Золотівський ліцей №16
Гірської міської територіальної громади
Сєвєродонецького району
Луганської області
Календарно-тематичне планування
з біології 9 класі
Вчитель: Козаченко Вікторія Леонідівна
Перелік програм, підручників, відповідно до яких складено
Календарно-тематичне планування
Предмет |
Клас |
Назва навчальної програми, автори |
Видавництво, рік видання |
Документ, яким затверджено програму |
Підручник |
Біологія |
9 |
Б і о л о г і я (за новим Державним стандартом) навчальна програма для 6 - 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
|
Офіційний вебсайт МОН https://goo.gl/GDh9gC |
Програма, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
|
В.І. Соболь Видавництво підручника: Кам'янець-Подільський, “Абетка” Рік видавництва: 2017 |
Календарне планування уроків біології людини у 9 класі
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ п/п |
Теми уроків Лабораторні роботи, дослідження, проєкти |
Дата
|
Завдання додому |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
Вступ (орієнтовно 2 год) |
|
|
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|
1 |
Вступний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
|
§ 1, стор. 7 – виконати завдання |
практикує:- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації;моделює / створює моделі:- простих біологічних систем різних рівнів ( |
оперує термінами:- описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: основні галузі біології; - рівні організації життя;наводить приклади:- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації;пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками;характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів |
2 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
§ 2, стор. 11 – робота з таблицею |
|||
|
||||||
3 4 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
§3-4, стор. 15 – мініконкурс «Хімія живого» |
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
оперує термінами:- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);описує:- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;- будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;- будову й функції нуклеїнових кислот;наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;пояснює:- необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;- роль АТФ у життєдіяльності організмів;- роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі;- щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок:- про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування;- про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів; усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток біохімії ( |
5 |
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
§ 5, стор .23 – виконати завдання Біологія Хімія |
|||
6 |
Вуглеводи |
|
§ 6, стор. 27 – розв’язати кросворд |
|||
7 |
Ліпіди. |
|
§ 7 стор. 21 – виконати завдання на зіставлення |
|||
8 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції. Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження: Властивостей ферментів |
|
§ 8 С.35 закінчити лабораторне дослідження |
|||
9 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
|
§ 9, стор. 39 – робота з таблицею |
|||
10 |
Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
§ 10, стор. 43 – виконати вправи |
|||
11 |
Узагальнення |
|
С.45- виконати тести |
|||
Тема 2. Структура клітини (орієнтовно 6 год) |
|
|||||
12 |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
§ 11, стор. 49 – робота з малюнком |
порівнює:- будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів;дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує:- взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Ґольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає:- методи дослідження клітин;- складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції;- основні компоненти та функції ядра;наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;розпізнає:- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує:- хімічний склад клітинної мембрани |
застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Ґольджі та ін.) |
13 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана Лабораторні роботи 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин |
|
§ 12, стор. 53 – виконати завдання на порівняння |
|||
14 |
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма.
|
|
§ 13, стор. 57 – виконати домашні досліди |
|||
15 |
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели. |
|
§ 14, стор. 61– робота з малюнкои |
|||
16 |
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
§ 15, стор. 65 — робота з таблицею |
|||
17 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
|
§ 16. |
|||
18 |
Узагальнення
|
|
с.71-тести |
|
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини (орієнтовно 5 год) |
||||||
19 20 |
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
§ 17-18, стор. 75 — робота з ілюстрацією |
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
висловлює ролі фотосинтезу; застосовує знання про:- процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя;робить висновок:- про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів;- про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів |
21 22 |
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.
|
|
§ 19, стор. 83 — розв’язати задачі |
|||
23 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза
|
|
§ 20, стор. 87 – робота з таблицею |
|||
24 |
Хемосинтез.
|
|
§ 21, с. 91 виконати завдання Б+Екологія |
|||
25 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|
С.93-виконати тести |
|||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год) |
||||||
26 |
Гени та геноми. |
|
§ 22, стор. 97– робота з таблицею |
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
27 |
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
§ 23, стор. 101– робота з таблицею |
|||
28
|
Транскрипція. Основні типи РНК. |
|
§ 24-25, стор.105-розвязати кросворд |
|||
29 |
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
§ 26, закінчити лабораторне дослідження |
|||
30
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. Практична робота 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
§ 27, стор. 116 – розв’язати задачі. Закінчити практичну |
|||
|
||||||
31 |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
|
§ 28 |
|||
32 |
Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
|
§ 29, стор. 125 – виконати завдання |
|||
33 |
Статеві клітини та запліднення. |
|
§ 30, робота з таблицею |
|||
34
35 |
Етапи індивідуального розвитку. |
23.01
25.01 |
§ 31-32, стор. 133 – робота з таблицею |
|||
Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
С.139-виконати тести |
|||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (орієнтовно 10 год) |
||||||
36 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
§ 33, стор. 143- виконати завдання Б+ наука |
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини
|
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
висловлює судження:- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;- щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин); усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) |
37 38 |
Закони Менделя. |
|
||||
§ 34, |
||||||
39 |
Закони Менделя. Практичні роботи 3. Складання схем схрещування. |
|
§ 35, стор. 150 — розв’язати задачі |
|||
40 |
Ознака як результат взаємодії генів.
|
|
§ 36, стор. 155 – робота з таблицею |
|||
41 |
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
§ 37 |
|||
42 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
§ 38, стор. 163 – робота з таблицею |
|||
43 |
Форми мінливості. Лабораторні дослідження мінливості в рослин і тварин. |
|
§ 39, стор. 166 – оформити дослідження |
|||
44 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
§ 40, стор. 171 – робота з таблицею |
|||
45 |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.
|
|
§ 41, стор.175-завдання Б+здоров'я |
|||
46 |
Сучасні методи молекулярної генетики Проєкт Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
§ 42, скласти родовід |
|||
47 |
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак» |
|
С.181-виконати тести |
|||
Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год) |
||||||
45 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
§ 43, стор. 185- виконати завдання Б+ поезія |
характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
оперує термінами:- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює:- основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції;- основні характеристики популяції;- елементарні фактори еволюції;- критерії виду; - способи видоутворення;- докази еволюції;- види природного добору;- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія); - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів як результат еволюції;наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища;- викопних організмів різних геологічних епох |
висловлює судження:- щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини;робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;- про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток еволюційного учення ( |
46 |
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.Механізми видоутворення.
|
|
§ 44, 46 стор. 185 - виконати завдання Б+ географія |
|||
47 |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
§ 47, стор. 201 – робота з таблицею |
|||
48 |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини.
|
|
§ 48, стор. 205 – робота з таблицею |
|||
49 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя
|
|
§ 49, стор. 209 – виконати завдання |
|||
50 |
Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу» |
|
С. 311-виконати завдання |
|||
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, орієнтовно 4 год) |
||||||
51 |
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
|
§ 50, стор. 215 – робота з таблицею |
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів |
робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; усвідомлює :- значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
52 |
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
§ 51, стор. 201 – робота з малюнком |
|||
53 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
§ 52, стор. 223 – робота з таблицею |
|||
54 |
Огляд основних еукаріотичних таксонів
|
|
§ 53, стор. 227 – робота з таблицею |
|||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7 год) |
||||||
55 |
Екосистема. Різноманітність екосистем |
|
§ 54, стор. 232 – робота зі схемою |
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; - природні та штучні екосистеми; описує: - антропічний вплив на природні екосистеми; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті |
називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
робить висновок: - про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля |
56 |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
§ 55, стор. 237 – виконати завдання 1,2 |
|||
57 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
|
|
||||
§ 56, стор. 241 – виконати завдання Б+екологія |
||||||
58 |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
01.05 |
§ 57, стор. 245 – робота з таблицею |
|||
59 |
Біосфера як цілісна система. .
|
03.05 |
§ 58, стор. 249 – робота з таблицею |
|||
60 |
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища Проєкт (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості
|
08.05 |
§ 59-60, стор. 253 – виконати завдання Б+ наука |
|||
61 |
Узагальнення знань
|
10.05 |
Виконати тести |
|||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год)
|
||||||
62 |
Введення в культуру рослин Одомашнення тварин. Поняття про селекцію. Методи селекції рослин Методи селекції тварин.
|
15.05 |
§ 61, 62, стор. 263 – робота з таблицею |
порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами |
оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
застосовує знання для оцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
64 |
Огляд традиційних біотехнологій.
|
|
||||
§ 63, стор. 275 – виконати завдання Б+ латина |
||||||
65 |
Основи генетичної та клітинної інженерії.
|
|
§ 64, стор. 275 – виконати завдання |
|||
66 |
Генетично модифіковані організми
|
|
§ 65, стор. 279 – робота з таблицею |
|||
67 |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині |
|
§ 66, стор. 283 – виконати завдання Б+ наука |
|||
68 |
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини»Основні загальні властивості живих систем
|
|
С.284-виконати тести |
|||
69 |
|
|
||||
|
||||||
|
|
|
|
|
|