Тема заняття, номер параграфа |
№ уроку |
Зміст теми |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
Орієнтири для оцінювання |
Дата уроку |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Вступ (1 год.) |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Вступ. Середньовіччя як історична епоха §1.
|
|
Ключові поняття «Середньовіччя» (Середні віки»), «Літопис руський». Додаткові терміни «періодизація Середньовіччя».
Співвідношення періодизації з перебігом подій на теренах України. Регіональні варіанти Середньовіччя. Внесок Середньовіччя в світову культуру. Середньовіччя і сучасність. Оцінка джерела істориком. Проблема достовірності джерел. |
Базові знання:
Розуміння:
Ставлення:
Базові знання:
Розуміння:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. «Міні дискусія» на тему «Середньовіччя – «темні віки» чи романтична епоха рицарства?». «Синхронізація». Початок роботи над укладанням синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя». Групова робота — співвідношення періодизації з перебігом подій на теренах України. |
укладає синхроністичну таблицю, наводить приклади спільного і відмінного в історичних подіях, явищах і процесах [9 ГІО 1.1.3-1] співвідносить подію, явище, процес та історичний період [9 ГІО 1.3.1-1] за історичними джерелами визначає період, епоху [9 ГІО 1.3.1-2] користується історичною періодизацією для характеристики історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.3.1-3] розрізняє первинні та вторинні історичні джерела [9 ГІО 3.1.1-1] порівнює зміст |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Вміння:
Ставлення: критично ставиться до оцінки історичних джерел, розуміє проблему їх достовірності. |
|
історичних джерел за самостійно визначеними критеріями [9 ГІО 3.2.1-4]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ 1. Народження середньовічної Європи (19 год.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Занепад античного світу §2.
|
|
Західної Римської імперії.
Ключові поняття «варвари», «Велике переселення народів». Додаткові терміни: вандалізм Релігія і вірування варварських народів. Велике переселення народів та загибель Західної Римської імперії. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
наслідки;
Ставлення: аргументує та усвідомлює відмінність/несумісність між розвитком середньовічних держав/народів, їхніх прагнень та світогляду. |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, пояснення, опитування). Групова робота визначення особливості/відмінності розвитку варварських народів. Індивідуальна робота — робота з картою, робота з поняттями. Вправа «Маркування тексту». Створення (під керівництвом учителя) схеми/інфографіки з визначенням періодизація Великого переселення народів. Написання есе на тему «Вплив кліматичних змін на міграційні процеси у середні віки». |
визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] користується історичною періодизацією для характеристики історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.3.1-3] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] аргументує власні судження за допомогою історичних фактів, наявних досліджень, доступних історичних джерел та з урахуванням гуманістичних цінностей [9 ГІО 4.2.3-2] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Слов’яни §3.
|
|
Ключове поняття «етногенез», «племінний союз», «язичництво». Етногенез та розселення. Питання «прабатьківщини слов’ян». Слов’янські племена і племінні союзи на теренах України. Спосіб життя слов’ян. Джерела історії давніх слов’ян. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати значення географічного чинника в історії людства, зв’язок людини і природи. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, бесіда з елементами дискусії, ілюстрування, перегляд відеофайлів). Групова робота — обговорення теорій (концепцій) походження слов’ян, наведення тез «за» та «проти». Проведення учнівського круглого столу «Як відбувалася генеза слов’янських етносів?». Індивідуальна робота — робота з картою: створення малюнку-схеми розселення слов’янських племен на теренах України STEM-завдання «Створення презентації «Життя і побут давніх слов’ян»».
|
визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] розрізняє первинні та вторинні історичні джерела [9 ГІО 3.1.1-1] визначає причини, описує перебіг, встановлює сутність колонізаційних та міграційних процесів [9 ГІО 2.2.3-1] характеризує чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій, визначає тенденції економічного розвитку [9 ГІО 2.2.2-2] наводить приклади різних тлумачень минулого суб’єктами історичного процесу [9 ГІО 3.3.2-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Варварські королівства в Європі. ПРАКТИКУМ §4. |
|
Карта Європи в ранньому Середньовіччі. Поява «варварських правд» 2. ПРАКТИКА. І. Орієнтуємось в історичному часі й просторі. ІІ. Працюємо з інформацією історичного змісту. ІІІ. Виявляємо повагу до гідності людини та соціальну активність
Ключові поняття «варварське королівство» Додаткові терміни «звичаєве право», «варварські правди» Карта Європи у ранньому Середньовіччі. «Варварські Правди». |
Базові знання:
Розуміння:
«середньовічне королівство»;
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, обговорення, порівняння, аналіз). Групова робота — формулювання передумов та наслідків Великого переселення народів IV–VII ст. Індивідуальна робота — робота з історичними джерелами, вправа «Маркування тексту», робота з картою. Скласти порівняльну таблицю «Політичний устрій (організацію влади) середньовічних держав». |
визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] визначає причини, описує перебіг, встановлює сутність колонізаційних та міграційних процесів [9 ГІО 2.2.3-1] пропонує способи подолання конфліктів, розв’язання соціальних, політичних та інших суперечностей [9 ГІО 6.3.1-3]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Імперія Карла Великого та її розпад §5. |
|
Додаткові терміни «бенефіцій», «мажордом», «графство», «Каролінзьке відродження». Ідея імперії на Заході. Завоювання Карла Великого. Виникнення імперії та її устрій. «Каролінзьке відродження». Розпад імперії. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, обговорення). Індивідуальна робота — складання історичного портрета Карла Великого, робота з поняттями. Групова робота — робота з пам’ятками культури «Каролінзького відродження». Визначення причини піднесення культури в період правління Карла Великого. |
визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] визначає належність культурно-історичних пам’яток, господарських об’єктів до географічних, етнографічних та історичних регіонів, країн, цивілізацій [9 ГІО 2.1.2-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Візантійська імперія — наступниця Риму §6. |
|
Додаткові терміни «василевс», «іконоборство».
Територія та населення Візантії. Імператор і система влади. Міста і міське життя. Особливості економіки, соціальної структури, культури та побуту. «Кодекс Юстиніана». «Священна імперія». Іконоборство. Візантія між Сходом і Заходом. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з картою, створення хронологічної таблиці або шкали часу, робота з поняттями). Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань, вправа «Питання — відповідь»). Конференція з елементами дебатів «Візантія — наступниця Риму». |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] визначає належність культурно-історичних пам’яток, господарських об’єктів до географічних, етнографічних та історичних регіонів, країн, цивілізацій [9 ГІО 2.1.2-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Нормани §7. |
|
Ключові поняття «вікінги». Додаткові терміни «епос», «нормани». Нормани–вікінги. Походи норманів та виникнення норманських держав. «Ісландське народоправство». Релігія і вірування норманів. Норманський епос. Нормани та слов’яни.
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з термінами, укладення словничка ключових понять теми). Вправа «Екскурсоводи» — провести словесну/уявну/ віртуальну екскурсію поселенням вікінгів. Групова робота — робота з історичною картою. |
визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] характеризує діяльність людини у природно-географічному середовищі в різні історичні періоди, наводить приклади впливу людини на природу в минулому і сьогоденні [9 ГІО 2.2.1-1] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Перші держави народів Центральної Європи §8. |
|
Великоморавська держава. Перше Болгарське царство. Терени сучасної Польщі. Переселення угорців та утворення Угорського королівства. Візантія і слов’яни.
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, обговорення). Індивідуальна робота — складання історичного портрета Мєшка І, Болеслава ІІ, Симеона, Іштвана І, Андраша ІІ, робота з поняттями. Групова робота — складання порівняльної таблиці «Особливості політичного устрою середньовічних держав народів Центральної Європи». |
пояснює залежність перебігу історичних подій, явищ і процесів від людських вчинків та панівних суспільних ідей [9 ГІО 1.2.2-1] зіставляє наміри та результати діяльності історичних і сучасних діячів та суспільних груп [9 ГІО 1.2.2-3] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Перші київські князі §9-10. |
|
Ключові поняття «данина», «Русь», «Русь-Україна», «полюддя», «князь». Теорії походження Давньоруської держави. Походження назви «Русь». Створення Давньоруської держави - Русі-України. Легендарні перекази про перших київських князів (від Аскольда до Святослава). Нормани та слов’яни. Візантія і слов’яни. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
володарювання варязьких князів;
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, обговорення). Індивідуальна робота — складання історичного портрета Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, робота з поняттями. Групова робота — складання порівняльної таблиці «Особливості політичного устрою Руської Землі (у зіставленні з варварськими королівствами, імперією Карла Великого, Візантією)». |
зіставляє наміри та результати діяльності історичних і сучасних діячів та суспільних груп [9 ГІО 1.2.2-3] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] укладає синхроністичну таблицю, наводить приклади спільного і відмінного в історичних подіях, явищах і процесах [9 ГІО 1.1.3-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] пояснює залежність перебігу історичних подій, явищ і процесів від людських вчинків та панівних суспільних ідей [9 ГІО 1.2.2-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Русь-Україна та Візантія. ПРАКТИКУМ §11
|
|
Русь-Україна та Візантія в IX—X століттях. Святослав. 2. ПРАКТИКА. І. Орієнтуємось в історичному часі й просторі. ІІ. Працюємо з інформацією історичного змісту. ІІІ. Виявляємо повагу до гідності людини та соціальну активність
Легендарні перекази про перших київських князів (Святослав). |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, обговорення). Індивідуальна робота — складання історичного портрета Святослава, робота з поняттями. Групова робота — складання порівняльної таблиці «Особливості політичного устрою Руської Землі (у зіставленні з варварськими королівствами, імперією Карла Великого, Візантією)». |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] пояснює залежність перебігу історичних подій, явищ і процесів від людських вчинків та панівних суспільних ідей [9 ГІО 1.2.2-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4] характеризує діяльність людини у природно-географічному середовищі в різні історичні періоди, наводить приклади впливу людини на природу в минулому і сьогоденні [9 ГІО 2.2.1-1] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Християнська церква в ІV–ХІ століттях §12. |
|
Ключові поняття «християнство», «церковна ієрархія». Припинення гонінь на християн. Біблія. Вселенські собори. Організація християнської церкви на Сході та на Заході. Ієрархія небесна і земна. Аврелій Августин. Папська держава. Ірландська церква. Християнство та язичництво. «Великий розкол» 1054 року. Католицтво та православ’я. |
Базові знання:
Розуміння:
заснування та особливості церкви Ірландії. Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, обговорення). Індивідуальна робота — складання історичного портрета Аврелія Августина, робота з поняттями. Групова робота — складання порівняльної таблиці «Основні відмінності між католицизмом і православ’ям». |
встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2] аргументує за допомогою історичних фактів вплив на поведінку людини подій політичного, економічного та духовного життя [9 ГІО 1.2.2-2] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] пояснює на прикладах відмінності між суспільними системами, характеризує стабільний та нестабільний стани історичних спільнот, пояснює причини цих станів [9 ГІО 4.1.2-2] пояснює і наводить приклади єдності, розмаїття і багатовимірності минулого та його впливу на сучасність [9 ГІО 4.3.2-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Володимир Великий та його реформи §13 |
|
Ключові поняття «бояри», «язичництво», «християнізація».
Володимир Великий. Прийняття християнства. Особливості політики та реформ Володимира Великого особливості господарського та суспільного життя населення Русі в Х–ХІ ст |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота — робота з картою, робота з поняттями, складання історичного портрету Володимира Великого. Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4] характеризує діяльність людини у природно-географічному середовищі в різні історичні періоди, наводить приклади впливу людини на природу в минулому і сьогоденні [9 ГІО 2.2.1-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ярослав Мудрий і тріумвірат Ярославовичів §14. |
|
Ключові поняття «митрополія», «шлюбна дипломатія». Додаткові терміни «тріумвірат Ярославовичів». Ярослав Мудрий. «Руська правда». Тріумвірат Ярославичів |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота — робота з картою, робота з поняттями, складання історичного портрету Ярослава Мудрого. Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1]
описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Русь за Володимира Мономаха §15. |
|
2. Князювання Володимира Всеволодовича (Мономаха)
Додаткові терміни, «снем», «міжусобиця». Володимир Мономах. Причини та початок роздробленості. Особливості господарського та суспільного життя населення Русі в Х–ХІ ст., внутрішню та зовнішню політику Володимира Мономаха. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота — робота з картою, робота з поняттями, складання історичного портрету Володимира Мономаха. Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1]
описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] визначає належність культурно-історичних пам’яток, господарських об’єктів до географічних, етнографічних та історичних регіонів, країн, цивілізацій [9 ГІО 2.1.2-2] пояснює і наводить приклади єдності, розмаїття і багатовимірності минулого та його впливу на сучасність [9 ГІО 4.3.2-2] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Русь-Україна. ПРАКТИКУМ §16. |
|
Русь — могутня середньовічна держава 2. ПРАКТИКА. І. Орієнтуємось в історичному часі й просторі. ІІ. Працюємо з інформацією історичного змісту. ІІІ. Виявляємо повагу до гідності людини та соціальну активність
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота — робота з картою, робота з поняттями, складання історичного портрету Володимира Великого, Ярослава Мудрого та Володимира Мономаха. Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань). |
описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] визначає належність культурно-історичних пам’яток, господарських об’єктів до географічних, етнографічних та історичних регіонів, країн, цивілізацій [9 ГІО 2.1.2-2] пояснює і наводить приклади єдності, розмаїття і багатовимірності минулого та його впливу на сучасність [9 ГІО 4.3.2-2] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Узагальнення розділу 1 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ 2. Середньовіччя за межами Європи (7 год.) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Араби та народження ісламського світу §17. |
|
Ключові поняття «іслам», «Коран», «халіфат». Додаткові терміни «пророк». Стародавня Аравія. Пророк Мухаммад та виникнення ісламу. Основи віри та обрядовість ісламу: спільне з християнсько- юдейським світоглядом. Арабські завоювання та утворення Халіфату. Перші халіфи і розкол в ісламі. Халіфат Омеядів та завоювання в Європі. Абассиди та початок розпаду Халіфату. Культура країн ісламу. Вплив античної культури на арабів. Взаємовпливи християнської та арабо-мусульманської культур.
|
Базові знання:
Розуміння:
«халіфат», «експансія».
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота — скласти «пам’ятку мусульманина» на основі опрацювання витягів з Корану. Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань). |
описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] визначає належність культурно-історичних пам’яток, господарських об’єктів до географічних, етнографічних та історичних регіонів, країн, цивілізацій [9 ГІО 2.1.2-2] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Середньовічні держави кочовиків. Від гунів до монголів §18. |
|
Етнічна мозаїка Великого Степу. Гуни, авари, обри, угорці. Хазарський каганат. Печеніги. Половецький союз. Відносини кочовиків з Руссю. Ключові поняття «хозари», «каганат», «печеніги», , «хан», «ярлик», «баскак». Додаткові терміни «Золота Орда». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення, перегляд навчального відео, вправи «Займи позицію», «Снігова куля»). Групова робота (робота з документами та джерелами, укладання таблиці, виконання синхронологічних завдань). Індивідуальна робота (виконання тестових завдань, складання словника термінів, робота з картою, встановлення відповідності, складання історичного портрету/сторінки в соціальних мережах політичних діячів). |
описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює і наводить приклади єдності, розмаїття і багатовимірності минулого та його впливу на сучасність [9 ГІО 4.3.2-2] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Китай, Японія, Індія §19
|
|
Ключові поняття ««Піднебесна» імперія», «каста», «індуїзм». Додаткові терміни «сьогун», «самурай», «брахманізм». «Серединна імперія». Китай під владою монголів. Китайська держава у Середньовіччі. Релігії та культура Китаю. Японська держава. Самураї та сьогуни. Релігії та культура Японії. Природа та населення. Індійські князівства. Делійський султанат. Варни і касти. Релігії та культура Індії.
|
Базові знання:
Розуміння:
«конфуціанство», «даосизм», «буддизм, «каліграфія»;
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (історичний диктант, розповідь, пояснення, ілюстрування, розповідь з елементами бесіди, обговорення тощо). Індивідуальна робота (робота з поняттями, укладання історичного словника, робота з текстом — маркування («зрозумів» — «зацікавило» — «потрібно повторити», робота зі шкалою часу, есе — «Культурні досягнення середньовічної Індії»). Групова робота (робота в парах «Взаємні запитання», «Щоденник подвійних нотаток» — сформулювати основні поняття уроку, підсумок уроку, аналіз документів та джерел, робота з історичною картою, укладання хронологічної таблиці). Робота в групах — порівняння особливості релігії Китаю, Японії та Індії у середні віки. |
описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] визначає належність культурно-історичних пам’яток, господарських об’єктів до географічних, етнографічних та історичних регіонів, країн, цивілізацій [9 ГІО 2.1.2-2] пояснює і наводить приклади єдності, розмаїття і багатовимірності минулого та його впливу на сучасність [9 ГІО 4.3.2-2] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Доколумбова Америка §20. |
|
Заселення Американського континенту. Міста- держави майя. Держава ацтеків. Держава інків. Релігія та культура середньовічної Америки. Додаткові терміни «тлатоані».
