Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва. 6 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва 6 клас Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авторки: Масол Л. М., Просіна О. В.) Підручник: Мистецтво: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Л. С. Аристова, Н. В. Чєн – Київ: УОВЦ «Оріон», 2023. 240 с. іл. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.03.2023 № 254)
Перегляд файлу

Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авторки: Масол Л. М., Просіна О. В.)

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

 

Підручник: Мистецтво: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Л. С. Аристова, Н. В. Чєн – Київ: УОВЦ «Оріон», 2023. 240 с. іл.

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.03.2023 № 254)

https://drive.google.com/file/d/18IimFCgQpJ4rQlxT2BTpPD4Y1xxjeK0-/view

 

 

Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва

6 клас

  1. годин, 1 година на тиждень)

Тема року: Жанри мистецтва

Образи людини в мистецьких жанрах

Образи природи в мистецьких жанрах

№ з/п

Дата

Тема, завдання уроку

Художньо-творча діяльність

(Орієнтовна тематика практичних завдань)

Орієнтовні твори для сприймання мистецтва

Примітки

Вступ. Палітра мистецьких жанрів

1

 

Інструктаж з БЖД.

Палітра мистецьких жанрів

Що таке жанр?

Які існують жанри образотворчого мистецтва?

Як і коли вони виникли?

Поняття: жанр, жанри образотворчого мистецтва (анімалістичний, пейзаж, портрет,  натюрморт, тощо).

Аналіз схеми «Жанри образотворчого мистецтва»

 

«Мої літні враження»

Зобразити день зі свого відпочинку на канікулах, визначити жанр образотворчого мистецтва, до якого належить виконана робота.

Генрієтта Роннер-Кніпп.

Кошенята, що грають з віялом;

Юрій Журавель. Мирослав Скорик;

Жан Беро.

Бульвар капуцинок;

Владислав Христенко.

Твердині України. Білгород-Дністровський.

стор. 68-70

Модуль 3 (домінантний). Жанри образотворчого мистецтва.

Тема: Світ тварин в образотворчому мистецтві

2

 

Світ тварин в образотворчому мистецтві. Анімалістичний жанр у скульптурі

Що таке анімалістичний жанр? 

Коли і як він виник?

Хто такий художник-анімаліст?

Чи відомі нам перші художники-анімалісти?

У яких видах образотворчого мистецтва розвивається анімалістичний жанр?

Поняття: анімалістичний жанр, скульптура, барельєф, горельєф, контррельєф.

«Мій домашній улюбленець».

(Техніка виконання: ліплення)

 

«Образ тварини у скульптурі»

Створити проєкт пам’ятника тварині (тварина-герой, улюблена тваринка, герой літературного твору  чи  мультиплікаційного фільму).

Захистити проект.

Франція. Зображення з печери Ласко;

Скіфська пектораль із Товстої Могили. ІV ст.  до н. е.;

Токіо (Японія). Пам’ятник Хатіко;

Олексій Шамшура. Пам’ятник вірності. Київ (Україна);

Костянтин Скритуцький.

Їжачок у тумані.

Київ (Україна);

Герхард Маркс. Пам’ятник бременським музикантам.

Бремен (Німеччина).

стор. 71-73

3

 

Світ тварин в образотворчому мистецтві. Анімалістичний жанр у живописі та графіці

Хто з художників/

художниць-живописців звертався/зверталась до анімалістичного жанру?

Чи є улюблені тварини у художників/художниць-живописців?

Як стати художником/ художницею-аніматором?

Поняття: графіка, живопис, засоби виразності графіки та живопису, замальовка, фактура, пропорції тварин, статика, динаміка, композиція, композиційний центр.

«Моя  улюблена тваринка»

Зобразити тварину у спокої.

(Техніка виконання за вибором: графіка, живопис)

 

«Моя улюблена тваринка на прогулянці»

Зобразити тварину у русі. (Техніка виконання за вибором: графіка, живопис)

Альбрехт  Дюрер. Заєць;

Генрієтта Роннер-Кніпп.

Двоє спанієлів чекають на полювання;

Всеволод Аверін. Телята;

Замальовки тварин у русі.

стор. 74-76

4

 

Світ тварин в образотворчому мистецтві. Анімалістичний жанр у декоративному мистецтві

Чи існує анімалістичний жанр у декоративно-прикладному мистецтві?

У яких видах декоративно-прикладного мистецтва майстри/майстрині звертаються до анімалістичного жанру?

Поняття: декоративно-прикладне мистецтво, види декоративно-прикладного мистецтва (декоративний розпис, кераміка, народна іграшка, витинанка, вишивка, килимарство, різьблення, лозоплетіння, ковальство тощо), стилізація, орнамент.

«Чарівна тварина»

Створити декоративний образ тварин и на прикладі робіт Марії Примаченко або за власним баченням.

Сирна іграшка. Україна;

Андрій Пікуш. Сімейка;

Косівська кераміка; Бубнівська  кераміка;

Яворівська іграшка;

Марія Примаченко. Загроза війни. Голубка розпустила крила, хоче миру.

 

стор. 77-79

Тема: Світ речей  в образотворчому мистецтві

5

 

Світ речей в образотворчому мистецтві.

Побудова натюрморту

Чим  звичайні побутові речі приваблюють художників/ художниць?

Як речі, що нас оточують, можуть стати натюрмортом?

Як зобразити натюрморт, щоб він сприймався реалістично?

Поняття: натюрморт, пропорції, закони композиції, перспектива, закони перспективи, лінійна перспектива, лінія горизонту.

Аналіз схеми, з яких простих форм утворилась форма глечика, побудови предметів з використанням знання лінійної  перспективи.

 

«Тихе життя моїх речей»

Намалювати натюрморт з простих предметів з натури (побудова натюрморту з урахуванням лінійної перспективи).

 

«Що про мене розповість натюрморт»

Намалювати натюрморт з натури з предметів, які є в шкільному рюкзаку (побудова натюрморту з урахуванням лінійної перспективи).

Віллем Клас Геда. Натюрморт зі срібним глеком і пирогом;

Мікеланджело Мерізі де Караваджо.

Кошик із фруктами;

Катерина Білокур. Сніданок;

Замальовки  овочів, фруктів.

 

 

стор. 80-84

6

 

Світ речей в образотворчому мистецтві.

Живописне вирішення натюрморту

Чи можна кольором передати об’єм речей?

Що таке локальний колір?

Як змінюється колір залежно від різного освітлення?

Поняття: локальний колір, колірний тон, колорит, тінь, напівтінь, рефлекс,  полиск, світло.

Аналіз схеми складових світло-тіньових  відношень глечика та яблука (знайти найсвітлішу, найтемнішу, найхолоднішу, найтеплішу частини глечика).   

 

 «Колір у натюрморті»

Намалювати натюрморт з простих предметів з натури (кольорове рішення).

Сергій Малиш.  Натюрморт із золотою монетою;

Клара Петерс. Луговий стіл;

Феде Галіція.

Вишні в срібній вазі;

Ян Барткевич.

Бузок біля вікна;

Ю Мі Парк. Натюрморт.

стор. 85-87

7

 

Світ речей в образотворчому мистецтві.

Декоративний натюрморт Що таке декоративний натюрморт?

Що таке стилізація?

Як можна стилізувати звичайні побутові речі, щоб зобразити декоративний натюрморт?

Поняття: декоративний натюрморт, колірна гармонія, стилізація.

Аналіз схеми гармонійного поєднання кольорів колірного кола.

 

Аналіз схеми етапів створення декоративного натюрморту.

 

«Декоративний натюрморт»

Техніка виконання: графіка, живопис, аплікація (за вибором).

Нарек Кочунк. Натюрморт;

Джейн Вокер. Натюрморт;

Пабло Пікассо. Натюрморт;

Олександра  Екстер. Натюрморт.

 

 

стор. 88-89

8

 

Узагальнення.

 

 

 

Тема: Світ природи  в образотворчому мистецтві

9

 

Світ природи в образотворчому мистецтві.

Пейзаж (сільський, міський, гірський, марина, фантастичний тощо)

 Що в природі є таке, що захоплює художників та художниць, надихає на створення пейзажів?

Які види пейзажів існують? Чи відрізняються пейзажні роботи художників/ художниць різних країн?

Поняття: пейзаж, пейзажист, марина, фрески, сувій, відтінок.

Аналіз схеми «Види пейзажів».

 

«Мелодія гір»

Намалювати гірський пейзаж у стилі  китайського живопису. Використати туш або акварель  одного кольору (бажано чорного).

 

«Гірські нескорені вершини»

Намалювати гірський пейзаж за уявою.

 

Роман Мотузок. Водяний млин;

Джотто ді  Бонде. Втеча до Єгипту. Фрески Базиліки Сан-Франческо у Ассізі;

Чен Їшоу.

Літній вітерець;

Тетяна Яблонська. Тиша;

Іван Айвазовський. Дев’ятий вал;

Тарас Шевченко. Хата батьків Т. Г. Шевченка;

 Йосип Бабінець. Зимою;

У Чжень.

Рибалка;

Цзен Хоус.

Гори і ріки.

стор. 90-93

10

 

Світ природи в образотворчому мистецтві.

Сільський пейзаж

Які образи виникають, коли ви чуєте слово «село»?

Чи схожі сільські пейзажі різних куточків України? Різних країн?

Як художники та художниці передають настрій у пейзажах?

Поняття: сільський пейзаж, точка сходження, лінійна перспектива, повітряна перспектива, формат картини.

Аналіз законів  повітряної перспективи.

