Календарно-тематичне планування
Природознавство
5 клас
(відповідно до Програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804)
Навчальний підручник: Природознавство 5 кл.: підруч.для закладів загальної середньої освіти / О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко. – Вид. 2-ге, доопр. - К.: Видавництво «Світоч», 2018. – 224 с.:іл.
№ | Дата | Зміст уроку | Д/з | Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів | |
Вступ (7 год) | |||||
1 | Значення природничо-наукових знань для людини. Науки, що вивчають природу | §1, ст.6 | Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); наводить приклади методів і обладнання для вивчення природи, їх використання Діяльнісний компонент розповідає про вчених-натуралістів (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини; висловлює свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»; усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні природи | ||
2 | Джерела знань про природу. Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів | §2, ст.10 | |||
3 | Методи вивчення природи | §3, ст.11 | |||
4 | Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів | §4, ст.16 | |||
5 | Внесок видатних вчених-натуралістів у вивченні природи | §5, ст.20 | |||
6 | Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас» | Повт. §1-5 | Учень/учениця: визначає і класифікує об'єкти навколишнього світу за запропонованими ознаками; вносить дані в таблиці, будує діаграми; узагальнює, робить аргументовані висновки; співпрацює в команді (розподіляє ролі в малій групі, робить внесок до спільної діяльності, підбадьорює, спонукає інших, вирішує проблеми); презентує результати спільної діяльності, оцінює свій внесок у діяльність групи | ||
7 | Узагальнення знань | ||||
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год) | |||||
8 | Характеристики тіла, їх вимірювання. | §6, ст.26 | Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об'єм); прилади та інструменти для вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об'єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об'єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння; наводить приклади тіл і речовин, що оточують людину; чистих речовин і сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі, техніці, побуті; явищ природи, пов'язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються; використання сумішей Діяльнісний компонент розрізняє тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; пояснює відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей; значення органічних речовин для живої природи; значення горіння і гниття; | ||
9 | Практична робота. Вимірювання маси та розмірів різних тіл | ||||
10 | Речовини. Фізичні властивості речовин | §7, ст.29 | |||
11 | Атоми й молекули | §8, ст.34-36 | |||
12 | Атоми й молекули. Дифузія | §8, ст.37 | |||
13 | Різноманітність речовин | §9, ст.39-40 | |||
14 | Різноманітність речовин | §9, ст.40-43 | |||
15 | Чисті речовини і суміші | §10 | |||
16 | Способи розділення сумішей Практичне заняття. Розділення сумішей фільтруванням | §11 | |||
17 | Явища природи | §12 | описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; характеризує горіння як приклад хімічних явищ; вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади; уміє розділяти суміш фільтруванням; установлює зв'язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; дотримується правил безпечного використання хімічного посуду Ціннісний компонент усвідомлює важливість акуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних; робить висновок про різноманітність тіл і явищ природи; обговорює питання безпечного використання речовин; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов'язаних із фізичними явищами, використанням тіл і речовин; розуміє значимість потреби в безпеці | ||
18 | Різноманітність фізичних явищ | §13, ст.55-57 | |||
19 | Різноманітність фізичних явищ | §13, ст.57-61 | |||
20 | Ознаки хімічних явищ | §14 | |||
21 | Горіння. Повторюваність і взаємозв'язок явищ у природі | §15, повт. §6-14 | |||
22 | Узагальнення знань з теми | ||||
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (10год) | |||||
23 | Небо. Небесна сфера | §16 | Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає сузір'я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М.Коперник, Г.Галілей, Е.Габбл), дослідників космосу (Ю.Гагарін, Н.Армстронг, Л.Каденюк); наводить приклади впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент описує загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею; порівнює за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; характеризує особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; причину видимих рухів світил; розрізняє небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; показує на карті зоряного неба Полярну зорю, сузір'я Великої та Малої Ведмедиці Ціннісний компонент усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту; виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень; оцінює значення зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень | ||
