ЧистіСуміші речовин. Речовини Складаються з частинок одного виду (атомів, молекул, йонів) і мають сталі фізичні властивості. Складаються з двох або кількох чистих речовин (компонентів), кожна з яких зберігає свої властивості. Приклади: Дистильована вода, кисень, сода, вуглекислий газ, цукор, сірка, крейда, кухонна сіль. Приклади: Повітря, молоко, граніт, річкова та морська вода, ґрунт, нафта, чай, газована вода, дим, природний газ.
Однорідні (розчин цукру, морська вода, повітря)Неоднорідні (суміш глини з водою, ґрунт, кров, молоко) Суміші, в яких частинки речовин дуже дрібні і їх не можна виявити за допомогою оптичних приладів (мікроскоп) Суміші, в яких частинки речовин можна виявити спостереженням, побачити неозброєним оком або через мікроскоп. СумішіАктуалізація опорних знань
Мачуха наказала Попелюшці перебрати мішок проса, змішаного із сочевицею. Попелюшці допомогли пташки. Пригадайте казку про Попелюшку. А ви зараз маєте, як Попелюшка, розділити суміш піску і солі. Не чекайте на пташок, використаємо ваші знання про суміші для виконання практичної роботи «Розділення неоднорідної суміші».
Практична робота №2. Тема. Розділення неоднорідної суміші. Мета: розділити суміш кухонної солі з піском. Обладнання: картки – інструкції, спиртівка, сірники, лабораторний штатив із кільцем та муфтою, скляна паличка, хімічні склянки, пробірка, колба з водою, лійка, порцелянова чашка, затискач, шпатель або ложечка, фільтрувальний папір.
І. Повторюємо правила техніки безпеки Необхідно обережно поводитися із скляним посудом. Реактиви не можна брати руками. З розчинами необхідно поводитися обережно й не допускати їх потрапляння в очі, на шкіру, одяг. Обережно нагрівайте речовини. Під час нагрівання не нахиляйтеся над полум’ям. Гасіть полум'я ковпачком.
Етап 1 Змішування суміші з водою. У невелику склянку помістіть порцію суміші (2—3 г) і налийте 20—30 мл води. За допомогою скляної палички перемішайте вміст склянки. Що спостерігаєте після припинення перемішування? Який компонент суміші розчинився? Де накопичився кожний із компонентів?водапісок
Номер і назвадосліду. Хід роботи(послідовність дій) Спостереження. Висновок. Вкажіть, який метод використовуєте. Етап1. Змішу-вання суміші з водою До порції суміші доливаю воду і перемішую вміст склянки. Сіль розчиняється у воді, а пісок – ні. З часом він осідає на дно склянки. Речовини мають різну розчинність. Можна використати метод відстоювання. Етап 2 Етап 3 Записуємо в таблицю свої дії , спостереження , висновки.
Номер і назва етапу. Хід роботи(послідов-ність дій) Спостереження. Висновок Вкажіть, який метод використовуєте. Етап 2. Очищен-ня добутого розчину фільтру-ванням. Отриману суміш виливаю у лійку на фільтр. Частинки розчиненої речовини – солі разом з водою проходять через фільтр і утворюють фільтрат, а сіль залишається на фільтрі. Оскільки речовини мають різну розчинність, використовую метод фільтрування. Записуємо в таблицю свої дії , спостереження , висновки.
Етап 3 Випарювання розчину. Добутий фільтрат налийте у порцелянову чашку і поставте на кільце штатива (можна скористатися також затискачем для пробірок), запаліть спиртівку і обережно нагрівайте до повного випаровування води. Що спостерігаєте? Де знаходиться кожен із компонентів суміші? Як це ви можете пояснити? водасіль