КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З БІОЛОГІЇ учнів 6 класу за оновленими програмами з домашніми завданнями
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З БІОЛОГІЇ учнів 6 класу за оновленими програмами з домашніми завданнями
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ БІОЛОГІЇ у 6-му класі
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 |
Підручник: Костіков І.Ю. Біологія: підручник для 6-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Костіков І.Ю. та ін.- К.: Освіта, 2014. – 256 с., іл. |
№п/п |
Дата проведення |
Тема уроку |
Наскрізні змістові лінії |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Приміт. |
||
|
|
|
|
Діяльність |
Знання |
Ставлення |
|
|
ВСТУП (3 ГОДИНИ) |
||||||||
1 |
|
Первинний ІНСТРУКТАЖ з БЖД Біологія – наука про життя. Основні властивості живого |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на формування в учнів екологічної свідомості для збереження та захисту довкілля)
Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значимості безпечного здорового життєвого середовища)
|
розрізняє: об’єкти живої природи;
практикує: метод спостереження біологічних об’єктів |
оперує термінами: - біологія, спостереження, експеримент
називає: - основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем);
наводить приклади: - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння) |
усвідомлює: взаємозв’язки між об’єктами природи
робить висновки: про пізнаванність природи
оцінює значення: біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо) |
§1, с.6 (відповідати на питання усно). |
|
2 |
|
Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). Поняття про віруси |
§2, с.8 (відповідати на питання усно, завдання письмово); знайти інформацію про біологічні науки, цікаве про віруси. |
Демонстрування об’єктів живої природи (у тому числі на електронних носіях) |
||||
3 |
|
Методи біологічних досліджень організмів |
§3,4 с.10 (відповідати на питання усно); опанувати конспект. |
|
||||
ТЕМА 1. КЛІТИНА (10 ГОДИН) |
||||||||
4 |
|
Клітина – одиниця будови організмів. Історія вивчення клітини |
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє розвитку здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі) |
розпізнає: - на моделях, фотографіях рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові;
уміє: - налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин;
дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням |
оперує термінами: - клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля
називає: - основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем;
наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля);
порівнює: рослинну і тваринну клітину
|
робить висновок: - клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа; - організми мають клітинну будову; - клітини рослин і тварин мають спільні та відмінні риси будови;
усвідомлює: - можливість глибшого дослідження будови клітини за допомогою сучасних приладів (електронний мікроскоп) та методів досліджень; оцінює: внесок учених у розвиток знань про клітину;
обґрунтовує судження: клітина – цілісний об’єкт живої природи
|
§5, с.17-18 (відповідати на питання усно); |
|
5 |
|
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи). |
§6, с.21-22, вивчити правила роботи з мікроскопом;
|
|
||||
6 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР № 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним |
Повторити §6, с. 39-41 |
|
||||
7 |
|
Загальний план будови клітини рослини Проведено інструктаж з БЖД ЛД №1: Будова клітини листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). |
§7, с.25, (відповідати на питання усно); |
|
||||
8 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР № 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. |
§8, с. 28-29, 41-45 (відповідати на питання пис) |
|
||||
9 |
|
Будова рослинної і тваринної клітини. Основні положення клітинної теорії |
повторити §8,9. |
|
||||
10 |
|
Основні властивості клітини (ріст). |
§10
|
|
||||
11 |
|
Основні властивості клітини ( поділ). |
§10, с. 37-38,
|
|
||||
12 |
|
Основні властивості клітини (обмін з навколишнім середовищем). |
§10, с. 37-38, повторити §§5-9. |
|
||||
13 |
|
Узагальнення знань з теми : « Вступ. Клітина» ( тестові завдання ) |
|
ТО |
||||
ТЕМА 2. ОДНОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ. ПЕРЕХІД ДО БАГАТОКЛІТИННОСТІ (8 ГОД) |
||||||||
14 |
|
Бактерії — найменші одноклітинні організми |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі одноклітинних в екосистемах)
Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки інфекційних та паразитарних захворювань)
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє усвідомленню можливостей практичного використання одноклітинних для отримання біогумусу, біопалива тощо)
|
розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених);
описує: - середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених);
порівнює за вказаними ознаками:
застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті;
дотримується правил: - роботи з мікроскопом
|
оперує термінами: - бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми
називає: - ознаки бактеріальної клітини;
наводить приклади: - одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів без тканин;
знає: - особливості будови одноклітинних;
розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) |
оцінює: - роль одноклітинних організмів в екосистемах;
усвідомлює: - небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань
робить висновок: - клітини можуть бути самостійними організмами
висловлює судження: - про пристосувальне значення переходу до багатоклітинності |
§11, с.50-51, (відповідати на питання усно); |
|
15 |
|
Евглена зелена, амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (будова, роль у природі). |
§15, с. 66-67 (відповідати на питання пис) |
|
||||
16 |
|
Одноклітинні організми (на прикладі хламідомонади, представників діатомових водоростей) Проведено інструктаж з БЖД ЛД №2 Спостереження інфузорій. |
§16, с. 72-73 (відповідати на питання усно); |
|
||||
17 |
|
Різноманітність одноклітинних. Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови |
§17, с. 78-79 (завдання письмово) |
|
||||
18 |
|
Паразитичні одноклітинні організми |
§19, с. 84-85 (завдання письмово); |
|
||||
19 |
|
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва). Губка – багатоклітинний організм.Багатоклітинні водорості : ульва, хара . |
§18, с. 82 робота над міні-проектом (за вибором) Чому скисає молоко? Корисний йогурт. Живі фільтри |
|
||||
20 |
|
Роль у природі та житті людини одноклітинних організмів . Міні-проект: Чому скисає молоко? Живі фільтри |
Опанувати конспект, с. 85-88. |
|
||||
21 |
|
Узагальнення знань з теми : «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності.» Контрольна робота № 1 |
|
ТО |
||||
ТЕМА 3. РОСЛИНИ (20 +1 ГОД) |
||||||||
22 |
|
Рослина – живий організм |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі рослин в екосистемах)
Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя).
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: овочівництво, садівництво, біотехнології тощо) |
описує: - ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини);
розпізнає: - клітини, тканинита органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони;
порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; - статеве й нестатеве розмноження;
установлює: - біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); - біологічне значення суцвіть, плодів;
аналізує: - значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини;
прогнозує: - результати власних спостережень;
практикує: - дослідження будови органів рослини; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин;
уміє: - розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень;
дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням;
застосовує знання: - для догляду за рослинами
|
оперує термінами: - рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід
називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин); - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве);
наводить приклади: - тканин, органів рослин; - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4), - рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4);
пояснює: - запилення та запліднення;
характеризує: - будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; - бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин |
усвідомлює: рослина – цілісний організм;
оцінює: - значення фотосинтезу;
висловлює судження: - видозміни органів рослин, різні способи запилення, поширення плодів мають пристосувальний характер
робить висновки |
§20, с. 92 (відповідати на питання усно); |
|
23 |
|
Фотосинтез як характерна особливість рослин |
§21, с. 95 – 96 |
|
||||
24 |
|
Живлення, дихання, рухи рослин |
§21, с. 95 – 96(відповідати на питання усно, завдання письмово); |
|
||||
25 |
|
Будова рослини. Тканини рослин |
§22, с. 99, 103, (відповідати на питання усно, завдання письмово) |
|
||||
26 |
|
Органи рослин |
§23 |
|
||||
27 |
|
Корінь: будова та основні функції Проведено інструктаж з БЖД ЛД №3 «Будова кореня» |
§24, с. 106-108 |
|
||||
28 |
|
Кореневі системи. Видозміни кореня.
|
§25, с. 112, знайти цікаву інформацію
|
Дослідницький практикум 1 Транспорт речовин по рослині |
||||
29 |
|
Пагін: будова та основні функції Проведено інструктаж з БЖД ЛД №4 «Будова пагона» |
§26, знайти цікаву інформацію
|
|
||||
30 |
|
Брунька, її будова та функції ЛД №5 «Будова бруньки» |
§26, с. 116 - 117 |
|
||||
31 |
|
Стебло - осьова частина пагона
|
§27, с. 122 - 123, (відповідати на питання усно); |
Дослідницький практикум 2 Дослідження процесу росту вегетативних органів. |
||||
32 |
|
Різноманітність і видозміни вегетативних органів Проведено інструктаж з БЖД ЛД №6 «Будова цибулини» |
§30, с.137-138 (завдання письмово |
|
||||
33 |
|
Листок- бічний орган пагона. Внутрішня будова листка |
§28, с. 127 знайти цікаву інформацію, робота над міні-проектом «Листопад». |
|
||||
34 |
|
Узагальнення знань з теми « Рослини» частина 1 (тестові завдання)
|
Повторити §30, с.137-138. |
ТО |
||||
35 |
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве |
§31 |
|
||||
36 |
|
Вегетативне розмноження рослин
|
§31, с.142 (запитання усно, завдання письмово); |
Дослідницький практикум 3 Вегетативне розмноження рослин |
||||
37 |
|
Квітка: будова та основні функції Проведено інструктаж з БЖД ЛД №7 «Будова квітки» |
§32, с.142- 143 |
|
||||
38 |
|
Суцвіття |
§34, с.156 (завдання 1 - письмово |
|
||||
39 |
|
Запилення Запліднення |
§33, с.148-150; §33, с.152 (завдання 1 письмово) |
|
||||
40 |
|
Насінина Проведено інструктаж з БЖД ЛД №8 «Будова насінини» |
§35, с.158-159 (запитання усно); |
Дослідницький практикум 4: « Дослідження умов проростання насінини » |
||||
41 |
|
Плід Проведено інструктаж з БЖД ЛД №9 «Будова плода» |
§36, с.164 (запитання усно); робота над міні-проектом Листопад. Квіти і комахи. Рослини мандрівники Рослини хижаки |
|
||||
42 |
|
Способи поширення плодів і насіння Міні-проект(тематика за вибором вчителя) Листопад. Квіти і комахи. Рослини мандрівники. Рослини хижаки |
§37, с.167 (запитання усно); Повторити §35, знайти додаткову інформацію |
|
||||
43 |
|
Узагальнення знань з теми «Рослини» частина 2. Тестові завдання |
с. 167-168 |
ТО |
||||
ТЕМА 4. РІЗНОМАНІТНІСТЬ РОСЛИН ( 12+4 ГОД) |
||||||||
44 |
|
Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо). |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження рослин та їх угруповань)
Громадянська відповідальність (сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який розуміє важливість раціонального використання людиною рослинних угруповань)
Здоров'я і безпека (сприяє усвідомленню значення рослин для зміцнення здоров’я)
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: фітодизайн, декоративні рослини, створення колекцій, сувенірів тощо) |
називає: - рослини різних груп (водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних);
- основні життєві форми рослин;
описує: - будову тіла водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних (на прикладі хвойних) і покритонасінних (квіткових) рослин; - розмноження мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин;
порівнює за вказаними ознаками: рослини різних груп, життєвих форм тощо;
уміє: підбирати види кімнатних рослин для вирощування в певних умовах |
оперує термінами: - рослинні угруповання, водорості, мохи, папороті, голонасінні, покритонасінні, Червона книга України
називає: - середовища існування водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; - групи рослин, які розмножуються спорами та насінням;
- основні життєві форми рослин;
наводить приклади: - водоростей (2-3); - мохів, хвощів, плаунів, папоротей (2-3); - голонасінних і покритонасінних рослин (4-5); - рослин різних екологічних груп (2-3); - рослин різних життєвих форм (4-5); - панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт (4-5); - пристосувань рослин до середовища існування (4-5);
розуміє: особливості розмноження рослин спорами та насінням |
робить висновок: - будова, особливості життєдіяльності рослинних організмів — це результат їх пристосування до умов середовища;
оцінює: - значення рослин для існування життя на планеті Земля.
висловлює судження щодо: - нераціонального використання людиною водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин;
має переконання щодо: - необхідності збереження рослин та їх угрупувань |
Опанувати конспект. |
|
45 |
|
Водорості (зелені, бурі, червоні). Проведено інструктаж з БЖД ЛД №10 «Будова зелених нитчастих водоростей» |
§38, с.173 (запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію. |
|
||||
46 |
|
Мохи Проведено інструктаж з БЖД ЛД № 11 Будова моху |
§39, с.176 |
|
||||
47 |
|
Папороті Проведено інструктаж з БЖД ЛД №12 Будова папоротей |
§41, с.185, с. 178 (завдання 1 - письмово, підготувати міні-проекти (за вибором) Як утворився торф і кам’яне вугілля? Викопні рослини |
|
||||
48 |
|
Хвощі |
§40, с. 181 (завдання письмово |
|
||||
49 |
|
Плауни |
§40, с.177-178 |
|
||||
50 |
|
Голонасінні Проведено інструктаж з БЖД ЛД № 13 Будова пагонів і шишок хвойних рослин |
§42, с.189, (завдання письмово, запитання усно), с. 190 |
|
||||
51 |
|
Покритонасінні (Квіткові) |
§43, с.193 |
|
||||
52 |
|
Різноманітність Покритонасінних |
§44, с.195-196 |
|
||||
53 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР № 3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин |
Повторити §§39, 41, 43 с. 209-210, оформити звіт. |
|
||||
54 |
|
Екологічні групи рослин. Життєві форми рослин |
§45, с.202, (запитання усно), знайти додаткову інформацію
|
|
||||
55 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР № 4. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах |
с. 210-211, оформити звіт. |
|
||||
56 |
|
Рослинні угруповання |
§46, с.209, (запитання усно) |
|
||||
57 |
|
Значення рослин для існування життя на планеті Земля |
Міні-проект «Значення рослин для існування життя на планеті Земля.», «Значення рослин для людини.» |
|
||||
58 |
|
Міні-проект «Значення рослин для існування життя на планеті Земля.», «Значення рослин для людини.» |
с. 211-212. |
|
||||
59 |
|
Узагальнення знань з теми : «Різноманітність рослин» (Контрольна робота №2) |
Повторити |
ТО |
||||
ТЕМА 5. ГРИБИ ( 9 ГОДИН) |
||||||||
60 |
|
Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення значення грибів та лишайників у біосфері)
Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки захворювань, що спричинюються грибами)
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: вирощування шапинкових грибів, виробництво продуктів харчування з використанням грибів то |
порівнює за визначними ознаками: - грибиі рослини; - цвілеві та шапинкові гриби;
- співіснування грибів і водоростей у лишайниках;
- роль грибів у природі;
розпізнає: - їстівні та отруйні гриби своєї місцевості; - лишайники;
дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням;
аналізує: - використання людиною грибів і лишайників;
уміє: - відрізняти отруйні гриби (на прикладах видів своєї місцевості)
застосовує знання для:
- зберігання продуктів харчування; - профілактики отруєння грибами |
оперує термінами: - гриби, лишайники
називає: - ознаки грибної клітини; - спільні та відмінні риси в будові клітин грибів, рослин і тварин;
- основні групи грибів за їх способом живлення; - групи лишайників (накипні, листуваті, кущисті);
наводить приклади: - їстівних та отруйних грибів свого краю; - співіснування грибів з рослинами;
характеризує:
- особливості живлення грибів; |
оцінює: значення грибів і лишайників у біосфері та житті людини;
усвідомлює: небезпеку захворювань, що спричинюються грибами небезпеку отруєння грибами, які виросли в різних екологічних умовах зростання |
§47, с.217-218 (завдання 1 – письмово, запитання усно) |
|
61 |
|
Розмноження та поширення грибів |
§48, с.220-221 (запитання усно), |
|
||||
62 |
|
Групи грибів: сапротрофні – цвілеві гриби, дріжджі |
§§52-53, с.239, 242 (запитання усно), |
|
||||
63 |
|
Групи грибів – паразитичні гриби(на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини). |
§§50-51, с.225, 230, 234 |
|
||||
64 |
|
Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби; лишайники Проведено інструктаж з БЖД ЛД №14 Будова шапинкових грибів |
§49, с.225 |
|
||||
65 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР № 5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
§§50-51, с.225, 230, 234 (запитання усно), |
|
||||
66 |
|
Лишайники
|
§54, с.246-247, Міні-проект: « Вирощування грибів у спеціальних господарствах» |
|
||||
67 |
|
Значення грибів у природі та житті людини. Міні-проект: «Вирощування грибів у спеціальних господарствах» |
с. 247-248, скласти звіт |
|
||||
68 |
|
Будова й життєдіяльність організмів. Віртуальна екскурсія « Різноманітність рослин своєї місцевості» |
с. 249-250 |
|
||||
69 |
|
Екскурсія « Рослини шкільного подвір’я»
|
Скласти звіт, зробити опис рослини за планом. |
|
||||
70 |
|
Узагальнення знань з теми : « Гриби» (Тестові завдання ) |
Літні завдання |
ТО |
Контрольні роботи- 2 Практичних робіт - 5 Міні- проекти -4
Тематичні атестації- 6 Лабораторні дослідження -14
Дослідницький практикум- 4