24 | Зорі та сузір'я | §17, ст.76-77 | |||
25 | Зорі та сузір'я. Практичне заняття. Визначення найвідоміших сузір'їв на карті зоряного неба | §17, ст.78 | |||
26 | Загальна будова Сонячної системи | §18, ст.80 | |||
27 | Загальна будова Сонячної системи | §18, ст.81 | |||
28 | Всесвіт і його складові | §19, ст.83-84 | |||
29 | Всесвіт і його складові | §19, ст.85 | |||
30 | Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт | §20 | |||
31 | Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система» | Повт.§16-20 | Учень/учениця: висловлює ідеї по черзі, уважно слухає інших при обговоренні, аргументовано доводить власну думку, приймає спільне групове рішення, розподіляє ролі, робить внесок до спільної діяльності; розподіляє порівну навантаження при презентації продукту проекту; здійснює само- і взаємооцінювання за наданими вчителем критеріями до продукту проекту і діяльності учнів під час виконання проекту | ||
32 | Узагальнення знань з теми «Всесвіт» | ||||
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ | |||||
Тема 1. Земля як планета (16 год) | |||||
33 | Форма Землі | §21 | Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає форму й розміри Землі; рухи Землі; фази Місяця; способи зображення Землі; материки та частини світу; склад ґрунту, повітря; властивості ґрунту, повітря, води; наводить приклади розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною Діяльнісний компонент описує внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів; пояснює зміну дня і ночі; зміну пір року; зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; причини сонячного і місячного затемнення; колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи; розрізняє фази Місяця на зображеннях; способи зображення об'єктів на географічних картах; | ||
34 | Розміри нашої планети Практичне заняття. Знаходження на глобусі екватора, полюсів і півкуль материків | §22 | |||
35 | Внутрішня будова Землі | §23 | |||
36 | Рухи нашої планети | §24 | |||
37 | Розподіл сонячного світла і тепла на поверхні Землі | §25 | |||
38 | Місяць — супутник Землі | §26 | |||
39 | Способи зображення Землі Практичне заняття. Знаходження на карті екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу | §27 | |||
40 | Ґрунт | §28, ст.121-122 | |||
41 | Ґрунт | §28 | |||
42 | Повітря — суміш газів | §29 | показує на глобусі та географічній карті материки і частини світу; найбільші географічні об'єкти, екватор, півкулі, полюси; складає план досліду і проводить його; застосовує знання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті; використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини | ||
43 | Властивості повітря Практичне заняття. Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця | §30 | |||
44 | Вода на Землі | §31 | |||
45 | Властивості води Практичне заняття. Дослідження розчинності речовин (лимонної кислоти) | §32 | |||
46 | Властивості води Практичне заняття. Вивчення розчинності речовин: глини, олії | §32 | |||
47 | Властивості води Практичне заняття. Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру у воді | §32, повт. §21-31 | |||
48 | Узагальнення знань з теми «Земля як планета» | ||||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год) | |||||
49 | Організм і його властивості. Клітинна будова організмів | §33 | Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем Діяльнісний компонент описує пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв'язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; розпізнає найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини | ||
50 | Рослини і тварини | §34 | |||
51 | Гриби і бактерії | §35 | |||
52 | Отруйні рослини, тварини, гриби Практичне заняття. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості | §36 | |||
53 | Визначення організмів за визначниками Практичне заняття. Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників | §37 | |||
54 | Чинники середовища життя на планеті Земля | §38 | |||
55 | Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. | §39, ст.167-168 | |||
56 | Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища | §39 | |||
57 | Наземно-повітряне середовище життя організмів | §40 | |||
58 | Водне середовище життя організмів | §41 | |||
