Календарно-тематичне планування предмета«ІСТОРІЯ УКРАЇНИ» у 8 класі підручника «Історія України: підручник для 8 класу закладів загальної середньої освіти ІГ. М. Хлібовська, О. В. Наумчук, М. Є. Крижановська. — Тернопіль: Астон, 2021. — 224 с. іл.».
№ з/п уроку |
Дата уроку |
Тема уроку, зміст навчально- пізнавальної діяльності |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт
|
Домашнє завдання |
|||
1. |
|
Політичне становище українських земель в першій половині XVI століття. Питання
|
Після уроку учні/учениці зможуть: знати: статус українських земель у Великому князівстві Литовському,Руському і Жемайтійському, Польському королівстві, Священній Римській та Османській імперіях, Московській державі в першій половині XVI століття. Розуміти: поняття «воєводство», «полонізація», «унія», «інкорпорація»; причини входження українських земель до складу іноземних держав. Уміти: показати на карті територіальний розподіл українських земель на початок XVI століття; охарактеризувати політику Польського королівства, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Московської держави щодо українських земель. |
|
§ 1 |
|||
2 |
|
Люблінська унія 1569 року
Питання. 1. Передумови та причини Люблінської унії. 2. Люблінський сейм 1569 року. 3. Суспільно-політичні зміни в українських землях після Люблінської унії. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дату укладення Люблінської унії; назвуновоутвореної держави після укладання Люблінської унії; зміст Люблінської унії; адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої. Розуміти: причини і передумови Люблінської унії; наслідки Люблінської унії для українського суспільства. Уміти: показати на карті територіальні зміни, що відбулися на українських землях після укладення Люблінської унії; охарактеризувати позиції польських, литовських та українських шляхтичів щодо унії. |
• Внести в синхронізовану хронологічну таблицю дату укладання Люблінської унії. • Позначити на контурній карті воєводства, утворені на українських землях у складі Речі Посполитої. • Написати звіт про роботу Люблінського сейму від імені одного із його учасників. |
§ 2 |
|||
3. |
|
Соціальна структура суспільства у XVI столітті. Питання. 1. Соціальна структура українського суспільства. 2. Литовські статути. 3. Шляхта — привілейована верства суспільства. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати прийняття Литовських статутів; соціальну структуру українського суспільства. Розуміти: поняття «соціальні стани», «Литовські статути», «магнати», «шляхта». Уміти: розмістити в хронологічній послідовності появу Литовських статутів; визначити становище різних станів в українському суспільстві. |
• Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Литовські статути. • Виокремити у витягах з Литовських статутів норми, в яких втілено ідеї рівності вільних людей перед законом, особистої недоторканності, юридичного захисту прав вільної («шляхетної») особи, особистої відповідальності перед законом. • Укласти історичний портрет Василя-Костянтина Острозького |
§ 3 |
|||
4. |
|
Економічне життя українських земель у XVI столітті. Питання.
|
Після уроку учні/учениці можуть: знати: міста — центри торгівлі; Розуміти: роль фільваркового господарства в соціально-економічному житті Європи і України; поняття «фільварок», «оренда», «рента», «цехи», «кріпаки», «панщина», «магдебурзьке право». Уміти: охарактеризувати господарське життя на українських землях XVI - першої половини XVII століття; визначити причини і наслідки поширення фільваркового господарства на українських землях |
• Написати твір від імені селянина чи містянина на тему: «Один день із мого життя» за планом: а) родина; б)житло;. в) зовнішній вигляд; г) заняття. |
§ 4 |
|||
5. |
|
Церковне життя у XVI столітті. Питання.
|
Після уроку учні/учениці можуть: знати: Дати укладення «Пересопницького Євангелія», Львівського Успенського братства. Розуміти: Вплив Реформації і Контрреформації на суспільне життя українців у Речі Посполитій; Поняття «православні братства», «социніани». Уміти: охарактеризувати становище Української православної церкви у XVI столітті; розкрити цілі і напрямки діяльності православних братств. |
|
§ 5 |
|||
6. |
|
Берестейська церковна унія 1596 року. Питання. 1. Причини Берестейської церковної унії. 2. Церковні собори в Бересті. 3. Греко-католицька церква після унії. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дату укладення Берестейської церковної унії. Розуміти: умови Берестейської церковної унії; поняття «унійна» (греко-католицька) церква. Уміти: пояснити передумови, причини і наслідки Берестейської церковної унії; охарактеризувати діяльність митрополитів Іпатія Потія та Йосипа Веніаміна Рутського. |
|
§ 6 |
|||
7. |
|
Православна церква в першій половині XVII століття. Питання.
|
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати відновлення православної ієрархії, підписання «Пунктів для заспокоєння руського народу». Розуміти: обставини, які сприяли відновленню вищої церковної ієрархії Київської митрополії; основні положення «Пунктів для заспокоєння руського народу». Уміти: обґрунтувати свої судження про Петра Могилу; пояснити зміст церковних реформ за Могилянської доби.
|
|
§ 7 |
|||
8. |
|
Освіта, книговидання в українських землях XVI століття. Питання.
