КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МИСТЕЦТВА В 6 КЛАСІ
за модельною програмою «Мистецтво» Кондратової Л.Г.
до підручника «Мистецтво. 6клас» (автор: Кондратова Л)
35 годин на рік (1 година на тиждень. Музичне мистецтво)
І семестр Тема І Шляхами українського мистецтва |
||||||
№ |
Тема уроку |
Основні поняття для ознайомлення |
Твори для сприймання
|
Твори для виконання |
Практична робота |
Творче завдання |
1 |
У колі мистецтв |
Музичний жанр, елегія, види мистецтв, |
Відеоролик «Палітра жанрів музичного мистецтва» Р. Гриньків. Елегія для бандури
|
Розучування пісні Н.Май «Рідна Вкраїна моя» |
Гра «Імпровізація» |
Виконати малюнок-колаж, зобразивши свої улюблені пісні та музичні твори. |
2 |
Палітра жанрів мистецтва |
Жанри музичного мистецтва : вокальні жанри: камерно – вокальна музика: пісня, гімн, романс, хорова музика: хор, кантата, ораторія, літургія, меса, хорал, реквієм); інструментальні жанри: камерно-інструментальна музика ( прелюдія, ноктюрн, рондо, варіації, етюд, соната, рапсодія, скерцо) симфонічна музика: увертюра, концерт, симфонія, симфонічна поема, симфонічна сюїта; п’єса; Микола Лисенко |
М. Лисенко. Пісня без слів: опус 10 №1 (п'єса для фортепіано). |
Виконання пісні Н.Май «Рідна Вкраїна моя» |
Заспівати пісню під фонограму разом із друзями. Спробувати рухатися в ритмі музики, намагаючись передати мімікою її зміст. |
Придумати мелодію і заспівати пісню друзям. Створити ритмічний супровід на маракасах/шумових інструментах Зацвітає калина, Зеленіє ліщина, Степом котиться диво-луна. Це моя Україна, Це моя Батьківщина, Що, як тато і мама, одна! Анатолій Камінчук |
3 |
Від народного до сучасного |
Камерно-вокальні жанри: пісня, гімн, романс; професійні і народні пісні; українські народні пісні: обрядові пісні, необрядова лірика, пісенна епіка, соціально- побутові пісні, жартівливі і танцювальні пісні; українська національна школа вокалу; вісім співочих народних стилів: карпатський,галицький, лемківський,поліський, волинський, степовий, наддністрянський, подільський. Професійне навчання співу
|
Калейдоскоп жниварських народних пісень (у виконанні фольклорного гурту «Древо»); Українська народна пісня «Сирітка» (у виконанні лірника А. Ляшука); Українська стрілецька пісня «Ой у лузі червона калина» (у виконанні гурту «Бумбокс»); Лемківська народна пісня «Плине кача по Тисині» (у виконанні І. Іщенко). |
Розучування української народної пісні «По дорозі жук, жук» (у сучасній обробці). |
Об'єднатись у групи. Створити ритмічний супровід до пісні на шумових інструментах. Записати своє виконання на диктофон. |
Знайдіть в інтернеті історію створення пісні «Ой у лузі червона калина». Порівняйте оригінальний варіант та сучасну обробку пісні. (виберіть з декількох варіантів) |
4 |
У калейдоскопі жанрів |
Жанри народної хореографії: танці-хороводи; сюжетні танці, побутові танці; жанр хороводу; жанр побутових танців, жанр сюжетного танцю, |
Відеозапис хороводу «Червона калина» (у виконанні Буковинського ансамблю пісні і танцю); Відеозапис танцю «Гуцулочка»; Відеозапис танцю «Шевчики» (у виконанні Національного заслуженого академічного ансамблю танцю України імені П. Вірського; фрагмент).
|
Виконання пісні «По дорозі жук, жук» під фонограму. |
Гра «Урок українського танцю». Гра «Створюємо танець». |
Придумати таночок-імпровізацію: виразити рухами тіла, рук, мімікою зміст пісні «По дорозі жук, жук» |
5 |
Мелодійні та графічні лінії |
Камерний спів, романс, Олександр Білаш, гімн, державний гімн |
Слова В. Юхимовича, музика О. Білаша. Романс «Журавка» (у виконанні В. Заболоцької). Слова М. Юрійчука, музика В. Михайлюка. Пісня-романс «Черемшина» (у виконанні Д. Гнатюка, Квітки Цісик, Н. Матвієнко, О. Мухи, Tom Soda; фрагменти). Слова П. Чубинського, музика М. Вербицького. Державний Гімн України (у виконанні О. Пономарьова). Гімн студентської молоді «Gaudeamus» («Ґаудеамус»)1 (у виконанні хорової капели Дрогобицького державного педагогічного університету імені І. Франка). |
Виконання Державного гімну України; Розучування пісні «Моя духмяна Україно» (слова та музика І. Тарнавської). |
Прослухати декілька пісень у виконанні учасників «Голосу країни». Визначити романси. |
Придумати ліричну мелодію на віршований текст і заспівати створений романс : Україна — моя Батьківщина, Ти лісами, полями обвита. Ти — у серці Європи перлина, Що річками і морем омита. |
6 |
Моя духмяна Україна |
Попмузика, схема куплетної форми, пісенні конкурси (Х – Фактор, «Голос країни», Євробачення»
|
Слова і музика В. Івасюка. «Червона рута» (у виконанні С. Ротару; фрагмент). Слова М. Сингаївського, музика В. Верменича. «Чорнобривці» (у виконанні В. Павліка, фрагмент). Слова О. Псюка та І. Клименка, музика І. Діденчука. «Стефанія» (у виконанні гурту «Kalush Orchestra»). |
Виконання пісні «Моя духмяна Україно» (слова і музика І. Тарнавської). |
Гра «Ритмічні варіації». |
Створити пластичну імпровізацію до пісні, намагаючись рухами передати свою любов до рідного краю. |
7 |
Музичні та графічні шедеври |
Хорова музика, Багатоголосий та одноголосий хоровий спів,спів а капела, партесний спів, розподіл партій у хорі: дисканти, альти, тенори, баси, партесний концерт; знаменний розспів, жанри хорової музики: ораторія, кантата, хоровий концерт, літургія, меса |
Уривок із партесного співу XVII ст. (у виконанні ансамблю «A cappella Leopolis»). М. Леонтович. «Літургія» (у виконанні академічного камерного хору ім. Д. Бортнянського; фрагмент). |
Розучування пісні «Руді листи» (слова і музика Д. Пташинської). |
«Розшифрувати» приклад знаменного розспіву |
Прослухати твори у виконанні хору «Лібера» Придумати власну систему позначень звуків – записати у ній 1 рядок пісні «Ой у лузі червона калина» |
8 |
Музичний та живописний портрети |
Світське хорове мистецтво, хоровий концерт, особливості хорового концерту, сторінки розвитку хорового мистецтва в Україні
|
Д. Бортнянський. Херувимська № 7 (у виконанні Академічного хору імені П. Майбороди; фрагмент); Українська народна пісня «Дударик» в обробці М. Леонтовича (у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України імені Г. Вірьовки); Слова О. Кониського, музика М. Лисенка. «Молитва» («Боже великий, єдиний») (у виконанні того ж колективу). |
Виконання пісні «Руді листи» (слова і музика Д. Пташинської) під фонограму. |
Гра «Актори та співаки» |
Перегляньте «Битву хорів» та визначте риси, які залишилися у сучасному хоровому мистецтві з давніх часів. |
9 |
Українська фантазія |
Інструментальна музика: камерно-інструментальна (сольна, ансамблева), симфонічна (оркестрова), Камерно-інструментальні жанри : рапсодія, ноктюрн, соната, квартет, скерцо, варіації, етюд. Фантазія, прелюдія |
М. Лисенко. «Фантазія на дві українські народні теми для скрипки (або флейти) та фортепіано» (фрагменти); Л. Ревуцький. Прелюдія ре-бемоль мажор (фортепіано). |
Розучування пісні «Добрий день людям на Землі» (слова і музика І. Танчака) |
Гра «Музична фантазія» |
Прослухати твори у жанрі «Фантазія» та намалювати враження. |
10 |
Жанрове розмаїття |
Українська фортепіанна музика, соната, сонатна форма, будова сонатної форми: експозиція, розробка і реприза. |
Ю. Щуровський. Елегія для фортепіано. М. Лисенко. Елегія для флейти і фортепіано І. Марчук. Елегія |
Виконання пісні «Добрий день людям на Землі» (слова і музика І. Танчака). |
Гра «Музична вікторина»,
|
Передати рухами, мімікою та жестами настрій і зміст пісні «Добрий день людям на Землі» |
11 |
Сюжет у творах мистецтва |
Симфонічна музика, жанри симфонічної музики: симфонія, симфонічна поема симфонічні варіації симфонічна сюїта, увертюра, концерт. Будова симфонії, Непрограмна музика |
Симфонія соль мінор невідомого автора початку ХІХ ст. Частина 4. Козачок (фрагмент). С. Людкевич. «Прикарпатська симфонія». Частина 1 (фрагмент). В. Попадюк. Уривок з оркестрової фантазії (у виконанні Національного оркестру народних інструментів) |
Розучування твору «Заспіваймо пісню за Україну» (слова і музика О. Пономарьова) |
Гра «Неперервний ланцюжок». |
Прослухати уривки непрограмних творів. Дати їм назву. |
12 |
Історичні події в музиці та живописі |
Увертюра, концертна увертюра |
М. Волинський. Увертюра до опери «Данило Галицький» (у виконанні Національного президентського оркестру України), Саундтрек до фільму «Король Данило» (реж. Т. Химич, композитор С. Шманьов, 2018), Данило Галицький. Мозаїка на станції метро «Золоті ворота». Київ, Пам’ятник Данилу Галицькому у Львові, Б. Кривопуст. «Українська концертна увертюра» (у виконанні Національного симфонічного оркестру; фрагмент) |
Виконання твору «Заспіваймо пісню за Україну » (слова та музика О. Пономарьова) під фонограму. |
Придумати рухи до пісні, створити пластичну імпровізацію. |
Переглянути і прослухати уривки з програмних творів – визначити спільні риси. |
13 |
Характер театральних образів |
Музично- театральні жанри: опера, музична комедія, балет, оперета, мюзікл, рок-опера. Види мистецтв у опері. Вокальні номери: арії, дуети, речитативи, оркестрові номери: увертюра, антракти |
Увертюра до опери С.Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм», Ю.Шевченко Сюїта з балету «Запорожець за Дунаєм» |
Розучування пісні «Selfiе- parti» |
Гра «Театр пантоміми» |
Створити ритмічний супровід до пісні |
14 |
Жанри в українській мультиплкації |
Жанри мультфільмів: комедійні, детективні, пригодницькі, музичні, казки, серіали, німі, на основі фольклору, фантастичні. Фільми притчі, фільми-фентезі, українські мультсеріали та пригодницькі картини |
Музична вікторина з пісень та музики з мультфільмів на тему «Тварини» , Уривок з мультфільму «Журавлик» (реж.І.Гурвич 1970) Саундтрек до мультфільму «Микита Кожум’яка»(реж.М.Депоян, композитор С.Круценко 2016 р) |
Виконання пісні «Selfiе- parti» |
Гра «Озвучуємо мультфільм» |
Створити ритмічно-шумовий супровід до пісні за допомогою плескання, тупання, клацання |
15 |
Жанри українського кіномистецтва для дітей |
Види кіно: ігрове, анімаційне, документальне, науково-популярне. Жанри кіно: комедія, мелодрама, бойовик, фантастика, музичний фільм, пригодницький фільм, детектив |
Музична вікторина « У світі дитячого кіно», Уривок з музичного фільму «Ульотний Новий рік»(реж. А.Акулевич 2020 р.) |
Розучування пісні Н.Май «З Новим роком, Україно» |
Гра «Кіноман» Гра «Озвуч кадр фільму» Створення пластичної імпровізації під пісню |
Вивчити колядки та щедрівки до свята Різдва та Нового року. |
16 |
З Україною в серці |
Повторення вивченого |
Перегляд музичних, художніх та відеокомпозицій на вибір вчителя |
Виконання вивчених пісень |
Вікторини, кросворди, рухливі ігри, руханки. |
|