Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва в 6 класі спеціального ЗЗСО для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку відповідно до модельної навчальної програми інтегрованого курсу
«Мистецтво» для 5-6 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку (авт. Тороп К. С., Лопатіна М. В., Прядка І. Є., Шпилєва Ю. І.).
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 26.04.2022 № 383 у редакції наказу Міністерства освіти і науки України 28.07.2022 № 672)
35 годин на рік/1 година на тиждень
Календарно-тематичне планування музичного мистецтва в 6 класі
(відповідно до модельної навчальної програми інтегрованого курсу «Мистецтво»
для 5-6 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку
(авт. Тороп К. С., Лопатіна М. В., Прядка І. Є., Шпилєва Ю. І.)
(35 годин на рік, 1 година на тиждень)
№ уроку |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати навчання |
Напрями корекційно- розвиткової роботи |
змістова лінія «ЖАНРИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА» |
||||||
Що таке «жанр» музики, його особливості та види. |
||||||
1. |
06/09 |
М. Вербицький, П. Чубинський «Гімн України». (Слухання). Бесіда про основні музичні жанри (пісня, танець, марш). Вправи для розвитку голосу і слуху: «Сорока-ворона» (обробка Я. Степового). |
Бесіда про основні музичні жанри (пісня, танець, марш). Слухання музичних творів різних за жанром, перегляд відеоматеріалів. Музично-дидактична гра «Три жанри в музиці», вікторина «Вгадай мелодію». |
Учень/учениця:
|
Розвиток сприймання музики на основі слухання творів різних за жанром. |
|
2. |
13/09 |
С. Чарнецький, патріотична пісня «Ой у лузі червона калина». (Слухання). Музична грамота. Наталія Май. «Намалюю Україну». (Розучування). |
||||
3. |
20/09 |
С. Прокоф’єв «. (Слухання). Музична грамота. Вправи для розвитку голосу і слуху: «Печу-печу хлібчик» (обробка В. Верховинця). Наталія Май. «Намалюю Україну». (Виконання). |
||||
4. |
27/09 |
П. Чайковський. «Танець маленький лебедів» (фортепіанна п’єса), фрагмент з балету «Лебедине озеро». (Слухання). Музична грамота. Вправи для розвитку голосу і слуху: «Печу-печу хлібчик» (обробка В. Верховинця). Українська народна примовка «Ходить кіт по горі». (Розучування). |
||||
5. |
04/10 |
С. Стеценко «Лисичка, Котик і Півник» (фрагмент опери). (Слухання). Музична грамота. Вправи для розвитку голосу і слуху: «Равлику-Павлику» (музика В. Верховинця). Українська народна примовка «Ходить кіт по горі». (Виконання). |
||||
Елементи музичної мови. Засоби музичної виразності. |
||||||
6. |
11/10 |
С. Прокоф’єв «Базіка» (слухання). Я. Степовий «Веселі нотки» (музикування на дитячих музичних інструментах). |
Слухання музики, виконання нескладних мелодій, музикування на дитячих музичних інструментах. |
Учень/учениця: має уявлення про виражальні засоби музики: мелодія, супровід, темп, динамічні відтінки, жанр; слухає та визначає засоби музичної виразності. Учень/учениця уміє: спостерігати за інтонаційно- образним розвитком музики; визначати та розрізняти основні засоби музичної виразності; користуватися необхідною музичною термінологією. |
Розвиток та збагачення музичної пам’яті, слухової уваги, образного мислення, уяви, загальних та музичних здібностей; інтересу до вивчення засобів музичної виразності, уточнення назв засобів музичної виразності. |
|
7. |
18/10 |
Українська народна пісня «Тече річка невеличка» (слухання). Українська народна пісня «Тече річка невеличка» (розучування). |
||||
8. |
25/10 |
Л. Бетховен. «Тема з варіаціями» (слухання). Українська народна пісня «Тече річка невеличка» (виконання і музикування на дитячих музичних інструментах). |
||||
9. |
08/11 |
Ж. Бізе. «Марш хлопчиків з опери «Кармен»» (слухання). Пісня-гра «Сонечко» (музикування на дитячих музичних інструментах). |
||||
Виконавська і творча діяльність |
||||||
10. |
15/11 |
Вправи для розвитку голосу і слуху. «Сорока-Ворона». Українська народна пісня «Ой, є в лісі калина» (розучування). |
