Українська мова
7 клас
Відповідно до навчальної програми: Українська мова. 5–7 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української мови. – 2-е вид. (випр. і доп.) / Уклад. Т. Д. Гнаткович. – Ужгород: Ґражда, 2014. – 80 c.
175 год на рік (5 год на тиждень)
І семестр – 75 год (5 год)
ІІ семестр – 100 год (5 год)
37 годин для засвоєння учнями завдань мовленнєвої змістової лінії
117 годин для засвоєння учнями завдань мовної змістової лінії
21 година для виконання контрольних робіт з чотирьох видів мовленнєвої діяльності
Форми контролю |
|
|
І семестр |
ІІ семестр |
|
Перевірка мовної теми |
6 |
7 |
Аудіювання |
- |
1 |
Говоріння: діалог |
1 |
- |
переказ |
1 |
– |
твір |
– |
1 |
Читання: мовчки |
1 |
– |
вголос |
– |
1 |
Письмо: переказ |
1 |
1 |
твір |
1 |
1 |
Правопис: диктант |
1 |
1 |
І семестр
№ п/п |
К-сть год |
Дата |
Тема уроку |
Компетентнісний підхід (відповідно до теми) |
Примітка |
|
|
|
Вступ |
|
|
1 |
1 |
|
Вступ Мова – скарбниця духовності народу. Роль і значення української мови в суспільно-політичному житті. Функції мови (комунікативна, експресивна, мислетворча, естетична, номінативна, культуроносна, націєтвірна). |
Предметні компетентності: Знаннєва складова знає та розуміє поняття літературна мова, літературна норма; знає норми орфоепічні, орфографічні, лексичні, фразеологічні, словотвірні, морфологічні, синтаксичні, пунктуаційні, стилістичні. Діяльнісна складова спостерігає за мовленням людей, помічає порушення літературної норми; розрізняє поняття літературна мова й діалекти, просторіччя, жаргон; редагує речення й тексти, що містять порушення літературних норм; користується лінгвістичними словниками з метою вдосконалення власного мовлення; Ціннісна складова ставиться до української мови як до найвищої цінності; сприймає дотримання норм української літературної мови як підтвердження духовного становлення й культурного рівня особистості; критично ставиться до власного мовлення, прагне додержувати норм літературної мови. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: володіти засобами української мови — її стилями, типами, жанрами. Ставлення: поцінування української мови як державної; усвідомлення її як державотворчого чинника та чинника національної ідентичності. Компетентності в природничих науках і технологіях Уміння: критично оцінювати відображені в наукових, художніх і публіцистичних текстах результати людської діяльності в природному середовищі. |
|
2 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №1. Відомості про мовлення Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту |
|
|
3 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №2. Повторення вивченого про стилі мовлення. Поняття про публіцистичний стиль |
|
|
4 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №3. Докладний усний переказ тексту публіцистичного стилю з елементами роздуму (за простим планом) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Повторення та узагальнення вивченого |
|
|
5 |
1 |
|
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях. Однорідні члени речення |
Предметні компетентності: Знаннєва складова знає правила вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях; знає та називає вивчені самостійні та службові частини мови, наводить приклади їх; пояснює написання слів різних частин мови та вживання розділових знаків у вивчених конструкціях правилами. Діяльнісна складова розставляє правильно розділові знаки в простих ускладнених, а також у складних реченнях відповідно до вивчених правил; знаходить у реченнях вивчені частини мови; визначає належність слова до певної частини мови, визначає її граматичні ознаки; визначає у словах орфограми, обґрунтовує написання слів відповідними правилами; виправляє допущені помилки; мислить критично, формулює тезу, добирає аргументи на її підтвердження або спростування, самостійно робить висновки; Ціннісна складова робить обміркований вибір цінностей, з повагою ставиться до символів народу; має свій погляд на дискутовану проблему; дискутує, аргументуючи свої думки; порівнює свої погляди з поглядами й оцінками інших; ставиться до здоров’я як загальнолюдської цінності; виявляє здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя; цінує гармонійну єдність людини з природою, усвідомлює необхідність дбайливого ставлення, збереження й відновлення природного середовища; усвідомлює важливість грамотного письма як однієї з ознак культурної особистості; критично ставиться до власного мовлення; робить висновки про необхідність мовної освіти та самоосвіти. Ключові компетентності: Математична компетентність Уміння: оперувати абстрактними поняттями; виокремлювати головну й другорядну інформацію. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну діяльність. |
|
6 |
1 |
|
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях. Вставні слова |
|
|
7 |
1 |
|
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях. Звертання |
|
|
8 |
1 |
|
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях. Пряма мова |
|
|
9 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №4. Написання есе в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами |
|
|
10 |
1 |
|
Вивчені частини мови |
|
|
11 |
1 |
|
Вивчені групи орфограм |
|
|
12 |
1 |
|
Вивченні групи орфограм в іменниках та прикметниках |
|
|
13 |
1 |
|
Вивченні групи орфограм в іменниках та прикметниках. Тренувальні вправи Правопис та вживання числівників і займенників |
|
|
14 |
1 |
|
Правопис та вживання числівників і займенників |
|
|
15 |
1 |
|
Правопис та вживання числівників і займенників. Тренувальні вправи |
|
|
16 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №5. Докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі |
|
|
17 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №6. Аналіз письмового переказу. Навчальне читання мовчки |
|
|
18 |
1 |
|
Тренувальні вправи |
|
|
19 |
1 |
|
Контрольна робота №1. Вступ. Повторення та узагальнення вивченого. Диктант |
КР №1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дієслово |
|
|
20 |
1 |
|
Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
Предметні компетентності: Знаннєва складова знає значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розуміє роль дієслів у досягненні точності, інформативності й виразності мовлення; знає й пояснює способи творення видових пар та часових і способових форм дієслів. Діяльнісна складова знаходить дієслова в реченні; визначає граматичні ознаки їх, належність до певної дієвідміни; використовує правильно форми дієслів у мовленні; правильно вимовляє дієслова й пише, обґрунтовуючи правопис відповідними правилами; конструює речення з дієсловами в усіх часових й особових формах, зокрема вжитих у переносному значенні; редагує тексти, замінюючи повторювані дієслова синонімами. Ціннісна складова ставиться до здоров’я як до загальнолюдської цінності; цінує бережне ставлення до довкілля, до власного здоров’я; схвалює дотримання здорового способу життя. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди. Компетентності в природничих науках і технологіях Уміння: змістовно, логічно, послідовно, точно описувати процес власної діяльності; спостерігати, аналізувати, проводити мовні експерименти. Ставлення: готовність до опанування новітніх технологій. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ. Ставлення: задоволення пізнавального інтересу; прагнення до гармонійного спілкування у віртуальному інформаційному просторі, критичне сприйняття інформації, поданої в ЗМІ. Соціальні та громадянські компетентності Уміння: співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів. |
|
21 |
1 |
|
Форми дієслова |
|
|
22 |
1 |
|
Неозначена форма дієслова (інфінітив) та особові форми |
|
|
23 |
1 |
|
Дієприкметник, дієприслівник та безособові форми на –но, -то (загальне ознайомлення) |
|
|
24 |
1 |
|
Дієприкметник, дієприслівник та безособові форми на –но, -то (загальне ознайомлення). Тренувальні вправи |
|
|
25 |
1 |
|
Контрольна робота №2. Дієслово |
КР №2 |
|
26 |
1 |
|
Дві основи дієслів (основа інфінітива, основа теперішнього часу). |
|
|
27 |
1 |
|
Перехідні та неперехідні дієслова. |
|
|
28 |
1 |
|
Доконаний і недоконаний види дієслова |
|
|
29 |
1 |
|
Часи дієслів. Теперішній час |
|
|
30 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №7. Контрольний стислий письмовий переказ розповідного тексту художнього стилю про виконання певних дій |
Контрольнийпереказ |
|
31 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №8. Аналіз письмового переказу. Контрольне читання мовчки |
|
|
32 |
1 |
|
Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі |
|
|
33 |
1 |
|
Майбутній час дієслів |
|
|
34 |
1 |
|
Майбутній час. Тренувальні вправи |
|
|
35 |
1 |
|
Контрольна робота №3. Дієслово |
КР №3 |
|
36 |
1 |
|
Дієслова І і ІІ дієвідмін
|
|
|
37 |
1 |
|
Букви е, и в особових закінченнях дієслів І-ІІ дієвідмін |
|
|
38 |
1 |
|
Дієвідмінювання дієслів теперішнього часу |
|
|
39 |
1 |
|
Дієвідмінювання дієслів майбутнього часу |
|
|
40 |
1 |
|
Контрольний текстовий диктант |
Диктант |
|
41 |
1 |
|
Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий) |
|
|
42 |
1 |
|
Творення дієслів умовного й наказового способів. Знак м’якшення у дієсловах наказового способу |
|
|
43 |
1 |
|
Безособові дієслова |
|
|
44 |
1 |
|
Зворотні дієслова |
|
|
45 |
1 |
|
Способи творення дієслів |
|
|
46 |
1 |
|
Морфологічний розбір дієслова. |
|
|
47 |
1 |
|
Не з дієсловами |
|
|
48 |
1 |
|
Правопис дієслівних суфіксів |
|
|
49 |
1 |
|
Правопис –ться, -шся в кінці дієслів |
|
|
50 |
1 |
|
Правопис –ться, -шся в кінці дієслів. Тренувальні вправи |
|
|
51 |
1 |
|
Контрольна робота №4. Дієслово |
КР №4
|
|
|
|
|
Дієприкметник |
|
|
52 |
1 |
|
Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
Предметні компетентності: Знаннєва складова знає значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розуміє та пояснює значення дієприкметника в мовленні; записує правильно дієприкметники з вивченими орфограмами, пояснює правопис дієприкметників відповідними правилами; знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприкметниковими зворотами. Діяльнісна складова відрізняє дієприкметник від прикметника; знаходить у реченні дієприкметник і дієприкметниковий зворот; безособові дієслівні форми на -но, -то; правильно ставить розділові знаки при дієприкметниковому звороті; правильно інтонує речення з дієприкметниковими зворотами; складає речення з дієприкметниковими зворотами, здійснює заміну їх підрядними реченнями; визначає дієприкметники активного й пасивного стану; знає засоби творення їх; редагує речення, що містять невластиві українській мові форми активних дієприкметників теперішнього часу. редагує речення, виправляючи помилки у вживанні дієприкметникових зворотів; виявляє здатність розуміти твори мистецтва; інтерпретує ідеї, досвід та почуття, виражені митцями у творах різних жанрів, зокрема в портретному живописі. Ціннісна складова критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприкметникових зворотів; робить висновки щодо синоніміки простих речень з дієприкметниковими зворотами та складних речень; одержує естетичну насолоду від пізнання культури, зокрема творів портретного живопису; висловлює власні думки й оцінки, спричинені творами мистецтва. Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: висловлювати думки, почуття, погляди; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; дотримувати норм етикету під час спілкування. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування. Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби; використовувати ефективні комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій. Ставлення: готовність брати на себе відповідальність. Навчальні ресурси: тексти, які містять моделі ініціативності; ділові папери, самопрезентація, зразки реклами. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: застосовувати комунікативні стратегії для протистояння деструктивним та маніпулятивним впливам, що є загрозою здоровому способу життя; виявляти толерантність до різних поглядів, співчувати.
|
|
53 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №9. Контрольне складання й розігрування діалогів відповідно до ситуації, пов’язаної з характеристикою людей, з використанням дієприкметників |
|
|
54 |
2 |
|
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами |
|
|
55 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №10. Твір-опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі. |
|
|
56 |
1 |
|
Активні і пасивні дієприкметники |
|
|
57 |
1 |
|
Творення активних і пасивних дієприкметників теперішнього і минулого часу |
|
|
58 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №11. Особливості будови опису зовнішності людини |
|
|
59 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №12. Контрольний докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за складним планом) |
|
|
60 |
1 |
|
Відмінювання дієприкметників |
|
|
61 |
1 |
|
Контрольна робота №5 Дієприкметник |
КР №5 |
|
62 |
1 |
|
Правопис відмінкових закінчень дієприкметників |
|
|
63 |
1 |
|
Морфологічний розбір дієприкметника |
|
|
64 |
1 |
|
Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни |
|
|
65 |
1 |
|
Перехід дієприкметників у прикметники та іменники |
|
|
66 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №13. Контрольний письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною українського художник у художньому стилі з використанням дієприкметників і дієприкметникових зворотів (за складним планом) |
Контрольний твір |
|
67 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №14. Аналіз письмового твору |
|
|
68 |
1 |
|
Безособові дієслівні форми на -но, -то |
|
|
69 |
1 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №15. Ділові папери. Складання звіту про виконану роботу в офіційно-діловому стилі з використанням безособових дієслівних форм на -но, -то |
|
|
70 |
1 |
|
Правопис букв, що позначають голосні звуки у закінченнях дієприкметників |
|
|
71 |
1 |
|
-Н- у дієприкметниках та –нн- у прикметниках дієприкметникового походження |
|
|
72 |
1 |
|
Не з дієприкметниками |
|
|
73 |
1 |
|
Контрольна робота №6. Дієприкметник |
КР № 6 |
|
74-75 |
2 |
|
Узагальнення і систематизація вивченого
|
Усний переказ Діалог |