Мета:
Освітня.Розширити знанняучнів про клітинну будову організмів, зосередивши увагу на будові рослинної і тваринної клітин та провівши лабораторне дослідження про будову клітин водної рослини елодеї; розкрити особливості, характерні лише для рослинної клітини.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об'єкти між собою на прикладі рослинних і тваринних клітин, прикладі клітин елодеї у порівнянні з клітинами луски цибулі; уміння виділяти суттєве у матеріалі, що вивчається та робити відповідні висновки і узагальнення.
Виховна.Виховувати почуття гордості за наукові досягнення вчених у вивченні клітинної будови організмів та мікроскопічних досягнень.
Урок 6 клас
Біологія
Тема: Будова рослинної і тваринної клітини
Мета:
Освітня. Розширити знанняучнів про клітинну будову організмів, зосередивши увагу на будові рослинної і тваринної клітин та провівши лабораторне дослідження про будову клітин водної рослини елодеї; розкрити особливості, характерні лише для рослинної клітини.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою на прикладі рослинних і тваринних клітин, прикладі клітин елодеї у порівнянні з клітинами луски цибулі; уміння виділяти суттєве у матеріалі, що вивчається та робити відповідні висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати почуття гордості за наукові досягнення вчених у вивченні клітинної будови організмів та мікроскопічних досягнень.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Органелами, спільними для тваринної та рослинної клітини, є ядро з ДНК ( керують роботою клітини та зберігають спадкову інформацію); мітохондрія (у процесі дихання забезпечують клітину енергією); рибосоми (забезпечують синтез білків); клітинна мембрана (контролює поглинання та виділення клітиною речовин, а також відмежовують цитоплазму від зовнішнього середовища); діктіосоми (забезпечують транспорт речовин у клітині, у тварин утворюють досить складну структуру — комплекс Гольджі. Помітні під оптичним мікроскопом, але їх будову можна вивчити лише з допомогою електронного мікроскопа).
Структурами є цитоплазма, яка постійно в русі( полегшує транспортування неорганічних та простих органічних речовин до різних органел, з’єднує все в одне ціле); ендоплазматична сітка (розгалужена система тонких каналів, які визначають маршрут руху різних органічних речовин, у першу чергу, — білків. Зовнішні стінки каналів ендоплазматичної сітки є також місцем прикріплення рибосом, вона помітна лише під електронним мікроскопом).
Як у рослинної так і у тваринної клітини також є мітохондрії. Мітохондрія — це органела, яка забезпечує клітину енергією. Вона помітна лише під електронним мікроскопом.
У мітохондрії глюкоза взаємодіє з киснем (цей процес називають диханням), частина енергії, що виділяється при цьому, заряджає особливі молекули, які називаються АТФ, залишок енергії розсіюється у вигляді тепла.
Клітинна мембрана — це структура, яка є в будь-якої клітини. Вона дуже тонка і в оптичний мікроскоп не помітна. Мембрана утворена плівкою жироподібних молекул, у яку «вбудовані» молекули білків. Жироподібні молекули роблять мембрану непроникною, а білки визначають, які речовини пропустити всередину, а які — випустити назовні.
Ядро — це органела, яка відмежована від цитоплазми ядерною оболонкою і містить молекули ДНК. Молекула ДНК — це довга молекула, що є носієм інформації про виробництво всіх необхідних клітині білків. Ділянка ДНК, яка містить інформацію про один білок, має назву ген. При кожному поділі дочірні клітини у спадок отримують копію ДНК материнської клітини. Тому молекула ДНК не лише керує роботою клітини, а є також носієм спадкової інформації. Таким чином, ядро є центром керування роботою клітини та місцем збереження носіїв спадкової інформації — молекул ДНК.
В усіх клітинах є рибосоми — органели, на яких відбувається синтез білків. Вони помітні лише під електронним мікроскопом.
Синтез — це процес з'єднання простих розрізнених частин у складне ціле. Наприклад, синтез білків — це процес, при якому прості речовини (амінокислоти), з'єднуючись одна з одною у певній послідовності, утворюють складну сполуку — білок.
V. Узагальнення та систематизація знань
1 Назвіть органелу або клітинну структуру, яка:
• виробляє енергію для забезпечення клітинних процесів;
Як у рослинної так і у тваринної клітини також є мітохондрії. Мітохондрія — це органела, яка забезпечує клітину енергією. Вона помітна лише під електронним мікроскопом.
У мітохондрії глюкоза взаємодіє з киснем (цей процес називають диханням), частина енергії, що виділяється при цьому, заряджає особливі молекули, які називаються АТФ, залишок енергії розсіюється у вигляді тепла.
• дозволяє потрібним речовинам потрапляти в клітину та запобігав надходженню непотрібних або шкідливих речовин;
Клітинна мембрана — це структура, яка є в будь-якої клітини. Вона дуже тонка і в оптичний мікроскоп не помітна. Мембрана утворена плівкою жироподібних молекул, у яку «вбудовані» молекули білків. Жироподібні молекули роблять мембрану непроникною, а білки визначають, які речовини пропустити всередину, а які — випустити назовні.
• керує роботою клітини та зберігає спадкову інформацію;
Ядро — це органела, яка відмежована від цитоплазми ядерною оболонкою і містить молекули ДНК. Молекула ДНК — це довга молекула, що є носієм інформації про виробництво всіх необхідних клітині білків. Ділянка ДНК, яка містить інформацію про один білок, має назву ген. При кожному поділі дочірні клітини у спадок отримують копію ДНК материнської клітини. Тому молекула ДНК не лише керує роботою клітини, а є також носієм спадкової інформації. Таким чином, ядро є центром керування роботою клітини та місцем збереження носіїв спадкової інформації — молекул ДНК.
• забезпечує синтез білків.
В усіх клітинах є рибосоми — органели, на яких відбувається синтез білків. Вони помітні лише під електронним мікроскопом.
Синтез — це процес з'єднання простих розрізнених частин у складне ціле. Наприклад, синтез білків — це процес, при якому прості речовини (амінокислоти), з'єднуючись одна з одною у певній послідовності, утворюють складну сполуку — білок.
VІ. Підведення підсумків уроку
Обговорення та виставлення оцінок
ІV. Надання та пояснення домашнього завдання.