№ п/п
|
Клас Дата |
Тема уроку |
Хімічний експеримент |
Державні вимоги до рівня підготовки учнів |
||||||
11-й клас ( 6 год на тиждень, разом 210 год, з них 20 год – резервний час ) Тема І. Повторення та поглиблення основних теоретичних питань курсу основної школи |
||||||||||
1 |
|
Сучасні уявлення про будову атомів. Нукліди. Ізотопи.
|
|
Знаннєвий компонент називає хімічні елементи та їхні сполуки; розрізняє поняття «нуклід» і «ізотоп»; основний і збуджений стани атома; речовини з різними видами хімічних зв’язків; формулює означення основних класів неорганічних сполук з точки зору електролітичної дисоціації; радіусу атома, електронегативності; окисно-відновних реакцій; розчинів; масової частки розчиненої речовини, молярної концентрації; гідролізу солей; періодичний закон; наводить приклади s-, p-, d-елементів; речовин із різними типами хімічного зв’язку; аморфних і кристалічних речовин; речовин із різними типами кристалічних ґраток; розчинів; Діяльнісний компонент складає електронні та електронно-графічні формули атомів елементів з урахуванням принципу Паулі, правил Ф. Хунда і В.М. Клечковського; рівняння відповідних хімічних реакцій; схеми електронного балансу окисно-відновних реакцій; класифікує хімічні елементи та речовини; хімічні реакції за зміною ступеня окиснення, оборотністю процесу; характеризує хімічні елементи за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атомів; властивості ковалентного зв’язку; порівнює валентні можливості атомів неметалічних елементів 2 і 3 періодів, що знаходяться в одній групі, на основі електронної будови їхніх атомів пояснює дуалістичну природу електрона, фізичну суть квантових чисел, механізми утворення різних видів хімічних зв’язків і різні механізми утворення ковалентного зв’язку; явища, якими супроводжується розчинення речовин; обґрунтовує закономірності змін будови атомів елементів та їхніх властивостей у періодичній системі; залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови; прогнозує фізичні властивості речовин у залежності від їхньої будови; можливість реакції гідролізу; експериментально розв’язує задачі з установлення генетичних зв’язків між класами неорганічних сполук; виготовляє розчини солі заданої молярної концентрації; визначає рН середовища водних розчинів солей; обчислює кількісний склад суміші за рівнянням реакції; молярну концентрацію речовини у розчині; дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів. Ціннісний компонент висловлює судження щодо значення періодичного закону для передбачення властивостей іще не відкритих елементів; знань про будову хімічних речовин для визначення сфери їх застосування; окисно-відновних процесів у довкіллі і на хімічних виробництвах. |
||||||
2 |
|
Дуалістична природа електрона. Квантові числа: головне, побічне (орбітальне), магнітне, спінове та їх фізичний зміст. Орбіталі.
|
Демонстрації 2. Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D). 3. Моделі атомів s-, p-, d-елементів (віртуальні 3D).
|
|||||||
3 |
|
Фізичний зміст квантових чисел. |
|
|||||||
4 |
|
Послідовність заповнення електронами атомних орбіталей: принцип найменшої енергії; принцип Паулі, правила Гунда та Клечковського.
|
|
|
||||||
5 |
|
Будова електронних оболонок атомів. |
|
|||||||
6 |
|
Електронна й електронно-графічна конфігурації атомів s-, p-, d-елементів. |
|
|
||||||
7 |
|
Складання електронних та графічних формул елементів І-ІІІ періодів |
|
|
||||||
8 |
|
Складання електронних та графічних формул елементів ІV періоду |
|
|
||||||
9 |
|
Збуджений стан атома. Валентні можливості атомів ІІ-ІІІ періодів.
|
|
|
||||||
10 |
|
Періодичний закон Д.І.Менделєєва (сучасне формулювання) і Періодична система хімічних елементів. |
Демонстрації 1. Різні варіанти Періодичної системи хімічних елементів (довга і коротка форми, віртуальні 3D).
|
|||||||
11 |
|
Періодичні закономірності в атомних структурах: зміна радіуса, енергії йонізації, спорідненості до електрона, електронегативності. |
|
|
||||||
12 |
|
Характеристика хімічного елемента за його місцем у періодичній системі та будовою атома.
|
|
|
||||||
13 |
|
Хімічний зв’язок. Йонний та металічний зв’язки.
|
|
|
||||||
14 |
|
Ковалентний зв'язок.Обмінний і донорно-акцепторний механізми утворення ковалентного зв’язку. Властивості ковалентного зв’язку: насичуваність, напрямленість, кратність, поляризованість. |
|
|
||||||
15 |
|
Водневий зв'язок, його значення в природі |
|
|
||||||
16 |
|
Будова речовин: кристалічний і аморфний стани твердих речовин. |
|
|
||||||
17 |
|
Кристалічні ґратки. Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови.
|
|
|
||||||
18 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||
19 |
|
Розчини. Явища, що супроводжують процес розчинення речовин: поглинання і виділення теплоти, гідратація. |
Демонстрації 4. Теплові явища при розчиненні концентрованої сульфатної кислоти (кристалічного натрій гідроксиду) та амоній нітрату. 5. Зміна кольору при розчиненні безводного купрум(ІІ) сульфату.
|
|||||||
20 |
|
Характеристики кількісного складу розчинів: масова частка та молярна концентрація розчиненої речовини. |
|
|
||||||
21 |
|
Розрахункові задачі 1. Обчислення молярної концентрації розчину. |
|
|
||||||
22 |
|
Гідроліз солей у водних розчинах.
|
|
|
||||||
23 |
|
Практична робота 1. Визначення рН середовища водних розчинів солей.
|
|
|
||||||
24 |
|
Практична робота 2. Приготування водного розчину солі заданої молярної концентрації. |
|
|
||||||
25 |
|
Окисно-відновні реакції. Основні окисники і відновники. |
Розпочати роботу над проектами. 1. Окисно-відновні процеси у живій природі, повсякденному житті, на хімічних виробництвах. 2. Дослідження властивостей рідких кристалів.
|
|||||||
26 |
|
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій за відомими продуктами реакцій. |
|
|
||||||
27 |
|
Електроліз. Застосування електролізу.
|
Демонстрації 6. Електроліз розчинів купрум(ІІ) сульфату і калій йодиду (реально або віртуально). |
|||||||
28 |
|
Класифікація неорганічних речовин. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук. |
Лабораторні досліди 1. Дослідження генетичних зв’язків між класами неорганічних сполук. |
|||||||
29 |
|
Розрахункові задачі 2. Обчислення кількісного складу сумішей за рівняннями хімічних реакцій. |
|
|
|
|||||
30 |
|
Представлення результатів навчальних проектів 1. Окисно-відновні процеси у живій природі, повсякденному житті, на хімічних виробництвах. 2. Дослідження властивостей рідких кристалів.
|
|
|
|
|||||
31 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
|||||
Тема ІІ. Неметалічні елементи та їхні сполуки |
||||||||||
Тема 2.1 Гідроген. Водень. |
||||||||||
32 |
|
Гідроген. Будова атома. Ізотопи Гідрогену. Особливості розміщення у періодичній системі. Поширення Гідрогену в природі і Всесвіті.
