Календарно-тематичне планування уроків природознавства для учнів 5 класу за новою програмою
Календарне-тематичне планування містить скореговані останні зміни у програмі
Природознавство 5 клас
(2 год на тиждень, разом 70 год, із них – 6 год резервний час)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Примітки |
Вступ (6 год) |
|||
1 |
|
Науки, що вивчають природу. |
|
2 |
|
Практична заняття №1. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедіями, словниками, довідниками величин, атласами географічних карт, визначниками рослин і тварин, науково-популярною літературою природознавчого змісту, хрестоматіями з природознавства, інтернет-ресурсами тощо. |
§1 |
3 |
|
Методи вивчення природи. |
§2 |
4 |
|
Обладнання для вивчення природи. Практична заняття №2. Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень та дослідів. Організація спостережень: за тілами живої та неживої природи. Демонстрації зразків природних і рукотворних тіл; чистих речовин, сумішей; моделей молекул; способів розділення сумішей; фізичних і хімічних явищ. |
§3 |
5 |
|
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас» |
§1-3 |
6 |
|
Узагальнення вивченого матеріалу. |
§1-3 |
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (14 год) |
|||
7 |
|
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. Практичне заняття №3. Вимірювання маси та розмірів різних тіл. |
§4 |
8 |
|
Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів. Демонстрації зразків природних і рукотворних тіл. |
§5 |
9 |
|
Атоми й молекули. Дифузія. Демонстрації моделей молекул. |
§6 |
10 |
|
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини. |
§7 |
11 |
|
Чисті речовини і суміші. Демонстрації чистих речовин і сумішей. |
§8 |
12 |
|
Способи розділення сумішей. Демонстрації способів розділення сумішей. Практичне заняття №4. Розділення сумішей фільтруванням. |
§9 |
13 |
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. Організація спостережень заявищами природи. Демонстрації фізичних явищ. |
§10 |
14 |
|
Механічні і теплові фізичні явища. |
§11 |
15 |
|
Магнітні та електричні фізичні явища. |
§12 |
16 |
|
Звукові та світлові фізичні явища. |
§13 |
17 |
|
Хімічні явища або хімічні реакції, їх ознаки. Демонстрації хімічних явищ. Практичне заняття №5. Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури та площі поверхні. |
§14 |
18 |
|
Горіння. Гниття. |
§14 |
19 |
|
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі. |
§4-14 |
20 |
|
Узагальнення знань матеріалу. |
§4-14 |
|
|
Тематична атестація |
|
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (12 год) |
|||
21 |
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. |
§15 |
22 |
|
Небесні тіла. Зоря – самосвітне небесне тіло. |
§16 |
23 |
|
Зорі та сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір.Практичне заняття №6. Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. Демонстрації: карти зоряного неба. Організація спостережень за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці. |
§17 |
24 |
|
Сонце. |
§18 |
25 |
|
Сонячна система. Демонстрації: моделі Сонячної системи. |
§19 |
26 |
|
Планети. Відмінності між планетами. Демонстрації: планет, Місяця. |
§20 |
27 |
|
Зоряні системи – галактики. Демонстрації: фотографій галактик. |
§21 |
28 |
|
Всесвіт та його складові. Людина і Всесвіт. |
§22 |
29 |
|
Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. |
§23 |
30 |
|
Освоєння космосу. Методи та засоби астрономічних досліджень. Демонстрації: приладів для вивчення Всесвіту. |
§24 |
31 |
|
Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система» |
§15-24 |
32 |
|
Контрольна робота №1 |
§15-24 |
|
|
Тематична атестація |
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ – ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ Тема 1. Земля як планета (13 год) |
|||
33 |
|
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. |
§25 |
34 |
|
Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. Демонстрації: Місяця у різні фази, місячного і сонячного затемнення. |
§26 |
35 |
|
Способи зображення Землі. |
§27 |
36 |
|
Практичне заняття №7. Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль, материків і частин світу; географічних об’єктів. |
|
37 |
|
Рухи Землі. Пори року. Демонстрації: обертання Землі навколо осі; обертання Землі навколо Сонця за допомогою телурія; залежність освітлення від кута падіння сонячних променів; дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року; фотографії Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів. Організація спостережень: за повертанням листя і квітів рослин до Сонця; нагрівання тіл променями Сонця. |
§28 |
38 |
|
Ґрунт, його значення. |
§29 |
39 |
|
Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом. Демонстрації: дослідів, які демонструють властивості ґрунту. |
§30 |
40 |
|
Повітря – суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря. Демонстрації: дослідів, які демонструють властивості та рух повітря. |
§31 |
41 |
|
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кругообіг води. |
§32 |
42 |
|
Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Демонстрації: дослідів, які демонструють розчинність речовин. |
§33 |
43 |
|
Практичне заняття №8. Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти. Практичне заняття №9. Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді. |
|
44 |
|
Розчини в природі. Значення води у природі. Використання води людиною. |
§34 §25-34 |
45 |
|
Узагальнення вивченого матеріалу. |
§25-34 |
|
|
Тематична атестація |
|
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (17 год) |
|||
46 |
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. Організація спостережень за основними властивостями живих організмів. Демонстрації: клітинної будови організмів. |
§35 |
47 |
|
Різноманітність організмів. Рослини. Демонстрації: колекції зображень (у тому числі електронних) рослин. |
§36 |
48 |
|
Різноманітність організмів. Тварини. Демонстрації: колекції зображень (у тому числі електронних) тварин. |
§37 |
49 |
|
Різноманітність організмів. Гриби. Демонстрації: колекції зображень (у тому числі електронних) грибів. |
§38 |
50 |
|
Різноманітність організмів. Бактерії. Демонстрації: колекції зображень (у тому числі електронних) бактерій. |
§39 |
51 |
|
Практичне заняття №10. Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій. Практичне заняття №11. Ознайомлення з найпоширенішими і отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості. |
|
52 |
|
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. |
§40 |
53 |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. |
§41 |
54 |
|
Наземно-повітряне середовище і пристосування організмів до життя в ньому. |
§42 |
55 |
|
Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді. |
§43 |
56 |
|
Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті. |
§44 |
57 |
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. Угруповання організмів. |
§45 |
58 |
|
Екосистеми. |
§46 |
59 |
|
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості. |
§46 повт. |
60 |
|
Екскурсія (відповідно до місцевих умов): до живого куточку, зоопарку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо. |
|
61 |
|
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» |
§35-46 |
62 |
|
Узагальнення вивченого матеріалу. |
§35-46 |
|
|
Тематична атестація |
|
Тема 3. Людина на планеті Земля (8 год) |
|||
63 |
|
Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою. |
§47 |
64 |
|
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. |
§47 повт. |
65 |
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття,боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням, захист планети від забруднення різних видів). Демонстрації: відеоматеріалів про екологічні проблеми та шляхи їх розв’язання. Практичне заняття №12. Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. |
§48 |
66 |
|
Охорона природи. Червона книга України. Демонстрації: зображення рідкісних рослин та тварин своєї місцевості, що занесені до Червоної книги України. Практичне заняття №13. Складання Червоної книги своєї місцевості. Організація спостережень за природоохоронною діяльністю людей своєї місцевості. |
§49 |
67 |
|
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі. Демонстрації: відеоматеріалів про охорону природи; природоохоронні території. |
§50 |
68 |
|
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) |
|
69 |
|
Контрольна робота №2 |
§47-50 |
|
|
Тематична атестація |
|
70 |
|
Повторення вивченого. Узагальнення знань |
|