Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авторки: Масол Л. М., Просіна О. В.)
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Підручник: Мистецтво: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Л. С. Аристова, Н. В. Чєн – Київ: УОВЦ «Оріон», 2023. 240 с. іл.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.03.2023 № 254)
https://drive.google.com/file/d/18IimFCgQpJ4rQlxT2BTpPD4Y1xxjeK0-/view
Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва
6 клас
Тема року: Жанри мистецтва
Образи людини в мистецьких жанрах
Образи природи в мистецьких жанрах
№ з/п |
Дата |
Тема, завдання уроку |
Художньо-творча діяльність (Орієнтовна тематика практичних завдань) |
Орієнтовні твори для сприймання мистецтва |
Примітки |
Вступ. Палітра мистецьких жанрів |
|||||
1 |
|
Інструктаж з БЖД. Палітра мистецьких жанрів Що таке жанр? Які існують жанри образотворчого мистецтва? Як і коли вони виникли? Поняття: жанр, жанри образотворчого мистецтва (анімалістичний, пейзаж, портрет, натюрморт, тощо). |
Аналіз схеми «Жанри образотворчого мистецтва»
«Мої літні враження» Зобразити день зі свого відпочинку на канікулах, визначити жанр образотворчого мистецтва, до якого належить виконана робота. |
Генрієтта Роннер-Кніпп. Кошенята, що грають з віялом; Юрій Журавель. Мирослав Скорик; Жан Беро. Бульвар капуцинок; Владислав Христенко. Твердині України. Білгород-Дністровський. |
стор. 68-70 |
Модуль 3 (домінантний). Жанри образотворчого мистецтва. |
|||||
Тема: Світ тварин в образотворчому мистецтві |
|||||
2 |
|
Світ тварин в образотворчому мистецтві. Анімалістичний жанр у скульптурі Що таке анімалістичний жанр? Коли і як він виник? Хто такий художник-анімаліст? Чи відомі нам перші художники-анімалісти? У яких видах образотворчого мистецтва розвивається анімалістичний жанр? Поняття: анімалістичний жанр, скульптура, барельєф, горельєф, контррельєф. |
«Мій домашній улюбленець». (Техніка виконання: ліплення)
«Образ тварини у скульптурі» Створити проєкт пам’ятника тварині (тварина-герой, улюблена тваринка, герой літературного твору чи мультиплікаційного фільму). Захистити проект. |
Франція. Зображення з печери Ласко; Скіфська пектораль із Товстої Могили. ІV ст. до н. е.; Токіо (Японія). Пам’ятник Хатіко; Олексій Шамшура. Пам’ятник вірності. Київ (Україна); Костянтин Скритуцький. Їжачок у тумані. Київ (Україна); Герхард Маркс. Пам’ятник бременським музикантам. Бремен (Німеччина). |
стор. 71-73 |
3 |
|
Світ тварин в образотворчому мистецтві. Анімалістичний жанр у живописі та графіці Хто з художників/ художниць-живописців звертався/зверталась до анімалістичного жанру? Чи є улюблені тварини у художників/художниць-живописців? Як стати художником/ художницею-аніматором? Поняття: графіка, живопис, засоби виразності графіки та живопису, замальовка, фактура, пропорції тварин, статика, динаміка, композиція, композиційний центр. |
«Моя улюблена тваринка» Зобразити тварину у спокої. (Техніка виконання за вибором: графіка, живопис)
«Моя улюблена тваринка на прогулянці» Зобразити тварину у русі. (Техніка виконання за вибором: графіка, живопис) |
Альбрехт Дюрер. Заєць; Генрієтта Роннер-Кніпп. Двоє спанієлів чекають на полювання; Всеволод Аверін. Телята; Замальовки тварин у русі. |
стор. 74-76 |
4 |
|
Світ тварин в образотворчому мистецтві. Анімалістичний жанр у декоративному мистецтві Чи існує анімалістичний жанр у декоративно-прикладному мистецтві? У яких видах декоративно-прикладного мистецтва майстри/майстрині звертаються до анімалістичного жанру? Поняття: декоративно-прикладне мистецтво, види декоративно-прикладного мистецтва (декоративний розпис, кераміка, народна іграшка, витинанка, вишивка, килимарство, різьблення, лозоплетіння, ковальство тощо), стилізація, орнамент. |
«Чарівна тварина» Створити декоративний образ тварин и на прикладі робіт Марії Примаченко або за власним баченням. |
Сирна іграшка. Україна; Андрій Пікуш. Сімейка; Косівська кераміка; Бубнівська кераміка; Яворівська іграшка; Марія Примаченко. Загроза війни. Голубка розпустила крила, хоче миру.
