Календарне планування
Біологія 9 клас
За підручником «Біологія» (автор К. М. Задорожній) Харків «Ранок» 2017
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів Біологія 6 – 9 класи. Затверджено Міністерством освіти і науки України(наказ Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р. № 804).
№ |
Назва теми |
К – ть годин |
К – ть робіт |
||
Лабораторних досліджень |
Практичних робіт |
Контроль-них |
|||
|
Вступ |
2 |
- |
- |
- |
|
Тема 1. Хімічний склад клітини |
8 |
1 |
1 |
1 |
|
Тема 2. Структура клітини |
6 |
1 |
- |
- |
|
Тема 3. Принципи функціонування клітин |
6 |
- |
- |
1 |
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації |
10 |
1 |
1 |
1 |
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак |
10 |
1 |
1 |
1 |
|
Тема 6. Еволюція органічного світу |
7 |
- |
- |
1 |
|
Тема 7. Біорізноманіття |
4 |
- |
- |
- |
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи |
7 |
- |
- |
1 |
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини |
6 |
- |
- |
2 |
І семестр
№ уроку
|
Назва теми |
Кількість годин |
Дата |
Дата |
Примітка |
||
Вступ (2 год) |
|||||||
|
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук |
1 |
|
|
|
|
|
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
1 |
|
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини (8 год) |
|||||||
|
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки |
1 |
|
|
|
|
|
|
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери |
1 |
|
|
|
|
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції |
1 |
|
|
|
|
|
|
Ферменти, їхня роль у клітині.Лабораторне дослідження№1 «Властивостей ферментів» |
1 |
|
|
|
|
|
|
Вуглеводи |
1 |
|
|
|
|
|
|
Ліпіди |
1 |
|
|
|
|
|
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ.Практична робота № 1«Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот» |
1 |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Вступ. Тема 1. Хімічний склад клітини» |
1 |
|
|
|
|
Тема 2.Структура клітини (6 год) |
|||||||
|
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії |
1 |
|
|
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана. Лабораторна робота №1 «Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин» |
1 |
|
|
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма |
1 |
|
|
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели |
1 |
|
|
|
|
|
|
Ядро, його структурна організація та функції |
1 |
|
|
|
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина |
1 |
|
|
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітин (6 год) |
|||||||
|
|
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах |
1 |
|
|
|
|
|
|
Клітинне дихання.Біохімічні механізми дихання |
1 |
|
|
|
|
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
1 |
|
|
|
|
|
|
Хемосинтез |
1 |
|
|
|
|
|
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
1 |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Тема 2.Структура клітини. Тема 3. Принципи функціонування клітин». Контрольна робота № 1 |
1 |
|
|
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (10 год) |
|||||||
|
|
Гени та геноми |
1 |
|
|
|
|
|
|
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів |
1 |
|
|
|
|
|
|
Транскрипція. Основні типи РНК |
1 |
|
|
|
|
|
|
Генетичний код. Біосинтез білка |
1 |
|
|
|
|
|
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК |
1 |
|
|
|
|
|
|
Практична робота № 2«Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції» |
1 |
|
|
|
|
|
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК. Лабораторне дослідження№2 «Фаз мітозу» (на прикладі клітин кореня цибулі) |
1 |
|
|
|
|
|
|
Статеві клітини та запліднення |
1 |
|
|
|
|
Лабораторних досліджень – 2
1. |
Лабораторне дослідження № 1 «Властивостей ферментів» |
|
2. |
Лабораторне дослідження № 2 «Фаз мітозу» (на прикладі клітин кореня цибулі) |
|
Практичних робіт – 2
1. |
Практична робота № 1 «Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот» |
|
2. |
Практична робота № 2 «Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції» |
|
Лабораторних робіт – 1
1. |
Лабораторна робота №1 «Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин» |
|
Узагальнень знань – 2
1. |
Узагальнення знань з теми «Вступ. Тема 1. Хімічний склад клітини» |
|
2. |
Узагальнення знань з теми «Тема 2. Структура клітини». Контрольна робота № 1 |
|
ІІ семестр
№ |
Назва теми |
К – ть годин |
К – ть робіт |
||
Контрольних |
Лабораторних |
Практичних |
|||
1. |
Тема5. Закономірності успадкування ознак |
11 |
- |
1 |
1 |
2. |
Тема6. Еволюція органічного світу |
7 |
1 |
- |
- |
3. |
Тема7. Біорізноманіття |
4-1=3 |
- |
- |
- |
4. |
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи |
7 |
- |
- |
- |
5. |
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 9 год) |
9 |
- |
- |
- |
ІІ семестр
№ уроку |
Назва теми |
Кількість годин |
Дата |
Примітка |
|||
|
|
Статеві клітини та запліднення |
1 |
|
|
|
|
|
|
Етапи індивідуального розвитку |
1 |
|
|
|
|
|
|
Етапи індивідуального розвитку |
1 |
|
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 год) |
|||||||
|
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Закони Менделя. (1 та 2 закони їх статистичний аналіз) |
1 |
|
|
|
|
|
|
Закони Менделя. (3 закон) |
1 |
|
|
|
|
|
|
Ознака як результат взаємодії генів. Практична робота № 3 «Складання схем схрещування» |
1 |
|
|
|
|
|
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Форми мінливості. Лабораторне дослідження №3 «Мінливості в рослин і тварин» |
1 |
|
|
|
|
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.Сучасні методи молекулярної генетики. Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
1 |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення з тем: «Збереження та реалізація спадкової інформації. Закономірності успадкування ознак» |
1 |
|
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год) |
|||||||
|
|
Еволюція як процес формування адаптацій. Атавізми |
1 |
|
|
|
|
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ж.Ламарка, Ч. Дарвіна. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Основні положення сучасної теорії еволюції. Популяція-одиниця еволюції. Механізми видоутворення |
1 |
|
|
|
|
|
|
Роль різних наук в обґрунтуванні теорії еволюції |
1 |
|
|
|
|
|
|
Основні напрями еволюційного процесу та їх шляхи (конвергенція, дивергенція , ароморфоз, дегенерація,). Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
1 |
|
|
|
|
|
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
1 |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення з теми: «Еволюція органічного світу». Контрольна робота №2 |
1 |
|
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, 4 год-1) |
|||||||
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. Неклітинні форми життя. Прокаріоти. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
1 |
|
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи ( 8год) |
|||||||
|
|
Екосистема. Різноманітність екосистем |
1 |
|
|
|
|
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Розв’язування задач |
1 |
|
|
|
|
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
1 |
|
|
|
|
|
|
Біосфера як цілісна система
|
1 |
|
|
|
|
|
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань з тем: «Біорізноманіття. Надорганізмові біологічні системи» |
1 |
|
|
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 9 год) |
|||||||
|
|
Введення в культуру рослин |
1 |
|
|
|
|
|
|
Одомашнення тварин |
1 |
|
|
|
|
|
|
Поняття про селекцію |
1 |
|
|
|
|
|
|
Методи селекції рослин. Методи селекції тварин |
1 |
|
|
|
|
|
|
Огляд традиційних біотехнологій |
1 |
|
|
|
|
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерії. Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині |
1 |
|
|
|
|
|
|
Генетично модифіковані організми |
1 |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми: «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
1 |
|
|
|
|
|
|
Повторення вивченого матеріалу |
1 |
|
|
|
|
Лабораторних досліджень – 1
1. |
Лабораторні дослідження №3 «Мінливості в рослин і тварин» |
|
Практичних робіт – 1
1. |
Практична робота № 3 «Складання схем схрещування» |
|
Узагальнень знань – 4
|
Узагальнення з теми: «Збереження та реалізація спадкової інформації.Закономірності успадкування ознак» |
|
|
Узагальнення з теми: «Еволюція органічного світу». Контрольна робота №2 |
|
|
Узагальнення знань з тем: «Біорізноманіття. Надорганізмові біологічні системи» |
|
|
Узагальнення знань з теми: «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
|