59 | Ґрунтове середовище життя організмів | §42 | |||
60 | Взаємозв'язки між організмами. Співіснування й угруповання організмів | §43 | |||
61 | Екосистеми | §44 | |||
62 | Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової культури» | Повт.§33-44 | Учень/учениця: висловлює припущення і здійснює його перевірку у процесі роботи над проектом; добирає необхідні ресурси, визначає способи фіксування даних; проводить експеримент і тривалі спостереження, фіксує їх хід за допомогою цифрових пристроїв, вносить дані в журнал спостережень, заповнює таблиці, будує графіки, формулює аргументовані висновки; рівномірно розподіляє навантаження між членами групи, враховуючи інтереси кожного; спонукає інших до якісної роботи, допомагає іншим; планує роботу групи, узгоджує створення підсумкового звіту/презентації про хід і результати виконання проекту; спільно усією групою презентує результати роботи, само- і взаємооцінює діяльність із виконання проекту і презентації, висловлює в ролі доброзичливого критика оцінку презентування інших груп | ||
63 | Узагальнення знань з теми «Планета Земля як середовище життя організмів» | ||||
Тема 3. Людина на планеті Земля (7 год) | |||||
64 | Людина — частина природи | §45 | Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об'єкти й території свого регіону; наводить приклади впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України Діяльнісний компонент пояснює зв'язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; обговорює питання економного використання енергоносіїв; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи | ||
65 | Екологічні проблеми та їх розв'язування | §46 | |||
66 | Охорона природи. Червона книга | §47 | |||
67 | Практична робота. Складання Червоної книги своєї місцевості | ||||
68 | Заповідники, заказники, національні парки Практичне заняття № 13. Дослідження екологічних проблем своєї місцевості | §48 | |||
69 | Навчальний проект «Смітити не можна - переробляти» | Учень/учениця: висловлює ідеї щодо створення корисних речей із вживаних; аргументовано пояснює екологічні наслідки перетворення вживаних речей на нові корисні, наводить приклади; висловлює обгрунтовані пропозиції щодо спільної роботи групи, доброзичливо обговорює ідеї інших; конструює продукт проекту; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту; вносить дані в таблиці; формулює аргументовані висновки щодо екологічних наслідків; визначає важливість власної цілеспрямованої екологічної діяльності | |||
70 | Урок узагальнення знань за рік | ||||
Календарно-тематичне планування
Природознавство
5 клас
(відповідно до Програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804)
Навчальний підручник: Природознавство 5 кл.: підруч.для закладів загальної середньої освіти / О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко. – Вид. 2-ге, доопр. - К.: Видавництво «Світоч», 2018. – 224 с.:іл.
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
Вступ (7 год) |
|||||
1 |
|
Значення природничо-наукових знань для людини. Науки, що вивчають природу |
§1, ст.6 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); наводить приклади методів і обладнання для вивчення природи, їх використання Діяльнісний компонент розповідає про вчених-натуралістів (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини; висловлює свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»; усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні природи |
|
2 |
|
Джерела знань про природу. Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів |
§2, ст.10 |
||
3 |
|
Методи вивчення природи |
§3, ст.11 |
||
4 |
|
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів |
§4, ст.16 |
||
5 |
|
Внесок видатних вчених-натуралістів у вивченні природи |
§5, ст.20 |
||
6 |
|
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас» |
Повт. §1-5 |
Учень/учениця: визначає і класифікує об’єкти навколишнього світу за запропонованими ознаками; вносить дані в таблиці, будує діаграми; узагальнює, робить аргументовані висновки; співпрацює в команді (розподіляє ролі в малій групі, робить внесок до спільної діяльності, підбадьорює, спонукає інших, вирішує проблеми); презентує результати спільної діяльності, оцінює свій внесок у діяльність групи |
|
7 |
|
Узагальнення знань |
|
|
|
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год) |
|||||
8 |
|
Характеристики тіла, їх вимірювання. |
