Календарно-тематичне планування
уроків української літератури для 8 класу
(поглиблене вивчення)
(140 год. на рік: 4 год. на тиждень,
резервний час – 8 год.)
за програмою, рекомендованою МОНУ: |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української літератури. 8-9 класи / Програму підготували М.П.Бондар, Н.В.Левчик, Р.В.Мовчан, В.І.Цимбалюк, М.М.Сулима; за редакцією Р.В.Мовчан. – Укладено відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту», Державного стандарту базової і повної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1392)
|
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
|
К-сть |
К-сть |
||
Контрольні роботи у формі: |
Всього |
4 |
4 |
контрольного класного твору |
1 |
1 |
|
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо) |
3 |
3 |
|
Позакласне читання |
4 |
4 |
|
Література рідного краю |
2 |
2 |
|
Розвиток мовлення |
4 у+п |
4 у+п |
№ з/п |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Примітки |
1 |
|
Художній та науковий способи пізнання дійсності. Книга в духовній культурі суспільства. |
|
2 |
|
Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини. Багатозначність художнього образу. |
|
3 |
|
Український фольклор – колективна словесна творчість народу. Його жанрова різноманітність (узагальнююче повторення вивчених епічних жанрів фольклору: казок, легенд, переказів, загадок, прислів’їв, приказок ). ТЛ: фольклор та його жанри |
|
4 |
|
Обрядова поезія, її жанри: (узагальнююче повторення колядок, щедрівок, веснянок та інших обрядових пісень). |
|
5 |
|
Українські історичні пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками: «Зажурилась Україна», «Пісня про Байду», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» ТЛ: історичні пісні. |
|
6 |
|
Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту: «Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк» |
«Ой Морозе, Морозенку» напам’ять |
7 |
|
«Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить». Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою. Художні засоби їх зображення. Близькість історичних пісень до суспільно-побутових (козацьких) пісень.. |
|
8 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Усний твір узагальнювального характеру на тему «Зображення мужніх героїв – захисників рідної землі в історичних піснях». |
|
9 |
|
Пісні Марусі ЧУРАЙ. Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. «Ой не ходи, Грицю» |
|
10 |
|
«Засвіт встали козаченьки». Пісні, що стали народними. |
Напам’ять |
11 |
|
«Віють вітри, віють буйні». Популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи пісень. |
|
12 |
|
Українські народні думи Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). |
|
13 |
|
Кобзарі та лірники – виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, Василь Нечепа. Національна капела бандуристів України. ТЛ: думи. |
|
14 |
|
«Дума про Марусю Богуславку» Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму. |
|
15 |
|
Морально-етична проблематика. Образ Марусі Богуславки. Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі. |
|
16 |
|
Звеличення мужності й звитяги народних героїв («Дума про козака Голоту»). Узагальнений образ українського козака-оборонця рідної землі. Протиставлення в думі відважного козака багатому татарину. Художні засоби їх змалювання. |
|
17 |
|
Доба Хмельниччини в думі «Іван Богун». Історична основа та художній вимисел у ній. Розвиток мовлення (У) Доба козаччини в українському фольклорі |
|
18 |
|
Контрольна робота №1. Тести з теми «Усна народна творчість» |
|
19 |
|
Позакласне читання № 1. Героїчний епос. Народні думи (за вибором учнів) |
|
20 |
|
Література рідного краю №1 Історичні пісні та думи Смілянщини |
|
21 |
|
Лірика як своєрідний вид літературної творчості, її особливості та жанри. |
|
22 |
|
Тарас ШЕВЧЕНКО. Життєпис поета. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. |
|
23 |
|
Усвідомлення власної місії поета. Роздуми автора про власну долю, долю України. «Мені однаково, чи буду...» |
Напам’ять |
24 |
|
Роздуми Т. Шевченка про плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю. Фольклорні мотиви у вірші «Ой три шляхи широкії...» Майстерне використання народних символів |
|
25 |
|
Тарас Шевченко Філософська лірика «Думи мої, думи мої...» (1847) ТЛ: філософська лірика. |
|
26 |
|
Баладна творчість Шевченка. «Лілея» та «Русалка» – баладні твори, що варіюють не байдужу для поета тему (нешлюбні діти, зневажувані в патріархальному суспільстві). Фольклорні мотиви перетворення людини (в рослину, у фантастичну істоту). Драматична доля героїні балади «Лілея». Чужість і психологічна глухота оточення. Пошук Лілеєю душевного прихистку та взаєморозуміння. |
|
27 |
|
«Русалка»: відчай і малодушність одного персонажа (мати), протиставлені вмінню прощати – іншого (дитина-русалка). ТЛ: філософська, громадянська лірика, балада |
|
28 |
|
Урок-практикумТЛ:силабо-тонічне віршування (рими, стопи, двоскладові віршові розміри |
|
29 |
|
Позакласне читання № 2. Конкурс читців поезій Т.Шевченка |
|
30 |
|
Розвиток мовлення (У). Роздуми над вивченими творами Т.Г.Шевченка. |
|
31 |
|
Література рідного краю N° 2. Образ Шевченка у творчості письменників літератури рідного краю |
|
32 |
|
Контрольна робота №2. Тести з теми «Творчість Т. Шевченка» |
|
33 |
|
Іван ФРАНКО. Короткі відомості про письменника. Цикл «Веснянки», його соціальний підтекст, алегоричність образів. Тривожне передчуття змін у суспільному житті («Гримить!..»). |
|
34 |
|
І. Франко «Земле моя, всеплодюшая мати...». Ліричний герой — невтомний трудівник на благо народу, з якого він черпає свої сили. Спорідненість образу матері-землі у вірші з античним міфом. ТЛ: образотворчі засоби поезії |
|
35 |
|
Життєве кредо митця в поезії «Vivere memento!». |
|
36 |
|
Філософська лірика поета («Легенда про вічне життя»). Вічний мотив пошуку безсмертя. |
|
37 |
|
Урок –практикум з теорії літератури за творчістю І. Франка. ТЛ: Анафора, епіфора, алітерація, асонанс. Трискладові віршові розміри |
|
38 |
|
Леся УКРАЇНКА. Життя поетеси, її мужність і сила духу. |
|
39 |
|
Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви. Тема гармонійного єднання людини з природою («Давня весна»). |
|
40 |
|
Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Художні засоби її розкриття («Хотіла б я піснею стати…», «Ви щасливі, пречистії зорі…»). |
«Хотіла б я піснею стати» напам. |
41 |
|
Ствердження незламності духу людини («Хто вам сказав, що я слабка…»). Роль риторичних запитань у вірші. |
|
42 |
|
Леся УКРАЇНКА «Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності |
|
43 |
|
Образи поеми |
|
44 |
|
Контрольна робота №3. Літературний диктант за творчістю І. Франка та Лесі Українки |
|
45 |
|
Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Щирість ліричного самовираження. |
|
46 |
|
Патрiотичний пафос віршів («Любіть Україну!..», «Солов’їні далі…»). |
(«Любіть Україну!..» напам’ять |
47 |
|
Краса людської душі й природи «Васильки» − взірець інтимної лірики. |
|
48 |
|
Пейзажна лірика «Осінь». Образотворчі засоби поезій |
|
49 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Написання етюду за поетичними рядками вивчених творів В. Сосюри |
|
50 |
|
Володимир Підпалий. Стисла розповідь про поета. Поетичний образ рідної неньки у поезії «Матері» |
|
51 |
|
Щирість почуттів поета. Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи, своєї родини. «…Бачиш: між трав зелених…» |
|
52 |
|
Незбагненна краса світу, патріотичні почуття, передані словом. Багатозначність і змістова глибина художніх образів («Зимовий етюд»). |
|
53 |
|
Самобутня постать поета Василя Голобородька в українській літературі. Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок. «З дитинства: дощ» («Я уплетений…») ТЛ: вільний вірш, верлібр. |
|
54 |
|
Наскрізний патріотизм, філософічність поезій. «Наша мова», «Теплі слова» |
|
55 |
|
Фольклорна основа поезій «Золота птаха», «Лис», народознавчі аспекти. Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок. ТЛ: вільний вірш, асоціативні образи. |
|
56 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Написання етюду за поетичними рядками з вивчених творів. |
