Календарно-тематичне планування уроків
зарубіжної літератури у 9 класі
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти «Зарубіжна література 6-9 класи»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
з посиланнями на відеоматеріали до уроків
(Зарубіжна література: підруч. для 9 кл. загальноосвітн.навч.закл./Є.Волощук, В.Звиняцьковський, О.Філоненко. – Київ: Генеза, 2017)
№ п/п |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
К/ год |
Дата проведення |
Примітка
|
|
Вступ (2 год) |
||||||
1- 2 |
Учень/учениця Ключові компетентності - усвідомлює зв’язок різних ознак культурного, соціального, технологічного розвитку людства (НЛ-1); - цінує спільну працю, громадянську ініціативу (НЛ-2). Предметні компетентності - дає визначення поняття «жанр», розуміє його зв’язок із родовим поділом літератури; - називає жанри, які належать до різних родів (епос, лірика, драма), а також міжродові утворення (напр.,балада, поема та ін.); - визначає жанрові ознаки творів (на прикладі прочитаних текстів); - дає визначення поняття «стиль», розрізняє стилі загальні (епох, напрямів, течій) та індивідуальні (стилі письменників); - знає складники стилю (тематика, образотворчість, сюжетно-композиційні особливості, поетична мова); порівнює окремі жанри в національних літературах (на прикладі прочитаних творів) |
Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в літературі. (ТЛ) Жанр, стиль. (ЛК) Жанри і стилі як органічні елементи культури. Загальне і національне в структурі жанрів і стилів. (УС) Жанрово-стильові тенденції в українській та зарубіжних літературах на етапах літературного процесу. (ЕК) Специфіка жанрів у різних національних літературах (оповідання, роман, сонет та ін.). Розмаїття індивідуальних стилів митців. (МЗ) Українська література, художня культура |
2 |
|
https://www.youtube.com/watch?v=DX_f-8ABBYo&list=PL76fcA-Wwsj9YacidrKWki4qoD0xjw0MO |
|
2. Просвітництво (9 годин) |
||||||
3 |
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
пояснює, чому ода «До радості» Ф. Шиллера стала гімном Євросоюзу |
Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на літературу й культуру доби. Художні напрями (просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм). (ЛК)Європейське мистецтво доби Просвітництва.(УС) Ідеї Просвітництва в Україні. (МЗ) Історія |
1 |
|
||
4 |
Джонатан Свіфт (1667–1745). «Мандри Лемюеля Гулівера» (1 частина). Історія написання твору. Просвітницькі ідеї у творі. ТЛ. Поглиблення понять про роман. Композиція. |
1 |
|
|||
5 |
Образ Гулівера як втілення концепції нової людини |
1 |
|
|||
6 |
Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова. |
1 |
|
|||
7 |
Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Поезії «Вільшаний король», «Травнева пісня», «Прометей». Роль Й. В. Ґете в історії Просвітництва. Нове розуміння природи у ліриці Й. В. Ґете.». Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору |
1 |
|
https://www.youtube.com/watch?v=MpDwpat7xFo
|
||
8 |
Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король». (ЛК) Європейське мистецтво доби Просвітництва |
1 |
|
|||
9 |
Волелюбні мотиви та протистояння образів персонажів у «Прометеї». Образ Прометея |
1 |
|
|
||
10 |
Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «До радості». Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера. Пафос твору, який став гімном Євросоюзу. (ТЛ) Поглиблення понять про оду. Композиція.(ЛК) Європейське мистецтво доби Просвітництва.(МЗ) Історія |
1 |
|
Напам’ять вірш https://www.youtube.com/watch?v=TDHpRzD0fII
|
||
11 |
Розвиток мовлення 1 (усно) Розгорнута відповідь на запитання |
1 |
|
|
||
12 |
Контрольна робота 1 за розділами «Вступ», «Просвітництво». (Тести) |
1 |
|
|
||
|
|
|||||
13 |
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
виявляє жанрові ознаки поеми й роману доби романтизму та взаємодії романтизму з реалізмом (на прикладі вивчених творів) |
Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Основні ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних країнах. (ЛК) Романтизм у різних видах мистецтва (живопис, музика та ін.). |
1 |
|
|
|
14 |
Генріх Гейне (1797–1856). «Книга пісень» Специфіка німецького романтизму і творчість Г. Гейне. «Книга пісень»: особливості компо-зиції збірки, образ ліричного героя, фольклорні елементи (образи, моти-ви, символи, жанрові ознаки пісні та ін |
1 |
|
|||
15 |
(«На півночі кедр одинокий…», «Коли розлучаються двоє…»). Утілення високого почуття кохання у віршах митця. Особливості поетичної мови творів |
1 |
|
|
||
16 |
«Не знаю, що стало зо мною…». Фольклорні елементи у творі. |
1 |
|
Вірш напам’ять |
||
17 |
Джордж Ноел Гордон Байрон (1788–1824). «Хотів би жити знов у горах…», «Мій дух як ніч…». Вплив творчості Дж. Байрона на розвиток романтизму в Європі. Протиставлення мрії і дійсності у ліриці поета |
1 |
|
https://www.youtube.com/watch?v=lsUJm_eL5Qk
|
||
18 |
«Мій дух як ніч…». Фольклорні та біблійні мотиви у віршах Дж. Байрона. |
1 |
|
|||
19-20 |
Поема «Мазепа». (УС) Україна в житті й творчості зарубіжних митців. Українська тема в поемі «Мазепа». Специфіка зображення образу гетьмана у творі (монолог героя, романтичний пейзаж як засіб увиразнення образу, динаміка образу та ін(ТЛ) Поглиблення понять про поему (романтична), |
2 |
|
https://www.youtube.com/watch?v=TxzeSIWNVJI ( зміст)
|
||
21 |
Контрольний твір за поемою «Мазепа» Джорджа Байрона |
1 |
|
|
||
|
НОВІ ОБРІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОГО РОМАНУ |
|
||||
22 |
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
виявляє жанрові ознаки поеми й роману доби романтизму, взаємодію романтизму і реалізму (на прикладі прочитаних творів); виявляє художнє новаторство митців відкриття нових тем і мотивів, збагачення художньої мови, нові рішення в галузі жанрів тощо; порівнює образи персонажів; знає імена українських перекладачів прочитаних творів; розповідає про відкритість романтизму як художнього напряму, його взаємодію з іншими напрямами, демонструє формування реалістичних тенденцій у межах романтизму (на прикладі прочитаних творів); виявляє особливості індивідуальних стилів митців. |
Віктор Гюго. (1802-1885) «Собор Паризької Богоматері». Історична основа твору та її авторське переосмислення. ТЛ: роман. Провідні теми й проблеми роману. Особливості побудови сюжету і композиції. |
1 |
|
||
|
||||||
23 |
Поетизація почуття кохання. Образи персонажів (Есмеральда, Клод Фролло, Квазімодо, Феб та ін.), їхні стосунки й життєві долі. |
1 |
|
|||
24 |
Символіка твору «Собор Паризької Богоматері» Віктора Гюго. |
1 |
|
|||
25 |
Джозеф Конрад (Юзеф Теодор Конрад Коженьовський) (1857-1924). «Серце пітьми» - пригодницький роман про мандрівника моряка Марлоу Центральною Африкою. |
1 |
|
|||
26-27 |
Засудження у творі жахливих наслідків колоніальної політики європейців. Образ Африки в романі. Протиставлення цивілізації й природи у творі. Сенс назви твору |
2 |
|
|||
28 |
Розвиток мовлення 2. Створення коміксу за одним із вивчених творів: роману В.Гюго «Собор Паризької Богоматері» або роману Джозефа Конрада «Серце пітьми». |
1 |
|
|||
29 |
Урок узагальнення й систематизації вивченого з теми «Романтизм. Нові обрії європейського роману» |
1 |
|
|
||
30 |
Контрольна робота 2 за розділами «Романтизм. Нові обрії європейського роману» Комбіноване опитування |
1 |
|
|
||
31- |
Позакласне читання 1. Шарлотта Бронте «Джейн Ейр» |
1 |
|
|||
32 |
Позакласне читання 2. Поезія романтиків |
1 |
|
|
||
ІІ СЕМЕСТР |
|||||
|
РЕАЛІЗМ (13 годин) |
||||
33 |
Учень/учениця Ключові компетентності розпізнає хибні й справжні життєві цінності, усвідомлює необхідність поваги до людини, цінує вияв милосердя та співчуття до людини (НЛ-2); осмислює причини й наслідки власних рішень та поведінки (НЛ3); розуміє значення моралі в суспільстві, роль особистої відповідальності за вчинки (НЛ-4). Предметні компетентності Учень (учениця): дає визначення поняття «реалізм», називає його провідні ознаки, виявляє їх у творі; розуміє особливості взаємодії реалізму з іншими напрямами XIX століття (романтизмом, натуралізмом); розповідає про основні віхи життя й творчості митців; розкриває особливості світоглядних позицій письменників; визначає актуальні проблеми, теми творів; установлює сюжетно-композиційні особливості творів; аналізує прочитані тексти цілісно і в окремих фрагментах; дає визначення поняття «психологізм», розкриває специфіку психологізму в прочитаних творах; інтерпретує вчинки персонажів, дає їм власну оцінку, висловлює судження щодо певних ситуацій; аналізує образи персонажів як типові з визначенням засобів їхнього створення (портрет, психологічні деталі, інтер’єр, мова, стосунки із середовищем, з іншими персонажами тощо); виявляє художнє новаторство митців; розкриває специфіку аналітичного підходу письменників до зображення дійсності.
|
Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму (зв’язок із дійсністю, аналітизм, типовість образів і ситуацій, розкриття впливу соціального середовища на людину, критичний пафос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.). Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом, натуралізмом). |
1 |
|
|
34 |
Оноре де Бальзак (1799–1850). Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника. О. де Бальзак і Україна |
1 |
|
|
|
35-36 |
Людська комедія»: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи. Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії». Сюжетно-композиційні особливості твору («розповідь у розповіді»). (ТЛ) Поглиблення понять про оповідання. комедію |
2 |
|
||
37 |
Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.). (ТЛ) Поглиблення понять про образ (типовий), художню деталь (психологічна). Психологізм, інтер’єр. |
1 |
|
||
38 |
Розвиток мовлення 3 (письмово). Розгорнута відповідь на питання (за повістю О. де Бальзака «Гобсек»). |
1 |
|
|
|
39 |
Микола Васильович Гоголь (1809–1852). Петербурзький етап життя і творчості письменника. «Ревізор». Творча історія п’єси. |
1 |
|
|
|
40 |
Образи чиновників. Образ Хлєстакова та його динаміка |
1 |
|
||
41 |
Засоби комічного у творі. Специфіка художнього конфлікту й жанру п’єси. |
1 |
|
|
|
42 |
«Шинель». Цикл петербурзьких повістей: основні теми та проблеми. Побутовий, психологічний і філософський плани повісті «Шинель». Особливості сюжету й композиції. (ТЛ) Поглиблення понять про повість (соціально-психологічна, соціально-побутова, філософська |
1 |
|
|
|
43 |
Образ Башмачкіна та засоби його створення. Образ столиці (як чужого й ворожого для людини простору). |
1 |
|
https://www.youtube.com/watch?v=Gp2jIA4-IXQ
|
|
44 |
Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема «маленької людини». |
1 |
|
https://www.youtube.com/watch?v=CeZPo_-DvtM
|
|
45 |
|
Позакласне читання 3. Бальзак О. «Батько Горіо» або Гоголь М. В. «Ніс», «Портрет» (1 за вибором) |
1 |
|
|
46 |
|
Контрольна робота 3. Різнорівневі завдання з теми «Реалізм». |
1 |
|
|
|
5. Нові тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст. (7 годин 1 резервна година) |
||||
47 |
Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює необхідність брати на себе відповідальність за власні рішення (НЛ-2); виробляє вміння опановувати себе (НЛ-3); розрізняє щирі і меркантильні наміри (НЛ-4). Предметні компетентності Учень (учениця): виявляє у творах письменників провідні проблеми, теми, мотиви; характеризує художні образи, виявляє в тексті художні засоби їхнього створення; аналізує твори у єдності змісту та форми; висловлює власні судження щодо актуальних тем і проблем, образів і подій творів, аргументує свою думку прикладами з тексту, відповідними цитатами; розповідає про основні віхи життя й творчості митців; знає українські переклади творів, зіставляє їх з оригіналами (за умови володіння іноземною мовою); здійснює пошуково-дослідницьку діяльність у галузі літератури (збирання відомостей про письменників, систематизація фактів, аналіз окремих літературних явищ, підготовка повідомлення, презентації тощо); користується літературознавчими словниками, енциклопедіями та іншими видами джерел (зокрема інтернет-ресурсами). |
«Стара» і «нова драма». Зміни в драматургії кінця XIX – початку XX ст. (ТЛ) «Нова драма».
|
1 |
|
|
48 |
Генрік Ібсен (1828–1906). Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. (ТЛ) Ібсенізм.. Композиція п’єси. |
1 |
|
||
49 |
«Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). |
1 |
|
|
|
50 |
Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу. |
1 |
|
https://www.youtube.com/watch?v=iDq7aNh35FY
|
|
51 |
Бернард Шоу (1856–1950). Особливості світогляду Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон». |
1 |
|
|
|
52 |
Динаміка образу Елайзи Дулітл. |
1 |
|
||
53 |
Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови. (з резервного часу ) |
1 |
|
||
54 |
Розвиток мовлення (усно) 4. Складання анкети головного героя або Інсценізація твору (за вивченими творами Г.Ібсена, Б.Шоу) |
1 |
|
|
|
55 |
Контрольна робота 4. Різнорівневі завдання з теми «Нові тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст.». |
1 |
|
|
|
|
6. Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура (7 годин + 2 резервні години) |
|
|||
56 |
Ключові компетентності Учень (учениця): обгрунтовує вплив культурного, соціального, економічного чинників на розвиток людства; характеризує цілісну наукову картину світу (НЛ1); усвідомлює моральну відповідальність за свої вчинки; аналізує принципи і механізми функціювання суспільства (НЛ-2); розуміє відповідальність за духовне й фізичне здоров’я, прогнозує ризики непродуманих наукових та суспільних експериментів (НЛ-3); цінує ініціативність та підприємливість (НЛ-4). Предметні компетентності Учень (учениця): знає основні відомості про життя і творчість митців; виявляє актуальні проблеми, теми в прочитаних творах, їхній зв'язок із проблемами суспільства, історії, культури, існування людини, її морального вибору; виявляє ознаки різних літературних напрямів у прочитаних творах; знає характерні ознаки різних жанрів, виявляє їх у творах письменників; характеризує образи провідних героїв та героїнь, простежує особливості їхньої внутрішньої зміни, виявляє відповідні художні засоби; створює рецензію (усну або письмову) на сучасний твір літератури (або кіно, театру); обстоює власну точку зору, веде полеміку щодо актуальних проблем і тенденцій розвитку сучасної літератури, зокрема в аспекті її взаємодії з іншими видами мистецтва; презентує свої улюблені твори сучасної літератури на уроцвиявляє в них риси художності; володіє навичками роботи з бібліотечними фондами, інтернетресурсами з метою пошуку необхідної книги, творчого читання; знає популярні книжкові серії для молоді, сучасні літературнохудожні видання, інтернет-портали творів зарубіжної літератури; аналізує твори сучасних зарубіжних авторів у єдності змісту й форми; знає визначні міжнародні літературні премії сучасності; називає зарубіжних письменниківлауреатів міжнародних премій у галузі художньої літератури, твори митців, відзначені преміями. |
Михайло Опанасович Булгаков. (1891–1940). «Собаче серце». Українські сторінки життя і творчості М. О. Булгакова. М. О. Булгаков і влада, трагедія митця. (ТЛ) Класична і масова література. Рецензія. Поглиблення поняття про «художність».
