Календарно-тематичне планування з інтегрованого курсу "Пізнаємо природу. 5 клас" до підручника Д. Д. Біда та ін. (70 год – 2 год на тиждень), відповідно за Модульною навчальною програмою, 2022-2023 н.р.
Узгоджено
заступник директора з НВР
___________
Календарно-тематичне планування на 2022-2023 навчальний рік
Пізнаємо природу 5 клас
(до підручника Д. Д. Біда та ін.)
(70 год – 2 год на тиждень)
Очікувані результати навчання |
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Д/з |
Види навчальної діяльності |
Розділ І. Пізнаємо світ науки (6 год) |
|||||
здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; розуміє внесок учених-природодослідників і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; |
Тема 1. Знайомство з науками (2 год) |
Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту; • створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної); •планування інформаційного пошуку, обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами про найбільші досягнення (винаходи та відкриття) у різні історичні періоди та представлення її в різних формах; • написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя); •пригадування наукових фактів(наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт. Робота в групах, обговорення, представлення в різній формі; • складання словничка наукових термінів; |
|||
1 |
|
Інструктаж з БЖД Як наука змінює світ Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. |
§1 |
||
2 |
|
Як стати винахідником Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники |
§2 |
||
Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год) |
|||||
пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; |
3 |
|
Як шукати відповіді на запитання Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання. |
§3 |
• гра-тренінг «Обираємо об’єкт (явище), ставимо запитання, висловлюємо гіпотезу»; • створення моделей об’єктів (явищ природи); • пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах; складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, із чого виготовлена, як її використовувати); • опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; презентація моделі; • дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення; • спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення; • мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»; |
Тема 3. Фізичні величини та їх вимірювання (3 год) |
|||||
використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої/навчальної проблеми; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові/медіатекстові джерела інформації; використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу |
4 |
|
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, рулетка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, лупа, мікроскоп, телескоп, барометр, годинник, секундомір). Маса. Еталон маси та довжини. Температура. Об’єм. Час. Ціна поділки. |
§4 |
виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси; • вимірювання проміжків часу; • виготовлення приладів для вимірювання об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних терезів, ін. за вибором учителя) •вимірювання температури води та повітря • вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки); •планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин». Презентація та обмін інформацією; • вимірювання маси. |
5 |
|
Практична робота №1 Вимірювання температури повітря і води. |
§5 |
||
6 |
|
Урок узагальнення |
§6 |
||
Розділ ІІ. Пізнаємо будову речовин (12 год) |
|||||
Тема 1. Тіла та речовини (2 год) |
|||||
ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове випромінювання тощо) ; |
7 |
|
Що нас оточує Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості. |
§7 |
Гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»; • створення моделей молекул з пластиліну; •розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини); • гра «Впізнай речовину». Складання сенканів, віршів, загадок, приказок про речовини (на вибір учителя); • складання таблиці «Тіла та речовини»; |
8 |
|
З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
§8 |
||
Тема 2. Три стани речовини (6 год) |
|||||
ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; представляє результати дослідження в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв ; пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту ; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища та процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; |
9 |
|
Які властивості у твердих тіл Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл. |
§9 |
• гра-тренінг «Запитуємо про властивості води»; • моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах; • графічне представлення будови твердих тіл, рідин і газів; • спостереження твердого та рідкого станів води; • дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результат моделювання руху частинок у твердих тілах, рідинах і газах; • дослідження властивостей твердих тіл, рідин і газів; • планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною», презентація результатів; • складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів»; • дослідження залежності явища дифузії від температури; • спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини;ів дослідження
|
10 |
|
Які властивості у рідин Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування. |
§10 |
||
11 |
|
Чому вода – особлива речовина Вода в природі й організмі людини. |
§11 |
||
12 |
|
Які властивості у газів Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
§12 |
||
13 |
|
Практична робота №2 Вивчення явища випаровування води. |
§13 |
||
14 |
|
Як виміряти масу Маса. Одиниці маси. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки. |
§14 |
||
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год) |
|||||
створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти/ явища, властивості об’єктів/ явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету та завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження в запропонований спосіб; |
15 |
|
Що таке розчинні та нерозчинні речовини Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
§15 |
приготування розчинів; •спостереження розчинності деяких речовин; •планування інформаційного пошуку, обробка та систематизація інформації за двома й більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини», презентація результатів. |
16 |
|
Як приготувати та розділити розчини Приготування розчинів. Практична робота №3 Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
§16 |
||
17 |
|
Скільки є речовин Елементи, їх символи. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. |
§17 |
||
18 |
|
Урок узагальнення |
§18
|
||
Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі (20 год) |
|||||
Тема 1. Як виникла наша планета (3 год) |
|||||
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік — століття — тисячоліття); установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу |
19 |
|
Як виникла планета Земля Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі. |
§19 |
• Робота з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах; • створення моделі внутрішньої будови Землі; • створення моделі руху магми; • дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»; • практична робота: визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції; |
20 |
|
Яку будову має Земля Будова і склад Землі. |
§20 |
||
21 |
|
Як утворюються гірські породи Гірські породи і мінерали. Які бувають корисні копалини. Метали і неметали. Практична робота №4 Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції. |
§21 |
||
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (5 год) |
|||||
виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення; співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; |
22 |
|
Яку форму і розміри має Земля Форма, розміри Землі. Основні напрямки на глобусі та карті. Паралелі, меридіани. |
§22 |
визначення напрямів на глобусі й географічній карті; • описування місцевості за географічною картою України або світу; • географічний диктант «Читаємо умовні знаки»; • практична робота: вимірювання відстаней на місцевості й географічній карті за масштабом; • практична робота: креслення простого плану місцевості; • позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті; |
23 |
|
Як зображують Землю на глобусі і карті Способи зображення Землі. Зображення Землі на глобусі і географічній карті. Хто склав сучасну карту. |
§23 |
||
24 |
|
Про що розповідають географічні карти Елементи карти. Умовні знаки. Шкала висот і глибин. Значення карт. |
§24 |
||
25 |
|
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості Види масштабів: іменований, лінійний. Визначення відстаней на карті за масштабом Практична робота №5 Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом. |
§25 |
||
26 |
|
Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості Полярна і маршрутна зйомка місцевості. Практична робота №6 Креслення простого плану місцевості |
§26 |
||
Тема 3. Суходіл на Землі (3 год) |
|||||
визначає на карті положення географічних об’єктів; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; |
27 |
|
Що охоплює суходіл Землі Суходіл. Материки і частини світу. Острови, півострови й архіпелаги. Практична робота №7 Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті. |
§27 |
практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті; • опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області; • порівняння форм рельєфу за висотою; • створення моделі гороутворення; • створення моделі зсувів ґрунту; • проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості»; |
28 |
|
Які бувають форми поверхні суходолу Землі Рельєф. Форми рельєфу суходолу |
§28 |
||
29 |
|
Які особливості рельєфу України Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі. |
§29 |
||
Тема 4. Вода на Землі (4 год) |
|||||
логічно структурує власне повідомлення; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми ; визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального/безвідповідального використання здобутків науки й техніки; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу; використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; |
30 |
|
Де міститься вода на Землі Розподіл води на Землі. Колообіг води в природі
|
§30 |
опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі; • спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»; • спостереження за станом рослин у різних умовах поливу; • нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; •дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»; • робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля»; • дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (вимірювання швидкості течії, визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води); • створення лепбука (буклета) «Які рослини та тварини очищають воду?»; • створення моделі «Джерела прісної води на Землі»; • побудова діаграми «Прісна й морська вода; |
31 |
|
Як досліджують океани Океани, моря, затоки і протоки. |
§31 |
||
32 |
|
Які об’єкти належать до вод суходолу Води суходолу. Річки й озера світу та України. Робота води в природі. Як правильно долати водні перешкоди. |
§32 |
||
33 |
|
Яке значення води на Землі Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Охорона водойм. Самоочищення води у природі. |
§33 |
||
Тема 5. Повітряна оболонка Землі (4 год) |
|||||
створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального/безвідповідального використання здобутків науки та техніки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої/навчальної проблеми; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або |
34 |
|
Які властивості має повітря Повітря. Склад і властивості повітря. |
§34 |
• складання анкети та проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я; • написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»; • дослідження чистоти повітря у своєму населеному пункті; • моделювання руху повітря в атмосфері; •демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо); •довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози метеорологів?»; • ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами; • прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; • спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі; • складання списку сфер людської діяльності, робота яких залежать від погоди; • проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах) |
35 |
|
Якою буває погода Що таке погода. Види опадів. Прогноз погоди. Метеорологічні прилади. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. |
§35 |
||
36 |
|
Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища Ґрунтове повітря. Значення та охорона повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі. |
§36 |
||
37 |
|
У чому унікальність планети Земля Чинники, які сприяли появі життя на Землі. |
§37 |
||
38 |
|
Урок узагальнення |
§38 |
||
Розділ ІV. Пізнаємо різноманіття організмів (22 год) |
|||||
Тема 1. Світ живих організмів (1 год) |
|||||
вирізняє з-поміж об’єктів/ явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак ; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти /явища природи за визначеною ознакою; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень |
39 |
|
Які особливості будови різних груп організмів Класифікація організмів. Як побудовані організми. Властивості організмів Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. Рівні організації рослинного і тваринного організмів. |
§39 |
• складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів; • створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів |
Тема 2. Клітина(1 год) |
|||||
вирізняє з-поміж об’єктів/ явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові |
40 |
|
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій). |
§40 |
моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків; • лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»; • розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів; |
Тема 3. Бактерії та віруси (2 год) |
|||||
вирізняє з-поміж об’єктів/ явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; |
41 |
|
Хто такі бактерії та чим особливі віруси Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Віруси. |
§41 |
• виконання проєкту «Кисломолочні продукти»; • гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини, роль корисних бактерій в організмі людини»; • складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини; • створення ментальної карти про використання бактерій людиною |
42 |
|
Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини. |
§42 |
||
Тема 4. Рослини та їхнє різноманіття (4 год) |
|||||
наводить приклади об’єктів і явищ природи; визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; |
43 |
|
Які органи у квіткової рослини Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини. |
§43 |
робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин; • практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками; • екскурсія «Рослини нашої місцевості»; • створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості ;• виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина»; |
44 |
|
Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення груп рослин. |
§44 |
||
45 |
|
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини Різноманітність голонасінних і квіткових рослин, їх характеристика. Практична робота №8 Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові) на основі загальних рис за гербарними і живими зразками. |
§45 |
||
46 |
|
Пристосування до життя та різноманітність рослин Пристосування рослин до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин. |
§46 |
||
|
Тема 5. Гриби. Лишайники (1 год) |
|
|||
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; логічно структурує власне повідомлення; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; |
47 |
|
Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини. |
§47 |
спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами; • робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство; • дослідження цвілевих та шапинкових грибів; • дискусія «Чи можуть їстівні гриби перетворитись на отруйні»; • створення буклета про отруйні гриби своєї місцевості; • пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми: «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини»; |
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (5 год) |
|||||
наводить приклади об’єктів і явищ природи ; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх бере участь у прийнятті спільних рішень; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; логічно структурує власне повідомлення ; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля |
48 |
|
Хто такі безхребетні тварини. Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин. |
§48 |
робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин; • екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк; • практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями); • робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Збереження різноманіття тварин»; |
49 |
|
Які таємниці хребетні тварини Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці. Практична робота №9 Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком. |
§49 |
||
50 |
|
Як доглядати за домашніми тваринами Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність. |
§50 |
||
51 |
|
Чим ми завдячуємо тваринам Значення тварин у природі та у житті людини. Збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин. Природоохоронні території. |
§51 |
||
52 |
|
Урок узагальнення |
§52 |
||
|
Тема 7. Таємниці організму людини (8 год) |
|
|||
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; |
53 |
|
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал Речовини, що входять до складу їжі. Травна система людини, будова та функція її органів. |
§53 |
створення моделі внутрішньої будови людського організму; • практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)»; • створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини». |
54 |
|
Як кисень потрапляє у наш організм Значення дихання. Будова дихальної системи людини. |
§54 |
||
55 |
|
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі Склад крові. Кровоносна система людини. Практична робота №10 Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження). |
§55 |
||
56 |
|
Захист нашого тіла ззовні і всередині Шкіра. Імунітет, органи імунної системи людини. Види імунітету. |
§56 |
||
57 |
|
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини Видільна система. |
§57 |
||
58 |
|
Хто керує процесами в нашому тілі Нервова система. Гормони. |
§58 |
||
59 |
|
Як працюють органи чуття Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень. |
§59 |
||
60 |
Урок узагальнення |
§60 |
|||
Розділ 5. Які секрети здоров’я |
|||||
Тема 1. Ми і наше здоров’я |
|||||
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту; аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі й задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніхтекстів, медіатекстів); оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; |
61 |
|
Які навички сприяють збереженню здоров’я людини Здорове харчування. Практична робота №11 Моя тарілка здорового харчування. |
§61 |
вивчення залежності постави й життєвої ємності легень; • створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»; • практична робота «Моя тарілка здорового харчування»; • складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей); |
62 |
|
Опорна вісь нашого тіла Опорно-рухова фізична активність. |
§62 |
||
63 |
|
Як режим дня, сон та емоції впливають на здоров’я Що таке емоційний інтелект, режим дня і сон, емоції. Стрес та здоров’я. |
§63 |
||
Тема 2. Ми та наше середовище життя |
|||||
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті); наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи; з розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя; |
64 |
|
Діяльність людини та довкілля Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини. |
сто. 253 |
дискусії «Які матеріали/діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»; • робота в групах «Як можна зменшити забруднення довкілля»; •розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти»; |
Тема 3. Природні скарби України |
|||||
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою/опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального/безвідповідального використання здобутків науки та техніки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої/навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи; |
65 |
|
Природні скарби України Чому біорізноманіття важливе. Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття. |
§64 |
•мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»; • заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»; • виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості»; |
Тема4. Природа надихає |
|||||
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; регулює власні емоції під час презентації повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), художньої декламації; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища; орієнтується в особливостях народного мистецтва рідного краю; пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища; орієнтується в особливостях народного мистецтва рідного краю; наводить приклади зв’язків між видами мистецтва, синтезу мистецтв; пояснює зв’язки між мистецтвом і життям; діє для збереження навколишнього середовища; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове випромінювання тощо) . |
66 |
|
Зв’язок людини з природою Людина та природа у творчості українських та світових митців |
§65 |
складання наукових казок природничого змісту; • складання віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей); • написання есе «Чому я люблю природу?»; • участь у благодійному концерті для місцевої громади, батьків. Продаж власних виробів; • благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо). |
67 |
|
Підготовка до контрольної роботи |
§66 |
||
68
|
|
Урок узагальнення. Контрольна робота |
|
||
69 |
|
Повторення за ІІ семестр |
|
||
70 |
|
Повторення за навчальний рік |
|
||
|
|
|
|