ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
5-Б клас
1,5 години на тиждень; 53 години на рік
Модельна навчальна програма: «Зарубіжна література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Ніколенко О., Ісаєва О., Клименко Ж., Мацевко-Бекерська Л., Юлдашева Л., Рудніцька Н., Туряниця В, Тіхоненко С., Вітко М., Джангобекова Т.). «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Складено до підручника «Зарубіжна література» 5 кл. : підруч. для закл. загальн. середн. освіти / О.М. Ніколенко, Л.В. Мацевко-Бекерська, Н.П. Рудніцька Л.Л. Ковальова, О.В. Орлова, Л.П. Юлдашева, В.Г. Туряниця, Д.О. Лебедь / Київ: Видавничий центр «Академія», 2022 рік. – 269 с. : іл.
Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 класі
|
5 кл. НУШ (53 год) |
|
Семестри |
І |
ІІ |
Діагностування (у різний спосіб) прогресу набуття учнями літературних знань і компетентностей |
2 |
3 |
Уроки позакласного читання |
2 |
2 |
1. Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання |
||
Аудіювання |
1 |
1 |
2. Усно взаємодіє та висловлюється / Говоріння |
||
Розвиток мовлення (усно) |
1 |
1 |
3. Сприймає письмові тексти/ Читання |
||
Читання вголос |
1* |
1* |
4. Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо |
||
Розвиток мовлення (письмово) |
1 |
1 |
*Види діяльності, перевірка яких здійснюється індивідуально протягом семестру (на розсуд учителя); для них не виділяються окремі уроки.
№ з/п |
дата |
фактично |
Зміст програмового матеріалу |
Примітка |
||||||
№ |
дата |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||
ВСТУП. РОЛЬ КНИЖКИ В ТРЕТЬОМУ ТИСЯЧОЛІТТІ |
||||||||||
|
|
|
|
Роль книги та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книги.
|
ТЛ: зарубіжна література |
|||||
СКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ КАЗОК |
||||||||||
|
|
|
|
Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність. |
|
|||||
|
|
|
|
Японська народна казка «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Тема дружби, сміливості, зв'язку з природою в казці. Національний колорит японських казок. |
ТЛ: фольклор,народна казка. |
|||||
|
|
|
|
Брати Якоб (1785-1863) і Вільгельм (1786-1859) Ґрімм. Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури. Німецька народна казка «Пані Метелиця». |
ТЛ: сюжет, мандрівні сюжети. |
|||||
Зошит |
||||||||||
|
|
|
|
Розвиток мовлення № 1 (письмово). Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця». Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості. |
|
|||||
|
|
|
|
Позакласне читання № 1. Індійська народна казка «Фарбований шакал».Викриття в образах тварин негативних людських якостей. |
|
|||||
|
|
|
|
Діагностична робота № 1. «Скарбниця народних казок» (тестові завдання) |
|
|||||
Тематична |
||||||||||
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ СВІТУ |
||||||||||
|
|
|
|
Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності від народної казки. Ганс Крістіан Андерсен (1805–1875). «Снігова королева». Боротьба добра і зла в казці. Утвердження дружби та вірності. |
ТЛ: літературна казка, подібності й відмінності літературної казки від народної. |
|||||
Зошит |
||||||||||
|
|
|
|
Перешкоди на шляху Герди, її помічники. Чарівний світ твору. |
|
|||||
|
|
|
|
Оскар Уайльд (1854–1900). «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору. Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. |
|
|||||
|
|
|
|
Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Шлях Хлопчика Зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя. |
ТЛ: тема та ідея художнього твору, оригінал і переклад. |
|||||
|
|
|
|
Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Фальшиві та справжні цінності. |
|
|||||
Зошит |
||||||||||
|
|
|
|
Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Краса зовнішня та внутрішня. Розвиток мовлення № 2 (усно). Характеристика головного героя казки за простим планом. Навчальна практика: Створення посту для соцмереж АБО відео в ТіkTok з рекламою улюбленої казки. |
Навчальна практика |
|||||
|
|
|
|
Діагностична робота № 1. за темою «Літературні казки світу». |
|
|||||
|
|
|
|
Позакласне читання № 2. Шарль Перро «Попелюшка. Поетизація працьовитості та скромності, ідея винагороди за людські чесноти та страждання, віра в перемогу добра над злом. Узагальнення вивченого в І семестрі. |
|
|||||
Зошит Тематична І семестр |
||||||||||
ІІ семестр |
||||||||||
Літературні казки (продовження) |
||||||||||
|
|
|
|
Роальд Дал (1916-1990). «Чарлі і шоколадна фабрика». Казкові пригоди персонажів на шоколадній фабриці містера Вонки. |
|
|||||
|
|
|
|
Шлях хлопчика Чарлі до своєї мети. Доброта, щирість і наполегливість головного героя. ТЛ: поглиблення поняття: сюжет. |
|
|||||
|
|
|
|
Зображення родинних стосунків у творі: сім'я Бакетів, інші родини. Образи дітей і дорослих у повісті-казці. |
|
|||||
|
|
|
|
Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі. |
|
|||||
|
|
|
|
Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору. |
|
|||||
СЛУХАЄМО ГОЛОСИ ПРИРОДИ |
||||||||||
|
|
|
|
Зарубіжні поети про природу. Дж. Кітс (1795-1821) «Про коника та цвіркуна» Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові до дбайливого ставлення до довкілля. ТЛ: вірш, пейзаж. |
|
|||||
|
|
|
|
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними. |
|
|||||
Зошит |
||||||||||
|
|
|
|
Редьярд Кіплінг «Мауглі». Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі. |
|
|||||
|
|
|
|
Редьярд Кіплінг «Мауглі». Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис. |
|
|||||
|
|
|
|
Редьярд Кіплінг «Мауглі». Закони джунглів і цінності людського життя. Ідея відповідальності людини за природний світ. |
|
|||||
|
|
|
|
Ернест Сетон-Томпсон (1860–1946). «Лобо». Авторські спостереження за світом природи. ТЛ: оповідання. |
|
|||||
|
|
|
|
Ернест Сетон-Томпсон «Лобо». Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання, авторських характеристиках. |
|
|||||
|
|
|
|
Ернест Сетон-Томпсон «Лобо». Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин. |
|
|||||
|
|
|
|
Діагностична робота № 3. Р.Дал. Розділ «Слухаємо голоси природи» (комбіновані завдання). |
|
|||||
|
|
|
|
ПЧ № 3. Ернест Сетон-Томпсон «Снап. Історія бультер’єра» |
|
|||||
Зошит Таматична |
||||||||||
СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ |
||||||||||
|
|
|
|
Ернст Теодор Амадей Гофман (1776-1822). «Лускунчик, або Мишачий король». Реальний світ і вигадка в казці. ТЛ: персонаж, герой/героїня літературного твору. |
|
|||||
|
|
|
|
Ернст Теодор Амадей Гофман. «Лускунчик, або Мишачий король». Характер головної героїні (Марі). |
|
|||||
|
|
|
|
Ернст Теодор Амадей Гофман. «Лускунчик, або Мишачий король». Фантастичні перетворення персонажів. Битва добра і зла. Символічний образ Різдва, різдвяної ялинки. |
|
|||||
|
|
|
|
Ернст Теодор Амадей Гофман. «Лускунчик, або Мишачий король». Ідея добра, людяності, любові. Значення мрії в житті людини. |
|
|||||
|
|
|
|
Елеанор Портер (1868–1920). Сторінки життя та творчрсті. Історія створення «Поліанни». Роман, його ознаки. |
|
|||||
|
|
|
|
«Полліанна». Щирість, мужність і оптимізм Полліанни, її позитивний вплив на життя міста, долю інших людей. ТЛ: поглиблення понять: тема та ідея художнього твору, сюжет. |
|
|||||
|
|
|
|
Елеанор Портер. «Полліанна». Творча фантазія головної героїні. Зміни у внутрішньому світі й житті інших персонажів після зустрічі з Полліанною. |
|
|||||
Зошит |
||||||||||
|
|
|
|
Елеанор Портер. «Полліанна». Ідея відчуття радості життя, що змінює світ на краще. |
|
|||||
|
|
|
|
Елеанор Портер. «Полліанна». Художні засоби розкриття образу Поліанни. |
|
|||||
|
|
|
|
Розвиток мовлення № 3 (усно). Переказ улюбленого епізоду роману «Полліанна». |
Говоріння |
|||||
|
|
|
|
Діагностична робота № 4. «Сила творчої уяви» (тести, відповіді на питання) |
Письмо |
|||||
Тематична |
||||||||||
У ВИРІ ЗАХОПЛИВИХ ПРИГОД |
||||||||||
|
|
|
|
Марк Твен (1835–1910). Роман «Пригоди Тома Соєра». Світ дитинства в романі. ТЛ: повість. Поглиблення понять: персонаж, герой/героїня літературного твору. |
|
|||||
|
|
|
|
Марк Твен. Роман «Пригоди Тома Соєра» Том Соєр і Гекльберрі Фінн. Том Соєр і Беккі Тетчер. |
|
|||||
|
|
|
|
Марк Твен. Роман «Пригоди Тома Соєра». Життя містечка і пригоди юних друзів. Мрії Тома, його витівки, бажання самоствердитися. |
|
|||||
|
|
|
|
Марк Твен. Роман «Пригоди Тома Соєра». Риси характеру Тома, що розкриваються в стосунках з іншими. |
|
|||||
|
|
|
|
Марк Твен. Роман «Пригоди Тома Соєра». Сміливість і заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим. |
|
|||||
Зошит |
||||||||||
|
|
|
|
Розвиток мовлення № 4. (письмово). Лист Марку Твену (що можна розповісти автору про сучасних дітей, про що запитати). |
Письмо |
|||||
|
|
|
|
Туве Янсон (1914–2001). Сторінки життя та творчості. Знайомство з твором «Комета прилітає». |
|
|||||
|
|
|
|
Туве Янсон «Комета прилітає». Чарівність художнього світу твору. |
|
|||||
|
|
|
|
Туве Янсон «Комета прилітає». Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей. |
|
|||||
|
|
|
|
Діагностична робота № 5. «У вирі захопливих пригод» (тести). |
|
|||||
|
|
|
|
Позакласне читання № 4. Льюїс Керролл. «Аліса в Задзеркаллі». Образ Аліси, світ її уяви та захопливі пригоди. |
|
|||||
Тематична |
||||||||||
ПІДСУМКИ |
||||||||||
|
|
|
|
Художні твори класики й сучасності, прочитані протягом навчального року. Актуальні теми, ідеї, сюжети творів. |
Говоріння |
|||||
|
|
|
|
Улюблені літературні персонажі, герої/героїні. Ознаки окремих жанрів (народна казка, літературна казка, оповідання, повість, вірш та ін.). |
Навчальна практика |
|||||
|
|
|
|
Українські перекладачі творів зарубіжних письменників. Підсумковий урок. |
|
|||||
ІІ семестр Скоригована Річна |
||||||||||