Календарно-тематичне планування
українська література
5 КЛАС
ЗА МОДЕЛЬНОЮ НАВЧАЛЬНОЮ ПРОГРАМОЮ
«УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА. 5–6 КЛАСИ»
(авторський колектив: Т. Яценко, В. Пахаренко, В. Кизилова, Т. Качак, О. Слижук, Л. Овдійчук, С. Дячок, І. Тригуб, В. Макаренко)
Усього – 70 год.
На тиждень – 2 год.
Текстуальне вивчення – 54 год.
Розвиток мовлення – 4 год. (у межах годин на текстуальне вивчення). Виразне читання – 4 год.
Позакласне читання – 4 год. Література рідного краю – 2 год. Узагальнення вивченого – 2 год. Резервний час – 2 год.
№ з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Теорія літератури |
Мистецький контекст Позакласне читання |
Очікувані результати |
І СЕМЕСТР |
|||||
ВСТУП |
|||||
1. |
|
Роль книги в житті людини. Література як художнє відтворення життя, побуту, звичаїв, духовно-моральних цінностей людини. Значущість читання в житті особистості. Сучасний читач. Художні твори зі шкільного літературного курсу початкової освіти та самостійно прочитані. |
Художня література, літературний твір. |
Образотворче мистецтво – П’єр Огюст Ренуар «Портрет двох дітей», Франс Хальс «Хлопчик, що читає», Ірина Клиба «Дівчинка читає» (2018), «Дівчинка з котом та книгою» (2018); скульптура: Анатолій Консулов «Пам'ятник першодрукареві Іванові Федорову» (Львів), Анна Джонссон «Пам’ятник дівчинці, що читає» (Іспанія, Севілья) та інші пам’ятники книгам і читачам. |
Уважно слухає інформацію про роль книги, художнього слова в житті людини, значущість читання в сучасному інформаційному світі, важливість вироблення вмінь компетентного читача; розуміє та відтворює зміст почутої інформації; знаходить у почутому повідомленні відповіді на поставлені запитання; аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом; доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб, зважаючи на неповноту або суперечливість почутої інформації; читає навчальний матеріал підручника про роль книги, художнього слова в житті людини, значущість читання в інформаційному суспільстві, важливість вироблення вмінь компетентного читача; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу опрацьованого тексту; |
МАЛІ ЖАНРИ ФОЛЬКЛОРУ ТА ЛІТЕРАТУРИ |
|||||
2. |
|
Прислів’я та приказки – перлини народної мудрості. Художнє відтворення в прислів’ях і приказках життєвого досвіду багатьох поколінь українців, узагальнення суспільних поглядів на духовні цінності, норми моралі та етики. |
Фольклор (народна творчість, прислів’я, приказка. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до українських народних прислів’їв і приказок (художники- |
Уважно слухає інформацію про малі жанри у фольклорі та літературі; про життєпис Л. Глібова та акровірші й загадки у творчості письменника; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; стисло переказує зміст повідомлення про втілення в прислів’ях, приказках і загадках узагальнених суспільних поглядів на норми моралі та етики та коротку інформацію про життя та творчість Л. Глібова; виявляє взаємозв’язок змісту малих жанрів фольклору із власними потребами для особистісного розвитку; читає виразно (зокрема й напам'ять) прислів’я, приказки, народні та |
3. |
|
Урок розвитку мовлення (усно): застосування приказок і прислів’їв в усному мовленні. |
|
||
4. |
|
Народні загадки. Первісне та сучасне значення народних загадок. Тематика загадок. |
Загадка. |
ілюстрації до українських народних загадок (художниця-ілюстраторка Валентина Мельниченко). |
|
5. |
|
Леонід Глібов. «Бачить – не бачить», «Котилася тарілочка», «Гоп-гоп, діти- молодята!» (одна-дві загадки за вибором учителя). Замальовка життєпису письменника. Акровірші та авторські загадки у творчості Л. Глібова, їх загальна характеристика. Фольклорні мотиви та жартівливий характер загадок дідуся Кенира. Складання авторських загадок різних видів. Тестова перевірка знань за розділами «Вступ», «Малі жанри фольклору та літератури». |
Акровірш (повторення). |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до загадок Л. Глібова (художниці-ілюстраторки – Ольга Артюшенко, Галина Сокиринська). |
авторські загадки; розрізняє жанрові особливості прислів’їв і приказок, різновиди загадок; характеризує порушені в прислів’ях, приказках і загадках проблеми; знаходить у текстах прислів’їв, приказок і загадок теоретиколітературні поняття, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку прислів’їв, приказок, загадок, зокрема й авторських загадок Л. Глібова, порівнює народні та авторські загадки, обирає для самостійного ознайомлення тексти малих жанрів фольклору і наводить аргументи щодо свого вибору; |
НАРОДНІ ТА ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ |
|||||
6. |
|
Народні казки. Повторення та узагальнення: види народних казок – казки про тварин, героїко-фантастичні (чарівні), соціально-побутові – їх спільні й відмінні риси. |
Народна казка |
|
Уважно слухає народні та літературні
|
7. |
|
Українська народна казка «Яйце- райце». Фантастичне та реальне у творі. Символіка казки, відображення у ній світогляду, звичаїв та обрядів українців. |
Поняття про фантастичне. Аудіокнига |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до української народної казки «Яйце-райце» (художниця- ілюстраторка – Катерина Штанко). |
|
8. |
|
Морально-етичні принципи українців у народній казці «Яйце-райце» Особливості мови народної казки. |
Творча фантазія, гіпербола. |
||
9. |
|
Літературні казки. Іван Франко. |
Літературна Казка Аудіокнига |
Анімація – мультфільм «Фарбований лис» (режисер- |
|
|
|
Замальовка життєпису письменника, його казкарська творчість. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. |
|
мультиплікатор Олександр Іванов); образотворче мистецтво – ілюстрації до казки «Фарбований Лис» (художники-ілюстратори – Сергій Артюшенко, Олег Кіналь). |
формулює тему та основну думку передає текст народних і літературних казок графічно та трансформує графічну інформацію в тестову; [6 МОВ 2.6.2-1]; створює за мотивами прочитаних казок письмові творчі роботи різних жанрів, власний медійний продукт (мультфільм, театральну сценку, відеоролик тощо); [6 МОВ 2.7.2-1],[6 МОВ 3.1.2-1], збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності народних і літературних казок [6 МОВ 4.2.4] |
10. |
|
Іван Франко. «Фарбований Лис». Роль діалогів у розкритті характеру головного героя. Морально-етична проблематика твору. |
|
||
11. |
|
Леся Українка. «Лелія». Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці. Чарівні перетворення, їх роль у казці «Лелія». |
|
Образотворче мистецтво – ілюстрації до казки Лесі Українки «Лелія» (художниця-ілюстраторка – Лариса Іванова); Крейн Уолтер «Лілії Мадонни в саду». |
|
12. |
|
Дійові особи (персонажі) казки Лесі Українки «Лелія». Соціальні мотиви у творі. |
Дійові особи (персонажі), портрет. |
||
13. |
|
Урок виразного читання та переказу народних і літературних казок. |
|
Народні казки (за вибором учнів). Кримськотатарська народна казка «Золоте яблуко» (переклад Данила Кононенка). Василь Королів- Старий «Хуха- Моховинка». Лариса Письменна «Як у Чубасика сміх украли». Юрій Ярмиш «Летюче дерево». |
|
14. |
|
Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення. |
Алегорія. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до збірки В. Шевчука «Панна квітів. Казки моїх дочок» (художниця-ілюстраторка – Ольга Рубіна), Ольга Ковтун «Пробудження»; музичне мистецтво – «Чотири пори року» Антоніо Вівальді; архітектура, скульптура – барельєф скульптора Габріеля Красуцького на будинку «Пори року» (м. Львів). |
|
15. |
|
Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємини між сестрами у казці Валерія Шевчука «Чотири сестри». Осмислення символічного змісту казки- притчі. |
Казка-притча. |
||
16. |
|
Урок позакласного читання. |
|
|
|
17. |
|
Урок розвитку мовлення (письмово): створення власної казки |
|
|
|
18. |
|
Контрольна робота за розділом «Народні та літературні казки» або презентація та захист творчого проєкту «Записник фольклориста». |
|
|
|
МИНУЛЕ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ: ЛЕГЕНДИ, ПЕРЕКАЗИ, ЛІТОПИСНІ ОПОВІДІ |
|||||
19. |
|
Легенди українців. Спільне та відмінне в народних казках і легендах. Ознаки фантастичного в легендах. Види народних легенд. «Берегиня» (за С. Плачиндою). Протистояння добра і зла в легенді. |
Легенда (поглиблення поняття). |
Образотворче мистецтво – картина Олега Шупляка «Берегиня». Легенди «Калина», «Як виникли Карпати», «Неопалима купина» (за Є. Шморгуном). Легенди Криму «Аю- Даґ», «Скелі-близнята в Ґурзуфі».