|
Після уроку учні/учениці можуть: знати: відомості про заснування Острозької академії, видання Іваном Федоровичем «Апостола», «Букваря», «Острозької Біблії». Розуміти: умови розвитку культури; поняття «книгодрукування», «братські школи», «сім вільних наук», «слов'яно- греко-латинська школа. Уміти: розташувати в хронологічній послідовності відомості про заснування Острозької академії, видання Іваном Федоровичем «Апостола», «Букваря», «Острозької Біблії»; пояснити здобутки української культури в царині освіти, книгодрукування. |
|
§ 8 |
|||
9. |
|
Культура українських земель другої половини XVI- першої половини XVII століття. Питання.
|
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дату заснування Києво Могилянського колегіуму; публіцистичні твори. Розуміти: поняття«академія»,«вертеп»,«інтермедія», «шкільна драма», «полемічна література»; причини появи полемічної літератури. Уміти: Розташувати у хронологічній послідовності відомості про твори полемічної літератури, заснування Києво-Могилянського колегіуму; висловити власне судження про стан української культури; визначити прикметні риси розвитку театру, музики. |
Києво-Могилянському колегіумі, використовуючи слова: 12 років, усестановий, триступеневий, «сім вільних наук», філософія, богослов'я, шкільний театр, інтермедія. |
§ 9 |
|||
10. |
|
Українські міста і розвиток мистецтва в XVI - першій половині XVII століття. Питання.
|
Після уроку учні/учениці можуть: знати: час появи ренесансної архітектури в західноукраїнських містах; ренесансні та оборонні архітектурні споруди; Розуміти: Поняття «ренесансна архітектура», «бастіони», «гравюра», «книжкова мініатюра»; причини появи нових рис у містобудуванні. Уміти: розпізнавати пам'ятки ренесансної та оборонної архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва; визначити цінності та норми життя, що їх утверджували автори витворів мистецтва (архітектури, скульптури, мистецтва); |
• Здійснити уявну подорож- екскурсію до історико-культурних пам'яток XVI - першої половини XVII століття.
|
§ 10 |
|||
11. |
|
Практична робота № 1. «Повсякденне життя представників основних верств суспільства XVI - першої половини XVII століття». |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: джерела, у яких йдеться про повсякденне життя представників основних верств суспільства у зазначених хронологічних межах. Розуміти: особливості соціально-економічного становища та повсякденного життя шляхти, містян, селян. Уміти: охарактеризувати на основі джерел повсякденне життя різних суспільних станів. |
• Написати есе на тему «Традиції і звичаї українського народу мають глибоке коріння». |
§ 11 |
|||
12. |
|
Узагальнення за розділом «Українські землі у складі Речі Посполитої XVI- першої половини XVII століття». |
Учні удосконалять свої вміння та навички аналізувати причинно-наслідкові зв'зки, утворювати хронологічну послідовність подій і явищ, висловлювати власне судження щодо характерних для українських земель XVI - першої половини XVII століття соціально-економічних, політичних, культурних процесів та систематизують здобуті знання за розділом «Українські землі у складі Речі Посполитої XVI- першої половини XVII століття». |
|
|
|||
Розділ 2. Становлення козацтва (XVI - перша половина XVII століття) |
||||||||
13 |
|
Походження українського козацтва Питання 1.Причини зародження українського козацтва; |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дату заснування першої Запорозької Січі; відомості про перші писемні згадки про козаків в історичних джерелах; |
Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про перші писемні згадки про козаків та заснування першої Запорозької Січі. |
§ 12 |
|||
|
|
2.Козацькі зимівники і поселення. 3.Перші січі. |
господарську діяльність козаків. Розуміти: передумови і причини зародження українського козацтва як окремого соціального стану; поняття «козак», «зимівник», «Запорозька Січ», «курінь», «уходники». Уміти: розташувати у хронологічній послідовності відомості про зародження козацтва; показати на карті об'єкти, наявність яких свідчить про формування козацького стану: охарактеризувати господарську діяльність козаків у зимівниках і поселеннях. |
• Укласти історичний портрет Дмитра Вишневецького. • Скласти опис своєї уявної мандрівки, використовуючи слова: уходники, промисли, зимівники, хліборобство, скотарство, ремесла, Запорозька Січ, козаки, татари, свобода. |
|
|||
14 |
|
Запорозька Січ — козацька республіка. Питання. 1. Права і обов'язки козаків. 2. Організація влади в Запорозькій Січі. 3. Військове мистецтво козаків.
|
Після уроку учні/учениці можуть: знати: місце розташування козацької республіки в другій половині XVI століття;структуру органів влади в козацькій республіці; козацькі клейноди. Розуміти: поняття: «військова старшина», «галас»,«кіш», «кошовий отаман», «козацька рада», «козацька республіка», «козацькі клейноди»; «піхота», «табір»;правові засади, які регулювали життя козаків; Уміти: показати на карті місце розташування
|
• Підготувати і представити групове повідомлення (презентацію)на тему: «Козацька рада». |
§ 13 |
|||
|
|
|
козацької республіки в другій половині XVI століття; пояснити функціонування влади в Запорозькій Січі;
|
|
|
|||
15 |
|
Реєстрове козацтво. Питання. 1. Формування реєстрового козацтва. 2. Молдовський похід козаків на чолі з Іваном Підковою. 3. Козацька реформа Стефана Баторія |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: час виникнення реєстрового козацького війська; дату молдовського походу козаків на чолі Івана Підкови; дату козацької реформи Стефана Баторія; об'єкти, пов'яні з формуванням реєстрового козацького війська. Розуміти: затвердження урядом РечіПосполитої реєстрового війська в 70-х роках XVI століття як початок визнання козацтва новим соціальним станом; поняття: «реєстр», «реєстрові козаки», «низові козаки»; права і обов'язки реєстрових козаків. Уміти: показати на карті об'єкти, пов'язані з формуванням реєстрового козацького війська; пояснити передумови нового етапу визнання урядом Речі Посполитої козацтва соціальним станом; встановити причини і наслідки молдовського походу Івана Підкови |
Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про виникнення реєстрового козацтва, молдавського походу козаків на чолі з Іваном Підковою. • Позначити на контурній карті об'єкти, пов'язані з формуванням реєстрового козацького війська. • На основі тексту параграфа та однойменної поеми Тараса Шевченка скласти розповідь про Івана Підкову. |
§ 14 |
|||
16 |
|
Козацькі повстання (війна) наприкінці XVI століття. Питання. 1.Причини козацьких повстань. 2.Повстання під орудою Криштофа Косинського. 3.Повстання 1594-1596 років та його результати. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати козацьких повстань (воєн); території, охоплені повстаннями; головні битви повстанців із урядовими військами. Розуміти: причини козацьких повстань (воєн); поняття: «козацькі повстання (війни), «Солоницька трагедія». Уміти: визначити причини і наслідки козацьких повстань (воєн); показати на карті географію поширення повстань та головні битви; розташувати у хронологічній послідовності відомості про козацькі повстання; обґрунтувати свої судження про Криштофа Косинського, Северина Наливайка. |
•Внести в синхронізовану таблицю відомості про козацькі повстання кінця XVI століття. •Позначити на контурній карті регіони, охоплені повстаннями та головні битви. •Укласти і представити історичний портрет одного із ватажків козацьких повстань.
|
§ 15 |
|||
17 |
|
Походи козаків першої чверті XVII століття. Питання. 1.Становище козацтва після повстань кінця XVI століття. 2.Нова стратегія і тактика боротьби козаків. 3.Морські походи козаків на Чорноморське узбережжя Малої Азії. Здобуття запорожцями Кафи. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати і напрямки морських і суходільних походів козаків. Розуміти: причини і наслідки морських і суходільних походів козаків; поняття: «доба героїчних походів», сутність нової стратегії і тактики козацтва. Уміти: розмістити у хронологічній послідовності походи козаків |
• Внести в синхронізовану таблицю відомості про морські і суходільні походи козаків. • Позначити на контурній карті напрямки морських і суходільних походів козаків. • Скласти історичну довідку про тактику ведення бою козаками, використовуючи слова: гуляй-город, галас, саперна справа, розвідка, чайки. |
§ 16 |
|||
18 |
|
Гетьман Петро Конашевич- Сагайдачний. Питання. 1.Петро Сагайдачний — воїн і політик. 2. Похід на Москву 1618 року. 3.Військо Запорозьке і Хотинська битва. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати Вільшанської та Роставицької угод, Деулінського перемир'я між Річчю Посполитою і Московським царством, Хотинської битви. Розуміти: Сутність військової реформиПетра Конашевича-Сагайдачного; місце козацтва у захисті національних інтересів українського суспільства; поняття «яничари». Уміти: розмістити у хронологічній послідовності відомості, пов'язані з військовою і дипломатичною діяльністю Петра Конашевича-Сагайдачного упродовж 1617-1622 років; простежити на основі карти похід козаків Москву та показати місця битв Хотинської війни; визначити причини і наслідки Хотинської битви |
місце розташування Цецори, Хотина. Укласти і представити історичний портрет Петра Конашевича- Сагайдачного за критеріями: воїн, політик, захисник православ'я, меценат. |
§ 17 |
|||
19 |
|
Козацькі повстання 20-х-30-х років XVII століття. Питання. 1. Передумови повстань. 2. Повстання 1625 та 1630 років. 3.Зруйнуванняфортеці Кодак. «Ординація реєстрового Війська Запорозького ...». |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати козацьких повстань та їхніх керівників; місця головних битв між повстанцями та урядовими військами; розташування фортеці Кодак. Розуміти: причини і наслідки козацьких повстань; умови Куруківської угоди та «Ординації Війська Запорозького»; поняття: «випищики», «золотий спокій», територіальні козацькі полки, «Тарасова |