 

«Село на нашій Україні  – неначе писанка, село»

Намалювати сільський пейзаж з урахуванням лінійної та повітряної перспектив.

Мойсей Вольштейн. Дорга на Дебальцево;

Мендерт Хоббема. Авеню в Мідделхарні;

Сергій Васильківський. Весняний день в Україні;

Марія Раєвська-Іванова.

Сільський пейзаж;

Петро Левченко. Хата;

В’ячеслав Перета.

Весна. Потічок.

стор. 94-97

11

 

Світ природи в образотворчому мистецтві.

Міський пейзаж

Чим відрізняється сільський пейзаж від міського?

Чи може міський пейзаж бути цікавим?

 Що приваблює художників/ художниць у міському пейзажі?

Поняття: висока лінія горизонту, низька лінія горизонту.

«Улюблене місто»

Намалювати міський пейзаж з урахуванням лінійної та повітряної перспектив.

Техніка виконання: графіка, живопис  (за вибором).

Шарль Меріон. Париж. Малий міст;

Ян Мерфі. Венеціанський канал;

Джерелі Манн.

Нічне місто;

Мікеланджело. Капітолійський пагорб у Римі;

Каміль Піссаро. Авеню де л’Опера, ефект снігу вранці.

 

стор. 98-101

12

 

Світ природи в образотворчому мистецтві.

Декоративний пейзаж

Чи може красу природи передати декоративно-прикладне мистецтво?

У яких видах декоративно-прикладного мистецтва майстри і майстрині передають пейзажні мотиви?

Поняття: вітраж.

«Декоративний пейзаж»

Створити декоративний пейзаж.

Техніка виконання: витинанка, аплікація, декоративний живопис (на вибір).

Ольга Пілюгіна. Білий вітер (ткацтво);

Марфа Тимченко.

с. Лебеди, де бував Т. Шевченко;

Андрій Куліш.

Рідна хата;

Ейко Оджала.

У горах.

 

стор. 102-104

13

 

Світ природи в образотворчому мистецтві.

Фантастичний  пейзаж

Чи може бути пейзаж фантастичним?

Як з фантастичних елементів створити пейзаж, який «намалювала» фантазія?

Поняття: декор.

«Фантастичний пейзаж»

Створити власний чарівний світ.

Техніка виконання: живопис, графіка, аплікація, декоративний живопис (на вибір).

 

«Місто майбутнього»

Створити фантастичний пейзаж.

Фантастичні пейзажі Олександра  Янссона,

Рафала  Олбінського;

Валентин Рекуненко.

Вечеря;

Шарлін Ле Сканфф. Фруктовий будинок.

стор. 105-107

Тема: Світ людини  в образотворчому мистецтві

14

 

Образ людини в образотворчому мистецтві. Портрет (подвійний, парний, груповий, парадний, камерний, автопортрет тощо)

Що таке портрет?

Як називається художник, який створює портрети?

Як виник портретний жанр?  Які існують види портретів?

Поняття: портрет, автопортрет, камерний портрет, парадний портрет, парний портрет, подвійний портрет, груповий портрет.

Аналіз схеми «Види портретів  в образотворчому мистецтві».

 

Аналіз схеми пропорцій  обличчя людини.

 

«Портрет»

Намалювати обличчя людини з урахуванням пропорцій.

Техніка виконання за вибором.

 

«Автопортрет»

 

Робота  в групах:

- Підготувати доповідь і презентацію про портретистів України.

- Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом.

Антін Манастирський. Запорожець;

Посмертна маска Тутанхамона;

Статуї Рамзеса ІІ в храмі Абу- Сімбел;

Кристина Робертсок. Леді Луїза Ролл;

Олекса Новаківський. Автопортрет із  дружиною;

Рафаель Санті. Портрет Аньоло Доні,  Портрет Маддалени Доні;

Револьд Баришніков. Дівчина в українському вбранні;

Микола Ступінський. Мирослав Скорик.

стор. 108-112

15

 

Образ людини в образотворчому мистецтві. Портрет в аплікації

Чи може портрет бути незвичайним?

Чи можуть портретисти та портретистки використовувати для своїх робіт не олівці, фарби чи  глину, а інші матеріали?

Поняття: дизайнер.

«Автопортрет»

Техніка виконання: аплікація.

 

«Портрет улюбленого актора/акторки чи літературного героя/ літературної героїні»

Техніка виконання: аплікація.

 

Ельза Феррейра. Гаррі Поттер;

Роботи Джона Ед Де Вера;

Джайлз Олдершоу.

Мар лон Брандо;

Еліот Франс.

Одрі Гепберн.

стор. 113-115

16

 

Образ людини в образотворчому мистецтві. Портрет.

Пропорції постаті людини

Як зобразити людину в повний зріст?

Що таке пропорції постаті людини?

Як зобразити людину в стані спокою?

Чи змінюються пропорції людини у стані спокою та під час руху?

