ГЕОГРАФІЯ
6 клас
70 годин – 2 години на тиждень
№ п/п |
Дата |
Дата |
Дата |
Дата |
Тема урока |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Види навчальної діяльності |
ДЗ |
|
6-А |
6-Б |
6-В |
6-Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ВСТУП |
|
|
|
1. |
|
|
|
|
Що вивчає географія. Значення географічних знань для життя та діяльності людини. |
розуміє причини розмаїття природи та певні її закономірності; з’ясовує і пояснює значення географічних знань у житті людини; розпізнає з допомогою вчителя пізнавальну географічну проблему у запропонований спосіб; взаємодіє в групі для розв’язанням навчальної проблеми відповідно до своєї ролі |
Робота з інформацією: Демонстрування навчальних матеріалів «Географія в сім'ї наук про Землю», Бесіда/ твір-есе: «Як знання про Землю вплинули на … (обрання місця та форми відпочинку влітку/підготовку одягу й взуття напередодні навчання в школі/планування поїздки/ін.)». |
§1 |
2 |
|
|
|
|
Що допомагає вивчати Землю |
здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; логічно структурує власне повідомлення; презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб; взаємодіє в групі для розв’язанням навчальної проблеми відповідно до своєї ролі; знаходить, збирає і зберігає географічні дані різних типів; критично оцінює географічну інформацію, отриману з різних джерел |
Робота з інформацією: «Як працюють географи-дослідники (методи географічних досліджень)?». Віртуальна мандрівка з використанням вебресурсів («Google Earth», «Google maps» тощо). Віртуальна подорож одним із природничих музеїв України/ світу. Робота в групах для розв’язання проблеми: «Що і навіщо вивчати сучасним географам?», «Чому корисні копалини добувають з морського дна?», «Навіщо досліджувати Антарктиду?». |
§2 |
3 |
|
|
|
|
Урок — практикум. Як організувати власне спостереження. |
розуміє причини розмаїття природи та певні її закономірності; використовує карту, картографічні онлайнсервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень. |
Практична робота “Спостереження за висотою Сонця над горизонтом” |
§3 |
4 |
|
|
|
|
Узагальнення знань по темі “Вступ” |
|
|
Повт. |
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ І. ЗЕМЛЯ НА ГЛОБУСІ Й КАРТІ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 1. Глобус – модель Землі |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
Форма і розміри Землі. Навколосвітня подорож Ф. Магеллана. |
розуміє зміст поняття «геоїд»; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема й цифрові; використовує глобус як джерело інформації; |
Робота в групах для розв’язання проблеми: Яке географічне значення кулеподібної форми Землі? Користування моделями: Демонстрування глобуса як моделі Землі. |
§4 |
6 |
|
|
|
|
Рухи Землі та їх наслідки. |
досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема й цифрові; пояснює як рухи Землі впливають на її природу й життя людей; |
Користування моделями: Демонстрування глобуса як моделі Землі. Моделювання рухів Землі з використанням телурію/ веб-ресурсів/ друкованих наочних посібників/ рисунків тощо. |
§5 |
7 |
|
|
|
|
Урок — практикум. Глобус як модель Землі: види, умовні знаки. Визначення напрямів на глобусі. |
використовує глобус як джерело інформації; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на глобусі. |
Користування моделями: Демонстрування глобуса як моделі Землі. Робота з картографічною інформацією: що і як позначено на глобусі? Визначення напрямків на глобусі. |
§6 |
|
|
|
|
|
Тема 2. Зображення Землі на карті |
|
|
|
8 |
|
|
|
|
Зображення земної поверхні на космічних знімках та глобусі, картах, планах місцевості. |
співвідносить інформацію на карті, плані, глобусі та космознімку; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення сучасних картографічних зображень в житті людини; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх. |
Робота з інформацією. Проєктна діяльність: Карти у житті та господарській діяльності людини. |
§7 |
9 |
|
|
|
|
Визначення напрямків на картах. Компас. Поняття про азимут. |
використовує карту як джерело інформації; використовує карту або план для орієнтування на місцевості; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх. |
Робота з інформацією. Розпізнавання умовних знаків на картах. Читання інформації з тематичної карти. Практичні роботи, розв’язування задач: Користування моделями, вимірювальними приладами: |
§8 |
10 |
|
|
|
|
Масштаб та його види. |
співвідносить інформацію на карті, плані, глобусі; використовує вміння перетворювати й представляти різні види масштабів; |
Робота у групі для розв’язання проблем Практичні роботи, розв’язування задач: Порівняння зображень однієї ділянки місцевості на картах різних масштабів. Розв’язування задач на перетворення одного виду масштабу в інший. |
§9 |
11 |
|
|
|
|
Шкільні географічні карти, географічні атласи, картографічні онлайн-ресурси. Загальногеографічні та тематичні карти. |
використовує карту як джерело інформації; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; |
Робота з інформацією. Географічний диктант «Опис місцевості за електронними картами». Робота у групі для розв’язання проблем: Командна гра-квест «Навколосвітня подорож» за допомогою карт світу. |
§10 |
12 |
|
|
|
|
Легенди загальногеографічних та тематичних карт. Географічна карта в житті людини. |
використовує карту як джерело інформації; логічно структурує власне повідомлення; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення сучасних картографічних зображень в житті людини; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх. |
Робота з інформацією: Розпізнавання умовних знаків на картах. Читання інформації з тематичної карти. Проєктна діяльність: Карти у житті та господарській діяльності людини |
§11 |
13 |
|
|
|
|
Географічна карта в житті людини. Захист проєкту. |
використовує карту як джерело інформації; логічно структурує власне повідомлення; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення сучасних картографічних зображень в житті людини; |
Проєктна діяльність: Карти у житті та господарській діяльності людини |
Повт. §7-§11 |
14 |
|
|
|
|
Урок — практикум. Визначення відстаней між об’єктами на глобусі та карті. |
використовує карту як джерело інформації; ; співвідносить інформацію на карті, плані, глобусі; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань; використовує вміння перетворювати й представляти різні види масштабів; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх. |
Практичні роботи, розв’язування задач. Користування моделями, вимірювальними приладами: Визначення відстаней між об’єктами на глобусі, карті й плані місцевості з використанням циркуля-вимірювача, курвіметра, нитки. |
§12 |
15 |
|
|
|
|
Узагальнення знань по темам “Вступ”, “Глобус – модель Землі”, “Зображення Землі на карті” |
|
|
Повт. |
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 1. Літосфера |
|
|
|
16 |
|
|
|
|
Будова літосфери. |
розуміє зміст понять «літосфера», «мінерал» , «гірська порода»; розрізняє гірські породи за походженням; здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження процесів у літосфері; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб. |
Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
§13 |
17. |
|
|
|
|
Літосферні плити, механізм та наслідки їх переміщення. |
розуміє зміст понять «літосфера», «літосферна плита», здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження процесів у літосфері; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються у літосфері; презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб. |
Моделювання: Процеси у літосфері («Рух літосферних плит»). Робота з інформацією: Презентування інформації з різних джерел «Еверест “підріс” майже на один метр». Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
§14 |
18. |
|
|
|
|
Землетруси. Вулканізм. Сейсмічні пояси Землі. |
розуміє зміст понять «землетрус», «епіцентр землетрусу», «вулкан», «кратер», «жерло», «гейзер», «сейсмічний пояс», здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження процесів у літосфері; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються у літосфері; використовує здобуті знання і набутий досвід для збереження життя й здоров’я свого та інших людей під час землетрусу, виверження вулкану; |
Дискусія: Чому люди живуть на схилах вулканів попри небезпеку їхнього виверження? Моделювання: Процеси у літосфері («Вулкан»). Робота з інформацією: Створення лепбуку/буклету активно діючих вулканів світу. Презентування інформації з різних джерел «Наслідки катастрофічних землетрусів». Розроблення «пам’ятки» жителю і туристу про ознаки наближення землетрусу, виверження вулкану (буклет, постер, флаєр). Робота у групі для розв’язання проблем: Складання правил поведінки під час виверження вулкану, землетрусу. Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
§15 |
19 |
|
|
|
|
Зовнішні процеси на земній поверхні. |
розуміє зміст понять «ерозія», «зсув», «вивітрювання»; розрізняє види вивітрювання та ерозії; здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; використовує здобуті знання і набутий досвід для збереження життя й здоров’я свого та інших людей під час утворення зсуву |
Моделювання: Процеси у літосфері («Зсув», «Водна ерозія» тощо). Розроблення «пам’ятки» жителю і туристу про ознаки утворення зсуву (буклет, постер, флаєр). Робота у групі для розв’язання проблем: Як попередити про загрозу зсуву місцеву громаду? Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
§16 |
20. |
|
|
|
|
Абсолютна і відносна висота точок. Горизонталі. Шкала висот і глибин. |
розуміє зміст понять «абсолютна і відносна висота точок», «горизонталь»; використовує фізичну карту як джерело інформації; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для моделювання; |
Практичні роботи: Визначення за планом місцевості, фізичними картами абсолютної і відносної висоти окремих об’єктів. Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
§17 |
21. |
|
|
|
|
Урок — практикум. Як визначати форми рельєфу. |
розуміє зміст понять «абсолютна і відносна висота точок», «горизонталь»; використовує фізичну карту як джерело інформації; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб. |
Практичні роботи: Визначення за планом місцевості, фізичними картами абсолютної і відносної висоти окремих об’єктів. Опис гір, рівнин за фізичною картою. Групування форм поверхні на фізичній карті (України, материка, світу) за висотою. Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
§18 |
22. |
|
|
|
|
Рельєф суходолу. |
Розрізняє рівнини та гори за висотою; знаходить, показує на картах вулкани (Етна, Мауна-Кеа, Карадаг), гори (Гімалаї, Карпати, Кримські), рівнини (Амазонська низовина, Східно-Європейська рівнина, Бразильське плоскогір’я, Придніпровська височина і Придніпровська низовина) відповідно до навчального завдання; використовує фізичну карту як джерело інформації; |
Створення фотогалереї унікальних форм рельєфу земної кулі/ свого краю. Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
§19, стор.77-81 |
23. |
|
|
|
|
Рельєф дна океану. |
використовує фізичну карту як джерело інформації; здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для моделювання, |
Презентування інформації з різних джерел Найвища гора Землі Еверест чи Мауна-Кеа? Створення фотогалереї унікальних форм рельєфу земної кулі/ свого краю. Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
§19, стор. 81-83 |
24. |
|
|
|
|
Урок — практикум. Фізична карта світу, півкуль, України. |
знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті вулкани (Етна, Мауна-Кеа, Карадаг), гори (Гімалаї, Карпати, Кримські), рівнини (Амазонська низовина, СхідноЄвропейська рівнина, Бразильське плоскогір’я, Придніпровська височина і Придніпровська низовина) відповідно до навчального завдання; використовує фізичну карту як джерело інформації; |
Практичні роботи: Позначення на контурній карті меж літосферних плит, сейсмічних поясів, окремих вулканів, гір і рівнин. Опис гір, рівнин за фізичною картою. Групування форм поверхні на фізичній карті (України, материка, світу) за висотою. |
§20 |
25. |
|
|
|
|
Мінерали і гірські породи. |
розуміє зміст понять «мінерал», «гірська порода»; розрізняє гірські породи за походженням; здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для моделювання, організації власних географічних досліджень; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються у літосфері; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб. |
Дослідження: Як «народжується» граніт, базальт, пісок, вапняк, торф, кам’яна сіль? Чому глина буває кольоровою? Користування цифровими моделями «Планета Земля» і «Google Maps», ін. |
§21 |
26 |
|
|
|
|
Корисні копалини. |
здійснює пошук географічної інформації з різних джерел; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для моделювання, організації власних географічних досліджень; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб. |
Дослідження: Корисні копалини в облаштуванні житла (господарських будівель). Практична робота: Робота з колекцією корисних копалин. |
§22 Повт. |
27 |
|
|
|
|
Узагальнення знань по темі “Літосфера”. |
|
|
Повт. |
|
|
|
|
|
Тема 2. Атмосфера |
|
|
|
28. |
|
|
|
|
Склад і будова атмосфери. |
розуміє зміст понять «атмосфера», «озоновий шар»; планує географічне дослідження процесів в атмосфері з допомогою вчителя; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до власних географічних досліджень. |
Дослідження: Як впливає парниковий ефект на розвиток овочівництва, квітникарства закритого ґрунту у своїй місцевості? Практичні роботи: Ведення та аналіз даних календаря погоди за місяць. |
§23 |
29 |
|
|
|
|
Нагрівання атмосферного повітря. |
розуміє зміст понять «амплітуда температур повітря», «середні температури», виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, фіксує одержані результати; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв. |
Моделювання процесів: Нагрівання атмосферного повітря. Робота у групі для розв’язання проблем: Чому на вершинах гір холодніше, ніж біля їх підніжжя? Практичні роботи: Визначення середніх температур повітря, амплітуди температур повітря за певний період часу.Складання й аналіз графіка добового і річного ходу температури повітря. |
§24 |
30 |
|
|
|
|
Атмосферний тиск, його зміни у тропосфері. |
розуміє зміст понять «атмосферний тиск»; аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері. |
Моделювання процесів: Дія атмосферного тиску в домашніх умовах. Користування вимірювальними приладами, розв’язування задач: Зняття показів барометрів. Визначення зміни атмосферного тиску з висотою. |
§25 |
31 |
|
|
|
|
Урок-практикум. Розв’язування задач на визначення температури повітря та атмосферного тиску. |
розуміє зміст понять «амплітуда температур повітря», «середні температури», «атмосферний тиск»; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері. |
Практичні роботи: Визначення середніх температур повітря, амплітуди температур повітря за певний період часу, зміни температури повітря, атмосферного тиску з висотою. |
§26 |
32 |
|
|
|
|
Вітер. |
розуміє зміст понять «атмосферний тиск», «сила вітру», «бриз»; моделює атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб; будує графічні моделі: розу вітрів з допомогою вчителя чи інших осіб встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері; |
Моделювання процесів: Виникнення вітру. Проектування місця розміщення підприємства, яке викидає шкідливі речовини в атмосферне повітря, у своїй місцевості, з урахуванням рози вітрів. Дослідження: Як визначити швидкість вітру за місцевими ознаками? Як можна використовувати енергію сонця й вітру? Робота з інформацією: Презентування інформації з різних джерел: Чому біля берегів водойм в гарячу пору прохолодніше? Практичні роботи: Складання й аналіз рози вітрів. Користування вимірювальними приладами, розв’язування задач: Зняття показів флюгера. |
§27 |
33. |
|
|
|
|
Вода в атмосфері. |
розрізняє абсолютну і відносну вологість повітря, моделює атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб; аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері; використовує термометри, барометри, гігрометр, флюгер для визначення характеристик погоди. |
Практичні роботи: Ведення та аналіз даних календаря погоди за місяць. Користування вимірювальними приладами, розв’язування задач: Зняття показів гігрометра. |
|
34 |
|
|
|
|
Урок-практикум. Визначення абсолютної і відносної вологості повітря. |
розрізняє абсолютну і відносну вологість повітря; використовує онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; використовує гігрометр для визначення характеристик погоди; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань. |
Практична робота: Визначення абсолютної і відносної вологості повітря. Користування вимірювальними приладами, розв’язування задач: Зняття показів гігрометра, |
|
35 |
|
|
|
|
Хмари, їхні форми. |
розрізняє види хмар; моделює атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб; будує графічні моделі: діаграми хмарності; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, фіксує одержані результати; визначає та розпізнає самостійно або з допомогою вчителя види хмар. |
Моделювання процесів: Утворення хмар і опадів. Робота з інформацією: Презентування інформації з різних джерел: Визначення видів хмар за наочними посібниками. Практичні роботи: Складання й аналіз діаграми хмарності. |
|
36. |
|
|
|
|
Опади, їхні види, вимірювання. |
розрізняє види опадів; планує географічне дослідження процесів в атмосфері з допомогою вчителя; моделює атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб; будує графічні моделі: діаграми опадів аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями. |
Моделювання процесів: Утворення хмар і опадів. Презентування інформації з різних джерел: Визначення видів хмар за наочними посібниками. Практичні роботи: Складання й аналіз діаграми хмарності й опадів. Користування вимірювальними приладами, розв’язування задач: Зняття показів опадоміра. |
|
36 |
|
|
|
|
Урок-практикум. Побудова діаграми кількості опадів. |
розрізняє види опадів; будує графічні моделі: діаграми опадів аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями. |
Практичні роботи: Складання й аналіз діаграми кількості опадів. |
|
37. |
|
|
|
|
Розподіл тепла на поверхні Землі. Погода. |
розуміє зміст понять «погода», «теплові пояси»; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері; |
Дослідження: Глобальне потепління: погляди кліматологів. Мінливість погоди на інтерактивних картах погоди. Робота у групі для розв’язання проблем: Прогнозування погоди за сукупністю народних прикмет. Робота з інформацією: Презентування інформації з різних джерел: «Як працюють метеорологи?». |
|
38. |
|
|
|
|
Клімат. Кліматична карта світу, України. |
розуміє зміст понять «клімат»; представляє самостійно або з допомогою вчителя інформацію про погоду і клімат в різних формах;
|
Дослідження: Глобальне потепління: погляди кліматологів. Практичні роботи: Робота з кліматичними картами. |
|
39. |
|
|
|
|
Урок-практикум. Клімат своєї місцевості. |
аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; використовує фізичну, кліматичну карту як джерело інформації; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до власних географічних досліджень. |
Практичні роботи: Характеристика погоди у даній місцевості з використанням метеоприладів / з допомогою онлайн-застосунків погоди. |
|
40. |
|
|
|
|
Небезпечні і рідкісні атмосферні явища. |
обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми щодо погодних явищ; використовує самостійно або з допомогою вчителя здобуті знання і набутий досвід для розв’язання життєвої проблеми, наводить приклади подолання спільними зусиллями громади (жителів вулиці, села, міста) наслідків стихійних атмосферних явищ і процесів; дотримується правил безпечної поведінки під час грози, граду, ожеледі, урагану та інших несприятливих природних явищ; |
Проєктна діяльність: Розпізнавання та правила безпечної поведінки під час несприятливих атмосферних явищ, які характерні для вашої місцевості (буклет, постер, флаєр).
|
|
41. |
|
|
|
|
Людина й атмосфера. |
обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми щодо погодних явищ; використовує самостійно або з допомогою вчителя здобуті знання і набутий досвід для розв’язання життєвої проблеми, |
Дослідження: Як впливає парниковий ефект на розвиток овочівництва, квітникарства закритого ґрунту у своїй місцевості? Як можна використовувати енергію сонця й вітру? Як запобігти зневоднення організму людини, теплового і сонячного удару в умовах спекотної погоди. |
|
42 |
|
|
|
|
Узагальнення знань по темі “Атмосфера” |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 3. Гідросфера |
|
|
|
43 |
|
|
|
|
Гідросфера. Світовий океан. |
розуміє зміст понять «гідросфера», «море», «затока», «протока», розрізняє частини Океану, знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті Чорне, Азовське, Середземне моря; Керченську, Гібралтарську, Магелланову, Берингову протоки; Біскайську, Бенгальську затоки; острови Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Джарилгач; півострови Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан; Маріанську западину відповідно до навчального завдання; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя значення знань про гідросферу в житті людини, підприємницькій діяльності; |
Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв океанів, морів, проток, заток, островів, річок, озер. |
|
44 |
|
|
|
|
Властивості вод Світового океану. |
розуміє зміст понять «солоність океану», встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, використовує самостійно або з допомогою вчителя здобуті знання і набутий досвід для розв’язання життєвої проблеми, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; |
Робота у групі для розв’язання проблем: Чому океанічна вода замерзає при температурі нижче 00С? Практичні роботи: Опис водного об’єкта за картою. |
|
45 |
|
|
|
|
Рухи води в Світовому океані. |
розрізняє види руху води в океанах, встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання життєвої проблеми щодо безпечної поведінки під час шторму, цунамі, перебування на березі водойми |
Проєктна діяльність: Створення пам’ятки про правила безпечної поведінки під час шторму, цунамі, перебування на березі водойми (буклет, постер, флаєр, лепбук ). |
|
46 |
|
|
|
|
Життя в океанах і морях. Ресурси Світового океану. |
встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері; розпізнає з допомогою вчителя пізнавальну проблему щодо використання водних ресурсів, охорони водних об’єктів у запропонованій ситуації; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до наслідків впливу людини на гідросферу; |
Дослідження: Небезпечні тварини на морських пляжах світу. Робота з інформацією: Віртуальна мандрівка «Глибинами океанів» (перегляд панорамних фото і відео). Жак-Ів Кусто – видатний дослідник Світового океану.
|
|
47 |
|
|
|
|
Води суходолу. Річка. |
розуміє зміст понять «річкова долина», «річкова система», «басейн річки», «вододіл», розрізняє елементи річкової долини, знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті річки Дніпро, Дунай, Ганг, Ніл, Амазонка відповідно до навчального завдання; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, унаслідок взаємодії гідросфери з літосферою; |
Дослідження: Віртуальна подорож річкою. Моделювання: Виготовлення макета річкової системи (пластилін, папір, нитки…). Робота з інформацією: Фотокросинг «Річки України і світу». Робота у групі для розв’язання проблем: «Річка надихає» (сторінками художніх творів, учнівської творчості). Як рельєф впливає на напрямок і швидкість течії річок? Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв річок. Визначення довжини річки користуючись масштабом і ниткою або курвіметром. |
|
48 |
|
|
|
|
Живлення, водний режим річки. Робота річок. |
розуміє зміст понять «режим річки», розрізняє види живлення річок, обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання життєвої проблеми щодо безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу й льодоходу, перебування на березі водойми; |
Дослідження: Чому міліють криниці? Проєктна діяльність: Створення пам’ятки про правила безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу й льодоходу, перебування на березі водойми (буклет, постер, флаєр, лепбук ). |
|
49 |
|
|
|
|
Озера. |
розуміє зміст понять «озеро», розрізняє види озерних улоговин, знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті озера Шацькі, Каспійське, Байкал відповідно до навчального завдання; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, унаслідок взаємодії гідросфери з літосферою; |
Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв озер. Опис водного об’єкта за картою. |
|
50 |
|
|
|
|
Урок-подорож. Озера України. |
розуміє зміст понять «озеро», розрізняє види озерних улоговин, знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті озера Шацькі, Каспійське, Байкал відповідно до навчального завдання; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, унаслідок взаємодії гідросфери з літосферою; |
Проєктна діяльність: Озера України. Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв озер. Опис водного об’єкта за картою. |
|
51 |
|
|
|
|
Болота, особливості їх утворення та поширення. |
розуміє зміст понять «болото»; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, унаслідок взаємодії гідросфери з літосферою; обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання життєвої проблеми щодо безпечної поведінки під час руху болотистою місцевістю; |
Робота з інформацією: Як розпізнати непрохідне болото? Яку воно несе небезпеку? Проєктна діяльність: Створення пам’ятки про правила безпечної поведінки під час руху болотистою місцевістю (буклет, постер, флаєр, лепбук ). |
|
52 |
|
|
|
|
Штучні водойми і водотоки. Льодовики. Багаторічна мерзлота. |
розуміє зміст понять «водосховище», «канал», «льодовик», «багаторічна мерзлота», розрізняє види льодовиків; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, унаслідок взаємодії гідросфери з літосферою; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя значення знань про гідросферу в житті людини, підприємницькій діяльності; |
Моделювання: Моделююча вправа з використанням фізичної карти «Будуємо греблю на річці: мета, місце, наслідки». Робота у групі для розв’язання проблем: Які зміни відбудуться на нашій планеті у випадку танення льодовиків Гренландії і Антарктиди? |
|
53 |
|
|
|
|
Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. |
розуміє зміст понять «підземні води», «мінеральні води», «термальні води»; розрізняє види підземних вод; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, унаслідок взаємодії гідросфери з літосферою; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя значення знань про гідросферу в житті людини, підприємницькій діяльності; |
Дослідження: Чому міліють криниці? Куди потрапляють стічні води?
|
|
54 |
|
|
|
|
Водні ресурси. Людина і гідросфера. |
розпізнає з допомогою вчителя пізнавальну проблему щодо використання водних ресурсів, охорони водних об’єктів у запропонованій ситуації; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя значення знань про гідросферу в житті людини, підприємницькій діяльності; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до наслідків впливу людини на гідросферу; |
Дослідження: З яких водних джерел здійснюється водопостачання твого населеного пункту? Робота у групі для розв’язання проблем: Обмін досвідом економії води в родині. Практичні роботи: Розв’язування задач: Як заощадити на воді?/Скільки коштує вода? |
|
55 |
|
|
|
|
Урок-екскурсія до місцевої водойми. Екологічні проблеми водойм своєї місцевості. |
розпізнає з допомогою вчителя пізнавальну проблему щодо використання водних ресурсів, охорони водних об’єктів у запропонованій ситуації; з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя значення знань про гідросферу в житті людини, підприємницькій діяльності; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до наслідків впливу людини на гідросферу; |
Практичні роботи: Опис водного об’єкта. Екскурсія: Екологічні проблеми водойм моєї місцевості. |
|
56 |
|
|
|
|
Узагальнення знань по темі “Гідросфера” |
|
|
Повт. |
|
|
|
|
|
Тема 4. Біосфера та ґрунти |
|
|
|
57 |
|
|
|
|
Складові біосфери, взаємозв’язки між оболонками Землі. |
розуміє зміст понять «біосфера»; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ в біосфері для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ у біосфері для розв’язання запропонованої життєвої проблеми. |
Робота з інформацією: Яка роль організмів у регулюванні газового стану атмосфери? Робота у групі для розв’язання проблем: Чому в екосистемі важливе місце займають рослини?
|
|
58 |
|
|
|
|
Біологічні ресурси та закономірності їх поширення. |
розуміє зміст понять «біосфера», «ареал»; презентує приклади власного досвіду зі збереження тваринного, рослинного світу; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ у біосфері для розв’язання запропонованої життєвої проблеми. |
Дослідження: Які біологічні ресурси використовують у господарській діяльності твого краю? Проєктна діяльність: Презентація участі в акції «Посади дерево». Презентація досвіду компостування органічних відходів у домогосподарствах, шкільних їдальнях. Практичні роботи: Складання ланцюга живлення для лісі/в степу/на лузі/у водоймі своєї місцевості. |
|
59 |
|
|
|
|
Грунт. Земельні ресурси. Людина і біосфера. |
розуміє зміст понять «тип ґрунту»; представляє самостійно або з допомогою вчителя інформацію про ґрунти своєї місцевості; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості ґрунтів, використовуючи відповідну наукову термінологію; презентує приклади власного досвіду зі збереження ґрунтів своєї місцевості;
|
Дослідження: Стихійні сміттєзвалища, забруднення ґрунтів своєї місцевості. Робота з інформацією: Як працювати з картою ґрунтів? «Верміферма – що це?» Робота у групі для розв’язання проблем: Як визначити тип ґрунту на дачній ділянці, та покращити його родючість? Яка роль організмів у перетворенні гірських порід у ґрунті? |
|
|
|
|
|
|
Тема 5. Природні комплекси |
|
|
|
60 |
|
|
|
|
Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків між компонентами природи. |
розпізнає самостійно або з допомогою вчителя ті із запропонованих проблем щодо природних комплексів, які можна розв’язати дослідницьким способом; розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; |
Проєктна діяльність: Опис/характеристика/есе /міні-розповіді пам’ятки природи, унікального природного комплексу (ділянка лісу, заплава, водойма, гора, печера тощо). |
|
61 |
|
|
|
|
Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі та властивості. |
розпізнає самостійно або з допомогою вчителя ті із запропонованих проблем щодо природних комплексів, які можна розв’язати дослідницьким способом; розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; |
Робота у групі для розв’язання проблем: Інтелектуальні практикуми (квест, пазл, проєкт). Складання схем взаємозв’язків у оболонках Землі: «Літосфера-атмосфера»; «Літосфера-гідросфера»; «Літосфера-біосфера»; «Атмосфера-гідросфера»; «Атмосфера-біосфера»; «Гідросфера-біосфера. Практичні роботи: Аналіз схем кругообігу води, кисню, карбону в природі («ілюстрування прикладами схем кругообігу води, кисню, карбону в природі»). |
|
62 |
|
|
|
|
Види природних комплексів. |
розпізнає самостійно або з допомогою вчителя ті із запропонованих проблем щодо природних комплексів, які можна розв’язати дослідницьким способом; розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; |
Практичні роботи: . Характеристика одного з природних комплексів своєї місцевості за алгоритмом» (письмовий опис, відеоролик, фото презентація, малюнок, модель тощо). |
|
63 |
|
|
|
|
Урок-екскурсія. Чим цікаве природне середовище. |
розпізнає самостійно або з допомогою вчителя ті із запропонованих проблем щодо природних комплексів, які можна розв’язати дослідницьким способом; розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; |
Робота у групі для розв’язання проблем: Інтелектуальні практикуми (квест, пазл, проєкт). Практичні роботи: Характеристика одного з природних комплексів своєї місцевості за алгоритмом» (письмовий опис, відеоролик, фото презентація, малюнок, модель тощо). |
|
64 |
|
|
|
|
Природне середовище та його охорона |
розпізнає самостійно або з допомогою вчителя ті із запропонованих проблем щодо природних комплексів, які можна розв’язати дослідницьким способом; розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; |
Робота у групі для розв’язання проблем: Інтелектуальні практикуми (квест, пазл, проєкт). |
|
65 |
|
|
|
|
Урок-практикум. Дослідження взаємозв’язків у природному комплексі своєї місцевості. |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; |
Практичні роботи: Характеристика одного з природних комплексів своєї місцевості за алгоритмом» (письмовий опис, відеоролик, фото презентація, малюнок, модель тощо |
|
|
|
|
|
|
Тема 6. Антропосфера |
|
|
|
66 |
|
|
|
|
Антропосфера. |
пояснює зміст поняття «антропосфера»; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення існуванню зони контакту людини з природою; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації щодо впливу людини на компоненти географічної оболонки в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо зв’язків антропосфери з іншими оболонками Землі; оцінює взаємозв'язок людини з іншими сферами навколишнього середовища; пропонує власні заходи зі збереження природного середовища своєї місцевості |
Робота з інформацією: Лепбук/ буклет «Світ, в якому я живу». Дослідження: Земля для людей, чи людина для Землі?»/ «Що чекає планету Земля в майбутньому? Моделювання: Створення ментальних карт «Людина і навколишнє природне середовище». Робота у групі для розв’язання проблем: Експертна оцінка стану природного середовища своєї місцевості «Еколог, біолог, географ, хімік…». Енергозбереження для мене – це… «Аукціон ідей»: «Збережемо природу планети». Екологічна акція у своїй громаді |
|
67 |
|
|
|
|
Захист проєктів |
використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо зв’язків антропосфери з іншими оболонками Землі; оцінює взаємозв'язок людини з іншими сферами навколишнього середовища; пропонує власні заходи зі збереження природного середовища своєї місцевості |
|
Повт.§50-59 |
68 |
|
|
|
|
Узагальнення знань по темам “Біосфера”, “Природні комплекси”, “Антропосфера”. |
|
|
Повт. |
69 |
|
|
|
|
Повторення |
|
|
Повт. |
70 |
|
|
|
|
Повторення |
|
|
Повт. |