КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ З ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ “МИСТЕЦТВО” 7 КЛАС ЗА ПІДРУЧНИКОМ Л. МАСОЛ І СЕМЕСТР О. (1 год на тиждень) Умовні скорочення: СММ – сприймання творів музичного мистецтва; СОМ – сприймання творів образотворчого мистецтва; ПЗ – практичне завдання; ХТД - художньо-творча діяльність; П – поняття
|
||||||
№ п/п |
Дата |
Зміст уроку образотворчого мистецтва |
Зміст уроку музичного мистецтва |
|||
Частина перша: Мистецтво у нашому житті Тема I. Діалог народного мистецтва із сьогоденням |
||||||
1. |
|
Петриківський розпис — мистецький символ України. Декоративно-прикладне або декоративно-ужиткове мистецтво. Різновиди українських народних розписів. СОМ: Творчі доробки. Символіка кольорів. П: Декоративно-ужиткове мистецтво. ХТД: Намалювати вертикальну декоративну композицію за мотивами петриківського розпису для оздоблення чохла мобільного телефону(гуаш)
|
Музичні символи України. Музичні символи боротьби нашого народу та незалежності України. Микола Віталійович Лисенко − науковець-фольклорист та засновник Української національної музики. СММ: М. Лисенко «Молитва за Україну», М. Вербицький «Ще не вмерли України» ХТД: М. Лисенко «Молитва за Україну», Т. Петриненко «Україна» П: Духовний гімн ПЗ: Дібрати музичні позивні для телевізійного каналу, що буде розповідати про Україну в світі |
|||
2. |
|
Петриківський розпис. Символіка писанки. Петриківка. Мотив. Символ. Стилізація. Твори Марфи Тимченко. Символіка писанки. СОМ: Творчі доробки. Символіка кольорів. П: Стилізація, символ, мотив. ХТД: Намалювати горизонтальну декоративну композицію за мотивами петр. розпису для оздоблення особистих або побутових речей (альбом, папку, чашку..) (гуаш) Мистецький проєкт. Тема: “Петриківка – це модно!” |
Обробка народної пісні. Як народились обробки народних пісень і танцювальних мелодій. Хорові обробки народних пісень. СММ: Микола Леонтович «Щедрик», Станіслав Людкевич «Гагілка», українська народна пісня «Ой верше, мій верше…», Д. Крижанівський «Реве та стогне Дніпр широкий» (слова Т. Шевченка (різні інтерпретації). ХТД: «Грицю, Грицю, до роботи» (українська народна пісня. Обробка М. Леонтовича) П: Обробка народної пісні ПЗ: Скласти програму концерту «Звучи, моя пісне українська!» |
|||
3. |
|
«І рушник вишиваний на щастя, на долю дала…». Килимарство. Ткацтво. Вишивка. СОМ: Зразки українських килимів, характеристика їх композиції, кольорової гами, мотиви орнаментів П: Килимарство. Вишивка. ХТД: Розробити ескіз вишивки рушника з урахуванням особливостей української орнаментики (графічні матеріали) |
Нове життя народних мелодій в інструментальній музиці. Інструментальна обробка народних пісень та танців. Варіації — найпопулярніша форма інструментальних обробок народної пісні. СММ: Павло Шольц “Фантазія” (Варіації) на тему української народної пісні «Верховино, світку ти наш» для скрипки і фортепіано, Георгій Майборода “Гуцульська рапсодія” (фрагмент), ХТД: «Вишиваночка» (Слова і музика Наталії Май) П: Варіація, рапсодія |
|||
4. |
|
«І рушник вишиваний на щастя, на долю дала…» (прод). Етномода. Вишивка Віри Сергіївни Роїк. Віртуальна екскурсія у Музей українського рушника СОМ: Зразки українських килимів, характеристика їх композиції, кольорової гами, мотиви орнаментів ПЗ: Порівняти вишивку на старовинних рушниках (19 ст.) із різних етнічних регіонів України. ХТД: Створити ескіз гобелена (ниткографія) |
Нове життя народних мелодій в інструментальній музиці (прод). Народна основа симфонічної музики. Левко Ревуцький — автор творів різних жанрів. Музика Карпат. СММ: Л. Ревуцький Симфонія №2 мі мажор (ІІІ ч.), Мирослав Скорик «Карпатський» концерт для оркестру (фрагмент). ХТД: «Вишиваночка» (Слова і музика Наталії Май) П: Симфонія, концерт, фольк. ПЗ: Дослідити творчість М. Скорика |
|||
5. |
|
Витвори народних майстрів. Народна іграшка. Художня кераміка, її різновиди в Україні. Традиції мистецької династії Пошивайло. СОМ: Зразки українських народних іграшок, опішнянської кераміки П: Художня кераміка ХТД: Виліпити іграшку «Свищик» (глина, солоне тісто або пластилін). Зробити декор- рельєфний візерунок. |
Народна творчість — натхнення для митців . Використання фольклорних творів митцями у професійній музиці. Композиторська спадщина Бела Бартока. СММ: Золтан Кодай “Танці з Галанти” (фрагменти різних танців). Бела Барток «Музика для струнних, ударних та челести». Фінал. ХТД: «Це Україна рідна моя» (Музика Анни Олєйнікової Слова Валентини Бзенко) П: Фламенко, челеста. |
|||
6. |
|
Народна витинанка. СОМ: Зразки витинанок П: Витинанка ПЗ: Провести дослідження: дізнатись, які витинанки поширені у різних народів світу. ХТД: Виготовити з паперу витинанку «Дерево життя» |
Народна творчість — натхнення для митців (прод.) Іспанська музика в сучасній інтерпретації. СММ: Мануель де Фалья “Чотири іспанські п’єси” (на вибір). Моріс Равель «Болеро” (фрагмент). ХТД: «Україно» з репертуару гурту СКАЙ П: Болеро ПЗ: Дослідити, як народні мотиви використовуються сучасними українськими музикантами |
|||
7. |
|
Етнічні мотиви в декоративному мистецтві. Етнічна строкатість в декоративному мистецтві. Етнічні мотиви - національний колорит, характерний для різних народів, традицій різних культур. СОМ: Африканські прикраси з бісеру, африканські ляльки ХТД: Створити декоративний натюрморт зі східними мотивами. (гуаш) |
Етнічні мотиви у класичній та сучасній музиці. Музика Сходу в творчості класиків. СММ: Михайло Глінка Опера «Руслан і Людмила» — ІІІ дія: Перський хор «Лягає в полі морок нічний»; Модест Мусоргський. Опера «Хованщина» — ІV дія: «Танець персіянок»; Микола Римський-Корсаков. Сюїта «Шехеразада» — ІV ч. «Свято в Багдаді» (на вибір) ХТД: «Арабська ніч» (Музика Говарда Ешмана) П: Мотив, постер. ПЗ: Створити арабеску |
|||
8. |
|
Панно. Перевіряємо свої досягнення. Сучасні аксесуари з етнічними мотивами. Панно. СОМ: Африканські прикраси з бісеру, африканські ляльки П: Панно. ХТД: Створити східний натюрморт у вигляді панно у техніці аплікації. |
Етнічні мотиви у класичній та сучасній музиці. Перевіряємо свої досягнення. Музика Японії та Африканського континенту СММ: Лю Фан (Китай). Три варіації на тему «Квітка сливи» (соло на гучжен), Ігор Стравінський фрагменти опери «Соловей» у різних виконаннях (на вибір), Кара Караєв «Танець» із балету «Стежкою грому» ХТД: Пісня «Східна казка» П: Поліритмія ПЗ: Прочитати японську чи африканську народну казку та озвучити її фрагмент музикою |
|||
Тематична 1 |
||||||
Розділ ІІ. Діалог мистецтв минулого і сучасності |
||||||
9. |
|