|
|
|
Знаннєвий компонент називає ізотопи та сполуки Гідрогену; наводить приклади реакцій добування водню; Діяльнісний компонент складає електронну та електронно-графічну формули атома Гідрогену; рівняння характерних для водню хімічних реакцій і схеми електронного балансу до них; обґрунтовує місце Гідрогену в періодичній системі, його валентність і ступені окиснення; окисно-відновні властивості гідроген пероксиду; характеризує Гідроген за його місцем у періодичній системі та будовою атома; поширення в природі; фізичні та хімічні властивості водню; експериментально добуває, збирає і перевіряє водень на чистоту; підтверджує окисно-відновні властивості гідроген пероксиду; дотримується правил безпечного поводження з воднем і гідроген пероксидом; Ціннісний компонент оцінює роль водню як екологічно чистого палива; висловлює судження про дію гідроген пероксиду на організм людини. |
|||||
33 |
|
Водень. Склад молекули і будова речовини. Добування в промисловості і лабораторії. Фізичні властивості водню. Окисні і відновні властивості водню. Застосування водню. Перспектива використання водню як пального.
|
Демонстрації 1. Добування водню в лабораторії та способи його збирання. Демонстрації 2. Перевірка водню на чистоту. 3. Горіння водню в кисні. 4. Відновлення міді з купрум(ІІ) оксиду воднем |
|||||||
34 |
|
Практична робота 3 1. Відновні властивості водню. |
|
|||||||
35 |
|
Гідроген пероксид як сполука Гідрогену. Окисні і відновні властивості гідроген пероксиду. Застосування гідроген пероксиду. |
Лабораторні досліди 1. Дослідження окисних і відновних властивостей гідроген пероксиду. |
|||||||
36 |
|
Представлення результатів навчальних проектів 1. Водень як екологічно чисте паливо. 2. Біологічна роль гідроген пероксиду. |
|
|
||||||
37 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||
Тема 2.2. Елементи VІІА групи (галогени)
|
||||||||||
38 |
|
Загальна характеристика елементів групи: Флуор, Хлор, Бром, Йод. Поширення їх у природі. |
Демонстрації 1. Зразки хлору, брому (віртуально), йоду, сполук галогенів.
|
Знаннєвий компонент називає елементи-галогени та їхні сполуки; способи добування хлору; описує поширення галогенів у природі; Діяльнісний компонент складає електронні та графічно-електронні формули атомів галогенів; рівняння відповідних хімічних реакцій за участю галогенів і їхніх сполук; схеми електронного балансу окисно-відновних реакцій; характеризує елементи-галогени за їхнім положенням в періодичній системі і будовою атомів; прості речовини-галогени за будовою молекул, фізичними і хімічними властивостями (взаємодія з воднем, металами, водою, лугами); хімічні властивості хлоридної кислоти (взаємодія з металами, оксидами і гідроксидами металів, солями, відновні властивості) і хлоридів; експериментально визначає бромід-, йодид-іони; дотримується правил безпечного поводження зі сполуками галогенів; розв’язує експериментальні задачі; обчислює кількість речовини, масу, об’єм (газуватих речовин) продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один з реагентів взято у надлишку; Ціннісний компонент доводить практичну значимість галогенів і їхніх сполук; оцінює біологічну роль галогенів і їхніх сполук; висловлює судження про вплив галогенів і їхніх сполук на довкілля. |
||||||
39 |
|
Прості речовини галогени. Склад і будова молекул. Фізичні властивості галогенів. |
Демонстрації 2. Сублімація йоду (реально або віртуально).
|
|||||||
40 |
|
Хімічні властивості галогенів |
|
|||||||
41 |
|
Добування хлору в лабораторії і промисловості.
|
|
|
||||||
42 |
|
Розрахункові задачі 1. Обчислення за рівнянням хімічної реакції кількості речовини, маси, об’єму (газуватих речовин) продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один з реагентів взято у надлишку. |
|
|
||||||
43 |
|
Гідроген хлорид. Склад і будова молекули. Фізичні властивості. Добування і застосування гідроген хлориду. |
Демонстрації 3. Добування гідроген хлориду та розчинення його у воді. 4. Витіснення галогенів із розчинів відповідних галогенідів. |
|||||||
44 |
|
Хлоридна кислота. Хімічні властивості. |
Лабораторні досліди 1. Дослідження хімічних властивостей хлоридної кислоти. |
|||||||
45 |
|
Хлориди. |
|
|||||||
46 |
|
Якісні реакції на галогенід-іони. |
Лабораторні досліди 2,3. Якісні реакції на бромід-, йодид-іони. |
|||||||
47 |
|
Практична робота 1. Розв’язування експериментальних задач за темою «Сполуки галогенів». |
|
|
||||||
48 |
|
Представлення результатів навчальних проектів 1. Практичне значення галогенів. 2. Проблема охорони довкілля від забруднення сполуками Хлору і Флуору. |
|
|
||||||
49 |
|
Застосування галогенів і їхніх сполук. |
|
|
|
|||||
50 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
|||||
Тема 2.3. Елементи VIА групи (халькогени) |
||||||||||
51 |
|
Загальна характеристика елементів VI-А групи. Поширеність елементів у природі.
|
|
|
Знаннєвий компонент називає елементи VI-А групи та їхні сполуки, прості речовини Оксигену і Сульфуру, основні наукові принципи, сировину та етапи виробництва сульфатної кислоти; наводить приклади основних природних сполук елементів VIА групи; пояснює явище алотропії, причини кислотних дощів. Діяльнісний компонент характеризує елементи групи, прості речовини Оксигену (кисень, озон) та Сульфуру (ромбічна, моноклинна, пластична сірка); фізичні та хімічні властивості простих речовин, оксидів і кислот Сульфуру; поширеність у природі Оксигену та Сульфуру; практичне значення кисню, сірки та сполук Оксигену і Сульфуру; біологічну роль Оксигену, Сульфуру та їхніх сполук; сировину, основні стадії та хімічні реакції, що лежать в основі виробництва сульфатної кислоти контактним способом, закономірності їх перебігу та керування ними; складає електронні та електронно-графічні формули атомів елементів групи, рівняння хімічних реакцій, що характеризують основні хімічні властивості кисню, сірки та сполук Сульфуру, схеми електронного балансу окисно-відновних реакцій; порівнює елементи VIА групи за їхнім місцем у періодичній системі і електронною будовою атомів, фізичні та хімічні властивості їхніх сполук, прості речовини Оксигену та Сульфуру, хімічні властивості концентрованої і розбавленої сульфатної кислоти визначає сульфід-, сульфіт-іони в розчинах; розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи план дослідження; обчислює кількість речовини, масу або об’єм продукту реакції за відомою кількістю речовини, масою або об’ємом реагента, що містить домішки, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил безпечного поводження з розчином сульфатної кислоти, правил безпеки під час виконання хімічного експерименту. Ціннісний компонент висловлює судження щодо біологічної ролі Оксигену, Сульфуру та їхніх сполук; оцінює значення кисню та озонового шару для життя організмів на Землі, екологічну небезпеку виробництва сульфатної кислоти; вплив кислотних дощів на довкілля; робить висновки щодо фізіологічної дії сірководню, впливу речовин на навколишнє середовище і здоров’я людини; усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних сполук. |
|||||
52 |
|
Оксиген. Прості речовини. Явище алотропії. |
|
|
||||||
53 |
|
Порівняння фізичних та хімічних властивостей озону та кисню. Їхня біологічна роль.
|
Демонстрації 3. Взаємодія кисню з неметалами та металами.
|
|||||||
54 |
|
Сульфур. Прості речовини. Фізичні та хімічні властивості. Застосування.
|
Демонстрації 2. Зразки сірки та інших природних сполук Сульфуру.
|
|||||||
55 |
|
Представлення результатів навчальних проектів 1. Кисень та життя (промислова екологія). 2. Подвійна роль озону в природі. |
|
|||||||
56 |
|
Розрахункові задачі 1. Обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту реакції за відомою кількістю речовини, масою або об’ємом реагента, що містить домішки. |
|
|
||||||
57 |
|
Гідроген сульфід. Фізичні та хімічні властивості: взаємодія з киснем. |
|
|
||||||
58 |
|
Сульфідна кислота та сульфіди. |
|
|
||||||
59 |
|
Якісна реакція на сульфід-іони. Фізіологічна дія сірководню. |
|
|
||||||
60 |
|
Сульфур(IV) оксид і сульфітна кислота, їхні окисно-відновні властивості.
|
Демонстрації 4. Добування сульфур(IV) оксиду реакцією обміну та доведення його кислотного характеру. |
|||||||
61 |
|
Сульфур(VІ) оксид. |
|
|||||||
62 |
|
Сульфатна кислота. Фізичні та хімічні властивості концентрованої сульфатної кислоти. Гігроскопічні властивості. |
Демонстрації Взаємодія концентрованої сульфатної кислоти з металами (віртуально). 5. Дія концентрованої сульфатної кислоти на цукор (віртуально). |
|||||||
63 |
|
Солі сульфатної кислоти. Застосування сульфатної кислоти та її солей.
|
Лабораторні досліди 1. Хімічні властивості розведеної сульфатної кислоти та сульфатів. 2, 3. Якісні реакції на сульфід-, сульфіт іони. |
|||||||
64 |
|
Практичні роботи 1. Розв’язування експериментальних задач за темою „Сполуки Сульфуру”. |
|
|||||||
65 |
|
Загальні наукові принципи хімічного виробництва: вибір сировини, теплообмін, протитечія, безперервність, комп’ютеризація виробничих процесів. |
|
|
||||||
66 |
|
Промислове виробництво сульфатної кислоти. |
|
|
|
|||||
67 |
|
Охорона навколишнього середовища від забруднення промисловими викидами. Кислотні дощі. |
|
|
|
|||||
68 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
|||||
Тема 2. 4. Елементи VА групи
|
||||||||||
69 |
|
Загальна характеристика елементів V-А групи. Поширеність їх у природі. Біологічна роль Нітрогену і Фосфору
|
|
|
Знаннєвий компонент називає елементи VА групи та їхні сполуки, прості речовини Фосфору; наводить приклади основних природних сполук Нітрогену та Фосфору, нітрогено- і фосфоровмісних добрив; пояснює донорно-акцепторний механізм утворення ковалентного зв’язку в йоні амонію; колообіг Нітрогену та Фосфору в природі; основні наукові принципи виробництва амоніаку; Діяльнісний компонент характеризує елементи групи за їхнім місцем у періодичній системі та електронною будовою атома, прості речовини Фосфору (червоний, білий, чорний фосфор); фізичні та хімічні властивості азоту (взаємодія з металами, воднем і киснем), фосфору (взаємодія з киснем, галогенами, металами), амоніаку (взаємодія з водою, кислотами, горіння та каталітичне окиснення), солей амонію (взаємодія з лугами, солями, розкладання при нагріванні, гідроліз); оксидів Нітрогену та Фосфору (взаємодія з водою, лугами, основними оксидами), ортофосфатної кислоти і її солей; поширеність елементів та їхніх сполук у природі, нітрогено- і фосфоровмісні мінеральні добрива; пояснює уплив різних чинників на зміщення хімічної рівноваги;
добирає умови зміщення хімічної рівноваги оборотних процесів на основі принципу складає електронні та електронно-графічні формули атомів Нітрогену і Фосфору; рівняння відповідних хімічних реакцій, схеми електронного балансу окисно-відновних реакцій; порівнює елементи V-А групи за їхнім положенням у періодичній системі та електронною будовою атомів, фізичні та хімічні властивості сполук Нітрогену і Фосфору, прості речовини Фосфору, властивості концентрованої і розведеної нітратної кислот (розкладання на світлі та при нагріванні, взаємодія з металами та деякими неметалами, основними й амфотерними оксидами та гідроксидами, солями, дія на органічні сполуки); визначає амоній-, нітрат- і ортофосфат-іони; передбачає екологічні проблеми, пов’язані з використанням фосфатів; обчислює вихід продукту від теоретично можливого, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил безпечного поводження з амоніаком і розбавленою нітратною кислотою; планує та виконує експериментальні дослідження. Ціннісний компонент висловлює судження щодо значення поняття «вихід продукту» для оцінювання ефективності виробництва; оцінює вплив сполук Нітрогену та Фосфору на довкілля і здоров’я людини; значення нітрогено- і фосфоровмісних добрив для підвищення врожайності сільськогосподарських культур; екологічну небезпеку хімічних виробництв; критично ставиться до проблеми вмісту нітратів і нітритів у харчових продуктах; обґрунтовує застосування азоту, фосфору та сполук Нітрогену, Фосфору; робить висновки щодо біологічної ролі Нітрогену і Фосфору;
|
|||||
70 |
|
Азот. Склад молекули і будова речовини. Фізичні та хімічні властивості. |
|
|
||||||
71 |
|
Добування, застосування.
|
|
|
||||||
72
|
|
Амоніак. Склад молекули і будова речовини. Фізичні та хімічні властивості.
|
Демонстрації 1. Добування амоніаку реакцією обміну. 2. Розчинення амоніаку у воді ( "фонтан") . 3. Взаємодія амоніаку з гідроген хлоридом. |
|||||||
73 |
|
Фізіологічна дія амоніаку. Лабораторні способи добування амоніаку. |
|
|
||||||
74 |
|
Практичні роботи 1. Добування амоніаку та досліди з ним. |
|
|
||||||
75 |
|
Розрахункові задачі 1. Обчислення виходу продукту від теоретично можливого. |
|
|
||||||
76 |
|
Оборотні й необоротні реакції. |
|
|
||||||
77 |
|
Хімічна рівновага. Умови зміщення хімічної рівноваги. Принцип Ле Шательє. |
|
|
||||||
78 |
|
Керування хімічними процесами: зміна швидкості реакції та зміщення хімічної рівноваги. |
|
|
||||||
79 |
|
Синтез амоніаку в промисловості.