Виконання пісень різного змісту і характеру. Пластичне інтонування і виконання ритмічно- танцювальних рухів. Створення темброво- ритмічних супроводів до пісень і танців. |
Учень/учениця: має уявлення про вокально- хорові навички, а саме: вокальні (звукоутворення, дихання, дикція); хорові (чистота інтонації та злагодженість/ансамбль). Учень/учениця уміє: виразно виконувати пісні; інтонаційно правильно передавати мелодію; чітко та ясно вимовляти слова; співати злагоджено, під музичний супровід та без нього; оцінювати власний спів та спів однокласників; придумати рухи до танцю; рухами відтворювати пульс та ритмічний малюнок мелодії, інсценувати сюжет пісні. |
Розвиток інтонаційної виразності мовлення та сили голосу, відчуття єдності у процесі співу; музично-сенсорних здібностей, ритмічно-танцювальних рухів, ритмічного слуху; формування співацьких навичок та вмінь. |
|
11. |
22/11 |
Вокально-хорові вправи: вправи на розвиток музичного слуху та голосу, вправи на розширення діапазону. «Сорока-Ворона». Українська народна пісня «Ой, є в лісі калина» (виконання) |
||||
12. |
29/11 |
Вокально-хорові вправи: вправи на розвиток музичного слуху та голосу, вправи на розширення діапазону. «Печу, печу хлібчик». А. Житкевич «Чобітки мої червоні» (розучування). |
||||
13. |
06/12 |
Вокально-хорові вправи: вправи на розвиток музичного слуху та голосу, вправи на розширення діапазону. «Печу, печу хлібчик». А. Житкевич «Чобітки мої червоні» (виконання). |
||||
Зв’язок музики з іншими видами мистецтва (література, образотворче мистецтво, хореографія). |
||||||
14. |
13/12 |
Ю. Михайленко «Ой, метелиця-зима» (слухання, розучування). Український народний танець «Метелиця» (слухання, розучування). |
Слухання музики, перегляд ілюстрацій та портретів композиторів, письменників; виконання пісень, танцювальних рухів. Творче завдання «Впізнай різновиди музичного мистецтва за малюнком». |
Учень/учениця: має уявлення про різні види мистецтва, можливість зв’язків музики з іншими видами мистецтва; розуміє зв’язок музики і танцю. Учень/учениця уміє: пов’язувати музику і ритмічні рухи; виконувати пісні з елементами танцювальних рухів; намагається у змісті інших видів мистецтва знаходити певний образ (за допомогою вчителя). |
Розвиток вміння «бачити музику», творчу уяву, просторове мислення, фантазію, вокально-хорові навички, музичний слух. Стимуляція асоціативного мислення, закріплення уявлень про різни види мистецтва, закладення основ культури особистості, розширення загального культурного досвіду. |
|
15. |
20/12 |
Ю. Михайленко «Ой, метелиця-зима» ( розучування). Український народний танець «Метелиця» (розучування). |
||||
16. |
27/12 |
Ю. Михайленко «Ой, метелиця-зима» (виконання). Український народний танець «Метелиця» (виконання). |
||||
змістова лінія «мова музики» |
||||||
Основні властивості музики: пісенність, танцювальність, маршовість. |
||||||
17. |
17/01 |
Л. Бетховен «Марш» (слухання). Українська народна пісня «Подоляночка» (розучування)
|
Слухання пісенно- маршової та пісенно- танцювальної музики; виконання пісень, які розкривають основні завдання; ритмічні рухи (марш, танець). |
Учень/учениця: має уявлення пісенність, танцювальність, маршовість; розуміє, що саме виражає прослуханий музичний твір (настрій людини, рухи людини або явища навколишнього світу); розрізняє пісенно-маршову та пісенно-танцювальну музику; розуміє, що пісня, танець, марш можуть перерости в пісенність, танцювальність і маршовість. Учень/ученицяуміє: порівнювати жанрові ознаки музичних творів, знаходить у них спільне й відмінне; відрізняти пісенну музику серед інших; виділяти у творах елементи пісенності, танцювальності й маршовості. |
Розвиток логічного мислення, фантазії, уяви, уміння малювати музичні картини при звучанні пісенно-маршової та пісенно-танцювальної музики; виховання любові до музичної мови, творів музичного мистецтва. |
|
18. |
24/01 |
С. Гулак-Артемовський «Ліричний танок» (слухання). Українська народна пісня «Подоляночка» (виконання)
|
||||
19. |
31/01 |
Я. Степовий «Гопак» (слухання, перегляд). Наталія Май. «Не давайте суму жити» (розучування).
|
||||
20. |
07/02 |
В. Текер «Жартівлива полька» у виконанні троїстих музик (слухання). Наталія Май. «Не давайте суму жити» (розучування). |
||||
21. |
14/02 |
В. Шуберт. «Військовий марш» (слухання) Наталія Май. «Не давайте суму жити» (виконання). |
||||
Інтонація, як основа музики |
||||||
22. |
21/02 |
Вправи для розвитку голосу і слуху. Українська примовка «Ходить кіт по горі». Українська народна пісня «Ой, є в лісі калина» (розучування). |
Артикуляційні вправи, логоритмічні поспівки. Виконання пісень різного змісту і характеру, скоромовок. |
Учень/учениця: має уявлення про музичну інтонацію, як основу музики; має уявлення про спільність розмовної і музичної мов; порівнює зображальні (зображують різноманітні звуки, шуми, явища навколишнього світу) та виражальні (передають настрої, почуття та думки людини) інтонації, ритмічні інтонації. Учень/ученицяуміє: розрізняти на слух запитальні, стверджувальні, діалогічні, окличні інтонації, інтонації скоромовок; виділяти в мелодії головну інтонацію, виразно та чисто виконувати мелодію, називати твори, що звучали; співати спокійно, не викрикувати звуки, не перекрикувати товаришів, відчувати інтонацію. |
Розвиток виразності та чистоти вокальної інтонації при виконанні пісень, слухової уваги. Формування вміння виділяти в музиці головну інтонацію. |
|
23. |
28/02 |
Вправи для розвитку голосу і слуху. Українська примовка «Ходить кіт по горі». Українська народна пісня «Ой, є в лісі калина» (розучування). |
||||
24. |
07/03 |
Вправи для розвитку голосу і слуху. Українська примовка «Півник». Наталія Май «Мамина сорочка» (розучування) . Українська народна пісня «Ой, є в лісі калина» (виконання). |
||||
25. |
14/03 |
Вправи для розвитку голосу і слуху. Українська примовка «Півник». Наталія Май «Мамина сорочка» (розучування) . Українська народна пісня «Ой, є в лісі калина» (виконання). |
||||
26. |
21/03 |
Вправи для розвитку голосу і слуху. Українська примовка «Півник». Наталія Май «Мамина сорочка» (виконання) . Українська народна пісня «Ой, є в лісі калина» (виконання). |
||||
Розвиток музики. |
||||||
27.
|
04/04 |
С. Прокоф’єв «Симфонічна казка «Петрик і Вовк» (слухання). Українська народна примовка «Сидів котик на воротях» . Н. Рубальська «Дзвоники музичні» (розучування). |
Слухання музики, бесіда за прослуханим твором. Розспівування, ритмодекламаційна вправа; повторення вивчених пісень; художнє виконання пісні у супроводі дитячих музичних інструментів. |
Учень/учениця: має уявлення про музику, як мистецтво, що не існує без розвитку; має уявлення про багатогранність розвитку музики, способи розвитку музики (виконавські, динамічні, жанрові, мелодійні, темпові, темброві). Учень/учениця уміє: порівнювати почуття, настрої, думки людини виражені в музичному творі, розуміє, чому змінюється музика (зміна засобів музичної виразності), особливості динамічного та темпового розвитку музики, називає музичні твори, які звучали. |
Формування зосередженості у процесі слухового сприймання музики, усвідомлення почуттів, настроїв, думок людини процесі сприймання музичного твору, мовленнєвої активності в процесі висловлювання власного ставлення до музичного твору. Розвивати природню музичність дітей, виховувати художній смак. |
|
28. |
11/04 |
С. Прокоф’єв «Симфонічна казка «Петрик і Вовк» (слухання). Українська народна примовка «Сидів котик на воротях» . Н. Рубальська «Дзвоники музичні» (виконання). |
||||
29. |
18/04 |
Б. Фільц «Закарпатська новелета №3» (фрагмент) (слухання). Українська народна примовка «Сидів котик на воротях» . Українська народна пісня «Ой, заграйте, дударики» (розучування). |
||||
30. |
25/04 |
Українська народна пісня в обробці М. Леонтовича «Дударик» (слухання). Українська народна примовка «Печу, печу хлібчик» . Українська народна пісня «Ой, заграйте, дударики» (виконання). |
||||
31. |
02/05 |
Л. Бетховен «Весела. Сумна» (слухання). Українська народна примовка «Печу, печу хлібчик» . Українська народна пісня «Ой, заграйте, дударики» (виконання). |
||||
Музична форма |
||||||
32. |
09/05 |
Я. Степовий «Колискова» (слухання). Українська народна пісня «Котику сіренький» (розучування). |
Розповідь про музичну форму, слухання музичних творів, словникова робота (музичні терміни), перегляд відеоматеріалів; виконання пісень, музично-ритмічні рухи, музикування на дитячих музичних інструментах. |
Учень/учениця: має уявлення про форму музичного твору (може складатися з однієї, двох, трьох і більше частин); намагається визначити форму музичного твору; розуміє зв’язок зміни частин зі зміною характеру і змісту твору. Учень/учениця уміє: слухати та спостерігати за розвитком музики; визначати форму музичного твору; порівнювати твори різної форми; висловлювати власну думку від почутої музики. |
Розвиток спостережливості та пам’яті при дослідженні форми музичного твору; уміння уточнення та конкретизації знань, корекція слухової пам’яті. |
|
33. |
16/05 |
М. Лисенко «Колискова» (слухання). Українська народна пісня «Котику сіренький» (виконання). |
||||
34. |
23/05 |
Українська народна пісня «Вийди, вийди, сонечко» (розучування). М. Ведмедеря. Пісня-гра «Зробим коло» (розучування) |
||||
35. |
30/05 |
Українська народна пісня «Вийди, вийди, сонечко» (виконання). М. Ведмедеря. Пісня-гра «Зробим коло» (виконання). Підсумок вивченого за рік. |
||||
1