|
57 |
|
Стисла розповідь про Дмитра Павличка, його літературну та громадську діяльність. |
|
58 |
|
Автобіографічна основа, патріотичні мотиви поезії. («Я народився на землі…»). |
|
59 |
|
«Білі сонети» Д. Павличка. Роздуми про сенс життя («Погляд у криницю») |
|
60 |
|
Єдність людини з її родом, рідною землею, матір’ю («Родина»). |
|
61 |
|
Олена Матушек «Порятуйте красу» Коротко про поетесу. Художнє осмислення в поезії ролі краси в людському житті як джерела духовного збагачення. |
|
62 |
|
Контрольна робота №4 Тести з теми «Творчість поетів першої половини ХХ століття» |
|
63 |
|
Позакласне читання №3 Твори серії «Життя видатних дітей» |
|
64 |
|
Література рідного краю N° 3 Сучасна поезія рідного краю |
|
65 |
|
Із сучасної української поезії кінця ХХ – початку ХХІ ст. Василь Герасим’юк («Чоловічий танець») Глибоке бачення поетом проблеми національної культури |
|
66 |
|
Іван Малкович («Із янголом на плечі», «З нічних молитов»). Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому |
|
67 |
|
Анатолій Мойсієнко («Жовтень жовті жолуді»). Ігор Павлюк («Дівчинка»). Морально-етичні проблеми, краса природи. |
1 вірш напам’ять |
68 |
|
Галина Кирпа («Мій ангел такий маленький…», «Коли до вас темної ночі…»). Прагнення поетеси зазирнути у світ душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя. |
|
69 |
|
Розвиток мовлення (У) Створення віршів-алюзій |
|
70 |
|
НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА Драматичні твори як літературний рід. Їхні особливості, жанри. ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія. |
|
71 |
|
Іван Карпенко-Карий Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга ХІХ ст., про театр «корифеїв». |
|
72 |
|
Трагікомедія «Сто тисяч» − класичний взірець українського «театру корифеїв». ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія |
|
73 |
|
Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи, втілена в образі Герасима Калитки. |
|
74 |
|
Влада грошей − наскрізна і «вічна» тема у світовому мистецтві. Засоби сатиричного змалювання. |
|
75 |
|
Образи твору. Актуальність проблем, порушених у творі, для сучасного життя. |
|
76 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Інсценізація уривків із трагікомедії «Сто тисяч». |
|
77 |
|
Контрольна робота №5 Тести з тем «Із сучасної української поезії. Національна драма.» |
|
78 |
|
З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ Епос як один з основних літературних родів, його особливості, жанри. |
|
79 |
|
Михайло Коцюбинський «Дорогою ціною» Коротко про письменника. Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Композиційні особливості твору. |
|
80 |
|
Вічний тип шукача правди. Протест Остапа і Соломії проти кріпосницької наруги — протест проти будь-якого насильства над людиною. Проблема волі людини та можливостей її здобуття. |
|
81 |
|
Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії. |
|
82 |
|
Час і вічність у повісті, символічні образи. Роль і сенс кольорів, звуків. |
|
83 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Письмовий аналіз художнього образу Соломії чи Остапа (на вибір). |
|
84 |
|
Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті «Дорогою ціною». Аналіз пейзажів |
|
85 |
|
Олександр Довженко «Ніч перед боєм» Видатний український кінорежисер і письменник. Його оповідання про Велику Вітчизняну війну. |
|
86 |
|
«Ніч перед боєм» − твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців, проявлені під час воєнного лихоліття. |
|
87 |
|
Образи діда Платона і діда Савки − представників українського трудового народу. Їхній моральний урок для солдатів. |
|
88 |
|
Позакласне читання№4 В.Дрозд «Білий кінь Шептало». |
|
89 |
|
Література рідного краю N° 4. Друга світова війна у творчості письменників Черкащини. |
|
90 |
|
Контрольна робота №6. Контрольний твір за творчістю М. Коцюбинського, О. Довженка. |
|
91 |
|
Борис Харчук «Діана» Коротко про митця. Його оповідання про дітей та для дітей. |
|
92 |
|
«Діана» - оповідання про вірність, любов, турботу про природу і тварин.