|
|
|
||||||
80 |
|
Солі амонію. Фізичні та хімічні властивості. Якісна реакція на йон амонію. |
Демонстрації 4. Термічне розкладання солей амонію. Лабораторні досліди 1.Якісна реакція на амоній-іон. |
|||||||
81 |
|
Застосування амоніаку та солей амонію.
|
|
|
||||||
82 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||
83 |
|
Нітроген(ІІ) оксид і нітроген(ІV) оксид. Фізичні та хімічні властивості: окисно-відновні, відношення до води та лугів. |
|
|
||||||
84 |
|
Фізіологічна дія на організм. Захист довкілля від оксидів Нітрогену.
|
|
|
||||||
85 |
|
Нітратна кислота. Фізичні та хімічні властивості розведеної та концентрованої нітратної кислоти. |
Демонстрації 5. Взаємодія розбавленої та концентрованої нітратної кислоти з міддю. 6.Спалахування скипидару в нітратній кислоті. |
|||||||
86 |
|
Якісна реакція на нітрат-іони. Застосування нітратної кислоти.
|
|
|
||||||
87 |
|
Нітрати. Фізичні та хімічні властивості: розкладання при нагріванні |
|
|
||||||
88 |
|
Нітрити. Проблема вмісту нітратів і нітритів у харчових продуктах. |
|
|
||||||
89 |
|
Застосування нітратів. Колообіг Нітрогену в природі. |
|
|
||||||
90 |
|
Фосфор. Прості речовини Фосфору. Фізичні та хімічні властивості. |
|
|
||||||
91 |
|
Добування. Застосування фосфору. |
|
|
||||||
92 |
|
Фосфор(V) оксид. Фізичні та хімічні властивості. Застосування. |
|
|
||||||
93 |
|
Ортофосфатна кислота, її солі. |
Лабораторні досліди 2. Якісна реакція на ортофосфат-іон. |
|||||||
94 |
|
Якісна реакція на ортофосфат-іони. |
|
|||||||
95 |
|
Колообіг Фосфору в природі.
|
|
|
||||||
96 |
|
Семестрова контрольна робота №1 |
|
|
||||||
97 |
|
Нітрогено- і фосфоровмісні мінеральні добрива. |
Лабораторні досліди 3.Ознайомлення із зразками нітрогено- і фосфоровмісних добрив. |
|||||||
98 |
|
Проблема охорони довкілля при використанні мінеральних добрив.
|
|
|||||||
99 |
|
Практичні роботи 2. Визначення мінеральних добрив. 3. Розв’язування експериментальних задач за темою "Сполуки Нітрогену та Фосфору". |
|
|
||||||
100 |
|
Представлення результатів навчальних проектів 1. Зменшення вмісту нітратів в продуктах харчування у домашніх умовах. 2. Мінеральні добрива: позитивні і негативні наслідки застосування. |
|
|
||||||
101 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||
Тема 2. 5. Елементи IVА групи |
||||||||||
102 |
|
Загальна характеристика елементів IVА групи. Поширеність їх у природі.
|
|
|
Знаннєвий компонент називає елементи IVА групи та їхні сполуки прості речовини Карбону та Силіцію; наводить приклади основних природних сполук Карбону і Силіцію, силікатних матеріалів; формулює означення адсорбції; пояснює біологічну роль Карбону та Силіцію; суть явища адсорбції; парникового ефекту; колообіг Карбону в природі. Діяльнісний компонент характеризує елементи групи за їхнім місцем у періодичній системі та електронною будовою атома, прості речовини Карбону (алмаз, графіт, карбін) і Силіцію (кристалічний і аморфний силіцій), фізичні та хімічні властивості вуглецю (взаємодія з металами, неметалами, оксидами металів, водяною парою) та силіцію (взаємодія з металами, неметалами та розчинами лугів); карбон(ІІ) оксиду (горіння, взаємодія з оксидами металічних елементів) і карбон(IV) оксиду (взаємодія з водою, оксидами, лугами, вуглецем, магнієм), силіцій(IV)оксиду (взаємодія з магнієм, вуглецем, фторидною кислотою); особливості карбонатної кислоти (взаємодія з кислотами, розкладання при нагріванні) та силікатної (взаємодія з магнієм, вуглецем, фторидною кислотою), способи добування карбон(ІІ) і карбон(IV) оксидів; поширеність Карбону, Силіцію та їхніх сполук у природі; застосування сполук Карбону та Силіцію, галузі застосування силікатних матеріалів; складає електронні та електронно-графічні формули атомів елементів IVА групи, рівняння відповідних хімічних реакцій, схеми електронного балансу окисно-відновних реакцій; порівнює неметалічні властивості елементів IVА групи, прості речовини Карбону та Силіцію; добирає самостійно лабораторний посуд для добування карбон(IV) оксиду та експериментально доводить його властивості; виконує обчислення за термохімічними рівняннями; розв’язує експериментальні задачі із дослідження властивостей карбонатів і силікатів; визначає наявність гідрогенкарбонат- та силікат -іонів в розчинах; дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів. Ціннісний компонент оцінює практичне значення явища адсорбції, наслідки парникового ефекту для планети; робить висновки щодо біологічного значення Карбону та Силіцію; властивостей сполук Карбону та Силіцію на основі експериментальних досліджень; висловлює судження щодо впливу оксидів Карбону на довкілля та їхню фізіологічну дію; застосування сполук Карбону та Силіцію в техніці та різних галузях промисловості. |
|||||
103 |
|
Біологічна роль Карбону та Силіцію. |
|
|
||||||
104 |
|
Карбон. Прості речовини Карбону та їхня будова. Фізичні та хімічні властивості.
|
Демонстрації 2. Кристалічні ґратки алмазу та графіту. 3. Адсорбція активованим вугіллям розчинених у воді барвників (фуксин, лакмус тощо). |
|||||||
105 |
|
Явище адсорбції. |
|
|||||||
106 |
|
Карбон(ІІ) оксид та карбон(IV) оксид. Склад і будова молекул. Фізичні та хімічні властивості. |
|
|
||||||
107 |
|
Фізіологічна дія на живі організми та біологічна роль карбон(IV) оксиду. |
|
|
||||||
108 |
|
Способи добування. Застосування. Парниковий ефект.
|
|
|
||||||
109 |
|
Розрахункові задачі 1. Розрахунки за термохімічними рівняннями. |
|
|
||||||
110 |
|
Карбонатна кислота. Карбонати та гідрогенкарбонати. Хімічні властивості. |
Лабораторні досліди 2. Якісна реакція на карбонат- і гідрогенкарбонат-аніони.
|
|||||||
111 |
|
Взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів. Поширеність карбонатів у природі. |
Лабораторні досліди 1. Перетворення карбонатів у гідрогенкарбонати і навпаки.