§6, ст.26 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); прилади та інструменти для вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння; наводить приклади тіл і речовин, що оточують людину; чистих речовин і сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі, техніці, побуті; явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються; використання сумішей Діяльнісний компонент розрізняє тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; пояснює відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей; значення органічних речовин для живої природи; значення горіння і гниття; |
|
9 |
|
Практична робота. Вимірювання маси та розмірів різних тіл |
|
||
10 |
|
Речовини. Фізичні властивості речовин |
§7, ст.29 |
||
11 |
|
Атоми й молекули |
§8, ст.34-36 |
||
12 |
|
Атоми й молекули. Дифузія |
§8, ст.37 |
||
13 |
|
Різноманітність речовин |
§9, ст.39-40 |
||
14 |
|
Різноманітність речовин
|
§9, ст.40-43 |
||
15 |
|
Чисті речовини і суміші |
§10 |
||
16 |
|
Способи розділення сумішей Практичне заняття. Розділення сумішей фільтруванням |
§11 |
||
17 |
|
Явища природи |
§12 |
описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; характеризує горіння як приклад хімічних явищ; вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади; уміє розділяти суміш фільтруванням; установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; дотримується правил безпечного використання хімічного посуду Ціннісний компонент усвідомлює важливість акуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних; робить висновок про різноманітність тіл і явищ природи; обговорює питання безпечного використання речовин; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язаних із фізичними явищами, використанням тіл і речовин; розуміє значимість потреби в безпеці |
|
18 |
|
Різноманітність фізичних явищ |
§13, ст.55-57 |
||
19 |
|
Різноманітність фізичних явищ |
§13, ст.57-61 |
||
20 |
|
Ознаки хімічних явищ |
§14 |
||
21 |
|
Горіння. Повторюваність і взаємозв’язок явищ у природі |
§15, повт. §6-14 |
||
22 |
|
Узагальнення знань з теми |
|
||
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (10год) |
|||||
23 |
|
Небо. Небесна сфера |
§16 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М.Коперник, Г.Галілей, Е.Габбл), дослідників космосу (Ю.Гагарін, Н.Армстронг, Л.Каденюк); наводить приклади впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент описує загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею; порівнює за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; характеризує особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; причину видимих рухів світил; розрізняє небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; показує на карті зоряного неба Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці Ціннісний компонент усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту; виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень; оцінює значення зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень |
|
24 |
|
Зорі та сузір’я |
§17, ст.76-77 |
||
25 |
|
Зорі та сузір’я. Практичне заняття. Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба |
§17, ст.78 |
||
26 |
|
Загальна будова Сонячної системи |
§18, ст.80 |
||
27 |
|
Загальна будова Сонячної системи |
§18, ст.81 |
||
28 |
|
Всесвіт і його складові |
§19, ст.83-84 |
||
29 |
|
Всесвіт і його складові |
§19, ст.85 |
||
30 |
|
Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт |
§20 |
||
31 |
|
Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система» |
Повт.§16-20 |
Учень/учениця: висловлює ідеї по черзі, уважно слухає інших при обговоренні, аргументовано доводить власну думку, приймає спільне групове рішення, розподіляє ролі, робить внесок до спільної діяльності; розподіляє порівну навантаження при презентації продукту проекту; здійснює само- і взаємооцінювання за наданими вчителем критеріями до продукту проекту і діяльності учнів під час виконання проекту |
|
32 |
|
Узагальнення знань з теми «Всесвіт» |
|
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
|||||
Тема 1. Земля як планета (16 год) |
|||||
33 |
|
Форма Землі |
§21 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає форму й розміри Землі; рухи Землі; фази Місяця; способи зображення Землі; материки та частини світу; склад ґрунту, повітря; властивості ґрунту, повітря, води; наводить приклади розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною Діяльнісний компонент описує внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів; пояснює зміну дня і ночі; зміну пір року; зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; причини сонячного і місячного затемнення; колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи; розрізняє фази Місяця на зображеннях; способи зображення об’єктів на географічних картах; |
|
34 |
|
Розміри нашої планети Практичне заняття. Знаходження на глобусі екватора, полюсів і півкуль материків |
§22 |
||
35 |
|
Внутрішня будова Землі |
§23 |
||
36 |
|
Рухи нашої планети |
§24 |
||
37 |
|
Розподіл сонячного світла і тепла на поверхні Землі |
§25 |
||
38 |
|
Місяць — супутник Землі |
§26 |
||
39 |
|
Способи зображення Землі Практичне заняття. Знаходження на карті екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу |
§27 |
||
40 |
|
Ґрунт |
§28, ст.121-122 |
||
41 |
|
Ґрунт |
§28 |
||
42 |
|
Повітря — суміш газів |
§29 |
показує на глобусі та географічній карті материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; складає план досліду і проводить його; застосовує знання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті; використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини |
|
43 |
|
Властивості повітря Практичне заняття. Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця |
§30 |
||
44 |
|
Вода на Землі |
§31 |
||
45 |
|
Властивості води Практичне заняття. Дослідження розчинності речовин (лимонної кислоти) |
§32 |
||
46 |
|
Властивості води Практичне заняття. Вивчення розчинності речовин: глини, олії |
§32 |
||
47 |
|
Властивості води Практичне заняття. Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру у воді |
§32, повт. §21-31 |
||
48 |
|
Узагальнення знань з теми «Земля як планета» |
|
||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год) |
|||||
49 |
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів |
§33 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем Діяльнісний компонент описує пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; розпізнає найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
|
50 |
|
Рослини і тварини |
§34 |
||
51 |
|
Гриби і бактерії |
§35 |
||
52 |
|
Отруйні рослини, тварини, гриби Практичне заняття. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості |
§36 |
||
53 |
|
Визначення організмів за визначниками Практичне заняття. Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників |
§37 |
||
54 |
|
Чинники середовища життя на планеті Земля |
§38 |
||
55 |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. |
§39, ст.167-168 |
||
56 |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища |
§39 |
||
57 |
|
Наземно-повітряне середовище життя організмів |
§40 |
||
58 |
|
Водне середовище життя організмів |
§41 |
||
59 |
|
Ґрунтове середовище життя організмів |
§42 |
||
60 |
|
Взаємозв’язки між організмами. Співіснування й угруповання організмів |
§43 |
||
61 |
|
Екосистеми |
§44 |
||
62 |
|
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової культури» |
Повт.§33-44 |
Учень/учениця: висловлює припущення і здійснює його перевірку у процесі роботи над проектом; добирає необхідні ресурси, визначає способи фіксування даних; проводить експеримент і тривалі спостереження, фіксує їх хід за допомогою цифрових пристроїв, вносить дані в журнал спостережень, заповнює таблиці, будує графіки, формулює аргументовані висновки; рівномірно розподіляє навантаження між членами групи, враховуючи інтереси кожного; спонукає інших до якісної роботи, допомагає іншим; планує роботу групи, узгоджує створення підсумкового звіту/презентації про хід і результати виконання проекту; спільно усією групою презентує результати роботи, само- і взаємооцінює діяльність із виконання проекту і презентації, висловлює в ролі доброзичливого критика оцінку презентування інших груп |
|
63 |
|
Узагальнення знань з теми «Планета Земля як середовище життя організмів» |
|
|
|
Тема 3. Людина на планеті Земля (7 год) |
|||||
64 |
|
Людина — частина природи |
§45 |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України Діяльнісний компонент пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; обговорює питання економного використання енергоносіїв; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи |
|
65 |
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування |
§46 |
||
66 |
|
Охорона природи. Червона книга |
§47 |
||
67 |
|
Практична робота. Складання Червоної книги своєї місцевості |
|
||
68 |
|
Заповідники, заказники, національні парки Практичне заняття № 13. Дослідження екологічних проблем своєї місцевості |
§48 |
||
69 |
|
Навчальний проект «Смітити не можна - переробляти» |
|
Учень/учениця: висловлює ідеї щодо створення корисних речей із вживаних; аргументовано пояснює екологічні наслідки перетворення вживаних речей на нові корисні, наводить приклади; висловлює обгрунтовані пропозиції щодо спільної роботи групи, доброзичливо обговорює ідеї інших; конструює продукт проекту; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту; вносить дані в таблиці; формулює аргументовані висновки щодо екологічних наслідків; визначає важливість власної цілеспрямованої екологічної діяльності |
|
70 |
|
Урок узагальнення знань за рік |
|
|
|