Всесвітня історія (від 1945 р. до сучасності). 11 клас (35 годин)
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності |
Скориговано |
Примітка |
РОЗДІЛ 1. Облаштування повоєнного світу (2 год.) |
|||||
1. |
|
Зміни у світі внаслідок Другої світової війни. Риси Ялтинсько- Потсдамської системи міжнародних відносин. Організація Об’єднаних Націй, Україна – співзасновниця ООН. Спеціалізовані організації під егідою ООН. «Загальна декларація прав людини» (1948 р.) і міжнародні пакти про права людини (1966 р.). |
Знати: – час створення ООН, Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО), Світового банку; поділу Німеччини; утворення НАТО і ОВД. Розуміти: – поняття: «біполярний (двополюсний) світ», «доктрина», «конфронтація», «соціалістичний табір», «холодна війна»; – характерні риси Ялтинсько-Потсдамської системи міжнародних відносин; – мету, принципи та механізми діяльності ООН, спеціалізованих організацій під егідою ООН, критерії ефективності діяльності ООН; – вплив «плану Маршалла» на відбудову повоєнної Європи і формування «двополюсного світу»; – значення «Загальної декларації прав людини» (1948 р.) і міжнародних пактів про права людини (1966 р.) як основи сучасного міжнародного права. Уміти: – встановити послідовність подій повоєнних часів, пов’язаних з утворенням «двополюсного світу»; – використовувати карту як джерело інформації про територіальні зміни в Європі за підсумками війни; – встановити причини і наслідки розв’язування «холодної війни». |
|
Навчальний проєкт: Реалізація завдань ООН її спеціалізованим и організаціями: приклади діяльності. |
2. |
|
Початок «холодної війни». Включення Центрально-Східної Європи до сфери впливу радянської/совєтської імперії. Початок «холодної війни». Меморандум Джорджа Кеннана і промова Вінстона Черчіля у Фултоні. Доктрина Гаррі Трумена і «план Маршалла». Поділ Німеччини. Організація Північноатлантичного договору (Північноатлантичний альянс, НАТО) та Організація Варшавського договору (ОВД): закріплення біполярності світу. |
|
|
|
РОЗДІЛ 2. Держави Північної Америки та Західної Європи: формування постіндустріального суспільства (9 год.) |
|||||
3. |
|
Формування постіндустріального світу. Концепція постіндустріального |
Знати: – час рейганоміки і тетчеризму, падіння авторитарних режимів у |
|
|
|
|
(інформаційного) суспільства. Зміцнення демократії на Заході після Другої світової війни: розширення прав людини |
Греції, Португалії та Іспанії, виступів афроамериканців за громадянські права у США; «червоного травня» у Франції; укладення Римських угод та Маастрихтського договору. Розуміти: – поняття: «брексіт», «економічне диво», «маккартизм», «науковотехнічна революція», «неоконсерватизм», «неолібералізм», «рейганоміка», «соціальне ринкове господарство», «тетчеризм»; – основні тенденції розвитку політичних систем країн Заходу у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.; – причини утвердження США як провідноїдержави «вільного світу»; – значення об’єднання Німеччини й утворення Європейського Союзу; – внесок української діаспори в науковотехнічну революцію. Уміти: – встановити послідовність і синхронність подій, пов’язаних з утвердженням у Західній Європі ліберальної демократії та соціальної ринкової економіки; – використовувати карту як джерело інформації про процеси економічної інтеграції Західної Європи; – схарактеризувати шведську соціальну модель, процеси зміцнення демократії та формування соціального ринкового господарства на Заході в другій половині ХХ – у першій чверті ХХІ ст.; етнонаціональні проблеми Заходу та оцінити шанси на їх розв’язання у найближчому майбутньому; – визначити особливості «економічного дива» у Федеративній Республіці Німеччині (ФРН) та Італії; |
|
|
4. |
|
Падіння авторитарних режимів у Південно – Західній Європі в 1970-х рр. Падіння авторитарних режимів у Південно- Західній Європі в 1970-х рр. Утвердження принципів громадянського суспільства. Тенденції повоєнного розвитку партійних систем. |
|
Практичне заняття. Процеси демократизації в країнах Західної Європи і Америки у другій половині ХХ – початку ХХІ ст.: причини, специфіка і наслідки. |
|
5. |
|
Етнонаціональні проблеми Заходу в др.п ХХ – п. ХХІ ст. Рух афроамериканців США за громадянські права. Прояви етнонаціоналізму (проблеми Квебеку, Ольстеру, «баскське питання»). |
|
|
|
6. |
|
Боротьба за зміцнення демократії в країнах Заходу. Молодіжні виступи кінця 1960-х рр. Рух хіппі. Боротьба за права конфесійних, мовних і сексуальних меншин. |
|
Практичне заняття: Молодіжна контркультура: вплив на формування постіндустріаль ного світу. |
|
7. |
|
Особливості економічного розвитку країн Заходу у др.п. ХХ ст. Транснаціональні корпорації. Науковотехнічна революція (НТР) і зростання ролі професійних фахівців і техніків. Перехід від виробництва товарів до виробництва послуг. Політика зменшення соціальної нерівності. |
|
|
|
8- 9. |
|
Соціальне ринкове господарство в західних країнах. Німецьке та італійське «економічне диво». «Рейганоміка». |
|
Есе: Яким має бути сучасний політичний лідер? |
|
|
«Тетчеризм». Соціальне ринкове господарство. Шведська соціальна модель. |
– визначити причини та наслідки руху афроамериканців за громадянські права, боротьби за права конфесійних, мовних і сексуальних меншин у країнах Заходу; – визначити причини та ознаки кризових явищ в ЄС, розробити стратегію їх подолання; – визначити роль США та ЄС в сучасних міжнародних відносинах; – висловлювати обґрунтовані судження про громадсько-політичну діяльність Ангели Меркель, Бориса Джонсона, Джозефа Байдена, Джона Кеннеді, Конрада Аденауера, Маргарет Тетчер, Мартіна Лютера Кінга, П’єра Трюдо, Рональда Рейгана, Франсуа Міттерана, Шарля де Голля |
|
|
10. |
|
Процес економічної інтеграції Західної Європи. Об’єднання Німеччини. Від Європейського економічного співтовариства (ЄЕС) до Європейського союзу (ЄС). Країни й організації – центри ухвалення рішень, важливих для безпеки, розвитку і стабільності в сучасному світі. |
|
Навчальний проєкт. Українська діаспора в Америці та в Європі. |
|
11. |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
|
РОЗДІЛ 3. Держави Центрально – Східної Європи: трансформаційні процеси (5 год.) |
|||||
12. |
|
Втілення сталінської моделі соціалізму в країнах Центрально – Східної Європи. Результати Другої світової війни для народів ЦентральноСхідної Європи. Сталінська модель соціалізму та її втілення в Польщі, Угорщині, Болгарії, Румунії, Чехословаччині. Особливості розвитку Югославії. Доля українців у країнах Центрально-Східної Європи. Операція «Вісла». Спроба економічної інтеграції держав-сателітів СРСР/СССР; Рада економічної взаємодопомоги (РЕВ). |
Знати: – час Угорської революції, «Празької весни», утворення РЕВ; перебудови в СРСР/СССР, «оксамитових революцій», розпаду СРСР/СССР, Югославії та Чехословаччини. Розуміти: – поняття: «гласність», «оксамитова революція», «перебудова», «Празька весна», «самоврядний соціалізм»,«соціалізм із людським обличчям», «шокова терапія»; – вплив на розвиток регіону Центрально - Східної Європи політичних процесів в СРСР/СССР та «холодної війни»; – особливості втілення сталінської моделі соціалізму в країнах Центрально-Східної Європи. Уміти: – визначити роль СРСР/СССР у формуванні соціальноекономічної і політичної ситуації у країнах Центрально-Східної |
|
|
13. |
|
Криза комуністичних режимів країн Центрально-Східної Європи. Антикомуністичні виступи: заворушення в |
|
Навчальний проєкт: «Празька весна» 1968 року |
|
|
НДР у 1953 р., Угорська революція 1956 р. і «Празька весна» 1968 р. Спроби модернізації суспільно-політичного устрою та радянська/совєтська інтервенція в Чехословаччину. |
Європи у період сталінської диктатури та постсталінські часи; роль етнічних проблем у війні в колишній Югославії; – використовувати карту як джерело інформації про процес трансформації держав соціалістичного табору наприкінці 80-х років ХХ ст.; – встановити причини революції в Угорщині, Празької весни, розпаду СРСР/СССР і падіння комуністичних режимів у Центрально-Східній Європі. – порівняти трансформаційні процеси в країнах Центрально- Східної Європи; – визначити роль країн Центрально-Східної Європи в сучасних міжнародних відносинах; – висловлювати аргументовані судження про діяльність Анджея Дуди, Вацлава Гавела, Далі Грибаускайте, Йосифа Броз Тіто, Леха Валенси, Олександра Дубчека |
|
|
14. |
|
Трансформаційні процеси в країнах Центрально – Східної Європи. СРСР/СССР після смерті Сталіна. «Хрущовська відлига». Наростання системних кризових явищ у країнах регіону в 70–80-х рр. ХХ ст. Перебудова в СРСР/СССР. «Оксамитові революції» в країнах Східної Європи. Розпад Радянського/Совєтського Союзу, Югославії та Чехословаччини. Політичні, економічні, соціальні та національні трансформації. |
