КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з географії для 6класу
на ІІ семестр 2023/2024 навчального року
Календарно-тематичне планування складено: за модельною навчальною програмою «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р., Гільберт Т.Г., Даценко Л.М.) (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 09.02.2022 № 143)
Підручник:Географія : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / С. Г. Кобернік, Р. Р. Коваленко. —Кам'янець-Подільський: Абетка, 2023. — 273 с.
№ з/п |
Дата |
Зміст уроку |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
Домашнє завдання |
||
ІІ СЕМЕСТР |
|||||||
Тема 2. Атмосфера – повітряна ковдра Землі |
|||||||
33 |
|
Будова атмосфери. |
розуміє будову атмосфери та закономірності нагрівання атмосферного повітря; усвідомлює значення процесів і явищ, що відбуваються в атмосфері, для природи та життя людини; пояснює зміну атмосферного тиску на земній поверхні та причини виникнення вітру; характеризує види хмар та опадів; виконує з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб спостереження, дослідження, фіксує одержані результати; використовує метеорологічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; будує графіки ходу температури, діаграми розподілу опадів, розу вітрів за певний період; використовує самостійно або з допомогою вчителя / вчительки здобуті знання для розв’язання життєвої проблеми щодо подолання негативних наслідків стихійних атмосферних процесів та явищ у своїй місцевості; виявляє з допомогою вчителя / вчительки взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері; знаходить, збирає, аналізує і представляє географічну інформацію для ознайомлення з атмосферними процесами і явищами; дотримується рекомендацій щодо перебування на вулиці під час опадів (грози, граду, ожеледі, ожеледиці) та ураганного вітру; аналізує самостійно / в групі кліматичну карта світу за запропонованими критеріями; досліджує атмосферу та зміни, що в ній відбуваються, використовуючи карти, зокрема цифрові; представляє інформацію про погоду за певний період для своєї місцевості; складає план власної діяльності під час виконання групового завдання відповідно до своєї ролі в групі, добирає необхідні ресурси; виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розглядаються в темі; презентує результати дослідження у визначений спосіб; ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту |
Робота з інфографікою Практичне завдання: Моделюємо будову атмосфери
|
П.26 |
||
34 |
|
Температура повітря. Нагрівання атмосферного повітря. Добовий і річний хід температури повітря. Середні температури, амплітуди температур |
Практичні роботи Визначення амплітуд та середньої температури повітря, побудова графіків зміни температури повітря за певний період часу. Розрахунок температури повітря залежно від висоти місцевості |
П.27 |
|||
35 |
|
Розподіл тепла на поверхні Землі та в тропосфері. |
Спостереження Спостереження за зміною висоти Сонця над горизонтом протягом місяця. Практичне завдання Характеристика днів сонцестояння та рівнодення |
П.28 |
|||
36 |
|
Атмосферний тиск та його зміни у тропосфері. |
Практична робота Розв’язування задач на визначення висоти місцевості за різницею атмосферного тиску, |
П.29 |
|||
37 |
|
Вітер, його основні характеристики. Роза вітрів. |
Практична робота Побудова рози вітрів Навчальний проєкт Складання рекомендацій щодо перебування на вулиці під час несприятливих атмосферних явищ: граду, ожеледі, ожеледиці, ураганного вітру, грози |
П. 30 |
|||
38 |
|
Постійні та періодичні вітри. |
Практичне завдання Моделюємо постійні та періодичні вітри |
П. 31 |
|||
39 |
|
Вологість повітря та її зміни. |
Практичне завдання Для чого знати про вологість повітря |
П. 32 |
|||
40 |
|
Хмари та хмарність, види хмар. |
Рольова гра Засідання Товариства любителів хмар |
П . 33 |
|||
41 |
|
Атмосферні опади. |
Навчальний проєкт Незвичайні та стихійні атмосферні явища |
П. 34 |
|||
42 |
|
Погода та клімат. Кліматична карта світу, України. Вплив людини на атмосферу |
Спостереження Спостереження за змінами показників погоди своєї місцевості протягом місяця Навчальний проєкт Опис погоди своєї місцевості за певний період часу |
П.35 |
|||
43 |
|
Оцінюємо свої досягнення з розділу «Атмосфера – повітряна ковдра Землі». |
Діагностувальна робота |
|
|||
ТЕМА 3. ГІДРОСФЕРА – ВОДНЕ НАМИСТО ПЛАНЕТИ |
|||||||
44 |
|
Склад гідросфери |
виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розглядаються в темі; називає і пояснює склад гідросфери та її значення в житті людини; встановлює з допомогою вчителя / вчительки взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері; знаходить, показує на картах і позначає відповідно до навчального завдання на контурній карті Середземне, Чорне, Азовське, Карибське моря; Гібралтарську, Магелланову, Берингову, Керченську протоки; Біскайську, Бенгальську затоки; острови Гренландія, Мадагаскар, Велика Британія; півострови Аравійський, Індостан, Скандинавський, Кримський; Маріанську западину; річки Амазонка, Ніл, Дніпро, Дунай; озера Каспійське, Байкал, Шацькі; усвідомлює та розуміє необхідність дотримання життєвоважливих вимог щодо поведінки під час повеней, паводків, льодоставу й льодоходу, перебування на березі водойми, руху болотистою місцевістю; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до значення води для життєдіяльності людини та стану використання прісної води у господарській діяльності; критично оцінює важливість розроблення заходів з охорони водних об’єктів у своїй місцевості |
Форум до Всесвітнього дня води
|
П.36 |
||
45 |
|
Світовий океан та його частини. Умовний поділ на п’ять океанів. |
Дослідження. Визначення географічного положення об’єктів гідросфери. Робота з картою щодо визначення глибини морів і океанів Практична робота. Позначення на контурній карті водних об’єктів світу та України |
П.37 |
|||
46 |
|
Суходіл в океані. Острови в океані. Материки. Півострови. |
Практична робота Позначення на контурній карті об’єктів суходолу в Океані.
|
П.38 |
|||
47 |
|
Властивості вод Світового океану. |
Дослідження. Вивчаємо морські води в різних широтах. |
П. 39 |
|||
48 |
|
Рухи води в Світовому океані. |
Дослідження Досліджуємо морські течії |
П.40 |
|||
49 |
|
Ресурси Світового океану. Життя в океанах і морях. Ресурси Світового океану. |
Дослідження Досліджуємо життя в Океані |
П.41 |
|||
50 |
|
Склад гідросфери. Води суходолу. Річки: річкова долина, басейн річки, річкова система. |
Дослідження Встановлення залежності напрямку та характеру течії річки від рельєфу. Визначення напрямку та швидкості течії водотоків своєї місцевості. |
П.42 |
|||
51 |
|
Живлення, водний режим та робота річок. |
Навчальні проєкти Складання правил поведінки під час повеней, паводків, льодоставу й льодоходу, перебування на березі водойми, руху болотистою місцевістю. |
П. 43 |
|||
52 |
|
Озера, походження озерних улоговин, водний режим та солоність озер. |
Практична робота Позначення на контурній карті водних об’єктів суходолу. Дослідження Визначення за формою озерних улоговин їхнього походження |
П.44 |
|||
53 |
|
Болота. Штучні водойми. |
Робота з інфографікою Досліджуємо штучні водойми |
П.45 |
|||
54 |
|
Льодовики. Багаторічна мерзлота. |
Робота з інфографікою Досліджуємо висоту снігової лінії в різних широтах |
П.46 |
|||
55 |
|
Підземні води, умови їх утворення та залягання в земній корі. Термальні та мінеральні води. |
Дослідження Проводимо експертизу мінеральної води |
П. 47 |
|||
56 |
|
Оцінюємо свої досягнення з розділу «Гідросфера – водне намисто Землі». |
Діагностувальна робота |
|
|||
Біосфера – простір існування живих організмів. |
|||||||
57 |
|
Складові біосфери, взаємозв’язки між ними. Межі біосфери. Біологічне розмаїття. Людина – частина біосфери. |
з’ясовує і пояснює самостійно або з допомогою вчителя / вчительки інформацію про склад біосфери та її взаємозв’язки; усвідомлює біологічне розмаїття форм життя на нашій планеті; використовує власний досвід спостереження за рослинами та тваринами своєї місцевості для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми; презентує приклади власного досвіду з догляду за домашніми тваринами та культурними рослинами; визначає за картою самостійно / в групі закономірності поширення основних типів ґрунтів у світі та в Україні; виявляє за допомогою вчителя / вчительки існуючі взаємозв’язки об’єктів і явищ у біосфері для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; оцінює користь і небезпеку технічного прогресу для біосфери та ґрунтів; відповідально ставиться до збереження ґрунтів та різноманіття рослин і тварин своєї місцевості; складає план власної діяльності під час виконання групового завдання відповідно до своєї ролі в групі; презентує результати дослідження у визначений спосіб; ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту |
Дослідження Виявлення існуючих у біосфері взаємозв’язків. Чому живі організми нерівномірно поширені на поверхні Землі Навчальний проєкт Вплив живих організмів на інші оболонки Землі. |
П.48 |
||
58 |
|
Утворення та властивості ґрунтів, їхнє значення та охорона. Карта ґрунтів світу і України. |
Спостереження Спостереження за негативними наслідками впливу водної або вітрової ерозії на ґрунти своєї місцевості. Дослідження Аналіз джерел надходження забруднень у ґрунти. Чи існує у вашій місцевості проблема виснаження та руйнування ґрунтів? Які її причини та як вирішують дану проблему? |
П.49 |
|||
Природні комплекси – різні обличчя планети. |
|||||||
59 |
|
Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків компонентів природи. |
розпізнає самостійно або з допомогою вчителя / вчительки наявні взаємозв’язки між компонентами природи; виявляє самостійно / в групі екологічні проблеми в природних комплексах та пропонує шляхи для їх розв’язання дослідницьким способом; аналізує карту природних поясів світу на предмет визначення особливостей розміщення природних зон; розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці) природничого змісту, що розглядаються в темі; дотримується правил безпечної поведінки в природі під час навчальної екскурсії. |
Дослідження Взаємозв’язки між компонентами природного комплексу своєї місцевості. |
П. 50 |
||
60 |
|
Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі та властивості. Види природних комплексів за масштабом, їхня охорона. Карта географічних поясів та природних зон світу |
Практична робота Визначення за тематичними картами закономірностей зміни географічних поясів та природних зон світу. |
П. 51
|
|||
61 |
|
Місцеві природні комплекси |
Практична робота Характеристика одного з місцевих природних комплексів за визначеним планом (робота виконується у групах). |
|
|||
62 |
|
Унікальні природні комплекси України. |
Навчальний проєкт Унікальні природні комплекси та об’єкти України й своєї місцевості. |
|
|||
Антропосфера – середовище життя людини |
|||||||
63 |
|
Антропосфера – географічне й соціальне середовище життя та діяльності людини. Кількість населення Землі. Розселення людей на планеті. Карта густоти населення. |
усвідомлює самостійно або з допомогою вчителя / вчительки значення антропосфери як географічного й соціального середовища життя та діяльності людини; розуміє та пояснює причини нерівномірного розселення людей на планеті; знаходить і показує на політичній карті світу найбільші за площею та кількістю населення країни; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації про найбільші за площею та кількістю населення країни світу в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; визначає самостійно або з допомогою вчителя / вчительки за політичною картою географічні координати столиць найбільших країн світу; наводить приклади взаємодії природного і соціального середовищі; презентує результати дослідження у визначений спосіб; ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту; поважає розмаїття серед людей, протидіє та запобігає виявам (проявам) дискримінації та утисків. |
Дослідження Складання картосхеми розселення людей по планеті. Аналіз графіка зміни кількості населення Землі. |
П. 52 |
||
64 |
|
Людські раси. |
Дослідження Аналіз расових відмінностей жителів різних материків. Український учений Микола Миклухо-Маклай та його дослідження рівності людських рас |
П. 53 |
|||
65 |
|
Країни. Найбільші за площею та кількістю населення країни світу. Політична карта. |
Практична робота Позначення на контурній карті найбільших за площею та кількістю населення країн світу, їхніх столиць. |
П. 54 |
|||
66 |
|
Вплив антропосфери на інші оболонки Землі. |
Навчальний проєкт Які зміни чекають на нашу планету в найближчому майбутньому? |
П. 55 |
|||
67 |
|
Оцінюємо свої досягнення з розділу «Біосфера – простір існування живих організмів. Природні комплекси – різні обличчя планети. Антропосфера – середовище життя людини». |
Діагностувальна робота |
|
|||
68 |
|
Повторення і узагальнення вивченого за рік |
|
|
|
||
69 |
|
Повторення і узагальнення вивченого за рік |
|
|
|
||
70 |
|
Повторення і узагальнення вивченого за рік |
|
|
|
||