Календарно-тематичне планування з біології 9 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування складено на основі програми, затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, до підручника В.І. Соболь "Біологія 9 клас"
Перегляд файлу

Золотівський ліцей №16

Гірської міської територіальної громади

Сєвєродонецького району

Луганської області

 

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування 

з біології 9 класі

                                   Вчитель: Козаченко Вікторія Леонідівна

 

 

 

 

 

 

 

 


Перелік програм, підручників, відповідно до яких складено

Календарно-тематичне планування

 

 

Предмет

Клас

Назва

навчальної програми,

автори

Видавництво,

 рік видання

Документ, яким  затверджено програму

Підручник

Біологія

9

 

Б і о л о г і я        

(за новим Державним стандартом)

навчальна програма

для  6 - 9  класів

загальноосвітніх навчальних закладів

 

Офіційний вебсайт МОН https://goo.gl/GDh9gC

Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

В.І. Соболь

Видавництво підручника: Кам'янець-Подільський, “Абетка”

Рік видавництва: 2017


Календарне планування уроків біології людини у 9 класі

(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних)

Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.

Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

п/п

Теми уроків

Лабораторні роботи, дослідження, проєкти

Дата

 

Завдання додому

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Вступ (орієнтовно 2 год)

 

 

Діяльність (уміння)

Знання

Ставлення

1

Вступний інструктаж з ТБ під час занять з біології.

Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.

 

§ 1, стор. 7 – виконати завдання

практикує:- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації;моделює / створює моделі:- простих біологічних систем різних рівнів (

оперує термінами:- описовий метод, експериментальний метод, моделювання

називає: основні галузі біології;

- рівні організації життя;наводить приклади:- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації;пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками;характеризує:

- методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання)

усвідомлює:

відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів

2

Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень

 

§ 2, стор. 11 – робота з таблицею

 

3

4

Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.

 

§3-4, стор. 15 – мініконкурс «Хімія живого»

розпізнає:

- приклади органічних речовин за назвами;

досліджує / спостерігає:

- приклади дії ферментів;

розв’язує:

- елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот;

аналізує та порівнює:

- структурні рівні організації білків;

- властивості органічних молекул

оперує термінами:- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент

- органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;

- складові атома (міжпредметні);

- типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);описує:- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;- будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;- будову й функції нуклеїнових кислот;наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;пояснює:- необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;- роль АТФ у життєдіяльності організмів;- роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів

висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі;- щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини;

робить висновок:- про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування;- про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів; усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток біохімії (

5

Органічні молекули.

Поняття про біологічні макромолекули – біополімери.

 

§ 5, стор .23 – виконати завдання Біологія Хімія

6

Вуглеводи

 

§ 6, стор. 27 – розв’язати кросворд

7

Ліпіди.

 

§ 7 стор. 21 – виконати завдання на зіставлення

8

Білки, їхня структурна організація та основні функції.

Ферменти, їхня роль у клітині.

Лабораторні дослідження:

Властивостей ферментів

 

§ 8

С.35 закінчити лабораторне дослідження

9

Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.

АТФ.

 

§ 9, стор. 39 – робота з таблицею

10

Практичні роботи

№ 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот

 

§ 10, стор. 43 – виконати вправи

11

Узагальнення

 

С.45- виконати тести

Тема 2. Структура клітини (орієнтовно 6 год)

 

12

Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.

 

§ 11, стор. 49 – робота з малюнком

порівнює:- будову клітини прокаріотів й еукаріотів;

- будову клітин рослин, тварин, грибів;дотримується правил:

- виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа;

- виконання малюнків біологічних об’єктів;

спостерігає:

- елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах;

аналізує:- взаємозв’язок між будовою та функціями органел;

- взаємозв’язок між будовою та функціями ядра

оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Ґольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет

називає:- методи дослідження клітин;- складові цитоплазми;

- основні клітинні органели та їхні функції;- основні компоненти та функції ядра;наводить приклади:

- про- та еукаріотичних організмів;

- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;розпізнає:- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин;

- взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує:- хімічний склад клітинної мембрани

застосовує знання:

- для доказу єдності органічного світу;

висловлює судження:

- щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем;

усвідомлює значення:

- внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Ґольджі та ін.)

13

Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана

Лабораторні роботи

1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин

 

§ 12, стор. 53 – виконати завдання на порівняння

14

Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма.

 

 

§ 13, стор. 57 – виконати домашні досліди

15

Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели.

 

§ 14, стор. 61– робота з малюнкои

16

Ядро, його структурна організація та функції.

 

§ 15, стор. 65 — робота з таблицею

17

Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.

 

§ 16.

18

Узагальнення

 

 

с.71-тести

 

 

 

Тема 3. Принципи функціонування клітини (орієнтовно 5 год)

19

20

Обмін речовин та енергії.

Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.

 

§ 17-18, стор. 75 — робота з ілюстрацією

характеризує:

- процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;

аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин);

порівнює:

- процеси фотосинтезу та хемосинтезу

оперує термінами:

- метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез

називає:

- процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;

- органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез;

наводить приклади:

- процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині

 

висловлює ролі фотосинтезу;

застосовує знання про:- процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя;робить висновок:- про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів;- про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів

21

22

Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.

 

 

§ 19, стор. 83 — розв’язати задачі

23

Фотосинтез: світлова та темнова фаза

 

 

§ 20, стор. 87 – робота з таблицею

24

Хемосинтез.

 

 

 

§ 21, с. 91 виконати завдання Б+Екологія

25

Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах

 

С.93-виконати тести

Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год)

26

Гени та геноми.

 

§ 22, стор. 97– робота з таблицею

характеризує:

- процес транскрипції;

- процес біосинтезу білка;

- процес реплікації ДНК;

- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;

- взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;

- процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;

- етапи клітинного циклу;

- етапи онтогенезу в рослин і тварин;

порівнює:

- процеси транскрипції та реплікації;

- процеси мітозу та мейозу

оперує термінами:

- ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз

називає:

- типи генів;

- етапи реалізації спадкової інформації;

- фази мітозу та мейозу;

- періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів;

наводить приклади: 

- застосування принципу комплементарності нуклеотидів

робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини

27

Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.

 

§ 23, стор. 101– робота з таблицею

28

 

Транскрипція.

Основні типи РНК.

 

§ 24-25, стор.105-розвязати кросворд

29

Генетичний код. Біосинтез білка.

 

§ 26, закінчити лабораторне дослідження

30

 

 

 

 

Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. Практична робота

2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції

 

§ 27, стор. 116 – розв’язати задачі. Закінчити практичну

 

31

Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК.

 

§ 28

32

Лабораторні дослідження:

фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).

 

§ 29, стор. 125 – виконати завдання

33

Статеві клітини та запліднення.

 

§ 30,  робота з таблицею

34

 

 

 

35

Етапи індивідуального розвитку.

23.01

 

 

 

25.01

§ 31-32, стор. 133 – робота з таблицею

Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації»

С.139-виконати тести

Тема 5. Закономірності успадкування ознак (орієнтовно 10 год)

36

Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.

 

§ 33, стор. 143-

виконати завдання Б+ наука

застосовує знання:

- для складання схем схрещування;

- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;

- для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів;

характеризує:

- успадкування, зчеплене зі статтю;

- мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;

- можливості діагностики спадкових хвороб людини;

порівнює:

- модифікаційну та мутаційну мінливість;

- успадкування домінантних і рецесивних ознак;

дотримується правил:

- складання схем родоводів;

застосовує знання: для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини

 

оперує термінами:

- алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген

називає:

- методи генетичних досліджень;

- закони Менделя;

- форми мінливості;

- мутагенні фактори;

- види мутацій;

- зчеплення генів у хромосомах;

наводить приклади:

- спадкової мінливості;

- неспадкової мінливості;

- спадкових захворювань людини;

пояснює:

- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;

- значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу

висловлює судження:- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;- щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин);

усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон)

37

38

Закони Менделя.

 

§ 34,

39

Закони Менделя. Практичні роботи

3. Складання схем схрещування.

 

§ 35, стор. 150 — розв’язати задачі

40

Ознака як результат взаємодії генів.

 

 

§ 36, стор. 155 – робота з таблицею

41

Поняття про зчеплення генів і кросинговер.

 

§ 37

42

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

 

§ 38, стор. 163 – робота з таблицею

43

Форми мінливості.

Лабораторні дослідження

мінливості в рослин і тварин.

 

§ 39, стор. 166 – оформити дослідження

44

Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.

 

§ 40, стор. 171 – робота з таблицею

45

Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.

 

 

§ 41, стор.175-завдання Б+здоров'я

46

Сучасні методи молекулярної генетики Проєкт

Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)

 

§ 42, скласти родовід

47

Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак»

 

С.181-виконати тести

 Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год)

45

Популяції живих організмів та їх основні характеристики.

 

§ 43, стор. 185- виконати  завдання Б+ поезія

характеризує:

- розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот;

порівнює:

- географічне й екологічне видоутворення;

дотримується правил:

- складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

оперує термінами:- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез

дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція, паралелізм;

пояснює:- основні положення сучасної теорії еволюції;

- популяцію як елементарну одиницю еволюції;- основні характеристики популяції;- елементарні фактори еволюції;- критерії виду;

- способи видоутворення;- докази еволюції;- види природного добору;- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія); - етапи еволюції людини;

- різноманіття організмів як результат еволюції;наводить приклади:

- адаптації організмів до умов середовища;- викопних організмів різних геологічних епох

висловлює судження:- щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини;робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;- про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток еволюційного учення (

46

Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.Механізми видоутворення.

 

 

§ 44, 46 стор. 185 - виконати  завдання Б+ географія

47

Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.

Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.

 

§ 47, стор. 201 – робота з таблицею

48

Еволюція людини. Етапи еволюції людини.

 

 

§ 48, стор. 205 – робота з таблицею

49

Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя

 

 

§ 49, стор. 209 – виконати завдання

50

Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу»

 

С. 311-виконати завдання

Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, орієнтовно 4 год)

51

Основи еволюційної філогенії та систематики.

 

 

§ 50, стор. 215 – робота з таблицею

характеризує:

- основні принципи біологічної систематики;

аналізує та порівнює:

- засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо)

називає:

- таксономічні одиниці;

- основні групи організмів

робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;

усвідомлює :- значення різних форм життя для збереження здоров’я людини

52

Неклітинні форми життя: віруси.

 

§ 51, стор. 201 – робота з малюнком

53

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.

 

§ 52, стор. 223 – робота з таблицею

54

Огляд основних еукаріотичних таксонів

 

 

§ 53, стор. 227 – робота з таблицею

Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7 год)

55

Екосистема. Різноманітність екосистем

 

§ 54, стор. 232 – робота зі схемою

застосовує знання:

- про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах;

розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем;

застосовує знання:

- для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах;

дотримується правил:

- побудови екологічних пірамід різних типів;

спостерігає:

дію екологічних факторів на різні групи організмів;

аналізує та порівнює:

- різні середовища життя;

- природні та штучні екосистеми;

описує:

- антропічний вплив на природні екосистеми;

бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті

називає:

- методи дослідження процесів в екосистемах;

- екологічні фактори;

наводить приклади:

- угруповань, екосистем;

- пристосованості організмів до умов середовища;

- ланцюгів живлення;

пояснює:

- структуру екосистем;

- взаємодію організмів в екосистемах;

- структуру ланцюгів живлення;

- правило екологічної піраміди;

- значення колообігу речовин у збереженні екосистем;

- функціональні компоненти біосфери;

- роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;

порівнює:

- природні та штучні екосистеми;

- роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах

робить висновок:

- про цілісність і саморегуляцію живих систем;

- про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері;

усвідомлює значення:

- внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський);

формує громадянську позицію:

- в галузі збереження довкілля

56

Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

 

§ 55, стор. 237 – виконати завдання 1,2

57

Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.

 

 

 

 

§ 56, стор. 241 – виконати завдання Б+екологія

58

Стабільність екосистем та причини її порушення.

01.05

§ 57, стор. 245 – робота з таблицею

59

Біосфера як цілісна система.

.

 

 

03.05

§ 58, стор. 249 – робота з таблицею

60

Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища

Проєкт (дослідницький)

Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості

 

08.05

§ 59-60, стор. 253 – виконати завдання Б+ наука

61

Узагальнення знань

 

 

10.05

Виконати тести

Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год)

 

62

Введення в культуру рослин Одомашнення тварин.

Поняття про селекцію. Методи селекції рослин Методи селекції тварин.

 

15.05

§ 61, 62, стор. 263 – робота з таблицею

порівнює:

- класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами

оперує термінами:

- біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми

називає:

- методи селекції;

- завдання та основні напрями сучасної біотехнології;

- методи сучасної біотехнології;

- можливості діагностики спадкових хвороб людини;

пояснює:

- переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів;

наводить приклади:

- речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій;

- речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії

застосовує знання для оцінки:

- можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій;

висловлює судження:

- щодо можливості використання генетично модифікованих організмів;

- щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень

64

Огляд традиційних біотехнологій.

 

 

 

§ 63, стор. 275 – виконати завдання Б+ латина

65

 

Основи генетичної та клітинної інженерії.

 

 

 

§ 64, стор. 275 – виконати завдання

66

Генетично модифіковані організми

 

 

§ 65, стор. 279 – робота з таблицею

67

 

Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині

 

§ 66, стор. 283 – виконати завдання Б+ наука

68

Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини»Основні загальні властивості живих систем

 

 

С.284-виконати тести

69

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Планування
Додано
12 серпня 2023
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку