Система виховання "5 шляхів до музичної досконалості: Методи видатних педагогів. Карл Орф."

Про матеріал
У цій серії статей розглядаються найвідоміші у світі методики музичного виховання дітей.
Перегляд файлу

5 шляхів до Музики: огляд популярних світових систем навчання дітей музиці.

Музика – це мова душі, універсальна мова, яка здатна об’єднати людей різних культур та віків. Сьогодні існує безліч методик навчання дітей музиці, кожна з яких має свої особливості та переваги. У цьому циклі статей ми розглянемо п’ять найпопулярніших систем: метод Шиничі Судзукі, системи Карла Орфа, Золтана Кодая, Еміля Жак-Далькроза та метод Хелен Хайнер.

Чому саме ці п’ять систем? Тому, що вони є найвідомішими у світі музичної педагогіки. Методики відрізняються своїм підходом до навчання, але всі мають спільну мету – розвивати музичні здібності дітей, виховувати любов до музики та сприяти всебічному розвитку особистості.

Думаю, що не помилюся, якщо скажу, що самою відомою в Україні є система Карла Орфа. Елементи цієї методики використовують і на музичних заняттях в дошкільних закладах, і на уроках музичного мистецтва у школах, і на уроках сольфеджіо у музичних школах. І, все ж таки, не зайвим буде зробити огляд цієї методики.

Карл Орф

(10.07.1895 - 29.03.1982)

Німецький композитор і музичний педагог. Розробив власну теорію музичної освіти. У  1924 році спільно з дружиною Доротеєю Гюнтер створив школу гімнастики, музики і танцю (“ Гюнтершуле”) у Мюнхені. У 1950- 54 роках Орф видав п'ятитомне зібрання “ Музика для дітей” (“ Schulwerk”), що стало основою музично-педагогічної системи Орфа,  яка отримала світове визнання і поширення.  У 1950-1960-х роках Орф викладав у Вищій  музичній школі в Мюнхені. У 1961 році був відкритий Інститут Орфа (Інститут  музичного виховання при Вищій школі музичного і сценічного мистецтва Моцартеум). 

Концепція педагогічної системи Карла Орфа.

     Перед тим як музика стала окремим видом мистецтва І втілилася у талановитих творах класиків,  вона багато століть була пов'язана з мовою і рухом.  Яскравим прикладом цього є хороводи,  які дійшли до нас з давніх часів.  точки зору Карла Орфа методика навчання дітей музиці малоефективна і невиправдана,  якщо в ній відсутня опора і на два головні корені,  з яких виросла музика.

      Мова рух і музика -  - це три засоби,  нерозривний зв'язок яких є головним змістом орфівської музичної педагогіки.  

      Для музичного виховання важливі мовні вправи, адже музичний слух розвивається у тісному зв'язку із слухом мовним. Мовний слух -  одна з основ слуху музичного.  дитина вчиться користуватися засобами виразності,  загальними для мови і музики: це -  темп, ритм, регістр, тембр, звуковисотний малюнок ( інтонація). По відношенню до музики мовні вправи означають, перш за все, ритмічне і темброво звукове тренування.  педагогічна ідея -  відштовхнутися при вивченні музичного ритму від ритму слів,  спиратися при цьому на знайомий матеріал.

    При виборі тексту Орф звертався до дитячого фольклору: лічилки, дражнилки,  кричалки, заклички, приказки, примовки, імена, рифми. При цьому увага зверталася як на змістовну, так і на звукоритмічну сторону тексту.

      З досвіду багатьох педагогів відомо, що діти з задоволенням сприймають набір звуків, який не має сенсу.  У кожного з нас у пам'яті з дитинства, напевно, залишилась якась тарабарщина, наприклад:

 Ені- бені- раба,

 Квінті- фінті- жаба. 

     Дослідники дитячої мови  вважають,  що діти, придумуючи і декламуючи вірші, насолоджуються ними як музикою, не занурюючись у їх зміст. Їх захоплює ритміка і співзвучність вірша. Вони також звертають увагу на синкретичний характер дитячої поетичної творчості:  дитячі вірші невід'ємні від танка.  Діти не можуть встояти на місці,  викрикуючи дражнилки або лічилки. Вони,  декламуючи вірш або наспівуючи під час гри, ні хвилини не стоять на місці. Дуже важливою складовою є мовно-ритмічні ігри з елементами імпровізації.

     Зберегти і розвинути цю єдність -  одне з головних завдань методики Карла Орфа.  З цією метою необхідно цілеспрямовано розвивати елементарні навички руху.  Особлива увага приділяється ритмічним елементам,  що, в свою чергу, сприяє розвитку музичних здібностей. Амплітуда вправ дуже велика: від простого ритмічного погойдування з боку в бік, до елементарних гімнастичних вправ, що сприяють формуванню вільної осанки, пластичності руху, допомагають звільнити від напруги корпус тощо.  на основі деяких вправ можна створити елементарні таночки. 

     І, нарешті, ми підійшли до музичного виховання. Тут навчання ведеться у трьох напрямках: слухання музики, спів і гра на музичних інструментах. В основу навчання покладена дитяча творчість. Якщо гра на інструментах,  то тут педагог навчає дітей користуватися інструментами, а далі процес навчання будується на імпровізації.

      інструменти школи Карла Орфа - це  спеціальний комплект ударних інструментів, основу якого складають ксилофони, металофони і глокеншпілі. Також використовуються різні шумові інструменти. Наприклад,  є пісенька, до якої потрібно створити акомпанемент. педагог пропонує дітям придумати ритмічний малюнок акомпанемента, Спираючись на ритмічні блоки, відпрацьовані у мовних вправах. Таких малюнків може бути декілька -  для різних інструментів.  потім діти визначають, якому інструменту виконувати той чи інший ритмічний малюнок і, нарешті, виконують його.

     Професор також пропонує подивитись на музичне виховання ширше, чим просто на традиційне залучення дітей до виконання і слухання музики.  діти повинні не тільки слухати і відтворювати написану кимось музику, але, в першу чергу, створювати і виконувати свою, дитячу, елементарну музику. Це необхідно для творчого самовираження дітей. Дитину запрошують у “Шульверк” не як гостя,  А як співавтора і творця цього особистого музичного світу. 

     Карл Орф відзначав, що “Шульверк” не є підручником у традиційному сенсі. його з повним правом можна назвати дидактичною концепцією, яка відкриває шлях до творчого підходу до процесу навчання музики. “Шульверк” залишає вибір методики самому педагогу.  Початок шляху, його продовження, окремі етапи і тактика -  все це, на думку Орфа, повинно вирішуватись кожним педагогом окремо, складати його педагогічну творчість.

 

Джерела:

https://prodigies.com/what-is-the-orff-method-and-how-is-it-taught/

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2307/3390084

https://teachingwithorff.com/

https://aosa.org/about/what-is-orff-schulwerk/  

     

 

docx
Додано
21 листопада
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку