№
|
Тема уроку
|
Клас:
Дата:
|
Клас:
Дата:
|
Клас:
Дата:
|
Вступ
|
1
|
Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). Значення біології в природі та житті людини. Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів.
|
|
|
|
2
|
Основні методи дослідження біорізноманіття. Планування біологічного дослідження. Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери
|
|
|
|
Розділ І. Клітина. Прокаріоти. Одноклітинні евкаріоти
|
Тема 1. Клітина – структурно-функціональна одиниця організмів. Прокаріоти
|
3
|
Типи організації клітини: про- та евкаріотичні клітини. Методи дослідження клітин.
Збільшувальні прилади і правила роботи з ними.
|
|
|
|
4
|
Будова клітини. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою.
|
|
|
|
5
|
Практична робота: “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа”
|
|
|
|
6
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі та житті людини
|
|
|
|
Тема 2. Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми
|
7
|
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Одноклітинні евкаріоти – мешканці водойм: прісних (на прикладі евглени зеленої та інфузорії-туфельки) та морів (на прикладі форамініфер). Лабораторне дослідження “Спостереження за інфузоріями”.
|
|
|
|
8
|
Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, гіардії (лямблії), малярійного плазмодія). Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини.
|
|
|
|
9
|
Одноклітинні евкаріоти – предки багатоклітинних видів. Поняття про колоніальні та багатоклітинні організми.
|
|
|
|
10
|
Узагальнення знань з розділів: «Вступ», «Клітина». Діагностична робота
|
|
|
|
Розділ 2. Різноманітність евкаріотичних організмів
|
Тема 3. Водорості
|
11
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності водоростей. Середовища мешкання водоростей.
|
|
|
|
12
|
Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”;
|
|
|
|
13
|
Різноманітність водоростей (зелені, бурі, червоні, діатомові). Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини.
|
|
|
|
Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин
|
14
|
Рослина — цілісний інтегрований організм. Формування різних типів тканин та диференційованих органів (вегетативних і репродуктивних).
|
|
|
|
15
|
Адаптації вищих рослин до різних умов зростання. Формування різних життєвих форм у вищих рослин – наслідок адаптацій до різних умов зростання.
|
|
|
|
16
|
Вегетативні органи рослин – корінь, будова, функції та видозміни. Лабораторна робота: Дослідження будови кореня та видозмін кореня
|
|
|
|
17
|
Вегетативні органи рослин – пагін, їхня будова, функції та видозміни. Лабораторна робота: Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин
|
|
|
|
18
|
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. Лабораторне дослідження:
Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників
|
|
|
|
19
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин.
|
|
|
|
20
|
Узагальнення знань з тем: «Водорості», «Характерні риси та будова вищих рослин».
Діагностична робота
|
|
|
|
Тема 5. Різноманітність вищих рослин
|
21
|
Вищі спорові рослини (мохи, папороті, плауни, хвощі).
|
|
|
|
22
|
Практична робота: Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин
|
|
|
|
23
|
Насінні рослини – голонасінні Лабораторне дослідження: Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини)
|
|
|
|
24
|
Насінні рослини. Покритонасінні. Квітка. Суцвіття Лабораторне дослідження: Дослідження будови квітки та суцвіття
|
|
|
|
25
|
Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення, формування насінини та оплодня (у квіткових рослин)). Насінина. Лабораторне дослідження: Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці)
|
|
|
|
26
|
Плід. Способи поширення насіння та плодів. Лабораторне дослідження: Дослідження різноманітності плодів.
|
|
|
|
27
|
Різноманітність покритонасінних (дводольні та однодольні). Роль вищих рослин у природі та житті людини. Рідкісні та зникаючі України / свого краю. Червона та Зелена книги України, їхня роль у збережені біорізноманіття. Природно-заповідний фонд України, його значення для збереження біорізноманіття.
|
|
|
|
28
|
Практична робота: Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)).
|
|
|
|
29
|
Узагальнення знань з теми: «Різноманітність вищих рослин»
|
|
|
|
30
|
Діагностична контрольна робота за семестр
|
|
|
|
31
|
Захист проєктів
|
|
|
|
32
|
Повторення вивченого матеріалу
|
|
|
|
Тема 6. Характерні риси тварин
|
33
|
Гетеротрофний тип живлення. Середовища існування та пристосування до них тварин.
|
|
|
|
34
|
Диференціація клітин, формування тканин, органів та їхніх систем. Системи органів тварин та їх функції
|
|
|
|
35
|
Нейрогуморальна регуляція життєвих функцій.
|
|
|
|
36
|
Типи розмноження тварин. Способи запліднення (зовнішнє та внутрішнє). Типи розвитку (прямий та непрямий). Лабораторне дослідження: Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів)
|
|
|
|
37
|
Форми поведінки тварин (рефлекси безумовні та умовні, інстинкти). Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення. Лабораторне дослідження: Спостереження за поведінкою тварин
|
|
|
|
38
|
Практична робота “Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)”.
|
|
|
|
39
|
Узагальнення з теми: «Характерні риси тварин». Діагностична робота.
|
|
|
|
Тема 7. Різноманітність тварин
|
40
|
Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин. Жалкі – двошарові тварини. Небезпека жалких для здоров’я людини.
|
|
|
|
41
|
Плоскі черви – паразити людини і тварин. Круглі черви (нематоди) – паразити людини, тварин і рослин.
|
|
|
|
42
|
Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторне дослідження: зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника);
|
|
|
|
43
|
Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторне дослідження: зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів).
|
|
|
|
44
|
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Промислові види ракоподібних
|
|
|
|
45
|
Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів.
|
|
|
|
46
|
Комахи. Роль комах у природі та житті людини. Лабораторне дослідження: зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил)
|
|
|
|
47
|
Практична робота: Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах.
|
|
|
|
48
|
Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. Хрящові риби.
|
|
|
|
49
|
Променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах. Лабораторне дослідження: зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів).
|
|
|
|
50
|
Амфібії (земноводні), рептилії (плазуни), їхня роль у природі та житті людини.
|
|
|
|
51
|
Птахи, їхня роль у природі та житті людини.
|
|
|
|
52
|
Практична робота: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів.
|
|
|
|
53
|
Ссавці – четвероногі хордові тварини, їхня роль у природі та житті людини.
|
|
|
|
54
|
Практична робота: Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.
|
|
|
|
55
|
Рідкісні та зникаючі види тварин України / свого краю. Тварини Червоної книги України. Роль природно-заповідного фонду України у справі збереження біорізноманіття тварин.
|
|
|
|
56
|
Узагальнення з теми: «Різноманітність тварин». Діагностична робота.
|
|
|
|
Тема 8. Середовище існування тварин
|
57
|
Середовище існування тварин, їхня характеристика. Пристосування тварин до певного середовища існування.
|
|
|
|
58
|
Зв’язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах.
|
|
|
|
59
|
Роль тварин у біосфері (санітарна, тварини-запилювачі, поширення насіння та плодів, участь у процесах ґрунтоутворення, регуляція чисельності інших груп організмів, естетична функція тощо). Роль тварин у житті людини.
|
|
|
|
Тема 9. Гриби – гетеротрофні організми.
|
60
|
Способи живлення грибів: гриби-сапротрофи, паразити, симбіотрофи. Поняття про справжні гриби та грибоподібні організми. Лабораторне дослідження: цвілевих грибів (на прикладі мукора або інших представників);
|
|
|
|
61
|
Гриби багатоклітинні та одноклітинні. Будова та процеси життєдіяльності одноклітинних (на прикладі дріжджів) грибів. Лабораторне дослідження: мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів)
|
|
|
|
62
|
Будова та процеси життєдіяльності багатоклітинних (на прикладі шапинкових) грибів. Лабораторне дослідження: будови шапинкових грибів
|
|
|
|
63
|
Значення грибів у природі та житті людини. Гриби їстівні та отруйні. Правила збирання грибів. Вирощування грибів у промислових масштабах. Використання грибів у різних галузях промисловості (харчовій, фармакології).
|
|
|
|
64
|
Практична робота: Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості
|
|
|
|
65
|
Гриби – паразити рослин (фітофторові, борошнисторосяні, сажки, ріжки, трутовики). Шкода, якої завдають гриби здоров’ю та господарству людині.
|
|
|
|
66
|
Лишайники – асоціації справжніх грибів з фотосинтезуючими організмами (водоростями та ціанобактеріями). Будова слані та особливості життєдіяльності (живлення, розмноження) лишайників. Значення лишайників у природі та житті людини.
|
|
|
|
67
|
Узагальнення знань з тем: «Середовище існування тварин», «Гриби – гетеротрофні організми»
|
|
|
|
Узагальнення
|
68
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу.
|
|
|
|
69
|
Підсумкова діагностична робота за семестр
|
|
|
|
70
|
Повторення вивченого матеріалу
|
|
|
|