|
1 |
|
https://www.youtube.com/watch?v=bew6ZsasuEg |
57 |
«Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби. Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури. |
1 |
|
||
58 |
Персонажі-«двійники» (Шаріков — Швондер). |
1 |
|
||
59 |
Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі |
1 |
|
||
60-61 |
Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору – книги (читання), пожежі, тотального контролю, інакомислення тощо. |
2 |
|
||
62 |
Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві. |
1 |
|
||
63
|
З резервного часу 2 години. Шолом-Алейхем (1859–1916). «Тев’є-молочар». Тема історичного зламу, який пройшов крізь долю людини і народу на межі XIX–XX ст. Шолом- Алейхем і Україна. |
1 |
|
||
64
|
Образна система твору. Філософські проблеми. Народний гумор. Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно та інших видах мистецтва
|
1 |
|
||
65 |
Контрольна робота . Твір на літературну тему. |
1 |
|
|
|
66 |
Позакласне читання 4. Сучасна зарубіжна поезія. |
1 |
|
|
|
|
8. Підсумки (2 години) |
|
|||
67 |
Ключові компетентності Учень (учениця): усвідомлює красу природи, її благотворний вплив на людину, розуміє відповідальність за спроби змінити навколишній світ (НЛ-1); оцінює свою роль у суспільстві, бере участь у процесі ухвалення рішень (НЛ-2); осмислює причиново-наслідкові зв’язки між безпечною поведінкою та здоров’ям (НЛ-3); продукує власні ідеї та ініціативи, обстоює власну думку, використовуючи доцільні мовні засоби (НЛ-4). Предметні компетентності Учень (учениця): визначає основні етапи літературного процесу XIX–XX ст., їхні особливості, зв’язок із розвитком культури і мистецтва; розрізняє літературні напрями, течії, роди, жанрі XIX–XX ст.; установлює жанрово-родову належність творів, їхню жанрову й стильову своєрідність; називає представників різних літературних напрямів, течій, мистецьких тенденцій, виявляє їхній внесок у національну та світову скарбницю художніх цінностей; застосовує літературознавчі поняття в процесі аналізу й інтерпретації літературних творів; аналізує, оцінює, порівнює літературні твори і явища. |
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. Вступ. Просвітництво. Романтизм |
1 |
|
|
68 |
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. Реалізм. Нові тенденції у драматургії. Література ХХст. |
1 |
|
|
|
69 |
Літературний квест |
1 |
|
|
|
70 |
Резервний час |
1 |
|
|
При плануванні використані матеріали YouTube-канал «Рішельєвський дистанційний» , освітня платформа Всеукраїнська школа онлайн, літературний проєкт «Шедеври світової літератури» канал всеукраїнського науково-методичного журналу "Зарубіжна література в школах України", каналів: «Світ поезії», Alla Pavlik, Ivanka Mishchuk , Nasty Booklover, Fils Line, Dzarkovsky твори на піаніно, NFOSCHOOL, Наталія Гиренко, Валентин Кошелевський, Ірина Мосійчук, Алла Поповкіна, Катерина Потієвська, Світ поезії, Суспільне Житомир