Внести в синхронізовану таблицю відомості про козацькі повстання 20-х-30-х років XVII століття. • Позначити на контурній карті об'єкти, пов'язані із козацькими повстаннями 20-х-30-х років XVII століття. • Укласти таблицю «Козацькі повстання 20-х-30-х років XVII століття», у якій виділити такі позиції: дату та керівників козацьких повстань, територію поширення; головні битви, результати. |
§ 18 |
|||
20 |
|
Практична робота № 2 «Традиції, побут, військове мистецтво українського козацтва». |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: джерела, у яких йдеться про традиції, побут, військове мистецтво українського козацтва. Розуміти: умови життя і побуту козаків; господарську діяльність; Уміти: на основі джерел охарактеризувати традиції, побут. |
Сформувати аргументоване судження щодо тези: «В умовах прикордоння сформувався своєрідний тип людини, котра була одночасно і воїном, і трудівником. |
§ 19 |
|||
21 |
|
Узагальнення за розділом «Становлення козацтва (XVI - перша половина XVII століття)». |
Учні удосконалять свої вміння та навички утворювати хронологічну послідовність подій і явищ, висловлювати власне судження щодо передумов і причини появи українського козацтва, його діяльності, господарських і військових практик упродовж XVI - першої половини XVII століття та систематизують здобуті знання за розділом «Становлення козацтва (XVI- перша половина XVII століття)». |
|
|
|||
Розділ 3. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII століття |
||||||||
22 |
|
Початок Національно- визвольної війни українського народу середини XVII століття. Богдан Хмельницький. Питання. 1.Передумови і причини національно-визвольної війни. 2.Напередодні збройного виступу проти Речі Посполитої. 3.Формуваннявійська. Козацько-кримський союз. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: головні дати життя Богдана Хмельницького; дату укладення козацько-кримського союзу; привід до початку збройного виступу козаків на чолі із Богданом Хмельницьким. Розуміти: Передумови і причини національно-визвольної війни;умови, які призвели до утворення козацько- кримського союзу; поняття «гетьман»; Уміти: показати на карті розташування хутораСуботів, Микитинської Січі. розкрити причини укладення козацько-кримського союзу
|
• Внести в синхронізовану таблицю відомості про обрання Богдана Хмельницького гетьманом Війська Запорозького, укладення козацько- кримського союзу. • Позначити на контурній карті місце розташування хутора Суботів, Микитинської Січі. • Обґрунтувати або спростувати судження «Військове протистояння між Військом Запорозьким і Річчю Посполитою стало невідворотним». |
§ 20 |
|||
23 |
|
Воєнні дії в 1648-1649 роках. Зборівський договір 1649року. Питання. 1.Початок збройної боротьби проти Речі Посполитої. 2.Пилявецька битва. Похід козацького війська в Галичину. 3.Воєнні дії 1649 року . Зборівський договір. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати військових дій у 1648-1649 роках, укладення Зборівського договору між Військом Запорозьким і Річчю Посполитою; територію козацької держави — Війська Запорозького. Розуміти: умови укладення та зміст Зборівського договору як початок творення козацької держави Війська Запорозького. Уміти: показати на карті головні битви воєнної кампанії 1648-1649 років, територію козацької держави — Війська Запорозького; розташувати у хронологічній послідовності події Національно-визвольної війни періоду 1648-1649 років; пояснити причини укладення та умови Зборівського договору. |
відомості про військові дії упродовж 1648-1649 років. Позначити на контурній карти основні події військової кампанії 1648-1649 років. |
§ 21 |
|||
24 |
|
Українська козацька держава — Військо Запорозьке. Питання. 1. Устрій Війська Запорозького. 2.Соціально-економічні перетворення. 3. Зовнішня політика: у пошуку союзників. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дату утворення козацької держави — Війська Запорозького; устрій Війська Запорозького. Розуміти: Військо Запорозьке як незалежну станову (козацько-гетьманську) військову державу із визначеною територією, самостійною внутрішньою і зовнішньою політикою; особливості здійснення владних повноважень Богданом Хмельницьким; поняття: «Генеральна рада», «старшинська рада», «полівасалітет», «полк», «сотня», «універсал». |
• Позначити на карті кордони і столицю козацької держави — Війська Запорозького. • Підготувати і представити повідомлення на тему: «Військо Запорозьке — незалежна козацько- гетьманська держава». |
§ 22 |
|||
|
|
|
Уміти: охарактеризувати устрій Війська Запорозького — української козацько- гетьманської держави; показати на карті кордони козацької держави; проаналізувати зовнішню політику Війська Запорозького; пояснити зміни, які відбулися у соціально- економічному житті Гетьманщини у період Національно-визвольної війни. |
|
|
|||
25 |
|
Події 1650-1653 років. Питання. 1.Перший молдовський похід. Відновлення воєнних дій. 2.Битва поблизу Берестечка. Білоцерківський договір 1651 року. 3.Батозька битва. Молдовські походи. Воєнна кампанія 1653 року. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати подій Національно-визвольної війни 1650-1653 років; територію Гетьманщини за Білоцерківським договором. Розуміти: причини відновлення воєнних дій 1650 року між Річчю Посполитою і Військом Запорозьким; умови Білоцерківського договору та період його чинності; результати битв під Берестечком, Батогом, Жванцем; причини та результати молдовських походів. Уміти: розташувати у хронологічній послідовності воєнно-політичні події 1650-1653 років; показати на карті головні битви 1650-1653 років; визначити причини і результати молдовських походів як спроби пошуку Богданом Хмельницьким союзників та легітимації влади внаслідок укладення династичного шлюбу. |
Внести в синхронізовану таблицю відомості про військові дії упродовж 1650-1653 років. • Позначити на контурній карти основні події військової кампанії 1650-1653 років. • Укласти і представити історичні портрети Івана Богуна і Данила Нечая |
§ 23 |
|||
26 |
|
Воєнно-політичні події 1654¬ 1657 років. Питання. 1.Українсько-московський договір 1654 року. 2.Воєнна кампанія 1654- 1655років та її наслідки. 3. Віленське перемир'я. Українсько-шведсько- трансильванський союз. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати військових дій у 1654-1657 років; Переяславської ради; укладення Березневих статей; Віленського перемир'я; формування українсько-шведсько-трансильванського союзу; територію війська Запорозького у 1654-1657 роках. Розуміти: причини пошуку Богданом Хмельницьким нових союзників; умови Березневих статей; результати військової кампанії Війська Запорозького і союзників 1654-1657 років. Уміти: розмістити в хронологічній послідовності рішення про політичні угоди та союзи Війська Запорозького з іншими державами; визначити причини і наслідки українсько- московського договору 1654 року; українсько-шведсько-трансильванського союзу; зіставити умови Зборівського, Білоцерківського договорів, Березневих статей; показати на карті головні битви воєнної кампанії 1654-1657 років; проаналізувати відносини Війська Запорозького з Московським царством, Молдовським і Трансильванським князівствами |
Укласти і представити історичний Богдана Хмельницького |
§ 24 |
|||
27 |
|
Практична робота № 3. «Богдан Хмельницький — Адам Кисіль: порівняльна характеристика. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: джерела, у яких йдеться про діяльність Богдана Хмельницького та Адама Киселя. Розуміти: подібність і відмінність у поглядах Богдана Хмельницького та Адама Киселя та методах досягнення ними поставлених цілей. Уміти:на основі доступних джерел порівняти особистісні якості, політичні позиції, військово-політичну діяльність БогданаХмельницького та Адама Киселя |
• Уявити себе кореспондентом, котрий бере інтерв'ю у Богдана Хмельницького і Адама Киселя під час їхньої зустрічі 1649 року в Переяславі. Підготувати питання, які б ви хотіли задати цим історичним постатям. |
§ 25 |
|||
28 |
|
Узагальнення за розділом «Національно-визвольна війна українського народу середини XVII століття». |
Учні удосконалять свої вміння та навички утворювати хронологічну послідовність подій і явищ, висловлювати власне судження щодо передумов і причини Національно-визвольної війни українського народу середини XVII століття, діяльність історичних осіб та систематизують здобуті знання за розділом «Національно-визвольна війна українського народу середини XVII століття». |
|
|
|||
Розділ 4. Козацька Україна наприкінці 50-х років XVII - на початку XVIII століття |
||||||||
29 |
|
Козацька Україна після Національно-визвольної війни. Питання. 1.Обрання гетьманом Івана Виговського. 2.Внутрішня політика Івана Виговського. 3.Гадяцький договір. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати гетьманування Івана Виговського; Гадяцького договору; битви під Конотопом. Розуміти:мови укладення і зміст Гадяцького договору; внутрішню і зовнішню політику Івана Виговського;причини розколу Гетьманщини; поняття «Руїна». Уміти:розташувати у хронологічній послідовності відомості про гетьманування Івана Виговського; простежити на основі карти напрямки зовнішньої політики гетьмана Виговського; визначити причини антигетьманського повстання під орудою Мартина Пушкаря та Якова Барабаша; обґрунтувати власне судження щодо укладення Гадяцького договору. |
• Внести в синхронізовану таблицю відомості про роки правління Івана Виговського. • Позначити на контурній карті об'єкти, пов'язані з гетьмануванням Івана Виговського. • Укласти і представити історичний портрет гетьмана Івана Виговського. |
§ 26 |
|||
30 |
|
Розкол Гетьманщини. Андрусівське перемир'я. Питання. 1.Гетьманування Юрія Хмельницького. 2.Розкол Гетьманщини. Правобережний гетьман Павло Тетеря. 3.Лівобережний гетьман Іван Брюховецький. 4.Андрусівське перемир'я. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати гетьманування Юрія Хмельницького, Павла Тетері, Івана Брюховецького; територіальний поділ Гетьманщини за Андрусівським перемир'ям. Розуміти: Гетьманщину як місце змагань за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету; поняття: «Чуднівська кампанія», «Руїна». Уміти: розташувати у хронологічній послідовності відомості про гетьманування Юрія Хмельницького, Павла Тетері, Івана Брюховецького; показати на карті об'єкти, пров'язані із внутрішньою і зовнішньою політикою гетьманів Юрія Хмельницького, Павла Тетері, Івана Брюховецького; проаналізувати зміст і визначити сутність Переяславських статей та Андрусівського перемир'я; обґрунтувати власні судження про діяльність гетьманів Юрія Хмельницького, Павла Тетері, Івана Брюховецького. |
гетьмана (на вибір учителя/учительки, або учнів/учениць). |
§ 27 |
|||
31 |
|
Гетьман Петро Дорошенко. Питання. 1. Відновлення єдності Війська Запорозького. 2. Петро Дорошенко і Дем'ян Многогрішний. 3. Петро Дорошенко та Іван Самойлович |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: головні дати періоду гетьманування Петра Дорошенка, Дем'яна Многогрішного, Івана Самойловича; територіальний поділ Гетьманщини за Бучачським договором, Вічним миром. Розуміти: умови Глухівських і Конотопських статей; політику Петра Дорошенка як спробу зберегти єдність
|
відомості про гетьманування Петра Дорошенка, Дем'яна Многогрішного, Івана Самойловича.
об'єкти, пов'язані з діяльністю гетьманів Петра Дорошенка, Дем'яна Многогрішного, Івана Самойловича.
|
§ 28 |
|||
|
|
|
Гетьманщини; поняття: «сердюцьке військо», «компанійці», «бунчукові товариші». Уміти: розташувати у хронологічній послідовності відомості про гетьманування Петра Дорошенка, Дем'яна Многогрішного, Івана Самойловича; показати на карті об'єкти, пров'язані із внутрішньою і зовнішньою політикою гетьманів Петра Дорошенка, Дем'яна Многогрішного, Івана Самойловича; обґрунтувати власні судження про діяльність гетьман Петра Дорошенка. |
гетьмана (на вибір учителя/учительки, або учнів/учениць). |
|
|||
32 |
|
Припинення існування Правобережної Гетьманщини. Питання. 1. Чигиринські походи. 2.Георге Дука — останній правобережний гетьман доби Руїни. 3. Правобережне козацтво в останній чверті XVII століття. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати:дати чигиринських походів; відновлення полково-сотенного устрою на Правобережжі, повстання під проводом Семена Палія; Бахчисарайського договору, Вічного миру, Карловицького договору; територію відновлених на Правобережжі козацьких полків. Розуміти:причини припинення існування Правобережної Гетьманщини;поняття: «чигиринські походи», «Великий згін», Уміти:розмістити у хронологічній послідовності події на Правобережній Гетьманщині в останній чверті XVII століття; показати на карті територію відновлених на козацьких полків;пояснити причини і наслідки Чигиринських походів; визначити фактори, які привели до припинення існування Правобережної Гетьманщини. |
• Внести в синхронізовану таблицю відомості про події на Правобережній Гетьманщині в останній чверті XVII століття.
судження: «Правобережна Гетьманщина в останній третині XVII століття стала місцем змагань між Османською імперією, Польським королівством і Московським царством». |
§ 29 |
|||
33 |
|
Слобідська Україна і Запорожжя (Військо Запорозьке Низове) в останній чверті XVII століття. Питання. 1.Слобожанщина. 2.Запорозька Січ у другій половині XVII століття. Господарство Запорожжя. Кошовий отаман Іван Сірко. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: розташування Чортомлицької Січі; козацькі полки Слобожанщини. Розуміти: поняття: «Слобожанщина», «Військо Запорозьке Низове», «займанщина», «слобода»; причини колонізації українцями Слобожанщини; особливості організації адміністративного-територіального устрою Слобожанщини; Чортомлицьку Січ як автономну і найбільш радикальну частину Війська Запорозького. Уміти: показати на карті розташування Чортомлицької Січі, козацьких полків на Слобожанщині; охарактеризувати адміністративно- територіальний устрій, господарське та повсякденне життя Слобожанщини і Запорожжя (Війська Низового Запорозького) |
• Позначити на контурній карті розташування Чортомлицької Січі та центри козацьких полків на Слобожанщині. • Укласти і представити історичний портрет кошового отамана Івана Сірка. |
§ 30 |
|||
34 |
|
Гетьманщина в часи Івана Мазепи. Питання. 1.Іван Мазепа: здобуття гетьманства та внутрішня політика. 2.Зовнішня політика Івана Мазепи. 3. Північна війна і Україна. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати гетьманування Івана Мазепи; укладення шведсько-українського союзу; зруйнування московськими військами Батурина і Чортомлицької Січі, подій Північної війни в Україні. Розуміти: діяльність гетьмана Івана Мазепи як спробу забезпечити стабільність у Гетьманщині, зменшити промосковські впливи. |
Укласти і представити портрет гетьмана Івана Мазепи. |
§ 31 |
|||
|
|
|
Уміти: розташувати у хронологічній послідовності події періоду гетьманування Івана Мазепи; показати на карті об'єкти, пов'язані із подіями Північної війни в Україні; обґрунтувати власні судження про діяльність гетьмана Івана Мазепи. |
|
|
|||
35 |
|
Гетьман Пилип Орлик. Ліквідація козацтва на Правобережній Гетьманщині. Питання. 1.Пилип Орлик і його Конституція. 2.Похід Пилипа Орлика на Правобережжя. 3.Ліквідація козацтва на Правобережній Україні. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати гетьманування Пилипа Орлика, затвердження на козацькій раді «Пактів й конституцій прав і вольностей Війська Запорозького», ліквідації козацького устрою на Правобережній Україні. Розуміти: діяльність гетьмана Пилипа Орлика, кошового отамана Костя Гордієнка; причини появи і призначення «Пактів й конституцій прав і вольностей Війська Запорозького». Уміти: укласти хронологічну послідовність із подій періоду гетьманування Пилипа Орлика; показати на карті об'єкти, пов'язані з походом військ антимосковської коаліції на Правобережжя. |
показати на карті об'єкти, пов'язані з походом військ антимосковської коаліції на Правобережжя. • Укласти портрет Пилипа Орлика. |
§ 32 |
|||
36 |
|
Культурне і духовне життя наприкінці 50-х років XVII- початку XVIII століття. Питання. 1.Освіта і література. 2.Архітектура. 3. Образотворче мистецтво. |
Розуміти: умови розвитку культури; поняття: українського (козацького) бароко, культова оборонна архітектура; ктиторський портрет. Уміти: розпізнавати барокові пам'ятки в архітектурі; розповісти про здобутки культури. |
Здійснити уявну подорож до пам'яток бароко:встановити цінності і норми життя, що їх утверджували представники літератури та образотворчого мистецтва. |
§ 33 |
|||
37 |
|
Практична робота № 4. «Конституція Пилипа Орлика». |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: Конституцію Пилипа Орлика як історичне джерело. Розуміти: основні положення «Пактів й конституцій прав і вольностей Війська Запорозького» Уміти: пояснити устрій козацької держави; визначити засади, на яких мало функціонувати Військо Запорозьке; окреслити громадянські права населення. |
Використовуючи додаткову літературу та інтернет-ресурси, доведіть або спростуйте тезу: «Конституція Пилипа Орлика — це оригінальна правова пам'ятка, яка вперше в Європі обґрунтувала можливість існування парламентської демократичної республіки». |
§ 34 |
|||
38 |
|
Узагальнення за розділом «Козацька Україна наприкінці 50-х років XVII - на початку XVIII століття». |
Учні удосконалять свої вміння та навички складати хронологічну послідовність подій і явищ, висловлювати власне судження щодо ситуації в козацькій Україні наприкінці 50-х років XVII - на початку XVIII століття, діяльності історичних осіб та систематизують здобуті знання за розділом «Козацька Україна наприкінці 50-х років XVII - на початку XVIII століття». |
|
|
|||
Розділ V Українські землі у 20-х-90-х роках XVIII століття
|
||||||||
39 |
|
Наступ Російської імперії на автономію Гетьманщини. Питання. 1.Гетьман Іван Скоропадський. 2.Малоросійська колегія і наказний гетьман Павло Полуботок. 3.Гетьман Данило Апостол. Правління гетьманського уряду. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати гетьманування Івана Скоропадського, Павла Полуботка, Данила Апостола, управління Гетьманщиною Малоросійською колегією та створення Правління гетьманського уряду.
|
відомості про час гетьманування Івана Скоропадського, Павла Полуботка, Данила Апостола, Малоросійську колегію та Правління гетьманського уряду. Укласти і представити портрет гетьманів Івана Скоропадського, Павла Полуботка, Данила Апостола |
§ 35 |
|||
|
|
|
Розуміти: діяльність гетьманів Павла Полуботка, Данила Апостола як спроби відстояти права і вольності козацького устрою на Лівобережжі. Уміти: укласти хронологічну послідовність із подій періоду гетьманування Івана Скоропадського, Павла Полуботка, Данила Апостола; довести, що політика російського царя Петра 1 характеризувалася як наступ на автономію Гетьманщини; висловити власне судження про діяльність гетьманів Івана Скоропадського, Павла Полуботка, Данила Апостола. |
|
|
|||
40/41 |
|
Ліквідація Гетьманщини та козацького устрою на Лівобережжі й Слобожанщині. Питання. 1.Кирило Розумовський — останній гетьман України. 2.Ліквідація гетьманства та козацького устрою в Україні. 3. Друга Малоросійська колегія. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати гетьманування Кирила Розумовського, остаточного скасування гетьманства, козацького устрою, відновлення кріпосництва на Лівобережжі й Слобожанщині. Розуміти: причини втрати українцями державності. Уміти: укласти хронологічну послідовність подій періоду гетьманування Кирила Розумовського та подій, що засвідчують наступ на українську державність з боку Російської імперії; встановити причини і наслідки остаточного скасування гетьманства; висловити власне судження про діяльність гетьмана Кирила Розумовського. |
• Внести в синхронізовану таблицю відомості про час гетьманування Кирила Розумовського, остаточного скасування гетьманства, козацького устрою, відновлення кріпосництва на Лівобережжі й Слобожанщині. Укласти портрет гетьмана Кирила Розумовського.
|
§ 36 |
|||
42 |
|
Нова (Підпільненська Січ). Питання. 1.Повернення козаків у свої давні володіння. 2.Отаманування Петра Калнишевського. 3. Ліквідація Запорозької Січі. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати заснування Нової Січі, отаманування Петра Калнишевського, ліквідації Запорозької Січі за наказом імператриці Катерини ІІ. Розуміти: особливості функціонування та господарські практики запорожців Нової Січі; причини та результати ліквідації Запорозької Січі Уміти: висловити власне судження про діяльність кошового отамана Петра Калнишевського; політику імперського уряду щодо запорозьких козаків. |
відомості про створення Нової Січі, отаманування Петра Калнишевського, ліквідацію імперським урядом Запорозької Січі.
Укласти портрет кошового отамана Петра Калнишевського. |
§ 37 |
|||
43 |
|
Включення Кримського ханства та Північного Причорномор'я до складу Російської імперії. Питання. 1. Кримське ханство поміж двох імперій. 2.Ліквідація кримського ханства. 3.Колонізація південноукраїнських земель. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати воєн між Російською та Османською імперіями, ліквідації Кримського ханства. Розуміти: місце українських земель у війнах між Російською та Османською імперіями; характер та наслідки колонізації Російською імперією Північного Причорномор'я. Уміти: висловити власне судження щодо політики Російської імперії у Північному Причорномор'ї і Криму. |
відомості про війни між Російською та Османською імперіями, ліквідацію Кримського ханства.
Доведіть або спростуйте тезу: «З переходом під владу Російської імперії Північного Причорномор' я, царський уряд на власну користь обернув заселення і господарське освоєння регіону». |
§ 38 |
|||
44/45 |
|
Причини й особливості гайдамацького та опришківського рухів у XVIII столітті. Питання. 1.Господарське життя на Правобережжі. 2.Гайдамаки. Коліївщина. 3.Буковина. Східна Галичина. Закарпаття. 4.Рух опришків. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати Коліївщини, руху опришків під орудою Олекси Довбуша.. Розуміти: поняття: «гайдамаки», «опришки», «Коліївщина»; причини і наслідки соціальних протестних рухів гайдамаків і опришків. Уміти: пояснити причини гайдамацького та опришківського рухів; обґрунтувати власні судження про ватажків селянських рухів: Олексу Довбуша, Максима Залізняка, Івана Гонту. |
Укласти портрет Максима Залізняка, Івана Гонти, Олекси Довбуша (за вибором учня/учениці). |
§ 39 |
|||
46 |
|
Поділи Речі Посполитої: зміни в становищі західноукраїнських земель та Правобережної України. Питання 1. Причини поділів Речі Посполитої. 2.Перший поділ Речі Посполитої. Включення Буковини до складу Австрійської імперії. 3. Другий і третій поділи Речі Посполитої. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: дати включення Галичини і Буковини до Австрійської імперії, Правобережної України і Волині до Російської імперії; адміністративно-територіальний поділ, запроваджений імперськими урядами на українських землях. Розуміти: причини поділів Речі Посполитої та їхні наслідки для українських земель. Уміти: пояснити політику урядів Російської та Австрійської імперій щодо українських земель; визначити становище українських земель у складі Російської та Австрійської імперій. |
відомості про включення українських земель до Австрійської та Російської імперії внаслідок поділів Речі Посполитої; приєднання Буковини до Австрійської імперії.
українські землі, які були включені до Австрійської і Російської імперій в результаті поділів Речі Посполитої.
«Особливості адміністративно- територіального устрою західноукраїнських земель та Правобережної України наприкінці XVIII століття». |
§ 40 |
|||
47 |
|
Розвиток освіти і науки у XVIII столітті. Питання. 1.Початкова і середня освіта. 2.Спеціалізована та вища освіта. 3.Наукові знання. Григорій Сковорода. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: типи навчальних закладів на українських землях, які надавали початкову, середню, спеціалізовану і вищу освіту у XVIII столітті; галузі наукових знань та їхніх представників. Розуміти: особливості розвитку освіти, наукових знань на українських землях у XVIII столітті. Уміти: охарактеризувати стан освіти та наукових знань у різних українських регіонах у XVIII столітті. |
Уявіть себе учнем одного із навчальних закладів на українських землях XVIII століття. Використовуючи інтернет-ресурси та додаткову літературу, складіть розповідь за планом: назва навчального закладу; чому навчали учнів; як оцінювали знання; яка навчальна дисципліна вам найбільше сподобалася. |
§ 41 |
|||
48 |
|
Особливості української архітектури, образотворчого мистецтва і музики. Питання. 1. Архітектура. 2. Образотворче мистецтво. 3. Музика. |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: архітектурні пам'ятки XVIII століття; твори образотворчого мистецтва; українських композиторів XVIII століття. Розуміти: Особливості розвитку архітектури, образотворчого та музичного мистецтва на українських землях у XVIII столітті. Уміти: розповісти про здобутки української культури 20-х-90-х років XVIII століття. |
Підготувати лепбук на тему: «Українське зодчество у XVIII столітті». |
§ 42 |
|||
49 |
|
Практична робота № 5 «Козацькі літописи — цінне історичне джерело». |
Після уроку учні/учениці можуть: знати: козацькі літописи XVII-XVIII як історичне джерело; Розуміти: цінність літописів як історичних джерел; оцінку літописцями діяльність гетьманів і старшини щодо збереження суверенітету козацької держави.
|
Використовуючи інтернет-ресурси та додаткову літературу підготуйте повідомлення на тему: «Літопис Самійла Величка про козацьку державу». |
§ 43 |
|||
|
|
|
Уміти: визначити основні ідеї державотворення, означені літописцями, які є актуальними сьогодні. |
|
|
|||
50 |
|
Узагальнення за розділом: «Українські землі у 20-х-90-х роках XVIII століття». |
Учні удосконалять свої вміння та навички складати хронологічну послідовність подій і явищ, висловлювати власне судження щодо ситуації на українських землях у 20-х-90-х роках XVIII століття, діяльності історичних осіб та систематизують здобуті знання за розділом «Українські землі у 20-х-90-х роках XVIII століття». |
|
|
|||
51 |
|
Підсумкове узагальнення |
|
|
|
|||
52 |
|
Повторення вивченого |
|
|
|
|||