|
|
93 |
|
Художні засоби, використані митцем. Позасюжетні елементи (портрет, пейзаж) та їхня роль у творі. Образи людей і собаки Діани. |
|
94 |
|
Позакласне читання №5 Б.Харчук «Шайтанка» |
|
95-96 |
|
Степан Процюк «Агронавти» Коротко про письменника та його твори для дітей. «Аргонавти» -- третя історія Марійки та Костика. |
|
97 |
|
Роздуми про перше кохання, про суперництво і справжню дружбу. |
|
98 |
|
Античний міф про аргонавтів - композиційний центр твору. |
|
99 |
|
Роль у творі вставної історії про хлопчика і дівчинку, пісень, віщих снів, передчуття серця. |
|
100 |
|
Докори сумління – найстрашніше покарання. |
|
101-102 |
|
Мрія в житті людини, пошуки істини, людина і гроші, доля заробітчанина – проблеми сучасного життя, розкриті через образи твору. Людина повинна навчитися любити – ідея твору. |
|
103 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Диспут на тему «Чи важливе виховання відповідальності за свої вчинки, формування думки про важливість морального, духовного начала в житті людини?» |
|
104 |
|
Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути» ТЛ: літературний характер, психологізм. |
|
105 |
|
Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути» Повість про школу, про роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі. Особливості композиції твору. |
|
105 |
|
«Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті. |
|
107 |
|
Проблема дорослішання особистості в сучасному світі. |
|
108 |
|
Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. |
|
109 |
|
Майстерність письменниці у змалюванні образів. Художні особливості твору |
|
110 |
|
Олесь Бердник «Хто зважиться – вогняним наречеться» Фантастична повість. ТЛ: фантастична повість. |
|
111 |
|
Елементи казковості та наукової фантастики. |
|
112 |
|
Морально-етична проблематика: людина і природа, людина і мрія, людина і технічний прогрес. |
|
113 |
|
Духовні пріоритети в житті, відповідальність кожного за долю планети й людства. |
|
114 |
|
Сила волі й героїзм, уміння прийняти рішення в екстремальній ситуації, романтика міжзоряних подорожей. |
|
115 |
|
Сила волі й героїзм, уміння прийняти рішення в екстремальній ситуації, романтика міжзоряних подорожей. |
|
116 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Написання фанфіків на основі повісті «Шпага Славка Беркути». |
|
117 |
|
Контрольна робота №7 (тестові завдання) за творчістю Б. Харчука, С. Процюка, Н. Бічуя, О. Бердника. |
|
118 |
|
УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР І САТИРА ТЛ: гумор і сатира (поглиблено), антитеза, іронія. |
|
119 |
|
Володимир Самійленко Коротко про митця. Гумор і сатира поета як поштовх до роздумів про справжній патріотизм, чесність, самовідданість, порядність та лицемірство, пристосуванство. «На печі», «Сміливий чоловік». |
|
120 |
|
Аналіз поезій «Діяч», «Невдячний кінь». Сатирична іронія віршів, особливості їх композиції. |
|
121 |
|
Засоби творення гумору та сатири. ТЛ: гумор і сатира (поглиблено), антитеза, іронія.
|
|
122 |
|
Остап Вишня Трагічна творча доля українського гумориста, велика популярність і значення його усмішок у 1920-ті роки. |
|
123 |
|
Мисливські усмішки у творчій долі письменника. «Сом» |
|
124 |
|
Остап Вишня «Відкриття охоти» |
|
125 |
|
Остап Вишня Як варити і їсти суп із дикої качки» ТЛ: усмішка. |
|
126 |
|
Остап Вишня «Бекас» |
|
127 |
|
Валентин Чемерис «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». |
|
128 |
|
Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі. |
|
129 |
|
Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. |
|
130 |
|
Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору. |
|
131 |
|
Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору. |
|
132 |
|
Олег Чорногуз. Коротко про письменника. Збірка гумористичної прози «Веселі поради». «Як поводитися в кіно». |
|
133 |
|
Оригінальна форма безсюжетної гумористичної розповіді. Іронічне тлумачення «живих прикладів» з життя. «Як вибрати ім’я». |
|
134 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Усний аналіз «веселих порад». О. Чорногуза. |
|
135 |
|
Контрольна робота №8 Тести з теми «Український гумор і сатира». |
|
136 |
|
Позакласне читання№6 Вишня Остап. Збірка «Мисливські усмішки» |
|
137 |
|
Позакласне читання№7 Гумористичні твори смілянських письменників. |
|
138 |
|
Повторення вивченого з теорії літератури. |
|
139 |
|
Позакласне читання№8 Квест «У лабіринтах художнього слова» |
|
140 |
|
Підсумковий урок |
|