Поняття: канон, пропорції тіла.

Аналіз пропорцій людського тіла.

 

Ознайомлення з  правилами  передачі стану спокою.

 

«Мої роздуми», «Я читаю (малюю, дивлюсь у вікно тощо)»

Намалювати фігуру людини в стані спокою. Техніка виконання за вибором.

 

Віктор Чаус. Розмова;

Леонардо да Вінчі. Вітрувіанська людина;

Генріх Семирадський.

Біля джерела;

Дмитро  Чаус. Прима.;

Марія  Раєвська-Іванова.

Автопортрет з моделлю.

 

 

стор. 116-118

17

 

Узагальнення.

Перевіряємо свої досягнення: я знаю, можу, відчуваю.

 

 

стор. 119-121

Тема: Релігійний жанр  в образотворчому мистецтві

18

 

Релігійний жанр в образотворчому мистецтві. Різдвяна тематика у творах художників

Що таке релігійний жанр? Які твори належать до релігійного жанру?

Чи звертаються художники й художниці до релігійного жанру?

Поняття: релігійний жанр, іконопис.

«Різдво»,  «Релігійне свято»,  «Традиції святкування»

Створити роботу релігійного жанру.

Техніка виконання за вибором.

 

Робота  в групах:

- Підготувати доповідь і презентацію про українську ікону або релігійний жанр, обравши певну країну.

- Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом.

Ікона Різдва Христового;

О. Охапкін.  Різдво. Святе сімейство;

Плавтилла Неллі. Мадонна з немовлям та чотири ангели;

Мікеланджело.

П’єта;

Гайду Ласло.

Зима. Різдво;

Середньовічний перський манускрипт, що зображує Мухаммеда, Авраама та Ісуса у спільній молитві.

стор. 164-166

Тема: Міфологічний  жанр  в образотворчому мистецтві

19

 

Міфологічний  жанр в образотворчому мистецтві. Що таке міфологія?

Які міфи ви знаєте?

Чи  бачили ви картини, створені на міфологічні теми?

Поняття: міфологічний  жанр, алегорія.

«Міфи або легенди України»  

Створити ілюстрацію до легенд.

 

«Фея Фантазії», «Муза Знань», «Фея Захоплень та Натхнення»

Створити уявний казковий образ.

Техніка виконання: графіка, живопис (на вибір).

Бюст Зевса, знайдений в  Отриколі  (Італія);

Ніколя Пуссен. Малого Зевса вигодовують молоком Амалфеї;

Сандро Боттічеллі. Весна;

Фредерік  Бартольді.

Фонтан Бартольді, Ліон  (Франція);

Оксана Стратійчук. Вакх;

Анатолій Базилевич. Ілюстрація до «Енеїди» Івана Котляревського;

Олена Кульчицька. Возз’єднання України.

стор. 167-169

Тема: Інтер’єр  в образотворчому мистецтві

20

 

Інтер’єр в образотворчому мистецтві.

Фронтальна перспектива

Як ще можна намалювати інтер’єр?

Які засоби використовували художники, щоб зобразити камерність інтер’єру?

Поняття: інтер’єр, фронтальна перспектива.

Розгляд правил побудови фронтальної перспективи, аналіз схем.

 

«Моя затишна кімната»

Намалювати інтер’єр власної кімнати у фронтальній перспективі. Техніка виконання: графіка.

 

«Класна кімната моєї мрії»

Намалювати інтер’єр шкільного класу майбутнього.

Техніка виконання за вибором.

Адріан ван Остаде. Майстерня художника;

Ян Вермер. Молочниця;

Сьюзан Райдер. Відбите світло;

Джузеппе Галлі Бібієна.

Архітектурна фантазія;

Марі Дюкер.

Інтер’єр вілли з видом на сад.

стор. 170-173

21

 

Інтер’єр в образотворчому мистецтві. Інтер’єр в етнічному стилі

Чи бачили ви справжню українську хату з піччю, рушниками та розписами? Чим вона відрізняється від вашої оселі?

Як відрізнити оселю в українському стилі від оселі в африканському або німецькому стилі?

Поняття: етнічний стиль.

«Я – дизайнер/дизайнерка інтер’єру»

Намалювати інтер’єр (оселя, кафе, шкільна їдальня, готель тощо) в етнічному стилі.

Техніка виконання за вибором.

 

Робота  в групах:

- Підготувати розповідь і презентацію про українське традиційне житло своєї місцевості.

- Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом.

Інтер’єр у стилі Прованс;

Інтер’єр в японському  стилі;

Інтер’єр у скандинавському стилі;

Василь Кричевський. Селянська хата на Поділлі;

Василь Кричевський. Селянська хата на Полтавщині.

стор. 174-176

22

 

Інтер’єр в образотворчому мистецтві.

Кутова  перспектива

Як ще можна намалювати інтер’єр?

Які засоби використовували художники, щоб зобразити камерність інтер’єру?

Поняття: кутова  перспектива.

Розгляд послідовності виконання  побудови кутової  перспективи, аналіз схем.

 

«Мій майбутній офіс»

Намалювати  інтер’єр у кутовій перспективі. Створити власний майбутній офіс або сучасну кімнату, кімнату з музичним  інструментом тощо.

Техніка виконання за вибором.

Карл Вільгельм Холсе.

Інтер’єр з віолончеллю;

Петро Левченко. Інтер’єр з кріслом;

Сьюзан Райдер. Відбите світло.

стор. 177-179

Тема: Побутовий  жанр  в образотворчому мистецтві

23

 

Побутовий жанр у народному мистецтві

Чи можна відобразити побутовий жанр у народному мистецтві?

В яких видах народного мистецтва побутовий жанр представлений якнайбільше?

Поняття: побутовий жанр.

«Наталка Полтавка», «Свято»

Обрати сюжет та техніку виконання для власної роботи (витинанка, колаж, аплікація).

Михайло Білас. Косівський базар;

Світлана Стародубцева. Чумацький шлях – осінь;

Приклади старовинної вишивки;

Емма Левадська.

На Івана Купала;

Ольга Пілюгіна. Зустріч;

Ольга Рапай. Коломийка;

Василь Свида. Весною на полонину.

стор. 180-182

24

 

Побутовий жанр в образотворчому мистецтві

Що вам відомо про побутовий жанр?

Які основні ознаки побутового жанру?

Хто з художників працював у побутовому жанрі?

Поняття: сюжетно-тематична картина.

«Мої  уподобання», «Родинне свято», «Мій веселий, дружній клас»

Створити роботу, яка відповідатиме побутовому жанру.

Техніка виконання за вибором.

 

Робота  в групах:

- Обрати одного/одну з художників/художниць, які працювали у побутовому жанрі. Підготувати про нього/неї  розповідь і презентацію.

- Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом.

-  Обрати певні картини на побутові теми. «Оживити» картини. Розказати про заняття, уподобання персонажів, їхні думки тощо.

Стінопис з побутовими сценами. Поховальна комора Накта. Стародавній Єгипет;

Пітер Брейгель-старший.

Дитячі ігри;

Педер Северін Крейєр.

Сільські працівниці в Абруццо;

Джон Сінгер Сарджент.

Колодязь у Венеції;

Марія  Полякова. Заплітаючи коси;

Тетяна Яблонська. Весна.

стор. 183-185

Тема: Історичний  жанр  в образотворчому мистецтві

25

 

Історичний  жанр

Що таке історичний  жанр? Чому художники й художниці звертались до історичних тем?

Яку цікаву інформацію ми можемо взяти для себе, ознайомлюючись з творами історичного жанру?

Поняття: історичний жанр.

«Історична подія»

Створити роботу на історичну тему (будь-яка історична подія у світовій історії або історична особистість).

 

Робота  в групах:

- Обрати одного/одну з художників/художниць, які працювали в історичному жанрі. Підготувати про нього/неї  розповідь і презентацію.

- Зробити доповідь за опрацьованим матеріалом.

Тарас Шевченко. Смерть Лукреції;

Ан-Луї Жироде де Русі-Тріозон.

 Патріот Гіппократ відмовляє посланцям Персії;

Луї Каффйєрі. Октавіан Август і Клеопатра;

Бюст Нефертіті;

Огюст Роден. Громадяни Кале.

стор. 186-188

26

 

Українська історія в творах мистецтва

Як українська історія відображається у творах історичного жанру?

Що стає поштовхом для українських митців і мисткинь, щоб створювати картини історичного жанру?

Поняття: історичний жанр.

«Особистість в  історії»

Створити роботу на історичну тему.

 

«Історична подія»

Створити роботу на історичну тему (будь-яка історична подія в Україні).

 

Робота  в групах:

- Дізнатися про героїв/геройок своєї місцевості. 

Підготувати про нього/неї  розповідь.

Ознайомити з інформацією своїх однокласників.

Створити разом плакат  вдячності тим, хто захищає нашу Батьківщину.

Нікіта Тітов. Покрова;

Опанас Сластіон. Проводи на Січ;

Віра Барінова-Кулеба.  Благословіння;

Сергій Якутович. Тарас Бульба;

Олександр Мурашко. Похорон кошового;

Микола та Богдан Мазури.

Молитва за Україну;

Михайло Дяченко.

Хрещені вогнем;

Артур Орльонов. Становлення нації;

Беата Куркуль. Степан Вікторович Чубенко;

Олег Шупляк.

Велика битва України з Мордором 2022;

Марта Пітчук. Мотанка Перемога. Київське Полісся.

стор. 189-192

Тема: Батальний  жанр  в образотворчому мистецтві

27

 

Батальний жанр

Чи доводилось вам бачити картини або рельєфні зображення битв, воєнних подій?

Які художники та художниці змальовували ці події?

Що їх приваблює у воєнній тематиці?

Поняття: батальний жанр, баталіст/баталістка.

«Цей подвиг люди мусять знати!», «Цей бій триватиме довічно»

Створити роботу батального жанру.

Скіфський золотий гребінь з кургану Солоха;

Елізабет Томпсон. Шотландія навіки;

Артур Орльонов.

Взяття Кафи;

Микола Самокиш. Бій Кривоноса з Яремою Вишневецьким;

Юліуш Коссак. Король Ян ІІІ Собєський благословляє атаку поляків на турків під Віднем 1683 року.

стор. 193-195

28

 

Узагальнення.

Мистецтво рідного краю.

 

 

Тема: Жанри зустрічаються (Кейс взаємодії і синтезу мистецтв)

29

 

Жанри зустрічаються. Поєднання жанрів в одній роботі

Як ви розумієте поняття «жанри-гібриди»?

Що має відбуватися з жанрами образотворчого мистецтва, щоб їх можна було назвати гібридами? Поняття: творчий експеримент, химерний образ, інсталяція.

«Химерні образи»

Створити роботу, в якій поєднаються різні жанри образотворчого мистецтва.

Вензель Холлар. Голова-ландшафт;

Юс де Момпер. Алегорія зими;

Олег Шупляк.

Мені тринадцятий минало;

Роботи Джузеппе Арчимбольдо.

Літо; Портрет імператора Рудольфа ІІ в образі Вертумна; Весна.

стор. 201-203

30

 

Жанри мультиплікації

Чи замислювались ви над тим, що в мультиплікації є жанри?

До яких жанрів мультиплікації можна віднести ваші улюблені мультфільми?

Поняття: синтез мистецтв.

«Мій власний мультфільм»

Намалювати епізод мультфільму. Визначити середовище, в якому відбуватимуться ваші пригоди та зовнішність головного героя.

Кадри  із  мультиплікаційних фільмів: «Попелюшка й таємниця чарівного каменю»,

«Вікінг Вік», «Пригоди Паддінгтона»,

«Як приборкати дракона»,

«Дикі предки», «Пригоди капітана Врунгеля»,

«Острів скарбів», «Викрадена принцеса: Руслан і Людмила».

стор. 207-209

31

 

Жанри мультиплікації (екранізація літературних творів, розважальне видовище)

Чи дивились ви мультиплікаційні фільми, створені за літературними творами?

Що це за мультфільми?

Поняття: художник/художниця-мультиплікатор/

мультиплікаторка.

«Мій улюблений персонаж»

Обрати цікавий твір з  української літератури для створення мультфільму. Уважно прочитати опис привабливого для вас персонажа.

Зобразити цього персонажа так, як ви його уявляєте (приділити увагу не тільки зовнішньому вигляду, а й емоціям).

Кадри  із  мультиплікаційних фільмів: «Попелюшка», «Горбань з Нотр-Даму»,

«Мулан»,

«Лис Микита»,

«Пригоди Котигорошка та його друзів»,

«Мавка. Лісова пісня».

стор. 213-215

32

 

Жанри мультиплікації (навчальні мультфільми)

Чи звертали ви увагу на те, що кожний мультиплікаційний фільм нас чогось навчає?

«Мій мультфільм для навчання»

Намалювати кадр власного навчального мультфільму.

Кадри  із  навчальних мультиплікаційних фільмів:

«Говоримо українською»,

«The Way Things Work”,

«Моя країна Україна»,

«Книга-мандрівка. Україна».

стор. 219-221

33

 

Жанри мультиплікації (жанри аніме)

Чи знаєте ви звідки пішли мультфільми аніме?

У чому особливість таких мультфільмів?

Поняття: аніме, манга,

Ознайомлення  з особливостями створення персонажа в стилі аніме, аналіз схем.

 

«Яким/якою я бачу героя/героїню аніме»

Створити власного/власну героя/героїню у стилі аніме.

 

«Мій аніме-мультфільм»

Намалювати кадр для мультиплікаційного фільму в стилі аніме.

 

«Комікс-манга»

Створити комікс-мангу, яка тебе турбує.

Кадри  із  мультиплікаційних фільмів:

«Її завітна мрія»,

«Наруто».

стор. 226-228

34

 

Узагальнення.

Перевіряємо свої досягнення: я знаю, можу, відчуваю.

 

 

стор. 231-234

35

 

Підсумковий урок.

Урок-виставка.

 

 

 

 

Створюємо проєкт

Теми мистецьких проєктів:

    Про що розповідають речі (натюрморт);

    Що про мене може розказати мій автопортрет;

    Портрет видатного українця;

    Я – українка! Я – українець!;

    Світ, в якому ми живемо;

    Мій рідний край – моя земля!

    Я – скульптор/скульпторка (проект пам’ятника).

 

Форми подання проєкту: комп’ютерна презентація, лепбук, «Арт-сушка», картка портфоліо для соцмереж, відео майстеркласів (на вибір учнів та учениць).

Види проєктів: індивідуальні, парні, групові, колективні.

Очікувані результати навчання

1. Пізнає мову різних видів мистецтва, інтерпретує художні образи, демонструє досвід емоційних переживань, виявляє ціннісне ставлення до мистецтва

  • Виокремлює та характеризує жанрові ознаки творів різних видів мистецтва, наводить приклади творів різних жанрів
  • Керує увагою під час сприймання творів мистецтва різних жанрів, інтерпретує їх зміст (вербально/невербально). Вказує на окремі виразні засоби у творах для пояснення власного враження. Застосовує відповідну термінологію. Пояснює художні цінності творів, коментує своє ставлення до них. Порівнює художні образи з явищами довкілля, пояснює зв’язки між мистецтвом і життям.

 

2. Виявляє художньо-образне, асоціативне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва

  • Виконує зображення в різних жанрах образотворчого мистецтва, зокрема замальовки з натури й за уявою; застосовує різні прийоми, художні техніки, матеріали, формати тощо. Використовує цифрові технології для втілення задуму. Створює фото різних жанрів (фотопортрет, фотопейзаж). Виявляє ініціативність у втіленні творчого задуму.
  • Створює зображення у процесі експериментування з кольорами, лініями, формами (графічні, живописні, пластичні, анімаційні тощо).
  • Спостерігає за довкіллям, фіксує цікаві явища довкілля і презентує власні спостереження (замальовки, фото, відео тощо). Використовує результати спостережень у мистецькій діяльності: створення зображень в різних художніх техніках і матеріалах (колаж, інсталяція тощо). Пропонує власні ідеї, реалізує їх самостійно. Використовує знання і вміння з інших освітніх галузей.

 

3. Пізнає себе через взаємодію з мистецтвом; регулює власний емоційний стан

  • Характеризує та оцінює власну творчість, успіхи й досягнення, зауважує помилки й частково самостійно виправляє їх. Встановлює за допомогою вчителя чи інших осіб способи вдосконалення вмінь.
  • Презентує результати власної творчості, пояснює свій задум, за потреби може докладно його описати. Аналізує зворотну інформацію з метою самовдосконалення, позитивно реагує на неї. Обстоює свою позицію у творчості.
  • Бере участь у мистецьких заходах; дослідницьких проектах. Виконує різні ролі, складає план дій у спільному творчому процесі, дослухається до ідей інших; визнає різні позиції учасників, ділиться спостереженнями, розуміє значення партнерства, пропонує способи розв’язання завдань. підтверджує думку аргументами.
  • Описує і пояснює емоції та почуття, що виникають під час сприймання мистецтва, порівнює власні вподобання з уподобаннями інших осіб.

Орієнтовні види навчальної діяльності

 

  • Виконання зображень у різних жанрах образотворчого мистецтва, зокрема замальовок з натури й за уявою; застосування різних прийомів, художніх технік і матеріалів.

 

  • Використання цифрових технологій для втілення задуму.

 

  • Створення колажів, інсталяцій, фото в різних жанрах (фотопортрет, фотопейзаж).

 

  • Самовираження в різних видах мистецької діяльності, презентація результатів власної творчості. Участь у колективних, групових та індивідуальних дослідженнях, мистецьких проєктах з естетизації середовища, зокрема з елементами галузевої та міжгалузевої інтеграції; виявлення ініціативності, підприємливості, креативності, партнерських якостей.

 

  • Сприймання, аналіз, інтерпретація і порівняння творів різних видів і жанрів мистецтва, зокрема гібридних зразків.

 

  • Участь у дискусіях на теми мистецтва, висловлювання власних уподобань, емоційних ставлень, критичних суджень, аргументація думок і оцінок із дотриманням норм грамотного українського мовлення.

 

  • Сприйняття культурного різноманіття світу через мистецтво, медіа-інформацію.

 

  • Компонування простих відеороликів.

 

  • Добір видів художньої діяльності для емоційного задоволення і попередження стресів; творів мистецтва для релаксації, гармонізації життєдіяльності.

 

  • Добір і поширення ілюстративних і текстових матеріалів із різних джерел з дотриманням норм авторського права.

 

  • Використання медіа (аудіо-, відео- тощо) для художньотворчого самовираження, здійснення мистецьких віртуальних подорожей.

 

 

 

 

 

 

 

Оцінювання досягнень учнів в галузі мистецької освіти необхідно здійснювати у площині формувального та підсумкового видів оцінювання (наказ МОН № 289 від 01.04. 2022 року).

 

Враховуючи провідний принцип Нової української школи – дитиноцентризм, оцінювання має бути особистісно-орієнтованим, і віддзеркалювати динаміку розвитку дитини, визначати її особисті переваги, досягнення у пізнавальній, художньо-творчій, іншій діяльності.

 

Формувальне оцінювання – це один з педагогічних інструментів у реалізації особистісно-орієнтованого підходу в освіті, воно орієнтує вчителя на спостереження за навчальним поступом кожного учня/учениці та триває постійно упродовж навчання дитини у школі.

Формувальне оцінювання може здійснюватися у формі само- та взаємооцінювання.

Орієнтирами для здійснення формувального оцінювання є очікувані результати навчання учнів, визначені модельною навчальною програмою. Їх використовують для організації постійного спостереження за динамікою формування певних умінь та навичок, що співвідносяться з очікуваними результатами та особистим розвитком учня/учениці.

 

Умовою реалізації завдань мистецької освітньої галузі є дотримання інтегративного підходу через узгодження програмового змісту і результатів навчання.

Результати підсумкового оцінювання кожного учня/учениці мають бути інтегровані з урахуванням усіх видів діяльності на уроках з усіх видів мистецтва – пізнання та аналіз-інтерпретація творів мистецтва, практична діяльність в галузі мистецтва, виявлення естетичного ставлення (емоційного, оцінного, критичного), види комунікації через мистецтво.

 

Рівень досягнення обов’язкових результатів навчання Державного стандарту базової середньої освіти  та досягнення очікуваних результатів навчання в модельних програмах встановлюється через: 

  • вияв обізнаності учня/учениці у сфері мистецтва, зокрема розуміння особливостей певного виду мистецтва (мови, жанрів тощо);
  • демонстрацію учнями/ученицями практичних умінь у галузі мистецтва;
  • виявлення учнями/ученицями естетичного ставлення – емоційного, оцінного, критичного, до творів мистецтва, різних мистецьких явищ повсякдення, власної творчості та творчості інших.

 

Критерії оцінювання результатів навчання в мистецькій освітній галузі (показники узгоджено з результатами навчання Державного стандарту базової середньої освіти):

  • пізнання, аналіз, інтерпретація творів мистецтва;
  • практична мистецька діяльність;
  • емоційне ставлення до мистецтва.

 

Рівень досягнення результатів навчання

Групи критеріїв  оцінювання результатів навчання

Пізнає, аналізує та інтерпретує

твори мистецтва

Здійснює

практичну

мистецьку

діяльність

Виявляє естетичне ставлення: емоційне, оцінне,

критичне

Початковий рівень

розрізняє жанри

мистецтва, але не визначає виражальні засоби різних жанрів мистецтва;

бере участь в

обговоренні творів

мистецтва, не пояснює свою

позицію, не застосовує

термінологію

демонструє

практичні вміння

у мистецькій діяльності (за допомогою

вчителя);

використовує

цифрове середовище

лише в окремих

ситуаціях;

бере участь у колективній мистецькій діяльності лише в окремих ситуаціях

виявляє емоційне ставлення лише в

окремих ситуаціях

Середній рівень

розрізняє жанри мистецтва, але не визначає виражальні засоби різних жанрів мистецтва;

бере активну

участь в обговоренні творів мистецтва, але не пояснює свою позицію, не застосовує

термінологію

демонструє практичні уміння у мистецькій діяльності (переважно за допомогою вчителя);

ситуативно

використовує цифрове середовище,

потребує допомоги вчителя;

бере участь у

колективній мистецькій діяльності

виявляє емоційне

ставлення, але не може схарактеризувати

емоції

Достатній рівень

розрізняє жанри

мистецтва,

характеризує

основні виражальні

засоби різних жанрів мистецтва;

бере активну

участь в обговоренні творів

мистецтва, пояснює свою

позицію, частково

застосовує мистецьку

термінологію

демонструє вміння у самостійній мистецькій діяльності;

регулярно

використовує

цифрове середовище, але потребує допомоги вчителя;

бере активну

участь у колективній

мистецькій

діяльності

виявляє емоційне

ставлення, пояснює емоції

Високий рівень

розрізняє жанри

мистецтва,

інтерпретує

виражальні засоби

при аналізі творів

мистецтва;

бере активну

участь в обговоренні

творів мистецтва,

пояснює свою позицію, застосовує

мистецьку

термінологію

демонструє

вміння у самостійній

мистецькій

діяльності,

виявляє

ініціативність,

оригінальність;

самостійно

використовує

цифрове середовище;

бере активну

участь у

колективній

мистецькій

діяльності,

виявляє ініціативу

виявляє емоційне

ставлення, пояснює і

аргументує його

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Нуньєс Кастро Ганна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кубась Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Birkova Iren
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Алина Алина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Пов’язані теми
Мистецтво, 6 клас, Планування
Додано
28 серпня 2023
Переглядів
11305
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку