Календарно-тематичне планування з інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" 6 клас

Про матеріал

Календарно-тематичне планування з пізнаємо природу 6 клас

Автор підручника: Дарія Біда.

Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс)»

для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І.)

Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування  з пізнаємо природу 6 клас

Автор підручника: Дарія Біда.

Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс)»
для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І.)

2 год. на тиждень

 

з/п

Дата

 

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

Примітка

РОЗДІЛ 1. Пізнаємо світ науки (3 год.)

Тема 1. Перший крок у науку (3 год.)

1

 

Інструктаж з БЖД

Що вивчають природничі науки

Об’єкт та предмет дослідження. Предмет вивчення природничих наук.

Здійснює пошук самостійно або з

допомогою вчителя чи інших осіб

інформації природничого змісту в

доступних джерелах;

пояснює на основі особистого досвіду,

що природу можна пізнавати,

досліджуючи її;

описує самостійно або з допомогою

вчителя чи інших осіб явища і процеси,

використовуючи відповідну наукову

термінологію;

  •            Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR- кодів та цифрового контенту природничого змісту;
  •         створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук»

 

2

 

Як досягнути успіху

Природничі науки, STEM і професії майбутнього.

розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо

під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення;

вибирає самостійно або з допомогою

вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

  • - профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки»;
  • розв'язування тестових  завдань;
  • робота з логічними таблицями та картками;

 

3

 

Як стати дослідником

Причинно-наслідкові зв’язки у природі. Праця науковців.

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища; відповідає самостійно на чітко

 

  • з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання.
  • створення моделей об’єктів (явищ природи);
  • пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту,обмін інформацією в групах;
  • мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»;

 

РОЗДІЛ 2. Пізнаємо явища природи

Тема 1. Пізнаємо фізичні явища

4

 

Що таке рух і спокій

Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. Шлях. Час. Відстань. Швидкість.

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

  • - вимірювання відстані й часу;
  • - обрахунок середньої швидкості руху пішохода;
  • - розв’язування задач на знаходження швидкості;

 

5

 

Як передається тепло

Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. Пароутворення.

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідженнядосліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

- спостереження явища кипіння;

  -  спостереження явища теплопередачі;

- виготовлення моделі рідинного термометра; 

 

 

6

 

Що відбувається з тілами за нагрівання

Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення.

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

- спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового розширення твердих тіл (кільце і куля);

- спостереження теплового розширення рідин і газів;

 

 

7

 

Що таке електризація

Електричний заряд: позитивний та негативний. Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка.

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

  • - спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям;
  • - спостереження електризації через вплив;
  • - дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»;

 

8

 

Як скласти електричне коло

Електричне коло. Елементи електричних кіл.

Практична робота №1. Складання найпростішого електричного кола.

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

  • - складання електричних кіл;
  • - спостереження дій електричного струму;
  • - схематичне зображення окремих елементів та схеми електричного кола;

 

9

 

Як ми використовуємо електричний струм

Електрична енергія у нашому домі. Транспорт майбутнього.

Правила безпечної поведінки з електроприладами.

використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб» визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

  • - дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»;

 

10

 

Світло й тінь

Джерела світла. Природні та штучні джерела світла. Світловий промінь. Утворення тіні.

описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові;

  • - спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла;
  • - спостереження утворення тіні;

 

11

 

Як ми використовуємо світлові явища.

Дзеркальне та дифузне відбиття.

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження

  • - спостереження прямолінійного поширення світла, розсіяння світла, відбивання та заломлення світла;
  • - виготовлення (демонстрація) камери-обскури;

 

12

 

Як діє оптична лінза.

Будова лупи. Утворення зображення у оці.

досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

  • - спостереження утворення зображення за допомогою лупи;
  • - демонстрація моделі будови ока;

 

13

 

Що таке звук.

Джерела звуку. Гучність і висота звуку. Поширення звуку.

зіставляє одержані результати дослідження з відомими (довідковими) даними; виявляє невідомі для себе знання; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб протиріччя в запропонованій ситуації; розмірковує щодо запропонованих способ розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми.

  • - дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах;
  • - дослідження залежності характеристик звуку від натягу і довжини струни (пластини);
  • - демонстрація моделі поширення звуку (або відеоролик);

 

14

 

Урок узагальнення.

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

  • - узагальнення знань.

 

Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни

15

 

Що таке чисті речовини та суміші

Однорідні та неоднорідні суміші. Способи розділення сумішей однорідних та неоднорідних сумішей.

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження;

  • - спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні);
  • - виготовлення фільтра

 

16

 

Практична робота №2 . «Приготування та розділення сумішей»

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

  • - виготовлення фільтра;
  • - практична робота «Приготування та розділення сумішей»;
  • - демонстраційний експеримент (або відеоролик) «Спостереження явища випарювання»;

 

17

 

Яких перетворень зазнають речовини.

Зворотні та незворотні зміни речовин.

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

  • -  дослідження чинників, що впливають на розчинність;
  • - дослідження зворотних та незворотних змін.

 

Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища.

18

 

Із чого складається Земля.

Геохімія як наука. Хімічний склад Землі

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію

  • - дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»; •
  • - ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу;
  • - вивчення фотографій Землі з космосу;

 

19

 

Які явища пов’язані з рухами Землі та Місяця.

Теорія гравітації Енштейна. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Сонячні та місячні затемнення.

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;

  • - ознайомлення з фотографіями Місяця;
  • - моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення;

 

20

 

Припливи та відпливи.

Вплив Місяця на гідросферу.

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;

  • - остереження за фазами Місяця та виготовлення таблицісхеми «Фази Місяця»;

 

21

 

Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

- інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами

 

Тема 4. Пізнаємо біологічні явища.

22

 

Чому і як живляться організми

Органічні та неорганічні речовини. Роль живлення для організмів. Живлення рослин. Фотосинтез.

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

  • - дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу;
  • - створення буклета «Чим харчуються дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері і т. д. (на вибір учнів)», «Чим харчуються домашні тварини»;

 

23

 

Як живляться тварини.

Типи живлення тварин. Перетворення речовин в організмі людини.

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

  • - складання узагальнювальних схем «Живлення рослин», «Способи живлення тварин», «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»;

 

24

 

Що таке дихання організмів.

Дихання живих істот. Основні етапи дихання. Дихання рослин пов’язане з фотосинтезом.

 

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

  • - дискусія «Чи всі організми дихають?»;
  • - дослідження дихання рослин;
  • - дослідження і спостереження за диханням людини;
  • - інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність», «Що показує пульсоксиметр»;

 

25

 

Як організми використовують інформацію з навколишнього середовища.

Біологічне значення подразливості рослин тварин та людини.

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

  • - спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної мухоловки);
  • - обговорення відео з прикладами подразливості різних тварин;
  • - спостереження за реакцією тварин на подразники;

 

26

 

Чи можливе життя без руху.

Рухи рослин: ростові, тургорні рухи. Рухи тварин.

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.

  • - дослідження за рухами рослин на підвіконні;
  • - обговорення відео з прикладами рухів тварин;
  •  

 

27

 

Що таке розмноження організмів. 

Форми розмноження організмів. Особливості розмноження рослин.

Практична робота №3, «Розмноження рослин»

визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки.

  • - розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в регіоні;
  • - практична робота «Розмноження рослин»;
  • - екскурсія в теплицю або фермерське господарство;

 

28

 

Особливості розмноження тварин.

Статеве та нестатеве розмноження.

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

  • - розпізнає різні форми розмноження різних видів тварин.

 

29

 

Що таке ріст і розвиток.

Основні етапи індивідуального розвитку квіткової рослин та тварин.

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження;

  • - дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»;
  • - складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»;
  •  

 

30

 

Життєві цикли організмів.

Тривалість життя організмів. Ріст рослин, тварин та людини

передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки

  • - складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»; - виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини»

 

31

 

Узагальнення знань.

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

- інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами

 

32

 

Уззагальнення знань до розділу 2. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

- інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами

 

Розділ 3. Пізнаємо Сонячну систему

Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (2год)

33

 

Чим озброєні астрономи.

Астрономія як наука. Небесні тіла. Астрономічні прилади. Телескопи.

Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити

 ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

  • - ознайомлення з картою зоряного неба;
  • - спостереження за зміною точки сходу (заходу) Сонця (Місяця);

 

34

 

Що ми бачимо на небі.

Небесна сфера. Сузір’я. Географічні відкриття.

