ГЕОГРАФІЯ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ
7 клас (70 годин, 2 години на тиждень)
№ п/п |
Дата |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії |
ДЗ |
|
|
|
Вступ |
|
|
|
1 |
|
|
Материки та океани як об’єкти вивчення регіональної географії. |
Знаннєвий компонент: називає материки, частини світу, океани. Діяльнісний компонент: порівнює материки та океани за площею, показує (знаходить) на картах різного масштабу материки, частини світу, океани. Ціннісний компонент: оцінює значення для людини географічних знань про материки та океани. |
Громадянська відповідальність Уміє пояснювати на конкретних прикладах та доводити практичне значення вивчення материків та океанів. |
|
2 |
|
|
Джерела географічної інформації про материки та океани. Карти материків та океанів, їх класифікація |
Знаннєвий компонент: називає різні види карт. Діяльнісний компонент: порівнює карти за масштабом та просторовим охопленням; розрізняє в атласах карти показує (знаходить) на картах різного масштабу материки, частини світу, океани. Ціннісний компонент: оцінює значення для людини географічних знань про материки та океани. |
Громадянська відповідальність Уміє пояснювати на конкретних прикладах та доводити практичне значення вивчення материків та океанів. |
|
|
|
|
РОЗДІЛ І. Закономірності формування природи материків та океанів |
|
|
|
3 |
|
|
Тема 1. Форма і рухи Землі. |
Знаннєвий компонент: знає і уявляє форму Землі, дні рівнодення та сонцестояння; розуміє і наводить приклади добових і річних ритмів як наслідків осьового обертання та орбітального руху Землі. Діяльнісний компонент: знаходить на карті екватор, лінії тропіків і полярні кола; пояснює вплив форми Землі та її рухів на природу материків і океанів. Ціннісний компонент: оцінює і характеризує наслідки форми Землі, добового і річного рухів Землі на життя людини. |
Здоров’я і безпека Моделює оптимальний режим життя відповідного до добових і річних циклів (ритмів). |
|
|
|
|
Тема 2. Материки та океани – великі природні комплекси географічної оболонки. |
|
|
|
4 |
|
|
Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і в океанах. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні етапи розвитку геологічної історії Землі, наслідки руху літосферних плит, найбільші платформи та області складчастості, наводить приклади форм рельєфу на материках і в океанах, платформ і областей складчастості, знає і розуміє гіпотези дрейфу материків. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу найбільші літосферні плити, аналізує закономірності розміщення форм рельєфу на материках та океанах; вміє практично використовувати інформацію тектонічної карти. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі – на прикладі своєї місцевості. |
|
5 |
|
|
Практична робота №1. Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні етапи розвитку геологічної історії Землі, наслідки руху літосферних плит, найбільші платформи та області складчастості, наводить приклади форм рельєфу на материках і в океанах, платформ і областей складчастості, знає і розуміє гіпотези дрейфу материків. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу найбільші літосферні плити, аналізує закономірності розміщення форм рельєфу на материках та океанах; вміє практично використовувати інформацію тектонічної карти. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі – на прикладі своєї місцевості. |
|
6 |
|
|
Кліматотвірні чинники. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні і перехідні кліматичні пояси; наводить приклади типів клімату, загальну циркуляцію атмосфери та її вплив на природні умови Землі. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу райони поширення пасатів, мусонів, західних вітрів помірних широт і східних полярних вітрів, кліматичні пояси; пояснює вплив повітряних мас на погодні умови Землі своєї місцевості; вміє практично використовувати інформацію кліматичної карти. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини; досліджує наслідки взаємодії Світового океану, атмосфери та суходолу. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі – на прикладі своєї місцевості. |
|
7 |
|
|
Повітряні маси, їх властивості та переміщення. Загальна циркуляція повітряних мас. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні і перехідні кліматичні пояси; наводить приклади різних за властивостями повітряних мас, знає і розуміє загальну циркуляцію атмосфери та її вплив на природні умови Землі. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу райони поширення пасатів, мусонів, західних вітрів помірних широт і східних полярних вітрів; пояснює вплив повітряних мас на погодні умови Землі своєї місцевості; аналізує взаємодію і взаємовплив океанів і материків; вміє практично використовувати інформацію кліматичних карт. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі – на прикладі своєї місцевості. |
|
8 |
|
|
Водні маси, їх властивості, закономірності переміщення океанічних течій. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні основні і перехідні кліматичні пояси; наводить приклади теплих і холодних течій; знає і розуміє загальну циркуляцію атмосфери та її вплив на природні умови Землі. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу найбільші теплі й холодні поверхневі течії; аналізує причини виникнення океанічних течій, взаємодію і взаємовплив океанів і материків; вміє практично використовувати інформацію кліматичних карт. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини; досліджує наслідки взаємодії Світового океану, атмосфери та суходолу. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі – на прикладі своєї місцевості. |
|
9 |
|
|
Кліматичні пояси і типи клімату Землі. Дослідження Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні і перехідні кліматичні пояси; наводить приклади типів клімату. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу кліматичні пояси; вміє практично використовувати інформацію кліматичної карти. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини; досліджує наслідки взаємодії Світового океану, атмосфери та суходолу. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі – на прикладі своєї місцевості. |
|
10 |
|
|
Природні комплекси материків та океанів. Широтна зональність і вертикальна поясність. |
Знаннєвий компонент: знає, розуміє і наводить приклади природних зон на материках. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу природні зони; аналізує закономірності розміщення природних комплексів на материках і в океанах; вміє практично використовувати інформацію карти географічних поясів та природних зон. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі – на прикладі своєї місцевості. |
|
11 |
|
|
Узагальнення знань |
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІІ. Материки тропічних широт |
|
|
|
|
|
|
Тема 1. Африка. |
|
|
|
12 |
|
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Практична робота №2. Визначення географічних координат крайніх точок та протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Аденська; протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська; острів Мадагаскар; півострів Сомалі. Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн. |
|
|
13 |
|
|
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. |
Знаннєвий компонент: знає особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу. Діяльнісний компонент: аналізує закономірності розміщення форм рельєфу, знаходить і показує на картах різного масштабу: гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я Ефіопське; плоскогір’я Східноафриканське. Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн. |
|
|
14 |
|
|
Загальні риси клімату. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення типів клімату. Діяльнісний компонент: аналізує закономірності розміщення кліматичних поясів. Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн; робить висновок впливу клімату на особливості життя і господарської діяльності людей; обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. |
|
15 |
|
|
Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота №4. Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення типів клімату. Діяльнісний компонент: аналізує закономірності розміщення кліматичних поясів; визначає типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами. Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн; робить висновок впливу клімату на особливості життя і господарської діяльності людей; обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. |
|
|
16 |
|
|
Води суходолу. Використання водних ресурсів. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення внутрішніх вод. Діяльнісний компонент: аналізує закономірності розміщення вод суходолу, знаходить і показує на картах різного масштабу: річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія. Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення.
|
|
17 |
|
|
Природні зони, закономірності їх розміщення. |
Знаннєвий компонент: знає особливості розміщення природних зон на материку. Діяльнісний компонент: аналізує закономірності розміщення природних зон, зональних типів ґрунтів, знаходить і показує на картах різного масштабу пустелі: Сахара, Наміб. Ціннісний компонент: робить висновок впливу природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
18 |
|
|
Практична робота №3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки. |
Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Аденська; протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська; острів Мадагаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я Ефіопське; плоскогір’я Східноафриканське; річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб; |
|
|
19 |
|
|
Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
Знаннєвий компонент: знає особливості розміщення природних зон на материку; розуміє особливості сучасного рівня соціально-економічного розвитку країн. Діяльнісний компонент: описує природу найвідоміших національних парків Африки, знаходить і показує на картах різного масштабу пустелі: Сахара, Наміб. Ціннісний компонент: оцінює вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка; обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. Здоров’я і безпека Обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. |
|
20 |
|
|
Населення. Держави. Зв’язки України з державами Африканського континенту |
Знаннєвий компонент: розуміє особливості сучасного рівня соціально-економічного розвитку країн. Діяльнісний компонент: визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка; знаходить і показує на картах різного масштабу держави та їх столиці: Єгипет, Нігерія, Південна Африка. Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн, робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей; обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє важливість напрямків взаємозв’язків України та країн Африки. |
|
21 |
|
|
Узагальнення знань |
|
|
|
|
|
|
Тема 2. Південна Америка. |
|
|
|
22 |
|
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу: море Карибське; затоку Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські, Галапагоські; порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки. Ціннісний компонент оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка |
|
|
23 |
|
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. Практична робота №5. Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. |
Знаннєвий компонент: знає особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу. Діяльнісний компонент: аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу рівнини: Амазонська, Орінокська, ЛаПлатська низовини, Бразильське, Гвіанське плоскогір’я; гори Анди (г. Аконкагуа); вулкани: Льюльяйльяко, Котопахі; порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки; пояснює закономірності поширення основних форм рельєфу. Ціннісний компонент робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (вулкан, землетрус) та їх вплив на життя людей. |
|
24 |
|
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота №6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення типів клімату на материку. Діяльнісний компонент: порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки; пояснює особливості розподілу температури й опадів на материку; визначає за кліматичними картами і кліматичними діаграмами типи клімату. |
|
|
25 |
|
|
Води суходолу. |
Знаннєвий компонент: знає особливості внутрішніх вод на материку. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу річки: Амазонка, Парана, Оріноко; водоспади:Анхель, Ігуасу; озера: Маракайбо, Тітікака; порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки. Ціннісний компонент робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
26 |
|
|
Природні зони. Вертикальна поясність Анд. Зміни природи материка людиною. |
Знаннєвий компонент: знає особливості природних зон на материку. Діяльнісний компонент: порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки; пояснює прояв широтної зональності на рівнинах і вертикальної поясності в Андах. Ціннісний компонент оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. |
|
27 |
|
|
Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти Південної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. Дослідження Природні унікуми Південної Америки |
Діяльнісний компонент: порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки; пояснює прояв широтної зональності на рівнинах і вертикальної поясності в Андах. Ціннісний компонент оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. |
|
28 |
|
|
Населення. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки. |
Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу держави та їх столиці: Бразилія, Аргентина, Чилі Ціннісний компонент робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей. |
Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє значення різних напрямків взаємозв’язків України та країн Південної Америки. |
|
29 |
|
|
Узагальнення знань |
|
|
|
|
|
|
Тема 3. Австралія. |
|
|
|
30 |
|
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Коралове, Тасманове; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф; півострів Кейп-Йорк; характеризує особливості географічного положення; порівнює географічне положення Австралії і Африки. Ціннісний компонент: оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
31 |
|
|
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. Клімат. Води суходолу. Практична робота №7. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії |
Знаннєвий компонент: знає особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Коралове, Тасманове; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф; півострів Кейп-Йорк; плоскогір’я Західно-Австралійське; низовину Центральну; гори: Великий Вододільний хребет (г. Косцюшко); річки: Муррей, Дарлінг; озеро Ейр. Ціннісний компонент: пояснює вплив рельєфу і клімату на формування вод суходолу, особливості заселення Австралії; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (лісові пожежі, посухи) та їх вплив на життя людей. |
|
32 |
|
|
Унікальність рослинності і тваринного світу. Природні зони. Зміна природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти Австралії, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення природних зон на материку. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: пустелі: Велика Піщана, Велика пустеля Вікторія; Ціннісний компонент: пояснює унікальність органічного світу; оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (лісові пожежі, посухи) та їх вплив на життя людей. |
|
33 |
|
|
Населення, його склад та розміщення. Австралія – країна-материк. Україна й Австралія. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: державу Австралійський Союз та її столицю; характеризує головні риси населення та його господарської діяльності. Ціннісний компонент: пояснює вплив рельєфу і клімату на особливості заселення Австралії; оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє значення різних напрямків взаємозв’язків України та Австралії. |
|
34 |
|
|
Узагальнення знань |
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. Полярний материк планети |
|
|
|
35 |
|
|
Загальні відомості про Антарктиду. |
Знаннєвий компонент: знає історію дослідження та освоєння материка , першовідкривачів материка Фадея Беллінсгаузена, Михайла Лазарєва, Роальда Амундсена, Роберта Скотта, країни, що беруть участь у сучасних дослідженнях; наводить приклади про значення міжнародного співробітництва у вивченні Антарктиди; пояснює відмінності між Антарктикою й Арктикою. Діяльнісний компонент: характеризує особливості географічного положення материка; позначає і показує на карті Антарктичний півострів, моря Ведделла, Росса. Ціннісний компонент оцінює роль України в дослідженні Антарктиди. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Дискутує щодо перспективних напрямків розвитку окремих видів діяльності людини на материку. |
|
36 |
|
|
Природа Антарктиди. Екологічні проблеми материка. Практична робота №8. Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів Антарктиди |
Знаннєвий компонент: знає та пояснює представників рослин і тварин світу Антарктики, особливості їх пристосування. Діяльнісний компонент: характеризує риси природи Антарктиди, Антарктики; характеризує особливості тектонічної будови, клімат; пояснює причини утворення суцільного покривного зледеніння, його вплив на природу материка. Ціннісний компонент обґрунтовує судження про вплив Антарктиди на природні особливості планети. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Дискутує щодо перспективних напрямків розвитку окремих видів діяльності людини на материку. |
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІV. Материки Північної півкулі |
|
|
|
|
|
|
Тема 1. Північна Америка. |
|
|
|
37 |
|
|
Географічне положення. Історія відкриття та освоєння. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; знаходить і показує на картах різного масштабу: затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; Ціннісний компонент : обґрунтовує вплив географічного положення материка на його природу, особливості освоєння людиною. |
|
|
38 |
|
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. |
Знаннєвий компонент: знає особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності розміщення форм рельєфу, аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина; гори: Кордильєри, Делані (г. Мак -Кінлі), Скелясті, Аппалачі; порівнює рельєф Північної і Південної Америки; визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка. Ціннісний компонент : оцінює вплив господарської діяльності людини на природні комплекси материка; робить висновок про механізм утворення стихійних явищ (землетрус) та їх вплив на життя людей. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (землетрус) та їх вплив на життя людей. |
|
39 |
|
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення типів клімату. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності розміщення клімату, порівнює клімат Північної і Південної Америки. Ціннісний компонент : обґрунтовує вплив географічного положення материка на його природу, особливості освоєння людиною; робить висновок про механізм утворення стихійних явищ (торнадо) та їх вплив на життя людей. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (торнадо) та їх вплив на життя людей. |
|
40 |
|
|
Води суходолу. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення внутрішніх вод. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності розміщення внутрішніх вод, знаходить і показує на картах різного масштабу: річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорад о; водоспад Ніагарський; озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне; визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка. Ціннісний компонент : оцінює вплив господарської діяльності людини на природні комплекси материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
41 |
|
|
Природні зони. Вертикальна поясність в горах. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення природних зон на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності розміщення типів ґрунтів, рослин і тварин, природних зон. Ціннісний компонент : обґрунтовує вплив географічного положення материка на його природу. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
42 |
|
|
Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. Дослідження. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення типів клімату, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності впливу господарської діяльності людей на природу материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка; досліджує об’єкти Північної Америки, віднесені до світової природної спадщини ЮНЕСКО . Ціннісний компонент : обґрунтовує вплив географічного положення материка на особливості освоєння людиною; оцінює вплив господарської діяльності людини на природні комплекси материка; робить висновок про механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей. |
|
43 |
|
|
Практична робота №9. Позначення на контурній карті назв географічних об'єктів Північної Америки. |
Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу: затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина; гори: Кордильєри, Делані (г. Мак -Кінлі), Скелясті, Аппалачі; річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорад о; водоспад Ніагарський; озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне. |
|
|
44 |
|
|
Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, Діяльнісний компонент: аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: держави та їх столиці: США, Канада, Мексика ; визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка; Ціннісний компонент : обґрунтовує вплив географічного положення материка на особливості освоєння людиною; висловлює судження про економічний розвиток країн материка. |
Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє важливсть різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Північної Америки. |
|
45 |
|
|
Узагальнення знань |
|
|
|
|
|
|
Тема 2. Євразія. |
|
|
|
46 |
|
|
Географічне положення Євразії |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Північне, Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське; затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська; протоки: Босфор, Ла-Манш, острови: Велика Британія, Ірландія, Нова Земля, Сахалін, Японські, Великі Зондські (Калімантан, Суматра, Ява), Філіппінські, Шрі Ланка, Тайвань; півострови: Балканський, Апеннінський, Піренейський, Скандинавський, Таймир, Чукотський, Камчатка, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський, мала Азія. |
|
|
47 |
|
|
Дослідження та освоєння материка. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; |
|
|
48 |
|
|
Тектонічна будова. |
Знаннєвий компонент: знає особливості тектонічної будови материка. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (цунамі, землетрус) та їх вплив на життя людей. |
|
49 |
|
|
Рельєф, роль внутрішніх і зовнішніх сил у його формуванні. Корисні копалини. |
Знаннєвий компонент: знає основні форми рельєфу на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності форм рельєфу; аналізує особливості розміщення корисних копалин на території материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська, Прикаспійська, Середньодунайська, Індо -Гангська, Месопотамська низовини, плоскогір’я Декан, Середньосибірське, Казахський дрібнособковик ; гори: Піренеї, Альпи, Апенніни, Карпати, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь - Шань, Гімалаї (г. Джомолунгма); нагір’я: Тибет, Іранське; вулкани: Гекла, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма. Ціннісний компонент : оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
50 |
|
|
Практична робота №10. Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії. |
Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Північне, Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське; затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська; протоки: Босфор, Ла-Манш, острови: Велика Британія, Ірландія, Нова Земля, Сахалін, Японські, Великі Зондські (Калімантан, Суматра, Ява), Філіппінські, Шрі Ланка, Тайвань; півострови: Балканський, Апеннінський, Піренейський, Скандинавський, Таймир, Чукотський, Камчатка, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський, мала Азія, рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська, Прикаспійська, Середньодунайська, Індо -Гангська, Месопотамська низовини, плоскогір’я Декан, Середньосибірське, Казахський дрібнособковик ; гори: Піренеї, Альпи, Апенніни, Карпати, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь - Шань, Гімалаї (г. Джомолунгма); нагір’я: Тибет, Іранське; вулкани: Гекла, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма; річки: Рейн, Дунай, Дніпро, Волга, Об, Єнісей, Лена, Амур, Хуанхе, Янцзи, Меконг, Ганг, Інд, Євфрат, Тигр; озера: Каспійське, Женевське, Світязь, Ладозьке, Байкал, Мертве море; |
|
|
51 |
|
|
Загальні риси клімату. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення типів клімату на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності клімату. Ціннісний компонент : оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; робить висновки про поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
|
52 |
|
|
Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота №11. Визначення типів клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення типів клімату на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності клімату, порівнює типи клімату в межах помірного поясу Євразії. Ціннісний компонент : робить висновки про поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
|
53 |
|
|
Води суходолу. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення внутрішніх вод на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності річок та озер; знаходить і показує на картах різного масштабу: річки: Рейн, Дунай, Дніпро, Волга, Об, Єнісей, Лена, Амур, Хуанхе, Янцзи, Меконг, Ганг, Інд, Євфрат, Тигр; озера: Каспійське, Женевське, Світязь, Ладозьке, Байкал, Мертве море. Ціннісний компонент : оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
54 |
|
|
Природні зони. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення природних зон на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності типів ґрунтів, типових рослин і тварин, природних зон материка; знаходить і показує на картах різного масштабу: пустелі: Каракуми, Гобі, Руб -ель –Халі; установлює причини різноманітності природи Євразії. Ціннісний компонент : оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
55 |
|
|
Вертикальна поясність. Зміни природи материка людиною |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення природних зон на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності типів ґрунтів, типових рослин і тварин, природних зон материка; порівнює висотні пояси в різних гірських системах; установлює причини різноманітності природи Євразії. Ціннісний компонент : оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
56 |
|
|
Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення природних зон на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності типів ґрунтів, типових рослин і тварин, природних зон материка; Ціннісний компонент : оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. |
|
57 |
|
|
Населення Євразії. |
Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу: держави та їх столиці: Україна, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія, Китай, Індія, Японія, Туреччина ; Ціннісний компонент : висловлює судження щодо господарського оцінювання природних умов країни на прикладі України та країни за вибором; обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи та Азії; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
|
58 |
|
|
Найбільші держави Європи. Зв’язки України з країнами Європи. |
Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу: держави та їх столиці: Україна, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія. Ціннісний компонент : висловлює судження щодо господарського оцінювання природних умов країни на прикладі України та країни за вибором; обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє важливість різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Євразії. |
|
59 |
|
|
Найбільші держави Азії. Зв’язки України з країнами Азії. |
Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу: держави та їх столиці: Росія, Китай, Індія, Японія, Туреччина. Ціннісний компонент : висловлює судження щодо господарського оцінювання природних умов країни за вибором; обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Азії; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє важливість різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Євразії. |
|
60 |
|
|
Дослідження. Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів |
Знаннєвий компонент: знає географічне розміщення природних зон на материку. Діяльнісний компонент: пояснює закономірності форм рельєфу, клімату, річок та озер, типів ґрунтів, типових рослин і тварин, природних зон материка; Ціннісний компонент : оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. |
|
61 |
|
|
Узагальнення знань. |
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ V. Океани |
|
|
|
62 |
|
|
Тихий океан. |
Знаннєвий компонент: називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує риси географічного положення Тихого океану; досліджує виникнення форм рельєфу, течій, островів; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська, Північнотихоокеанська, Східноавстралійська; острови: Нова Зеландія, Нова Гвінея, Гавайські, Маріанські, порівнює властивості водних мас різних частин Тихого океану. Ціннісний компонент: обґрунтовує зв'язок клімату океану з атмосферною циркуляцією та переміщенням течій, своєрідність органічного світу; оцінює вплив океану на життя і діяльність людей на прибережних територіях; робить висновок про механізм утворення цунамі та його вплив на життя людей . |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пропонує шляхи розв’язання екологічних проблем Світового океану. Здоров’я і безпека Аналізує цінність і шкоду для здоров’я окремих видів морепродуктів. Підприємливість та фінансова грамотність Презентує власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану |
|
63 |
|
|
Атлантичний океан |
Знаннєвий компонент: називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства . Діяльнісний компонент: характеризує риси географічного положення Атлантичного океану; досліджує виникнення форм рельєфу дна, течій, поширення представників органічного світу; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Гольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська, Бразильська, Бенгельська ; острів: Ісландія; характеризує особливості клімату океану ; порівнює переміщення океанічних течій у північній і південній частинах океану . Ціннісний компонент : висловлює судження про проблеми забруднення океану; оцінює вплив Атлантичного океану на природу материків і життєдіяльність людей . |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пропонує шляхи розв’язання екологічних проблем Світового океану. Здоров’я і безпека Аналізує цінність і шкоду для здоров’я окремих видів морепродуктів. Підприємливість та фінансова грамотність Презентує власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану |
|
64 |
|
|
Індійський океан |
Знаннєвий компонент: називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує риси географічного положення океану, його природні ресурси; досліджує виникнення форм рельєфу дна океану, течій, поширення представників органічного світу; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Мадагаскарська, Мусонна, Західноавстралійська, Західних вітрів ; порівнює особливості географічного положення Індійського океану з Тихим та Атлантичним океанами; пояснює вплив океану на природу материків і життєдіяльність людей. Ціннісний компонент оцінює наслідки впливу людської діяльності на природу океану . |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пропонує шляхи розв’язання екологічних проблем Світового океану. Здоров’я і безпека Аналізує цінність і шкоду для здоров’я окремих видів морепродуктів. Підприємливість та фінансова грамотність Презентує власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану |
|
65 |
|
|
Північний Льодовитий океан |
Знаннєвий компонент: знає історію освоєння океану; називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує особливості географічного положення океану, особливості поширення крижаного покриву; досліджує виникнення форм рельєфу дна, поширення представників органічного світу; пояснює вплив географічного положення океану на клімат. Ціннісний компонент: оцінює можливості використання природних ресурсів океану та наявні екологічні проблеми. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пропонує шляхи розв’язання екологічних проблем Світового океану. Здоров’я і безпека Аналізує цінність і шкоду для здоров’я окремих видів морепродуктів. Підприємливість та фінансова грамотність Презентує власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану |
|
66 |
|
|
Практична робота №12. Позначення географічних об’єктів та течій океанів на контурній карті |
Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська, Північнотихоокеанська, Східноавстралійська, Гольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська, Бразильська, Бенгельська, Мадагаскарська, Мусонна, Західноавстралійська, Західних вітрів ; острови: Нова Зеландія, Нова Гвінея, Гавайські, Маріанські, Ісландія. |
|
|
67 |
|
|
Узагальнення знань. |
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ VI. Вплив людини на природу материків та океанів |
|
|
|
68 |
|
|
Використання природних багатств материків та океанів. |
Знаннєвий компонент: Знає і розуміє види природних багатств материків та океанів. Діяльнісний компонент: пояснює зміни природних комплексів під впливом людської діяльності та виникнення антропогенних ландшафтів. Ціннісний компонент: обґрунтовує зміни природних умов внаслідок інтенсивного природокористування; оцінює наслідки використання людиною природних багатств материків і океанів; дає господарську оцінку природним ресурсам. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Аналізує порушення природної рівноваги на прикладі природних комплексів своєї місцевості. Описує антропогенні ландшафти своєї місцевості. Розуміє та пропонує шляхи розв’язування екологічних проблем материків та океанів. |
|
69 |
|
|
Екологічні проблеми материків та океанів. Дослідження: Шляхи розв’язування екологічних проблем |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє джерела забруднення навколишнього середовища, роль міжнародних організацій з охорони природи. Діяльнісний компонент: розрізняє основні види забруднення довкілля: хімічне, радіаційне, біологічне, теплове, звукове; знаходить і показує на карті вже відомі природоохоронні території, райони екологічного лиха; прогнозує зміни природних умов під впливом людської діяльності; аналізує рівень забруднення навколишнього середовища на материках і в океанах за показниками екологічного моніторингу. Ціннісний компонент: висловлює судження про шляхи розв’язування екологічних проблем материків та океанів; оцінює роль міжнародного співробітництва у розв’язуванні проблем взаємодії природи і суспільства. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Аналізує порушення природної рівноваги на прикладі природних комплексів своєї місцевості. Описує антропогенні ландшафти своєї місцевості. Розуміє та пропонує шляхи розв’язування екологічних проблем материків та океанів. |
|
70 |
|
|
Повторення |
|
|
|