Календарно-тематичне планування уроків МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА в 7 класі
(відповідно до модельної навчальної програми інтегрованого курсу «Мистецтво»
для 7-9 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку
(авт. Тороп К.С., Лопатіна М.В., Прядка І.Є., Шпилєва Ю.І.)
(35 годин на рік, 1 години на тиждень)
№ уроку |
Дата |
Зміст навчального матеріалу предмета/інтегрованого курсу |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати навчання |
Напрями корекційно- розвиткової роботи |
ЗМІСТОВА ЛІНІЯ «ЖАНРОВА ПАЛІТРА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА» |
|||||
Основні жанри вокальної та інструментальної музики |
|||||
1. |
04/09 |
М. Вербицьий, П.Чубинський «Гімн України». (Слухання) Вправи для розвитку голосу і слуху. Українська народна пісня «Над річкою бережком» (розучування). |
Бесіда про жанровий розподіл музики. Слухання та аналіз музичних творів, творчі завдання |
Учень/учениця знає: має уявлення про жанри вокальної та інструментальної музики, а саме: вокальні жанри (камерно-вокальна музика, пісня, гімн, романс); хорова музика (хор, меса, хорал, кантата); інструментальні жанри (камерно- інструментальна музика, прелюдія, ноктюрн, етюд); симфонічна музика (увертюра, симфонія, концерт, симфонічна поема); музично-театральні жанри (опера, балет, оперета, мюзикл). Учень/учениця розуміє: чим саме відрізняються жанри один від одного (*без засвоєння термінології, за допомогою вчителя) Учень/учениця уміє: сприймати музичний твір, складати власну думку про його зміст та засоби виразності відповідно до своїх поглядів, смаків, досвіду та визначати у якому жанрі написано твір (*за допомогою вчителя) та розуміти музичний твір, складати власну думку про його зміст та засоби виразності відповідно до своїх поглядів, смаків, досвіду та визначати у якому жанрі написано твір (*за допомогою вчителя) |
Розвиток вміння на слух впізнавати жанрові ознаки музичного твору й характерні засоби музичної виразності та розвиток музичного образу. Виховування інтересу до класичної музики, здібностей до сприйняття та оцінювання музичних творів |
2. |
11/09 |
М. Лисенко, Пісня Наталки з опери «Наталка Полтавка». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху. Українська народна пісня «Над річкою бережком» (виконання). |
|||
3. |
18/09 |
П. Нергард, «Образ шуму». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху. М. Назарець «Ми –козаки, ми – гордість України» (розучування, виконання). |
|||
4. |
25/09 |
В. Івасюк, «Балада про мальви». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху. В. Стеценко «Щасти тобі, вчителько» (виконання). |
|||
5. |
02/10 |
А. Вівальді, Цикл із чотирьох скрипкових концертів «Чотири пори року». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху. Українська народна пісня «Од Києва до Лубен» (розучування, виконання). |
|||
6. |
09/10 |
А. Вівальді, Цикл із чотирьох скрипкових концертів «Чотири пори року». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху. Н. Май «Осіння пісня» (Розучування, виконання). |
|||
Спорідненість жанрів музики з жанрами літератури та образотворчого мистецтва |
|||||
7. |
16/10 |
Л. Ревуцький. «Веснянка». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Н. Рубальська «Різні барви у природи» (розучування). |
Слухання музики, перегляд малюнків та художніх книжок, виконання пісень. Творче завдання «Впізнай різновиди музичного мистецтва за малюнком» |
Учень/учениця має уявлення про взаємодію видів мистецтва; співдружність музики, поетичного слова, танцювальних рухів, театральної дії; зв’язок музики та образотворчого мистецтва Учень/учениця розуміє, що музика тісно пов’язана з іншими видами мистецтва; музика збагачує мистецькі образи. Учень/учениця уміє пояснити, що без поезії не було б пісень, а музика і живопис можуть створювати картини. Музика за допомогою звуку, а живопис – кольором. Усвідомлює можливість взаємодії музики з літературою, живописом та уміє порівняти музичний й художній образи |
Розвиток вміння надавати характеристику музичному образу в творах, виконувати творчі завдання. Виховування інтересу через музику до інших видів мистецтва, зокрема літературного та образотворчого. |
8. |
23/10 |
Й.С. Бах. Органна фуга ля мінор. (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Н. Рубальська «Різні барви у природи». (Виконання). |
|||
9. |
06/11 |
Ф. Шуберт. «Вечірня серенада». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Н. Рубальська «Різні барви у природи». (Виконання). |
|||
10. |
13/11 |
Е. Гріг. «Ноктюрн №4». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. В. Авдієнко «Відлетіли журавлі». (Розучування, виконання). |
|||
11. |
20/11 |
К. Меладзе. «Квітка душа» (у виконанні Ніни Матвієнко). (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Щедрівки. (Розучування, виконання). |
|||
12. |
27/11 |
М. Глінка. «Вальс-фантазія». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Колядки. (Виконання) |
|||
13. |
04/12 |
Ф. Шуберт. «Вечірня серенада». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Колядки. (Виконання). |
|||
14. |
11/12 |
Р. Роджерс. «Звуки музики». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Н. Май «Падає сніжок». (Виконання). |
|||
15. |
18/12 |
Р. Роджерс. «Звуки музики». (Слухання).Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Щедрівки. (Виконання). |
|||
16. |
25/12 |
Л. Бетховен. «Місячна соната». (Слухання). Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Н. Май «Новорічна пісня». (Виконання). |
|||
Виконавча та творча діяльність |
|||||
17. |
15/01 |
Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Українська народна пісня «Ой, ходила дівчина бережком». (Виконання). |
Вокально-хорові вправи, виконання пісень різного змісту і характеру, складання виконавського плану пісень, проведення рольових музичних ігор, інсценування пісні-гри, залучення учнів до оцінки якості співу (власного чи ровесників) |
Учень/учениця має уявлення про елементарні правила співу (у положенні сидячи, стоячи), називає музичні твори, що виконували та їхніх авторів (*за допомогою вчительки) Учень/учениця уміє: співати вокальні вправи, дитячі пісні у відповідному настрою, характері, темпі, динаміці; дотримуватися правил співу (постава, дихання, інтонація); виконувати пісні «у ролях», відтворюючі образ мімікою, пластикою виразним інтонуванням, добирати реквізит; створювати варіанти ритмічного супроводу до пісні. |
Формування навичок музичного виконавства, музичної творчості, інтересу та любові до музики, музичної культури дітей. Розвиток загальної музикальності, музичних здібностей, музично-виконавської майстерності. |
18. |
22/01 |
Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Українська народна пісня «Ой, ходила дівчина бережком». (Виконання). |
|||
19. |
29/01 |
Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Ю. Михайленко. «Біля калиноньки». (Виконання). |
|||
20. |
05/02 |
Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. М. Коваленко. «Вишиваю рушничок». (Виконання). |
|||
21. |
12/02 |
Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. А. Олєйнікова. «Намалюю Україну». (Виконання). |
|||
Імпровізація простих мелодичних зворотів та ритмічного супроводу пісень |
|||||
22. |
19/02 |
Б. Фільц. «Дзвенять дзвінки». (Музикування на дитячих інструментах).
|
Музикування на дитячих музичних інструментах, співи, творчі пісенні вправи, музично-дидактичні ігри. |
Учень/учениця знає: поняття «імпровізація»; має уявлення про ритмічні, мелодичні, мовні, вокальні, інструментальні імпровізації; комплексна музична імпровізація, яка поєднує вокальну, інструментальну, рухову, танцювальну, ігрову, театральну діяльність (*без засвоєння термінології) Учень/учениця уміє: (намагається) імпровізувати прості мелодичні звороти, темброво-ритмічний супровід до пісень (*за допомогою вчителя); використовувати засвоєні вокально-хорові засоби музичної виразності у процесі виконання творів (*за нагадуванням вчителя) |
Розвиток уваги у процесі відтворення ритмічних малюнків, музично-творчої уяви; темпоритмічного відчуття, ритмічного слуху, дрібної моторики кисті рук, загальної моторики, творчої активності; творчих здібностей до імпровізації під час співу. Стимулювання захопленості та зацікавленості в процесі імпровізації. |
23. |
26/02 |
О. Янушевич. «Пісня про зарядку» (Творчі пісенні вправи). |
|||
24. |
05/03 |
Українська народна пісня «Од Києва до Лубен». (Музикування на дитячих інструментах). |
|||
25. |
12/03 |
Пісня-гра «Зробим коло». (Музично-дидактична гра). |
|||
26. |
19/03 |
Танець «Подоляночка». (Музично-дидактична гра). |
|||
27. |
02/04 |
Українська народна пісня «Печу, печу хлібчик». (Музично-дидактична гра). |
|||
28. |
09/04 |
Г. Чубач. «Черепаха-Аха». (Музикування на дитячих інструментах). |
|||
Змістова лінія «Образний зміст музики» |
|||||
Поняття «Музичний образ». Роль музичного образу в музиці |
|||||
29. |
16/04 |
М. Лисенко. Увертюра до опери «Тарас Бульба». (Слухання). Виконання в русі та музикування. Т. Димань. «Пісня скрипаля». |
Вступна бесіда, слухання музики, перегляд портретів українських/зарубіжних композиторів, відеоматеріалів, аналіз музичного твору.
|
Учень/учениця: має уявлення про роль музичного образу в музиці, який складає зміст музичного твору і має художньо-інтонаційну природу; намагається зрозуміти, що композитор для створення музичного образу застосовує такі музичні засоби, які дають змогу втілити його задум та зробити твір зрозумілим і доступним Учень/учениця уміє: розпізнавати музичні твори за їх емоційно-образним змістом; навести приклади відображення в музиці образів картин природи, тварин, настрою людини; пояснити, якими музичними засобами композитор передав образ, краще розуміти музичну мову, висловлювати власну думку від почутої музики (*за допомогою вчителя) |
Розширення розуміння дітей про можливості музики у відображенні різноманітних образів. Розвиток творчої уяви, художньо- образного мислення, виховування любові до мистецтва, залучання до творчості |
30. |
23/04 |
М. Лисенко. Увертюра до опери «Наталка Полтавка» (слухання). Виконання в русі та музикування. Українські веснянки. |
Особливості музичних образів |
|||||
31. |
30/04 |
Р. Шуман. «Порив» з циклу «Фантастичні п’єси» (слухання). Виконання в русі та музикування. Л. Ревуцький «Колискова» |
Слухання музики, виконання та інсценування пісень, музично-ритмічні рухи, музикування на дитячих музичних інструментах. |
Учень/учениця має уявлення про: засоби музичної виразності, які створюють музичний образ; види образів в музиці: ліричний, епічний, драматичний, казковий, комічний (*без засвоєння термінології) Учень/учениця уміє: розпізнавати музичні образи в мистецтві; розповідати про уявлений музичний образ музичного твору; характеризувати особливості відображення внутрішнього світу людини в музичних образах, висловлювати враження від музичних творів (*за допомогою вчителя) |
Розвиток вокально-хорових навичок, корекція та розвиток фонематичної і музичної пам’яті, уваги, музичного слуху та почуття ритму. |
32. |
07/05 |
Д. Верді. Уривок з опери «Набукко» (слухання). Виконання в русі та музикування. Л. Ревуцький «Колискова» |
Виконання пісень, які розкривають основні завдання теми |
|||||
33.
|
14/05 |
Вправи для розвитку голосу і слуху, поспівки. Українська народна пісня «Зацвіла в долині» (розучування). Танець «Якщо весело живеться – роби так».
|
Вокально-хорові вправи (вправи на основі мелодій пісень), розспівки, фонопедичні вправи. Розучування пісні (промовляння слів у ритмі, показ мелодії, розучування фразами), виразне виконання пісні, ритмічні вправи |
Учень/учениця: розрізняє різні за характером та музичним образом пісні; дотримується правил фразування та дихання під час співу; намагається дотримуватися ансамблевого виконання музичних творів (*за нагадуванням вчителя) Учень/учениця уміє: чітко інтонувати та виконувати вивчені пісні; співати емоційно, виразно і злагоджено у відповідному настрої і характері; дотримуватися правил ансамблевого співу; передавати образ у музично- ритмічних рухах, іграх. |
Виховування почуття єдності з музичним образом пісні. Розвиток правильного звукоутворення, ладо- тонального слуху та музичного смаку, логічного мислення, художнього виконання музичного твору, пісенної творчості. |
Засвоєння основних понять і термінів: музичний обрах, мелодія, супровід, ритм, темп, тембр, динамічні відтінки, регістр |
|||||
34. |
21/05 |
С. Гулак-Артемовський. Уривок фіналу опери «Запорожець за Дунаєм». (Слухання) Н. Май. «Мелодія добра». (Виконання). |
Слухання музики, виконання пісень, музично- ритмічні рухи, музикування на музичних інструментах |
Учень/учениця має уявлення про музичні терміни і поняття (*без засвоєння термінології); Учень/учениця розуміє, що всі теоретичні відомості тісно пов’язані з хоровим співом, слуханням, музикуванням, рухами під музику, аналізом музичних творів; намагається користуватися музичною термінологією (*за допомогою вчителя); музичні твори, які звучали, роль музичної мови як виразника образного змісту твору Учень/учениця уміє: визначати емоційний зміст музичних творів; висловлювати свої враження від них та застосовувати у разі необхідності музичну термінологію (*у межах програмового матеріалу). |
Розвиток музичної пам’яті, уваги, логічного та асоціативного мислення. Узагальнення і усвідомлення суттєвих ознак певного поняття; збагачення словникового запасу на основі вивчення музичних термінів |
35. |
28/05 |
Ф. Ліст. «Кампанелла Етюд 3». (Слухання). А. Олєйнікова. «Канікули». (Виконання). Підсумок вивченого протягом року. |
1