|
Навчальний проєкт: Роль лідерів у трансформаційн их процесах у країнах ЦентральноСхідної Європи на зламі 1980– 1990-х рр. (на прикладі Вацлава Гавела, Леха Валенси та інших). |
|
15. |
|
Країни Центрально- Східної Європи на початку ХХІ ст. Країни Центрально- Східної Європи у першій чверті ХХІ ст., їхня роль у сучасних міжнародних відносинах. Політична, економічна та ідеологічна експансія Російської Федерації. |
|
Навчальний проєкт: Роль пропаганди в тоталітарному суспільстві (на прикладі гітлерівської Німеччини, сталінського СРСР/СССР, путінської Росії та ін.). |
|
16. |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
|
РОЗДІЛ 4. Розпад колоніальних імперій. Країни Азії, Африки, Латинської Америки (8 год.) |
|||||
17. |
|
Японія. Повоєнне реформування держави. Джерела та наслідки економічного піднесення. Внутрішньо- та зовнішньополітичні пріоритети. |
Знати: – час японського економічного дива, реалізації курсу «трьох червоних знамен» і культурної революції Мао Цзедуна, здобуття незалежності народами Індії, утворення Ізраїлю та Пакистану, ісламської революції в Ірані, початку «Арабської |
|
|
18. |
|
Китай. Проголошення Китайської Народної Республіки (КНР). Культ |
|
|
|
|
особи Мао Цзедуна. «Великий стрибок», комуни, «культурна революція». Трансформаційні процеси в Китаї. Китай на зламі ХХ–ХХІ ст. Сучасна геостратегія КНР. |
весни», формування ІДІЛ, деколонізації Африки, ліквідації апартеїду, революції на Кубі. Розуміти: – поняття: «апартеїд», «Арабська весна», «деколонізація», «ісламська революція», «ісламський фундаменталізм», «рік Африки», «рух Неприєднання»; – причини й особливості «культурної революції» в Китаї, конфесійного протистояння в Південній Азії; Ісламської революції в Ірані, революції на Кубі; деколонізаційних процесів у світі; «японського економічного дива», «чотирьох модернізацій» Ден Сяопіна, «близькосхідної проблеми», «Арабської весни», воєн у Сирії; – вплив воєн у Сирії та терористичної діяльності ІДІЛ на розвиток регіону і світу. Уміти: – встановити послідовність і синхронність подій, що відбулися в країнах Азії, Африки та Латинської Америки; – використовувати карту як джерело інформації про процес деколонізації Азії та Африки, геофактори, що сприяли формуванню військово-політичних союзів та економічних регіонів у цих частинах світу; – визначити можливі способи врегулювання |
|
|
19. |
|
Індія. Утворення Індійської республіки та Пакистану. Конфесійне протистояння в регіоні. Індійський національний конгрес (ІНК). Роль Індії в південноазійському регіоні. |
|
|
|
20. |
|
Країни Близького та Середнього Сходу. Утворення Ізраїлю. «Близькосхідна проблема» та шляхи її врегулювання. Ісламська революція в Ірані. «Арабська весна». Війни у Сирії. Терористична діяльність. Ісламська держава Іраку і Леванту (ІДІЛ). |
|
|
|
21. |
|
Південна Корея: досвід демократизації та «економічне диво». |
|
Практичне заняття. Моделі інноваційного розвитку нових азійських незалежних держав. |
|
22. |
|
Деколонізація Африки. Крах апартеїду. Країни регіону у першій чверті ХХІ ст. |
|
|
|
23. |
|
Латинська Америка: особливості соціальноекономічного та політичного розвитку країн регіону. Революція на Кубі. Виклики політичного |
|
|
|
|
та економічного життя латиноамериканських держав першої чверті ХХІ ст. |
|
|
|
24. |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
|
Розділ 5. МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ (5 год.) |
|||||
25. |
|
Динаміка «холодної війни». Протистояння НАТО і ОВД. |
Знати: – час «холодної війни», Берлінської і Карибської кризи, війн у Кореї, В’єтнамі, Афганістані, проведення Гельсінської конференції. Розуміти: – поняття: «багатополярний світ», «Балканська криза», «Берлінська криза», «гібридна війна», «Карибська криза», «концепція “русского міра”», «міжнародний тероризм», «нове політичне мислення», «рашизм», «розрядка»; – причини, ознаки, динаміку та наслідки «холодної війни», міжнародного тероризму; політики розрядки, Гельсінської конференції; імперської зовнішньої політики Російської Федерації та політики «умиротворення» агресора. Уміти: – використовувати карту як джерело інформації про події «холодної війни»: Берлінську кризу, Карибську кризу, війну у Кореї, В’єтнамі, в Афганістані, «Балканську кризу», війну в Україні, сучасну геополітичну ситуацію у світі; – пояснити вплив Гельсінської конференції на міжнародні відносини на зламі ХХ–ХХІст.; – схарактеризувати Берлінську кризу, війну в Кореї, Карибську кризу, війни у В’єтнамі та Афганістані як прояви загострення міжнародних відносин в умовах «холодної війни»; – пояснити процеси переходу від біполярності до багатополярного світу; вплив «нового політичного мислення» та розпаду СРСР/СССР на міжнародні відносини |
|
|
26. |
|
Прояви міжнародної напруженості (Берлінська криза, війна в Кореї, Карибська криза, війни у В’єтнамі, в Афганістані). «Балканська криза» і проблема Косово. |
|
|
|
27. |
|
Період «розрядки» в міжнародній політиці. Гельсінська конференція 1975 р. Рецидиви «холодної війни» у ХХІ ст. Недієвість політики «умиротворення» агресора. |
|
Практичне заняття. Демонтаж результатів періоду «розрядки»: причини і наслідки. |
|
28. |
|
Від біполярного до багатополярного світу. Проблема міжнародного тероризму. Російсько-українська війна. Міжнародна «антипутінська коаліція». |
|
|
|
|
|
кінця ХХ – першої чверті ХХІ ст.; – визначати характер російсько-української війни |
|
|
29. |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
|
Розділ 6. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ І КУЛЬТУРА(5 год.) |
|||||
30. |
|
Науково-технічно революція: наукові відкриття, нові галузі наук, високі технології, інтеграція науки і виробництва |
Знати: – діяльність видатних представників науки, літератури, мистецтв і спорту другої половини ХХ – першої чверті ХХІ ст.; – базові художні принципи провідних мистецьких течій сучасності. Розуміти: – поняття: «абстракціонізм», «високі технології», «неореалізм», «поп-арт», «постмодернізм», «соціалістичний реалізм», «функціоналізм»; – динаміку, напрямки і здобутки НТР. Уміти: – охарактеризувати зміни у змісті та характері праці, соціальній структурі суспільства; – визначити вплив основних досягнень НТР на життя суспільства; сучасні тенденції в освіті, літературі, образотворчому мистецтві, архітектурі, музиці, театральному мистецтві, кінематографі й спорті; – порівняти зміст і характер праці, а також соціальну структуру модерного (індустріального) та постмодерного (інформаційного) суспільств; – визначити і пояснити різницю в умовах розвитку культури на теренах ЄС та в інших регіонах світу (на вибір); – визначити соціальні наслідки НТР; – пояснювати взаємовпливи культури, спорту й політики. |
|
Навчальний проєкт: Винаходи ХХ століття, які скоротили відстані та змінили світ.
|
|
|
Зміни у змісті та характері праці, соціальній структурі суспільства, якості життя людей країн світу. Розвиток систем соціального забезпечення. |
|
|
|
31. |
|
Становлення постіндустріального (інформаційного) суспільства. Культура «віртуальної реальності». |
|
Навчальний проєкт: Людина другої половини ХХ і початку ХХІ ст.: творець, митець, захисник. |
|
32. |
|
Сучасні тенденції в освіті. Освітні системи. Університети як автономні осередки освіти й науки. |
|
|
|
33. |
|
Розвиток літератури, образотворчого мистецтва, архітектури, музики, театру, кіно й спорту: домінуючі тенденції. |
|
Навчальні проєкти: Галерея сучасних мистецтв або Олімпійські ігри в сучасному світі . Визначні пам’ятки сучасної архітектури (створення інтерактивної карти). |
|
34. |
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ДО КУРСУ |
|||||
35. |
|
Основні тенденції розвитку світу в другій половині ХХ – на |
Знати: – основні етапи світового суспільного розвитку в ХХ – у першій чверті ХХІ |
|
|
|
|
початку ХХІ ст. Національні та глобальні виклики. Протистояння демократії авторитаризмові та імперській політиці в сучасному світі. Виміри цінностей людського буття в сучасному світі. Місце України в сучасному світовому співтоваристві. |
ст. Розуміти: – взаємозалежність подій, явищ і процесів у сучасному світі. Уміти: – визначити основні тенденції розвитку світу наприкінці ХХ – у першій чверті ХХІ ст.; роль незалежної України у світових політичних, економічних і культурних процесах; – схарактеризувати зміни у свідомості європейської спільноти в контексті російсько-української війни. |
|
|