Календарно-тематичне планування
уроків зарубіжної літератури
8 клас
За оновленою програмою:
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти
Затверджено та надано гриф
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
Календарно-тематичне планування
уроків зарубіжної літератури
8 клас
За оновленою програмою:
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти
Затверджено та надано гриф
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
Усього – 70 годин; текстуальне вивчення творів – 56 годин; розвиток мовлення – 4 години; позакласне читання – 4 години; резервний час – 6 годин.
№ ур. |
Дата |
Тема |
Дист. навч. |
При-мітки |
|
1. |
|
I-семестр 1. Вступ (2 години) Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. (ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма. Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію. |
|
|
|
2. |
|
Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. (ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей. (УС) Взаємозв’язки української і зарубіжних літератур. (ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми. (МЗ) Українська література |
|
|
|
3. |
|
2. Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури (7 годин) Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. (ТЛ) Поглиблення понять про міф, міфологічний образ. |
|
|
|
4. |
|
Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н. е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. |
|
|
|
5. |
|
Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи за вибором учителя). Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. |
|
|
|
6. |
|
Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів. |
|
|
|
7. |
|
Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. |
|
|
|
8. |
|
Коран (огляд). Коран – головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. (ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.). (УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном. (ЕК) Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури. (МЗ) Історія, географія, образотворче мистецтво, музичне мистецтво. |
|
|
|
9. |
|
Контрольний твір з теми. Вступ. «Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури». |
|
|
|
10. |
|
3. Античність (11 годин) Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). |
|
|
|
11. |
|
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь (2-3 за вибором учителя). Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). |
|
|
|
12. |
|
Гомер. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140–410) Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. (ТЛ) Героїчний епос, елегія, ода, віршовий розмір (гекзаметр, пентаметр), трагедія. |
|
|
|
13. |
|
«Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670). Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. |
|
|
|
14. |
|
РМ №1 (у.) Ахілл і Гектор. Реальні та міфологічні риси. (ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів). Елегії Тіртея і Овідія. |
|
|
|
15. |
|
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. |
|
|
|
16. |
|
Сапфо (VII–VI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань. |
|
|
|
17. |
|
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія. Есхіл (бл. 525–бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи (ЕК) Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» |
|
|
|
18. |
|
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. |
|
|
|
19. |
|
Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. |
|
|
|
20. |
|
Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку. |
|
|
|
21. |
|
Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). Вплив античності на розвиток світової літератури й культури. (ЕК) Елегії Тіртея і Овідія. (ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів. (УС) Українські переклади творів античних митців. (МЗ) Історія, образотворче мистецтво. |
|
|
|
22. |
|
Контрольна робота № 1 з теми «Античність». Різнорівневі завдання. |
|
|
|
23. |
|
4. Середньовіччя (8 годин) Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході (ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). Рубаї, сонет. (ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі. Християнство. Іслам. Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. |
|
|
|
24. |
|
Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1-2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя. |
|
|
|
25. |
|
Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину. |
|
|
|
26. |
|
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048–після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. (ЕК) Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, Ду Фу, Омара Хайяма. Напам’ять Омар Хайям (2-3 рубаї за вибором учнів) |
|
|
|
27. |
|
ПЧ № 1. Рудакі. Газелі, рубаї, бейти (за вибором) |
|
|
|
28. |
|
«Пісня про Роланда» (X ст.) (2-3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. |
|
|
|
29. |
|
Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. |
|
|
|
30. |
|
РМ №2 (п.) Порівняльна характеристика літературних героїв. (ЕК) Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд – Ганелон, Карл – Ганелон). |
|
|
|
31. |
|
Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання. (УС) Українські перекладачі середньовічних творів. (МЗ) Історія, географія. |
|
|
|
32. |
|
Контрольна робота № 2 з теми «Середньовіччя». Різнорівневі завдання. |
|
|
|
33. |
|
II-семестр ПЧ № 2. Апдайк Дж. «Завтра, завтра, завтра» |
|
|
|
34. |
|
5. Відродження (12 годин) Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури. |
|
|
|
35. |
|
Франческо Петрарка (1304–1374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Утілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. Напам’ять Ф. Петрарка (сонет за вибором учнів) |
|
|
|
36. |
|
Урок виразного читання сонетів Ф.Петрарки. Структура сонетів Ф.Петрарки. |
|
|
|
37. |
|
Вільям Шекспір (1564–1616). Сонети № 66, 116, 130. Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. Напам’ять В. Шекспір (сонет за вибором учнів) (ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ, сонет, роман, трагедію. Катрен, терцет, ямб. |
|
|
|
38. |
|
Урок виразного читання сонетів В.Шекспіра. Художні особливості сонетів В. Шекспіра. (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів сонетів В. Шекспіра. Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів. (УС) Видатні українські перекладачі творів Ренесансу. Вершини українського сонету |
|
|
|
39. |
|
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. |
|
|
|
40. |
|
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). (ЛК) Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні). |
|
|
|
41. |
|
Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. |
|
|
|
42. |
|
Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь. |
|
|
|
43. |
|
РМ №3 (п.) Твір-роздум на морально-етичну тему за трагедією В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» |
|
|
|
44. |
|
Мігель де Сервантес Сааведра (1547– 1616). «Дон Кіхот» I частина (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору. |
|
|
|
45. |
|
Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. |
|
|
|
46. |
|
Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство». (ЛК) Образи Дон Кіхота і Санчо Панси у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид). (МЗ) Історія, географія, музичне мистецтво, образотворче мистецтво |
|
|
|
47. |
|
Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрнопригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів. |
|
|
|
48. |
|
Контрольна робота № 3 з теми «Відродження». Різнорівневі завдання. |
|
|
|
49. |
|
6. Бароко і класицизм (8 годин) Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. (ТЛ) Поглиблення понять про вірш (філософський). Комедія, сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію. (ЛК) Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.). (УС) Бароко в Україні. |
|
|
|
50. |
|
Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд). |
|
|
|
51. |
|
Із лірики європейського бароко. Луїс де Гонгора-і-Арготе «Галерник» або Джонн Донн «Щоб мучить мене…» (1 вірш за вибором учителя) Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя. |
|
|
|
52. |
|
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. (УС) Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.). |
|
|
|
53. |
|
Мольєр (1622–1673). «Міщаниншляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. |
|
|
|
54. |
|
Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. |
|
|
|
55. |
|
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). (ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден – Клеонт, Журден – Дорант). |
|
|
|
56. |
|
РМ (у.) Дискусія: Хто вони – сучасні Журдени? |
|
|
|
57. |
|
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). (МЗ) Українська література, музичне мистецтво, історія |
|
|
|
58. |
|
ПЧ № 3. Мольєр. «Тартюф» |
|
|
|
59. |
|
Контрольний твір з теми «Бароко і класицизм». |
|
|
|
60. |
|
7. Література XX–XXI СТ. У пошуках себе і високого польоту (6 годин) Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». (ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча. |
|
|
|
61. |
|
Філософський зміст твору. |
|
|
|
62. |
|
Художні образи. |
|
|
|
63. |
|
1-2 сучасні твори за вибором учителя та учні Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. |
|
|
|
64. |
|
Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі. (ЛК) Сучасні літературно-художні видання творів зарубіжної літератури. (УС) Українські перекладачі творів зарубіжної класики й сучасної літератури. |
|
|
|
65. |
|
ПЧ № 4. Старк У. « Диваки і зануди». Твори для підлітків |
|
|
|
66. |
|
Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба», «Буба: мертвий сезон». Художній світ Б. Космовської. |
|
|
|
67. |
|
Батьки – діти, діди – онуки. Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі. |
|
|
|
68. |
|
Контрольна робота № 3 з теми « Література XX–XXI СТ. У пошуках себе і високого польоту ». Різнорівневі завдання. |
|
|
|
69. |
|
8. Підсумки (2 години) Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. (МЗ) Українська літератур |
|
|
|
70. |
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. |
|
|
|
Для вивчення напам’ять
Омар Хайям (2-3 рубаї за вибором учнів)
Ф. Петрарка (сонет за вибором учнів)
В. Шекспір (сонет за вибором учнів)
Список творів для додаткового читання
8 клас
Апдайк Дж. «Завтра, завтра, завтра»
Бомарше П. О. «Севільський цирульник»
Гурамішвілі Д. Поезії (2-3 за вибором)
Думбадзе Н. «Я, бабуся, Іліко та Іларіон»
Лопе де Вега. «Собака на сіні»
Мелвілл Г. «Мобі Дік, або Білий Кит»
Мольєр. «Тартюф»
Рудакі. Газелі, рубаї, бейти (за вибором)
Руставелі Ш. «Витязь у тигровій шкурі»
Софокл. «Антігона»
Толкін Дж. Р. Р. «Володар перснів»
Із сучасної літератури
Ґордер Ю. «Світ Софії»
Парр М. «Вафельне серце»
Старк У. Твори для підлітків
Таунсенд С. «Таємний щоденник Адріана Моула»
Шведер О. Г. «Сни шовкопряда»
Сучасна зарубіжна поезія (1-2 твори за вибором).