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, обговорення, порівняння, аналіз). Практична робота — учнівські проєкти. Індивідуальна робота — підготувати есе на тему «Самобутність культури держав доколумбової Америки» |
описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює і наводить приклади єдності, розмаїття і багатовимірності минулого та його впливу на сучасність [9 ГІО 4.3.2-2] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Узагальнення розділу 2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ 3. Середньовічні суспільства |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Людина в Середньовіччі. Світогляд і взаємини з природою §21. |
|
Ключові поняття «внутрішня колонізація», «зовнішня колонізація». Додаткові терміни «чорна смерть». Панування релігійного світогляду. Бог і диявол. Рай, пекло, чистилище. Тіло та душа. Індивід та суспільство. Родина і кохання. Діти в Середньовіччі. Хвороби, вік, смерть. Уява про час і простір. Власність, право і влада в уяві середньовічної людини. Світ фантазії та символів. Кліматичний фактор в житті суспільства. Географічний фактор в житті суспільства. Відношення до природи. Демографічні процеси. Хвороби та епідемії.
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Практична робота. Фронтальна робота — обговорення термінів і понять, висловлення власних суджень, аналіз тексту. Групова робота — дослідження у групах. Обговорення. Індивідуальна робота — складання мапи думок, підготувати есе на тему «Європа та епідемії: боротьба чи співіснування?» Вправа «Лабіринт» — тема «Як подолати хвороби та епідемії?». |
визначає причини, описує перебіг, встановлює сутність колонізаційних та міграційних процесів [9 ГІО 2.2.3-1] характеризує чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій, визначає тенденції економічного розвитку [9 ГІО 2.2.2-2] характеризує діяльність людини у природно-географічному середовищі в різні історичні періоди, наводить приклади впливу людини на природу в минулому і сьогоденні [9 ГІО 2.2.1-1] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Середньовічне суспільство: соціальна структура і конфлікти §22. |
|
Ключові поняття «суспільний стан», «васал», «васалітет», «володілець», «сеньйор, сюзерен», «феод», «феодал», «феодалізм». Додаткові терміни «манор», «рента», «сеньйорія». Поступове ускладнення соціальної структури. Форми землеволодіння у середні віки. Внутрішня колонізація. Форми та прояви соціальних конфліктів. Аристократи і феодали. Селяни і землевласники. Містяни і землевласники. Місто і село.
|
Базові знання:
Розуміння:
«манор»,«рента», «внутрішня колонізація»;
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (історичний диктант, розповідь, пояснення, ілюстрування тощо). Індивідуальна робота (робота з поняттями, укладання історичного словника, робота з текстом — маркування («зрозумів» — «зацікавило» — «потрібно повторити»). Групова робота (робота в парах «Взаємні запитання», «Щоденник подвійних нотаток» — сформулювати основні поняття уроку, підсумок уроку). Робота в групах — визначення особливості різних форм середньовічного землеволодіння |
пропонує способи подолання конфліктів, розв’язання соціальних, політичних та інших суперечностей [9 ГІО 6.3.1-3] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Духівництво в Середньовіччі §23. |
|
Ключові поняття «інвеститура», «єпархія». Додаткові терміни «духівництво», «релігійний орден». Християнська церква в житті середньовічного суспільства. Духівництво — «перший стан». Собор та церковна парафія. Боротьба за інвеституру. Монастирі та ченці. Чернецькі ордени. Клюнійська та григоріан- ська реформи. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда). Групова робота (робота над єдиним завданням у малих групах керованих лідерами — робота з історичними категоріями, презентація результатів роботи). «Мозковий штурм», фронтальна бесіда, обговорення. Вправи «Пропущене слово», «Виправ помилку». Дебати «Чи мала християнська церква провідну роль у житті середньовічної людини?». |
пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Лицарство: «ті, хто воює» §24. |
|
Родова аристократія. Бенефіцій і феод. Сеньйори і васали. Феодальна ієрархія. Феодалізм як політико-правова система. Замок феодала. Озброєння та військове мистецтво. Повсякденне життя феодала. Лицарська культура та етика. Ключові поняття «бояри», «васал», «васалітет», «вотчинне землеволодіння», «дружина», «князь», «король», «феодальна ієрархія». Додаткові терміни «лицар», «лицарство», «рицар».
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (історичний диктант, розповідь, пояснення, ілюстрування тощо). Індивідуальна робота (робота з поняттями, укладання історичного словника, робота з текстом — маркування («зрозумів» — «зацікавило» — «потрібно повторити»). Групова робота (робота в парах «Взаємні запитання». Підготовка есе на тему «Рицарська культура і епоха». |
на основі аналізу джерела ідентифікує події та явища політичної, соціальної, економічної, культурно-інтелектуальної історії, історії повсякденності тощо [9 ГІО 3.2.2-1] за самостійно визначеними критеріями добирає інформацію для виконання завдання, аргументує свій вибір [9 ГІО 3.1.2-1] визначає критерії змін у житті суспільства (з допомогою вчителя) [9 ГІО 1.2.3-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Селяни: «ті, хто працює» §25. |
|
Господарство та спосіб життя селянина. Вільні та залежні селяни. Невільництво. Селянська громада. Повсякденне життя селянина: житло, їжа, одяг, розваги. Ключові поняття «смерд», «холопи», «рядовичі», «закупи». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (обговорення, порівняння, оцінка, перегляд відео- та фотодокументів). Практична робота «Особливості повсякденного життя селянина» (укладання довідки для Енциклопедії за рубриками житло, їжа, одяг, розваги; складання порівняльної таблиці (селянство, рицарство і духівництво). Індивідуальна робота — написання есе на тему «Повсякденне життя у сільській господі». |
пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Середньовічне місто та його мешканці §26. |
|
Ключові поняття «віче», «Ганза», «гільдія», «лихварство», «магдебурзьке право», «магістрат», «майстер», «підмайстер», «учень», «самоврядування», «цех». Додаткові терміни «юридики», «старці градські», «гості». Теорії виникнення середньовічних міст. Антична традиція. Вигляд середньовічного міста. Ремісники та цехи. Торговці і банкіри. Натуральний обмін та гроші. Середземноморська і балтійська торгівля. Транспорт і шляхи сполучення. Боротьба міст за самоврядування. Комуни і магдебурзьке право. Особливості світогляду та повсякденного життя містян. Зміни в картині світу мешканців міста. Відносини між містом і селом. |
Базові знання:
Розуміння:
«лихварство», «міська комуна», «магдебурзьке право»;
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда, складання схеми міського управління, робота з картою). Групова робота — робота з описом середньовічного міста — підготовка виступів груп за заданою темою. |
формулює запитання стосовно взаємодії суспільно-історичних подій, явищ, процесів, діяльності людей, робить припущення щодо їх впливу на суспільство [9 ГІО 4.1.1-2] визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Суспільство Русі-України §27. |
|
Впливи візантійської традиції. Особливості православного духівництва. Родова аристократія: князі та бояри. Князівське та боярське землеволодіння. Дружинники — військово-феодальний стан. Вільні люди — смерди та містяни. Особливості давньоруських міст. Невільництво та форми залежності. Ключові поняття «ізгої». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, обговорення, порівняння, аналіз). Індивідуальна робота (маркування тексту за допомогою позначок — використовувати позначки «+», «–», «?». Вправа «Естафета»). Групова робота — порівняння побуту селянства, духівництва, дружинників, бояр, князів. Створення соціальної піраміди. Написання есе «Один день з життя середньовічного селянина/священника/ воїна/ боярина». |
аргументує власні судження за допомогою історичних фактів, наявних досліджень, доступних історичних джерел та з урахуванням гуманістичних цінностей [9 ГІО 4.2.3-2] пояснює на прикладах відмінності між суспільними системами, характеризує стабільний та нестабільний стани історичних спільнот, пояснює причини цих станів [9 ГІО 4.1.2-2] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Суспільство кочовиків. ПРАКТИКУМ §28. |
|
1. ТЕОРІЯ. Особливості повсякденного життя кочових суспільств. Особливості структури суспільства кочовиків 2. ПРАКТИКА. І. Орієнтуємось в історичному часі й просторі. ІІ. Працюємо з інформацією історичного змісту. ІІІ. Виявляємо повагу до гідності людини та соціальну активність Кочове скотарство. Маршрути руху кочовиків. Роль ремесла і торгівлі в житті кочовиків. Особливості повсякденного життя. Набіги: економічний аспект. Особливості соціальної структури. Родинне життя. Додаткові терміни «номади». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати ціннісні та світоглядні особливості суспільств середньовічних кочовиків. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з картою, створення хронологічної таблиці або шкали часу). Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань, вправа «Питання — відповідь»). Дебати «Східна Європа — зона контакту кочових та осілих цивілізацій?» |
пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Узагальнення розділу 3 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ 4. Середньовічні держави (21 год.) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Етапи державотворення в Середні віки §29. |
|
Ключові поняття «монархія», «політична роздробленість», «станово-представницька монархія». Ранньофеодальні держави — Франкська, Візантійська імперії, Хозарський каганат, Київська держава (Русь-Україна). Процес політичної роздробленості — причини, наслідки, особливості у різних регіонах. Утворення централізованих держав. Станово-представницькі монархії. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна (евристична бесіда, інтерактивні вправи «Ажурна пилка», «Займи позицію», перегляд навчального відео). Групова (робота з джерелами та документами, складання іконографіки «Перші ранньофеодальні держави», складання піраміди станово-представницької ієрархії). Індивідуальна (робота з підручником, укладення порівняльної таблиці, схеми, робота з термінологічним словником, віртуальна мандрівка ранньосередньовічними містами). |
пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Зовнішня колонізація та цивілізаційні конфлікти. Хрестові походи і духовно-рицарські ордени §30.
|
|
Ключові поняття «зовнішня колонізація», «духовно-рицарський орден». Додаткові терміни «цивілізаційний конфлікт», Зовнішня колонізація та цивілізаційні конфлікти. Причини та цілі хрестових походів. Перший хрестовий похід. Держави хрестоносців. Духовно-лицарські ордени. Другий та третій хрестові походи. Четвертий хрестовий похід та його наслідки. Результати та значення хрестових походів. Держави Піренейського півострову. Реконкіста. Німецька експансія на Схід. Тевтонський та Лівонський ордени. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення, колективне читання тексту, перегляд навчального відео). Групова робота (робота з підручником, джерелами, документами, складання іконографіки «Хрестові походи», складання хронологічної таблиці «Хрестові походи»). Індивідуальна робота (робота з історичними картами, складання термінологічного словника, укладання блок-схеми «Наслідки хрестових походів для різних суспільних станів: лицарі, духівництво, селяни). |
пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] встановлює взаємозв’язки між подіями, явищами, процесами, вчинками людей, наводить приклади [9 ГІО 1.2.1-2] пропонує способи подолання конфліктів, розв’язання соціальних, політичних та інших суперечностей [9 ГІО 6.3.1-3]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Особливості розвитку Англії в Середньовіччі §31. |
|
Ключове поняття «парламент».
Норманське завоювання та його наслідки, особливості держави, Велика Хартія вольностей, народження парламенту |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (перегляд навчального відео, колективне обговорення, евристична бесіда). Групова робота — опрацювання в групах документів, визначення ієрархії соціальних станів суспільства). Індивідуальна робота (робота з історичною картою, документами, укладання порівняльної таблиці «Політика перших правителів Англії у питанні зміцнення централізації королівської влади», есе — «Суд присяжних як форма демократичного судочинства»). |
зіставляє наміри та результати діяльності історичних і сучасних діячів та суспільних груп [9 ГІО 1.2.2-3] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] укладає синхроністичну таблицю, наводить приклади спільного і відмінного в історичних подіях, явищах і процесах [9 ГІО 1.1.3-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] аргументує важливість міжнародних і національних документів, що містять стандарти прав людини [9 ГІО 5.2.2-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Особливості розвитку Франції в Середньовіччі. Столітня війна та її наслідки §32-33. |
|
Ключове поняття «Генеральні штати». Поступова централізація держави та її особливості, Генеральні Штати, «Авіньйонський полон» Папства. Причини, перебіг, наслідки. Війна Червоної та Білої Троянд 1458–1485 рр. та завершення централізації Англії. Завершення централізації Франції. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (розповідь з елементами бесіди, обговорення, евристична бесіда, виконання інтерактивних вправ: «Снігова куля», «Займи позицію», перегляд навчального відео). Групова робота (аналіз документів та джерел, робота з історичною картою, укладання хронологічної таблиці, виконання творчого проєкту про одного із суспільно-політичних діячів, порівняння правового статусу Генеральних штатів у Франції та парламенту в Англії). Індивідуальна робота (робота зі шкалою часу, укладання термінологічного словника, есе — «Формування станово-представницької монархії у Франції», «Роль Великої хартії вольностей у становленні демократії в Західній Європі»). |
описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] укладає синхроністичну таблицю, наводить приклади спільного і відмінного в історичних подіях, явищах і процесах [9 ГІО 1.1.3-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Священна Римська імперія. Чехія та Угорщина в ХІV– ХV ст. §34. |
|
Ключові поняття «гусити», «гуситські війни». Додаткові терміни «конкордат». Закарпаття у складі Угорщини. Феодально-теократична держава. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення, перегляд навчального відео, вправи «Займи позицію», «Снігова куля»). Групова робота (робота з документами та джерелами, укладання таблиці, виконання синхронологічних завдань). Індивідуальна робота (виконання тестових завдань, складання Словника термінів, робота з картою, встановлення відповідності, складання історичного портрету/сторінки в соціальних мережах політичних діячів). |
описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] укладає синхроністичну таблицю, наводить приклади спільного і відмінного в історичних подіях, явищах і процесах [9 ГІО 1.1.3-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Завершення Реконкісти та утворення централізованої держави в Іспанії §35. |
|
Ключові поняття «Реконкіста», «кортеси». Наслідки Реконкісти. Політика Ізабель І і Фернандо ІІ. Міжцивілізаційні конфлікти у Середньовіччі. |
Базові знання:
Розуміння:
поняття «Реконкіста», «кортеси», «мавр». Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична, бесіда, колективне читання тексту, обговорення проблемних питань, перегляд навчального відео). Групова (робота з картою, документами, складання порівняльної таблиці «Позитивні й негативні результати й наслідки правління іспанських королів»). Індивідуальна робота (тестові завдання на встановлення відповідності, послідовності, вибір правильного варіанту відповіді, робота з проблемними запитаннями, складання словника). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Італійські міста республіки та їхні особливості §36. |
|
Ключові поняття «міська комуна», «теократія». Додаткові терміни «тиранія», «олігархи». Папська область — теократична держава. Держави Південної Італії. Італійські торгівельні міста у Північному Причорномор’ї та в Криму |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення, перегляд навчального відео). Групова робота (робота з картами, ілюстраціями, документами, складання порівняльної таблиці). Індивідуальна робота (укладання схеми самоуправління комунами, відповіді на проблемне запитання — «Роль торгівлі колоній Венеції та Генуї у Північному Причорномор’ї та на території сучасної України |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] характеризує взаємозв’язок та взаємну відповідальність громадян і держави в розвитку правової культури та збереженні територіальної цілісності держави [9 ГІО 6.1.3-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Польське королівство в ХІV– ХV століттях. Утворення Великого князівства Литовського §37. |
|
1. Польське королівство 2. Як формувалася Литва? 3. Початок формування Польсько-Литовської держави Процес християнізації. Кревська унія. Грюнвальдська битва.
Ключове поняття «династична унія». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (обговорення, порівняння, оцінка, перегляд відео- та фотодокументів). Групова робота («Ажурна пилка»), вправа «Естафета». Індивідуальна робота — створення порівняльної таблиці, укладання історичного словника. |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] характеризує взаємозв’язок та взаємну відповідальність громадян і держави в розвитку правової культури та збереженні територіальної цілісності держави [9 ГІО 6.1.3-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Удільні князівства на теренах Русі-України §38-39. |
|
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда, колективне читання тексту, вправи «Ажурна пилка», «Займи позицію»). Групова робота (робота з ілюстраціями, укладання порівняльної таблиці, складання хронологічних задач, робота зі шкалою часу). Індивідуальна робота (робота з поняттями, джерелами, бесіда, складання інтерактивного плакату «Удільні князівства», робота з картою). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Волинсько-Галицька держава §40. |
|
. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда, колективне читання тексту, вправи «Ажурна пилка», «Займи позицію»). Групова робота (робота з ілюстраціями, укладання порівняльної таблиці, складання хронологічних задач, робота зі шкалою часу). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда, складання схеми «Правління Волинсько-Галицьких князів», робота з картою). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Королівство Руське §41 |
|
1. Монгольська навала на Русь-Україну 2. Ярославська битва і її наслідки 3. Король Данило Романович
Утворення Волинсько-Галицького князівства. Данило Романович та Королівство Руське. Королівство Руське в системі міжнародних відносин. Держава за нащадків короля Данила. Розпад держави та інкорпорація її частин у сусідні держави. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда, колективне читання тексту, вправи «Ажурна пилка», «Займи позицію»). Групова робота (робота з ілюстраціями, укладання порівняльної таблиці, складання хронологічних задач, робота зі шкалою часу). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда, складання схеми «Правління Волинсько-Галицьких князів», робота з картою). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Королівство Руське за нащадків короля Данила §42. |
|
1. Князь Лев Данилович 2. Королівство Русі за останніх Романовичів
Королівство Руське в системі міжнародних відносин. Держава за нащадків короля Данила. Розпад держави та інкорпорація її частин у сусідні держави.
Ключове поняття «митрополія». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда, колективне читання тексту, вправи «Ажурна пилка», «Займи позицію»). Групова робота (робота з ілюстраціями, укладання порівняльної таблиці, складання хронологічних задач, робота зі шкалою часу). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда, складання схеми «Правління Волинсько-Галицької князів», робота з картою). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Українські землі в складі Польського королівства та Великого князівства Литовського. ПРАКТИКУМ §43-44. |
|
Входження українських земель до складу Польського королівства. Українські землі у складі Великого князівства Литовського. ПРАКТИКА. І. Орієнтуємось в історичному часі й просторі. ІІ. Працюємо з інформацією історичного змісту. ІІІ. Виявляємо повагу до гідності людини та соціальну активність
Адміністративний поділ та система управління. Шляхта та шляхетська демократія. Магдебурзьке право. Культурно-цивілізаційні впливи. Статус та система управління. Формування привілейованих станів. Міста. Селяни. Православна церква та релігійна ситуація. Кревська унія та українські землі. Зародження козацтва. Ключові поняття «інкорпорація», «шляхта», «магнати», «козак». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення, порівняння, аналіз). Індивідуальна робота (маркування тексту за допомогою позначок — використовувати позначки «+», «–», «?». Вправа «Естафета», робота з картою, створення хронологічної таблиці або шкали часу). Групова робота — порівняння статусу провідних станів суспільства: селянства, духівництва, дружинників, шляхта. Створення соціальної піраміди. Написання есе «Один день з життя середньовічного селянина/священника/боярина», ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань, вправа «Питання — відповідь». Дебати «Східна Європа — зона контакту кочових та осілих цивілізацій?». |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Новгород. Московія. Українські землі у складі Московії § 45. |
|
1. Новгородська республіка – спроба створення європейської держави
Новгородська республіка — спроба створення європейської держави. Володимиро-Суздальське князівство. Московське князівство. Створення централізованої держави по типу східної деспотії. Зовнішньополітичні претензії Московської держави. Українські землі в складі Московії.
Ключове поняття «боярська республіка». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (історичний диктант, розповідь, пояснення, ілюстрування тощо). Індивідуальна робота (графічна робота, опис історичного джерела, робота з картою). Групова робота (робота в парах «Взаємні запитання», «Щоденник подвійних нотаток» — сформулювати основні поняття уроку. Складання графічного зображення внутрішньої й зовнішньої політики Івана ІІІ). Робота в групах — опрацювання понять. Робота з текстом — маркування («зрозумів»— «зацікавило» — «потрібно повторити»). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Крим у Середні віки § 46. |
|
Крим у Середні віки. Князівство Феодоро та його особливості. Розпад Золотої Орди. Особливості державного устрою, соціальної структури та економіки Кримського ханства. Участь у міжнародних відносинах. Вплив на українські землі.
Ключові поняття «васалітет», «хан», «султан». Додаткові терміни «курултай», «диван», «муфтій», «бей». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (історичний диктант, розповідь, пояснення, ілюстрування тощо). Індивідуальна робота (графічна робота, опис історичного джерела, робота з картою). Групова робота (робота в парах «Взаємні запитання», «Щоденник подвійних нотаток» — сформулювати основні поняття уроку. Складання графічного зображення внутрішньої й зовнішньої політики Хаджі Герая). Робота в групах — опрацювання понять. Робота з текстом — маркування («зрозумів»— «зацікавило» — «потрібно повторити»). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1] визначає передумови, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів [9 ГІО 1.2.3-1] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Узагальнення розділу 4 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ 5. Духовний світ Середньовіччя |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Католицька та православна церкви в Середньовіччя §47. |
|
1. Шляхи розвитку католицької та православної церков у Середньовіччі 2. Боротьба з єретиками. Інквізиція. Альбігойські війни 3. «Нові єресі». Церква і держава Ключові поняття «альбігойці», «альбігойські війни», «догма», «єресь», «єретик», «інквізиція».
Додаткові терміни «індульгенція», «народне християнство», «богомили».
Відмінності шляхів розвитку. Накопичення кризових явищ та спроби подолати їх. Середньовічні єресі. Інквізиція. Жебрущі ордени. «Нові єресі»: Д. Віклеф, Я. Гус, Д. Савонарола. Єресі в православній церкві. «Народне християнство». Церква і держава. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з картою, створення хронологічної таблиці або шкали часу, складання історичного портрету Д. Віклефа, Я. Гуса, Д. Саво нароли). Груповаробота — опрацювання в групах документів, визначення впливу середньовічної церкви на культуру й освіту. |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному [9 ГІО 1.2.2-4] чітко формулює та висловлює судження стосовно суспільних ідей з урахуванням власного досвіду, різних видів інформації [6 ГІО 4.2.3-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Середньовічна філософія §48. |
|
Додаткові терміни «схоластика».
Схоластика. П’єр Абеляр. Бернар Клервоський. Роджер Бекон. Тома Аквінський. Аверроес. Франциск Асизький та Домінік Гусман. Богословська думка в православному світі. Василь Великий, Григорій Палама, Іларіон Київський. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтально-колективна робота (обговорення, порівняння, вирішення проблемних питань, евристична бесіда). Індивідуальна робота (робота з поняттями, складання історичного портрету П. Абеляр, Б. Клер воський, Т. Аквінський, Аверроес, Ф. Асизький, Д. Гусман, Іларіон Київський). Групова робота (робота з критичного опрацювання історичних джерел різних типів у групах). Робота з підручником, читання вголос, відповіді на запитання. Вправа «Правда —неправда». |
пояснює і наводить приклади єдності, розмаїття і багатовимірності минулого та його впливу на сучасність [9 ГІО 4.3.2-2] чітко формулює та висловлює судження стосовно суспільних ідей з урахуванням власного досвіду, різних видів інформації [6 ГІО 4.2.3-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Середньовічні школи та університети §49. |
|
Ключові поняття «університет», «графіті».
«Світ неписьменних». Монастирські та міські школи. Школи в Русі-Україні та Королівстві Руському. Середньовічні університети. «Сім вільних мистецтв». Життя середньовічних школярів і студентів. Розповсюдження знань та поява книгодрукування. Освіта і наука поза європейським світом. Ю. Дрогобич. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснювально-ілюстративний виклад матеріалу). Групова робота («Коло ідей».) Індивідуальна робота — робота з картою, робота з поняттями, укладання хронологічної таблиці. |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Архітектура й мистецтво у Середньовіччі. Рицарська та міська культури §50. |
|
Ключові поняття «вітраж», «романський стиль», «готичний стиль», «собор», «фреска», «мозаїка».
Романська архітектура та скульптура. Готична архітектура. Візантійська архітектура та її вплив на слов’янські архітектурні традиції. Живопис та скульптура. Арабо-мусульманська архітектура, мистецтво. Середньовічна література. Рицарська та міська літератури. Менестрелі, ваганти, трубадури. Музика і театр. Особливості мистецьких та літературних традицій Русі. Переплетення західних та східних взірців у культурі, освіті, побуті. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з пам’ятками архітектури романського і готичного стилів). Вправа «Екскурсоводи» — провести словесну/уявну/ віртуальну екскурсію архітектурною пам’яткою Середньовіччя (на вибір учня). Групова робота — робота з документами (пам’ятками середньовічної літератури). |
пояснює важливість заходів щодо збереження і популяризації пам’яток історії, культури та туристичних об’єктів і бере участь у таких заходах [9 ГІО 2.3.1-1] демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] на основі аналізу джерела ідентифікує події та явища політичної, соціальної, економічної, культурно-інтелектуальної історії, історії повсякденності тощо [9 ГІО 3.2.2-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Особливості культурних та мистецьких традицій Русі-України §51-52. |
|
Візантійська архітектура та її вплив на слов’янські архітектурні традиції. Живопис та скульптура. Особливості мистецьких та літературних традицій Русі. Переплетення західних і східних взірців у культурі, освіті, побуті. Ключові поняття «ікона», «книжкові мініатюри», «собор», «фреска», «мозаїка».
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з пам’ятками архітектури). Вправа «Екскурсоводи» — провести словесну/уявну/ віртуальну екскурсію архітектурною пам’яткою Середньовіччя (на вибір учня). Групова робота — робота з документами (пам’ятками середньовічної літератури). |
пояснює важливість заходів щодо збереження і популяризації пам’яток історії, культури та туристичних об’єктів і бере участь у таких заходах [9 ГІО 2.3.1-1] демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] на основі аналізу джерела ідентифікує події та явища політичної, соціальної, економічної, культурно-інтелектуальної історії, історії повсякденності тощо [9 ГІО 3.2.2-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Гуманізм. Раннє Відродження §53 |
|
Поняття «гуманізм», «Раннє Відродження».
Передумови та початок епохи Відродження. Гуманізм. Література та мистецтво раннього Відродження. Протиріччя нової культури. Вплив Відродження на українські землі. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, пояснення, обговорення). Індивідуальна робота — укладання хронологічної таблиці, робота з картою, пам’ятками культури Відродження. Групова робота — робота з художніми творами Данте, Петрарки, Ботічеллі, Донателло — створення стислих повідомлень і представлення результатів роботи. Обговорення. |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни [9 ГІО 1.3.2-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Узагальнення розділу 5 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Розділ 6. Узагальнення (3 год.) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Особливості політичного та суспільно-культурного життя Русі-України та українських земель. ПРАКТИКУМ §54. |
|
1. ТЕОРІЯ. Основні етапи політичного розвитку Русі 2. ПРАКТИКА. І. Орієнтуємось в історичному часі й просторі. ІІ. Працюємо з інформацією історичного змісту. ІІІ. Виявляємо повагу до гідності людини та соціальну активність Місце в економічному, політичному та культурному житті середньовічної Європи. Особливості українського Середньовіччя |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (створення синхронізованої хронологічної таблиці). Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань). |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює і наводить приклади єдності, розмаїття і багатовимірності минулого та його впливу на сучасність [9 ГІО 4.3.2-2] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Здобутки середньовічної Європи §55. |
|
Формування сучасних європейських народів та держав. Утворення світових релігій. Виникнення і розвиток міст та міської культури. Утворення парламентських установ та підвалин європейських політичних і правових традицій. Розвиток освіти, науки і техніки. Розширення картини світу |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда). Групова робота (робота над єдиним завданням у малих групах керованих лідерами — робота з історичними категоріями, презентація результатів роботи), «Мозковий штурм», фронтальна бесіда, обговорення. Вправи «Пропущене слово», «Виправ помилку». Учнівський мініпроєкт «Здобутки Середньовічної Європи». Дебати «Середньовіччя — Темні віки чи період слави і рицарства?». |
демонструє знання перебігу подій, явищ, процесів у часі в межах історичних епох [9 ГІО 1.1.2-1] описує історичні події, явища і процеси за картою [9 ГІО 2.1.1-1] пояснює і наводить приклади єдності, розмаїття і багатовимірності минулого та його впливу на сучасність [9 ГІО 4.3.2-2] розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства і пояснює їх взаємовплив на основі отриманих знань [9 ГІО 1.2.1-1]
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Узагальнення курсу |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||