|
|||||||
112 |
|
Практичні роботи 1. Добування карбон(IV) оксиду та дослідження його властивостей. Розпізнавання карбонатів. |
|
|||||||
113 |
|
Застосування. Колообіг Карбону в природі. |
|
|
||||||
114 |
|
Силіцій. Прості речовини Силіцію та їхня будова. |
|
|
||||||
115 |
|
Фізичні та хімічні властивості. Застосування силіцію.
|
|
|
||||||
116 |
|
Силіцій(ІV) оксид. Склад і будова речовини. Фізичні та хімічні властивості.
|
|
|
||||||
117 |
|
Застосування силіцію. |
|
|
||||||
118 |
|
Силікатна кислота. Фізичні властивості. |
Лабораторні досліди 3. Якісне визначення у розчинах силікат-аніону.
|
|||||||
119 |
|
Силікати природні і штучні. Силікатні матеріали: скло, цемент, кераміка. |
Лабораторні досліди 4. Ознайомлення із зразками мінералів. |
|||||||
120 |
|
Представлення результатів навчальних проектів 1.Незвичні властивості звичайних елементів (Карбон, Силіцій). 2.Сучасні види скла та його застосування. |
|
|
||||||
121 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||
Тема 3. Металічні елементи та їхні сполуки |
||||||||||
Тема 3. 1. Загальні відомості про металічні елементи та метали |
||||||||||
122 |
|
Місце металічних елементів у періодичній системі. Особливості будови їхніх атомів. Поширення у природі.
|
|
Знаннєвий компонент називає s-, p-, d-металічні елементи; формулює означення корозії; пояснює утворення металічного зв’язку; будову металів; принцип роботи гальванічного елемента; суть хімічної та електрохімічної корозії; захист металів від корозії; наводить приклади металічних руд, сплавів. Діяльнісний компонент складає електронні та графічно-електронні формули атомів металічних елементів; рівняння хімічних реакцій, які описують хімічні властивості металів, та схеми електронних балансів до них; характеризує місце металічних елементів у періодичній системі; характерні фізичні та хімічні властивості металів (взаємодія з неметалами, водою, лугами (для цинку та алюмінію), кислотами, солями у розчинах), їх поширення у природі; прогнозує можливість перебігу реакцій за рядом активності металів; дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів; розв’язує задачі на основі обчислень за рівнянням реакції між металом та сіллю у розчині, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання. Ціннісний компонент оцінює практичне значення металів; висловлює судження про наслідки корозії металів; біологічну роль металічних елементів; обґрунтовує фізичні й хімічні властивості металічних елементів електронною будовою їхніх атомів. |
||||||
123 |
|
Метали. Металічний зв’язок. |
Демонстрації 1. Моделі кристалічних ґраток металів. Лабораторні досліди 1. Ознайомлення зі зразками металів, природними сполуками металічних елементів, сплавами.
|
|||||||
124 |
|
Характерні фізичні та хімічні властивості металів: взаємодія з неметалами, водою, лугами (для цинку та алюмінію), кислотами, розчинами солей.
|
Демонстрації 2. Взаємодія заліза з з купрум(ІІ) сульфатом і алюміній сульфатом у водних розчинах. 3. Взаємодія металів з неметалами.
|
|||||||
125 |
|
Розрахункові задачі 1. Обчислення за рівняннями хімічних реакцій між металом та сіллю в розчині. |
|
|||||||
126 |
|
Гальванічний елемент.
|
|
|
||||||
127 |
|
Корозія металів. Види корозії: хімічна й електрохімічна. |
Демонстрації 4. Досліди, що ілюструють корозію металів та способи захисту від неї.
|
|||||||
128 |
|
Способи захисту від корозії.
|
|
|||||||
129 |
|
Поняття про сплави.
|
|
|
||||||
130 |
|
Загальні способи добування металів із руд. Поняття про металургію: пірометалургія, гідрометалургія, електрометалургія, мікробіометалургія. |
|
|
||||||
131 |
|
Електроліз безоксигенових солей у розплавах і водних розчинах. |
Демонстрації 5. Взаємодія цинку (алюмінію) з натрій гідроксидом у розчині. Лабораторні досліди 2. Взаємодія металів з кислотами в розчинах. 3. Взаємодія металів з солями в розчинах.
|
|||||||
132 |
|
Представлення результатів навчальних проектів 1. Акумулятори для мобільних телефонів. 2. Йони важких металічних елементів і здоров’я людини. 3. Біологічна роль металічних елементів. 4. Сплави у травматології. 5. Ювелірні сплави. 6. Мікробіометалургія. 7. Добування металів надвисокої чистоти. |
|
|
||||||
133 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||
Тема 3. 2. Металічні елементи ІА – ІІІА груп |
||||||||||
134 |
|
Загальна характеристика хімічних елементів ІА групи. Натрій і Калій – типові представники лужних елементів, поширення їх у природі.
|
Демонстрації 1. Зразки природних сполук Натрію, Калію, Магнію, Кальцію, Алюмінію.
|
Знаннєвий компонент називає металічні елементи ІА – ІІІА груп та їхні сполуки; пояснює амфотерність алюміній гідроксиду; сутність твердості води; наводить приклади природних сполук Натрію, Калію, Магнію, Кальцію, Алюмінію; сплавів магнію та алюмінію; калійних добрив. Діяльнісний компонент складає електронно-графічні формули атомів Натрію, Калію, Магнію, Кальцію, Алюмінію; рівняння хімічних реакцій, які описують хімічні властивості натрію, калію, магнію, кальцію, алюмінію, та схеми електронних балансів до них; порівнює властивості оксидів і гідроксидів лужних, лужноземельних елементів, Магнію та Алюмінію; характеризує поширення елементів ІА – ІІІА груп у природі; елементи Натрій, Калій, Магній, Кальцій, Алюміній за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома; фізичні та хімічні властивості натрію, калію, магнію, кальцію, алюмінію та найважливіших сполук Натрію, Калію, Магнію, Кальцію, Алюмінію; експериментально визначає йони Натрію, Калію, Магнію, Кальцію та Алюмінію у солях; дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів. обчислює вміст компонентів суміші металів, обираючи і обґрунтовуючи спосіб обчислення; розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання. Ціннісний компонент обґрунтовує застосування металів, утворених металічними елементами ІА – ІІІА груп, і сполук цих елементів їхніми властивостями; роль калійних добрив; висловлює судження щодо проблеми твердості води у промисловості й побуті. |
||||||
135 |
|
Фізичні та хімічні властивості натрію і калію: взаємодія з неметалами й водою, відношення до кислот.
|
Демонстрації 2. Горіння магнію в кисні. 3. Взаємодія натрію і кальцію з водою. 4. Забарвлення полум’я солями Натрію, Калію, Кальцію, Магнію.
|
|||||||
136 |
|
Сполуки Натрію і Калію (оксиди, гідроксиди, солі), їх застосування. Біологічна роль Натрію і Калію.
|
|
|
||||||
137 |
|
Загальна характеристика хімічних елементів ІІА групи. Магній і Кальцій як елементи ІІА групи, поширення їх у природі.
|
|
|
||||||
138 |
|
Фізичні та хімічні властивості магнію і кальцію: взаємодія з неметалами, водою, кислотами, солями.
|
|
|
||||||
139 |
|
Розрахункові задачі 1. Розрахунки вмісту компонентів суміші металів. |
|
|
||||||
140 |
|
Сполуки Кальцію та Магнію (оксиди, гідроксиди, солі). Твердість води і способи її усунення. |
Демонстрації 6. Усунення твердості води. |
|||||||
141 |
|
Біологічна роль Магнію та Кальцію. Застосування сполук Кальцію і Магнію.
|
|
|
||||||
142 |
|
Алюміній. Характеристика елемента. Поширення в природі.
|
|
|
||||||
143 |
|
Фізичні та хімічні властивості алюмінію: взаємодія з неметалами, водою, кислотами та лугами, оксидами металічних елементів. |
Демонстрації 5. Механічна міцність оксидної плівки алюмінію.
|
|||||||
144 |
|
Оксид і гідроксид Алюмінію як амфотерні сполуки. |
Лабораторні досліди 1. Добування алюміній гідроксиду і доведення його амфотерних властивостей. |
|||||||
145 |
|
Практична робота 1. Хімічні властивості гідроксидів металічних елементів ІА – ІІІА груп.
|
|
|||||||
146 |
|
Застосування сполук Алюмінію. |
|
|||||||
147 |
|
Практична робота 2. Розв’язування експериментальних задач з теми «Металічні елементи ІА – ІІІА груп». |
|
|
||||||
148 |
|
Представлення результатів навчальних проектів 1. Уплив жорсткої води на здоров’я людини, побутові прилади і технічні комунікації. 2. Сучасні синтетичні мийні засоби і жорсткість води. 3. Йони Натрію і Калію як складники електролітів крові. 4. Мінеральні речовини та їхня роль в організмі. Фізіологічна роль, добова потреба, джерело мінеральних речовин. 5. Безпечність/небезпечність антиперспірантів, що містять солі Алюмінію. 6. Переваги виробів з анодованого алюмінію.
|
|
|
||||||
149 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||
Тема 3. 3. Ферум. Залізо |
||||||||||
150 |
|
Ферум. Характеристика елемента. Поширення в природі. Біологічна роль.
|
Демонстрації 1. Природні сполуки Феруму.
|
Знаннєвий компонент називає сполуки Феруму; основні наукові принципи, сировину та етапи виробництва чавуну та сталі; наводить приклади природних сполук Феруму, сплавів заліза. Діяльнісний компонент складає електронну та графічно-електронну формули атома Феруму; рівняння хімічних реакцій, які описують хімічні властивості заліза, добування чавуну і сталі, схеми електронних балансів до них; порівнює властивості оксидів і гідроксидів Феруму(ІІ) і (ІІІ); характеризує Ферум за його місцем у періодичній системі та будовою атома; фізичні та хімічні властивості заліза та сполук Феруму(ІІ) і (ІІІ); якісні реакції на йони Феруму(ІІ) і (ІІІ); поширення Феруму в природі; виробництво чавуну та сталі; експериментально визначає йони Феруму(II) і (III); дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів. розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання. Ціннісний компонент обґрунтовує застосування заліза та його сплавів; найважливіші наукові принципи та оптимальні умови виробництв чавуну і сталі; оцінює екологічну небезпеку виробництв чавуну і сталі; висловлює судження про біологічну роль Феруму та його сполук. |
||||||
151 |
|
Фізичні й хімічні властивості заліза: взаємодія з неметалами, водою, кислотами, солями.
|
Демонстрації 2. Спалювання заліза в кисні.
|
|
|
|||||
152 |
|
Сполуки Феруму(II) і (III): оксиди, гідроксиди, солі. |
Демонстрації 3. Характерні реакції на йони Феруму(ІІ) і (ІІІ). Лабораторні досліди 1. Добування ферум(ІІ) і ферум(ІІІ) гідроксидів. Взаємодія їх з кислотами. 2. Відновлювальні властивості йону Феруму(ІІ) (взаємодія ферум(ІІ) сульфату з розчином калій перманганату в кислому середовищі, віртуально). 3. Окиснювальні властивості йону Феруму(ІІІ) (взаємодія ферум(ІІІ) хлориду з калій йодидом або натрій сульфітом).
|
|
|
|||||
153 |
|
Гідроліз солей Феруму(ІІ) і (ІІІ). |
Демонстрації 5. Окиснення ферум(ІІ) гідроксиду до ферум(ІІІ) гідроксиду. Лабораторні досліди 4. Гідроліз солей Феруму(ІІ) і (ІІІ). |
|
|
|||||
154 |
|
Якісні реакції на йони Феруму(ІІ) і (ІІІ). Застосування сполук Феруму.
|
Лабораторні досліди 5. Виявлення йонів Феруму(ІІ) у розчині. 6. Виявлення йонів Феруму(ІІІ) у розчині. |
|
|
|||||
155 |
|
Виробництво заліза та його сплавів. Доменний процес виробництва чавуну, його хімізм. |
Демонстрації 4. Зразки сплавів заліза.
|
|
|
|||||
156 |
|
Сталь. Пряме відновлення заліза з руди. Промислове добування заліза – основа чорної металургії. |
|
|
|
|
||||
157 |
|
Екологічні проблеми, що пов’язані з металургією, шляхи їх розв’язування. |
|
|
|
|
||||
158 |
|
Практична робота 1. Розв’язування експериментальних задач за темою «Металічні елементи та їхні сполуки». |
|
|
|
|
||||
159 |
|
Представлення результатів навчальних проектів 1. Ферум: фізіологічна роль, добова потреба, джерела. 2. Марагенова сталь. 3. Медична сталь. 4. Безкоксова металургія. 5. Сучасний стан виробництва чавуну і сталі в Україні. |
|
|
|
|
||||
160 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
||||
Розділ IV. Узагальнювальне повторення найважливіших питань курсу хімії |
|
|
||||||||
Тема 4.1. Основні поняття, закони та теорії хімії |
|
|
||||||||
161 |
|
Дискретність речовини: атоми, молекули, йони, радикали. |
Демонстрація 1. Просторова будова молекул (моделі або комп’ютерна графіка). |
Знаннєвий компонент формулює визначення основних законів хімії; сучасне визначення періодичного закону; закону залежності властивостей речовин від їх складу та будови; понять: еквівалент, енергія йонізації і спорідненість до електрона; принципів найменшої енергії та Паулі, правило Гунда;
наводить приклади ізотопів s-, p-, d-, пояснює суть атомістичного вчення, основних законів хімії; будову атома у світлі сучасних уявлень; теорії хімічної будови речовин; явища алотропії й ізомерії; взаємний вплив атомів у молекулі Діяльнісний компонент складає електронні та графічно-електронні формули атомів s-, p-, d-елементів; характеризує класифікацію хімічних елементів і речовин; електронну будову s-, p-, d-елементів за їх положенням у періодичній системі та будовою атомів; Гідроген, лантаноїди й актиноїди за їх місцем у періодичній системі; головні квантові числа; прогнозує властивості елементів та їхніх сполук (оксидів і гідроксидів) на підставі місця елемента в періодичній системі та будови атома; обчислює еквівалент елемента за форму-лою та еквівалент речовини за рівнянням хімічних реакцій, об’єм газуватих речовин виводить молекулярну формулу речовини;
Ціннісний компонент обґрунтовує фізичну суть періодичного закону; закономірності змін основних характеристик атомів у періодичній системі та вплив їх на властивості хімічних елементів; оцінює значення основних законів хімії, періодичного закону та закону залежності властивостей речовин від їх складу та будови для розвитку хімічної науки; висловлює судження про роль періодичного закону в сучасному природознавстві та значення інших законів і теорій хімії.
|
|
|
||||
162 |
|
Рівні структурної організації речовини. |
|
|
|
|||||
163 |
|
Значення атомно-молекулярного вчення для розвитку науки. Основні стехіометричні закони атомно-молекулярного вчення. Закон збереження маси речовин. |
|
|
|
|
||||
164 |
|
Сталість складу речовин. Речовини сталого та змінного складу (дальтоніди та бертоліди). Межі застосовності закону сталості складу речовин. Закон еквівалентів. |
|
|
|
|
||||
165 |
|
Закон об’ємних відношень. Закон Авогадро та наслідки з нього
|
|
|
|
|
||||
166 |
|
Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва.
|
Демонстрація 3.Періодична система хімічних елементів, шкала електронегативностей. |
|
|
|||||
167 |
|
Місце Гідрогену, лантаноїдів і актиноїдів у періодичній системі. Характеристика хімічного елемента за його місцем у періодичній системі та будовою атома. |
|
|
|
|||||
168 |
|
Явище алотропії. Алотропні видозміни за складом і будовою.
|
Демонстрація 2. Зразки алотропних видозмін Карбону, Сульфуру та Фосфору
|
|
|
|||||
169 |
|
Теорія будови органічних речовин. |
|
|
|
|
||||
170 |
|
Залежність властивостей речовин від їх складу, і будови як загальнохімічний закон. |
|
|
|
|
||||
171 |
|
Навчальні проекти 1.Відкриття нових хімічних елементів. 2.Чи є межа Періодичної системи хімічних елементів? 3. Залежність властивостей речовин від їх складу, і будови як вияв причинно-наслідкових зв»язків у природі. |
|
|
|
|
||||
Тема 4. 2. Розвиток наукових знань про хімічний зв’язок і будову речовини |
||||||||||
172 |
|
Сучасні уявлення про природу хімічного зв’язку; основні типи хімічного зв’язку: ковалентний, йонний, металічний і водневий хімічні зв’язки, їх утворення та особливості. Залежність властивостей речовин від видів хімічних зв’язків у них. Міжмолекулярна взаємодія.
|
Демонстрація 1. Утворення гідроген хлориду або води (взаємодія водню з хлором або киснем).
|
Знаннєвий компонент називає типи хімічного зв’язку та криста-лічних ґраток; рівні організації речовини; наводить приклади речовин з різними типами зв’язку та кристалічних ґраток; комплексних сполук; формулює визначення хімічного зв’язку та його типів; комплексних сполук; пояснює валентність і ступінь окиснення елементів у основному та збудженому станах атомів; утворення різних типів хімічного зв’язку; суть гібридизації; полярність молекул; будову комплексних сполук; Діяльнісний компонент характеризує особливості ковалентного, йонного, металічного та водневого зв’язків, міжмолекулярну взаємодію; хімічні зв’язки в комплексних сполуках прогнозує фізичні властивості речовин на підставі їх будови та будови речовин на підставі їх властивостей; обчислює валентність і ступені окиснення елементів у формулах сполук; дотримується правил техніки безпеки при роботі з кислотами та лугами Ціннісний компонент обґрунтовує електронну природу хімічного зв’язку; валентні можливості елемента залеж-но від числа неспарених електронів, неподілених електронних пар або вільних орбіталей; фізичні властивості сполук залежно від типів кристалічних ґраток і міжмолекулярної взаємодії; висловлює судження про роль комплексних сполук у живих організмах;
|
||||||
173 |
|
Поняття про комплексні сполуки. Хімічний зв’язок у комплексних сполуках. Роль комплексних сполук у живих організмах.
|
Демонстрація 2. Добування комплексних сполук. |
|||||||
174 |
|
Навчальні проекти 1.Комплексні сполуки у природі й техніці. |
|
|
||||||
175 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||
Тема 4. 3. Хімічні реакції |
||||||||||
176 |
|
Суть хімічних реакцій, їх класифікація в неорганічній та органічній хімії. |
|
|
Знаннєвий компонент називає критерії класифікацій хімічних реакцій; типи хімічних реакцій; чинники, що впливають на швидкість реакцій і хімічну рівновагу; наводить приклади хімічних реакцій різних типів; формулює визначення теплового ефекту хімічних реакцій, швидкості хімічної реакції та закону діючих мас; каталізатора й інгібітора; хімічної рівноваги та константи хімічної рівноваги; визначення різних типів хімічної реакції; електроліз; пояснює механізми хімічних реакцій; каталітичну дію; принцип Ле Шательє; суть закону діючих мас; електроліз водних розчинів солей;
Діяльнісний компонент складає рівняння реакцій різних типів; електролізу водних розчинів солей; характеризує суть швидкості реакцій, хімічної рівноваги; реакції екзо- та ендотермічні, оборотні та необоротні, каталітичні; окисно-відновні; обчислює тепловий ефект реакції, швидкість реакції; експериментально визначає, як змінюється швидкість реакцій від концентрації реагентів, температури і каталізатора; дотримується правил безпеки під час виконання дослідів
Ціннісний компонент обґрунтовує залежність швидкості реакцій від чинників, які впливають на їх перебіг; зміщення хімічної рівноваги під впливом тиску, температури, концентрації реагуючих речовин; висловлює судження про значення хімічних реакцій у живих організмах і в хімічній промисловості; значення принципу Ле Шательє в керуванні хімічними процесами;
|
|||||
177 |
|
Енергетика хімічних реакцій: поняття про внутрішню енергію речовин, енергію активації, екзо- й ендотермічні процеси, тепловий ефект реакції, ентальпію. |
Демонстрація 1. Приклади екзо-та ендотермічних реакцій
|
|
||||||
178 |
|
Розрахункові задачі 1. Обчислення за термохімічними рівняннями реакцій.
|
|
|
||||||
179 |
|
Механізми хімічних реакцій: радикального заміщення (ланцюгові реакції) та електрофільного приєднання (йонні реакції).
|
|
|
||||||
180 |
|
Швидкість хімічної реакції, обчислення середньої швидкості. |
|
|
||||||
181 |
|
Практична робота 1. Швидкість хімічної реакції.
|
|
|||||||
182 |
|
Гомогенні та гетерогенні системи. Чинники, що впливають на швидкість реакції: природа реагентів, стан реагенту, концентрація реагуючих речовин, температура, каталізатор |
Демонстрація 2. Досліди, що підтверджують залежність швидкості реакції від концентрації реагуючих речовин і температури.
|
|||||||
183 |
|
Закон діючих мас. |
|
|||||||
184 |
|
Розрахункові задачі 3. Обчислення за законом діючих мас. |
|
|
||||||
185 |
|
Механізм каталітичної дії. Каталізатори й інгібітори. Каталіз у живих організмах і в хімічній промисловості.
|
Демонстрація 3. Розкладання гідроген пероксиду за участю каталізатора манган(ІV) оксиду або взаємодія алюмінію (алюмінієвий пил) з йодом (дрібнокристалічним) за участю води як каталізатора. 4. Уповільнення швидкості реакції між залізом (залізні ошурки) та хлоридною кислотою інгібітором (формалін).
|
|||||||
186 |
|
Хімічна рівновага. Константа рівноваги. Принцип Ле Шательє. Його значення в керуванні хімічними процесами.
|
Демонстрація 5. Зміщення рівноваги у розчині амоніаку при нагріванні або в системі нітроген(ІІ) оксид – нітроген(ІV) оксид.
|
|||||||
187 |
|
Окисно-відновні реакції. Вплив рН середовища на продукти окисно-відновних перетворень на прикладі калій перманганату |
Демонстрація 6. Приклади окисно-відновних реакцій розкладу солей (калій перманганату, амоній дихромату). 7. Електроліз розчину купрум(ІІ) хлориду та купрум(ІІ) сульфату. |
|||||||
188 |
|
Практична робота 2. Окисно-відновні реакції.
|
|
|||||||
189 |
|
Значення хімічних реакцій у хімічній промисловості, живих організмах, довкіллі. |
|
|
||||||
190 |
|
Практична робота 3. Вправи на генетичний зв’язок між неорганічними та органічними сполуками.
|
|
|
||||||
191 |
|
Практична робота 4.Якісні реакції на неорганічні речовини.
|
|
|
||||||
192 |
|
Практична робота 5. Якісні реакції на органічні речовини. |
|
|
||||||
193 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||
Тема 4.4. Дисперсні системи |
||||||||||
194 |
|
Загальні уявлення про дисперсні системи. Класифікація дисперсних систем і їх характерні ознаки.
|
Демонстрації 1. Зразки колоїдних розчинів. 2. Ознаки розчинності речовини: енергетичні ефекти (виділення та поглинання теплоти), зміна кольору та об’єму. 3. Зразок пересиченого розчину. 4. Взаємодія оцтової та хлоридної кислоти з цинком або магнієм. |
Знаннєвий компонент називає типи дисперсних систем; чинники розчинності речовин; способи кількісного вираження складу розчину; чинники, від яких залежить ступінь і константа дисоціації речовин; електроліти й неелектроліти; наводить приклади колоїдних та істинних розчинів, електролітів сильних та слабких; формулює визначення понять: колоїдні й істинні розчини; насичені, ненасичені та пересичені розчини; ступінь і константа дисоціації; гідроліз солей; йонний добуток води; водневий покажчик;
Діяльнісний компонент складає рівняння йонного обміну взагалі та гідролізу зокрема; характеризує колоїдні й істинні розчини, розчини електролітів, дисоціацію води; різні типи гідролізу солей; криві розчинності солей; пояснює сутність і причини коагуляції ко-лоїдів; механізм і енергетику процесу розчи-нення речовин; електролітичної дисоціації, дисоціації води; умови утворення насичених і пересичених розчинів; ступінь і константу дисоціації; експериментально визначає дисперсні системи за їх характерними ознаками;
колоїдні розчини за допомогою ефекту Тіндаля; електроліти та неелектроліти; обчислює масову частку та концентрацію розчиненої речовини; коефіцієнт розчинності речовин; дотримується правил техніки безпеки під час виконання дослідів. Ціннісний компонент обґрунтовує залежність розчинності від природи розчинюваної речовини та розчинника, температури, тиску (для газів); |
||||||
195 |
|
Колоїдні розчини. Поняття про колоїди, адсорбцію, десорбцію, міцелу. Розпізнавання колоїдних розчинів, ефект Тіндаля. Коагуляція колоїдів, коагулянти.
|
Лабораторні досліди 1. Виготовлення колоїдного розчину каніфолі. 2. Розчинення йоду у воді та спирті.
|
|||||||
196 |
|
Значення колоїдних розчинів у природі та на виробництві.
|
|
|||||||
197 |
|
Істинні розчини, їх характерна ознака.
|
|
|
||||||
198 |
|
Розрахункові задачі 1. Обчислення коефіцієнту розчинності речовин на підставі кривих розчинності.
|
|
|
||||||
199 |
|
Способи кількісного вираження складу розчину: масова частка та концентрація розчиненої речовини (молярна концентрація). Обчислення масової частки та молярної концентрації розчиненої речовини (комбіновані задачі). |
|
|||||||
200 |
|
Розчини електролітів. Механізм електро-літичної дисоціації. Ступінь і константа дисоціації. Класифікація електролітів за ступенем дисоціації: сильні та слабкі. Чинники, від яких залежать ступінь і константа дисоціації.
|
Лабораторні досліди 3. Умови перебігу реакцій йонного обміну. 4. Визначення рН середовища водних розчинів солей. |
|||||||
201 |
|
Дисоціація води, йонний добуток води. Водневий покажчик (рН).
|
|
|
||||||
202 |
|
Гідроліз солей різних типів. Гідроліз в органічній хімії. Значення гідролізу в природних процесах, життєдіяльності людини та живленні рослин. |
|
|
||||||
203 |
|
Практичні роботи . 1.Гідроліз водних розчинів солей. 2. Дослідження умов перебігу реакцій йонного обміну.
|
|
|
||||||
204 |
|
Семестрова контрольна робота №2 |
|
|
|
|||||
Тема 5. Роль хімії у житті суспільства |
||||||||||
205 |
|
Роль хімії у створенні нових матеріалів для сучасної техніки, розвитку біо- та нанотехнологій, розв’язанні проблем сталого розвитку суспільства.
|
|
|
Знаннєвий компонент називає хімічні виробництва в Україні; пояснює суть хімічної, біо-, нанотехнологій; Ціннісний компонент обґрунтовує місце хімії поміж наук про природу; оцінює значення хімії у розв’язанні проблем сталого розвитку суспільства; у розумінні природничо-наукової картини світу; висловлює судження про роль сучасних хімічних виробництв і матеріалів; діалектичну роль хімії (її користь і шкоду) в житті суспільства.
|
|||||
206 |
|
Розвиток хімічних виробництв в Україні. Роль вітчизняних науковців у розвитку хімії. |
|
|
||||||
207 |
|
Хімічні сполуки і здоров’я людини. Шкідливий вплив алкоголю, наркотичних речовин, тютюнокуріння на організм людини.
|
|
|
||||||
208 |
|
Хімічні сполуки в побуті. Попередження забруднення довкілля під час їх використання .
|
|
|
||||||
209 |
|
Місце хімії серед наук про природу. Значення хімії для розуміння природничонаукової картини світу. |
|
|
||||||
210 |
|
Тематичне оцінювання |
|
|
||||||