|
стор. 77-79 |
Тема: Світ речей в образотворчому мистецтві |
|||||
5 |
|
Світ речей в образотворчому мистецтві. Побудова натюрморту Чим звичайні побутові речі приваблюють художників/ художниць? Як речі, що нас оточують, можуть стати натюрмортом? Як зобразити натюрморт, щоб він сприймався реалістично? Поняття: натюрморт, пропорції, закони композиції, перспектива, закони перспективи, лінійна перспектива, лінія горизонту. |
Аналіз схеми, з яких простих форм утворилась форма глечика, побудови предметів з використанням знання лінійної перспективи.
«Тихе життя моїх речей» Намалювати натюрморт з простих предметів з натури (побудова натюрморту з урахуванням лінійної перспективи).
«Що про мене розповість натюрморт» Намалювати натюрморт з натури з предметів, які є в шкільному рюкзаку (побудова натюрморту з урахуванням лінійної перспективи). |
Віллем Клас Геда. Натюрморт зі срібним глеком і пирогом; Мікеланджело Мерізі де Караваджо. Кошик із фруктами; Катерина Білокур. Сніданок; Замальовки овочів, фруктів.
|
стор. 80-84 |
6 |
|
Світ речей в образотворчому мистецтві. Живописне вирішення натюрморту Чи можна кольором передати об’єм речей? Що таке локальний колір? Як змінюється колір залежно від різного освітлення? Поняття: локальний колір, колірний тон, колорит, тінь, напівтінь, рефлекс, полиск, світло. |
Аналіз схеми складових світло-тіньових відношень глечика та яблука (знайти найсвітлішу, найтемнішу, найхолоднішу, найтеплішу частини глечика).
«Колір у натюрморті» Намалювати натюрморт з простих предметів з натури (кольорове рішення). |
Сергій Малиш. Натюрморт із золотою монетою; Клара Петерс. Луговий стіл; Феде Галіція. Вишні в срібній вазі; Ян Барткевич. Бузок біля вікна; Ю Мі Парк. Натюрморт. |
стор. 85-87 |
7 |
|
Світ речей в образотворчому мистецтві. Декоративний натюрморт Що таке декоративний натюрморт? Що таке стилізація? Як можна стилізувати звичайні побутові речі, щоб зобразити декоративний натюрморт? Поняття: декоративний натюрморт, колірна гармонія, стилізація. |
Аналіз схеми гармонійного поєднання кольорів колірного кола.
Аналіз схеми етапів створення декоративного натюрморту.
«Декоративний натюрморт» Техніка виконання: графіка, живопис, аплікація (за вибором). |
Нарек Кочунк. Натюрморт; Джейн Вокер. Натюрморт; Пабло Пікассо. Натюрморт; Олександра Екстер. Натюрморт.
|
стор. 88-89 |
8 |
|
Узагальнення. |
|
|
|
Тема: Світ природи в образотворчому мистецтві |
|||||
9 |
|
Світ природи в образотворчому мистецтві. Пейзаж (сільський, міський, гірський, марина, фантастичний тощо) Що в природі є таке, що захоплює художників та художниць, надихає на створення пейзажів? Які види пейзажів існують? Чи відрізняються пейзажні роботи художників/ художниць різних країн? Поняття: пейзаж, пейзажист, марина, фрески, сувій, відтінок. |
Аналіз схеми «Види пейзажів».
«Мелодія гір» Намалювати гірський пейзаж у стилі китайського живопису. Використати туш або акварель одного кольору (бажано чорного).
«Гірські нескорені вершини» Намалювати гірський пейзаж за уявою.
|
Роман Мотузок. Водяний млин; Джотто ді Бонде. Втеча до Єгипту. Фрески Базиліки Сан-Франческо у Ассізі; Чен Їшоу. Літній вітерець; Тетяна Яблонська. Тиша; Іван Айвазовський. Дев’ятий вал; Тарас Шевченко. Хата батьків Т. Г. Шевченка; Йосип Бабінець. Зимою; У Чжень. Рибалка; Цзен Хоус. Гори і ріки. |
стор. 90-93 |
10 |
|
Світ природи в образотворчому мистецтві. Сільський пейзаж Які образи виникають, коли ви чуєте слово «село»? Чи схожі сільські пейзажі різних куточків України? Різних країн? Як художники та художниці передають настрій у пейзажах? Поняття: сільський пейзаж, точка сходження, лінійна перспектива, повітряна перспектива, формат картини. |
Аналіз законів повітряної перспективи.
«Село на нашій Україні – неначе писанка, село» Намалювати сільський пейзаж з урахуванням лінійної та повітряної перспектив. |
Мойсей Вольштейн. Дорга на Дебальцево; Мендерт Хоббема. Авеню в Мідделхарні; Сергій Васильківський. Весняний день в Україні; Марія Раєвська-Іванова. Сільський пейзаж; Петро Левченко. Хата; В’ячеслав Перета. Весна. Потічок. |
стор. 94-97 |
11 |
|
Світ природи в образотворчому мистецтві. Міський пейзаж Чим відрізняється сільський пейзаж від міського? Чи може міський пейзаж бути цікавим? Що приваблює художників/ художниць у міському пейзажі? Поняття: висока лінія горизонту, низька лінія горизонту. |
«Улюблене місто» Намалювати міський пейзаж з урахуванням лінійної та повітряної перспектив. Техніка виконання: графіка, живопис (за вибором). |
Шарль Меріон. Париж. Малий міст; Ян Мерфі. Венеціанський канал; Джерелі Манн. Нічне місто; Мікеланджело. Капітолійський пагорб у Римі; Каміль Піссаро. Авеню де л’Опера, ефект снігу вранці.
|
стор. 98-101 |
12 |
|
Світ природи в образотворчому мистецтві. Декоративний пейзаж Чи може красу природи передати декоративно-прикладне мистецтво? У яких видах декоративно-прикладного мистецтва майстри і майстрині передають пейзажні мотиви? Поняття: вітраж. |
«Декоративний пейзаж» Створити декоративний пейзаж. Техніка виконання: витинанка, аплікація, декоративний живопис (на вибір). |
Ольга Пілюгіна. Білий вітер (ткацтво); Марфа Тимченко. с. Лебеди, де бував Т. Шевченко; Андрій Куліш. Рідна хата; Ейко Оджала. У горах.
|
стор. 102-104 |
13 |
|
Світ природи в образотворчому мистецтві. Фантастичний пейзаж Чи може бути пейзаж фантастичним? Як з фантастичних елементів створити пейзаж, який «намалювала» фантазія? Поняття: декор. |
«Фантастичний пейзаж» Створити власний чарівний світ. Техніка виконання: живопис, графіка, аплікація, декоративний живопис (на вибір).
«Місто майбутнього» Створити фантастичний пейзаж. |
Фантастичні пейзажі Олександра Янссона, Рафала Олбінського; Валентин Рекуненко. Вечеря; Шарлін Ле Сканфф. Фруктовий будинок. |
стор. 105-107 |
Тема: Світ людини в образотворчому мистецтві |
|||||
14 |
|
Образ людини в образотворчому мистецтві. Портрет (подвійний, парний, груповий, парадний, камерний, автопортрет тощо) Що таке портрет? Як називається художник, який створює портрети? Як виник портретний жанр? Які існують види портретів? Поняття: портрет, автопортрет, камерний портрет, парадний портрет, парний портрет, подвійний портрет, груповий портрет. |
Аналіз схеми «Види портретів в образотворчому мистецтві».
Аналіз схеми пропорцій обличчя людини.
«Портрет» Намалювати обличчя людини з урахуванням пропорцій. Техніка виконання за вибором.
«Автопортрет»
Робота в групах: - Підготувати доповідь і презентацію про портретистів України. - Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом. |
Антін Манастирський. Запорожець; Посмертна маска Тутанхамона; Статуї Рамзеса ІІ в храмі Абу- Сімбел; Кристина Робертсок. Леді Луїза Ролл; Олекса Новаківський. Автопортрет із дружиною; Рафаель Санті. Портрет Аньоло Доні, Портрет Маддалени Доні; Револьд Баришніков. Дівчина в українському вбранні; Микола Ступінський. Мирослав Скорик. |
стор. 108-112 |
15 |
|
Образ людини в образотворчому мистецтві. Портрет в аплікації Чи може портрет бути незвичайним? Чи можуть портретисти та портретистки використовувати для своїх робіт не олівці, фарби чи глину, а інші матеріали? Поняття: дизайнер. |
«Автопортрет» Техніка виконання: аплікація.
«Портрет улюбленого актора/акторки чи літературного героя/ літературної героїні» Техніка виконання: аплікація.
|
Ельза Феррейра. Гаррі Поттер; Роботи Джона Ед Де Вера; Джайлз Олдершоу. Мар лон Брандо; Еліот Франс. Одрі Гепберн. |
стор. 113-115 |
16 |
|
Образ людини в образотворчому мистецтві. Портрет. Пропорції постаті людини Як зобразити людину в повний зріст? Що таке пропорції постаті людини? Як зобразити людину в стані спокою? Чи змінюються пропорції людини у стані спокою та під час руху? Поняття: канон, пропорції тіла. |
Аналіз пропорцій людського тіла.
Ознайомлення з правилами передачі стану спокою.
«Мої роздуми», «Я читаю (малюю, дивлюсь у вікно тощо)» Намалювати фігуру людини в стані спокою. Техніка виконання за вибором.
|
Віктор Чаус. Розмова; Леонардо да Вінчі. Вітрувіанська людина; Генріх Семирадський. Біля джерела; Дмитро Чаус. Прима.; Марія Раєвська-Іванова. Автопортрет з моделлю.
|
стор. 116-118 |
17 |
|
Узагальнення. Перевіряємо свої досягнення: я знаю, можу, відчуваю. |
|
|
стор. 119-121 |
Тема: Релігійний жанр в образотворчому мистецтві |
|||||
18 |
|
Релігійний жанр в образотворчому мистецтві. Різдвяна тематика у творах художників Що таке релігійний жанр? Які твори належать до релігійного жанру? Чи звертаються художники й художниці до релігійного жанру? Поняття: релігійний жанр, іконопис. |
«Різдво», «Релігійне свято», «Традиції святкування» Створити роботу релігійного жанру. Техніка виконання за вибором.
Робота в групах: - Підготувати доповідь і презентацію про українську ікону або релігійний жанр, обравши певну країну. - Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом. |
Ікона Різдва Христового; О. Охапкін. Різдво. Святе сімейство; Плавтилла Неллі. Мадонна з немовлям та чотири ангели; Мікеланджело. П’єта; Гайду Ласло. Зима. Різдво; Середньовічний перський манускрипт, що зображує Мухаммеда, Авраама та Ісуса у спільній молитві. |
стор. 164-166 |
Тема: Міфологічний жанр в образотворчому мистецтві |
|||||
19 |
|
Міфологічний жанр в образотворчому мистецтві. Що таке міфологія? Які міфи ви знаєте? Чи бачили ви картини, створені на міфологічні теми? Поняття: міфологічний жанр, алегорія. |
«Міфи або легенди України» Створити ілюстрацію до легенд.
«Фея Фантазії», «Муза Знань», «Фея Захоплень та Натхнення» Створити уявний казковий образ. Техніка виконання: графіка, живопис (на вибір). |
Бюст Зевса, знайдений в Отриколі (Італія); Ніколя Пуссен. Малого Зевса вигодовують молоком Амалфеї; Сандро Боттічеллі. Весна; Фредерік Бартольді. Фонтан Бартольді, Ліон (Франція); Оксана Стратійчук. Вакх; Анатолій Базилевич. Ілюстрація до «Енеїди» Івана Котляревського; Олена Кульчицька. Возз’єднання України. |
стор. 167-169 |
Тема: Інтер’єр в образотворчому мистецтві |
|||||
20 |
|
Інтер’єр в образотворчому мистецтві. Фронтальна перспектива Як ще можна намалювати інтер’єр? Які засоби використовували художники, щоб зобразити камерність інтер’єру? Поняття: інтер’єр, фронтальна перспектива. |
Розгляд правил побудови фронтальної перспективи, аналіз схем.
«Моя затишна кімната» Намалювати інтер’єр власної кімнати у фронтальній перспективі. Техніка виконання: графіка.
«Класна кімната моєї мрії» Намалювати інтер’єр шкільного класу майбутнього. Техніка виконання за вибором. |
Адріан ван Остаде. Майстерня художника; Ян Вермер. Молочниця; Сьюзан Райдер. Відбите світло; Джузеппе Галлі Бібієна. Архітектурна фантазія; Марі Дюкер. Інтер’єр вілли з видом на сад. |
стор. 170-173 |
21 |
|
Інтер’єр в образотворчому мистецтві. Інтер’єр в етнічному стилі Чи бачили ви справжню українську хату з піччю, рушниками та розписами? Чим вона відрізняється від вашої оселі? Як відрізнити оселю в українському стилі від оселі в африканському або німецькому стилі? Поняття: етнічний стиль. |
«Я – дизайнер/дизайнерка інтер’єру» Намалювати інтер’єр (оселя, кафе, шкільна їдальня, готель тощо) в етнічному стилі. Техніка виконання за вибором.
Робота в групах: - Підготувати розповідь і презентацію про українське традиційне житло своєї місцевості. - Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом. |
Інтер’єр у стилі Прованс; Інтер’єр в японському стилі; Інтер’єр у скандинавському стилі; Василь Кричевський. Селянська хата на Поділлі; Василь Кричевський. Селянська хата на Полтавщині. |
стор. 174-176 |
22 |
|
Інтер’єр в образотворчому мистецтві. Кутова перспектива Як ще можна намалювати інтер’єр? Які засоби використовували художники, щоб зобразити камерність інтер’єру? Поняття: кутова перспектива. |
Розгляд послідовності виконання побудови кутової перспективи, аналіз схем.
«Мій майбутній офіс» Намалювати інтер’єр у кутовій перспективі. Створити власний майбутній офіс або сучасну кімнату, кімнату з музичним інструментом тощо. Техніка виконання за вибором. |
Карл Вільгельм Холсе. Інтер’єр з віолончеллю; Петро Левченко. Інтер’єр з кріслом; Сьюзан Райдер. Відбите світло. |
стор. 177-179 |
Тема: Побутовий жанр в образотворчому мистецтві |
|||||
23 |
|
Побутовий жанр у народному мистецтві Чи можна відобразити побутовий жанр у народному мистецтві? В яких видах народного мистецтва побутовий жанр представлений якнайбільше? Поняття: побутовий жанр. |
«Наталка Полтавка», «Свято» Обрати сюжет та техніку виконання для власної роботи (витинанка, колаж, аплікація). |
Михайло Білас. Косівський базар; Світлана Стародубцева. Чумацький шлях – осінь; Приклади старовинної вишивки; Емма Левадська. На Івана Купала; Ольга Пілюгіна. Зустріч; Ольга Рапай. Коломийка; Василь Свида. Весною на полонину. |
стор. 180-182 |
24 |
|
Побутовий жанр в образотворчому мистецтві Що вам відомо про побутовий жанр? Які основні ознаки побутового жанру? Хто з художників працював у побутовому жанрі? Поняття: сюжетно-тематична картина. |
«Мої уподобання», «Родинне свято», «Мій веселий, дружній клас» Створити роботу, яка відповідатиме побутовому жанру. Техніка виконання за вибором.
Робота в групах: - Обрати одного/одну з художників/художниць, які працювали у побутовому жанрі. Підготувати про нього/неї розповідь і презентацію. - Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом. - Обрати певні картини на побутові теми. «Оживити» картини. Розказати про заняття, уподобання персонажів, їхні думки тощо. |
Стінопис з побутовими сценами. Поховальна комора Накта. Стародавній Єгипет; Пітер Брейгель-старший. Дитячі ігри; Педер Северін Крейєр. Сільські працівниці в Абруццо; Джон Сінгер Сарджент. Колодязь у Венеції; Марія Полякова. Заплітаючи коси; Тетяна Яблонська. Весна. |
стор. 183-185 |
Тема: Історичний жанр в образотворчому мистецтві |
|||||
25 |
|
Історичний жанр Що таке історичний жанр? Чому художники й художниці звертались до історичних тем? Яку цікаву інформацію ми можемо взяти для себе, ознайомлюючись з творами історичного жанру? Поняття: історичний жанр. |
«Історична подія» Створити роботу на історичну тему (будь-яка історична подія у світовій історії або історична особистість).
Робота в групах: - Обрати одного/одну з художників/художниць, які працювали в історичному жанрі. Підготувати про нього/неї розповідь і презентацію. - Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом. |
Тарас Шевченко. Смерть Лукреції; Ан-Луї Жироде де Русі-Тріозон. Патріот Гіппократ відмовляє посланцям Персії; Луї Каффйєрі. Октавіан Август і Клеопатра; Бюст Нефертіті; Огюст Роден. Громадяни Кале. |
стор. 186-188 |
26 |
|
Українська історія в творах мистецтва Як українська історія відображається у творах історичного жанру? Що стає поштовхом для українських митців і мисткинь, щоб створювати картини історичного жанру? Поняття: історичний жанр. |
«Особистість в історії» Створити роботу на історичну тему.
«Історична подія» Створити роботу на історичну тему (будь-яка історична подія в Україні).
Робота в групах: - Дізнатися про героїв/геройок своєї місцевості. Підготувати про нього/неї розповідь. Ознайомити з інформацією своїх однокласників. Створити разом плакат вдячності тим, хто захищає нашу Батьківщину. |
Нікіта Тітов. Покрова; Опанас Сластіон. Проводи на Січ; Віра Барінова-Кулеба. Благословіння; Сергій Якутович. Тарас Бульба; Олександр Мурашко. Похорон кошового; Микола та Богдан Мазури. Молитва за Україну; Михайло Дяченко. Хрещені вогнем; Артур Орльонов. Становлення нації; Беата Куркуль. Степан Вікторович Чубенко; Олег Шупляк. Велика битва України з Мордором 2022; Марта Пітчук. Мотанка Перемога. Київське Полісся. |
стор. 189-192 |
Тема: Батальний жанр в образотворчому мистецтві |
|||||
27 |
|
Батальний жанр Чи доводилось вам бачити картини або рельєфні зображення битв, воєнних подій? Які художники та художниці змальовували ці події? Що їх приваблює у воєнній тематиці? Поняття: батальний жанр, баталіст/баталістка. |
«Цей подвиг люди мусять знати!», «Цей бій триватиме довічно» Створити роботу батального жанру. |
Скіфський золотий гребінь з кургану Солоха; Елізабет Томпсон. Шотландія навіки; Артур Орльонов. Взяття Кафи; Микола Самокиш. Бій Кривоноса з Яремою Вишневецьким; Юліуш Коссак. Король Ян ІІІ Собєський благословляє атаку поляків на турків під Віднем 1683 року. |
стор. 193-195 |
28 |
|
Узагальнення. |
Мистецтво рідного краю. |
|
|
Тема: Жанри зустрічаються (Кейс взаємодії і синтезу мистецтв) |
|||||
29 |
|
Жанри зустрічаються. Поєднання жанрів в одній роботі Як ви розумієте поняття «жанри-гібриди»? Що має відбуватися з жанрами образотворчого мистецтва, щоб їх можна було назвати гібридами? Поняття: творчий експеримент, химерний образ, інсталяція. |
«Химерні образи» Створити роботу, в якій поєднаються різні жанри образотворчого мистецтва. |
Вензель Холлар. Голова-ландшафт; Юс де Момпер. Алегорія зими; Олег Шупляк. Мені тринадцятий минало; Роботи Джузеппе Арчимбольдо. Літо; Портрет імператора Рудольфа ІІ в образі Вертумна; Весна. |
стор. 201-203 |
30 |
|
Жанри мультиплікації Чи замислювались ви над тим, що в мультиплікації є жанри? До яких жанрів мультиплікації можна віднести ваші улюблені мультфільми? Поняття: синтез мистецтв. |
«Мій власний мультфільм» Намалювати епізод мультфільму. Визначити середовище, в якому відбуватимуться ваші пригоди та зовнішність головного героя. |
Кадри із мультиплікаційних фільмів: «Попелюшка й таємниця чарівного каменю», «Вікінг Вік», «Пригоди Паддінгтона», «Як приборкати дракона», «Дикі предки», «Пригоди капітана Врунгеля», «Острів скарбів», «Викрадена принцеса: Руслан і Людмила». |
стор. 207-209 |
31 |
|
Жанри мультиплікації (екранізація літературних творів, розважальне видовище) Чи дивились ви мультиплікаційні фільми, створені за літературними творами? Що це за мультфільми? Поняття: художник/художниця-мультиплікатор/ мультиплікаторка. |
«Мій улюблений персонаж» Обрати цікавий твір з української літератури для створення мультфільму. Уважно прочитати опис привабливого для вас персонажа. Зобразити цього персонажа так, як ви його уявляєте (приділити увагу не тільки зовнішньому вигляду, а й емоціям). |
Кадри із мультиплікаційних фільмів: «Попелюшка», «Горбань з Нотр-Даму», «Мулан», «Лис Микита», «Пригоди Котигорошка та його друзів», «Мавка. Лісова пісня». |
стор. 213-215 |
32 |
|
Жанри мультиплікації (навчальні мультфільми) Чи звертали ви увагу на те, що кожний мультиплікаційний фільм нас чогось навчає? |
«Мій мультфільм для навчання» Намалювати кадр власного навчального мультфільму. |
Кадри із навчальних мультиплікаційних фільмів: «Говоримо українською», «The Way Things Work”, «Моя країна Україна», «Книга-мандрівка. Україна». |
стор. 219-221 |
33 |
|
Жанри мультиплікації (жанри аніме) Чи знаєте ви звідки пішли мультфільми аніме? У чому особливість таких мультфільмів? Поняття: аніме, манга, |
Ознайомлення з особливостями створення персонажа в стилі аніме, аналіз схем.
«Яким/якою я бачу героя/героїню аніме» Створити власного/власну героя/героїню у стилі аніме.
«Мій аніме-мультфільм» Намалювати кадр для мультиплікаційного фільму в стилі аніме.
«Комікс-манга» Створити комікс-мангу, яка тебе турбує. |
Кадри із мультиплікаційних фільмів: «Її завітна мрія», «Наруто». |
стор. 226-228 |
34 |
|
Узагальнення. Перевіряємо свої досягнення: я знаю, можу, відчуваю. |
|
|
стор. 231-234 |
35 |
|
Підсумковий урок. Урок-виставка. |
|
|
|
Створюємо проєкт
Теми мистецьких проєктів:
Про що розповідають речі (натюрморт);
Що про мене може розказати мій автопортрет;
Портрет видатного українця;
Я – українка! Я – українець!;
Світ, в якому ми живемо;
Мій рідний край – моя земля!
Я – скульптор/скульпторка (проект пам’ятника).
Форми подання проєкту: комп’ютерна презентація, лепбук, «Арт-сушка», картка портфоліо для соцмереж, відео майстеркласів (на вибір учнів та учениць).
Види проєктів: індивідуальні, парні, групові, колективні.
Очікувані результати навчання
1. Пізнає мову різних видів мистецтва, інтерпретує художні образи, демонструє досвід емоційних переживань, виявляє ціннісне ставлення до мистецтва
2. Виявляє художньо-образне, асоціативне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва
3. Пізнає себе через взаємодію з мистецтвом; регулює власний емоційний стан
Орієнтовні види навчальної діяльності
Оцінювання досягнень учнів в галузі мистецької освіти необхідно здійснювати у площині формувального та підсумкового видів оцінювання (наказ МОН № 289 від 01.04. 2022 року).
Враховуючи провідний принцип Нової української школи – дитиноцентризм, оцінювання має бути особистісно-орієнтованим, і віддзеркалювати динаміку розвитку дитини, визначати її особисті переваги, досягнення у пізнавальній, художньо-творчій, іншій діяльності.
Формувальне оцінювання – це один з педагогічних інструментів у реалізації особистісно-орієнтованого підходу в освіті, воно орієнтує вчителя на спостереження за навчальним поступом кожного учня/учениці та триває постійно упродовж навчання дитини у школі.
Формувальне оцінювання може здійснюватися у формі само- та взаємооцінювання.
Орієнтирами для здійснення формувального оцінювання є очікувані результати навчання учнів, визначені модельною навчальною програмою. Їх використовують для організації постійного спостереження за динамікою формування певних умінь та навичок, що співвідносяться з очікуваними результатами та особистим розвитком учня/учениці.
Умовою реалізації завдань мистецької освітньої галузі є дотримання інтегративного підходу через узгодження програмового змісту і результатів навчання.
Результати підсумкового оцінювання кожного учня/учениці мають бути інтегровані з урахуванням усіх видів діяльності на уроках з усіх видів мистецтва – пізнання та аналіз-інтерпретація творів мистецтва, практична діяльність в галузі мистецтва, виявлення естетичного ставлення (емоційного, оцінного, критичного), види комунікації через мистецтво.
Рівень досягнення обов’язкових результатів навчання Державного стандарту базової середньої освіти та досягнення очікуваних результатів навчання в модельних програмах встановлюється через:
Критерії оцінювання результатів навчання в мистецькій освітній галузі (показники узгоджено з результатами навчання Державного стандарту базової середньої освіти):
Рівень досягнення результатів навчання |
Групи критеріїв оцінювання результатів навчання |
||
Пізнає, аналізує та інтерпретує твори мистецтва |
Здійснює практичну мистецьку діяльність |
Виявляє естетичне ставлення: емоційне, оцінне, критичне |
|
Початковий рівень |
розрізняє жанри мистецтва, але не визначає виражальні засоби різних жанрів мистецтва; бере участь в обговоренні творів мистецтва, не пояснює свою позицію, не застосовує термінологію |
демонструє практичні вміння у мистецькій діяльності (за допомогою вчителя); використовує цифрове середовище лише в окремих ситуаціях; бере участь у колективній мистецькій діяльності лише в окремих ситуаціях |
виявляє емоційне ставлення лише в окремих ситуаціях |
Середній рівень |
розрізняє жанри мистецтва, але не визначає виражальні засоби різних жанрів мистецтва; бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, але не пояснює свою позицію, не застосовує термінологію |
демонструє практичні уміння у мистецькій діяльності (переважно за допомогою вчителя); ситуативно використовує цифрове середовище, потребує допомоги вчителя; бере участь у колективній мистецькій діяльності |
виявляє емоційне ставлення, але не може схарактеризувати емоції |
Достатній рівень |
розрізняє жанри мистецтва, характеризує основні виражальні засоби різних жанрів мистецтва; бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, пояснює свою позицію, частково застосовує мистецьку термінологію |
демонструє вміння у самостійній мистецькій діяльності; регулярно використовує цифрове середовище, але потребує допомоги вчителя; бере активну участь у колективній мистецькій діяльності |
виявляє емоційне ставлення, пояснює емоції |
Високий рівень |
розрізняє жанри мистецтва, інтерпретує виражальні засоби при аналізі творів мистецтва; бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, пояснює свою позицію, застосовує мистецьку термінологію |
демонструє вміння у самостійній мистецькій діяльності, виявляє ініціативність, оригінальність; самостійно використовує цифрове середовище; бере активну участь у колективній мистецькій діяльності, виявляє ініціативу |
виявляє емоційне ставлення, пояснює і аргументує його |