Розроблено на основі
Навчальної програми
«ЗАХИСТ УКРАЇНИ» для 10–11 класів
закладів загальної середньої
освіти (рівень стандарту).
Затверджено наказом
Міністерства освіти і науки України
від 04.11.2020 р. № 1377
та внесеними змінами відповідно
до наказу МОН України від
03.08. 2022 року № 698.
Уроку, № |
Дата проведення
|
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Домашнє завдання |
Примітка |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
Розділ 3. Міжнародне гуманітарне право (МГП) про захист цивільного населення |
|||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
06.09 |
Тема 1. Основні положення МГП. МГП як галузь міжнародного публічного права. Відмінність МГП від права людини. Женевські Конвенції 1949 року і Додаткові протоколи до них 1977 року – основні нормативно-правові акти МГП |
Учень:
характеризує принципи знає Женевські конвенції та Додаткові протоколи до них; називає особи та розпізнає об'єкти, які знаходяться під захистом МГП; розуміє відмінність МГП від права людини.
|
§1 |
|
||||||||||||||||||||||||||
Учень: знає норми Женевських конвенцій про захист жертв війни; називає особи та розпызнаэ об»экти, якы знаходяться пыд захистом мыжнародного права; характеризує міжнародні розпізнавальні знаки; заборонені засоби та методи ведення воєнних дій. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
2 |
07.09 |
Тема 2. Застосування МГП. Призначення, сфера застосування МГП. Принципи і норми МГП щодо захисту життя, інших прав цивільних осіб, захисту жертв збройних конфліктів.
|
§2 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
3 |
14.09 |
Тема 3. Засоби і методи ведення воєнних дій. Засоби ведення воєнних дій, що заборонені нормами МГП: конкретні види звичайної зброї невибіркової дії і зброї, що спричиняє надмірні страждання і ушкодження.» |
Учень: обґрунтовує необхідність правил ведення збройного конфлікту; характеризує заборонені засоби та методи ведення воєнних дій. називає умови відповідальності держав і фізичних осіб порушення МГП. |
§3 |
|
||||||||||||||||||||||||||
4 |
20.09 |
Тематичне оцінювання «МГП |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
5
6
7
8
9 |
Тема 8. Отруєння. Домедична допомога при отруєннях, укусах комах, змій та диких тварин. |
§4
§5
§6
§7
§4-8 |
|
||||||||||||||||||||||||||||
10 |
18.10 |
Поняття про отруту і отруєння. Причини та способи потрапляння отрути до організму, шляхи її виведення. Основніознаки та класифікація отруєнь. Характеристика побутових і виробничих отруєнь. Загальні принципи надання домедичної допомоги при отруєнні. Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином. |
Знаннєвий та діяльнісний компонент Учениця (учень): класифікує отруєння організму людини; наводить приклади згубного впливу отруйних речовин на організм людини; характеризує профілактичні заходи отруєння хімічними речовинами, продуктами харчування тваринного та рослинного походження; знає характеристику отруйних речовин хімічної зброї, знає їх дію на організм людини; надає домедичну допомогу ураженнях небезпечними хімічними речовинами; володіє навичками надання домедичної допомоги при отруєнні невідомою речовиною; пояснює особливості укусів отруйних комах; називає симптоми загального отруєння від укусу змій; пояснює особливості укусів диких тварин. |
§9-10 |
|
||||||||||||||||||||||||||
11 |
19.10 |
Отруєння речовинами, що є хімічною зброєю. Заходи безпеки під час надання домедичної допомоги. |
§11 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
12
13 |
02.11
08.11 |
Отруйні комахи та змії, особливості надання домедичної допомоги і наслідки їхніх укусів. Клінічна картина дії отрути комах. Укуси диких тварин, особливості надання домедичноїдопомоги.Тематичне оцінювання. |
§10
§9-12 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
Розділ 2. Основи цивільного захисту. |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Тема 6. Попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
14 |
09.11 |
Основні способи захисту населення. Поняття про надзвичайні ситуації. Наземні міни: загальний огляд, типи мін та спосіб ураження. Правила безпеки. Інші види загроз. Правила безпечної поведінки в умовах наявності мін та вибухонебезпечних предметів. Алгоритм дій при виявленні мінно-вибухового пристрою. Типи мінно-вибухових травм та надання першої домедичної допомоги. |
Знаннєвий компонент. називає основні види мінно-вибухових пристроїв, типи мінно-вибухових травм. має уявлення про будову та принцип дії мінно- вибухових пристроїв. застосовує алгоритм дій при виявленні мінно- вибухового пристрою знає правила безпечної поведінки в умовах наявності мін та вибухонебезпечних предметів, алгоритм надання домедичної допомоги в разі мінно-вибухової травми |
конспект |
|
||||||||||||||||||||||||||
15
|
16.11 |
конспект |
|
||||||||||||||||||||||||||||
Тема 5. Ліквідація наслідків надзвичайної ситуації |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
16 |
22.11 |
Характеристика зон стихійного лиха (ураганів, затоплень, пожеж, хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження тощо). |
Учень (учениця): характеризує порядок проведення рятувальних та інших невідкладних робіт; заходи забезпечення рятувальних та інших невідкладних робіт; заходи безпеки при проведенні рятувальних робіт. називає послідовність виконання рятувальних та інших невідкладних робіт, способи рятування людей з-під завалів, з верхніх поверхів напівзруйнованих будівель з використанням табельних і підручних засобів |
конспект |
|
||||||||||||||||||||||||||
17 |
23.11 |
Сутність, зміст і послідовність виконання рятувальних та інших невідкладних робіт.Заходи забезпечення рятувальних та інших невідкладних робіт. Заходи безпеки при проведенні рятувальних робіт. Розшук уражених у завалах, а також в будинках, які пошкоджені і горять. |
конспект |
|
|||||||||||||||||||||||||||
18 |
30.11 |
Способи рятування людей із завалених і напівзруйнованих будівель з використанням табельних і підручних засобів. Рятування людей зпошкоджених захисних споруд. Тематичне оцінювання. |
конспект |
|
|||||||||||||||||||||||||||
Розділ 4. Домедична допомога в умовах бойових дій (тактична медицина) |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
19 |
06.12
|
Тема 1. Вступ до курсу тактичної медицини. Причини превентивних смертей при бойовій травмі. Вміст індивідуальної військової аптечки. Етапи надання домедичної допомоги. |
Знаннєвий компонент Учениця (учень): знає вміст індивідуальної військової аптечки. розуміє причини превентивних смертей, особливості та відмінності надання допомоги в цивільних і тактичних умовах. розрізняє етапи надання допомоги в умовах бойових дій. |
§14 |
|
||||||||||||||||||||||||||
Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу. |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
20 |
07.12 |
Тема 2. Надання допомоги на етапі під вогнем (CUF, Care Under Fire). План дій на етапі під вогнем. |
Знаннєвий та діяльнісний компонент Учениця (учень): дотримується плану дій під час надання допомоги під активним вогнем супротивника. вміє розпізнати ознаки кровотечі, що загрожує життю. володіє методами виносу та переміщення поранених та вміє зупинити кровотечу, що загрожує життю, на етапі надання допомоги під активним вогнем противника.
|
§15 |
|
||||||||||||||||||||||||||
21 |
14.12 |
Техніка виносу пораненого з небезпечної зони. |
§16 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
22 |
20.12 |
Ознаки зовнішньої кровотечі, що загрожує життю. |
§17 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
23 |
21.12 |
Застосування тункерів для кінцівок. Само- і взаємодопомога. |
§17 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
24 |
28.12 |
Надання допомоги під час тактичної евакуації. Тематичне оцінювання. |
§14-17 конспект |
|
|||||||||||||||||||||||||||
Тема 3. Надання допомоги в зоні тактичних умов – 17год.( з них 6 год. навч. –польові заняття) |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
25 |
|
Надання домедичної допомоги в зоні тактичних умов (TFC, Tactical Field Care). Загальновійськовий набір пігулок. Вміст та умови використання аптечки військової індивідуальної типу NATO/IFAK. Підготовка до евакуації. Документація. |
Знаннєвий та діяльнісний компонент Учениця (учень): знає алгоритм дій на етапі допомоги в зоні тактичних умов. володіє технікою зупинки кровотеч, що загрожують життю. володіє маніпуляціями відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів вміє проводити повний огляд грудної клітки та використовувати оклюзійні наклейки. вміє розпізнати ознаки напруженого пневмотораксу. розуміє необхідність виявлення та зупинки інших зовнішніх кровотеч. вміє розпізнати дві головні ознаки геморагічного шоку в пораненого. володіє технікою накладання шин та застосування жорсткого щитка при травмі ока. визначає необхідність прийому набору пігулок для пораненого. розуміє необхідність заходів з попередження гіпотермії. вміє розпізнати ознаки черепно-мозкової травми. розуміє важливість заповнення документації пораненого та підготовки до евакуації.
|
§18 |
|
||||||||||||||||||||||||||
26 |
|
Послідовність дій за алгоритмом « MARCH». Загальні причини стану зміни свідомості. |
§19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
27 |
|
Зупинка кровотеч, що загрожують життю. Принцип тампонування ран. Прямий тиск на рану. Використання компресійної повязки. |
§20 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
28 |
|
Зупинка кровотеч, що загрожують життю. Використання рекомендованих гемостатичних засобів. Використання компресійної повязки. |
§20 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
29 |
|
Відновлення та забезпечення прохідності дихальних шляхів. Виведення нижньої щелепи. Безпечне введення носового (назофарингеального) повітроводу |
§21 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
30 |
|
Проникаючі поранення грудей. Огляд грудної клітки. Використання герметизуючих (оклюзійних) наклейок. Поранення легень. Напружений пневмоторакс. |
§22 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
31 |
|
Повний огляд ораненого, зупинка всіх інших видів зовнішніх кровотеч. Тактично значущі ознаки шоку в поранених. |
§23 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
32 |
|
Надання домедичної допомоги в разі переломів. Накладання шин.
|
§24 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
33 |
|
Надання домедичної допомоги при опіках, обмороженнях і проникного поранення ока. Застосування жорсткого щитка при травмі.
|
|
§25 конспект |
|
||||||||||||||||||||||||||
34 |
|
Попередження гіпотермії та виявлення ознак черепно-мозкової травми. |
§26 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
35 |
|
Узагальнення і систематизація отриманих знань з теми «Надання допомоги в зоні тактичних умов». |
§18-26 |
|
|||||||||||||||||||||||||||
Тишицький ліцей
10-й клас, навчання дівчат (1,5 години натиждень)
11-й клас, навчання дівчат (1.5 години на тиждень)
Розроблено на основі
Навчальної програми
«ЗАХИСТ УКРАЇНИ» для 10–11 класів
закладів загальної середньої
освіти (рівень стандарту).
Затверджено наказом
Міністерства освіти і науки України
від 04.11.2020 р. № 1377
та внесеними змінами відповідно
до наказу МОН України від
03.08. 2022 року № 698.
ПОГОДЖЕНО
Заступник директора
з навчально-виховної роботи
_______________ Лук′янчук Н.С
« »_____________ 2022р
Навчально-тренувальні заняття (збори) 11 клас |
||||||||||||||||||
Уроку № |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу. |
Примітка |
|||||||||||||||
Розділ 1. Основи медичних знань і домедичної допомоги (6 годин)
|
|
|||||||||||||||||
Тема 2. Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця |
|
|||||||||||||||||
1.(36) |
|
Особливості підтвердження зупинки серця. Алгоритм проведення серцево-легеневої реанімації. Штучне дихання. Зовнішній масаж серця.
|
|
|||||||||||||||
2.(37) |
|
Алгоритм проведення серцево-легеневої реанімації з використанням автоматичного дефібрилятора. Засоби, які використовуються при проведенні серцево-легеневої реанімації. Надання постраждалому стабільного положення на боці.
|
|
|||||||||||||||
Тема 5. Надання домедичної допомоги при кровотечах |
|
|||||||||||||||||
4.(39) |
|
Способи зупинки зовнішньої артеріальної, венозної і капілярної кровотечі. Зупинка артеріальної кровотечі з кінцівок і вузлової кровотечі. Місця затискання артерій. Порядок застосування джгута для зупинки крові. Тампонування ран при вузловій кровотечі. Способи самодопомоги при зовнішніх кровотечах. |
|
|||||||||||||||
Тема 6. Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок |
|
|||||||||||||||||
5.(40) |
|
Заходи домедичної допомоги при переломах і вивихах. Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки. Норматив №1Накладання шини з підручного матеріалу. |
|
|||||||||||||||
6.(41) |
|
Особливості накладання пов’язок на рани живота. Особливості накладання пов’язок на рани грудної клітки. Особливості переміщення постраждалих з травмами. Контроль практичних навичок. (Тест.)
|
|
|||||||||||||||
Розділ 4. Домедична допомога в бойових умовах (12 годин) |
|
|||||||||||||||||
Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу |
|
|||||||||||||||||
7.(42) |
|
Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі обстрілу. Переведення пораненого в положення на боці (животі).
|
|
|||||||||||||||
8.(43) |
|
Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок.
|
|
|||||||||||||||
9.(44) |
|
Зупинка кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівки кінцівок (взаємодопомога). Н. №2 Накладання закрутки на плечо.
|
|
|||||||||||||||
10.(45) |
|
Зупинка кровотечі за допомогою спеціальних джгутів (самодопомога).
|
|
|||||||||||||||
Тема 3. Надання допомоги в зоні тактичних умов |
||||||||||||||||||
11.(46) |
|
Способи та правила транспортування потерпілих при різноманітних ушкодження: перенесенням на руках, на плечах, на спині, з використанням носильних лямок і підручних засобів, на санітарних ношах.
|
|
|||||||||||||||
12.(47) |
|
Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі укриття. Первинний огляд пораненого, визначення ознак життя. Переведення в стабільне положення. Тест. |
|
|||||||||||||||
13.(48) |
|
Накладання пов’язки на грудну клітку, голову, живіт. Н.№3 Накладання повязки на голову. |
|
|||||||||||||||
14.(49) |
|
Накладання джгута на кінцівки. Н.№4. Накладання повязки на стегно. |
|
|||||||||||||||
15.(50) |
|
Зупинка кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів (само- та взаємодопомога). Н.№5. Накладання повязки на плечовий суглоб,груди. |
|
|||||||||||||||
16.(51) |
|
Зупинка кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев’язувальних пакетів (само-та взаємодопомога). Н.№6. Накладання повязки на нижні кінцівки. |
|
|||||||||||||||
Контроль практичних навичок (2 години) |
||||||||||||||||||
17.(52) |
|
Зупинка кровотечі. Н.№7. Накладання повязки на кисть у вигляді висімки. |
|
|||||||||||||||
18.(53) |
|
Контроль практичних навичок . Тест. Н.№8. Накладання шини з підручних матеріалів. |
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
Календарно-тематичне планування
на 2022-2023 навчальний рік
Захист України Основи медичних знань 11 клас
(52 год – 1,5 год. на тиждень)
(до підручника А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука)
Тишицький ліцей
Календарно - тематичне планування
навчально-тренувальних занять (зборів)
з предмета Захист України
(Основи медичних знань)
Розроблено на основі
Навчальної програми
«ЗАХИСТ УКРАЇНИ» для 10–11 класів
закладів загальної середньої
освіти (рівень стандарту).
Затверджено наказом
Міністерства освіти і науки України
від 04.11.2020 р. № 1377
та внесеними змінами відповідно
до наказу МОН України від
03.08. 2022 року № 698.
ПОГОДЖЕНО
Заступник директора
з навчально-виховної роботи
_______________ Лук′янчук Н.С
« »_____________ 2022р
ПОГОДЖЕНО
Заступник директора
з навчально-виховної роботи
_______________ Лук′янчук Н.С
« »_____________ 2022р.
Навчально-тренувальні заняття (збори) |
|
Розділ 1. Основи медичних знань і домедичної допомоги |
|
Тема 2. Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця |
|
Діяльнісний компонент Учениця (учень): знає алгоритм надання допомоги при раптовій зупинці серця; вміє визначати наявність дихання; володіє навиками проведення штучного дихання та зовнішнього масажу серця; вміє використовувати автоматичний дефібрилятор при проведенні серцево-легеневої реанімації. |
Особливості підтвердження зупинки серця. Алгоритм проведення серцево-легеневої реанімації. Алгоритм проведення серцево-легеневої реанімації з використанням автоматичного дефібрилятора. Штучне дихання. Зовнішній масаж серця. Засоби, які використовуються при проведенні серцево-легеневої реанімації. Надання постраждалому стабільного положення на боці. |
Тема 3. Домедична допомоги при порушенні прохідності дихальних шляхів та інших невідкладних станах |
|
Діяльнісний компонент Учениця (учень): вміє застосовувати на практиці методи відновлення прохідності дихальних шляхів за допомогою прийому Хеймліка.
|
Прийом Хеймліка, особливості використання. |
Тема 5. Надання домедичної допомоги при кровотечах |
|
Діяльнісний компонент Учениця (учень): знає ознаки різних видів кровотеч; вміє застосовувати кровоспинні джгути для зупинки масивної кровотечі; вміє тампонувати рани при вузлових кровотечах; знає особливості використання гемостатиків.
|
Способи зупинки зовнішньої артеріальної, венозної і капілярної кровотечі. Зупинка артеріальної кровотечі з кінцівок і вузлової кровотечі. Місця затискання артерій. Порядок застосування джгута для зупинки крові. Тампонування ран при вузловій кровотечі. Способи самодопомоги при зовнішніх кровотечах.
|
Тема 6. Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок |
|
Діяльнісний компонент Учениця (учень): застосовує способи накладання шини з підручного матеріалу; вміє накладати шини на верхню та нижню кінцівки; надаєдомедичну допомогу при переломах та вивихах; вміє накладати пов’язки на рани грудної клітки; вміє накладати пов’язки на рани живота.
|
Заходи домедичної допомоги при переломах і вивихах. Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки. Особливості накладання пов’язок на рани живота. Особливості накладання пов’язок на рани грудної клітки. Особливості переміщення постраждалих з травмами. |
Розділ 4. Домедична допомога в бойових умовах |
|
Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу |
|
Діяльнісний компонент Учениця (учень): вміє переводити пораненого в положення на боці (животі); володіє навичками зупинки кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок, за допомогою спеціальних джгутів. |
Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі обстрілу. Переведення пораненого в положення на боці (животі). Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок. Зупинка кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівки кінцівок (взаємодопомога). Зупинка кровотечі за допомогою спеціальних джгутів (самодопомога). |
Тема 3. Надання допомоги в зоні тактичних умов |
|
Діяльнісний компонент Учениця (учень): вміє застосувати на практицірізні способи транспортування потерпілих при різноманітних ушкодженнях; виконує алгоритм первинного огляду пораненого; визначає ознаки життя; вміє накладати пов’язки на грудну клітку, голову, живіт, джгут на кінцівки; володіє навичками зупинки кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів та кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев’язувальних пакетів |
Способи та правила транспортування потерпілихпри різноманітних ушкодження:перенесенням на руках, на плечах, на спині, з використанням носильних лямок і підручних засобів, на санітарних ношах. Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі укриття. Первинний огляд пораненого, визначення ознак життя. Переведення в стабільне положення. Накладання пов’язки на грудну клітку, голову, живіт. Накладання джгута на кінцівки. Зупинка кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів (само- та взаємодопомога). Зупинка кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев’язувальних пакетів (само-та взаємодопомога). |
Контроль практичних навичок |
|
Резерв: 2; 3 год. |
|