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

  • - спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей);
  • - виготовлення моделі сузір’я;
  • - екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію;
  •  

 

Тема 2. Сонячна система (5год)

35

 

Що кружляє навколо Сонця?

Будова сонячної системи. Малі небесні тіла

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

  • - ознайомлення з фотографіями кратерів та астроблем;
  • - ознайомлення з фотографіями Марса;
  • - моделювання планетних орбіт Сонячної системи;

 

36

 

Які планети належать до земної групи.

Особливості планет земної групи.

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

  • - інформаційний пошук «Перші кроки до колонізації Марса»;
  • - виготовлення і презентація макету «Космічна база»;
  •  - інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»;.

 

37

 

Які планети називають гігантами.

Спільні характеристики планет-гігантів. Особливості будови Юпітера, Сатурна,Урану, Нептуну.

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

  • - моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки;
  • - інформаційний проєкт «Імена України в космосі»

 

38

 

Малеча Сонячної системи.

Карликові планети. Малі тіла Сонячної системи: комети, метеороїди, метеорити. Астроблема.

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок;

  • - практичне завдання «Орбіта планети – еліпс»;
  •  

 

39

 

Як досліджують Сонячну систему.

Космічний зонд. Дослідження Сонячної системи.

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; виявляє невідомі для себе знання;

  • - визначення розмірів Землі та Місяця;
  • - експеримент, як залежить розмір кратера від висоти та маси тіла.

 

Тема 3. Всесвіт (2год)

40

 

Ми тут. А де всі?

Зорі у всесвіті. Зона життя. Тераформування

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб протиріччя в запропонованій ситуації ; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

  • - дослідження зони життя;
  • - інформаційний пошук «Скільки зір у Всесвіті».

 

41

 

Як влаштований Всесвіт.

Гео- та геліоцентрична система світу. Утворення всесвіту. Основні об’єкти всесвіту.

здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки

  • - ознайомлення з термінами гео- та геліоцентрична система;
  • - виготовлення макету «Основні об’єкти Всесвіту».

 

42

 

Урок узагальнення знань.

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

- інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами

 

Розділ 4. Пізнаємо взаємозв’язки у природі.

Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою та живою природою.(4 год)

43

 

Що таке середовище існування.

Екосистеми. Чинники середовища, які впливають на ріст, розвиток і активність організмів.

Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

  • - складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи»;
  • - гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування;

 

44

 

Які умови існування у водному середовищі.

Особливості водного середовища. Поширення організмів у водному середовищі. Водні екосистеми.

встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

  • - створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування;

 

45

 

Які особливості наземно-повітряного середовища.

Вологість і температура в НПС. Значення тепла та світла для мешканців НПС..

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки

  • - створення таблиці «Здатність різних організмів затримувати дихання»;
  •  

 

46

 

Як тварини пристосувалися до життя в грунті.

Особливості грунтового середовища. Пристосування у мешканців грунту.

встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

  • - проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість грунту»;
  • - складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про  пристосування тварин;

 

Тема 2. Взаємозв’язки між живими організмами

47

 

Як організми співіснують у середовищі.

Організм як середовище.

Особливості організму, як середовища існування. Симбіоз. Взаємозв’язки між живим організмами.

встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

  • - складання буклетів про отруйні рослини і тварин місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі;
  • - складання екологічної казки.

 

48

 

Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки.

Взаємозв’язки між хижаками та жертвами.

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

  • - моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?»

 

49

 

Як організми співіснують у середовищі. Партнери. Нахлібники і квартиранти.

Користь партнерства у природі. Мутуалізм. Коменсалізм.

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

  • - моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?»

 

50

 

Як складати ланцюги живлення.

Колообіг речовин у природі. Ланцюг живлення, як основна умова існування екосистем.

Практична робота №4 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; представляє текстову інформацію з одного джерела (зокрема художнього тексту, медіатексту), використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту.

  • - практична робота «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»;

 

51

 

Урок узагальнення знань

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

- інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами

 

Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях

52

 

Що таке мистецтво виживання.

Значення пристосувань.

використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ природи для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми;

  • - гра «Хто з ким пов’язаний?»;

 

53

 

Що таке природні та штучні угрупування.

Особливості природніх та штучних угрупувань.

пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

  • - дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»;
  • - робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані», «Взаємозв’язки організмів у лісі», «Взаємозв’язки організмів у ґрунті»;

 

54

 

Які взаємозв’язки організмів у прісній водоймі, морі чи океані.

Стійкість водних екосистем. Умови існування для прісноводних мешканців.

виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

  • - моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах;
  • - спостереження в природі різних угруповань;

 

55

 

Захист проєктів.

 

представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

  • проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі»,«Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас»;

 

56

 

У чому відмінність лісу та парку.

Особливості лісових угрупувань. Взаємозв’язки організмів в лісових угрупуваннях.

 

об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

  • - дослідження взаємозв’язків організмів в лісових угрупованнях;
  • - прочитай за QR коду « У пошуках втраченого раю».
  •  

 

57

 

Які взаємини організмів між собою та неживою природою на луках і городах.

Лучні угрупування. Умови для вирощування городних культур.

виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

  • - дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»;

 

58

 

Які взаємозв’язки організмів у грунті.

Значення грунтових мешканців у природі та для людини.

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

  • - визначення найпоширеніших в Україні грунтів;
  • - дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»;

 

59

 

Як організми виживають у пустелях.

Умови існування у пустелях. Пристосування рослин та тварин які живуть в пустелі.

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; представляє текстову інформацію з одного джерела (зокрема художнього тексту, медіатексту), використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту; пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»;

  • - визначення та оформлення в зошитах пристосувань, які мають пустельні рослини;
  • - описування місцевості за географічною картою України або світу;

 

60

 

Які рослини і тварини живуть серед людей.

Синантропні організми.

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

  • - складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей);

 

61

 

Як організми пристовуються до періодичних змін середовища.

Біологічні ритми. Причини біоритмів.

Практична робота №5 «Квітковий годинник на подвір’ї»;

використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації; обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами.

  • - інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року»;
  • - практична робота «Квітковий годинник на подвір’ї»;
  • - дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування».

 

62

 

Урок узагальнення знань

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

- інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами

 

Розділ 5. Пізнаємо себе і світ.

Тема 1. Пізнаємо свої здібності

63

 

Як пізнати свої здібності

Пам’ять та увага. Збереження рівноваги в довкіллі. Біологічні ритми.

Обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо);

пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

  • - вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали;
  • - складання раціону харчування «Смаколики для мозку»;
  • - інформаційний проєкт «Винаходи Леонардо да Вінчі»;

 

64

 

Як підкорили царство холоду.

Полюси на Землі. Експедиції на полярний пояс.

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їхнього виконання, можливості використання цифрових засобів;

 

  • добування води з повітря;
  • - очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води, фільтрування і випарювання;
  • - опріснення солоної води;

 

65

 

Як підкорили земні оболонки.

Дослідження океанів і атмосфери. Дослідження полюсів.

використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їхнього виконання, можливості використання цифрових засобів;

  • - де на Землі полюс висоти?;
  • - дослідження, як підкорювалися Земні оболонки.

 

66

 

Що приховує Амазонія?

Рекорди Амазонії. Дослідження Амазонки.

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи; бере до уваги зміни, оцінює їхні ризики та переваги для власного життя та життя спільноти; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх;

  • - гра «Подаємо сигнали про допомогу»;
  • - інформаційний мініпроєкт «Дари лісу»

 

67

 

Як змінити світ на краще.

Потепління на Землі. Рівновага у природі.

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту) ; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

- складання «Дерева рішень»;

- заняття на екологічній стежці;

 

68

 

Як нам жити в екостилі.

Вплив промислових підприємств на атмосферу.

пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність і ефективність дій групи для досягнення результату; обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб протиріччя в запропонованій ситуації; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їхнього життя, станом суспільства; виявляє (з допомогою вчителя) і пояснює виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних середовищах; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи критично осмислює ризики, пов’язані із шкодою для навколишнього середовища;

  • - проєкт «Уроки життя»; «Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»;
  • - практичні завдання на формування екологічного стилю життя;
  • - розв’язування ситуативних завдань «Оберни негатив на позитив»;
  • - інформаційний мініпроєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?».

 

69

 

Урок узагальнення знань.

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

- інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами

 

70

 

Повторення вивченого з роділу «Пізнаємо себе і світ»

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному і природному середовищі; аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів; визначає потребу в ощадливому використанні ресурсів і повторній переробці вторинної сировини; доводить, що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту).

  • мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»;
  • - складання наукових казок природничого змісту;

складання віршів;

  • - написання есе «Чому я люблю природу?»;
  •  

 

 


 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства освіти і науки України

01 квітня 2022 р. № 289

 

Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти.

 

Ці рекомендації розроблені для учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти.

Згідно Закону України «Про повну загальну середню освіту» кожен учень має право на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання незалежно від виду та форми здобуття ним освіти.

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне. За вибором закладу оцінювання може здійснюватися за системою оцінювання, визначеною законодавством, або за власною шкалою. За умови використання власної шкали заклад має визначити правила переведення загальної оцінки результатів навчання семестрового та річного оцінювання до системи, визначеної законодавством, для виставлення у Свідоцтві досягнень. Семестрове та підсумкове (річне) оцінювання результатів навчання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12.

За рішенням педагогічної ради (за потреби) заклад освіти може визначити адаптаційний період впродовж якого не здійснюється поточне та тематичне оцінювання.

Свідоцтво досягнень (Додаток 1) відображає результати навчальних досягнень учня/учениці 5-6 класу з переліку предметів та інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою закладу освіти. Надана форма Свідоцтва досягнень є орієнтовною, перелік предметів та інтегрованих курсів визначається закладом освіти відповідно до затвердженої освітньої програми. Перед друком Свідоцтва досягнень рекомендовано видалити зайві рядки або підкреслити назви курсів відповідно до освітньої програми закладу освіти.

Графа «Характеристика навчальної діяльності» сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти. Зазначена графа заповнюється класним керівником за результатами спостережень, проведених спільно з вчителями-предметниками, які працюють з класом. Спостереження проводяться упродовж року за планом, визначеним закладом освіти. Рекомендовано позначати особливо виражені наскрізні вміння учня/учениці, зокрема, вияв інтересу до навчання, розуміння прочитаного, вміння   висловлювати   власну   думку,   критично   та системно мислити, логічно обґрунтовувати власну позицію, діяти творчо, вияв ініціативи у процесі навчання, вміння конструктивно керувати емоціями,


оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з   іншими   з   метою   заохочення   подальшого   розвитку   відповідних умінь. Заповнення графи здійснюється шляхом виставлення відповідної позначки навпроти сформованого уміння. Педагогічні колективи можуть виробляти власні способи спостереження за розвитком наскрізних умінь і застосовувати у тому числі вербальні характеристики замість позначки. Заповнення цієї графи здійснюється по завершенню кожного навчального року або в разі зміни здобувачем освіти навчального закладу.

Заповнення графи «Характеристика результатів навчання» здійснюється відповідно до переліку навчальних предметів, визначених затвердженою освітньою програмою закладу. Заповнюється з урахуванням фіксованих у класних журналах результатів досягнень учнів упродовж навчального року. Рекомендується у класних журналах і в Свідоцтві перед виставленням підсумкової оцінки у відповідних графах результатів навчання зазначати першу літеру («В», «Д», «С», «П»), що відповідає назві рівня досягнень орієнтовних критеріїв оцінювання результатів навчання з предметів (Високий, Достатній, Середній, Початковий) або за допомогою виставлення відповідних балів.

Рекомендуємо систему оцінювання результатів навчання в освітніх галузях «Мистецтво», «Соціальна та здоров’язбережувальна», «Фізична культура» здійснювати на позитивному ставленні до кожного учня, і враховувати не рівень недоліків та прорахунків а рівень особистих досягнень. Визначення досягнень учнів у рівнях (Високий, Достатній, Середній, Початковий) з зазначених вище галузей нададуть змогу вчителеві об’єктивно, але водночас, не пригнічуючи особистість, оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх чи фізичних здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю. За рішенням педагогічної ради заклад освіти може відмовитись від оцінювання навчальних досягнень учнів з предметів освітніх галузей «Мистецтво», «Соціальна та здоров’язбережувальна», «Фізична культура» або визначити власну шкалу оцінювання.

Акцентуємо увагу, що заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання за рішенням педагогічної ради.

Формувальне (поточне формувальне) оцінювання, окрім рівневого або бального може здійснюватися у формі самооцінювання, взаємооцінювання учнів, оцінювання вчителем із використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо).

