий, не лживий, злодійство ненавидів, а пиття не пив хмільного зроду. Приязнь же він мав до всіх, а особливо ж до братів своїх (Володимир Василькович)

 

Його енергія була злучена з пристрасною вдачею, політична амбіція переходила в безоглядність, лицарськість з нахилом до воєнної наживи. Але при всьому тому,  мав великий воєнний і політичний талант». Князь мудрий, хоробрий і кріпкий на війни; велику відвагу показав у багатьох війнах».

(Лев Данилович)

 

Вчитель: Знову пересідаємо на коней та мчимо до зупинки «Картографічна»

 

Завдання 6

Кожен  із вас є можливість отримати додатковий бал, якщо правильно дасть відповідь.

Історію без неї вчити неможливо,

Для кожного історика - це річ важлива.

Звертатися до неї частіш варто.

Історію пізнати допоможе історична…(карта)

 

За  4  хвилини позначити на контурній карті:

        1)Назвіть та покажіть, які країни межували з Галицько-Волинською державою на півночі (Литва) та на заході (Польща і Угорщина);

        2) Два найбільші міста, засновані  Данилом Галицьким (Холм і Львів); (Назвіть їх)

        3) Зафарбувати окремо територію Волинської держави (жовтий колір) та Галицької (зелений)

        4) Найбільше місто здобуте монголами в 1240 році;

        5) Зафарбувати кордони Галицько-Волинської держави червоним кольором

 

Вчитель: Додатковий бал надасть вам сили у дорозі, якщо правильно і обдумано дасте відповідь на відео запитання.

 

Відео запитання на тему «Галицько-Волинська держава»

 

(Чому саме Галицько-Волинська держава - це правонаступниця Київської Русі?)

Вчитель узагальнює відповіді учнів і робить висновок:
Після занепаду Київської Русі Галицько-Волинська держава на ціле століття продовжила існування державності на східнослов'янських землях і стала головним політичним центром України. З часу коронації Данила Романовича не лише фактично, а й юридично ця держава набула статусу самостійної Української держави. Вона була визнана римським папою і країнами Східної та Центральної  Європи. Саме це королівство в очах європейської громадськості було державою руського народу, Руссю, спадкоємницею Руської імперії. Саме воно на руїнах останньої стало єдиною політичною силою, спроможною об'єднати навколо себе решту українських земель. Однак для втілення цієї ідеї потрібні були ще й сприятливі міжнародні відносини, а також воля і самовіддана діяльність української політичної еліти. Сприятливих міжнародних відносин в ті часи не було, адже і Золота Орда, і Польща, і Угорщина всіляко протидіяли зміцненню і розширенню королівства. А припинення існування династії Даниловичів і надали спричинило гостру політичну кризу в Українському суспільстві. Розпочалася тривала і запекла боротьба Литви і Польщі за українську землю. І боярство Галичини виявилось неспроможним, нездатним захищати свої землі. З 1349 року Українське королівство припинило своє самостійне існування.

 

Вчитель: Сідаємо на коней їдемо до наступної зупинки «Тестувальна». Нам треба подолати перешкоди у вигляді тестових завдань.

 

Завдання № 7

Тестова перевірка(взаємоперевірка )

1.Коли Данило Романович отримав королівський титул:

А)1253

Б)1254

В)1264

Г)1265

 

2.З ким зустрілося у битві галицько-волинське військо у 1245 році під Ярославом:

А)з угорцями и поляками

Б)військом німецьких лицарів-хрестоносців

В)військом хана Батия

 

 

 

3.Яка з нижче названих подій сталася раніше:

А)Данило Романович подорожував у Золоту Орду

Б)монголи зруйнували Київ

В)Юрій Львович ступив на престол

 

4.Який фінал мала у 1245 році Ярославська битва:

А)переможця не встановлено, обидва війська розійшлися

Б)галицько-волинське військо отримало перемогу

В)галицько-волинське військо отримало поразку

 

5.Укріплення яких міст зруйнував Данило Романович на вимогу монгольських князів:

А)Володимира, Львова, Луцька

Б)Києва, Холма, Переяслава

В)Львова, Кременця, Данилова

 

6.Прочитайте уривок і позначте рік, коли відбулася описана подія:

«Що то шумить, що то дзвенить перед зорею ранньою Ігор полки свої повертає, жаль йому брата любого Всеволода. Бились день та бились і другій, а на третій, в південну годину, похилились Ігореві стяги…»

А)1183

Б)1185

В)1187

Г)1189

 

7.Позначте назву найдавнішого літопису, що дійшов до нас:

А)Аскольдів літопис

Б)Галицько-Волинський літопис

В)Київський літопис

Г)Повість минулих літ

 

8.Позначте назву князівства, стосовно якого в Київському літописі вперше згадується поняття Україна:

А)Волинське

Б)Галицьке

В)Київське

Г)Переяславське

 

9.За часів правління Лева Даниловича і Юрія Львовича які з на були столицями Галицько-Волинської держави:

А)Галич і Холм

Б)Володимир і Львів

 

 

 

10.Хто став королем Русі у 1253 році:

А)Юрій ІІ Болеслав

Б)Юрій І Львович

В)Лев Данилович

Г)Данила Галицький

 

Вчитель: Коні  мчать  до зупинки «Мистецтвознавча»

Завдання № 8 За правильну відповідь отримуєте 1 бал.

 

Впізнати пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва (зображення  роздаються  учням кожному)

  1. Церква Святого Пантелеймона під Галичем
  2. Вежа в с. Стовп поблизу Холма
  3. Холмська ікона Богородиці
  4. Дорогобузька ікона Богородиці
  5. Успенський собор у Володимирі

 

 

3.Підведення підсумків уроку

Вчитель: Наша подорож дійшла кінця. Кінцева зупинка «Перемоги».

Давньоримський поет Овідій сказав, що «ми захоплюємося старовиною, але живемо сучасністю». Галицько-Волинське князівство було опорою української державності.  Князівству належить почесне місце в формуванні української культури, в зміцненні її зв’язків з культурами інших народів. Протягом століть у важкі часи панування іноземних держав українські діячі літератури, мистецтва, освіти зверталися до спадщини минулих епох, в тому числі і до доби Галицько-Волинського князівства. Спогад про його колишню велич підтримував дух визвольної боротьби українців.

Пригадуючи часи Київської Русі, коли держава  була феодально

роздробленою країною її легко було завоювати та здолати зовнішнім ворогам  Так і сьогодні наша держава переживає тяжкі часи, українцям доводиться зі зброєю в руках відстоювати свою землю.  На Сході України йдуть військові дії. Сили АТО намагаються протистояти терористам. Ми говоримо Схід та Захід. Схід і Захід – разом…Ми єдина країна. Ми сильні… Тільки у єднанні наша сила. І нашим обов'язком є зберегти ту Соборність, незалежність, волю яку так довго та важко здобували наші пращури.

3.Рефлексія.

Підводячи підсумок учні відповідають на питання:

Здобуті знання з даної теми, потрібні мені для …

(Орієнтовані відповіді:

Здобуті знання з даної теми, потрібні мені для розуміння сучасних історичних подій; для подальшого навчання; для збагачення особистої культури)

Повертаємось до «Кольородіагностики».

Чи змінився колір вашого насторю?

 

Оцінювання учнів. Учні підраховують бали.

4. Домашнє завдання.

Повторити параграфи 15-17.

Скласти кросворд на тему   «Галицько - Волинська держава»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка відповіді

 

№ з/п

 

          Назва завдання

Можлива кількість балів

Набрано балів

Додатковий бал

1.

Розгадай анаграму

2

 

 

2.

Знання дат і подій

2

 

 

3.

Встановити хронологічну послідовність

2

 

 

4.

Дати  визначення поняттям

1

 

 

5.

Вгадай князя 

2

 

 

6.

Робота з історичною картою

1

 

 

7.

Тестова перевірка

1

 

 

8.

Впізнати пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва

1

 

 

                                            Загальна кількість балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зелений – спокій

 

Білий – б

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чаплинська Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2018
Переглядів
7128
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку