КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з географії для 6класу
на І семестр 2023/2024 навчального року
Календарно-тематичне планування складено: за модельною навчальною програмою «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р., Гільберт Т.Г., Даценко Л.М.) (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 09.02.2022 № 143)
Підручник:Географія : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / С. Г. Кобернік, Р. Р. Коваленко. —Кам'янець-Подільський: Абетка, 2023. — 273 с.
Основні завдання навчального предмета «Географія» в 6 класі:
Відповідно до визначеної мети передбачено реалізувати такі завдання:
- формувати у школярів / школярок дослідницькі уміння, опанувати доступні способи пізнання
предметів і явищ природи та суспільного життя (практична робота, спостереження, моделювання, дослідження, проєкт, встановлення зв’язків і залежностей у природі та суспільстві, між станом довкілля та діяльністю людини, вимірювання, систематизація, класифікація, критична оцінка побаченого (почутого), вплив поведінки на здоров’я та безпеку);
- оволодіти умінням використовувати різні джерела географічної інформації – картографічні,
статистичні, геоінформаційні ресурси – для пошуку, інтерпретації та демонстрації різноманітних географічних даних та формування в учнів / учениць на цій основі ключових компетентностей;
- розуміти та пояснювати основні географічні поняття, закономірності розвитку природних і суспільних процесів та явищ, взаємозв'язки між природними компонентами, населенням і господарством різних територій світу й України, усвідомлювати наслідки природокористування та зміни навколишнього середовища;
- розвивати ціннісне ставлення до природи та її пізнання, толерантність у соціальній комунікації, інші соціальні навички у взаємодії і співпраці в різних видах діяльності;
- виховувати активну громадянську позицію та патріотичне ставлення до пізнання природи свого краю і України;
- створити умови для самовираження та самореалізації учнів / учениць у різних видах діяльності, становлення екологічно грамотної та соціально адаптованої особистості;
- виховувати екологічну культуру, національну свідомість, толерантне ставлення до інших народів, повагу до природних і культурних цінностей різних регіонів і країн світу;
- формувати здатність і готовність до використання географічних знань і вмінь у повсякденному житті для соціально відповідальної поведінки в навколишньому середовищі, його збереження,
адаптації до умов проживання на певній території; самостійного оцінювання рівня впливу людини на природу, безпеки довкілля як сфери життєдіяльності людини; вирішення конкретних практичних завдань;
- розвивати пізнавальний інтерес, інтелектуальні та творчі здібності учнів / учениць у процесі
географічних спостережень, вирішення проблемних завдань, самостійного пошуку й здобуття нових знань із географії.
ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ
(70 год/рік, 2 год/тиждень)
№ з/п |
Дата |
Зміст уроку |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
Домашнє завдання |
||||||||
І СЕМЕСТР
|
|||||||||||||
Розділ І. ВСТУП ДО ГЕОГРАФІЇ (6 годин) Тема 1. Що вивчає географія (2 години) |
|||||||||||||
1 |
|
Географія - наука про нашу планету. Географія як наука про Землю, її природу, населення, його господарську дяльність, взаємодію природи та людства. Значення географічних знань для життя та діяльності людини. |
розуміє і пояснює, що вивчає географія як наука; усвідомлює значення географічних знань для життя та діяльності людини; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; розрізняє джерела географічної інформації за видами; здійснює самостійно / в групі пошук географічної інформації з різних джерел та визначає її корисність для себе; критично оцінює географічну інформацію, отриману з різних джерел; характеризує методи географічних досліджень. |
Робота з інфографікою «Система географічних наук». Віртуальна мандрівка з використанням вебресурсів («GoogleEarth»)
|
П.1 |
||||||||
2 |
|
Звідки та як добирати географічні знання. Основні друковані та електронні джерела географічної інформації. Методи географічних досліджень. |
Бесіда «Що досліджувати сьогодні?» https://education.nationalgeographic.org/resource/modern-explorer/ Робота з інфографікою «Методи географічних досліджень». Проєкт для краєзнавця: «Моє рідне місто(село, район) в давнину»
|
П.2 |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||
Тема 2. Як розвивалися знання про Землю ( 4 години) |
|||||||||||||
3 |
|
Уявлення про Землю в давнину. Спостереження за природою та уявлення про Землю в давнину. Перші географічні карти. |
виявляє вміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розгля- даються в темі; має уявлення про розширення знань людини про нашу планету в давнину; усвідомлює значення навколосвітніх подорожей для пізнання Землі; взаємодіє з однокласниками / однокласницями для розв’язання групових завдань з навчальної проблеми відповідно до своєї ролі; розпізнає з допомогою вчителя / вчительки основні напрями сучасних географічних досліджень; знаходить, збирає, зберігає, представляє, аналізує і узагаль- нює дані про географічні дослідження та відкриття; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до власних географічних спостережень. |
Робота з інфографікою
|
П.3 |
||||||||
4 |
|
Відкриття материків та океанів. Розширення знань про планету внаслідок відкриття материків та океанів. |
Дослідження. Визначення ролі результатів видатних географічних відкриттів. Практична робота. Складання таблиці «Етапи географічного пізнання Землі» |
П.4 |
|||||||||
5 |
|
Значення навколосвітніх подорожей для пізнання Землі. |
Дослідження. Визначення результатів перших навколосвітніх подорожей. Навчальний проєкт. «Імена видатних дослідників на географічній карті.» |
П.5 |
|||||||||
6 |
|
Основні напрями сучасних географічних досліджень |
Навчальний проєкт. «Основні напрями сучасних географічних досліджень.» |
П. 6 |
|||||||||
РОЗДІЛ ІІ. СПОСОБИ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ (15 годин) Тема 1. Як можна зобразити Землю (4 години) |
|||||||||||||
7 |
|
Масштаб та його види. |
виявляє відмінності зображення форми Землі на глобусі та карті; складає план власної діяльності під час виконання групового завдання відповідно до своєї ролі в групі, добирає необхідні ресурси; виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію,розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розглядаються в темі; розрізняє зображення земної поверхні на аерофотознімку, космічному знімку, плані місцевості, топографічному плані, географічній карті, глобусі; має уявлення про масштаб та його види; розв’язує задачі з переведення одного виду масштабу в інший.
|
Практична робота. Розв’язування задач на визначення масштабу карт та планів, переведення одного виду масштабів в інший. |
П. 7 |
||||||||
8 |
|
Масштаб та його види (продовження) |
Практична робота. Визначення відстаней між об’єктами на топографічному плані та географічній карті. |
П. 7 |
|||||||||
9 |
|
Форма Землі на глобусі та карті |
Дослідження. Порівняння зображення земної поверхні на глобусі та географічній карті. Інтерактивний інструмент «Земна куля» - mozaik 3D |
П. 8 |
|||||||||
10 |
|
Особливості зображення земної поверхні на топографічному малюнку, аерофотознімку та космічному знімку, плані місцевості. |
Дослідження. Порівняння зображення земної поверхні на топографічному малюнку, аерофотознімку та космічному знімку, плані місцевості. |
П. 9 |
|||||||||
Тема 2. План – надійний помічник орієнтування на місцевості (5 годин) |
|||||||||||||
11 |
|
План місцевості: його ознаки. |
виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці), що розглядаються в темі; пояснює, що таке план місцевості, та називає його головні ознаки; розрізняє умовні знаки топографічних карт; розуміє, як визначити абсолютну та відносну висоти точок, напрямки за планом місцевості; усвідомлює значення горизонталей для зображення нерівностей земної поверхні; вміє з допомогою вчителя / вчительки визначати азимут вказаних на плані об’єктів; використовує здобуті знання і набутий досвід для орієнтування за планом місцевості. |
Практичне завдання. Експертиза картографічного зображення: «Ознаки плану місцевості» |
П.10 |
||||||||
12 |
|
Умовні знаки плану місцевості |
Практичне завдання. Акредитація експерта «Топографічні знаки» |
П.10 |
|||||||||
13 |
|
Визначення напрямків на Плані. Поняття про азимут. |
Практична робота( на місцевості) Визначення способів орієнтування на місцевості: їхні переваги та недоліки. Практична робота( на місцевості) Визначення напрямків на плані. Визначення азимуту вказаних на плані об’єктів. https://mapmaker.nationalgeographic.org/map/313dfa4e9d97416687ee77c129a04824 |
П.11 |
|||||||||
14 |
|
Абсолютна і відносна висоти точок. Зображення нерівностей земної поверхні горизонталями. |
Практична робота. Визначення абсолютної та відносної висоти точок, вказаних на плані об’єктів.
|
П. 12 |
|||||||||
15 |
|
Орієнтування за планом місцевості. Плани міст. |
Навчальний проєкт. Складання плану своєї кімнати/будинку/присадибної ділянки. Навчальний проєкт. Побудова маршруту від власного будинку до школи в Google maps. |
Проєкт |
|||||||||
Тема 3. Географічна карта – унікальний спосіб пізнання планети ( 6 годин)
|
|||||||||||||
16 |
|
Географічні карти як джерело інформації та метод дослідження. Елементи географічної карти. Мова карти |
розуміє та сприймає карту як джерело інформації; виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення; розрізняє між собою загальногеографічні та тематичні карти; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; з’ясовує та пояснює з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб значення сучасних картографічних зображень у житті людини; аналізує самостійно / в групі шкалу висот та глибин на географічних картах; пояснює, для чого позначена градусна сітка на географічній карті; показує на карті паралелі та меридіани; визначає з допомогою вчителя / вчительки географічну широту та географічну довготу позначених на карті об’єктів. |
Дослідження. Відмінності плану місцевості та географічної карти. |
П. 13 |
||||||||
17 |
|
Загальногеографічні та тематичні карти. Географічні атласи. Практичне використання карт та атласів. Шкала висот та глибин. |
Практична робота. Визначення абсолютних і відносних висот та глибин географічних об’єктів з використанням шкали висот та глибин. |
П.13 |
|||||||||
18 |
|
Градусна сітка на географічній карті |
Практичне завдання. Лінії градусної сітки |
П. 14 |
|||||||||
19 |
|
Географічні координати |
Практична робота. Визначення географічної широти та географічної довготи, позначених на карті об’єктів. |
П. 15 |
|||||||||
20 |
|
Географічні координати (продовження) |
Практична робота. Пошук географічних об’єктів за географічними координатами. |
П. 15 |
|||||||||
21 |
|
Оцінюємо свої досягнення з розділу «Способи зображення Землі». |
|
Тестування, розв’язування задач. |
|
||||||||
Розділ ІІІ. Оболонки Землі. Тема 1. Літосфера – кам’яний панцир планети (11 год.) |
|||||||||||||
22 |
|
Внутрішня будова Землі. Літосферні плити. |
має уявлення про внутрішню будову Землі, будову літосфери; визначає самостійно / в групі географічне розташування літосферних плит;
розуміє причини руху літосферних плит, виникнення землетрусів, виверження вулканів та гейзерів на Землі;
встановлює з допомогою вчителя / вчительки взаємозв’язки між явищами і процесами, що відбуваються у літосфері; знаходить і показує на картах вулкани (Етна, Везувій, Кіліманджаро, Мауна-Кеа), гори (Гімалаї, Альпи, Карпати, Кримські гори, Анди), рівнини (Амазонська низовина, плоскогір’я Декан, Східноєвропейська рівнина, Придніпровська височина, Придніпровська низовина); визначає самостійно або з допомогою вчителя / вчительки за фізичною картою географічні координати найвищих вершин світу та України; пояснює, як рельєф місцевості впливає на розміщення населення, спосіб життя та світогляд людей; використовує здобуті знання і набутий досвід для розв’язання життєвої / навчальної проблеми – дотримання правил поведінки під час землетрусу, виверження вулкана, утворення зсуву; визначає за допомогою вчителя / вчительки особливості розміщення родовищ корисних копалин за запропонованими критеріями; ділиться враженнями від виконаного дослідження / проєкту; представляє результати дослідження картографічним способом, зокрема з використанням цифрових пристроїв. |
Моделювання: Будова літосфери.Mozaik 3D- будова Землі як планети. Дослідження. Чому під землею гаряче? Практична робота (початок): Ведення та аналіз даних календаря погоди за місяць. (для теми “Атмосфера) |
П.16 |
||||||||
23 |
|
Внутрішні процеси. Рухи літосферних плит, наслідки їхнього переміщення. |
Моделювання: Процеси у літосфері «Рух літосферних плит». Mozaik 3D- літосферні плити Дослідження. Моделювання руху літосферних плит. |
П.17
|
|||||||||
24 |
|
Землетруси |
Дослідження. Розроблення «пам’ятки» жителю і туристу про ознаки наближення землетрусу (буклет, постер, флаєр). |
П.18
|
|||||||||
25 |
|
Вулканізм. Гейзери. Сейсмічні пояси світу |
Дослідження. :Чому люди живуть на схилах вулканів попри небезпеку їхнього виверження? Моделювання: Процеси у літосфері «Вулкан». Mozaik 3D –вулканізм Моделювання виверження вулкану. Робота з інформацією: Створення лепбуку/буклету активно діючих вулканів світу. Розроблення «пам’ятки» жителю і туристу про ознаки виверження вулкану (буклет, постер, флаєр). Практична робота. Позначення на контурній карті сейсмічних поясів, окремих вулканів |
П.19 |
|||||||||
26 |
|
Зовнішні процеси. Робота текучих вод. |
Моделювання: Процеси у літосфері «Зсув», «Водна ерозія». Спостереження за наслідками роботи поверхневих текучих вод у своїй місцевості. |
П.20 |
|||||||||
27 |
|
Робота льодовиків та вітру. Вивітрювання |
Навчальний проєкт. Унікальні форми рельєфу на планеті. Навчальний проєкт. Зміни елементів рельєфу своєї місцевості під впливом господарської діяльності людини. |
П.21 |
|||||||||
28 |
|
Мінерали та гірські породи. Корисні копалини. |
Дослідження. Пошук інформації про використання ювелірного каміння (приклади для дослідження обирає учень / учениця або визначає вчитель / вчителька), її аналіз та презентація результатів роботи. |
П.22 |
|||||||||
29 |
|
Рельєф суходолу. Рівнини. Формування рівнин, їхня різноманітність. |
Практична робота: Позначення на контурній карті Амазонська низовина, плоскогір’я Декан, Східноєвропейська рівнина, Придніпровська височина, Придніпровська низовина. Дослідження. Складання опису елементів рельєфу за географічними картами |
П.23 |
|||||||||
30 |
|
Гори. Формування гір, їхня різноманітність. |
Практична робота: Позначення на контурній карті елементів рельєфу - гори Гімалаї, Альпи, Карпати, Кримські гори, Анди. Дослідницька станція Скелястих гір https://www.fs.usda.gov/research/rmrs
https://education.nationalgeographic.org/resource/expedition-everest/ експедиція Еверест |
П.24 |
|||||||||
31 |
|
Рельєф дна Океану. |
Робота з інфографікою. Mozaik 3D- карта морського дна. |
П.25 |
|||||||||
32 |
|
Оцінюємо свої досягнення з розділу «Літосфера – кам’яний панцир планети». |
|
Діагностувальна робота 2
|
|
||||||||