|
Уважно слухає легенди і перекази, художні твори про історичне минуле українського народу; інформацію про літописні оповіді, їх героїчний зміст, літописні мотиви в літературних казках,; [6 МОВ 1.1.1-1] вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого навчального матеріалу; [6 МОВ 1.1.2-1] стисло переказує зміст легенд і переказів, художніх творів, що вивчаються текстуально; [6 МОВ 1.2.1- 1] розрізняє види народних легенд і переказів та їх ознаки в порівнянні з народними казками; [6 МОВ 1.3.1-2] формулює запитання, щоб уточнити розуміння змісту художніх творів про історичне минуле українського народу, почутого повідомлення про них; [6 МОВ 1.4.6-2] співвідносить зміст сприйнятого тексту народних легенд, переказів, літописної оповіді, драми-казки, історичного оповідання із історичним і культурним контекстом; [6 МОВ 2.1.3-\ характеризує порушені в легендах, переказах, художніх творах про історичне минуле українського народу проблеми; [6 МОВ 2.2.1-1] формулює тему та основну думку народних легенд, переказів і художніх творів про історичне минуле українського народу; [6 МОВ 2.2.3-1] виокремлює патріотичні мотиви в народних легендах, переказах, літописних оповідях; [6 МОВ 2.2.3-2] виокремлює жанрові ознаки драмиказки за народними мотивами, історичного оповідання, особливості мови творів; [6 МОВ 2.2.3-2] формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу народних легенд, переказів, літописних оповідей і художніх творів аргументує власну оцінку прочитаних творів, наводячи доречні цитати; [6 МОВ 2.4.2-3] представляє текстову інформацію з прочитаних творів, використовуючи різні способи і засоби візуалізації їх змісту [6 МОВ 2.6.1-3] створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик, тощо) і письмові творчі роботи різних жанрів; [6 МОВ 2.7.2-1], [6 МОВ 3.1.2-1] збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності із прочитаних творів.[6 МОВ 4.2.4]. |
20. |
|
Символічні образи в легенді «Берегиня». Утілення образу Берегині в різних видах народного мистецтва. |
|||
21. |
|
Народні перекази як вияв історичної пам’яті українців (за збіркою «Савур- могила. Легенди та перекази Нижньої Наддніпрянщини», упорядник В. Чабаненко). Переказ про заснування перших козацьких поселень та козацьку старшину. |
Народний переказ. |
Архітектура – історико-культурний комплекс «Запорозька Січ» Національного заповідника «Хортиця» (головний архітектор – В. Г. Стефанчук); образотворче мистецтво – Микола Пимоненко «У похід», Опанас Сластіон «Проводи на Січ», Сергій Васильківський «Козаки в степу». |
|
22. |
|
«Старі Кодаки й перші запорожці- козари». Мотив національної пам’яті про запорожців – оборонців рідної землі у переказі «Старі Кодаки й перші |
|||
23. |
|
Літописні оповіді. «Повість минулих літ»: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» (у переказі В. Близнеця). «Повість минулих літ» – перший історичний твір на землях Київської Русі, пам’ятка ХІІ ст., основа українського літописання. Змалювання вчинків літописних героїв. Уславлення засновників Київської Русі в літописній оповіді «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь». Героїчний зміст літопису, його сюжети в різних видах мистецтва. |
Літопис. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до «Повісті минулих літ» (художник-ілюстратор – Георгій Якутович); Артур Орльонов «Хрещення України-Русі»; скульптура – Василь Бородай, пам’ятний знак «Засновникам Києва» (м. Київ); скульптура – Фрідріх Согоян, пам’ятник Нестору- літописцю (м. Київ). Літописна оповідь із «Повісті минулих літ»: «Подвиг юнака» (у переказі В. Близнеця). Олесь Бердник «Сказання про калину», «Вишня – вічна наречена».
|
|
24. |
|
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Стисла розповідь про долю поета. Жанрові ознаки драми-казки за народними мотивами «Микита Кожум’яка». |
Драматичний твір, драма- казка, віршована мова. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до драми-казки «Микита Кожум’яка» (художник – Петро Андрусів); анімація – мультфільм «Микита Кожум’яка» (режисер- мультиплікатор Ніна Василенко), мультфільм «Микита Кожум’яка» (режисер-мультиплікатор Манук Депоян). |
|
25. |
|
Уславлення юного героя в драмі-казці «Микита Кожум’яка». Особливості мови твору |
|||
26. |
|
Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Стисла розповідь про письменника. Історична основа твору «Богатирська застава». |
Тема художнього твору, історичне оповідання (поглиблення поняття). |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до збірки С. Плачинди «Київські фрески» (художник- ілюстратор – О. Мезенцев). «Шевченко на Хортиці». Антоніна Гармаш- Литвин «Голос утопленого села» («Мова України», «Як українці отримали собі землю», «Переяслав», «Кобза», |
|
27. |
|
Художні образи історичного оповідання |
|||
|
|
Образ Будимира – патріота рідної землі. Особливості мови історичного оповідання. |
|
«Про запорожців», «Рідне слово», «Вогняна січ», «Дороги рідних пісень», «Пісня без слів»). Зірка Мензатюк «Дочка Троянди». |
|
28. |
|
Урок позакласного читання. |
|
|
|
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ |
|||||
29. |
|
Художні твори літератури рідного краю (за вибором учителя). Ознайомлення із доступними для сприйняття й спорідненими тематично із вивченими в І семестрі літературними творами письменників-земляків. |
|
Інтерпретація художніх творів літератури рідного краю в інших видах мистецтва; літературно- меморіальні музеї. |
Уважно слухає художні твори літератури рідного краю; інформацію про життя та творчість їх авторів; [6 МОВ 1.1.1-1] розповідає про власний емоційний стан під час ознайомлення з творами; [6 МОВ 1.8.1-1] читає виразно художні твори рідного краю, зокрема лірику напам’ять; [6 МОВ 2.1.1-1] характеризує порушені в літературних творах проблеми; [6 МОВ 2.2.1-1] формулює тему та основну думку творів; [6 МОВ 2.2.3-1] формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу літератури рідного краю; [6 МОВ 2.2.7-1] |
НАЙЦІКАВІШЕ З ЛІТЕРАТУРНИХ НОВИНОК |
|||||
30. |
|
Із сучасної української літератури (твори для читачів-підлітків за вибором учителя та учнів). Міні-проєктна робота «Художній твір – мій ровесник». |
|
Музичне мистецтво – музика, що слухають герої-ровесники запропонованих художніх творів. |
Уважно слухає інформацію про нові художні твори сучасної української літератури; [6 МОВ 1.1.1-1] використовує елементи конспектування навчального матеріалу; [6 МОВ 1.2.2-2] формулює запитання, щоб уточнити розуміння змісту літературних творів, почутої інформації про них; [6 МОВ 1.4.6-2] читає тексти творів сучасної української літератури (оглядово, вибірково тощо); |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ЗА І СЕМЕСТР |
|||||
31. |
|
Контрольна робота за розділом «Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповіді», або презентація та захист творчих проєктів «Легенди рідного краю», «Видатні українці». |
|
|
|
32. |
|
Текстуально вивчені та самостійно прочитані художні твори. Узагальнення та систематизація вивченого в І семестрі навчального матеріалу. |
|
Повторення вивчених у І семестрі теоретико-літературних понять. |
описує свої літературні вподобання, наводячи приклади із прочитаних творів; [6 МОВ 2.5.1-2] ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів. [6 МОВ 2.5.1-3] |