Архітектура та її види. Види архітектурних споруд. Архітектурний ансамбль. Архітектоніка. Містобудування. СОМ: Замок Нойшванштайн (Німеччина); замок Хімедзі (Японія); замок Шенборнів (Україна); замок Ілха-Фіскал у Ріо-де-Жанейро (Бразилія); квітковий килим на Гран Плас (Великий ринок) у Брюсселі; панорама Токіо (Японія); готель-сад у Сінгапурі; архітектура Гауді П: Архітектура, архітектоніка. ПЗ: Здійснити віртуальну екскурсію замком Шенборнів ХТД: Створити колаж (комп’ютерний) зі світлин архітектурних споруд України |
Аранжування в музичному мистецтві. Музична класика. Аранжування та його види. Каприс. СММ: Модест Мусоргський. Картинки з виставки: «Богатирські ворота», «Старий замок» (для фортепіано і в оркестровці Моріса Равеля), Нікколо Паганіні — Мирослав Скорик. 24 каприси (на вибір). Фрагменти балету «Каприси долі» ХТД: «Пісня-побажання» ( Музика Ольги Янушкевич Слова Наталії Погребняк) П: Аранжування, оркестровка, інструментовка ПЗ: Дослідити, які музичні заставки звучать на мобільних телефонах рідних і знайомих. |
|||
10. |
|
Архітектура та її види (прод.) Ландшафтна архітектура. Конструктивність (міцність), функціональність (призначення, користь); художність (краса, гармонійність, виразність форми). Сакральна (культова) архітектура. СОМ: Зразки різних видів архітектури об’ємних споруд. П: Ландшафт. ХТД: Створити тематичну композицію «Давня фортеця» «Старовинний замок» (комбінована техніка: акварель із графічним доопрацюванням) Мистецький проєкт. Підготувати презентацію на тему екологічної архітектури майбутнього. |
Аранжування класичної музики. Йоганн Себастьян Бах - композитор, творчість якого найбільше інтерпретується. СММ: Йоганн Себастьян Бах. Токата і фуга ре мінор для органа (фрагмент); скерцо із Сюїти № 2 сі мінор («Жарт») в оригіналі й у різних аранжуваннях (на вибір). ХТД: «Пісня-побажання» (Музика Ольги Янушкевич Слова Наталії Погребняк) П: Транскрипція, парафраз ПЗ: Уявити себе аранжувальником і поімпровізувати на синтезаторі з популярними мелодіями (темп, тембр, ритм, динаміка) |
|||
11. |
|
Абетка архітектури. Конструктивні та декоративні елементи будівель СОМ: Палац Санта-Софія (Венеція, Італія); будинок вдови, яка плаче (Київ, Україна); житловий будинок (Н. Гориця, Словенія); Ф. Борроміні. Церква Сан-Карло в Римі (Італія): фасад, креслення. П: Балкон. Балюстрада. Колона. Ліпнина. Ніша. Портал. ПЗ: Дослідити, які конструктивані та декоративні елементи використали архітектори на відомих спорудах у рідному краї ХТД: Намалювати в лінійній(фронтальній) перспективі графічну композицію «Вулиці міста» (кольорові олівці) |
Музика і театр: опера, балет. Особливості оформлення приміщення театрів. СММ: Жорж Бізе Опера «Кармен»: увертюра, хабанера, арія Хозе, куплети Тореодора. Жорж Бізе — Родіон Щедрін. «Кармен-сюїта» (фрагменти) ХТД: «Кольорова планета» (Музика і слова Анжели Побужанської) П: Театр, опера, балет ПЗ: Придумати оригінальне аранжування образу Кармен (костюм, декорації) із застосуванням сучасних комп’ютерних технологій |
|||
12. |
|
Як народжуються архітектурні образи. СОМ: Інститут звуку і зображення (Хілверсюм, Нідерланди); готель у Дубаї (ОАЕ); сіднейський оперний театр (Австралія); норвезький національний театр опери і балету (Осло, Норвегія) П: Лінійна перспектива, перспектива, повітряна перспектива, точка сходження. ХТД: Намалювати будинок у лінійній (кутовій) перспективі. Придумати зовнішнє оздоблення з декоративними елементами архітектури. |
Музика і театр. Темброві й ритмічні забарвлення, що їх отримала музика Ж. Бізе в інтерпретаціях і аранжуваннях сучасних виконавців. СММ: Грег Андерсон (ANDERSON & ROY). «Кармен-фантазія» для двох фортепіано, Бізе — Вілберг. «Фантазії на тему Кармен» (для двох фортепіано у 6 рук), Ж. Бізе Хабанера (Катаріна Віт. Балет на льоду), Ж. Бізе Хабанера: Bis-Quit orchestra&E.Sergeeva (джазова обробка), Пабло де Сарасате. Фантазія на теми з опери Ж. Бізе «Кармен» ХТД: «Кольорова планета» (Музика і слова Анжели Побужанської) П: Транскрипція. |
|||
13. |
|
Синтез візуальних мистецтв в архітектурному ансамблі. СОМ: Храм народу майя (Латинська Америка); буддистський дерев’яний храм Істини (Таїланд); руїни Акрополя в Афінах (Греція); каріатиди храму Ерехтейон (Греція); будинок з атлантами в Одесі (Україна); ратуша в Левені (Бельгія) П: Атлант. Каріатида. ХТД: Створити ескіз муралу «Синтез мистецтв і наук» |
Музика і візуальні мистецтва. Зв’язок музики та кінематографу: ілюстрування змісту музичними мелодіями, «візитні картки» фільмів, гуманістична місія музики СММ: Георг Фрідріх Гендель “Органні твори” (на вибір), Клод Дебюссі Прелюдія «Затонулий собор»; Жорж Бізе Симфонія «Рим». ІІІ частина, Леся ДичкоФрески «Джерело» (фрагменти на вибір). П: А-capella. Орган. Органний зал. Музичний фільм. Мюзикл. |
|||
14. |
|
Синтез візуальних мистецтв в архітектурному ансамблі (прод.) СОМ: Київський академічний театр ляльок (Україна); будинок, що танцює (Прага, Чехія) П: Мурал. ХТД: Створити паперовий макет «Силуети нічного міста» (техніка кірігамі) |
Музика і кіномистецтво. Жанр римейку в мистецтві та його види. СММ: Музика з фільмів «Володар кілець», «Титанік», «Пірати Карибського моря», «Шерлок Холмс», «Зоряні війни», серіалу про Гаррі Поттера та ін. (на вибір). Джакомо Пуччіні. Арія Чіо-Чіо-сан з опери «Чіо-Чіо-сан» (у виконанні С. Крушельницької) П: Відеокліп, саундтрек. |
|||
15. |
|
Сакральне мистецтво. СОМ: Шартрський собор (Франція); протестантський собор у Дубліні (Ірландія); костел Святої Анни у Вільнюсі (Литва); пагода храму Сітеннодзі в Осаці (Японія); мечеть в Асуані (Єгипет); нова синагога в Берліні (Німеччина); храм Св. Миколая в с. Колодному (Закарпатська область); іконостас церкви Св. Духа в Рогатині (Івано-Франківська область); церква Св. Юра в Дрогобичі (Львівська область); церква Собору Пресвятої Богородиці в с. Маткові (Львівська область); Свято-Троїцький собор у Новомосковську (Дніпропетровська область); сучасний буддійський храм Білий Лотос у Черкасах П: Базиліка. Костел. Мечеть. Пагода. ПЗ: Створити настільну гру “Пагоди”. ХТД: А) Намалювати християнський собор (акварель) Б) Створити пейзажну композицію з культовою спорудою на тему «Храм- перехрестя неба та землі»( акварель або гуаш) |
Сакральна музика. Радуйся, Маріє! Релігійні, духовні музичні твори. Образ Богоматері в музичних творах СММ: Сергій Рахманінов. «Богородице Діво, радуйся» («Всенощна»); Йоганн Себастьян Бах — Шарль Гуно. «Ave Maria»; Джуліо Каччіні. «Ave Maria» (у різних інтерпретаціях). ХТД: Ave Maria Музика Джуліо Каччін П: Сакральний.
|
|||
16. |
|
Панорама мистецтв: перевіряємо свої компетентності
|
||||
Тематична 2 1 семестр |
||||||