Основною ланкою в системі контролю у закладах загальної середньої освіти є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення рівнів опанування навчального матеріалу та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання.

Основна функція поточного контролю – навчальна. Запитання, завдання, тести, тощо спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою класу. Також звертаємо увагу на важливість урахування мотиваційно-стимулюючої функції поточного оцінювання.

Тематичне оцінювання пропонується здійснювати на основі поточного оцінювання із урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт, або без проведення подібних робіт залежно від специфіки навчального предмета. Під час виставлення тематичного бала результати перевірки робочих зошитів, як правило, не враховуються.


Семестрове оцінювання може здійснюватися за результатами контролю груп загальних результатів відображених у Свідоцтві досягнень. Семестровий контроль проводиться з метою перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів і підтвердження результатів поточних оцінок, отриманих учнями раніше. Завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються вчителем з урахуванням рівня навченості учнів, що дає змогу реалізувати диференційований підхід до навчання. Звертаємо увагу, що Семестровий контроль може бути комплексним, проводитись у формі тестування тощо. Фіксація записів тематичного та семестрового оцінювання проводиться в окремій колонці без дати. Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів.

Залежно від специфіки навчального предмета та кількості годин, передбачених навчальним планом на його вивчення (одногодинні курси) контроль групи результатів може проводитись упродовж навчального року. Вчитель може змістити акценти на результати опанування більш важливих тем, попередивши про це учнів на початку семестру.

Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі види контрольних робіт, як правило, не проводяться.

Запропоновані загальні критерії оцінювання результатів навчання (Додаток 2) є орієнтовними і можуть бути застосовані в частині, що відповідає очікуваним результатам навчання, визначеним відповідною навчальною програмою. Критерії оцінювання за предметами або освітніми галузями розробляються відповідно до загальних критеріїв оцінювання з урахуванням характеристик груп загальних результатів відповідної галузі. Орієнтовні критерії з кожного навчального предмета можуть міститися в навчальних програмах дисциплін і конкретизуються в освітній програмі закладу освіти.

Оцінювання має бути зорієнтованим на очікувані групи результатів навчання, передбачені навчальною програмою з відповідного предмета або курсу.

Якщо рівень результатів навчання учня (учениці) визначити неможливо з якихось причин, у класному журналі та свідоцтві досягнень, табелі навчальних досягнень роблять запис «не атестований(а) (н/а)».

 

Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють відповідно до індивідуальної програми розвитку, що розробляється на основі висновку фахівців інклюзивно-ресурсного центру, де зазначено труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я, що можуть впливати на ефективність застосування певних форм оцінювання. Добір форм оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють індивідуально з обов’язковим урахуванням їх можливостей функціонування, життєдіяльності та здоров’я.

 

При оцінюванні рівня сформованості предметних компетентностей учнів з особливими освітніми потребами вилучають ті складові (знання, вміння, види діяльності та інше), опанування якими є утрудненим або неможливим для учня з огляду на труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров'я.

 

 

Генеральний директор директорату дошкільної, шкільної,

позашкільної та інклюзивної о світи Олег ЄРЕСЬКО


 

Продовження додатку 1

 

 

Характеристика результатів навчальної діяльності

Навчальний предмет /

інтегрований курс

Результати навчання

Рівень досягнення результатів навчання

І семестр

ІІ семестр

Рік

 

 

 

 

Українська мова

Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання

 

 

 

Усно взаємодіє та висловлюється

/ Говоріння

 

 

 

Сприймає письмові тексти /

Читання

 

 

 

Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо

 

 

 

Загальна оцінка результатів навчання**

 

 

 

 

 

 

 

Українська література

Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання

 

 

 

Усно взаємодіє та висловлюється

/ Говоріння

 

 

 

Сприймає письмові тексти /

Читання

 

 

 

Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо

 

 

 

Загальна оцінка результатів навчання**

 

 

 

 

 

 

 

Зарубіжна література

Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання

 

 

 

Усно взаємодіє та висловлюється

/ Говоріння

 

 

 

Сприймає письмові тексти /

Читання

 

 

 

Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо

 

 

 

Загальна оцінка результатів навчання**

 

 

 

 

 

Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної)

Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання

 

 

 

Усно взаємодіє та висловлюється

/ Говоріння

 

 

 

Сприймає письмові тексти /

Читання

 

 

 

Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо

 

 

 


 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

 

 

Інтегрований мовно- літературний курс

Сприймає усну інформацію на

слух / Аудіювання

 

 

 

Усно взаємодіє та висловлюється

/ Говоріння

 

 

 

Сприймає письмові тексти /

Читання

 

 

 

Письмово взаємодіє та

висловлюється / Письмо

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

 

 

Іноземна мова

Сприймає усну інформацію на

слух / Аудіювання

 

 

 

Усно взаємодіє та висловлюється

/ Говоріння

 

 

 

Сприймає письмові тексти /

Читання

 

 

 

Письмово взаємодіє та

висловлюється / Письмо

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

 

 

Друга іноземна мова

Сприймає усну інформацію на

слух / Аудіювання

 

 

 

Усно взаємодіє та висловлюється

/ Говоріння

 

 

 

Сприймає письмові тексти /

Читання

 

 

 

Письмово взаємодіє та

висловлюється / Письмо

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

 

Математика

Опрацьовує проблемні ситуації

та створює математичні моделі

 

 

 

Розв'язує математичні задачі

 

 

 

Критично оцінює результати

розв’язання проблемних ситуацій

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

 

Пізнаємо природу / Довкілля / Природничі науки***

Проводить дослідження природи

 

 

 

Опрацьовує та використовує

інформацію

 

 

 

Усвідомлює закономірності

природи

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

Технології

Проєктує та виготовляє вироби

 

 

 

Застосовує технології декоративно-ужиткового

мистецтва

 

 

 


 

Виявляє самозарадність у побуті

/ освітньому процесі

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

 

 

Інформатика

Працює з інформацією, даними,

моделями

 

 

 

Створює інформаційні продукти

 

 

 

Працює в цифровому середовищі

 

 

 

Безпечно та відповідально використовує інформаційні

технології

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

Здоров’я, безпека та добробут (інтегрований курс)

Піклується про здоров’я

 

 

 

Приймає рішення для безпеки

 

 

 

Виявляє підприємливість і

поводиться етично

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

Етика / Курси морального спрямування ***

                

                

    

Поводиться етично

 

 

 

Мислить критично

 

 

 

Позитивно ставиться до себе та

оточуючих

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

 

Вступ до історії України та громадянської освіти /

***

Орієнтується в історичному часі

й просторі

 

 

 

Працює з інформацією

історичного змісту

 

 

 

Виявляє повагу до гідності

людини та соціальну активність

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

Інтегрований курс

«Мистецтво»/ курси за вибором художнього спрямування

Пізнає різні види мистецтва

 

 

 

Працює з текстом

 

 

 

Бере участь у творчій діяльності

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

 

 

 

Фізична культура

Розвиває особистісні якості у

процесі фізичного виховання

 

 

 

Володіє технікою фізичних вправ

 

 

 

Здійснює фізкультурно-

оздоровчу діяльність

 

 

 

Загальна оцінка результатів

навчання**

 

 

 

[назва міжгалузевого інтегрованого курсу або курсу за вибором]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


* За результатами спостереження за навчальною діяльністю учнів / учениць наприкінці кожного семестру класний керівник робить позначку у разі стабільного вияву певної характеристики в навчальній діяльності учня / учениці.

** У разі виставлення загальної підсумкової оцінки, після визначення рівня досягнень за кожною групою результатів, використовувати окремий рядок для виставлення загальної оцінки.

*** Видалити зайве перед друком або підкреслити назву курсу відповідно до освітньої програми закладу освіти.

 

 

 

Додаток 2 до методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти

 

Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти

 

Рівні результатів навчання

Бал

Загальна характеристика

І. Початковий

1

Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення

2

Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення

3

Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання

ІІ. Середній

4

Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію

5

Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило

6

Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком

ІІІ. Достатній

7

Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії

8

Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності

9

Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією

ІV. Високий

10

Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення


 

11

Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми

12

Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення

 

 

 

Оцінювання лабораторних і практичних робіт з пізнаємо природу

При оцінюванні лабораторних і практичних робіт враховується:

  • обсяг виконання завдань роботи;
  • наявність помилок, їх кількість;
  • оформлення роботи (порядок оформлення, виконання рисунків біологічних обєктів, охайність тощо);
  • для лабораторних робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо);
  • для практичних робіт наявність і зміст звіту про роботу;
  • рівень самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання звіту).

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Учень (учениця) знає правила техніки безпеки і з допомогою вчителя, використовуючи робочий зошит чи підручник, розпізнає й називає біологічні терміни.

2

Учень (учениця) дотримується правил техніки безпеки і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторну чи практичну роботу без оформлення. Намагається дати характеристику біологічного об'єкта чи явища на елементарному рівні.

3

Учень (учениця) за інструкцією з допомогою вчителя фрагментарно виконує практичну роботу без належного оформлення. Допускає значні неточності в спостереженнях, підписах малюнків, заповненні таблиць під час вивчення біологічних об'єктів і явищ.

Середній

4

Учень (учениця) за інструкцією з допомогою вчителя виконує лабораторну чи практичну роботу з неповним оформленням. Виявляє елементи допитливості та спостережливості, розпізнає більшість об'єктів, які вивчаються, і відтворює матеріал на елементарному рівні.

5

Учень (учениця) за інструкцією учень з допомогою вчителя виконує практичну чи лабораторну роботу, частково оформлює їх. Логічно відтворює значну частину матеріалу, елементарно підписує малюнки й заповнює таблиці, схеми.

6

Учень/учениця учень за інструкцією з допомогою вчителя виконує роботу, оформляє її без висновків. Робить елементарні порівняння, виявляє основні риси, особливості живих об'єктів, явищ, розв'язує прості типові задачі.

Достатній

7

Учень/учениця за інструкцією виконує роботу, звертаючись за консультацією до вчителя, робить неповні висновки з допомогою вчителя. Починає усвідомлювати мету роботи, встановлює й описує причинно-наслідкові зв'язки. Оперує основними поняттями й термінами. Розв'язує прості типові задачі.

8

Учень/учениця за інструкцією виконує роботу, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє її, робить неповні висновки. Правильно, за планом, проводить спостереження, відображаючи особливості живого об'єкта, процесів, що в ньому відбуваються. Робить висновки, узагальнення, вільно аргументуючи будову та функції, пристосування живих об'єктів та їх складових частин; розв'язує типові задачі.

9

Учень/учениця за інструкцією самостійно старанно виконує роботу, оформлює її, робить нечітко сформульовані висновки, самостійно правильно аргументує особливості біологічних об'єктів і явищ, вирішує стандартні ситуації, аналізує хід спостережень, бачить правильні наслідкові зв'язки між будовою та функціями живих об'єктів; самостійно розв'язує типові задачі.

Високий

10

Учень/учениця за інструкцією виконує роботу, оформлює її, робить чітко сформульовані висновки й узагальнення. Вільно застосовує більшість біологічних понять, здійснює класифікацію біологічних об'єктів, явищ. Проявляє повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності; розв'язує задачі в межах програми.

11

Учень/учениця учень за інструкцією ретельно виконує роботу, оформлює її, робить логічно побудовані висновки й узагальнення. Чітко розуміє суть біологічних процесів. Вільно аналізує будову й функції живого у зв'язку з впливом зовнішнього середовища. Визначає причинно-наслідкові зв'язки, володіє прийомами роботи з додатковимиджерелами інформації.

12

Учень/учениця ретельно свідомо виконує, роботу, оформлює її; аналізує, робить самостійно обгрунтовані висновки. Усвідомлено обирає форми, методи, засоби, прийоми досягнення поставленої навчальної мети. Використовує додаткові джерела інформації для розв'язання поставлених питань. Уміє виокремити проблему й визначити шляхи її розв'язання. Вільно розв'язує задачі різного рівня складності.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.9
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 17
Оцінки та відгуки
  1. Мисько Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дацко Алла
    Дякую за Вашу працю!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гончарук Світлана Анатоліївна
    Дякую.Саме те що я шукала!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Плодієнко Ольга Миколаївна
    Дякую Вам за працю! Чудове календарне планування!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Виктория Леонова
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Пасько Оля
    Дякую Вам за працю! Чудове календарне планування!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Куруч Алла Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Вороніна Наталя Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Грищенко Ирина
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Тимків Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Лук'яненко Лариса Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Борисова Ірина Станіславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Костів Зоряна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Синюк Микола Ростиславович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. ішуніна катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. Кириченко Галина Вікторівна
    Дякую. Все завантажилося
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 14 відгуків
docx
Додано
10 липня 2023
Переглядів
45784
Оцінка розробки
5.0 (17 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку